19 Mayıs 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 8

19 Mayıs 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 8

Ankara Jililliye TİNMAnkaralının D Mustafa Kemal Hz. Yıldırım Orduları Kumandanlığından nasıl ayrıldı? Kâzım Karabekir Pş. nın bilmesi lâzım gelen bir kaç vesika ve bir hakikat.. “> GE NN Memleketi parça parça düşmana kendi eli ile teslim etmek istemi- yen ve İstanbul hükümetinin bu yoldaki emirlerini din emiyen Mus- tafa Kemal hiç bir vakit açıkta kalmamış, Sadrazam, İzzet | Pş. nın makine başındaki davetile İstanbula çitmiştir. | Herkes bilir ki, Cihan harbinin son- larında, Mustafa Kemal Paşa, Yıldırım orduları grupunu teşkil eden Dördün- cü, Yedinci ve Sekizinci ordulardan Ye- dinci ordunun — ikinci defa olarak — sonra Halepte tekrar takviye Yedinci ordunun başma ordu ile Halep ci eee Yedinci ordu kumandanı Mirliva Mustafa Kemal P: buradan 31 Teşrinievesl” 118 günü erdir grüpu kumandanlığına tayin olundu. Dz Ky Mira M. Kamal Past mun, hn tayin olunduğu dular urupu, Közmm Karabekir u . itibaren, hirle mâli bir çok muharebatta temayüz etmiş bulunan M. Kemal Paşa Hazret- lerine tevdi ediyorum...” Adam; 31-X334 LİMAN Von SANDERS .. Mustafa Kemal Paşa bu kumandan hıktan nasıl ayrılmıştır? muhteviyatı ve bunun tatbikatı eki " yüzün- Başkumandanlığa , U Toros tünelleri kuvvei işgaliyesi- il tara- bildiri, terle bu ha- #uala alâkası olmadığı izah ediliyor. A. TASHİH bazı tashih la ergin Bi sel Mili; Goğtelesiği. beraber yazıyoruz: Sütan — Satır $ 2x Sahife ı 8 H yukarıya) 4 cü Satır Gölge Zafer Tüfeğile Ense duğunu Tevcik edilebilir. Bağlı kalarak Nefret 3 (aşağıdan yukarı) 31 €i satır 3 (aşağıdan yukavı) 21 ci satır in yakarı) 16 crsatır aşağıdan yukarı) 10 cu satır 7“ “kıyası malları Aynen Makensen an yukarı) 14 cü satır ssasananmasamamsmad yukarıya) 14 cü satır © Tam ve telâkkisine karşı İngilizler bu geceki (5-6/16/334) raporla tafsilâ- tı ilecoği veçhile Suriye kıtasncia bulunuyor diye Vİ. inci ordunun tesli- mini teklif eylemişlerdir. İcap ederse bildirileceği irade buyu- rulan Kilikya hududunu sormaktan maksadı acizanem bu tarihi ismi ve bu- nün hududunu resmen kabul eden hü- kümeti seniyemizin bu mıntakayı ira eden ingilizçe Atlastan Kilikya mınta- kasının şarkında “Suriye” şimal hudu- dunun Maraş şimalinden geçtiğini na- zarı dikkate alıp almadığını anlamak i- di. Çünkü acizlerince Adana ismi yeri- ne Kilikya ismi eke koyan İngilte- İamun İngiliz ku- mandanı VI. mcı ordu ku- mandanına gönderilen haritada Sürtten geçtiğinin irae edilmiş olması ile de te eyyüt ediyor İngilizlerin bir kaç gündenberi İsken asker çıkarmaları ve Halepte milyonlarca erzak mevcut iken oradaki kuvvetlerini iaşe icin erzak itharından bahsetmeleri de İskenderonun Kilikya mıntakasım gösteren haritada Suriye | ve Kilikya üzerinde bulunuşundandır Pek ciddi ve samimi olarak arze- derim ki mütareke şeraiti meyanında suitelâkkiyatı da izale edecek tedbir ittihaz edilmedikçe orduları terhis edecek ve İngilizlerin her dediğine boyun eğecek olursak İngilizlerin ih tirasatınının önüne geçmek için im- kân kalmıyacaktır. Yıldırım Orduları Grupu Kumandanı Mirliva Mustafa KEMAL Harbiye: 5-11-334 Mütarekename ahkâmınca İngilizlerin Tskenderomu işgale hak ve salâhiyetleri yokın da Halep civarmdaki ordularını beslemek icin İskenderondan. istifade et- hiyetindedir. Mütarekenamede bir hayli mevaddı tadil ederek vaktin darlığına mebni bize yalnız şifehen izahat ve te- minat verebilen İngiliz murahhasının ba centilmenliğine mukabil bir cemile ol- mak ve Yunanistanın sahai faaliyete çı- karılmasını teshil ve temin etmek üze re İskenderon limanmdan İngilizlerin erzak vesaire nakliyatı hususunda isti- fade ve (İskenderon « Halep) yolunu tamir edebilmelerine müsaadede ve bu bapta ordunun vaziyetince de bir mah- zur görmüyorum. Bu zan İrak hududı tarafından kümeti askeriye ve mülkiyemiz (...) her şey yine yerli yerinde bulunacak, onlar yalnız b e yı sarf bir mis safir sıfatile istifade edebileceklerdir. | Keyfiyetin tarafı âciziden Ingiliz or- | duru kurmandanma da fblüğr mütemen- ir. İ Sadrazam ve Başkumandanlık Erkânı Harbiye Reisi Mustafa Kemal Paşanın 6-11-334 tarihinde buna verdiği cevapla €z- cümle deniliyor ki: filin ve falan Kavvetinle Eer Kurduğunuzu Tevectüh edebilir. İstanbula da bağlı kalarak irin Tasarruf Yüzlerçe De s9 Kaya Falkenhayn Makenzen Falkenhayp maamı temin ile İngilizlerin İskenderon ve (İskenderon - Halep) yolu üzerinde yerleşmelerindeki münasebeti mantıkıye Yi anlayamadığım gibi bu hususta mü- samahayı da bilâkis pek mahzurlu gö | rüyorum. Binaenaleyh keyfiyetin tarafı dev- letlerinden İngiliz Suriye ordusu kur | mandanına tebliğinde delâlette ma- surum. İskezderona her ne sebep ve behane ile asker ihracına teşebbüz e. deceh İngilizlere mukabele edilmesini ve Yedinci orduya elyevm bulunulan hatta gayet zayıf bir ileri karakol tertibatı bırakarak | kısmı hüllisini (Katma - Islahiye) , istika- metinde Bittahrik o Kilikya hududu iç irmesini emrettim. İngilizlerin iğfalkâr muamele, tek. | Hf ve hareketlerini İngilizlerden 3i- yade muhik ve nazik gösterecek ve buna mukabil cemile ibrazını muta. zammın olacak evamiri hüsnü tatbi- ka yaradılışım müsait olmadığından ve halbuki Başkumandanlık Erhânı Harbiye Riyaseti celilesinin içtihadı. na tatbiki hareket tabi bulunduğun. dan kumandayı hemen teslim etmek | üzere yerime “tayin buyuracağnız zatın sürati emir ve tebliğini hassa. ten istirham ederim. MUSTAFA KEMAL Gene 12-11-334 tarihinde sadare- te çektiği bir telgrafnamede şu mü » lealar vardır: “.- Mütnlentr mesrudeden maksadı âcizanem şudur ki her ne sebebe binaen olursa olsun İngilizlerle aktolunan Mü, imza tahtına giren şekli pomz butu Devleti Aliyei Osmaniyenin hayat ve selimetini kâfil mina ve mahiyette değildir. Mevaddı mezkürenin mühim ve şamil medlüllerinin biran evvel teş- biti lâzımdır. Yoksa İngilizlerin tekâ- lifine bugüne kadar olduğu tarzda mu- | kabelede devam edildiği takdirde bugün a kadar olan «Kilikya» mnta- kası ve daha sonra “Konya - İzmir” resi hatti heyeti vükelâyı osmaniyenin Britanya hükümeti tarafmdan lüzumu intihabr gibi tekâlifin karşısında da kal- mak müstebat değildir. Aciz ve zâfrmız derecesini pek iyi bilirim. Bununla bera” ber devletin yapmağa mecbur olduğu fedakârlığın derecesini de tavin ve tah“ dit etmek lâzım geleceği kanaatini mu- hafaza ederim, Yoksa Almanya ile müt- tefikan sonuna kadar harbe devam ©t- mek halinde büsbütün münhezim olun- duğuna nazaran İngilizlerin istihsal €y- liyebilecekleri neticeyi onları kendi mu- avenetimirle bahşetmek tarihte Osman- kilık için ve bilhassa hükümeti hazıramız için pek kara bir sahife vücude getirir. Sayet hükümeti seniyece İngilizlerin ciddiyet ve samimiyetine itimat oluna bilecek bir ittifakı hafi yapılmış veya yapılması ihtimali kavi derecesinde bu- İunmuş ise bu hususun meçhulümüz kal ması bittabi yanlış mubakemata sevke debileceğinden mümkünse bu bapla ima- ©n olsun tenvir edilmekliğimi istirham ederim. Akibeti vatanla endişenak © ol- maktan mütevellit ve samimi olduğuna şüphe edilmemek lâzım gelen isbu mü” taleatımın münakaşa mahiyetinde telek- kisine temayül buyurulmamasını hassa- ten rica ederim. Bilhassa zatı samilerin- ce yakinen malüm bulunmustur ki âciz- leri her ne hal ve vaziyette bulunursam bulunayım doğru olduğuna kani bulur” 'duğum ve icap edenlere arz ve iblâğını selâmeti memleket icabı kabul eylediğim içtihadatıma tebaiyyetten meni nefs© kadir değilim." Mustafa KEMAL *.. Bu vesikalardan anlaşılıyor ki, © linde henüz kuvvet ve az çok levazı- matı harbiye mevcutken memleket parça parça düşmana kendi elile tes- lim etmeyi ve İstanbul hükümetinin bu yoldaki emirlerini tatbik ve icra etmeyi şıarma yakıştırmamıştır. nihayet Ahmet İzzet Paşa ve ark kabineden ayrılacaklarını doğrudan doğruya tel graf başında görüşerek, © müdavelei efkâr etmek üzere, Mustafa Kemal Paşayı İstanbula davet etmişlerdi. İş- te Mirliva' Mustafo Kemal Paşa bu setle grupun başmdan ayrılarak İs- tanbula gitmiştir. Onun, hiç bir va- kit açık muamelesine tâbi tutulduğu vaki olmamıştır. O halde, kolordu ve ordu kumandanlıkları! bulunan her zat gibi, bu hakikati bilmesi lâ- zm gelen Kâzem Karabekir Paşanın mektubundaki “11 Nisan 338 — (i- Polonya sefirinin cenazesi mera- imle naklediliyor Gazi Hz. nin İltifatı © Kız lisesi talebesi Gazi çifliğinde Ankara muhabirimiz yazıyor: Ankara kaz lisesi talebesinin Gazi orman çifliği- ni ziyaret ettiklerini bildirmistim. Tale- be müdür ve muallimlerile birlikte An- karadan büsusü bir teesle bareket ede- rek sekiz buçukta Gazi istasyonunda in- diler, Hor yaşta bulunan üç yüz elli ka. dar hanım kız çiflik istasyonundan hıyarı bahçelere, parklara dağıldılar. Or- ta köşk civarda, çifliğin en kesif ağaç- ları vardır. Hanım kızlar, çiflik i tarafından hazırlanan Yerlere yerleşti. ler, Hava çok güzeldir. İlkbahar hanan kızları, onlar da ilkbaharı şenlendirdi- | ler. Riyaseticümhur orkestrası bugün yavrulara tahsis edilmişti, Orkestra yav ruları eğlendirmek için, eletema keder &n güzel havalarını çaldı. Gazi çifl hanım kızlar için kendi mahsulün etmişti. Yavrular ak ifliğin her yerini gezdiler, Reisicümhur Hz. saat beşte çifliği teş- vif ettiler. Koruda eğlenmekte bulunan talebe, Gazi Hz. nin teşriflerini görünce alkışlıyarak hep otrafına koştular, Reisi- cümhur Hz. yavruları taltif buyurdular, batırlarmı sordular, Yavrular altı buçuğa kadar oyunları na, eğlencelerine devam ettiler. Bahçe ye inen Reisicümhur Hz. nin fotograf. larını çektiler, | Altı buçukta ciflikten ayrılmak zama- | sı selmişti: “Allaha ısmarladık Gazi baba!” seslerile ayrıldılar. nn Buz 5 kuruş ANKARA, 18 (Milliyet) — An- kara belediyesi buzun kilosunu beş kuruştan fazla satanlar hakkında ta- kibata başlamış ve fimabaat bu fiat üzerinden satılmasını temin etmiştir. Hileli satıslar ANKARA, 18 (Milliyet) — Ar- kara belediye kimyahanesinde bir ay zarfında 78 nevi muhtelif mevaddı iye tahlili yapılarak 25 i hilel görüldüğünden satanlar hakkında ta- kibatı kanımiye yapılmıştır. ANKARA, . (Milliyet) — Geçen hafta zarfında Ankarada Belediye Ev. lenme memuru tarafından Ankaralı ma- nifaturacı İsmail Beyle Ankaralı Ayşe Hanımın, Sivastopollu kolacı Osman Efendi ile Ankaralı Münire Hanımın, posta müvezzii Hüseyin Efendi ile Bozkırlı Emine Hanımın, Ankaralı Bay- tar İsmail Beyle Ankaralı Ayşe Sabiha Hanımı, Giresonlu Makinist Naci E- | fendi ile Giresonlu Fatma Hanmın, | Sunğurlulu Hamal Mehmet Ali Efendi ile Eskişehirli Ümmi Hanımın, Yabana- betle sabık Belediye mimarı Salih Beyle Ankaralı Nazife Hanımın. Elbistanlı Deri dispanserinde memur Mehmet Lüt Polonya sefirinin cenaze merasiminde Devlet erkânı ve bir manganın havaya ateşi... Dahiliye merkez teşkilâtı ANKARA, 18 — Dahiliye merkez teşkilât ve vazifeleri hakkındaki ka- nunun bazı maddelerinin değiştiril. mesi hakkındaki lâ; ve muhakemat kısımlarından terek- küp edecek ve müşavir muavini ayni zamanda muhakemat işlerinin müdü- rü olacaktır. Ev işçileri birosu ANKARA, 18 (Milliyet) — An- kara belediyesinin ev hizmetçilerini kontrol etmek ve istiyenlere hizmetçi tedarik etmek için açlığı ev işçileri bürosu faaliyete geçmiştir ve m catlar da başlamıştır. Ceza ahnacak Konturatı almıyan dükkân sahipleri ANKARA, 15 (Milliyet) — Bele” le tespit ederek cezaları- başlamıştır. Kanunen her icar konturalından belediyenin yüzde bir hakkı mevcut olduğu halde konturat üzünden bu varidat 2i Belediye, kösturatı “ “olmıyanlar- dan bu miktarı üç misli olarak tah - il edecektir. Bu suretle belediyenin konturat vergisi hasilâtı yüzde elli nispetinde artacaktır. Kumaşı, dikişi, terzi parası hatta saten sire'den mâ- mul kemeri de da- hil olmak üzere 20 lira 75 kuruşa mal edilmiştir . Bu güzel modeli aynı fiata siz de vaptırabilirsiniz | fi Beyle Çankırılı Fatma Zehra Hanı- rom, Üsküplü makinist Ahmet Efendi ile Çirmenli Zeynep Hanımın, Gazi çift liğinde sitajyer Ankaralı Osman Tarik Beyle Kadıköylü Zeynep Hanımın, 1s- tanbullu ressam İsmail Sodat Beyle Ankaralı Saime Hanımın, Ankaralı ka- mf Satılmış Efendi ile Ankaralı Hafi- ze Hanımın, Ankara Telgaz şirketi mü- dürü ve Rot ile İperiş YONLULERİ ,ARASINDA HATIRI- NIZA GELECEK HER RENGİ (BULABİLİRSİNİZ EE erir