17 Ağustos 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

17 Ağustos 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

Yazan 2 Mevlevi Tehkelerinin bir şeyden haberleri yok! — kayda,şarta tabi tatulayor! — Tekkelere tatbik olunan inzibat! Yenikapı Mevlevihanesinde, Mevlüdü şerif menkabesi okunacağı bahanesile Veliaht Reşat Efendiye biat olunacağı» haberini alan Hünküârm etekleri tu- tuşmuş, yaverleri, tüfekçileri, resmi, sivil bütün polis kuvvetlerini hâdise- nin cereyan edeceği mahallerin ctra- fına Boldurmüş, ve şehir sıkı bir inzi- bat ve tarassut altına alınmıştı. Kocamustafapaşa askeri karako- iinda ikinci tüfekçi Tahir Paşağı ve yaver beyleri görmüştüm. Hünkârm, Hida, sülün ve mekle özlresinde hareket edilmesi hakkındaki jradeise- niyeyi kendilerine tebliğ edince: Öyle ise siz, Merkez Efendi der- a ve Mevlevihaneye ahvali edersiniz, icabında bizi çağırır. Dediler. * Ben, evvelâ Merkez Efendi tekke- sine girdim; beş on kişiden başka kim »e yoktu. Nisan münasebetile, bugün burada Mevlüdüşerif okunacağını ba- ber alarak geldiğimi söyledim. Tekkenin kahve nakibi olan Efendi, cevaben , — Evet! Dedi. her sene Rebiüllev- velin ikinci haftasında Adile Sultan hazretlerinin vakif mevlüdü okunur. Buzün de okunacaklı. Fakat evkaf i- daresi, tahsisatını vaktinde « vermedi- den geri kaldı. Biz de davetlilere haber vermeğe mecbur olduk! - Eyvallah! Diyip, oradan çıktım, Mevlevihaneye gittim, Mevlevihanede de kimseler yok- tu. Hattâ dergâhı şerifin âyin günü gi madığından daima bulunan malüm degin hile dışarı çıkmışlardı, Artık tevakkefe muhal kalmadığın- dan Kocamustafapaşa o askeri kara. kolan gebenin ve paşalara hal ve Ahmet Celâlettin Paşa, zatışahane- nin beni göndermesinin pek iyi ve ay- ni isabet olduğunu, böyle teenni ve ih- yat ile hareket olummayıpta sallapa- ta, dergâhlara baskın yapılsaydı, bey- bude kalp kırılacağı ve halk üzerinde de fena tesirler bırakacağmı söyliye- rek sevincini izhardan geri durmıyor- du. Hepimiz, akşam üzeri saraya dön- dük. Bilvasıta Padişaha keyfiyet arz0- tundu. aslı sması olmadığını, verilen haberin Ortalığı velveleye veren bir haber Her bakar (Mölliyet) indir. Mevlüt okunması, tamamile uydurma bulunduğunu anla mak ve öğrenmekle beraber lâkayit kalamamıştı. Zaptiye Nezaretine ve Meclisi Me- sayihe başkitabetten © tenbihatımahsu- sa icra edilerek, badema dergâhlarda okunacak mevlütler için şuna, buna davet tezkereleri gönderilmemesini rö'nirelii menkıbe! okulla $- Ki gün evvel şehremanetile Zaptiye Nezaretine haber verilmesini irade 6t- mişti, Artık tekkeler, istedikleri gibi ha- reket edemiyeceklerdi; Sultan Hamit bu kaydişartlarla tekkeleri inzıbat al- bna alıyordu. Fakat Hünkâr, inzibat tedbirlerini de kâfi görmemiş müddet sonra dergâhlardaki içtimala- MİLLİYET PERŞEMBE, 17 AĞUSTOS salla Amerika Yahudi- lerinin teşebbüsü Reisicumhur Hindenbur'ga mektup gönderdiler NEVYORK, 16 (A.A.) — Alman Cümhurreisi Hindenburg'a gönderdik leri açık bir mektupta Amerika Ya hudi kongresi azaları, reisicümhurdan imtiyaz ve salâhiyetlerini kullanarak Almanyada Hiler rejimi altındaki Yahudi halkını muhakkak bi dan ve Alman milletini medeni tarafndan kendisinden hariç telâkizi edilmekten kurtarması i başvekilden istifa talep etmek hakkı olduğunu ilâve ediyor. Altın dolar “NEVYORK, 16 (A.A.) — Pülü- met, hariçte bulunan resmi kan memurlarının maaşlarını altın do lar ile tediyeye karar vermiştir.” Bu ra fazla ehemmiyet verilmiş ve hele geceleri, tekkelerin kapıları kapatı- İp zabıtaca mazbut ve mukayyet da- imi adamlardan gelip git- mesir» müsaade olunmamıştı. Bilhassa aray kadıların ve harem ağaları nin tekkelere intisap ve şe diden men'ile tarâssudatn tabi olani. muşlardı. Bütün bu takyidata, kale | surları Kocamustafa- içinde kâü Merkez Efendi Derzâhında okunacak Mevlüdüşerif daveti dolayısile lüzum görülmüştü. Sur haricinde kâin Yenikapı Mevle vihanesine aidiyeti yoktu, fakat ihti- oraya nazar atfolunması irade buyrulmuştu. Yenikapı Mevlevihanesine ait araş- çene daha caki eller bulunduğundan memlekette bü yük bir şöhreti ve tesiri, nüfuzu var- N Vaktile Sultan Mecit, Sultan Aziz ve veliahtlar, dergâha gelerek Hazre- ti Şeyhi ziyaret etmişler, ellerini öp- müşlerdi mil ve Fazıl paşalar ile Hünkürm ha- lası Âdile | Sultanın kocası Damat Mehmet Ali ve kiz kardeşi © Cemile Sultanın köcası Damat Mahmut Paşa- lar ve meşhur Södrazam Fuat ve Sad- razam Mitat Paşalar vesair namidar | vükelâ ve vezirler dergâha mensup | olup Şeyh Efendi ile hususi söhbet- lerde bulunurlardı. Bunları Sultan Ha- mit, birbir bilirdi vg © hatıralar hafı- zasında yeretmişti, (Bitmedi) skatlan memnun? Niçin müşahit Gönderdik? (Başı 1 inci sahitede) ba zı bavalisini gezdirmek istedikleri i- Filibe, ve Şipka tariki- | tir Bugün do ile Varnadan İstanbula ir. ne bu müsabakayı kaaznamazdı, çün. kü geçen seneki payı bizim aldığımızı iddia etmekte- dir. Biz erkek amatörlere tahsis edil- miş bir kupa almadık, bizim aldığımız kupa yarış birincisine tahsis edilmiş, seksen lira kıymetindeki gümüş kupa dır. Eğer kupanın 10 lira kıymetinde | ve metal iddiasmda srar edi- Sultani Hamidin kini Veliaht Hamit Efendi, Şeyh E il ile nasıl konuşmuştu? — Hamit Efendinin Mitat Paşa ile mülâkatı. — Mitat Paşa mülâ- miş olan kupayı istiyorum, demiştir. Hâkim evrakı tetkik ederek karar tefhim edeceğini söylemiş ve muhake İyi küşka üne Urcalmenl. Islahat komitesi Vazifesini bitirdi (Başı 1 inci sahifede) Ghâpları İdare heyeti yapacak, Mearif Vekileti tasdik eecektir. Bu ayın son larına doğru wlabat komitesi azaları An- karaya dönerek Masif Vekâletindeki varifelerine başlıyacaklardır. Maarif Vekil vekili Dr. Refik Beyin pazartesi “ünü Ankaraya gitmesi muh- temeldir. Refik B. Ankarada bir hafta kalacak ve sonra şehrimize dönerek Ü- niversite işlerini buradan takip edecek- Ölürse idafö heğaki dün öğeden | sonra emin Neşet Ömer da ayni zamanda teşrihi marazi, ensaç, ambriyeleji, morfoleji enstitüleri de b. kumacaktır. Bütün bu tesisat ders senesi başına kadar ikmal edilecektir. stanbul Üniversitesinde kürsü alacak açıldı Viyanadan 9 tarihile bildiriliyor: Pes ter Sloyd gazetesi Sovyetler tarafında: evvelce karar verildiği üzere, eski Ri şarlarınm grami kabirlerinin açıldığını ralı üniformasını taşıyordu ve bozulma- mıştı. Gökünde sıralı duran bütün el- maslı nişanları ve elindeki kımı kıymetli mücevherle tezyin edilmiş kalıcı dikkatle gikarılıp alınmıştır. İlkinci re ve birinci Nikolanın kabirlerinde de ne ka- dar kıymetli şeyler varsa, hepsi alınmış Fransaya şimdiye kadar 347 bin altın dolar göndermiştir. Ölünceye kadar —ee Gandhi yeniden oruç tutmağa başladı PUNA, 16 (A.A.) — Gandhi, yeni- den tutmağı kararlaştırdığı oruca öğ- le üzeri başlamıştır. Gandhi, umumi eti koruma tedbiri olarak tevkif mediği takdirde bu oruca ölünciye ka dar devam etmek niyetindedif. Gandhi, hapse konulduktan sonta Bombay hükümetine gönderdiği yazılı beyanatında diyor ki: Benim asıl hayatımı teşkil ederi 6- serime devam etmeme müsaade veril- medikten sonra hayatın benim naza- rımda hiç bir ehemmiyeti işi Borçlar iş Müzakerata teşriniev- velde mi başlanacak? VAŞINGTON, 16 (A.A.) —M, Hul müzakeresi! Müzakerelere, İngiltere hükümetinin başlıca iktsat müşaviri olan Sir Fre- derick Leith Ross'un iptidai görüsme- lere başlamak üzere Yazinstmme geli ği zaman başlanacak! VAŞİNGTON, 136 (ALA) TM Hull, borçlar işi için iptidai görünme: ler yaptıktan sonra İngiltersdeg,kaf'i bir komisyon gelip gelmiyeceğini bil mediğini söylemiştir. M. Mac Donald Amerikaya gidiyor LONDRA, 16 (A.A.) — Nev Chro- Bicle'ye göre M. Mac Donaldın borç- lar meselesi için yapılacağı düşünülen müzakerelerde bulunmak üzere son- baharda Amerikaya gidecseği şayiası dün tekrar dolaşınağa başlamıştır. LONDRA, 16 (A.A.) — Borçlar meselesi altındaki İngiliz Amerikan mükâlemelerine birinci teşrindö Va- şingtonda devam edileceği Londrada resmi surette teyit edilmektedir. Japonlar Mongolistanda ilerliyorlar LONDRA, 16 (AA) — Manchei- ter Gundian gazetesi “Japon usnlleri” başlığı altında Japonların iç Mongo- standa ilerlemeğe başlamalarını 16 imzalanan mütarekenin olduğu gi- ii Çinin haklarına yeni bir tecavüz olarak kaydetmekte ve şunları yazmak- tadır: “Bizzat Japonlar bile Chahar vilâ- yetinin Mançukuo'ya ait olduğunu ii dia etmemişlerdir. Bununla beraber yeni hükümetin şark hudutlarını, İs- tedikleri kadar ilerileyebilmek fırsa- tmı elde tutmak maksadile tayin et- 'mekten kaçınmışlardır. Hindistanda 4000 kişi açıkta kaldi LONDRA, 16 (A.A.)— Bömbay- dan Times gazetesine bildirildiğine gö re Broach mmtakasında suların taşma gerdan dolayı 4000 kişi açıkta kalmış. Barada iii pl ola ö Kğ | ların hücumuna maruz kalan hal yardıma giderken boğulmuşlardır. Bir sok hayvan da boğulmuştur. Hambourg'da 25 komü-. nist tevkif edildi HAMBURG, 16 (A.A.) — Ham burgta kanuna mugayir surette siya- si fanliyetto bulunduklarından” dola- yı yeniden 23 komünist tevkif edil. ğu gibi bulunmuş ve bunun tabutundan mühim eriktarda mücevherler bilhassa muhteşem bir elmas gerdanlık zuhur et miştir, Büyük Petsonun iri cesedi karjısm- da Sovyet komisyonu azası haşyet duy- muylardır. Diğer zarların aksine olarak, Büyük Petronun kabrinde hiç bir mü- cevher bulunmamıştır. Sadece avcunda saltanat mührünü sk sıkı tuttuğu gö- Diğer bütüm çarların “ tabutlirr gü” müşten tabutu cezizden olduğu halde, Büyük Petronun yapılmıştır HARICI HABERLER Avusturyada Neşredilen vesika Almanlar, böyle şey gön- dermedik, diyorlar BERLİN 18 AA, — Vel Ağan şu tebliği meşretmektedir: «Wiener Reichaposte gazetesi husu- Si bir müsha ile ve heyecan verici bir vel da, milli sosyalist fırkanın barici siyaset ofisinden alınmış bazı «vesika» lar ney yetmektedir. Bu vesikalara göre ofis, Almanya'nın Avusturyaya karı olan ziyeti ile hariciye nezaretinde meşgul olmakta imiş vesaire, yy Ori, özle hiçbir vesika göndermemiz ar. Hüler'in yaveri yaralandı den otomohil bir kazaya uğramıştır. Başvekilin yaveri kafa tası yarılarak a ğır surette yaralanmıştır. Başvekilin kız kardeşine bir şey olmamış ve yiğe- si ile diğer bir kadın da hafif süret- te yaralamışlardır. Amerikada Milli kalkınma Hükümet müşkülât kar- şısında bulunuyor NEVYORK, 16 A.A. — Milli kalkan- di sadelesi ikinca safhası. na « rol, çelik ve kömü, csnslı sanayi ile M. Johson'| Dun iş saatleri ve ücretlerden dolayı an- laşamamaları yüzünden gittikçe artan müşküller karşısında kalmaktadır. Münakaşa edilen tedbirler arasında kalkınma mücadelesi ile işsizlere yardı teşki'âtimm birleştirilmesi, ve son gün- lerde meklenlerini terketmiş yarım mil. yon kız ve erkek çocuğun tekrar mektep İere iadesi meseleleri varı Dublin'de askeri muhakeme DUBLİN . 16 (A.A.) — Askeri mahkeme idam ve rebiletektir. Bu mahkemeyi, tesi et. ü Valera tarafından ya- e Valeranın maksadı im memnu silğhların taşınmasına g mamak ve bilkadan Jeneral O'Dultfi nin mavi gömleklilerine karşıdır. DUBLİN, 16 AA — Zammedildiğine Mısır Kedi fonsiye tahvilleri KAHİRE, 16 A.A, — Yüzde 3 faizli ve ikramiyeli Mısır Keodi Fonsiye tah-| villerinin dünkü çekilişinde: | 1886 senesi tahvillerinden 30,595 mu- mara 50,000, 190 «-nesi tahvillerinden 608491 numara 50.000, 1911 senesi tahville-inden 2İ5010 mamara 60 bin a Dahiliyede nakiller ve tayinler ANKARA, 16. (Telefonla) — Münhal olan mahalli o idareler umum (müdürlüğü (© muavinlikve birinci şibe müdürlüğüne Se: gi ıymakamı Mehmet Hudaverdi, vilâyetler idaresi ikinci şube mü- ine Çorlu kaymakamı Abidin, münhal olan Mudurnu kayma- İmiş Gediz kaymakamı Necip, Ünye kaymakamlığına esbak Sai- | deli kaymakamı İbrahim, Malkarakaymakamlığına Yeşilköy nahiyesi | müdürü Hasan, münhal olan Zarasat kaymakamlığına esbak Yalvaç kaymakamı Murat Nihat, Ermenak O kaymakamlığına esbak Tutak “> makamı Selâhattin B. lerin tayinleri tastik edildi. Hariciye Vekâletinde terfiler ANKARA, 16. (Telefonla) — Hariciye Vekâleti ticaret müdürlü- günde Nurullah B. sekizinci dereceden yedinciye, Kıbrıs konsolosu Muhittin, ticaret işlerinde Behçet Şefik, evrakta Cemal B. ler dokuz- dan sekize, Bedri Tahir, Rodos muavin konsolosu Hasan Rifat, beşinci dairede Nedim Veysel, şifre müdürlüğünde Emin Baha, kâtibi umumi. lik kaleminde Fikret Şefik B. ler onuncudan dokuzuncuya, i dai- rede Şakir Emin, konsolosluk işlerinde Bekir Sıtkı B. ler on birinciden onuncuya, Londra üçüncü kâtibi Vafi, tahakkuk şubesinde Hacı A- rif, beşinci dairede Zeki Cemil, dördüncü dairede Cemal, tahakkuk şubesinde Zühtü, evrakta Ferit, ikinci dairede Necdet Tahir Beyler on ikinciden on birinci dereceye terfi edilmişlerdir. Rusyadaki sporcularımızın son maçı MOSKOVA, 16 (A.A.) — Türk spor heyeti Harkofdan Odesaya hareket etmiştir. Türkes, son maçlarını Odesa sporcularile yapacaklar ve ondan sonra Türkiyeye döneceklerdir. Fırka idare heyetinin kararları ANKARA, 16 (A.A.) — Cümhuriyet Halk Fırkası umami idare heyeti buğün toplanmıştır. Samsunmerkez kaza teşkilâtında yapılacak değişiklik teklifi kabul edilmiş, fırkaya kayıtlı olup veya fırka teşkil. ında vozife alıp ta vaktiyle teklif varakası doldurmamış olanların ka- yıtlarının yeniden tanzimi hakkında müzakerede bulunmuştur. İzmir-İstanbul telefonu açılıyor İZMİR, 16 (Milliyet) — İstanbul - İzmir telefon tesisatının ikmali- ne çalışılmaktadır. On güne kadar Balıkesir - Bursa - Yalova üzerinden muhabere tecrübeleri başliyacaktır. Kışa kadar İzmir - Balıkesir hat. tı da ikmal edilecek ve İzmirle İstanbul arasinda muhabereye başla nacaktır. İzmirde kasaplar et kesmedi IZMIR, 16 (Milliyet) — Mezbaha şirketi ile kasaplar arasında çı- han ihİİAİ ücerine hasaplar beyine? Besminişlördir. Belediye şehrin et ihtiyacını temin için icap eden tedbirleri alııştır. Dr. Refik Bey T.D.T. Cemiyetinin dünkü içtimaına riyaset etti İSTANBUL, 16. A. A. — Türk dili tetkik cemiyeti umumi kâtibli- ğinden :T.D. sen ty ör yanyana müren E mumi kâtip vekili İbrahim Netmi Beyin riyasetinde toplanmıştır. Öğ- leden sonra saat ondörlte yine toplanmasına devam etmiştir. Bu la, osmanlıcadan klavuzu ankete konulmuş olan sözlerin karşılıkları araştırılmıştır. Maarif Ve- kâleti vekili Doktor Refik Beyefendi öğleden sonraki | toplantıya riyaset etmişler “ve cemiyetin faaliyeti hakkında verilen malümatı dinlemişlerdir. Umumt merkez heyeti yarın tekrar toplanacaktır. MEMLEKET Fran ikramiye Raman Feci MU LONDRA, 15 — Taymis nehrinin denize döküldüğü mahalde biri 15, di geri 13 yasında iki kır, denize düşen toplarm: almak üzere bir sandalla sa- hilden açılmışlardır. Bu sırada bir t yare filosu, şamandıraları mişangâh addile ateş ediyordu. Tayyarelerden biri sandalı samandıra zannile ateş et miş, kurşunların isabetile kızların bü- yüğü ölmüştür, İkinci kız büyük bir 'dohşet içinde derhal küreklere asıla- rak sahile gelmiştir. Mary Pickford a edildi NEVYORK, 16 A.A. — Dün Nev york mahkemesine sebepsiz olarak mu- kaveleyi hozduğundan dolayı Glaydys Fairbanlez aleyhine 20,000 dolarlık bir ge ve ziyan davası için müracaat ya- Glady; Fairbarlı'ın sincesa iseni Nösry Piekford'dur. Dava bakkında malümat verilmemekle beraber, davacmın Pick. ford'un kâtibi olduğu zamaesiliyor. Prusya devlet şurası BERLİN, 16 (A.A.) — Prusyada teskil edilen yeni devlet şurası ilk top- satısını gelecek eylülde | yapacaktır. Bu şüra, 62 azadan mürekkep olacak- tr. Prusya Başvekili ile nazırları ve hezarel müsleşarları da bu aza arasın dadır. Geriye kalan aza intihap sure- tile tayin edilecektir. Zeppelin “aş A.A.— 16 all re e e kilo Kont ponta ile saat 18 de cenubi Amerika- dan gelmiştir. . (Londra Buğday konferansı İ çok ğini Amerikalı mütehassıslar SAMSUN; (Milliyet) — İktısat Ve kâletine merbut mütehas- sızlar sabık Nevyork ticaret mümeasi- Hiz Muzaffer. Ber refekiile Kar deniz mmtakasında tetkikata lardır. Bu heyet cuma günü Gülce Kasabada hazırlık | KASABA, (Milliyet) — Cümhuri- yetin onuncu yılını tesit için kazamız- da-şayet büyük hazırlıklara başlan- mıştır. Kaymakam Feyyaz Beyin ri- yaseti mia belediye reisi fırka reisi Cevdet, caret odası reisi Hasan Şevki, tahrirat- kâtibi İsmail Hakkı, Ziraat fen memuru Hasan Fehmi, Naip zade e e belediye arasından Fi, basasiye memütü Nail, Ticaret ei başkâtibi Rıza, belediye başkâtibi Ziya beyler- den mürekkep bir kamisyon teşkil e- dilmiştir. Komisyon faaliyete geçerek cümhuriyelin o memleketimizde 10 s8- nelik inkişaf ve vücude getirdiği eser ler ve tarakkileri tesbit ederek. yazı lacak olan esör tab ve neşredilecektir. Malatya Halkevinde riyaziye dersleri MALATYA, (Milliyet) — Ortamel tehimize müdavim talebenin miktarı üç yüz elliyi mütecavizdir. Bu sene de bir talebenin riyaziyeden ikmale kaldı nazarı dikkatle alan kıymetli genç- İerimizden ve ilkmektep, rinden Tevfik B. gerek ikmale kalan tale be için ve gerek diğer arzueden çocuklar CENEVRE, 16 (A.A.) — Buğday ihraç eden başlıca 4 devletin isteme- si üzerine milletler cemiyeti umum kâ tibi, Yaaa Sec derler ile e bağ Sıhhiye müsteşarı İZMİR, 16 (Milliyet) — Şehri- mizde bulunan Sıhhiye müsteşarı yarın İstanbula hareket edecektir. lan bü: m tor memnun ve minnettar vin; Köylerde bayrak K yeni yatı mektepleri BOZDOĞAN. (Milliyet) — Kazma AYDIN (Milliyet) — Vali bey Nazil- | e Sİ Ma Malç Pe ae —E ve kaymakam, jandarma | pepe deleleriela dmden ire ye Müdekumamini, kaza meclkkemumi “| olalı Ba ili yerde yat mekt azaları ve doktor yü Mehmet Ali şantı kararlaşmış gibidir. m ay a ey Yilysica peni garden yenlazak Ye Bayrak çekme merasiminden sonra da | gerekse tadil ve tamir suretile mevcut doktorlar 100 den fazla © sıtmalı ve e hasta köylü yurttaşları muayene ve te- yatı mekteplerini tesbit icin tetkike İdari etmişlerdir İ ta ehemeniyetle devam edilmektedir.