24 Ekim 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

24 Ekim 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

t ; & ki r A z R şe Bi 3 ta Di K k © oha parlâmentolar konferansın kür- Parlamentolar Konferansı (Başı 1 inci sahifede) in her halde çok çalışmışsa da o sıralardaki hükümet buhranı ve kortes'in fcshedilmek (üzere (olması İspanyol matbuatı ile efkârrımumiye #ni tamamile dahili siyaset | üzerine çekmiş ve konferans işlerini ikinci plâ- na düşürmüştür. İngiliz ve Amerikan murahhas he- yetleri pek kalabalık değildi. Konfe- Tansın müzakere ve münakaşalarında da faa! bir rol oynamak tasavvurunda olmadıkları vaziyetlerinden anlaşılı- yordu. Japonlar nisbeten daha kuv- vetli olarak gelmişlerdi. Şimdi Cemi- yeti Akvamdan da çekilmiş bulunan Japonların diğer bu gibi beynelmilel toplantılarda fikirlerini ve noktaina- zarları kuvvetle müdafaa etmek is- tediklerini hissetmemek kı seltmek kalabalık ve en çok söz söy © teşkil ediyordu. Belçikalılar da ha; li kalabalıktı. Bu suretle konferansın eden noktaların birinci anlaşılıyordu. Nitekim böyle oldu. Almanyadaki yeni vaziyet silahsızlanma iğer taraftan da demokrasi ve parlâmento rejimi hakkındaki münakaşalar konferans havasına bâkim oldu. Silâhazlanma ve emniyet meselesi; mın almış olduğu vaziyet 82- | bebile, şiddetli münakaşalara meydan bu mesele hakkındaki düşüncelerimiz ve tekliflerimiz esasen gayet geniş ve açık olduğu için vazi- | yetimiz çok kuvvetli - bulunuyordu. | Konferans toplanmazdan evvel beyne! milel emniyet muammasına ait bazı kararlar hakkında milli gruplarm mü- talcaları istenmişti, Türk grupu fikrini bildiren dört grupun başmda bulun. maktadır. Diğer gruplar cevap gön- dermemişler ve konferansta da mese İeyi umumi ve siyasi cepheden müna- köşa etmekle iktifa eylemişlerdir. Ben silâharzlanma ve emniyet mese Jesi hakkımdaki Türk tezinin müdafa- asını deruhte etmiştim. Senelerden be- Ti Cenevrede müdafaa etmekte bulun- duğumuz ana prensipleri bir defa da sösünde açıkça söyledik. Boğazların | müdafaasına dair olan çok haklı tek- difimizi tekrar etmek fırsatını elde ct- tik. Geçen temmuz ayı içinde mütcar rızın tarifi hakkındaki misakları im- “zalamış olan Türkiyenin, diğer millet lerin de bu misal takip etmesini iste- mesi kadar ta ir şey oolamazdı. Çünkü mütearrızın tari hdidi tesi, hat ve emniyet muammasının anahtarı. dır. Onsuz, açık ve kat'i bir hal şek- Jine varmanın imkânı yoktur. Şimdi bir kısım milletlerin kabul etmiş oldu- ğu bir tarif vardır. Yani formüle edil- miş, ve hayata geçmiş bir ti « Bu tarif üzerinde ne kadar çok millet bir- leşi: sızlanma işinde de o ka- dar kat'i ve samimi bir adım ai olacağı tabiidir. Parlâmentolar | Birli- ginin üzerinde çalışması lâzımgelen en müsbet işlerden biri de bu olduğu için mutkumda bu noktayı ehemmiyetle barüz ettirdim. Müzakere ve mün. kaşaların neticesinde talebimiz konfe- ranıça da tasvip edilmiş ve mütearri- tirakinin i hususunun itti Fade kabul edilmesi suretile karara bağlanmıştır. Cihan sulhünün ve uzlaşmasınm te- mini bakımından beynelmilel | pa: mentolar konferansı da adeta bir buh- | Tan geçirmektedir. Avrupanm bazı ana meseleleri vardır ki bunlar kat'i surette halledilmeden bazı hedeflere lâfiarı devam ettikçe birleşme ve uz- laşma arzuları sözsahasınt © geçemiyor. Cemiyeti Akvam ve silâhsızlanma kon- feransında görülen aksak! © olarak parlâmenti daha şiddetli aki Bununl, bilem açık söyliyen milletler ik İçin e beynelmilel toplantılar hürmet topla- mak, prestij kazanmak gil Milliyet'in romanı: 47 (Başı 1 inci sshifede) ziyaretlerle bayramın kutlulanması yapılmıyacaktır. 4 — Bayramın birinci pazar günü saat dokuzdan dokuz buçuğa kadar İstanbulda bulunan konsöloslar Vali Beyi vilâyet rik edeceklerdir. $ — Geçit resmine iştirak kıtaat, mektepler, vesair saat dokuz buçukta Beyazıt Üniversi. te meydanında krokisi mucibince ken- dilerine tahsis edilmiş olan yerlerini tamamen almış bulunacaklardır. 6 — Sant onda vali, yanında kolor- du kumandanı olduğu halde hazır © lanların önünden geçerek bayramları" Br kutlulıyacak ve bu teşekküller de edecek (kutlu olsun) diye mukabele eyliye- | ceklerdir. Bundan sonra vali Beyazıt | kulesi yanında hazırlanmış olan ma- halden bütün halkın bayramını kutlu- lamak için bir hitabede bulunacaktır. Bu hitabeden sonra bütün mızıkalar hep birden İstiklâl marşını gerekler dır. Bu marşı müteakıp vali mandan tribündeki mevkilerine MR cekler ve verilecek işaret üzerine ge- rek Üniversite meydanında, gerek tri- bün ve Beyazıt meydanında bazır bu- Yunanlar hep bir ağızdan (Cümhuriye- #in onuncu yıl marşı) nı söyliyecekler» dir. 7 — Geçit resmi sırası aşağıda gös terilmiştir: A — Ordu B — Harp malülleri € — Pos D — Itfaiye E — Yüksek mektepler (Talebe Bir. Kizi) F — İzciler ve Gezler G—H mayeietfal, Tay | yare, Maarif, Mili İktınat ve Tasarruf cemiyetleri İ — Esnaf cemiyetleri 3 — Halk 8 — Geçit resmine “iştirak © edenler Beyazıt, Sultanahmet, Sirkeci, Köprü, Şişhane yokuşu, Tepebaşı, İstiklâl cad- deri yolile Taksim meydanma kadar gi- decek, mektepler ve diğer teşekküller gidecekleri mevkilere göre Sirkeci ile Karaköy arasında serbest kalacaklar - der. 9 — Saat dokuz buçukta tramvaylar güzergâh haricine çıkmış bulunacaklar. dır. Bu güzergâhta bulunan halk ge resminin intizamma halel vermemek yaya kaldırımlarını tecavüz etmiyecek - İer ve vesaitin akliye de güzergâh üze rinde durmayacaktır. Reklâm mahiye - tinde araba, otomobil ve kamyonların güzergâhtan ve toplantı mahallerinden ve durmaları yasaktır. 10 — Geçit resmi bittikten sonra vali ve kumandan ve tribünde bulunan davetlilerden arzu edenler Taksim mey- danma geleceklerdir. Burada belediye, cemiyetler ve arzu eden mücssesat ta - rafından âbideye çelenk konma merasi- mi yapılacaktır. Bu merasim şu suretle olacaktır: Geçit resminin başmda yürüyen or- du âbidenin etrafında bir daire teşkil © decek, bunu müteakıp meydana Türk bayrağı çekilecektir. Bayrak çekilirken bütün hazır olanlar tarafından | selâmla nacaktır. Bundan sonra muzika tarafın dan İstiklâl marşı çalınacak ve bumu ço lenk merasimi takip edecektir. 11 — Gece şehrin muhtelif yerlerin de fener alayları yapılacaktır. Harbiye mektebinden ve Taşkışladan bir kafile fener ve şülelerle hareket ederek saat yirmide Taksim meydanma gelecekler dir. Ayni zamanda İstanbul tarafından Fener alayına iştirak edecek mektepler ve halk dahi saat yirmide Beyazıt mey danında toplanacaktır. 12 — Taksim ve Beyazıt meydanla rında fener alayı kafilelerinin toplanma- sn müteakıp saat yirmiyi on beş geçe Ankaradan Cümhuriyetin nasıl ilân olun duğunu ifade eden kısa bir konferans verilecektir. İstabul radyosunun vasıta olacağı bu konferans hususi radyolarla dinlenilebileceği gibi Taksim, Beyazıt, ve Belediye önü meydanlarına konula cak hoparlörlerie halka dinletilecektir. Bu konferasn bittikten sonra saat yirmi buçukta limanımızda bulunan filodan ve şehrin muhtelif yerlerinden yüz birer a e cip Ali Beyefendinin direktifleri da resinde tespit edilmiş olan dilekler mizin umumi tasvibe mazhar olduğu- nu gördük.. Gelecek seneki içtimamı İtaakalda yaparak olan beynolmil parlâmentolar knoferansları için Türk 10 eri hit kaka o Günl biz Wei olmak vaziyetine çıkımış bulunmakta- ESRARSIZ HAYAT Hollywood'da sinema yıldızlarının romanı Yazan: VİCKİ BAUM © götürdü. Aynaya bakmak istedi, f: kat arabadan ineliden beri | kendi ndisini tanırdı. Bekçi neşeli bir — Ne güzel gece, değil mi? dedi. Oliver durarak: — Evet, dedi. Enfes bir gece. Ate- şiniz var mı? — Hiç olmaz olur mu? — Teşekkür © ederim. Bir cigara? — Çek teşekkür ederim. Cigarı miyorum. İçinde havuzu olan bir köşk — satın almak istiyorum da onun için pa- ik Bekçi nikbin bir a- Tercame: KAMRAN ŞERİF damdı. Altı bekçiye yol verdikleri halde onu alıkoymuşlardı. Bir kola yoktu ve nikbindi. Oliver. — Eh... Allah rahatlık © versin. Ben bu gece köşkümde yatıyorum, de- — Çok iyi fikir... Burası Beverley? ie daa vakledir. Alak rahatlık vent ipli dü Gill, gölgesi ile be- raber caddeden çıkıncıya kadar Oli- ver durup bekledi. O zaman süratle Donka'nın köşküne doğru yürüdü. Evde ışık yoktu, fakat kapı kapalı dei 'Cam kapı ile tül perdeli kapı- 1 geçti; kapıları dikkatle kapattı.Bir müddet karanlıkta durdu. Elektrik düğmesini bulamıyordu. Birinin nefes aldığını işitti, Sonra lâmbayı yaktı. kamında ziyaretle teb- | teşekküller | atım top atılacaktır. İlk top sesini işiten herkes, bütün nakil vasrtal ilâp w- #urunda canları verenlerin yüksek hâ tıralarma saygı olmak üzere bir dakika oldukları yerde duracaklardır. Bu dakika dan sonra vatanın milli birlik kuvvetine dayanarak yüksek ve parlak istikbale çidişinin yeni bir devre açılmış ve Tür kiye cümhuriyetinin ikinci on yıllık dev rinin ilk anı girmiş olacaktır. 13 — Bu esnada İstanbulun ber ta rafından toplanmış olan halk derhal ken diliğinden ve fener alayı için Beyazıt ve Taksim meydanlarında toplanmış olan halk ta verilecek işaret üzerine cümhu marşların: söyliyerek yeni it edeceklerdir. Bütün örlü nakil vasıtaları, gemi ler, fabrikalar devamlı düdük çalacaklar dır. Marşlardan sonra gerek bu meydan larda, gerek şehir diğer yerlerinde hazır lanmış olan fener alayları harekete baş layacaklardır. Taksimde bulunan kafile Ayaspaşa, Dolmabahçe, Karaköy yolile Beyazıtda gidecek, Eeyazıttan kalkan kafile de Beyazıt, Belediye dairesi, Çiğmloğlu, Ankara caddesi, Eminönü yolile tram vay caddesini takip ederek Taksime gi 'decektir. (Bu fener alayından ayrılacak elektrikli bile Arel Dolam bahçeye inecek! Mi — Bu ar / Dolmabahçede Millet sarayında vali tarafından bir İle veri lecek ve şehrin muhtelif yerlerinden ve bilhassa Beyazıt, Taksim, Üsküdar, Şem sipaşa ve Kızkulesinden şenlik fişekleri atılacak 15 — 30 Birinciteşrin. 1933 pazar tesi günü toprak alma merasimi yapıla caktır. Her şehirde bu bayramın kutlu landığı meydanın o adini Cümhuriyet bayramı adı verileceğinden bugünden itibaren Beyazıt meydanı, Cümhuriyet meydanı adını almıştır. Bu meydanın münasip bir yerine ileride bu hâtıranın yüksekliğine yakışacak | (İstanbul, o nuncu bayramı candan “ çoşkunlukla bu meydanda kutluladı); levhasını havi bir taş dikecektir. 16 — Cümburiyet meydanında top rak alma merasimine saat oh birde baş lanacaktır. Memleketin her vilâyet ve kazısında yapılacak olan bu merasim milli kurtuluşun başı ve diriliş ve yükse iş bayatımızm ruhu olen Milli Reise karşı memleket evlâtlarınm şükranını ve milletin Gazi ülkesi yolunda birliği Bi gösterecektir. Vilâyet ve kaza Cümhu riyet meydanlarından almacak olan bu vopraklar Ankaraya gönderilecektir. 17 — Bu merasim İstanbul belediye hududu dahilinde yalnız Cümhuriyet meydanında icra edilecektir. Bu merasim de vilâyet, kaza, nahiye, kutlulama ko miteleri ile, bunlara merbat yardımcı komisyonların azaları, resmi ve hayri ve mesleki müestesat mümessilleri şehir ya tı mektepleri talebesi, arzu eden halk bulunacaktır. 18 — Merasime şehir bandosu tara fından çalınacak İstiklâl marşile başlana caktır. Bumu müteakip vali, fırka, ve Halkevi reisleri tarafından birer nutuk söylenecektir. Nutukları vali ve belediye reisi, fırka reisi, Hallcevi reisi, muhare be meydanlarında vatan için malül kal ymş bir zat, Üniversitenin şen son sını fından en yaşlı bir erkek ve kız talebe, konacak | ve kutlulama rafından o mühürlenecek ve daki isimleri yazılan zevat tarafından bir zabıt imza edilecektir. Merasime imza işi tamamlandıktan sonra şehir bandosu ve orada bulunan halk tarafından marş lar söylenmek suretile nihayet verile 19.— Bugün aşağıda yazılı yerlerde açılma resimleri yapılacaktır. Sant 14,5 da Beyoğlu erkek hasta hanesinde yeni yapılan paviyonun açıl ması, Sant 15 te Beyoğlunda Telgraf sokağında yeni akan ilk mektebin açıl ması, sami 15,5 da Beyoğlunda Ünyon Fransez karşısında Halkevi Beyoğlu şu besinin açılması, saat 16,5 da Galatada Osmanlı Bankasının karşısındaki sokak ta çocukları kurtarma Yurdunun açıl- ya tanbul mma 20 — Gece denizde deniz ticaret mü- diriyelinin mezareti altında bir fener a Jayı yapılacaktı 21 — 31 Birinci teşrin 1933 sah gü nü aşağıda yazılı yerlerde temelatma ve açılma resimleri yapılacaktır. Saat 10,5 da ie satış salo nu ve memurin dairesinin açılma mera simi, saat 11,5 da Kerestöğilerde inşa eedileck hal binasmın temelatma mera simi, sant 12 de Ayasofyada belediye hıfzıssıhha laburatuvarınm küşat resmi, saat 14 te Üniversite arkasındaki talebe Şöminenin önünde bir koltuğun üze- rinde Manuela oturmuş, ouyuyordu. Ağzı açıktı; başmda şapkâsı vardı; gayet yorgun emrenin Oliver mer- divene ola. yürüdü. O zaman Ma- Duela Al le: — Sizi yukarı bırakamam, dedi. Vaziyeti kavrıyabilecek kadar — ü- yamağı le hâlâ o kadar uyku ki ispanyolca konuşuyor- Ak Gürün hi e yieii. — Ne var? Uyuianız a... Ben ma- damı bir görüp çıkacağım. Maş mmelâ: — Olmaz. İmkânı yok, diye hay- ki, onu o halde görünce © da korktu; bo- ğuk ve esassız bir korku. Hizmetçi, kendisini durdutmak istediği için onu i, İspanyolca bir şeyler söylediğini işitti ve yoluna devam etti. Donka'nın odasınm kapısı kilitli değildi; tokma- &ı itina ile çevirince kapı açıldı. İçeri si karanlıktı. Fakat o daha kapının eşiğinde dururken yatağın yanındaki lâmba yandı. Üzerinde eski coğrai baritalarından yapılmış haa abajör vardı. Lâmbanın ışığında Donka' , sant 15 te Beyazıt | 15,5 da Şehremininde binası, 16,5 da imak üzere ibale olunan yet yollarından sur ha yolun inşasına | yurdunun açılma ta inkılâp müz yeni inşa edilen fırka üç senede ya beş senelik vil ricinde yapılacak asfalt başlama merasimi, 22 — Bunlar haricinde temelatma ve açma resmi yapılacak , işler kaymakam lar tarafından icra edilecektir. e sehrin muhtelif e EŞ la iye yele rin temsil ve konferans verilecek, yer lerin esamisi, yerleri ve saatleri tesbit edilmiştir. Deniz şenliklerine hazırlık Büyük Cümhuriyet bayramının ikin Gi günü akşamı yapılacak muazzam de- niz şenlikleri programımı tesbit için 1s- tanbul Deniz ticaret mü. Müfit Necdet Beyin riyatetinde bir komisyon teşekkül etmiştir. Komisyonda Akay, Devlet o Denizyolları, Şirketihayriye, Haliç, milli vapurculuk şirketi ile ka yıkçılar, mavnacılar ve motörcüler cemi yetleri mümessilleri bulunmaktadır. Ko misyon;; bugün saat 10 da toplanacak ve programı hazırlayacaktır. Mevcut ta savvurlara göre, deniz şenliklerine biri Devlet Denizyolları idaresine, di milli vapurculuk şirketine ait iki büy vapurla bütün liman vapur şirketleri nin müteaddit vapurları, yüzlerce, mo - tör, sandal ve mavnanın iştiraki mevzu- ubahistir. Bulnar meni ve bayrak - larla donanacak ve elektrikle tenvir edi- lecektir, Şirketler kabul ettikleri takdir de, birkaç vapırun şenliklere iştirak ede cek halkı mecesnen | taşıması da düşü nülmektedir. Gazeteciler için hususi bir romörkör tahsisi de mevzuu bahi Herhalde pek muhteşem olacak deniz şenlikleri iç imandan Bolfaza ve sonra adalara kadar yapılacaktır. Harp malâlleri siyah elbise ile iştirak edecek imhuriyet bayramında yapılacak merasimine Harp malülleri birli tirake karar vermiştir. Malüller | at onda birlik bahçesinde talim yapa caklar ve cümhuriyet marşını söyliye ceklerdir. İlk mektep talebesi Cümhuriyet bayramında ilk mektep talebeleri umumi geçit resmine iştirak etmiyeceklerdir. Her kaza dahilindeki ilk mektepler talebesi kendi mmtakala rında bayram ikinci günü mahalli ge çit resmi yapacaklardır. Beşiktaş ilk mekteplerinden üç bin talebe perşembe günü Çirağan sarayı stadında toplanarak talim ve marş pro vaları yapacaklardır. Temsili resimler, grafikler Yüksek komisyon Cümhuriyetin © - uncu yıldönümünü kutlulama progra - mı hazırlarken bunun her eşyden evvel canlı, hareketli ve ii olmasına bil - hasın ehemmiyet mm a neşriyat, diğer taraftan da kutlulanan günün yüksek mânası ve on cümhuriyet yılında yapılan işleri halka anlatmak ve yödlürmek için de srükakiün elen her gez apmıştır. Komisyon bunun için 6 nü bütün şehir ve kasabalarla köyleri - mizin caddeleri ile umumi binalarının, halkın toplanacağı meydanlaria, halkın uğrağı yerleri süsleyecek temsili resim- ler, grafikler ve döviz tabloları yaptırıl. masmı düşünmüş ve bunu daha bugün- den temin etmiş bulunmaktadır. Bütün geniş bir mevzu üzerinde çalışırken bu- nun gözetilen maksadı tatmin edici bir surette yapılabilmesi için kendi tarafından hazırlanmasını faideli e öyle de yapmıştır. Komisyon bir taraftan temsili resins- İere ve yazılara ait levhaları hazırlarken şehirlerde ve kasaablarda ve hattâ köy- İerde bile yapılabilecek olan döviz ley > da bu büyük günü vasıflandı- racak mana ve kıymette olmasını göze- terek yazılacak dövizlerle bunların ba - zırlanma tarzlarını, şekillerini, nerelere ye ansıl asılacağını gösteren bir talimat- name İle hazırlamış ve her yere gönder- miştir. Bu suretle 29 Birinciteşrin günü Cümhuriyetin onuncu yıldönümü kutlu- lanırken tin her köşesinde ya- pılacak olan tezyinat arasında bu İer- halara ve tablolara birinci derecede bir yer verilerek bu kutlulamanın geniş bir tarada manalandırılnası temin olurmuş- Yüksek komisyonun hazırlattığı bu levhalar 25 resim ve yazı levhası seri- hareketsiz duran eli göründü ve onu kolundan yakaladı. Oliver o zamana kadar bu odaya hiç girmemişti, fakat bir bakışta her şeyi harikulâde bir sıh hatla gördü. Açık renk duvarlara bo- ya ile manzara resimleri yapılmıştı; yatak pek büyük ve karma karışık bir halde idi. Yatağın yanında Donka duruyordu... Üzerinde, yıkanmaktan solmuş eski bir makiyaj penivarı var- dı. Kumaşın çiçek resimleri yerinde pas İckelerinden b: miyordu. Donka gülümsüyordu. Iâmbadan çekip yukarı kaldırdı. Bu harekette acaip bir tevekkül, yahut ta bir üzüntü manası vardı; yahut ta bu hareket bir şey izah etmek istiyor du, Oliver burasmı anlayamadı. O sırada yatakta bir erkek bulun- duğunu gördü, Bu elim bir şey oldu. Bokşta mide üzerinde yenilen bir yumruğa benzer | © WEE Fakat tam o kadar elim de- in ve kaba idi; alnında esi hgs Bir kelime ile bir kâbus. Uyuyordu; Zaten odada sükünet o ka dar tamdı ki, uyanması için bir sebep te yoktu. Oliver çehresine İ ilâve etmektedir. gözü morarmiştı. Donka yatağın ya- sinden mürekkepli ve beher seriden 8 bin tane bastırılmış ve dağıtılmıştır. Heyeti umumiyesi 200 bin olan bu re - sim levhaları Türk milletinin büny ne uyu seleri ansıl yıktığını, milli bir hamle ile in fena mirasları tasfi; nızlarında, yalnız resme bağlı kal - yarak Büyük Gazinin her biri bizim için dalma , heyecan ve hamle kaynağı olan büyük sözlerine ve bitaplarına bi - rinci derecede yer verilmiş olmasıdır. Mekteplerde verilecek konferanslar va Mane vekâleti Cümhuriyet bayra mında mekteplerde yapılacak merasime sit programı bir talimatname balinde bütün mekteplere tamim etmiştir. Mek teplerde verilecek konferansların mev zaları da bildirilmiştir. Mevzular Os manlı imperatorluğunun nasıl ve neden ilediği ve battığı, tanzii rutiyet devirleri han i bin sonunda Türkiyenin bulunduğu va ziyet, Reisicümhuru ntercümei halidir, Yurt gazetesi 20 Birimiterrin güğünü kudulamık için yapılan bütün bu hazırlıklar ara - sında Cümhuriyet Halk Fırkasının köy- üler için çıkardığı (Yurt) adir köylü gazetesini de bilhassa kaydetmeliyiz. Memleketin en kesif halk tabakasına hi- tap edecek olan bu gazete, kendisinden n büyük vazifeyi yapacak bir tarz renkli güzel resimler ve faydalı ya zılarla hazırlanmış ve yıldönümü günü ikişer tanesi bütün köylere dağıtılmış bulunmak üzere şimdiden gönderilme - ğe başlanmıştır. Bundan sonra da her on beş xünde bir defa renkli resimler, vhalarla köyün ve köylünün iş kerine ait yazılırla çıkarılacak olan bu gazele posta uğrağı olan veya posta merkezlerinde posta kutusu bulundu - ran her köye parasız olarak gönderi cektir. (Yurt) Cümbhuriyet yıldönümü, de Cümhuriyet Halk Fırkasınm kö; elrimize verdiği güzel hediyelerden bi- Sinanpaşa şimdiden hazır SINANPAŞA (Afyon) (Milliyet) — Sinanpaşada beş tane tak, diğer köyle- rimizde köylerin cüsatine göre mütend- dit taklar yaptırılmıştır. Bayramın şe « reine davul ve zurna çalınacak, pe! van güreşleri tertip edilecek, sünet di günleri yapılacaktır. Bayramm renkli ve ziyalı olması için kâfi mikdarda fi - iş edilmiştir. Sinanpaşada redyüm İâmbularile tenvirat yapılmış ve gözleri nura kavuşan halk (Yaşasın Güm huriyet) nidalarile şimdiden bayram yapmaktadır. Dört yüz fener, beş yüz bayrak hazırlanmış ve bütün mebmii taklar, çam yapraklarile süslenmiştir. Cümhuriyet meydanma ve sokaklara ge niş ve kırmızı bez üstüne cümburiyet ve üzün bimmetlerile onun- ca yıl marşı öğretilmiş, onlar da talebe lerine ve köylülere öğretmşilerdir. Mek- tebi bulunan köylerde müsamere hazır lıkları ikmal edilmiştir. Muallim bey - ler tarafından levhalar yazılma! ta, renk li mükayese grafikleri ve mükayete ve. simleri , , Nahi » yemiz dakilele ilet mektekin İamelat: ma merasimi, iki mektebin küşat mera- simi, beş köy odasının temel alma me - rasimi icra edilecektir. Köylüler derin bir özleyişle bayramı beklemektedir. Bandırmada 30 dan fazla tak BANIRIMA (Milliyet) — Bandır - yada onuncu Cümhuriyet bayramına a kalar, ticaretbaneler ve evler, her ta - raf bayraklar, renkler çelektik limbala- va, delme deler ve çiçeklere süslenmiş. hazırlanmış, bep © bi beklenili- yor. Resmi ve hususi iin bilü- mum esnaf teşekkülleri cemiyetler ko- Mmitenin tayin ettiği yerlere birer ikişer mükemmel tak yaptırmış bulunuyo: Bu takların tayısr otuzu geçmektedi Takların, bina ve evlerin daha &i ve daha gösterişli olması için ber mües- »cs0 ve halk eserlere yeni Yeni tezyinat Şehirde merasim ve toplantı iskele önündeki geniş meydan- ia olacak, merasime alay kıtnatı, me tepler, izciler, sporcular, teşekküller ve halk iştirak edecektir. Meydanlıktaki serbest kürsülerde yirmi den fazla hatip, cümhuriyet ve inkilâ - Hamız bakkmdı kitabede Lulanasek, hü tün halk şehir muzikasile beraber cüm- yalan erzoeda. Aimkâr çehresi, gülümsemesi sayesinde, âde- tn gayrı maddi bir hal almıştı. Yavaş SL live; dedi. Oliver kendi kendine: — Denir'tutması gibi bir şey, diye düşündü. Saçlarının buz gibi kesildiği mi, öz kapaklar barakar miamdr lu. Oradan hemen git- salk laii ediyordu. — Aftmızı rica ederim; diye söy lendi, Sizi rahatsır etmek istemez. dim. nında Bu, filmde olduğu gibi manasız bir çıkıştı. Diafragın kapıyı kapadı. Mer- divenden indi. Plâstromu buruşmuştu, evet, hem de sırsıklamdı. ve Hayır, Fraci bu sefer de işi ol- İzdivacı” filminde ka einen bedi gelek Gömlek Sa 5 an kendisine yabancı müesse- | huriyetin onuncu yıldönümü marşını tek rar tekrar söylecektir. Orta ve di tep talebeleri gece ve gündüz müsamcre ve temsil vereceklerdir. ce sabahlara kadar fener alayı, ler, havai fişek âlemleri, milli oyunlar tertip edilerek üç gün ve üç gece bay - ram. iz ve çoşgun tezabüratla kut lulanac Tarlada ilen köylü de marşı söyliyor MILAS, (Mülüyet) — Büyük gü - mümüzün onuncu yıldönümü hazı larına hummalı bir Faal ken, diğer taraftan o misilsiz zün onuncu yıldönümü hazırlıklarına bummalı bir faaliyetle çalışılırken, di - ğer taraftan o misilsiz günümüzün mar # büyük bir aşk ile öğrenilmektedir. Ge çen akşam sinema bi sahneye çı kan orta mektep mü: Muharrem ve Maarif memuru Arif Beyler halka bu marşın bayram gününe kadar öğre- inlmesini söyledikleri ve orkestra vaı- tasile talime başladıkları zaman, sine - ma binasını dolduran halk görülmemiş bir heyecan izhar etmiş ve © günden be- ri her gece büyük marşımız içten ta - şan bir sevinçle öğrenilmeğe başlan - mıştır. Dün cuma idi. Köylere doğru bir gezinti yapmıştım. Köy sokaklarında ya lnayak koşuşan çocukların ağzından bu besteyi duydum. Tarlada yanık yüz lü köylüler bunu öğrenmeğe çalışıyor « ovada atımın üstünde, batan tm ışıklarına bakarken ruhu âtiye büyük bir itminanla sörükle- yen, serin bir nefes doldu. Bu millet hiç bir inklâbr bu kadar derin duymamış. tr. Bayrama hazırlık e ? Tekirdağda cümhuriyet meydanı olarak tanzim edilmekte olan hükümet önü TEKİRDAĞ, (Milliyet) — Şehri- mizde cümhuriyet bayramı hazırlık- ları hemen hemen ikmal edilmiş gi- bidir. Kutlulama komisyonu ber gün valimiz Azmi Beyin riyasetinde mu- tat içtimalarnı uktetmektedir. ün komiteler ihzar deecekleri filiyat sahasma £ çıkartmıştır. Bir ay var ki hükümet önünde ve hall evi civarmda hummalı bir surette şaat ve tamirat devam ediyor, Bitmek üzere olan hükümet önündeki cüm- huriyet meydanlığının ve Halkevine raptedilmekte olan şosenin | Bilhassa belediyenin şehir ve cad- deleri ve tenvirat hususundaki faali- yeti şayanı kayt derecede ilerlemek- Her in bir baştan bir başa donan- in on boş yirmi gündenberi bayrak ve tenvirat İşleri hazırlanmak. ta ve şehir halkı müsabaka edercesi- pe bu büyük bayram için şimdiden bayraklarını tedarik etmektedirler. Etibba odası intihabı Etbba Odası İdare Heyeti intibabı ye günü yapılacaktır. Tıp kon. esi münasebetile Ankaraya gitmiş “lan dekâseler bu sabah şehrimize ge- lecekler ve intihap hazırlıkları bun- dan sonra hararetli bir şekil alacak- tar. 1800 azası olan Etibba Odasında bütün aza intihaba iştirak edemiyece- ğinden bugün intihap & varakalarını mektupla postaya verecekler ve inti- hapta mektuplar kabul edilecektir. te piyango gibi bir şey. Bermutat kendine ait bir odası yok tu, Kit Dalas onu “Orange Drive”de- ki şık apartımanma kabul etmekle ©- na bir nevi sadaka veriyordu. Orada bütün işi gücü sabahtan akşama ka- İar oturup Rol Tevzii Merkezinin tele fonunu beklemekten ibaretti. Dünya- num hiç bir yerinde sefalet Hollywood da olduğu kadar güzel ve iğfalkâir de- ğildir. Yüzü ince makiyajlı, elbisesi gayel şıktı. Çam ağaçlarının tepesine bakan güzel odalarda oturuyordu. Amma oturduğu odaların kirası veril. miyormuş, o da başka... Veresiye alın mış küçük otomobillerde geziyordu. Onlara bakarsan insan Greta Gar. boya benzemeli, Pavlova gibi danset- kat böyle de olmayınca insana yedi dolarlık bir iş bile vermiyorlar... Francis böyle şikâyet edip duru- 'in plöj pijamasınr giyiyor, dü- sönen Wir tavırla Yozime çocürlarma yıkıyordu. (Arkası var)