2 Temmuz 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

2 Temmuz 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

i i i ğ j Buhrandan kânıni nasıl Londrada tezimizi bir daha teşrih ettik (Başı 1 inci sahifede) Ti siyasetine hâkim olan prensipti. B. — Açıklarını kapatmak için zim olan sanayi ve vesaite malik olmu- yan milletler, müşteri ile iki cihetli itilâflar yapmak suretile ihracatları" nı mümkün olduğu kadar yüksek 3e- viyede tutmak mecburiyetindedirler. C. — Türk Murahhas heyeti, mu- ayyen iki memleket arasında tesis €- dilecek riyazi ve kat'i bir muvazene fikrini müdafaa etmekten çok uzak- tır, Fakat diger taraftan adalet ve nisfet esasına müstenit bir mütekabi- liyet olmadıkça şimdiki ahval ve $e- rait altında normal ticari ünasebet: ler tesisine doğru bir iki adım bile at- manın mümkün olmadığına samimi su rette kanidir, Anormal vaziyı tanzimine hiç de kâfi değildir. En zi- rade mazharımüsaade millet nin kayıt ve şarta tâbi ( olmıyarak sfsir edilmesi hususu da, muhafaza ve sahabet arzusunun tesiri altında, »tomatik surette taammüm eder kor- kolaylıkları bahşet- beynelmilel bir mad. iştir. neğe mâni İe haline geli inaenaleyh Türk murahhas he- ri in Milletler Cemiyeti İkti- mitesi Reisi muhterem Stuck'i nin üstadane müdahalesi | sayesinde müzakerata ithal edilmiş (olmasını görmekle bahtiyardır. Türk heyeti ite reisi ile komi mesaisine iştirak edecek olan azadan kantenjantmanların hakiki ve müspet bir surette tedricen ilgası meselesini ce buna muvazi olarak gerek gerek nakti sahadaki mu- in esaslı sebepleri arasın- da bulunan ve Çekoslı hası tarafından pek mülki tarzda irae olunan müşküllerin halli- ni derpiş etmelerini rica eder. “ Fakat bilâkis yalnız normal zaman ların ihtiyaçlarma tekabül eden ma- 4 edilir ve bunların şeraiti ak anormal tında tatbik edilmesi hususunda israr «lunacak olursa hâsıl olacak neticeyi kimin etmek müşkül değil- arın akibeti 1927 lan teklif edilmiş aktır. Tabiridizerle: e a edilecekler veyahut bunları kendi- erine tamamen muhalif olan ef'al ve <raat takip edecektir. “Eğer bir çok milletlerin ( iktisadi hağatlarının ş€'niyetlerini hesaba kat mamış olan kararlar, her ne pahasına olursa zorla kabul ettirilmek istene- cek olursa bu milletler klâsik tarifeler tedbirile değil, fakat harici | ticareti inbisarlaştırmıya hâsıl lan ve umumileşmekte bulunan tema- yül ile kendilerini gene müdafaa ede- ceklerdir. Zira dünkü müzakereler €s nasında Milletler Cemiyeti | İktısat Komiteğinin muhterem Reisinin de tebarüz ettirdiği veçhile bu milletler her halde ölmeğe karar veremezler. Mütemadiyen buhranı neticelerini anlatmak ve izah etmekle iktifa ey- lemek doğru ir. Buhranm »e- beplerini araştırmı etmek icap eder. wühim bir konferans için, başmmızda- ki bütün musibetlerin yegâne sebebi diye yalnız kontenjantman- tedbirleri- ni bulmak, onları ret ve onlara karşı taarruza geçmek cezri bir teşhis ola- maz. Buhran umumi olduğundan ona. umumi mahiyette beynelmilel bir mu- kavelenamc ile çare bulmak istemek bidayetiemirde pek mantıki görünür. Fakat buhranm akisleri her ne kadar hemen hemen umumi bir şekil arzet- mekte ise de sebeplerinin müteaddit olduğunu ve her memlekete göre de- mekte bulunduğunu o unutmamak lâzımdır. Bundan şu netice hâsıl olur ki bütün milletlere aynı şekilde ka- bul ettirilecek mutlak ve inhina ka- bul etmez mahiyetteki bir kararı W siye etmekle 1927 konferansının müş olduğu hataya düşülmüş olacak- tır. Bunun söylemekle her türlü bey- nelmilel teşrikimesai veya (o kararm kantenjantmanların ve diger tahdit tedbirlerinin tedrici | surette ilgesı maksadile aktedilecek iki cihetli ve hattâ icabmda bir çok cihetli itilâflar aktine esas teşkil etmesini arzu ediyo- ruz. “Türk murahhasheyeti, evvelce Av rupa Birliği hakkında tetkikat icrası” na memur komisyonda, mütekabiliyet siyaseti ile iki cihetli hakkındaki mütaleasını söylemiş bu meselede İtalyan heyetinin tekli ae iltihak etmişti Bir proje hazırlanıyor LONDRA, 1 (A.A.) — Downing Street'te toplanmadan evvel Sefaretinde M. Moley ile M. Bennet, M. Young ve Sir Leith Ross muşlar ve toplantıda verilecek olan son projeyi gözden geçirmişlerdir. ,Bu proje altın ölçü meselesi için bir uzlaşmadır. iç Uzlaşmada, - döviz üzerinde spekü- lâsyon yapılmaması için beynelmilel bazı kontroller düşünülmüş VE ileri sü rülmüştür. Bu projenin herkes tara- fından kabul edilmesi hususunda mik- binlik vardır. Ropseveli'ten cevap bekleniyor ta ONDRA, (A.A, ) — Paraları al pen ölçüsüne bağlı devletler mümessil- haa ve meselesine ait kısmında müş Yard etin yapmışlar ve anlaşma ilm metin M. Roosevel'e gön- <ndisinden cevap bekleniyor. emmi. a kalkınma im- görüyoruz Paraları bugünkü vaziyette tatacağız PARİS, 1 (A.A. ) — Havas Ajan- amdan: Belçika, Fransa, H İsviçrenin Londrada yaptıklı merika heyetinin oltimatom diye ta gennt gazete: habiri M. Bennet ile görüşmüştür. M. Bennet şunları söylemiştir: “Ben altın ölçüsüne bağlı beş dev- let namına söz söyledim. Uzun müna- kaşalardan ve bilhassa M. Young'un — Italyaya — dün sabah dönmesin- den sonra, noktainazarlarımızm aynı olduğunu gördük ve paralarımızı her ne pahasına olursa olsun bugünkü va ziyetlerinde tutmağa karar verdik.,, İtilâftan yerine ihtilâflar çıktı NEW - YORK, 1 (A. A.) — New- York Herald gazetesi Roosevelt ida- resinin iktısat konferan — üzerinde yaptığı tesir hakkında şiddetli tenkit ler yürütmektedir. Bu gazete di : “Konferans bütün dünya milletleri için müşterek bir iktisat programı ha zırlayıp tespit edecek yerde bir takım yeni ihtilâflar, rekabetler ortaya çı karmış, kemmiyetler o doğurmuştur. Ufukta yeni bir iktisadi harp tehlike- si başgöstermiştir.,, Bu gazete Londradaki Amerikan murahhas heyetinin üstüne aldığı va» zifenin ehli olmadığını ihsas elmek- tedir. | Bu gazete yazısını şöyle bitirmiş milliyetçiliktir.,, Bir formül NEW - York, 1 (A.A. ) —M. Mo- ley, M. Roosevelt'e merkezi bankala- rın ifrat derecede temevvüçlere mâni olmağa çalışmalarına dair olan | bir formül kabul etmesini tavsiye etmiş olduğu haber veriliyor. Zannolundu- Zuna göre M. Roosevelt, yarın bu hü- susu tasvip edecektir. Litvinoff İngiltere ile anlaşı- r mu? | LONDRA, 1 (A. A. ) — Litvinoff | yoldaş ile Sir John Simon arasında yapılan müzakereler prensip itibarile anlaşma neticesine varmıştır. Gazetelere göre bu anlaşma İngi- liz mühendislerinin bırakılmasma ma kabil İngilterede Soviyet ithalâtma konulmuş ambargonun kaldırılması şeklindedir. Tevfik Rüştü B. Fransada (Başı 1 inci sahifede) ret muahedenamesinin yenileştirilme- sine intizar etmek icap eder.,, Petit Parisien diyor ki: “Dünkü görüşmeler alelâde. teşri fat ve merasim kabilinden değildir. Belki hakiki ehemmiyeti hair bir te- mastır. Son zamanlarda — Fransız - Türk münasebatı tamamile değişmiş- ti Petit Parisien, ilâve ediyor: “İtilâf- lar biribirini takip etmiş ve nihayet Fransız Sefirinin faaliyeti sayesinde asırlardan beri iki memleket arasın- 'da mevcut olan ve yalnız umumi harp seneleri zarfında — gölgelenmiş olan ânanevi dostluğa tekrar | dönülmüş- tür. “Bu böyle olunca Tevfik Rüştü B. ile M. Paul Boncour'un yalnız dostlu- ğun bu suretle yeniden ihya edilmiş olmasından dolayı yekdigerini tebtik belki ndaki derpiş etmiş ol- mümkündür. E edilmiş olan beklenil iştir. duklarını farketmek velce o kadar tenkit Fransız - Soviyet misakındı miyen bir takım neticeler W Soviyet Rusyaya sıkı bir surette bağlı olan Türkiye, Fransa ile ve daha umu mi bir surette garp âlemi ile ayni mu- karenet yoluna girmiştir. Bütün bu vâkıalar nazarıdikkate almarak olur. sa Tevfik Rüştü Beyin Paris ziyareti- nin manası tamamile anlaşılmış olur.., Ere Nouvelle diyor ki: “Menşeleri 13 üncü asra çıkan (o Türk - Franz dostluğu zayıflamış değildir. Gerek siyasi ve gerek iktısadi noktainazar- dan iki cümhuriyet arasında münase- betleri bozacak hiç bulut yoktur. Bu münasebetleri ihlâl (o edebilecek mahiyette olan bütün ihtilâflı nokta- lar, her tarafn menfaati dahilin- de tasfiye edilmiştir. Fransanın Tür- kiyede vaziyeti kuvvetli olmakta de- vam ediyor. Harici siyaset sahasmda gerek Conevrede ve gerek Londrada çok kere Türk tezleri Fransız tezleri- ne yaklaşıyor, bilhassa emniyet mese- İesi, mütearrızın tarifi (o meseleside. Bütün bunlar, istikbalde faydalı bir teşrikimesaide bulunmağa yarayacak olan unsurlardır.,, Tevfik Rüştü B. Londraya döndü LONDRA, 1 (A.A. ) — Anadolu Ajansının hususi muhabiri bildiriyor: Hariciye Vekili | Tevfik Rüştü B. bugün tayyare ile Paristen Londraya r. Müşarünileyh © pazartesi ikrar Parise gidecek ve Fran- ümhuru tarafından kal Ayni gün Fransız ye 'M. Paul Bonsour Vekil Bey günü tel kaldıktan d — Türkiyeye dönecektir. MİLLİYET PAZAR ? Herkesin gözü Havada (Başı 1 inci sahifede) rindeki hava vaziyetini öğrenmek ü- zere uçmuştu. Şafakla beraber dönen tayyare havan iyi olduğunu bildir. di. İtalya filosu ski çizdiği yolu takip edecektir. Yani Cenova, Milâno, Bâle ve Rhin'den geçecektir. Bir Fransız filosu ona Alsas üzerinde refakat e decektir. Öğle üzeri Amsterdama ge- leceği zannediliyor. Saat 4 te Ceneral Balbo ile erkâni- harbiyesi sahaya geldiler. Daha ev- vel gelmiş olan tayyareciler reislerini selâmladılar. Bir kaç gazeteci ile tayyarecilerin akrabaları, polislerin motörlerle ge- zindikleri sahile dizilmişlerdi. Hareket dakikası yaklaşıyor. Bal- bo zabitlere “herkes yerine!,; diye mir veriyor. Motörlere binip tayyare- lerine gidiyorlar. Motörler, radyo ile verilen bir emirle harekete geliyor. lar, Biraz sonra siyah yıldızlı kuman- danın tayyaresi anıyor. — Sant 5.39. Hareketler saat 6 ya kadar bi- ribiri peşismra oluyor. Filotillâ ufukta kayboluyor. Uçan tayyareler grupa ayrılmış 24 tayyaredir. Her tayyare- de iki gövde vardır. Pilotların biri i- kisinin ortasındadır. Her tayyarede iki pilet, bir makinist, bir radyo - tel- grafçı bulunuyor. 730 şer beygir kuv- vetinde iki motör, biribirlerinin aksi istikametinde dönen iki pervaneyi ça- ışıtırıyorlar. Tı Ve en yüksek sür'atleri 280, vasal sür'atleri 220 kilometredir. 4.000 ki - rken “Kral irmış, 115 tayyareci, Faşist toplanma (parolası ile cevap vermişlerdir. ROMA, 1 (A. A.) — Balbo hava filosu Alp dağlarını aşmış ve 8. 40 ta Zuriehe'ten geçmiştir. Filo Bahrimu- bit uçuşunun ilk merhalesi olmak ü- zere Amsterdam'a gitmektedir. İtalyan deniz tayyarelerinin | yapmağa çıktıkları cevelan STRAZBOURG,I (A.A. ) — İtal. yan Hava İşleri Nazırı Ceneral Bal- bo'nun idaresi altındaki İtalyan de- niz tayyare filoları saat 10 da Straz- bourg üstünde uçmuşlardır. Bu filo- lar Fransız toprağı üstünden geçer- ken bir avcı tayyare filosu tarafindan karşılanmış ve uğurlanmıştır. Kadıköyde İş bankası (Başı 1 inci sahifede) zaz edilmişlerdir. Salih Bey kısa nutkunda demiştir ki: “Muhterem hanımlar ve beyler, «İş Bankası sevimli köyünüzde bir ajans açmakla çok kıymetli bir gün idrak etmiş oluyor. Ona bu kıymetli günleri yaşatan sizlerin şimdiye kadar esirgeme- diğiniz teveccüh ve sarsılmaz iti- matlarınızdır. Bankamız bu itima- dı sizlerden daima bekleyecektir. Çünkü İş Bankası şimdiye kadar sizlerin kalbine güvenmiş, kolları- | nızda yükselmiştir. > “Muhterem hanımlar ve beyler, Yüksek nazarlarınıza arzederiz ki İş Bankası sizlersiniz ona kar- şı göstereceğiniz itimat ve teşvik | kendinize ve dolayısile memleke- tinize olan muhabbetinizin eseri- dir. Bu kıymetli günleri bize id- rak ettiren Ulu Gazimize şukran hislerimizi tekrarlarken bu açılma resmine lütfen iştirakinizden do- layı müessesem namma arzı şük- ran eylerim, efendim.” İş Bankası Kadıköy şubesinin dahili tesisatı herkesin nazarı dik- - celbeden bir sade- lik ve güzellikte yapılmıştır. İst. Mr. Kumandanlığı Satınalma kom. İlânları Merkez o Kumandanlığma merbut kıt'at ve müessesat ih- tiyacı için otuz bin kilo süt ve yirmi beş bin kilo yoğurt bir şartname ile 4-7-933 salı sa- at 15,30 da kapalı zarf ile sa- tm almacaktır. İsi gün ve münakasaya girişecek- lerin belli alin vel bal lif mektuplarını Merkez ku- mandanlığı satmalma komis- yonu reisliğine vermeleri. (664) (2660) o 4055 Merkez Mmerilalızma merbut kıt'at ve müessesat ih- tiyacı için on beş bin kilo süt ve on bin kilo yoğurt bir şart- name ile 4-7-933 salı saat 14 kasaya ştirak edeceklerin bel- li vaktinden evvel teklif mek tuplarmı merkez kumandanı. ğı satmalma komisyonu riya- setine vermeleri. (666) (2662) 4057 ... Merkez Kumandanlığına TEMMUZ 1933 Trakyada köylünün istediği TEKİRDAĞ, (Milliyet) — Ge- çen sene mer'iyete vazedilen buğ- day kanunu mucibince bazı ma- hallerde Ziraat Bankası tarafın- dan mubayaa merkezleri ve bazı yerlerde satış mahalleri ihdas o- | lunmuştu. Trakyamız için de Te- | kirdağ Mubayaa merkezi ittihaz o lunduğundan burada Ziraat Ban- kası bu işle alâkadar bir teşkilât vücuda getirmişti. Filhakika kanunun tatbiki do- layisile buradaki Ziraat OBanka- sının buğday fiatını koruma hu- susundaki murakabesi köylüyü zi- yadesile memnun bırakmıştır. Ge- çen hast aylarında Bankanm | borsamızda mübayaa için fırsat gözlemesi tüccarlar arasıda iyi bir rekabet uyandırmış “olmakla Trakya buğdayları beşbuçuk u- ruştan aşağı düşmediği gibi yük- sek fiatlada satılmış idi. | Halbuki bu sene için böyle bir teşkilât burada kemafissabık a- çılması hususunda henüz bir emir gelmediğinden © vaziyet itibarile köylü endişe içindedir. o Sıcaklar başladı, oraklar biçiliyor. Pek ya- kın bir zaman zarfında köylü ma- lini piyasaya arzedeceğinden ge- ne burada buğday kanunu müci- bince bir mübayaat merkezinin açılmasını istiyor. Geçen seneden kalmış stok buğdaylar beş kuruş üzerindedir . Bu hal yarm külli miktarda gelecek mahsul için da- ha noksan satılacak şüphesini ve- riyor. Bu hususta borsamız encü- menince makamatı âliye nezdinde teşebbüsatta bulunduğu haber a- İmmıştır. Elime e Bakılan fakir hastalar TRABZON (Milliyet) — Hal. kevi içtimai yardım şubesi tarafın- dan Halkevi binasında açılan Po- liklinikte bugüne kadar meccanen muayene edilen hastaların adedi muayene defterine bakılmış ve 440 hasta bakıldığı anlaşılmıştır. .*. , Yeni koza «DENİZLİ, L A.A, — Yeni mah- sub ipek'kozası pazara geldi. İlk piyasi okkası elli kuruştan a- çıldu Tedricen yükselerek 60 ku- rua gıktı. Mahsul bol ve iyi, piya- sa istekli, : Andiflinin umumi görünüşü ANDİFLİ, (Milliyet) — Kaza merkezi Andifli küçük bir iskele ol- irin bir ka- makla beraber güzel ve sabadır. Kalkan ve Demre nahiyeleri gibi ihracat iskelesine malik olan bu kü- çük kasaba sahillerimize pek yakın bulunan Meiz adasma ve sair adala- ra senevi 100 - 150 bin liralık ihara- cak yapmaktadır. ——— merbut müessesat için otuz beş bin kilo Okoyuneti 24| "Temmuz 933 pazartesi günü saat 14,40 da kapalı zarfla satın almacaktır. İsteklilerin gün ve münakasaya girişecek erin belli vaktinden evvel tek if mektuplarmı komisyon ri. yasetine vermeleri. (50) < ) ... Merkez Kumandanlığna merbut müessesat için yirmi bin kilo Sığır eti 22 Temmuz 933 cumartesi ogünü saat 14,40 da kapalı zarfla satm almacaktır. İsteklilerin şart- namesini görmek için her | gün ve münakasaya girişe- | ceklerin belli vaktinden ev vel teklif mektuplarını komis Solda 95 yaşında Hasan bayrağın ESKİŞEHİR, 14 (Milliyet) — Ge çen cuma günü Karaca Şehir köy ve bir de bayrak almış- ii i haber alan köylü- ler misafirlerini bü; bir sevinçle karşıladılar. 95 yaşındaki Hasan ağa köylü namma misafirlere “Hoş geldi- niz” dedi.. Halkevi ve Fırka reisi Os- man Bey bayrağı Hasan ağaya verin ce; içli ve uyanık ihtiyar dudaklarını bayrağa uzattı, sayğı ile öptü. Bay- yak merasimle direğe çekildikten son ra bir arkadaş bü gezintinin ne mak- satla yapıldığını izah etti. Sonra muh eğlenceler tertip olundu. Köyün ileri gelenlerinden Bektaş ağa misa- firler şerefine beş kuzu kestirmişti. Evciler köylülerle diler. köylülerin de iştiraki ile, yüce bayra- ğımızın karşısında İstiklâl marşı okun. du. Gün batarken 150 Türkün kal binden fışkırıp yeşil bayırlara çarpan IZMIT, (Milliyet) — Bir kaç gündür havalar yaza (girdiğimizi gösteriyor. Gerçe meyve ve sebze erin çıktığını çoktan © beri gör mek, yemekle beraber, biz bura- —i yazın geleceğine inanmış değil Hanımlar, bilhassa genç kızlar, çeşit çeşit,renk renk yazlık elbisele rini giyip, erkekler viren paltolarını çıkarıp göründüğü va- kıt, inandık ki, yaz gelmiş. Artık güneş bir İahza m gös terip gayip olmuyor, artık (tahta kuruları, pireler, sivri sinekler, e- şek arıları türlü türlü çarlıston fi- gürleri yaparak etrafımızda, canı- mızda dolaşıyor. Demek ki, haki- katen yaz gelmiş .. . Yazın gelmesiyle Obir acayip renk modası da geldi, yeşil... Kü- çük hanımlar ahret kokan bu, tür be rengine o kadar hasretlermiş ki, hepsinde yeşil bir Top şen, şakrak dolaşıyorlar. İzmitin tabii şekli çok güzel ol makla beraber bir parkı yoktur. Belediyemiz gerçe, hükümet civa - rmı bir çam ormanlığı yapmak is- tedi. Fakat dikilen çamların bir kısmı tutmamış... o © de az çok şehrin tan nan simaları, yorgun, argın vü- cütlarmı dinlendirmek, biraz in san yüzü görmek için “Belediye yor riyasetine vermeleri 6D (3046) | Eskişehir köylerinde Halkevi gençleri köyleri dolaşıyor, köylerde her cuma bayrak çekiliyor altında, aşağıda avcılardan bir grup İzmit nasıl eğleniyor? Yaz güneşi İzmit halkını da deniz kenarına ve seyranlara döktü pereti buraya geldi. Halk sinema- bu kudretli ses herkesi heyecana dü- şürmüştü. 95 lik Hasan aj bayrak direğinin yanmda durmuş, tir tir tit. riyor, gözlerinden akan yaşları belir. sizçe silmeğe çalışıyordu. Bayrak me- rasimle indirilip Hasan ağaya teslim edildi. Mamuca köyü halkı bundan sonra bu merasimi her Cuma çgünü yapacaklardır. Pehlivan güreşleri Spor mıntakası burada büyük bir pehlivan güreşi tertip etti. Güreş ö- nümüzdeki Cuma günü yapılacaktır. Güreşe bütün Türk pehlivanları da- hildir, Bu güreşte 1933 rekoru (tesbit edilecektir. Mıntaka Milliyet vasıtası le Türk pehivanlarının davetini ben- den istemiştir. Bundan başka, Eskişehirin ikinci tayyaresinin at konma merasimi dola» yım ile 30 Ağustosta 2 inci bir güreş daha yaptırılacaktır. Bu güreşe de Türk pehlivanlarından başka avrupa pehlivanlarının iştirakleri temin edi- lecektir. 30 Ağustosta bir İstanbul klübü nün de çağırılması düşünülmektedir. deniz kenarında, beş on ağaçtan başka yeşillik il a lunmıyan kuru bir toprak parçası anmakla beraber, İdare edenin sa içtimai terbiyesi kıt insanlar buraya bırakılmamalıdır. Eğlence yerleri (o iki sinemaya munhasırdır, ve ikisi de yazlık yer lerine geçmişlerdir. Bir kaç gün- dür burada konserler veren Âze- şarkılar söylemesi itibariyle dik- kati celp eylemiştir. Vatan aşkını, onun sonsuz sevgisini, vatan s6- ver İzmitlilere bir defa daha du- yuran heyet, bu, itibarla çok tak. dir edilmiştir. Buğün, Muhlis (Sabahattin Beyin reisliği altında Süreyya ö- sı binasında ilk temsil olarak ken disinin yazdığı, bestelediği “ Mon Bo i temsil edeceklerdir. 'az güneşi temgmiyle kızmağa o başladığı bugünlerde, kapalı bir | yerde; oturmak safa © yerine; bir hayli cefa olacak. j Gelecek bir mektubumda, bura- © nın en fazla rağbet bulan mesire yerlerinden Değirmen Dere, Gök Trabzonda Halkevinin teşkil et tiği yeni bando hükümet konağı * nde © pa)