5 Ağustos 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

5 Ağustos 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

Yazan: 5. N. Her hakkı (Milliyet) indir. Türk mahkemelerinde ecnebi hakimler mi? Hasan Fehmi Paşanın mütale ası. — Sultan Hamit, cevaptan memnun: İsabet! İsabet! diyor. — Hasan Fehmi Paşaya verilen atiy- yeiseniye. Hasan Fehmi Paşanın mütaleanamesi banlarından birer şahsın mahkemele- re düşen işlerinden tutturarak konso- los veya tercümanlarının mahkeme- lerde azayisaire misillü hazır bulunup kendi rey ve mütalealarını sert ve be- yan ve istintak dairelerinde maznun- ları isticvap, muhbirlere sual irat et- meğe hakları olduğunu iddia ve bu iddialarmı 1854 tarihli fermanıhüma- yunun bir fıkrasile uhuduladimenin İngilizlere ait faslımın — kırk ikinci maddesine ve Hariciye Nezaretinin hiren sefaretlere gönderdiği bir tak- rirdeki zımni kabul ve itirafa bina ve istinat ediyorlar. “Adliye Nezaretinin olbaptaki tez- keresi Divanıhümayun Beylikçiği ma- kamma ledelhavale uhuduatika muci- bince düveliecnebiye tebaasının muba- kemeleri esnasında tercümanların mahkemelerde hazır bulunabilecekle- ri malüm olup ancak 23 cemaz 1270 tarihli emriâli ile ahkâmı tebliğ olunan nizamnamenin bir fıkrasında tercümanların azayisaire misillü mu- hakemat ve istintakata iştirak edebi- leceklerine dair bir kayıt bulunduğu anlaşılmıştır. Malümuâlii hazretil fotpenahileri buyurulduğu üzere uhu- dukadimenin cümlesi Fransa Hükü- metine ihsan olunan #nüsaadatımahsu sadan teşa'üp ve teveli li kümatısnire ile tevali len ayni müsmatdı aynen tekrarı kabilinden bulunmuş- tur. “Fransa Hükümetile 1084, 1153 ta rihlerinde mün'akit munhedelerimiz en ziyade adli hukuka dair ahkâme havi ve bu da alettedriç düvelisaireye sâri olmuş ve İngiltere ve Rusya Dev- letleri de bu imeyane girmişlerdir. “Bütün devletlerle mün'akit mua- hodatmızda yalnız şu şekilde bir fık- raiadliye vardır. se “Bayrakları altında olanlardan bi- Yi katil olup veyahut gayri bir cürüm. edip şeriatişerife tarafından rüyet o- lunmak mürat olundukta Devletialiye nin kudat ve zabitan bu güna olan davayı bulundukları mahallerin elçi konsolos veyahut © veki çın tüccarile bir kimsenin niza olan kadıya vardıkta tercümanları hazı” bulunmazsa kadı davaların istima etmi- yel “Eğer tercümanları mühim mesalih te ise gelinciye kadar tevakkuf oluna! Ama or'ar dahi taallül edip © tercü- manlarımız hazır değildir. Deyu ivak etmeyin tercümanlarin ihrar eyliye! “Bu fıkraiahdiyede sitefehhüme uğrayan kelime istima lâfzıdır. Kava- idilisaniyemizce tetkik olundukta ter anlar hazır olmadıkça davanın dinlenilmemesinden başka bir mana gerek-| tir. Usülükazaya za başka, davayı “O zamanlar Devletialiyenin usülü- kazan münferit hâkimlerin hükmü ile e sinde tercümanların hazır bulunmala- ci o zamanlarda lisan bilenler ender olduğundan tefhim ve tefehhürüe de- lâlet ve rzharıbak ve hakikate hizmet ten başka bir şey için değildi. “Ezmanmaziyenin usülü karayisor' iyesi cümle düvel ve milelee malüm ve kendilerini böyle müsandeler mıya sevkeden sebep | ayni müşkülât olduğu meczumdur. Divanıhümayun Beylikçiliğinden yazılan müzekkere- de ve sefaretlerin takrirlerinde beyan olunan 1854 ve 1270 ti li emriâli- nin ve ona müteferri ve mülga nizam- hamenin fıkraimuhkiyesine gelince o- mun da bugün hiç bir hüküm ve kıy- meti kalmamıştır. ünl 1255 sene. sinden itibaren usülüadliye ve kazai- yemiz tedricen Avrupa usülümedeni- yesine tevfikan tensik ve tanzim olun. mıya başlanıp mevadıcezaiye ve w- muruhukukiye ve ticariye mahakimi- şer'iyeden almarak suretimahsusada itahkikiye ve divanlara zamiyeye verilmiştir. “1260, 1284, 1286. 1296 tarihlerin- de tekâmülütedrici ile baştan — başa tecdit ve tensik ve ayrıca usulümüha- keme ve ceza, hukuk, ticaret kanun- | ları vücuda getirilerek wevkiimeriye- te vaz'ütatbik olunmuştur ki bunlar alettevali sirkülerler ile düvelimüte- habe sefaret ve Hariciye Nezaretleri- ne tebliğ kılınmış ve hattâ müttead. dit siyasi ve akti kongre ve konferans- larda mevzuubahis edilerek cümlesi taraflarından takdiratı momnuniyet- kârane ile telâ'-i ve hüsnükabul kı- Immıştır. Maruzatıvâkiadan zâhir ve bahir olduğu üzere edvarrmaziyede- ki hükümetiseniyelerinin o kadim ve erf şer'i nehcikazası büsbütün tebed- dül etmiş ve mevkiimeriyeti İ usulümuhakemat ve asri teş cibince bidayet, istinaf, temyiz dere- catı selâsenin heyetimüçtemiaihâki- meleri gözönünde bulunmuş olduğun- dan ve eski münferit nuvvabışer” yeri eiyevm müslim, gayrimüslim teba. şahaneden ehil ve erbap hüklcâ; saire tevziiadalete memur ve si lunduklarından terakkiyatrmedeniye ile itilâf ve insicamıtam © kesbeden seklineviniadliyemize nazaran | sali- füzzikir iki sefaret takrirlerinin ma- na ve medlülü olamıyacağı mütalea sında bulunduğumu arzederim fer. man,, Hasan Fehmi Paşa, bu mütaleana- mesini bizzat Mabeyi; Başkitabetine tak; iradesini beklemekteyken İbrik- tarbaşı Kâmil Bey gelip kendisini şev- ketmeabm huzura istediğini tebliğ et- miştir. Derhal huzuruhümayuna çıkan mü- dişah: z, beraber okuyalım! etmiş ve mütaleayı paşa — babet! İsabet! Buyurarak çok memnun ve mahzuz olduğunu ızhar ve tekrar ettiğini hi- kâye eylemişti. Yarım saat kadar mülâkattan son- ra huzurdan çıkarken Sultan Hamit Hasan Fehmi Paşaya üzerinde Aya- sofya camiinin minyatür resmi mah- kük bir mühürle mahtum zarf içinde külliyetlice atiyyeiseni; Hünkâr böyle minya H harfli ve yalnız menekşe siçekli müteaddit zarf ve mühürleri vardı. Ekseriya ihsan ve atiyyelerini böyle mühürlü zarflara kordu. Hasan Fehmi Paşanın mütaleana- mesi Meclisimahsusu Vükelâda alelü- söl kıraat olunarak ayni mealde sefa- retlere cevap verilmiş ve sefaretler bu pek tabii ve haklı müdafaa karşı” smda işi daha ziyade takip ve tahar- riye hacet görmiyerek sökütu ihtiyar eylemişti (Arkas var) Sergide dünkü kalabalık (Başi 1 inci sahifede) te gelen halkm sergiyi görmeden ge- ri dönmemeleri için diğer taraftan kapı dışında da sıra ile girmeleri için ter- that alınmıştı. Dün serginin ilk cu- ması olmak dolayısile bir çok müesse asler halka hediyeler tevzi etmişler- dir. Dün sergi ziyaretçi itibarile bir 41652 kişi ş ve bu suretle sergiyi çıldığı günden beri ziyaret ğealerin yekümu 106 bin kişiyi geçmiştir. Yal. niz bu adet beşinci yerli mallar sergi- sinin mükemmeliyet ve derecesini göstermeğe kâfi gelecek bulunmakta- dar, Bu vena sergide halkım Ker türlü ve eğlence ihtiyaçlarını tatmin a vesaitin bulunması itibarile halle yalnız sergiyi ziyaretle kalmamakta sergide saatlerce bulunarak hattâ bü tün bir gününü geçirenler dahi var. der. Cümburiyet gençler mahfili tarafın dan pazartesi günü gece sergide ilk inip küşük sıhhat mektebind'en bu sene mezun olan hanım ve| efendilerle maallimleri g urap iyide bir arala | hükümetleri nezdinde teşebbü İ feransını maksada irişinceye MİLLİYET CUMARTESİ 5 AĞUSTOS 1933 HARİCİ H Rehine olarak Tevkif! Almanyada komünistlere karşı şiddet artıyor DORTMUVD, 4 (A.A.) — Veltf Ajansı bildiriyor: oldukları anlaşılmıyan 4 ko- liyetçi sosyalist milislerin- n Üzerine atılmış ve kendi sini yaralamış olduklarından zabita bu taarruzun yapıldığı yere yakın bir mahalde oturan dört komünisti rehi- ne olarak tevkif etmiştir. Bundan böyle komünistler her ne zaman cebrü şiddete müstenit hare- ketlere kalkışırlar, yahut kanuna mu gayir yazılar dağıtacik olurlarsa 24, bıta rehine olarak komünist tevkifa- tına girişacektir. Sandikalar kongresi BRÜKSEL, 4 (A.A.) Sendi- kalar kongresi divanı azalığına Al man Leipart'ın yerine Avusturyalı Scharsch'i intihap etmiştir. Kongre kabul ettiği karar suretinde ancak bir sosyalist iktisat rejiminin tesisi mak- sadiyle takip olunacak müdaha bir beynelmilel iktisat hareketinin mevcut buhranı izale edebileceğini be yan etmektedir. Kongre paranın istik rarı ve himayeciliğin kaldırılması hu- susunda ısrar etmektedir. Kongre ayni zamanda beynelmi- lel işçiler konferansının kararlarını kabul etmiş ve faşistlik tohumlara karsı şiddetli bir mukavemet göster- mek hususundaki azmini beyan'ot Kongre milliyetperver - sos Hatliği takbih etmektedir. Kongre Alman mamulâtına karşı umum grev ilân etmiş ve Alman mil- Yiyetçileri İehindeki beynemilel hare kete yardım icin milk teşekküllerden a bu- lunmalarını talebe karar vermiştir. Nihayet kongre silâh bırakma kon | kadar mesaisine devama davet etmiştir. Doğru hat üzerinde dünya rekoru PARIS, 4 (ALA.) — Fransız tayya- | recileri Codos ve Rossi doğru hat üze. rinde dünya rekorunu kırmak üzere bu tabah uçmuşlardar. —— Amerika komşu kapısı PARIS, 4 (ALA.) — Dünya wilsefe rekorunu kırmağa teşebbüs eden €iyyn reci Lefevre ve Assolont, hava wösaüt gittiği takdirde hemen Calais'den Nev- York istikametinde uçncakardır. Bir Fransız cenerali öldü BOULOĞNE, 4 (A.A.) — Fransız ordu encümeni azasından Ceneral de Saint Just, dün anjinden ölmüştür. Strasburgda kan ı grev PARİS, 4 (A.A.) — Stracbourg- dan Matin gazetesine bildirildiğine gö re bir nümayişten dönen ve şehre gir- mek isteyen grevciler ile zabıta ara- sında kavga çıkmıştır. Polis kuvvetle- ri nihayet grevcilerin hakkından gel- miş ve asayişi iade etmiştir. Kavga €s nasında grevciler taşlar atmışlar ve otomobilleri devirmişlerdir. Geceleyin tekrar kanlı hâdiseler ol muştur. Grevciler bütün lâmbaları söndür- dükten sonra sokaklarda barikatlar yapmışlar ve mağazaların camekân- larını kırarak yağmada bulunmuşlar- dır. Birçok grevci ve polis memuru ya ralanmıştır. . Almanyadaki İtalyan avan gardistleri BERLİN 4 (A.A.) — Volff A jansmdan: Bir müddet evvel Berline gelen Italyan avan gardistleri Hambur- ga gitmek üzere Berlinden ayrılmış: lardır. İstasyonda büyük bir halk kalabalığı tarafından uğurlanmış ve alkışlanmışlardır. M. Herriot çarşam- ba günü geliyor (Başi 1 inci sahifede) Ankarayı ziyaretine siyasi bir ebemmi- yet atfedilmektedir. Tevfik Rüştü Beyin Londra konfe- ransı esnasında Fransız ricali ile vaki © lan temasları il hazırlanan Türk - Fransız mukareneti, M. Herriot nun da memleketimize daveti için mü- masip bir vesile teşkil etmiştir. M. Herriot ötedenberi bir Türk dos- tu olarak tanınmıştır. M. Herriot 23 Ağustosa kadar mem- leketimizde kalacaktır. Bu müddet zar- fında Ankarada vakı olacak siyasi te- masardan sonm Yalovaya siderek Reisi cümhur Hazretleri tarafından kabul © dilecektir. M. Her-iot Ankaradaki temasların- dan sonra Rusyaya gidecektir. A ABERLER| Gandhi Mahküm Hintli şef 12 ay hapis yatacak POONA, 4 (A.A.) — Gandi bu sa- bah serbest bırakılmışıa da Poona'da kalmağı ve hareketlere girişme- meği teaihütten imtina ettiği için tek- rar tevkif olunmuştur. Gandi, şimdi Yervada hapishane: de muhakemesini beklemektedir. Mu. maileyhe iki senelik bir hapis cezası te- reltüp ediyor. PUNA, 4 (A.A.) — Gandhi on iki ay hapis cezasma mahküm edilmiştir. ATLAS G. BOMBAY, 4 (A.A.) — Zanıta İm Ticaret odasına boykut yapılma- e eden yazılar dağıtan dokuz kişi yakalamıştır. Bir ii See edildi. | — Hügilin sekeri sezyüreleki Katkat köyünü dün iki de fa bombardıman etmisler ve hemen he- men bütün kübeleri yıkmışlardır. Mn. takunın diğer taraflarında asayiş yerin- dedir. İ Amerikada milli kalkınma) NEVYORK, 4.A.A. — Shell | | Petroleum kumpanyasının onbir | bin memuru milli kalkınma prog- ramını tasvip etmişlerdir. ip | Sabık Alman meclisi reisi BERLİN, 4.A.A. — Volff ajan Berlinden gelen sa- sisi OM. Loebe mev- kuflar m götürülmüştür. Silizya eyaleti sabık umumi va lisinin karısı da, kocasının bir müd dettenberi alıkonmuş olduğu mev- kuflar garnizonu hakkında yanlış haberler yaptığından dolayi ayni gârnizona gönderilmiştir. eee Rigada Alman torpitoları RIGA, 4 (A.A.) — Volff Ajansın dan: Riga'ya gelen dört Alman torpi- | dosu çok samimi bir surette karşılan- mıştır. Ahali gemilere ve içindekilere büyük hir alâka göstermektedir. Res | birkaç kabul resmi ya- mi mahiyette | pılacaktır. şe Yelkenli tayyare ile devamlı uçuş BRANDEBOURG, “yari Prusya” 4 (ALA) — Volff Ajansından: Yelken- li bir tayyare ile uçuş yapmak. için dün sabah saat 7,20 de Brandebourg dan havalanan yüksek tahsil talebe- sinden Schmidt o vakitten beri Fris- ehes Haff gölü üstünde dolaşmakta. dur. Schmidt şimdi yirmi iki saati bur lah bu uçuşu ile yelkenli töyyare dil“ ya müddet rekorunu haylı kırmıştır. ki Havagazından ölüm GOERLİTZ, 4 (A.A.) — Volif A- ji kişilik bir aile hava neticesinde zehirlenmiş- Alman elçiiilerindle değişiklikler BERLİN, 4 (A.A.) — Volff Ajan. sından: Volff Ajansının doğru mal mat alan mahfellerden öğrendiğine gö re Alman elçileri arasında pek yakın da bir takım nakiller ve değişiklikler yapılacaktır. Bu cümleden olarak Al M. Zechbin ile Brükseldeki Alman elçisi M. Lerchenfeld hariciye nezareti em- rine almacaklardır. ——— M. Venizelos bu ay geliyor Atinadan dirildiğine göre, M. olas vaki davet üzerine ağustor ortalarında İstanbula gelecektir. Hariciye hukuk müşavirliği başkâtibi vefat etti ANKARA, 4 (Telefonla) — Hari- ciye vekâleti hukuk müşavirliği baş muavini Yusuf Kemal Bey bugün t- fodan vefat etti. Kendisi Ankarada çok sevilen bir zat idi. . Tütün inhisarı ve Galata- saray karakol binaları Maliye Vekâleti elindeki bazı bina- ları salarak bunların yerine e tasavvur vardır. Bazlar biri b binayı parça parça satmak, diğeri de şimdiki binayı yıkarak bu arsaya büyük inşaat yapmaktır. Bina yıkıldığı takdirde Ga- İatasaray mektebinden sonra bir çıkımtr olarak uzanan kısım yol haline sokular caktır, lere e edecek heyetimi: Her milletin avcıları Vürnala , VARNA, 4. (Milliyet) -— Bul gar sokolları avcı teşkilâtının yirmi ci yıldönümü münasebetile tertip edilen müsabaka ve eğlence diğer heyetlerden evvel Varnaya geldi. Büyük sevgi ile karşılandı. Teşkilât reisleri heyeti alarak şehri gezdir- di. Heyetler üç yüze yakındır. Gece verilen ziyafette Sofya mebusu ve teşkilât reisi M. Şişko, Ankara mebusu ve Ankara avcılar cemiyeti reisi Aka Gündüz B, Var- na konsolosumuz nataklar söylediler. Bulgar başvekili M. Muşanot ile diğer nazırlar buradadırlar. Zi- raat nazırı heyetimizi bilhassa selâ mladı. Merasim pazar günü yapıla- caktır. Gazeteler bilhassa bizden bahsediyorlar. Atinada büyük bir yangın çıktı ATİNA, 4. ASA; - diye kadar on mağaza yanmıştır. bulunmaktadır. Henüz tevsik edile meyen haberlere Korent çarşısında bir yangın çıkmıştır. Şim- Birçok evler büyük tehlike | altında ire hasar 50 mil- yon drahmidir. Atina etfaiyesi yan gın yerine gitmişti, Almanya silâhlanıyor (Başı 1 inci sahifede) imanya nasıl silâhlanıyor?, Biz bu an- | ketin umumi hatlarını ve meraklı ta- bi di elinden almak kâfi değildir. Sana; kusva mertebesine varmış bir met ket için yenisini yaptırtmamak çarel rini de aramak lâzımdır. Bu çareler düşünüldü, taşınıldı, muahedenin mad delerine sokuldu. Fakat harp biteli- on beş sene oluyor. Almanya bugün muahedenin harici manzarasını mu- hafaza etmekle beraber, korkunç de- nilebilecek derecede si landı. Daha ilk senelerde müttefiklerin arya komisyonu Almanyayı dolaşırken gizli silh depoları mr buldu? Şimdi, böyle bir komisyon olmayınca, geçen seneler de gözönüne almınca Alman- yanın bugün ne derece müsellâh bir devlet olduğunu anlamak güçe değil. politika hâdiseleri oldu. Fakat ükümet değişikliği, gizliden gizliye plânı durdurmak şöyle is kuvvetlendirdi. “Umumi harpte gerek müttefiklerin gerek Almanyanın hataları ve harp ilminde yeni yeni bilgiler ve Locarno imisakma, ne de silâhsızlanma konfe- ransma rağmen, bugünkü vaziyeti ih- daha ilk günden topçulukta, piyade- de, tayyarecilikte, istihkâmda en eh- liyetli teknisiyenlerini topladı. Bunları evvelce Berlinde, Margarethemstrasse 9 numarada Koch wn Kienzi firması idare ediyordu. Fakat bugün teşkilât bütün Almanyaya (o dağılmış olan Waffenprüfuesen icap eden direktif. leri lir, “Merkexi Berlinde olan bu teşkilâ- tın idaresi altında işliyen fabrikaların hepsi ameleye iş bulmak gösterişi al- tında hükümetten tahsisat almakta dırlar. “Söylemiye lüzum yok ki bu fabri- kalar hükümetin sıkı nezareti altında bulunmaktadırlar. Muahede Alman- yaya tank yaptırmıyor. Fakat traktör yaptırıyor ya. . “Oberndorf'ta bir mavzer fabrikası var. Burada 2: pılır. Bunun nelerin isimlerini yazmağa müsait değildir. Bu o dökümhaneler cayır cayır cephane hazırlıyorlar. Es- meşhur Krup seri halinde top semebi memleketler ve etmek lâzımdır. İsviçrede, Holündada, İsveçte ve hat- tâ Litvanya.. Bu son Oo memleketin Prusya hududunda Alman sermayesi- le tüfek, bomba ve bombardıman tay- yaresi imali için iki fabrika inşa edil- mektedir. Tayyare ve gaz “Bütün fabrikalar sulhe ve insanlı rın refah ve kazançlarına yarıyacak #e'ler çıkarmıyor değildirler. Lâkin © şekilde tertibat alınmıştır ki, bu fabri- 'kalar yarım günde yapılacak değişik- likle harp malzemesi yetiştirmeğe a- made vaziyettedirler. “Almanların en ehemmiyet verdik- leri şey boğucu gazlardır. 1915 te gaz harbini açan Almanya bu mühim si- lâhtan vazgeçmiş değildir. Hattâ bo ğucu gaza Almanlar en büyük bir ü- di ak bakıyorlar. 'Alman askeri uuharrirleri (yeni bir harp için açıkça şunu söyliyorlar: “Baskın basanındır!,,. “Bu muharsirlere göre, baskın tay- yare ve gazla temin edilebilir. “Tayyarelere gelince; munhede Al manlara harp tayyaresi imalini menet- ti. Fakat harp tayyaresi ile sulh tay- layca harp tayyaresi haline getirile- bilecek muazzam hava filoları ve çok tecrübe görmüş üstat tayyareciler var. Yenileri de mütemadiyen yetişiyor. “Gaz harbinin babası addedilen Ber lindeki enstitü müdürü porfesör Ha- ber ve muavinleri Duisberg ve Brosch daha bir kaç sene evvele kadar bu va- dide ai talebe yetiştirmiş bu- lunuyorlar. “Almanya bugün dünya azot istih- salâtının yarısını temin ediyor. o Gaz bahsinde iptidai madde temini | için başka memleketlere de ihtiyacı kalma mıştır. Almanların bu kadar bol azot- la bin bir çeşit boğucu gaz yapmama- larma hiç bir sebep yoktur. ve ocza fabrikaları bir emir üzerine mebzul miktarda ve envaından zehir- li gaz imal edecek vaziyettedirler. “Almanyanm bir de hariçteki sipa- rişlerine bakalım: : Tayyare bahsinde harice siparişleri hemen hemen resmi gibidir. Dornier nin İsviçre ve İtalyada, © Yunkers'in Türkiye ve Rusyadaki şubeleri, daha bir çokları Almaaya hesabına tayya- va imali ile meşguldürler. “Toplara gelince, bu noktada hassa ketumiyet vardır. Fakat İsveç te Krup fabrikası ile yakından alâka- 4 olan Bofors fabrikaları Almanya he sabıma yapılan toplar için birinci mev. kidedir. “Almanya haricinde silâh e e den fabrika sahiplerinin acaş fari sezi Mebel Ağuskjaki İle tenberg silâh fabrikasının umumi esö- dürü M. Mendel diyor ki: Ben silâh ve cephane satarım. Muahedenin tatbikine memur deği” m “İsviçredeki Waffenfahrik © Solo thurn ve Werkzeug - Machinen Fab- rik Oerlikon müdürlerine de sorulsa, onlar da ayni cevabı vereceklerdir. “Holandada Siderius şirketi müdü- rü M. Haagens Almanya hesabına ya- pılan top namlılarnın müşkülâtsrr AL manyaya geçirilebileceğini söylemekte hiç bir beis görmemiştir, Holândada Alman sermayesinin alâkadar olduğu dak silâh ve cephane fabrikası var İr. “Bütün bunlardan sonra bir de or- duyu gözönüne almak lâzım. Muahe- denin müsaade ettiği yüz bin kişilik bir ordu var. On beş sene içerisinde bu kadronun ne olabileceğini | kestir. memek mümkün değildir. Kadroya gi rip çıkanlar hariç, yüz bin © yetişmiş zabit, . «Bu zabitler kimlere mi kumanda © decekler Bir harp çıkarsa bütün Alman mil- letine. . Almanyada o kadar çok genç lik teşekkülleri var ki, her biri | bir spor manzarası altında en modern as- keri talimlerle yetişmektedirler. “Muahedeye göre Alman ordumu- nun her neferi gönüllüdür ve bunlar on iki sene hizmeti kabul ederek or- duya girerler. Bu orduda yetişmiş ©s- ki askerleri aramayınız. Hepsi yetiş- mek üzere alınmış gençleridir. “Umumi manevralarda o muahede ahkâmına riayet ediyor gibi görünmek için, tahta veya mukavva tanklar kul lanan Alman ordusunun, gizli manev- calarda hakiki tanklar kullandıkların bilmezler. “Şimdi ordunun bilhassa, topçunur smakimeleştirilmesi özi büyük ».ebesn sarfedilmektedir.,, Almanya, Fransa, İngiltere. ne yapıyorlar? LONDRA, 4 (A.A.) — Havas Aja 4 bildiriyor: Almanyanın yeniden P karşı kaldığına dair bir sol cenah gazetesi: nin verdiği haber Fransiz siyasi ma- ir hayretle karşılan Bu <belibe üzerine şu Savzihte bulu- nulmaktadır: -—Bu İs hakkında Fransız bü kümeti İngiliz kabinesine hiç bir mü- racaatta bulunamamıştır. o Almanya- nm tekrar silâhlanmas meselesini İngiltere daima dikkatle gözönünde bulundurmuştur. Bu matele aşağıda ki iki hâdise üzerine gümün en müsta: pe” meselesi halini almıştır: 1 — Almanyanm İngiltereden hava levazımı almak hususundaki teşebbü- Se Salsboury meselesi. Bunlardan birincisi Alman talebi- kü bu talep Almanya tarafından im- zalanan vesikaların sas ve ruhuna mugayirdir. İkinci hâdise ise bugün Paris, Re- ma, Londra arasında görüşülmektedir. Burün söylenebilecek bir şey varsa © da dn gerek "Almanyanın tekrar silâhlan- , gerek diğer bütün moçalelerda Londra hükümetinin Fran sız » İtalyan - İngiliz müşterek hare- ketine sadık kalmakta olduğudur. Bu hareket eferdi vi emin ve daha mücasir telâk ki edilmektedir. Bu 3 taraflı müdaha le biribirine sıkı sıkıya bağlı addolu- nan şu 3 noktaya istinat edebilecek» — Hava levazımı mübuyaası, “Bütün boya, fotoğraf malzemesi | * ii eke