2 Temmuz 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 8

2 Temmuz 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 8

e 2 a a e ep sister Y Sie a Ankaranın köylerinde Kızılırmağın suyu Ankaraya getirilemez mi? 4 ANKARA, 30 Haziran Bir tarafında Kızılırmak, diger tarafında Sakarya gibi iki büyük dereye sahip olmak Ankara için bir nimettir. Ve sonra senelerce Ankaranın susuzluktan kıvrandı- ğını, su için her gün çareler ve ted birler düşünüldüğünü hatırlıyorum da... , Irmağın kızıl suları önün- de, başlıca çarelerden birinin ya- nında olduğumu görerek düşünce- ye dalıyorum:... Su, bir. şehir i- çin muhakkak ki en büyük zinet, en büyük varlık... Ve hükümet merkezinin 80 kilometre ilerisin- ie — kestirme yol — böyle bir de- :e akar da Ankaranın bir su me- selesi, bir su derdi olur mu? Bu mütaleaya: — Kızılırmak'ın suyu Ankara- ya getirlir, getirilir ama, çok para sarfetmek lâzımdır.! İddiasını belki O serdedecekler vardır. Filvaki tahmini bir hesaba gö- re, arazinin gösterdiği ârızalar do- Tayısile bu ameliye için on, on iki milyon lira masraf gider. Fakat “Ankara suyu için bugüne kadar dökülen ve daha da dökülecek pa- yanım yekünu bundan az mıdır? Yakm bir zamana kadar şehrin suyu için iki buçuk milyon (ira sarfedilmedi mi? Noksanları ta- mamlamak için daha bir milyon li- ra gitmiyecek mi? Çubuk bendine öç buçuk milyon ( sarfedilmiyor mu? Ve böylece sarfedilecek yedi milyon lira ile hakiki gaye elde e- dilebilecek mi? Çubuk bendi senede ancak 17.50 milyon metre mikâbı su ve- rebilecektir. Ve istasyon caddesi- nin solunda, ileride yapılması mu- karrer sun'i gölün suyu buradan 5114) Altın Mekik kumaşlarından Şantung YALOVA İpekli Kumaşların Kraliçesidir Şantung YALOVA Avrupada kibar halkın kullandığı en son moda kumaştır Şantung YALOVA Avrupada, en iyi kostüm tayyör ve spor kostümlerini diktikleri kumaştır Son moda renkleri vardır Katiyen rengi atmaz ve solmaz Yerli Mallar Pazarında Fabrika fliatına satılır İstanbulda: Bahçekapıda | Beyoğlunda: İstiklâl caddesinde temin edilecektir. Bir taraftan An- karanın bir kısım arazisini sulamı- ya kullanılacak bu su, diger taraf- tan şehrin her gün artan su ihti- yaçlarmı zamanla karşılıyabilecek mi? Bu münasebetle bir kaç gün ev- vel Ankarada bir konferans veren profesör Agache'ın bent hakkında bir mütaleasnı O kaydedeceğim. Perofesör bendi mahallinde tet- kik etmiş ve bündan takdirle bah- sederken ezcümle diyordu ki: “Dünyada bu (bendin beş yüz misli bentler yapılmıştır.,, Profesör bu işaretle bentlerin büyüklüğüne değil, toplıyacağı su itibarile; azametine işaret etmek istiyordu. ... İşte Kızılırmakta ya- pılacak bir bent, dünyada sayılı su bentlerinin temin ettikleri suyu şüphesiz verebilirdi. .. Zira Kızıl ırmağın kurak mevsimdeki sarfi- yatı saniyede takriben 10 - 15 met- re mikâbıdır, ve kışın bu miklar 70 - 100 metre mikâbma (kadar çıkmaktadır. Kızılırmak, Ankara ve civarı- nm; yalnız su cephesinden değil, ayni zamanda elektrik cephesin- den de ihtiyacını geniş ve © ucuz miktarlarda temin edebilir, Hükümet, Kırıkkaledeki fabri- kalar için elektrik istihsali maksa- dile bir aralık ırmakta etütler yap- tırmıştı. Ve ozaman ırmakta yapılacak bir bent, ve o bentten Kırıkkaleye ka- dar elektrik istasyonları tesis mas- rafını yüksek bulmuştu. — Filvaki sadece Kırıkkaleye elektrik temi- ni için yapılacak masraf göze bü- yük görünür ve hesapsız olur. Fa- kat geniş bir program dahil Kızılırmaktan istifade, (elektriği İstanbul Adliye dairesi kalirüferi için mübayaa edi- lecek 290 ton maden kömürünün 29-6-933 perşembe gü “Şant gayet sağlamdır, serin tutar İstanbul C. Müddeiumumiliğinden: nü yapılan münakasasmda verilen fiatlar mütedil görül memiş ve münakasanın bir hafta müddetle talikine karar verilmiş olduğundan taliplerin 6-7-933 perşembe günü saat 14 te Defterdarlıkta müteşekkil komisyonu mahsusuna mü racaatları ilân olunur. (3028) Darülfünun Mübayaat Ko misyonundan: Darülfünun merkez binasında ve Tip Fakültesinin Hay darpaşadaki ambarlarmda mevcut istimâlden sakit eski eş yalarm 5 Temmuz 933 tarihine müsadif çarşamba günü a- leni müzayede ile ihalesi ilin (edilmiş ise de yevmi mezkü run eyyamı tatiliyeye müsadif bulunması hasebile mezkür ihale gününün 6 Temmuz 933 perşembe günü saat 15 te i- | betile Temmuzun 5 inci çarşamba in icra kılmaca”” #xshihen ilâr olunur. (3026) de, suyu da ucuza maâlettirebilir. Böyle bir ameliyeye (teşebbüs takdirinde, Kızılırmakta vücuda getirilecek 30 - 35 metre irtifamda bir bent ile: 1 — Kızılmmak o civarındaki köyler elektrikle nurlanacak, bol su sayesinde toprakların verim ka- biliyeti artacaktır. 2 — Ankara bol suya kavuşa- caktır. 3 — Kırıkkale'nin elektrik ihti- yacı kadar Ankaranın o elektrik ihtiyacı da ucuzca temin edilecek- tir. Bu suretle inkılâp merkezinin mes'ut sakinleri (30) kuruşa elek- trik yakmaktan kurtulacaklardır. Zira Ankara Elektrik Şirketinin hükümetle mukavelesinde böyle bir kombinezon için müsait hüküm ler vardır. Bu hükümlere göre, kümet veya hükümetin alâkadar olduğu bir şirket Kızılırmak veya Sakaryanın su kuvvetinden elek- trik istihsal edecek olur da, bu e- lektriğin maliyet fiati Ankara e | lektriğinden yüzde 25 nispetinde noksan olursa; Ankara Şirketi bu- günkü tesisatını muhafaza ile be- raber bu elektriği satın Oalmak mecburiyetindedir. Ankara, eşsiz bir azim ve feda. kârlığın meydana koyduğu Omo dern bir şehirdir. Yakın ğa namzetlir. Bu şehrin mamureler görmek istediğimiz ka- dar, inkılâp kâbesinin çağlıyanlar ve göllerle süslenmesini arzu'edi- yoruz. Mec, $: Yalova,, yıkanır, Aslan ve Eskihisar Müttehit Çimento ve Su Kireci Fabrikaları Anonim Şirketin- Muvakkat hisse venedatınm yeni his #e senedatile tebdili | müsmelesinin 10 Temmuz 1933 tatihinden. ve 1931 se mesi temettüü olarak, hisse senedatnın. 16 numerolu kuponunun kat'i mukabilin de, 30 kuruşun tesviyesi müamelesinin de 25 Temmuz 1933 tarihinden itiba- ren Galata'da Doyçe Öryentbank gişe lerinden icra olunacağı ilân olunur İstanbul, 1 Temmuz 1933 (4768) Meclisi İdare İLAN Osmanlı * Bankası'nın Galata, Yenicami ve Beyoğlu devairi, Hâ. kimiyeti Milliye bayramı münase- çünü-kapalı bukmacaktır. | E mermerden al vadi ve — koşu yeri yapılıyor İtalyan mühendisin eseri birinci ANKARA, 30 (Milliyet) — Hü- kümet merkezi bir kaç sene zarfın da en asri ve güzel bir stadyom ve at koşu yerine sahip çılan müsabakada birinci ze nan İtalyan mühendis ve mimarı b ANKARA, 30 (Milliyet) — Yeni emlâk ve eytam bankası binası Bankalar bulunduğu ili katı ihtiva eden parçası Teksayt isminde yeni usul Amerikan iğstiğini Istimal ederseniz sıhhi ve asri surelle zührevi hastalıklardan mahfuz kalırsınız, Bilâmum; eczanelerde Aki muhtelli şekilde satılır. Bürua kaplıcalar Türk Anonim Şir- keti Hissedarlarının (24 Temmuz 1933) tarihine müsadif pazartesi gü- mü saat onbirde Şirketin / İstanbul'da Bahçekapısında Taşbanda (72) numa- rada kâin merkezinde fevkalâde surette yukubulacak içtimamda bazır bulun- maları rica olunur: Müzakerat rüznamesi ; Mukavelenamci esasinin beşinci mad desinin ilk fıkrasının tadili Mezkür fıkranın eski şekli: Madde: 5 — Şirketin sermayesi beg yüz ellibin Türk lirasından © ibaret ve beheri on Jira kıymetinde ellibeş bin hisseye münkasemdir. Mezktr fıkranın muaddel şekdiz Madde: $ — Şirketin sermayesi yedi yüz doksan bin Türk Lirasından ibaret Ve beberi on lira kıymetinde yetmiş- dokuz bin hisseye münkasemdir. (Hissedarların içtimadan evvel mü. Tacaat İle dühuliye varakam almaları) (5106) . Meclisi İdare Umumi Neşriyat ve Yazı İşleri Müdürü ETEM İZZET Gazetecilik ve Matbaacılık T. A. $. Eytam ve Emlâk Bankasının Merkez binası maketi Emlâk Bankasının yeni binası Ankara şarapları Zamanla dünyanın en iyi şarapları arasına geçecek ANKARA, 30 (Milliyet) — Mem leketimizin diger şehirlerine nazaran Ankaranm bir hususiyeti de şarap- haneleridir. Bunların adedi vaktile biraz daha fazlaca idi. Fakat bugün lerde azaldı. Buralarda yalnız şarap ve bazılarında da da satılır. me şark içkisidir. Bugün İranda her içkiye rağmen tercih edilen, daima içilen odur. Fakat (nedense Türkiyede bugün şarap yerini milli içkimiz olan rakıya terketmiştir. Tecrübe edenler söylerler ki bize hacmi fazla içkiler gelmiyor. keskin ve hacmi az içkileri daha zi- yade seviyoruz. Meselâ; rakı, kon- yak, hattâ viski gibi. Şarapla biraya iltifatımız azdır. Belki de alışmadığı- mızdan olacak şarabı verdiği başağ- rısı kendisine iltifat elmemekliğimize yegâne salk oluyor. Bu halere rağmen Ankarada şa- rap depolarının açtığı şaraphaneler kısmen ecnebiler, kısmen de Türkler tarafından oldukça rağbet görüyor. Vali on kuruştan başlıyan bu içki den akşam eve giderken bir kaç adet mezesiz, yahut sandoviçle yüvarlıyan lar evlerinin yolumu zikzak göre gö- re kapılarını buluyorlar. Bu dülkânlerm £ Maarif Vekâleti altmdaki cadde üzerindekileri daha ziyade hususiyeti haizdir. Buralarda mevcut iskemle babası şeklinde kübik taburalara oturularak tezgâhbaşı ya- pılır. Sıra sra bunlara dizilen akşamcı- ların hepsi tanısin tanımasın yanmda- kile behemehal ahbap olur, muhabbe- ti kaynatırlar. Buraya ayak üzeri uğrayıp hemen bir tane çekerek gidenler, girip çıkan lar akşamm alaca karanlığında dük- kün: hayli şenlendirirler. Şarapbanelerin bir kısmı da bildi- ğimiz masalı meyhaneler — şeklinde- dir. Bunların bazılarında o müzik te vardır. Ekserisi ecnebi amele uğrağı- dır. Ötekilerin saat ondan sonra ten- rağmen buraları saat on iki- M. P, Vietti - Violi'nin © plânmın resmini gönderiyorum. Plân, her türlü ihtiyacım gözönünde bulun- durularak yapılmış muvaffak bir eserdir. ve öbür cepheler Ankara taşında ola- caktır, Binanın kurulduğu toprak olduğundan terseli beton erme la sağlamlaştırılacaktır. Bodrum katında kasa ve evrak dalre- si ile raermirların yemek salonları bu- Hunacak, yer katı merkez müdürlüğüne, birinci ve ikinci katlar umum müdürlük ve idare meclisi teşkilâtna verilecektir. Çanakkale Nafıa Başmühendisliğinden: Biğa Çanyolu üzerinde ahşap olarak inşa edilecek olan 35 metro altı OOkulaç köprüsü kapalı zarf usulile 20-7-933 tarihine müadif günü saat on beşte ihale edilmek üzere 1-7-933 tarihinden itibaren yirmi gün müddetle münakasaya konmuştur. Bu inşaatm bedeli keşfi 6016 lira 86 kuruş olup münakasa vilâye- tinde yapılacaktır. Münakasaya iştirak öağselder teklif mektuplarmı v muvakkat teminatlarını ayni günde saat on beşe kadar ma kamı İğ kerr mit evrakı iye ve şartnameyi görmek isi yenlerin “Nafia Başmühendis liğine müracaatları ilân olu- nur. (3033) Nafıa Vekâletinden: Yolçatı - Elaziz battı inşaat ve ferşiyatı kapalı zarf usu lile münakasaya konulmuştur . Münakasa 22-7-933 tarihine Me 15 te Nafia Vekületi Müşteşar- Münakasaya ii lık Makamında icra edilecektir. taliplerin bu kabil 1 Demiryolu inşaatını muvaffakiyetle ic- ra etmiş Mühendis veya şirket (ve yahut talibin böyle bir mühendisle hissedar olması şarttır. Bu i haiz olmayanla rın teklifleri nazarı itibara almmaz. o Talipler bu husustaki leri Ankara'da Nafia Vekâleti Levazım Dairesin- den ellişer lira mukabilinde tedarik edebilirler. (2975) Çanakkale Nafıa Başmühendisliğinden; Ezine - Ayvacık yolunun 0 1-000 kilometrosundan 12-687 kilometrosuna kadar olan kısmın tesviyei turabiye, şose ve imalâtı sinaiye inşaatı 27-7-933 tarihine müadif perşem be günü saat on beşte ihale edilmek üzere (1-7-933 tari- hinden itibaren 27 gün müddetle ve kapalı zarf usulile münakasaya konmuştur. Bu inşaatın bedeli keşfi 124811 lira 56 O kuruş olup münakasa vilâyetinde yapılacaktır. Münakasaya iştirak edecekler teklif mektupları O ve muvakkat teminatlarını ayni o günde saat on beşe kadar Ca nakkale valiliğine vermeleri lmmidi, Taliplerin münakaa şartnamelerini Çanakkale, İstan bul, İzmir Başmühendislikleri ile Ankara yollar Umum Mü dürlüğünde mütalea edebilecekleri ilân olunur. (3035) yerleşen imalâthanelerde bugün yıl- İanmış nefis nevileri muhlevi kavlar vardır. avla Ankara şarap yışlı çalışmalarile ve (| himmetlerile zamanla Ankara şaraplarının şöhre- tini de dünyaca meşhur arkadaşları arasına behemehal sokacaklardır. dsi