24 Ekim 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 4

24 Ekim 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 4

* MİLLİYET SALI 24 TEŞRİNİEVVEL İL Rapyo || Hava muharebelerinde taarruz silâhları| ve bunlardan korunma için tedbirler r muharebelerinde bomba ve gaz tarruzlarından sakınabilmek için evvelâ tayyarelerin atabilecekle- ri muhtelif cins bombaların mmücme - len olsun evsafı hakkında malümat sa hibi olmak iktiza eder. Yeni tanrruz vasıtaları içinde tayya - relerin bombalar ile yaptıkları zarar lar bugün pek korkunç bir safhaya vâsıl olmuştur. Tayy: güne fazla miktarda ai nakil kabiliyetleri bunların Ha: miye nazaran tayruzi kıymetlerini bu- gün içi Halen tayyarele rin taşıyabildikleri bombalar 1 kilo- dan 1000 kiloya kadar olmak üzere muhtelif ağırlıktadır. Parça hâsil edici bombalar; Bu- günkü 50 kilogramlık bombalar taki ben 15 santimetrelik taneler kadar müemirdirler. Bunlar bir binayı ehem etli surette zarardide ederler. Fa- kat tamamen tahrip edemezler. 100 kilogramlık bombalar 21 santimetre- lik havanların tesiratina muadil olup büyük binaları temel duvarları da da hil olmak üzere tahrip kudretini ha- r. 300 ve 500 kiloluk bomba- bir blok dahilinde bulunan ev- leri, hattâ tamam isabet etmemiş olsn bile yine imha ederler. 1000 kiloluk de buna göre fevka- lâde büyüktür, Toprağa tesadüf eder etmez derhal infilâk eden parça hâ- #ıl edici bombalar meyanında tavikli | müsademeli veya iltirak O müddetini | havi tıpalı bombalar da vardır. Gaz bombaları: Tayyarelerden bombalar veya #air vasrtalarla saçı Tan mayi gazler hakkında kâfi dere- çede malümat yoktur. Zira bu bomba | lar Umumi harpte kullanılmamıştır. Gaz bombaları; gaze karşı tahaffuz | vasıtalariyle mücehhez olmuyan sivil hali için en tehlikeli ve zayiat v bir taarruz silâhmı teşkil eder. Eğer abali evvelce gaz maskeleriyle mü- cehhez iseler bu tehlikenin derecei kâfiyede önü alınmış oluyor. Bu gibi ahvalde bittabi parça hâsıl edici bom bular tesiratı daha müessirdir. Ame rika Birleşik o Cümhurunun sıhhi hizmetlerini idare eden dairelerin mev- ine nazaran bombalardan maada diğer vasıtalarla sevkolunan gazlerle tesemmüm eden ahalinin mik tarı 9, 1,73 olduğu halde alelâde par ça hâsl edici bombalarla bu mikti ©, 8.13 miktarmdadır. İngiliz ordu- sunda bu ndet © 3,35 ile 31,4 arasın dadır. Harbiumumide ilk ani gaz taarru- zunda telefat filhakika ürkülecek bir miktarda çok idi. Kıtnat bu tehlikeyi görüp te gaz maskeleriyle techiz edi- ince telefat miktarı hayli azaldı. Tesirleri itibariyle Harbiymumide gazler berveçhiâti aksama tefrik olur nabilirler. 1 — Cilt üzerine müessir olan gaz ler, 2 — Doğrudan doğruya gışayı mu hati veya teneffüs tarikiyle reelere müessir olan gazler. Bunlardan Amerikalıların Levizit ve Almanların Hardal gazı namı ver - dikleri gaz iyeritten cihazına, gözlere ve cit üzerine müessir olur. Bu gaz bir elbise veya ayakkabı- dan hil olur. Cilt üzerine ölekiyem Ss yalnız cihazı teneffüsiye ve gözlere | zarar veren gazlere karşı tekmil vü- | İstikbal Gutları ihata kabiliyetini haiz olmıyan ve yalnız baş ve leri kullanılır. tanımak çok . Bu gaz ancak bir kaç sa- al geçtikten sonra nazarı dikkati cel beder. Ciltte, gazin temas anından Zehirli gazlar | dahil olar dört ilâ beş saat sonra kırmızı leke (İnkılâp Romanı) İarda durma, şu merdivenden yu- karı çık. Asıl adın ne idi yavrum? — Çiçek, — Bunlar ne isim verdiler. — Siranuş! — Hay Allahın divaneleri. Türk çe okursun değil mi — Okurum efendim. — Yukarıda kitanlar, gazeteler vardır. Okuya dur. Ben bizim Ka- vilels Hacı Nuri Beye haber gön- dereyim. Oh, kurtulmuştum. Artık oraya gitmiyecektim. Artık Siranuş de- gildim. Aman yarabbi. Dünyada Bir hırsız gibi merdivenleri ya- Yaşça çıktım. Dükkânm üstü geniş bir kitap deposu Türkçe gaze- teles yığınla duruyordu, Bir kaç tanesini aldım , Pence- reden tarafa oturdum. Camlar o kadar tozlu idi ki dı- — sarıdan beni görmelerine imkân | görülür ve'ayni zamanda bu mahalde iltihap hissedilir. Bu kırmızılık bilâha re yaraya münkalip olur ve ekseriya muvakkat olarak gözlerdeki rüyet kuvveti de azalır. Leviziğin tesi ur, İperit yağlı olup gaz bomb: siri ile ince bir sis şeklinde dam) lar etrafa saçılır. Kokusu ile deri tefrik olunamaz. Gayet hafif nisbet - te hardala kokar. Arazide veya s9: dığı mahalde uzun müddet mevcudi- yelini muhafaza kabiliyetini haizdir. Kapalı havalarda ve derecei hararet mutavassıt olduğu zamanlar müddeti devamı o nisbette artar. Yağmur ve şunışemis ile tesiri ve devam muka - vemeti azalır. Bu gazle gazlenmiş ©- lan caddeler ve tiyatrolar ahalinin mürürunden veya içerilerine girmele- çinenden evvel kleriyeti kil veya diğer humzi mağdelerle temizlenerek ber- taraf edilmiş olmalıdırlar. Boğucu gaz: Bu miyede gözle görülebilir. Cihazı te- muhatisine müessir ise ciltte derhal bel bir mayi halinde bir surette yaşartır. Gür sebze konservesi konusunu ha- izdir. Rengi açık sarıdır. Toprakta az müddet kalır ve derhal uçar zail olur. Bu cins gazler, klor, kosken ve kloru pizrin gibi gazlerden ibarettir. Zehirli gazler: Uzvu beşere hisse- dilmeden veya hiç görülmeden mücs- sir olur. Tneffüs ile beraber ciğerlere k kanı zehirler. Kesafeti ziyade olduğu zaman uzun müddet te neffüslerde ölümü teylit eder. Zehirli gazler ekseriyetle kokusuzdur. Bunun bazıları acıbademe kokarlar. Bu gaz- ler de boğucu gazler gibi çabuk zail olurlar, Bunların da başlıcaları hamu zukarbon, siyanordiofsit gibi gazleri ihtiva eder. Tahriş edici gazler: Tahriş edici gazlerin tanınması en kolaydır.. Bu gazler gışayı muhitiyi tahriş ederek gözyaşı, öksürük Ove kusma razı | tevlit eder, Tesirat derhal başlar. A- zami olarak beş veya on dakikada azami tesirini gösterir. Muharebe sisi: Muharebe sisleri zehirli ve zehirsiz olarak iki krtma tasnif olunurlar. Zehirsiz sisler kıta- atın, ordugâhların, şehirlerin sis per- desi altına alınmalarını temin eder ve Zehirli sisler müessir olur. lar. Muharebe sislerinin rengi beyaz veya esmerdir. Oldukça uzun müddet arazi ve havada kalırlar. Yalnız ahalinin zehirli gazlere karşı himaye ve müdafaası parça hüse edi- ci bombalara karşı yapılacak tedafii tertibattan daha müsbet olarak temin edilebilir. Yangın bombaları: Tayyarelerden atılan bombalardan biride yangın bombalarıdır. Bunlardan maksat isa - bet mahallerinde yangın ikaıdır. Ya- pılacak yangından tamamen istifade için yanının o memleketin normal faiye vesaiti tarafından * bütün mamlara rağmen söndürülemiyecek derecede çok ve müteaddit olarak ya zımdır. Buna mebni yangın tayyarelerde mmabilmelerini te min edebilmek için pek ziyade olma- malıdır. Umumi harpte yangın bor- ini bet bir tesir husule getirdiği kuk etmiştir. İngiltereye karşr Alman tayyare bomba müfrezesi tarafından 1917 se- tahak- yoktu. Gazetelerin tarihine baktım. Bir iki haftalık. Bunlar İstanbul gazetesi idi. Devletlerle Lozanda sulh müza- keresi devam ettiğini, sulhün bu- gün yarın imza edileceğini, Ana- doluda bir tek düşman kalmadığı- nı bu gazetelerden öğrendim. Gazetelere dalmı İlmi Efendinin mülâyim sesi mer diven başından geli - Çicek Hanım, kızım, Al şunları karnını doyur. Hacı Nuri Beye ii anlattım. Ortalık kararıncaya kı dar orada kalsın. Elbise yollıyaca- ğrm. Değişir öyle gelir, dedi. İlmi Efendi bana küçük bir tepsi içinde kuru köfte; üzüm, peynir | ekmek uzatıyordu. Dilimle konuşan, düygularımla anlaşan insanlar içine girmiştim. gün tavan arası gibi tozlu ga- | zeteler, kitaplar, örümcekler ara- smda yediğim bu yemeğin lezzetini , Bugünkü proğram İSTANBUL & gı dersi 2930 Eftalya Hanım, Sadi Bey ve are 30 Gramofon » madolu Ajansı, Botan habe NICARA, 1538 'm. Gramlan. lü: Orkestra. 14: A 18,35: Öpera havaları, Operet ve vevü mütikisi, BUDAPEŞTE, 850 m. 18: m Dura. 1950: Pik. apörm mi 20,80: Taganni musikisi Tiyatrodan nakil. 22:20: Yaylı aletlerle 3,48: Haberler. Zâ: Yaylı aletler ve Si zmn konseri. VİYANA, 518 m 1825: Piyano konseri. Xi yiz ganni, 24,14 yama İs MİLANO» TÖRİNO > LORARSA ikisi, 19/45: Haberler, 20,25: Ecnebi e. 1920, Alpanen musikili meşriyat. 20,30: Kon- ser. 21: Askeri konsa 22184 Kunter konseri. takumanini gehfesik konseri. orkestra İM3S: © Arna le neşriyat Koru konseri. derinden şa — konser, - 21804 ni. 23: Pagamninin 10,20: Karışık konser. opera konseri, 2: Si Dünya siyasetinin aylık öçmali, 21,50: Volga 2 srndeniz ve Al Dane ve hafif | Leylei reğaip ülüğünden * ibirinci cumartesi günü Recebin iptidası olmasına nazar önümüzdeki perşembe akşamı (cumaği | .cesi) leylei regaip olduğu ilân olunur. Bu akşam saat 21,30 da Fransız Tiyatrosunda meşhur piyanist ALFRED KORTO' nun veda Gala Konseri bombasından ancak gelmiş ve bunlardan lık husule getirecek derecede Büyük bir tesir meydana gelirmiş, diğerleri ise söndürülmesi kolay küçü de tecâlli Ikbaharıbda nan ve termit ile mettilü Alman Elektron bözlalarr “pek bü- yük tesirler göstermiştir. den olmak üzere yangın bi yerek şümüllenmekte tron bombaları Umumi mikyasta kullanıları er elde edilememiştir. Manmafih bu bombalarm istikbal muharebelerinde ehemmiyetini şimdiden nazarı dikka- harpte vasi te almak icap eder. Bu nevi yangın- | lar elektron bombalarile parça hâsıl ici bombaları tayyare taarruzların- ve etrafa zler. salarak yangın sön savvur edilmektedir. Amerikan Birle- şik Cümhuriyetinde de bu nevi yan- gın bombaları ihtira edilmiştir ki, bu bombaların Alman Elektron bombalara nazaran daha müessir - dir. hâlâ unutamam, Biraz sonra İlmi Efendi bana bir pi uzattı, — Al kızım. Bunları değiş, ü İ etiydekileri oruçla. bişe, Hole çayı açtım. Tıpkı siyah yeldirme bir beyaz başörtüsü. Kurşuni mektep harmanisini be- men çıkardım, attım. Altında gene kurşuni önlük vardı. Onu da çıkar- dım. Yeldirmeyi giydim başörtü: nü sardım. Ah bir ayna olsaydı. Kasabada daha çocukken büyük- ler gibi yeldirme, çarşaf giymeğe ne kadar özenirdi O kadar ara- dığım halde kütüphanenin bu toz- lu tavan arasında bir ayna bulama- dım, Kim bilir nasıl olmuştum. Aşağıda arasıra sesler artıyor, a- zalıyor. Gelip gidenler türkçe, rumca ko- İ nuşuyorlar. Akşam pek güç oldu. Caddede gelip geçenler azaldı. Ortalık karardı. Şimdi bizimkiler beni kim bilir nasıl ararlar. Fakat kim zanneder ki ben bir dükkânın tozlu kitap ve gazete yı- ğınları arasında - başörtülü ve yel- dirmeli bekliyorum. | 1933 Yeni neşriyat Düğün gecesi Burhan Cahit Burhan Cahit Bey arkadaşımızı evvelce (Milliyet) te çıkan büyük ma- cera romanı kitap şeklinde çıktı. Daha gazetemizde tefrika halinde lirken büyük bir zevk ve he- takip edilen bu eserin kitap o- rak çıkmasını bekliyenler pek çok . Akşam kütüphanesi bu o ihtiyacr düşünerek muharririn bu eserini yeni- den basmış ve güzel bir cilt içinde neş- retmiştir. Burhan Cahit Beyin bu ese- ri içtimai ve siyasi hayata karışan yük- sek şahsiyetlerin entrikalı maceraları- nı, kadın ve salon hayatlarmı. bütün inceligile nie e Üslübu © içim me. tie emeğe izm yak. Çünkü Barkan Ça: hit Beyin ismi hiç bir mütalealara ih- tiyaç göstermiyecek kadar kuvvetli- dir. l Beş yüz sayıfa tutan bu ese ciltli | olarak neşrolunmuştur. Mudanyâ Lozan, Ankara Börhan yıllık tarihi serile hülâsa etmiş ve Kanaat kütüp- hanesi bu kitabı büyük fedakârlıklar yaparak, inklâba ait bir çok —topluyarak neşretmiştir. Bu han-Cahit Beyin inl kitapların dördüncü cildini teşkil mektedir. * | GEserbüyük bir rağbet görmüş ve bü- | tün Halkevleri ve milli kütüphaneler | tarı ından, fırka şubelerinden miştir. Mülkiye mecmuası Her ay muntazaman intişar eden Mülkiye Mecmuasınm otuzuncu sayısı çıkmıştır. Memleketin ciddi bir içtimai imler mecmuası olan Mülkiyenin bu sayısı Profesör Mustafa. Şekip Beyin bir müsahabesi ile başlıyor. İçtimaiyat kısmında Paul Deseamps'ın Yeni eseri (Gayrisihhi anzariyeler) başka memle- ketlerde içtimai ilimler, hukule İetsmın - da (idare ilimleri kongreleri) (belediye kanunu ve essaları) Federal devlet ve federe devletlerle wobatı, İktisat ve maliye kısmında: Sovyet Rusyada banka sistemi, Döviz mürakabesi, Poli. » (Türk Yunan miraler (Amerikada Cümhuriyet e Şanderin ve sap Siya İla dır, Okuyucularımıza tavsiye ederiz. O- kuyucularmdan gördüğü alâka üzerine birinci, ikinci, üçüncü ve dördüncü müs | halarını ikinci defa olarak len Mül- kiye mecmuasını tavsiye ederiz. 18 inci asırda Türk askeri kıyafetleri | Cümhuriyetimizin 10 yıldönümü 6 aydan beri hazırlanmakta olan bu ki- tap satışa çıkarılmıştır. Büyük kıtada 33 renkli resim tabloları vardır. Her resmin me tarihi malümat isten- karilerimize susada yaptırılmış yaldızlı bir dır. Renkli Resimleri çok sx yapılmış olan bu kıymetli eser Türk tabı Sanatının iftiharma lâyik bir nefasette ta bedilmiştir. Tarihimize sit bu mühim ve nadide eser, Türk tarihinin eski simalar ıgöz- | k esaslı tecrübe- | le görmüş gi akip etnek isteyenlere hararetle tavsiye olunur. Muharrem Feyzi Bey arkadaşımız ta | rafından Türkçeye > ye İeeiliz | ce metni aynen ipka edilmi ELHAMRA SİNEMASI semmmmumzzzzznı Yarınki Çarşamba günü akşamından itibaren CUMHURİYET BAYRAMI ŞEREFİNE tertip olunan büyük program: Bütün dünyanın takdir et dilber VİLMA BANKY ' nin LUSTRENKER ve VİCTOR VARKONİ ile beraber temsil ettiği VATANDAŞ SiLÂH BAŞINA büyük aşk ve kahramanlık filmi zengin ilâvelerile irae olunacaktır (9030) Kahkaha ve neş'e kıralı GEORGES MILT1ON Perşembe akşamından iti aren SARAY . (EskiGlorya) SİNEMASINDA ÇIRIL ÇIPLAK en son filminde görünecektir. o (9025) Perşembe matinelerinden itibaren IPEK SİNEMASINDA KASPA-ASLAN ADAM Ipekfilm studyosunda tamamen Türkçe konuşturulmuş bir harika filmi Mümessili Olimpiyat yüzme şampiyonu BUSTER CRABBE Serbest dolaşan 50 arslan, 300 deh fazla vahşi hayvan, kaplan, fil vesaire, Fevkalâde heyecanlı ve görülmemiş bir film. İlâveten: Paramount gazetesi. Bu muazzam filmin tamamen Fransızca sözlü kopyesi. Bu Çarşamba akşamından itibaren OMELEK sinemasında gösterilecektir. PARAMOUNT FİLMİDİR. Dilber sehhar yıldız MARTHA EGGERTH Douglas Fairbanks'ın rakibi Yarın akşamdan 4RTİSTIK S'nzmasında BÜYÜK ŞEHİRLEK UYURKEN Herkesin görmek isteyeceği fevkalâ- de lüks ve güzel müzikal filminde görüneceklerdir. İlâveten Yeni FOX JOURNAL Tütün ikramiyeleri Beyoğlu As. Ş, inden * Beyoğlu askerlik şubesinde mukayyet bilümum malâl zabitlerie malül müte- kait askerlerin 933 senesine ait tütün ik ramiyelerini almak üzere 25-10-93 nünden itibaren saat birde hergün şu- beye müracaatları ilân olunur. Ittihadı Milli Türk Sigorta Şirketi Harik ve kayat üzerine sigorta muâmelesi icra eyleriz Sigortaları halk için müsait şeraiti havidir Merkezi idaresi : Galatada Ünyon Hanımda Acentası bulunmayan şehirlerde acenta aranmaktadır. Beyoğlu : Dışarıda lâmbalar yanıyor. Ela- | yak çekiliyor. İlmi Efendi beni çağırıyor : — Kızım, gel artık aşağıya! Karanlıkta tahta merdivenden düşmemek için (o zorluk çektim. Merdivenin parmaklığı yok ve â- deta iğreti gibi. Maamafih dükkân ei önündeki kepengi indir- miş. Yalnız kapı açık. Son basamağı atladım. İlmi Efendi beni hayretle si yordu: — Türk kızı olduğun besbelli. Öteki elbiseleri yukarıda bıraktın değil mi? — Bıraktım Efendim. — Ben çıkıp onları kaldırayım. Ne olur ne olmaz. Ve camlı kapıyı . kilitledikten sonra bir lâmba alarak yukarı çık- tı. Ben sıra sıra kitaplar, defterler arasma saklandım. Çok geçmeden alışık adımlarla İlmi Efendi dükkâna indi. — Şimdi beraber çıkacağız. Ben plânı değiştirdim. Seni yarın Gü- mülcüneye göndereceğim. konsolosluk var. İcap ederse seni 4887. 6984 meydana çıkarır, rahat rahat mem- lekete gidersin. Sesimi çıkarmadım. O çekmecesini o kapadı, sonra bana sordu: — Yukarıda bir şeyin kalmadı | ya! Bir şeyim yoktu ki. — Hayır efendim. — O halde çıkalım Lâmbayı söndürdü. İlmi Efendi gündüzden hazırladığı birbüyük paketi bana verdi. — Biraz tut, kepengi indireyim. Demir kepenk çirkin | bir hırıltı kapandı. İlmi Efendi büyük bir taktı, Anahtarı çevirdi, cebi- ne attı. Şimdi oldukça loş ve tenha s0- kaklardan dolaşıyoruz. Onu tanıyanlar o rumca, türkçe selâm veriyorlar. Epey gittikten sonra küçük bir bahçe kapısının önünde durduk. İlmi Efendi: —Evin kapısını çalmıyalım, ko-! nu komşu görmesin! Dedi. Ve bir anahtarla bahçe kapısını açtı, Karanlıkta pek göremiyor- yı dum. Bir köpek havladr. İleride « vi per görünüyordu. Efendi: EE m Coni, yabancı yoki (0021) NR Bugün ŞIK Sinemada Mevsimin en güzel filmi Sarışın VENÜS Sehhar yıldız MARLENE DİETRİCH en çok muvaffak olduğu Fransızca sözlü muazzam film. (5978) İSTANBUL BELEDİYESİ Darülbedayi Temsilleri Yarınki salı günü akşamı saat 21/30 da ANA ASKRİSTİ Yazan: Evgöne İLİ O'neile 1 Türkçeye çeviren: Avni Bey Muallim ve talebe geceki 4 Perde 7832 Jelliyef Asra wmdesi “MEL LİY ET” tir. ABONE ÜCRETLERİ : Türkiye için Hariç işin LK. LK BUGÜNKÜ HAVA Yeşilköy sökeri rasat merkezinden ei dığımız malimata göre bugün hava bulut hu olacak Diye susturmağa çalışıyordu. Küçük bir kız koşarak bize gel- di, Baba, niçin buradan geldin. Ve sonra beni görünce durakla: Baba misafir mi var? Bir dakika sonra İlmi Efendinin yemek odasında idik. Genç sevim. İi bir karışı var. Kızı da o kadar şe- ker ki, İlmi Efendi bir kaç kelime ile beni anlattı. Halime Hanım yüzümü, saçları- mı okşadı: — Ne güzel, «Türk kızı. bunda Ermeni hali var mı? Ne zamandanberi unuttuğum böy le sıcak bir aile yuvasının tadını ta- tıyordum.İlmi Bey de, karısı da cok nazik, çok iyi yürekli insanlar. Ye- mekte hep başımdan geçenleri an- Hem İ lattırdılar, Kasabadan çıkarken uğradığı- mız baskını anlatırken Halime Ha- nım gözleri yaşardı. Hele mek- tepteki baskın küçük Türkâna va- rmcaya kadar hepsini ağlattı. Ben artık kanıksamış gibiydim. Müte- essir oluyordum. Gözlerimdem yaş- lar boşanıyordu. (Bitmedi)