26 Ekim 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

26 Ekim 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

Tarihi tefrika: 142 Mer hakkı (Bülliyet) indir, Mithat Paşa ve Kızlar ağası 1 Pristü kadın Efendi. — Sultan Abdülh Hafız Beh-am Ağanın, a bürmeti. Darülsaadetüşşerife nail olup devlet mucibince “Devletlü, inayetlü.. haz retleri,, lâkabını taşıyan OHafız| Behram Ağanın, sarayda ve bü-| tün nazarlarda mevkii günden gü- ne yükseliyor, nüfuzu artıyordu. mi İlk cülüs hengâmında Sultan Hamit ile geceli gündüzlü en çok konuşan, görüşen, huzuruna girip | çıkan, başkâtip Sait Beyle Hafız | Behram Ağa idi. Hafız Behram Ağa, hünkâr hemşiresi Cemile Sultanm başağa- | İrğmdan kızlarağalığna yükselmiş. ti. Buna da Sultan Hamidin şeh- | zadeliğinde sepkaden eden tecrü- | besi ve Damat Mahmut Celâlettin | Paşanın samimi tavsiyesi idi. Hünkâr ile Cemile Sultanın va- hideleri olan Gürcü kabilesinden “Canbert,, Kadın Efendi, genç yaşta vefat etmiş ve Abdülhamit i- le Cemile Sultan öksüz kalmışlar- | dı. Pederleri Sultan Mecit, bir gün, | üçüncü haremi olan “Pristü” Ka. dın Efendiy. — Senin evlâdın olmadı. Ben, Hamit Efendi ile Cemileyi sana, evlât olarak tevdi ediyorum! Demiş ve öksüzleri Kadın Efen- | dinin bölüğüne getirip teslim et- mişti, Pristü Kadın Efendi, bu su- | retle Hamit Efendi ile Cemile Sul- | tanın valideleri makamını ihraz ey-| lemiş ve filhakika her ikisine de hakiki, müşfik bir ana gibi bak- muşta. Cülüsundan sonra, Sultan Ha- mit, Pristu Kadın Efendiyi “Müh- rü Ülyayı Saltanat, , yani Valde | Sultan olarak Nişantaşmdaki sa- rayda oturtmuştu. Abdülhamit, valideliği hakkın- da, çok hürmet ve riayet gösterir- di. Pristü Kadn Efendide akıl bir kadın olduğundan, | inde ve padişahlığında | Abdülhamit Hana çok yararlıkla- rı, faydaları olmuştu. Hafız Behram Ağa, Cemile Sultanın başağalığında bulunması hasebile kendi sultanının valideli- ği olan Kadın Efendi ile daima te- mas ettiği gibi Sultan Azizin vali- desi Pertevniyal Kadın Efendiyi" dahi yakından tanırdı. Behram A- ğa, ayni zamanda, Sultan Azizin Kızlarağası ve Pertevniyal Valde Sultanın teveccüh ve o itimadına mazhar olmuş bulunan Cevher A- ğa ile görüşür ve eski usul ve âdat ağalığına | neşriyatı | | baladı midin “Valde Sultan” Padişahı ikazı! icabınca ailevi münasebatta bulu- nurdu. Bu sebepler ve vesileler ile Sultan Aziz ve Valdesi Per- tevniyal Kadınefendi ile, Sadra- zam Koca Rüştü, Mahmut Nedim ve Mitat Paşalar arasnda geçen hâdiselere ve acı tatlı maceralara dair Sultan Hamide eksiksiz ma- ruzatta bulunurdu. Bu maruzattan bazılarına Sul tan Hamit, pek ehemmiyet verdi- ğinden, şifahen değil tahriren ma- ruzatta bulunulmasını emir ve ira- | de etmesile, Behram Ağa bunları, Darüssaade ağalığı hususi kâtipli- e alman Galip Beye (sonradan | vezir olan mabeyin başteşrifatçılı- | ğma yükselen Galip Paşa) ya yaz-| dırır idi. Bu cümleden olarak ağanın, Sultan Hamide uzun boyla anlatıp söylediği ve hünkürın da bir kâğıt | üzerine kayıt ve tahrir olunması. nı istediği bir hatırayi bilhassa ya- İ zacağım. Bu hatıranın padişaha arzolun- | duğu ve padişahın kayıt ve tahri- rini irade ettiği sıralarda Mitat Pa- şanın kanunu esasiyi ilân ettirme- ğe, meşrutiyeti tesise çalışıp ça- günler gelip geçiyo: e- sele, iki taraflı münakaşalar için: | de çalkanıp gidiyordu. Sultan Hamidin iskeleye ya- | naşmadığı, kanunu esasinin ilânı hakkında verdiği sözden caymak istediği ağanın pek âlâ, râna ma- lümu olduğundan ve sair vükelâ, vüzera, ağa dairesine devamda ve kendine riayet ve ihtiramda kusur etmedikleri halde, Mitat Paşanın Darüssaadetüşşerife ağalığı daire- ine ayak bile atmayıp yan çizme- ve temayül, tahalük gösterme- mesi arabın canını sıktığından bir taraftan veli nimet efendisinin taraftan veli nimet efendisinin a- tan da yaranmak, tanmmak heves ve gayretile alabildiğine Mitat Paşa aleyhinde bulunuyordu. Şaka değil, o zamanı idrak © den zevatm malümları olduğu ü zere Hafız Behram Ağa, nezdi hü- yeDm pek mergup ve manzur . Dairesi arı kovanı i idi, Mansup, mazul vükelâdan, ricalden bi, ruf zevatın, eğ bah akşam, ağa dairesine gelip o mütaazzim zencinin ellerini, hı tâ dizlerini öptüklerini ben, g lerimle görmüştüm. (Arkası var) Yarın: Mithat Paşa ve Kızlar Ağası Kızlar Ağası, kendisi için: tazısı, yahut köşk, bağ, bahçe bekçisi çomarlar Behram Ağa, Mitat Paşayı, diyor! — “Biz kullarmız, bir nevi av gibi- Sultan Hamide nasıl gammazlıyor ? İBir derece terfi eden zabı- . ta memurlarının isimleri Emniyet memurları ANKARA, 25 (Telefonla) — Ter- fi eden zabıta memurları listesini ve- riyoramı Çorum emniyet memurluğuna İs- tanbul sivil merkez memurlarından Yu- suf Cemil, Ankara emniyet müdürlüğü emniyet memurluğuna İstanbul sivil merkez memurların. rmdan Kâzım, Seyhan ikinci smıf em- niyet müdürlüğüne, üçüncü sınıf emni- yet müdürü Memduh, Denizli birinci s- nıf emniyet memurluğuna 3 üncü smıf | emniyet memuru Celâl, Emniyet İşleri müdürlüğü evrak ve tahrirat bürosu şefliğine evrak memuru Ziya, evrak me- murluğuna kâtip Mehmet, İstanbul Et» şube müdür rum emniyet memuru Süleyman Sırrı, Sinop emniyet memurluğuna o Ankara emniyet memuru Mehmet Ali, Niğde em niyet memurluğuna Aydın emniyet me-| Müru Şükrü, İstanbul merkez memur. İuğuna © emniyet işleri umum müdürlü. | ğü 2 inci yube memurlarmdan Ahmet Nüzim, hukuk mezunlarından hukuk memüru Nurettin İstanbul sivil mer- kez memurluğuna, Emniyet İşleri u- mum müdürl larından Sadri, Beyler tayin edilmişler. ir. Birinci komiserler 2 inci komiserlikten birinciliğe terfi edenler; Ankara birinci komiserliğine Sadri, İstanbulu Samsundan Nazım, İstanbula Istanbuldan Ziya, Samsuna Tı Şevket, Meraşa Vandan Şevket, Beya- zda Vandan Hamdi, Ankaraya Muğ- ladan Hamdi, Bursaya Bursadan Şera- fettin, Uşağa Samsundan Rifat, İzmi- ve İzmirden Fahri, İstanbula İstanbul dan Fikret, İzmire İzmirden Ihsan, Adliyede tahavvülüne karar enler: Istanbula Çanakkaleden Rüştü, Ts“ tanbula Trabzondan Hamdi, Çanakka- leye Ankaradan Lütfi Beyler biri komiserliğe etmişlerdir. İkinci komiserler 3 üncü komiserlikten ikinci komiser. liğe terfi edenler: İstanbula İstanbuldan Faruk, İstan- bula İstanbuldan Nüzhet, İstanbula İs tanbuldan Mazlüm, Ankaradan An. karadan Nuh Naci, Mersine Hidayet, İzmirden Şükrü, İzmire Deni Nu- ri, İzmire Kayseriden İhsan, Zonzul- daktan İhsan, Zonguldağa Zonguldal- tan Osman, Samsuna İstanbuldan Necip Samsuna İstanbuldan Hüsnü, Boludan Çankırıya Fuat, Muğlaya Bursadan Ra- Edirneye Edirneden Rifat, Tekir. ğına Edirneden Bahri, Vana Malat yadan Nuri, Niğdeden Avni, Adana Ankaradan © Salim, Kayseriye Eskişehir. den İbrahim, İstanbul Polis mektebi ko- miserliğine | İstanbuldan Cafer, Sivasa Ankaradan Mahir, Trabzona İstanbul. dan Raci, Mara Elâzizden Abdü ir, veri- Polis terfilerinin son kısmını eşredeceğiz. yarın l MILLIYET PER: EMBE 26 ,HARICI H ABERLER Silahsızlanma zakereleri Tâtil veya uzun müddet tehirden vaz geçiliyor Silâhları yaset divanı bu- kta M. Henderso- nun reisliği altında toplanacaktır. Sir John Simon M. Benes, ve yeni Hariciye nazırları ; bu toplantıda bulu- nacaklardır. Bunun için M. Paul Bon- <oura M, Massigli vekâlet edecektir. Büyük devletlerin mümessilleri bu sa- bah ayr lerdi Konferansın bilâ müddet tatili, hat- (â uzun bir zaman sonraya tehiri dü cel bir tarafa bırakıldığından müza- kereye devam hususunda bir anlaşma elde edilmiş gibi görünmektedir. Şimdi- ki halde yapılan görüşmelerde - umu. mi komisyon — çalışmadığ divanın yahut yrı M. Hendersonu ziyaret et- cakları meselesi konuşulmaktadır. Bugün riyaset divanın, yarın da w- mumi komisyonun tetkikine tevdi edi. lecek başlıca mes: içtima fa basında teşkili düşünülen heyetin mesa sine esas olacak asıl noktanın tespi- Bidür ki bu da şu üç sunlde kısaca an- atılmaktadır: 1 — Bu heyetin mesaisi sadece pren- sipler üzerinde mi toplanacaktır? 2 — Yeni heyet silâhları azaltma hak- kında bir mukavele kaleme almağa ka- dar ileri gidecek midir? Yeni heyetin çalışmaları son ide edilen kazançları bi- decektir? Bu hususta Amerikan mümessili şu beyanatta bulunmuştur: "Amerika, konferansm mahdut bir müddet b için tehiri lehinde bulunacak, fakat hususi bir komite teşk komitenin çalışma programı hakkında yapılacak konuşmalara iştirakten uzak duracaktır. Tutuşturan mayi Yangın davasında bir tecrübe yapıldı BERLİN, 25. A, A. — Reichstag kun dakçıları muhakemesinde mütehassıs kim yager M. Sack, müzakerat salonunda dün bahsedilmiş olan kendiliğinden tu- buşan mayi hakkında bir tecrübe yapmış tır. Temamen muvaffakiyetle neticelenen bu tecrübeden sonra M. Sack, bu mayiin kullanan şahıs üzerinde hiç bir koku bı rakmamakta olduğunu söylemiş, sonra Reichstağın bir çok yerlerinde yalnız bu mayin olması lâzm gelen bir takım rü- sube tesadüf etmiş olduğumu ilâve etmiş tir. Mümaileyh, Van der Lubbenin elbise leri çıkarıp atmış olduğunu çünkü bu elbiselerin de tutuşmuş olması muhte- mel bulunduğunu söylemiş! Trestzsch kadının Moller ismindeki ad Parlimentodaki komünist yz im sabık kâtibesi Rehme, yangın günü Reichstag'a gelmiş olan komünist mebus ların isimlerini saymıştır. Mümaileyha, sant 8,35 de ve nihayet olsa olsa sant 8,35 de Trogler ile birlikte (o sükünetie Keen ayrılmış olduklarını söy- Harp borçları LONDRA, 25 (A A.) — Revter a- ine göre harp borçla- rı hakkında İngiltere ile Amerika ara- sında yapılan müzakerelerin güya inki- taa uğradığına dair bariciye nezaretine hiç bir haber gelmemişti Bir kadın 7 çocuk doğurdu) Goörgetown - İngiliz Güyanı, 25 (A. A.) — Bir kadın yedi oğlan doğurmuş. tur. Kadın ve çocuklar #ıhhattedir. Almanyada İntihap hazırlığı Hitler yeniden uzun bir nutuk söyledi LİN, 25. A. A, — Milli sos; fırkanın intihbabat tezahürü sp: da yapılmış ve 20.000 kişi bulunmuştur. Başvekil Hitler'in nutku, Berlinin 60 dan fazla salonunda radyo ile neşredilmi Evvela M, Gosbbels, alist dedi. hükümetinin hiçbir zaman üzerine aldığı işi, bırakmıyacağını söy- ledikten sonra şu suali sormuştur : — Niçin dünya bizi rahat berakını- yor? Almanyada yapılan — facialar hep Versaiiles muahedesi namma olmuştur. Almanyada milli sosyalist b belki 50 kadar kurban vermistir. Fakat bu kur banlar, alçak kimselerdi. Halbuki Versail les ahedesi namıma her sene binlerce kurban ver Başvekil, hariçte Almanyada yapılan kanlı hadiseler kalıkındaki ittihamları reddettikten sonra dedi ki — Yegâne felâketimiz, muhasımları mızın kinidir, Düşmanlarımız, mülteci- lerdir. Hiçbir devlet kendi. aleyhine “kurşuni kitap” gibi bir kitap neşredil- mesine razi olamazdı. Mülteciler hain kimselerdir. Harp es- nasında Alman milleti, şerefini müdafaa etti, Bize yapılan boykota, dilmez birşeydir. Alman nazırları aleyhi ne yapılan ittihamlara benzerlerini M. Baldvin'e karşı yapsalardı, İngiliz milleti ne derdi Başvekil Hitler, Almanyanın milletler arasında kin beslenmesini değil, muhah- bet olmasmı istediğini söyliyerek sözle rine nihayet ves Fransız buhranı M. Albert Sarraut'nun baş- vekil olması muhtemel PARIS, 25, A, A, — Cümbur veisi M. Lebrun'ua bugün Elysce'ye M. Sarraut- yu çağırması ve yeni kabinenin teşkili vazifesini mümaileyhe tevdi etmesi muh- temeldir. PARİS, 25. A.A. — Cümhur veisi M. Lebrun mebusan ve ayan meclislerin- deki siyasi gruplar mümessillerini bu sa bal birbiri arkanı ea kabul etmi ve yasi stişmelerini bitirmişti Cümhur Reisinin danıştı in gazetecilere yaptığı beyanatta şu iki noktai nazar ortaya açik bir surette çıkmış bulunuyor 5 1 — Sol cenah fıkaları mümessilleri sol cenah fırkalarından mürekkep caki ekseriyeti yeniden toplamağa imikün duğu düşüncesindedirler, Bu suretle yeniden teşekkül edebile- cek ekseriyet radikal ferkasımı mihver itlihaz edecek, sol cenahtan - Blum gru- pu müstesna olmak üzere - sosyalistlere ve sağ cenahtan merkez frkalarma ili- #71 olan küçük gruplara istinat edecek» ör. 2 — Sek cenah fırkalarının müme silleri ise devlet reisine milli bir temer- küz kabinesi teşkilini tavsiye etmişler. dir. Bunların düşündüklerine göre Blum gropunun mühalefeti yüzünden merküz kabinesi hükümet işlerini yürü- tebilir. M. Labrun'ün kararı bugün beli ©- lacaktır. Cümhur reisinin sabık Bal İ iye nazı M. Sarraut'yu yeni kabineyi teşkile memur etmesi muhtemel Sarraut'nun cümhur reisine cevabını bil dirmeden önce siyasi dostlarma danış- mast ihtimali vardır. Hep sosyalistler PARİS, 25 (A.A.) — Bütün e telerin kabul ve teslim etmekte olduk'a- rı nokta şudur: Sosyalistlerin müzaheretine güvenile | rek üç kabine teşkil edilmiş ve üçü de gene sosyalistler tarafından devrilmiş- ir. Bu üç tecrübeden s9: yalist fıkasına müzaheret ederek kabine il etmek fikrinden vazgeçmek icap Edirne lr ri yola çıktı Edirnede ve bütün Trakyada hummalı bir EDİRNE, (Mülliyet — Teletonla) — Edrine kız ve erkek mauâllim mekteple- vile erkek lisesi ve san'atlar mektebi iz- lerinden müşetekkil 300 kişilik bir ka- file bu sabahki trenle Ankaraya hare- ket ettiler, Bütün şehir hall istasyonu doldurmuş şehir muzikası cümhuriyet ve onuncu yıl marşını çalmıştır. Cüm- huriyet Halk Fırkasi tarafından izcile- re pastalar ikram edilmiş ve fırka reisi Alkımcı oğlu İbrahim Bey târafından güzel bir nutuk söylenmiştir. Fırka si yolculara hitaben şu sözleri söylemiş- i yavrular! Güzel Anka. karaya oğurlarken, ta etmemek mümkün değildir. kübesine Mericin yeşil sahillerine yayı. lan kardeşlerimizin saygılarını götürün, atanın engin ufuklarına bakan Ulu reh- berin önünde hürmetle eğiliniz ve $u an-| çarpan ve coşan Edirnelilerin selim ve saygılarını, minnet ve şükranlarını her hareketinizle ona sununuz. Yolunuz Ga- zinin açık hadefleri gibi açık ve uğurlu olsun çocuklar, , Fırka reisinin nulku Yaşa seslerile ve alkışlarla bitti, Kız lim mektebi talebesinden Râna mın, yazdığı ve muallim Yekta bestelediği Edirne Meriç izcileri, isimli li ayrılan tren bütüm yol a bayraklar ve mendiller arasında hazırlık var şt, Edirne şimdi onuncu yıldönümü şen- liklerine hazırlanmakta, geceli gündüz- lü emsalsiz, heyecanlı mesai sarfetmek- tedir, Eşsiz bir güzellikle hazırlanan, şehrimizin en mutena yerinde bulunan okuma evinin açılış merasimi bayramın ünü yapılacaktır. “Alpullada bayram ALPULLU, (Milliyet) —. Alpullu şeker fabrikası müdürü Şefik Beyin ri- yaseti altında toplanan kutluluma heye- kâmilen cümhuriyet marşını öğrenmişlerdir. Etraftaki köy ve kaza- lardan gelen kalabalık halk Alpulludaki tezahürata iştirak edecektir, Müdür Şe- fik Bey nutuk söyliyecek ve cümhuri- yetin yıldönümünden bugüne kadar geçen on yıllık zaman zarfındaki mem- leket sanayiinde busul bulan inkişaf ve savletleri izah edecek ve şeker sana- yünin son yıllardaki inkişaf ve terak- kisi ve bu yüzden geçinen ve refaha ka- vüşan binlerce hallın pancarcılık sana- | önek suretile izah edecektir. Bayramın ilk günü öğleden sonra Alpulluya sureti mahsusada gelecek o- lan Galatasaray futbolcuları ile Alpullu arasında müsabakalar #por klübü yapı- tahammül e- | SN arm İzmir vapuru Sivastopolda 76 Soı yet tayyaresi tarafından uğurland İki Sovyet e gemisi de şe'iyor İzmir vapuru, 25 (Tels nak üzere gi den muharririmizden) Karadenizde k etli fırtınade vapurumuz ancak gece yarısı frlmemela varmıştır. İzmir Sivastopol manında demirler demirlemez Ukranya mümessilleri vapura gelere heyetimize “hoş geldiniz” demişlerdir. Bir müddet vapurda istirahat dildikten sonra Ukranya mümessillerile heyetimiz Sivastopola çıkmış tır. Heyetimiz şerefine Kızılordu kulübünde mükellef bir ziyafet veri miş ve çok samimi, dostane nutuklar teati edilmiştir. Sabah saat yedid Sovyet Harbiye komiseri M. Voroşilofun riyasetindeki heyet Sivastop la gelmiştir. M, Voroşilof ilk defa Sivastopola geldiğinden istasyond fevkalâde merasim yapılmıştır. Şehir Türk - Sovyet bayraklarile dona mıştır. Ön binlerce halk tarafından heyetimiz samimi tezahüratla kar şılanmıştır. Kızılordu ve amele tarafından M. Voroşilofla Muzaffer P. önünde büyük bir geçit resmi yapılmıştır. Sovyet heyeti M. Voroşi lofun riyasetinde Hariciye komise: M. Karahan, Maarif komi seri ve sair zevatla sefirimiz Hüsrev Bey ve Sovyet sefiri M. Suriçte mürekkeptir. Hep beraber şehri gezdik. Lenin heykeli önünde muaz zam tezahürat yapıldı. Limanda bulunan 30 parçadan mürekkep fik ziyaret edildi. İzmir vapuru sabah saat dokuz buçukta İstanbula hare ket etti. Vapur limandan ayrılırken 76 tayyare tarafından teşyi edilmiş. tir. Refakatimizde iki Sovyet zırhlısı vardır. Yarın saat 11 de İstanbul. dayız. Af kanununda Hadilât yapılmadı ANKARA, 25 (Telefonla) — Adliye encümeni içtima saat yirmi. ye kadar devam etti. İçtimada af Timer lâyihasının ana hatları üze » rinde Adliye vekili Saraçoğlu Şükrü Beyin verdiği izahat dinlenmiş ve maddelerin müzakeresine geçilmiştir. Ancak hükümetin teklifi üze rinde esaslı bir tadil yapmağa lüzum görmemiştir. Ancak lâyihadan bazı hükümlerin yerleri, tahrir tarzları ve muayyen kelimeler üzerin - de değişiklikler yapılmıştır. Encümen yarın sabah saat onda tekrar top- lanarak lâyiha üzerinde son retüşlerini yapacak ve mazbatasını hazırla- yarak lâyihayı heyeti umumiyeye ssvkedecektir. Lâyiha öğleden sonra toplanacak olan heyeti umumiyede müstaceliyetle müzakere edilecek - tir. Af kanununun 29 Teşrinievvel 1933 tarihinden itibaren meri ola - cağı encümende kararlaşmıştır. Yunanistanla ticaretimiz ANKARA, 25 (A.A.) — Hükümelimizde Yunanistan arasında mev cut ticaret anyaşmasının tatbikatını kı laylaştırmak üzere İktisat Vekâ- letince âhiren yeni bir tedbir alındığı öğrenilmiştir. Bu tedbire Türkiyeden Yunanistana yapılan ihracattan bedellerinin yüzde yirmi beşine muadil kıymette Yunan milli bankasınca verilmekte olan tan de kes - ler mukabilinde Yunanistandan mübayaa edilecek Yunan men sei damacana, cam, bardak, şişe, lâmba şişesi, karyola yedek aksamı, asit sülfüre ve aleminyom mutbak takımları maddelerinin kontenjan kaydiyle mukayyet olmaksızın memlekete ithaline müsaade edilmiş - tir. Ancak bu eşyanın mezkür bonolar mukabilinde mübayaa edileceği- nin Yunanistandaki Türkiye elçiliği veya Türkiye konsoloslukları tara- fından tasdik edilmesi şarttır. İcra ve iflâs kanunu ANKARA, 29 (Telefonla) — İcra ve iflâs kanunanan inzibati ted birlerden bahseden 13 üncü madde'inin son fıkrasının tefsirini hükü - met Meclisten istemiştir. > - E İnkılâbımıza ait resimler ANKARA, 25 (Telefonla) — Muhtelif birliklere o mensup Türk ressamlarının inkılâp mevzuu etrafında yaptıkları resimler Ankara Halkevinde bir sergi halinde teşhir edilmek üzere ressam Hikmet ve Cevat Beyler tarafından Ankaraya getirilmiştir. Bunlar elli kadar- dır. 6 heykel mevcuttar. Nafia Vekili yarın geliyor ANKARA, 25 (Telefonla) — Nafia vekili Hilmi Beyin yarın ak « şam İstanbula gitmesi muhtemeldir. Yugoslavya gazetecileri geliyor BELGRAT, 25 (Hususi) — Onüncu yıl cümhuriyet bayramında Ankarada bulunmak üzere Yugoslavya gözetelerine mensup on ga- zeteci hareket etmi; Bükreşte bir Türk akşamı BUKREŞ, 25 (A.A.) — 27 Teşrinievvel için Hamdullah Saphi Beyin İ idaresinde ve sefirler heyeti huzurile bir Türk akşamı tertip edilmiştir. Müteaddit şahsiyetler, “İstanbul zihniyetinden > Ankara zihniyetine” öyleyeceklerdir. İdman oeliği kongresi açıldı. retiyle gösterilen teveccühe teşekkür etmişti Reisicümhur o Hazretlerine, B. M. Meclisi Reisi Kâzrm, Başvekil İsmet i Rana Bey açmıştır: | Bey söylediği nutukta ezcüm le demiştir ki ; “ Muhterem arkadaşlar, Türkiye idman cemiyetleri ittifakı heyeti miye kongresini açıyorum. Bu nin ben de bıraktığı intibaları sözle arzetmeme müsaadenizi rica € derim, Bu lebilir ; Birinci nokta, yabancı sporcular- la yapılan temasların verdiği netice- ler umumiyetle memnuniyeti mucip- tir. İkinci nokta, maatteessüf o kadar lehimize değildir. Türk sporculuk neş- riyatımın mühim bir kısmı dedikodu- dan ibaret olmuştur. Yazanlar ve okuyanlar lütfen ken- dilerine su iki süali sorsunlar © — Bu yazı sporculuğun başlıca vasıflarından olan mertliğe ve alice- naplığa yakışır mı? 2 — Bu yazıdan bi gayip mı eder umu ibalar iki noktada hulasa edi- lik kazanır mi | et divanı ve kâ ilmin. ve ii. : gümrök ve inhisarlar vekili İstanbul mebusu Ali Rana Bey. * Türkiye İdman cemiyet : kı umumü merkez reisi Erzu rum mebusu Aziz Bey. ler : Ratip, (Kocaeli), Şevs| ket (Manisa), Saffet (Ankara), Hay- | dar (İzmir) beyler... i Büyük erkânı harbiye reisi Müşür Fevzi Paşa Hazretleriyle C.H. Fırkanı kütibi ve tazimlerinin riyaset divanı vam: tenkiben encümenler seçil miş ve idmancılığımıza fenni sahalarda hayatlarının sonlarına ka- meten bir dakika süküt edilmiş ve cuma günü saat dokuzda mak üzre içitmaa nihayet verilmişitr. Encümenler şunlardır 1. — Umumi merkez ve federas- yonlar nizamname encümenine mu- vaffak (İstanbul), Suat (İzmir), Ne. cali (Kocaeli),, Şükrü (Anka: N suhi Esat (Ankara), Celâl (Konyı du Mustafa Remzi (Trabzun),Nizamet- tin (Trabzon), 2. — Umumi merkez ve federasyon lar hesaplarını tetkik encümeni : Damar (Adana), Necati (Konya), Saim (İzmir), beyler. 3.— Umumi merkez ve federasyon lar raporlarını tetkik encüme: Aziz Ulvi (Afyon), Nuri Sıtkı (İz- mir), Necmi (İstanbul), o Muhiddin (Samsun) Kadri (Diyaribekir) beyl 4.— Mıntaka raporlarını tetkik cümeni £ Hasan (Kocaeli), Mehmet Ali (İz. mir), Saim (İstanbu!), Cemal (Afyon Mü obd (Ankara), Kadri (Denizli).