8 Eylül 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

8 Eylül 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Antika bir kitap yaprağı seyreder gibi.. — Bu nef... Sakın Aşık Garip deni- len meşhur divanın ucundan o kopmuş bir parça olmasın!... — Kerem ile Aslı, yahut Köroğlu ki- tabının arasmdan düşmüş bir yaprağa da benziyor. — Ne tez; — Gerçi boya yaldıza, yaldız da boya- ya karışmış. . Fakat düşününüz ki 450 sene evvel tabı makinelerile yapılmamış olması bu kadar bir ârıza vukuuna hak kazandırır... — Hayır. Haym..: 450 sene evvel bu kadar geri değildi. Bilâ- irler gösteriyor ki resim ve i daha ince, daha dakik ve da- ne emsalsiz tezyinat!, — Benim batırma geliyor ki bu yap- vak daha eski tarihlere ait nadide bir ki- tabın köşesinden kopmuş olacak.. Kâ- ğndın icat zamanı o kadar eski olsaydı, hattâ daha ileri giderek ben, bunun Taş devrine yakın devirlere ait bir vesika olduğunu bile idin edecektim... İptidai, kaba gili ve üstünde hâlâ rm. — Bilirsiniz ki bizde bu toplar, ancak top oyunu malzemesi satan dükkânlarda bulunur. Fakat burada bumu bakkallar bile sattiğma göre hemen herkes, demek, kkat ediyor musunuz, değil dört köşe... (Ve bunlar yuvarlak. deği elile yoklıyarak) Fakat bunlar tenis de- ğil, hokey topu... Görmüyor musunuz kaskatı, ,, Yalnız acaba neye dört kö 1e7... Demek ki burada hokey topları- nı yuvarlak değil dört köşe yapıyorlar. . — Evet, evet,. Fakat ne garip... Dik- kal ediyor musunuz, üzerinde iki de göz var... Acaba bu niçin?.. Tahtadan yar pıldıklarma göre bunlar pompa ile hava verilecek deliklerden olmasalar gerek... Zevksiz bir ambalâjla tütünü toz ba- Bine getiren kaskatı tütün paketleri kar- şısında da iki ecnebi böyle marie! olmamak lâzımdır. azruf Tütün İnhisar Idaresi gibi | devleti |, temsil eden bir müsaseseden selim bir zevk istemek en tabii hakkımızdır. Medeni ölem icin nefaseti kadar dışın mefasetini de istiyor. İnhisar İdaresinin paket tezyinatile iştigal eden selim zevkli bir sanat müte- hassısı yoksa, hiç olmazsa Avrupadan ve yahut komşu memleketlerden mütead Vapurcular şirketi e Esas mukavelenin tetkikatı bitirilmek üzredir Vapurcular şirketine nit mukave- Jei esasiyenin İktısat vekâletince tet- kikatı bitirilmek üzeredir. Mukavele- min yalın szrmaya kökeni lanhanşiir, Vekâlet, vapurcular tarafından vaki tahakkuk edecek kavi mikdara göre, şirketin sermayesinin mukaveleye der muvafık görmüştür. (iş Bankasmdan alman cetveldir). 7 EYLÜL 1933 Akşam Fiatları WE İstikrazlar Tahvil” ii 9680 Sie ve ramvay 300 Şar. hariye 1525 ; Şark m. eza 200 ÇEK FİATLARI Perin 1208 4 Pr 189675 Mönü iris İ Via ili İKE Mies em Ezim CR e Atina #26750 $ Ponte ! 3aezs Cenevre © 24825 İ Belgrat ' 3805 Soya 640550 $ Bükreş 7078 Amsterdam 11730 $ Moskova © 309350 NUKUT (Sabvş) ar Kuruş Kuruş İD Kramer YETİ 1 Şii Av, 2080 1 Büteriin © © G0 1 Pezela 16 24 Polar 146 $ 1 Mark s0— bire 2204 izel | 4— » > Belçika — 118 $ 20 ber 023 2 bum 24 | 20 Diner 55.— 20 Elvira BEŞ 1 Çermeviş —— 2 Ker Çek ine $ 3 Mei de 1 Plerim © Şİ © Bakmei ZA MİLLİYET CUMA 8 EYLOL 1953 Türk - Yunan Bankası Sermayeyi teşkil edilecek konsorsiyom koyacak Aldığımız malümata göre Türk - Yunan bankasının kurtuluşu İçin bazı ve hazırlıklar o yapılmak” tadır. Bankanın Türk ve Yunan mal müemeselerinin iştirakile vücut bula cak bir kontersiyom tarafından teş- kili takarrür etmiştir. Sermaye bu ma li müesseseler tarafından konulacak» tr. Türk » Yunan bankasının bu iki yatı ve Balkan mem münasebatı üzerin. de mühim bir rol oynayacağı anlaşıl- maktadır. Takas vesikaları İktisat Vekâleti tüccar elinde ne kadar (akas vesikası bulunduğunu sormuştur, Ticaret müdiriyeti bumu tesbite çalışmaktadır. Maliye vekâleti kambiyo müdürlüğü Maliye vekâletinde teşekkül eden kambiyo müdürlüğü teşkilâtını bitir- miştir. İstanbul kambiyo mürakabe heyeti de yeni teşkilât ile takviye edi lecektir. Almanyadan yapılacak ithalât Dün Ankaradan gelen bir emirde tacirlerimiz tarafından Almanyadan ithalât kıymeti yüzde onunün Cümburiyet Merl bankası” na yatırılması ve mütebakisi için temi nat gösterilmesi kâfi olduğu büdirilk miştir. İzmirde üzüm satışı Tani 7 (A,A.) — Dün borsada 12 kuruş 20 ilâ 29 kuruş arasın- da 1539 çaval üzüm satılmıştır. Şark panayırının açılışı BARİ. 7 (A.A.) — Şark panayırı dün açılmıştır.. Açılış resminde kral namına dük de Gemes, ayan ve me- busan meclislerile Faşist fırkasının mümessilleri, ecnebi murahhas heyet lerin reisleri ve aralarında birçok ecncbi bulunan büyük bir halk kala- balığı bulunmuştur. e panayıra 35 millet iştirak etmek tedir. Inhisarlarda Yapılacak ıslahat © bir |İMerhâle merhale yapılmak suretile tatbik ediliyor İnhisarlarda yapılacak ıslahat tat- bik işile meşgul olmakta olan Mösyö Wallace Clark ile Mösyö Kuşarzews- ki üç gündenberi İnhisarlar Umum mü- meşgul olmaktadırlar, Msyö Wallace Clark evvelce riya- setinde bulunduğu heyetin yaptığı tet- kikat neticesinde verdikleri yaporun tat- bikatım deruhte etmiştir, Dün bize şu beyanatta bulundu: — Biz İstanbula evvelce yaptığımız tavsiyelerin tatbiki için geldik. Yapıla cak şey tütün, tuz ve müskirat inhisar. larında masrafı azaltmak ve varidatı art- trmaktır, Buhran dolayısile varidat ar: İlk yapılacak iş varidattaki azalışı durdurmaktır. Bunun için bazı tavsiye lerde bulunacağız. Bu tavsiyelerin ka- bul ve tatbiki hükümete aittir, — İnhisarlar Umum müdürlüğü teş- kilâtmda değişiklik olacak m? — Teşkilâtta yavaş yavaş bazı de- gişiklikler olacaktır, Fakat bunlar'mer- hale merhale yapılacağı için tatbikatı bir sene kadar sürecektir. Mösyö Ku- şarsewski bir sene kadar burada kala- tatbikata nezaret edecektir. Yeni tarifeler Altı aylık tecrübeye göre ıslâh edilecek Limanlarımız arasında tetbikına baş- lanan yeni yük ve yolcu tarifelerinin &skisine nazaran ağırlığından iği malümdur. Aktarma tarifesi de bu meyanda tezyit | edildiğine dair şikâyetler yapılmaktadır. Ticaret odası, eski ve yeni tarifelerin mukaye- bitirmek ü Rusyada staj görecek ikinci kafile Sümer Bank tarafından Kayseri fab- rikalarma usta yetiştirilmek üzere Rus- yaya Bi tekerrür eden 30 ,önderilmeleri kişinin ikinci kafile de Odesava hareket e Vilâyetie Cezmi Bey gitti Yeni teşkilât | kadroları bitmek üzredir Yeni Maliye teşkilâtı kadroları ik- mal edilmek üzeredir. Varidat umum müdürü Cezmi Bey dün akşam Anka raya hareket etmiştir. Evvelce mün - halâta tayin için müracaat eden hu- kuk mezunların bir kısma vazife verilememişti. Bunlar mevcut münhal eri tesbit ederek tayin edilmeleri için ısrar eylemişlerdir. Bu ısrar karşısın da daha dört efendinin İstanbul tabak rür etmiştir. Bu efendiler cumartesi günü tayin edileceklerdir. Dün de Be- şiktaş mal müdürü Cevdet Bey Ger liğe, Kocaeli mal müdürü İbrahim B. Beşiktaş, Uzunköprü mal müdürü Nec mettin Bey Bakırköy mal larına tayin edilmişlerdir. Üç aylıklar Eytam, eramil ve mütekaitlerin üç aylık maaşlarınm tediyesine yarım baş lanacaktır. Pesto Müthiş çarpışma Bir otomobi | kazâsı oldu, üç kişi yaralandı Evvelki gece, Şehremininde müthiş bir otomobil kazası olmuş ve bu acık- lı kaza üç kişinin ağır surette yaralan ması ve iki otomobilin parçalanmasi- ie meticelenmiştir. Gece sant 22 de, 1360 mamarah © tomobilin şoförü Abdülkadir Topka- prdan arabasına dört yolcu almış ve Aksaraya doğru yol almıya başlamış tır. Aksaraydan Topkapıya doğra git mekte olan şoför Mehmedin 2802 nu maralı otomobili de içinde iki müşte ri olduğu halde Topkapıya doğru-sü- ratle yol alıyormuş. Tam Şehremini karakolunun biraz ilerisindeki virajda bu iki otomobil birden bire karşılaş- mış. Süratle giden her iki otomobil de; dönemeçte her ne kadar fren yap mışlarsa da, bu pek kısa mesafede yek diğerinin önüne, çıkan otomobillerin çarpışmasma iki oto- mobil İrndekilerin feryatları arasın- da biribirine yüklenerek toslamışlar- dır. Bu müthiş çarpışmada her iki oto mobilin ön kısımları tamamen parça- lanmış, çamurluklar fırlamış, camları kısımları * da mehtelif karılmış, arka yerlerinden . Çarpışma - da ikisinin de ismi Hasan olam iki kiçi ve şoför Abdülkadir ağır ve tehlikeli surette yaralandıklarından Cerrahpa- . Di tesadüf eseri olarak bir sey İman tır, Zabıta kazanım taklikatma Tamıştır. Kahvede kumar yakalanmışlardır. nir ği gm vi Adliyeye teslim edilmişlerdir. Çakı ile cerh Belediye temizlik amelesinden Hü seyin Mercanda Fuatpaşa camii önün Mahkemelerde 758 kuruş için 5 sene Bir belediye tahsildarı dün ağırcezada © ihtilâstan mahküm oldu dikimi, üni ile gidip bun- K inin emrile gidip Mükelleflerden tahsil ettiği para- lardan 758 kuruş zimmetine geçir- mekten suçlu Erenköy belediye tahsil darı Naim Efendinin muhakemesi dün ağır ceza mahkemesinde metice- zam vermesine ve ihtilâs ettiği 758 ku ruşu ödemesine karar verilmiştir. Cezalandırı'maları istendi Tophanede Akifi öldürmek bezeli. le yaralayan ve malâl ile Reşidin "hakemleri ii mila az rm hakeme iddiz ve müdafaa yapılması için düne bırakılmıştı. Dün muhake- mede müdafaa vekili müdafaadan ev vel hükme esas olacak raporda nok- sanlık olduğunu söyliyerek düzeltil- mesini İstemiş, muhakeme talebi red detmiştir. Bundan sonra iddia maka- mı suçluların cezalandırılmasını İste- mişlerdir. Zeyrek cinayeti Zeyrekte Seyrisefnii dan Lütfi Efendiyi öldürmekten lu Mahmut ve Remzi Efendilerle a in pederi olan Lütfi Efendiyi öldür meleri için bunları teşvik etmekten suçlu Çiftlik sahibi Mehmet Ali Efen dinin muhakemelerine dün ağır ceza yi mazmunların vurup vurmadIğını Satış mağazası Kooperatif idare heyeti tetkikatını bitirdi Belediye kooperatif heyeti idaresi dün fevkalâde bir içtima yaparak es- ki Maarif nezareti binası altında açı” İacak olan erzak satış yeri üzerindeki son tetkiklerini ikmal eylemiştir . Bu erzak tevziine başlanacaktır. Şubeleri teftiş Belediye muhasebecisi Kemal Bey İstanbul ve mülhakatı belediye şube- lerini teftiş etmiştir. Bu teftişler meti- cesinde on kadar tahsildarın on beşer günlük yevmiyelerinin kesilmesine ve iki tahsildar mamzedinin de azilleri- ne karar verilmiştir. Modada çocuk bahçesi küşadı yapılacaktır. Fırınları kapatılanlar Talimatnameye mayet çetmedikle- rinden veyahut şerniti i bozuk olduğundan dolayı kapatılan bazı fı- rın sahiplerinin başka taraflara gide- rek yeniden fırın açmakta oldukları görülmüştür. Halbuki bu kabil form sahiplerinin muayyen bir müddet için icrayi sanatten menedilmeleri matlüp olduğundan bu suretle gaye kaybel- maktadır. Binaenaleyh badema fırını ie Eminönü - Eyip yolu Eminönü - Eyüp caddesinin Unka panından Eyübe kadar olan çok bozuk kısmı bir müddetten beri tamir etti- Balık pazarını kapatan seyyar satıcılar Son zamanlarda karpuz, kavun ve Üniversite Kadrosu Hafta içinde bütün kad- rolar doldurulacak Maarif vekil vekili Dr. Refik Bey dün akşam üstü Üniversiteye gelerek slahat işlerile meşgul olmuştur. Re- fik B. dün müşavirlik ve idare heyet lerini toplayarak bir saat süren bir iç- Aldığımız doldurul eği ümit edilmektedir. Yal ız ecnebi profesör getirilecek kürsü ler işile Profesör M. Majche muha- bare ve temaslar yapmaktadır. Avrupada tahsil Muhtelif ilimler tahsili için Avrupa- ya gidecek lise mezunlarının imtihanı dün muhtelif mekteplerde yapılmıştır. Bu sene (70) lise mezunu o Avrupaya gönderilecektir. Imtihanlara iki yüz kadar talip girmiştir. Ayın on beşine Evrakın tetkikinden sonra muvaffak olan (70) genç Avrupaya hareket ede- 150 leyli ve meccani talebe Bu sene lise ve orta mekleplere &- nacak 150 leyli ve meccani talebe- nin imtihanı yarın sabah Erenköy ve Kabataş hiselerinde yapılacaktır. Orta tedrisat muallimleri; maaşları Yeni kadrolar dolayısile orta ted- risat muallimlerinin maaşı bu ay bir sz gecikmiştir. Eylül maaşmın yarın veya öbür verilebileceği tahmin edilmektedir. Ehliyet imtihanları Fakülte ve yüksek mektepler tale- besinden askeri talim görenlerin eh- liyet imtihanları yapılmıştır. Bir çok gençler tam ehliyetname almağa mu- vaffak ol Edebiyat fakültesinde Edebiyat fakültesi profesörleri ve muavinleri dün reis Köprülüzade Meh met Fuat Beyin riyasetinde bir top- lantı yapmışlardır. Bu toplantıda kad roya yeni giren profesör ve muavim- meyve rpm hemen yon ler biribirlerile tanıştırılmışlardır. Fu- z pi pazarı MeYyer Xİ | at Bey Üniversitedeki yeni mesaj şek- de Beledi, iye talimatnamesi | li hakkında bazı izahat vermiştir. mucibince memnu olan dört tekerlekli Ikmal ye el arabaları, iki kişi rafından taşı imtihanları nır ayaklı tablalar burada yolları kes Yer her fakülte projedir ve mu mektedir. Yapılan üzerine | avinleri ve reisleri ile birlikte topla- bunların kaldırılması için emir verik | narak 16 eylülde başlayacak olan ik- miştir. mal imtihanları irene tesbit — edeceklerdir. İkmal imtihanları proğ li belleği düzü bçkın tak. | ramlârı Vi eylülde ilân edilecektir. mından Mustafa beni rahatsız ediyor | Amerikada halk terbiyesi tahsili sun diye tecavüz etmiş ve çakı ile sel kolundan ağır surette yaralamıştır. ie geriye bal. Çinkolar patlayınca Galatada Yemeniciler caddesinde kova fabrikasında amelelik yapan Yu kazanda olan çinkoları Yusuf ağır surette yaralanmıştır. Mec rah Sen Jorj hastahanesine kaldırıl. miştir. Bakırköydeki ihtilâs Bakırköy malmüdürü iken malül lerin 10 senelik$orinin tevzii esnasın- da 118 bin hirayı ibtilâs etmekten suç ha Nail Beyle sarraf Mehmet Beyin ve arkadaşlarının muhakemelerine kalan müfettişlerin top- lanamadıkları anlaşılmış, behemahal eee için davanın rüyeti baş- ka güne bırakılmıştır. Nail Beyin ve- kili tahliye talebinde bulunmuş, fakat kr aş bu talebi yersiz bularak red Valmanla kondüktör bırakıldılar Üç gün evvel Hümit Efendi ismin- de 17 yaşlarında bir çocuk Edirneka pı caddesinde tramvaydan atlarken eri altına düşüp parçalanmı ölmüştür. ii 7” Vlmlndi ben tramvay vatmanı Edip ve kondöktör Hüse; yakalanıp adliyeye pılan ta tmanla biletçinin hiç bir kabahatleri olmadı ğı anlaşıldığından ikisi de serebs bi- rakılmışlardır. sallelimik. Otomobilde kadın Var mıydı? Otomobil 1 Girin ilk tahkikatı dün açıldı Zincirlikuyu o yolundaki otomobil faciasının ilk tahkikatı açılmıştır. Dün bir kısım şahitler birinci müstantik Ramazan Bey tarafından dinlenilmiş- tir. Bir kısım şahitler de yarın dinle yazmışlardır. Bu yazılışta küçük bir yanlışlık vardır. Emin Hikmet Bey müddeivmumiliğe yeni müracaat et- miş değildir. Alâettin Bey yakalandı- ğ: zaman otomobilini saat sekizde bı - raktığını ve bir daha saat 10,30 da ara maya gittiğini söylemişti. Tahkikat idare eden müddelumumi Salim Bey bu ifadenin sıhhatini tahkik ederken, Aliettin Beyin saat dokuzda otomobil Em dinlemiştir. Emin Himet” Bey saat 9 da Taksim de Eftalyos gazinosu önünde bir spor otomobilinin durduğunu ve bu otamo- bilin iğine bakarken içinde bir kadın gördüğünü, otemobilden de A- Jâettin Beyin çıktığımı, yani Alâettin Beyin yanımda bir kadın olduğu halde ve etemebili ile saat dokuzda Emi önünde bulu: duğunu söylemi dığımız veçhile Alâettin Bey bunların inkâr fal einen Die önüne ka şoför iştir. Hâdisenin tantik tahkikatile daha ziyade inki- şaf edeceği tahmin olunmaktadır. FELEK A > Cesaret bahsi Cesaret neye derler? diye sor- salar kolayca cevap veremeyiz: — Cesaret işte! deriz.. Bana sorsalar: — Kimimizde olan kimimizde olmıyan paraya benzer bir şeydir. Yalnız şu farkla ki; para sahibine faydalıdır, cesaret zararlıdır. Cesaret felsefesini burada şöyle bir safsata ile tatlıya bağladıktan sonra bir küçük müşahedemi ya- zacağım... Kimseyi incitmeden söyliyebi- liriz ki; Museviler biraz cesaretsiz ve korkaklıkla şöhret bulmuşlar- dır. Bu şöbret onlara büyük bir zarar vermiş değildir, bilâkis. Lâkin bazı hâdiseler | gösteriyor ki; bu rivayet bu tevatür yanlış- Hergün gazetelerde okuyoruz: “— ilân yerde şu kadar kaçak es Kaçıranlar yakalanan, ye verilmiş, şu kadar hapis, bu ka dar para cezasına mahküm olmuş- Bu haberler tatlı şeyler değildir. Buna rağmen görüyoruz ki; hâlâ bu gibi hareketlerde alâkadar Mu seviler de var. E, bu adamlara hâ- Jâ korkak demek haksızlıktır. Ben, siz belki yüzde doksanımız bu ve emsali vaziyetlerde onlar kadar cesur olamayız. Neden haklarını yiyoruz. Onların korkaklık dedik- leri, kavgaya, gürültüye karışma- maktır. Para kazanmak olunca on Jardan cesur kim vardır? Ben bu- nu istihza yolile değil, gıpta ile yazıyorum. İşin kolayı! Efendim! Bir müddetten be: belki zahmet edip dikkat etmişsi- tana uydum. Ne gibi?. Bakınız.. Şehirde herhangi yeni bir şey yapılmak mevzuu bahsoldu mw — Şimdilik yapılamaz. Plânı bek liyoruz. Plânda yeri taayyün etme dikçe masraf yapmak doğru değil dir. yoktur. Yal nız alâkadarlar, belki bu fikirlerin sahibi hakkında kekremsi bazı söz ler söyler, geçiştirirler. FELEK M. HANIMA; La femme et son secret'ye te- şekkürler. Cevaplar kesildi mi? iye Tavuk mezbahası Sıhhiye komisyonu bu teklifi kabul etti i Dün sabah vali muavini Ali Rıza Be. yin riyaseti altında Sıhhiye müdüriye #inde Sıhhiye komisyonu toplanmış, iç- tima iki saat devam etmiştir. tuğla hada > ile ahaliye satıl, va teklif Si bariyeye te tebligat nemin eye rar verilmiştir. A Eczacılar toplandılar Eczacılar cemiyeti dün akşam sa- at 22 de Halkevinde bir toplantı yap- muşlardır. Bu toplantıda yeni idare he yi intihap edilmiştir. > Tifolu mıntakalarda aşı yapılacak Tifo vak'aları ehemmiyetle takip e dilmektedir. müsteşarı Hüsa- metin Beyle hıfzıssıhha mütehassısla rından bakteriyolor Nurettin Beyler dün sıhhiye â e giderek vazi- yeti tetkik etmiş İirda te eyes tekli odllecekir. Sa