26 Ekim 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

26 Ekim 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Bir türlü ödenmiyen borç Terazi satıcıya mı, yoksa alıcıya mı aittir? “ Bu sual, bizden başka dünyanın her tarafında halledilmiştir. Dün- yanın her tarafında terazinin satı- cıya ait olmasına rağmen bizde ma- alesef satıcıya ait olan terazinin bedelini, alıcı (o vaziyetinde olan halk, ödemekle mükellef olagelmiş tir. Hem de öyle bir ödeyiş ki, siz hayatımızın uzunluğunca bunun pa- rasmı vermekle ödeyemiyeceğiniz gibi bu gidişle belki çocuğunuzun çocuğu da ödeyemiyecektir. — Bu terazi, muhakkak ki kefe- leri murassa, sapı zebercet taşım- dan, mil yatakları iri pırlantadan, heyetiumumiyesi altın, yakut, züm- rütten masnâ çok (kiymetli bir sey olacak. — Hayır, hayır!.. Bu terazi, iri bir tütün paketi büyüklüğünde âdi bir demir parçasıdır. Maliyeti her- halde 600 - 700 kuruştan fazla de- ğildir. — Muhakkak benimle alay edi- yorsunuz. yır, hayır!.. Ben alay etmi- yorum. 112 — Evet, ben alay etmiyorum. senelerdenberi terkos, elektrik ve havagazi kumpanyaları, tesisatını- za koyduğu saatlerin bedelini bilâ- fasıla almağa devam ederek sene. lerdenberi halkla alay ediyor, halk- la eğleniyor. Meselâ İstanbul hal- kmın Elektrik şirketine verdikleri saatlerin parasını bir araya topla- mak ve bunlarla elektrik saatleri almak ve üstüste koymak kabil ol- saydı şimdiye kadar Beyazıt kule- e iki yn bir kule vücu- gelirdi. Terkos kumpanyası- nm veya Gaz şirketinin aldığı saat parasile Terkos veya havagazi sa- atleri almarak yere döşenseydi, Ha İiçten Ortaköye kadar dümdüz bir yol meydana getirilebilirdi. Kabul edelim ki bu şirketlerin eski idarelerle akdettiği mukave- lelerde şirketler imi; is- tifade ederek böyle bir madde koy- muşlar, Bu, şüphesiz ki derin bir gaflet- ten mütevellit koskoca bir hatadır; akat hatanın neresinden dönülür- $€ o noktadan kârm başladığı da bir hakikattir, Bugünler, sabık idarelerin ika et tiği bu kabil hataların tashihi mev- kiinde bulnuyoruz. Bu, sadece bir haksızlı ğın tamiri, bir tashihi değil, halka kar şı da ifasile mükellef bulunduğu- muz bir vecibedi Salâhaddin ENİS Pöilsis —— Dayak Yenikapıda motör k. nlığı eden Mahmut ile Ali Osman öramsia ga çıkmış, Mahmut, Ali Osmanı döv « müştür. Mahmut hakkınd atakibat ya Plak Motörde hırsız BbOxSA (ş Bankasından alınan cetveldir) 25 Teşrinievvel 1933 Akşam Fimtları stikrazlar 1 Matikraz dahili | 99 1853 İstikemar 850 Şark D. yolları 225 ÇEK FİATLARI Perin 1208 $ Prağ 1543 Londra 67275 $ Viyana 45 Nüyork 72 $ Made 565 Brüksel 338 | Berlin 197.20 438 Atina “sı Cenevre 24375 581 Ameterdam HAZM $ Mükcep 801 Salya 652250 İ Moskova © 108325 NUKUT (Satış) Buğday piyasası Geçen sene ile bu sene arasındaki farklar 8 Teşrinievvelden 14 Teşrinievve- le kadar borsada yumuşak buğday fi- vasati 3,58 kuruştur. Geçen sene- nin ayni haftasımda yumuşak buğday fiyatı 6,59 kuruştu. Aym ayni hafta - sında sert buğday 3,10 kuruştan satıl mıştır. Daha bir evvelki haftanm va- sati sert buğday fiyatı 3,19 kuruştu. Geçen sene ayni haftada sert buğday 6 kuruş bir santimden satılmıştı. Muhasipler birliği Türk muhasipler birliği nizamna- mesini müzakere için muhasipler bu- gün ticaret odasında toplanacaklar - ır. Kambiyo müdür muavinliği mes'ulu Şefik iş ve mumaileyh An- kuraya gitmiştir. Oda meclisinde Ticaret odası meelisi, dün haftalık içtimamı yapmış ve odaya ait muhte - hif işleri karara bağlamıştır. Avusturalyada yapağı Dünyanın en büyük yapağı istihsa Yâtçıs olan Avusturyanm bu seneki kırkımı 3,965,329 balye olup bu ye - kün 931 - 932 senckinden 140,329 balye fazladır. Balmumu Ticaret odası istatistiklerine göre, bu ayın i4 ünden 19 una kadar geçen hafta zarfında malmumu piyasası (ok- ka) vasati 73 kuruştur. Geçen sene » nin ayni haftasındaki fiyat 75,25 ku- ruş ve 931 senesinin ayni haftasınm fiyatı 97,50 kuruştu. İri mal yumurtanın bu sene 14 - 19 Teşrinievveldeki vasati fiyatı (sandık) 23,50 lira, geçen sene ayni müddette 28,50, 931 de ayı ftada 44 lira idi. Vilâyette Yeni tahakkuk memurlârı Maliye teşkilâtı İstanbul taka- sı Fener tahakkuk hak Ankara hukuk mektebi mezunların. dan Şinasi ve Şekip, Eyüp tahakkuk memurluğuna, Ankara hukuk mekle bi mezunlarından Sami Cemal, Yeni - cami tahakkuk memurluğuna Hukuk fakültesi mezunlarından Ercüment Beyler tayin edilmişlerdir. Maaş cumartesiye im Teşrinisani peşin maaş larınm tevziine İstanbul merkez mu- basebeciliği cumartesi günü başlaya- caktır, Tayyare def toplarıyla atış talimi yapılacak İstanhal mn : 26-10-933 per- şembe günü (Yeşilköy - Küçükçekmece köyü arasından Marmara üzerinde u- çurulacak balonlara karşı) tayyare def bir kazaya mahal kalmamak üzere ilin olunu: toplarile atış talimleri yaş sami Neşriyat işleri müdürü Maarif Vekâleti neşriyat işleri müdürü Faik Reşit Bey dün Ankara- dan şehrimize gelmiştir. Faik Reşit B. Devlet matbaasında meşgul olmuştur. Talebe yurdu Üniversite binası arkasında yeni tesis edilen Talebe yurduna bugünden itibaren e İrina. kaydedilecektir. Yurdun küşat resmi Cümhuriyet bay ramında yapılacaktır. Mühendis mektebinin ellinci yıl Cümhuriyetin onuncu yıldı 'de Mühendis sebetle mektepte bir er epte bi in a in lecektir. çize hakkolunacaktır. Radyodaki meyhane şarkıları Yeşilhilâl cemiyeti yeni faaliyet devresine girmek üzere hazırlanmak- tadır. Yeşilhilâl cemiyeti idare heye - tinin ilk meşgul olacağı meseleler meya- mına radyo programlarında halkı iç- kiye teşvik eden bir takım şarkıların kaldırılması için yapılacak tecşbbüs te konuşulmuştur. Dün bu hususta kendisile görü - şen bir muharririmize Yeşilhilâl umu. mi kâtibi Dr. Fahrettin Kerim Bey demiştir ki: “ — Bu şarkıların halkın, bilhassa iğin üzerinde yaptığı tesir tasav- gi gil Saimi Neden ölnürdü? Tehevvür var, ağır tah- rik te var mı? 1931 senesi teşrinisanisinde Beyoğ lunda Yenişehirde Mevlüdun kahve - gine Selimi ölem Mileibe Ge SA ymanın muhakemesi dün ağır çeza- ie ikmal slülmiştir. İddia makamı landırılmasını istemiştir. in müdafaa vekili hâdisede ağır tahrik olduğunu söylemiş ve bu cihet nazarı dikkate alınarak ceza verilmesini is- temiştir. Muhakeme karar tefhimi i- çin 8 Teşrinisaniye kalmıştır. özünden Mel iamindi dürmekten suçlu manav Faikin muha kemesine dün devam edilmiştir. Dün- intaç edilmiştir. Necibin Fethullahı başına taşla vurarak öldürdüğü sabit olduğundan 5 sene müddetle hapse konulmasına, beş sene âmme hizmet- lerinden mahrum edilmesine ve mak- tulün veresesine de 500 ir İskân idaresinde 300 bin liraya ya- kın kıymette muhtelif emlâki sahte evrak ile tefviz edem ve bu tefvizlere ihmal ve terahi ile meydan vermek « ten suçlu iskân müdürü Cemil ve nü - fus müdürü Sabri Beyle diğer 46 ar - kadaşmın muhakemelerine dün de - vam edilmiştir. Mahkemeye 48 maz - nundan ancak yirmi dokuzu gelmiş, 19 maznun gelmemiştir. Muhakeme bunların zorla getirilmeleri ve tara - feynin teşkili için başka güne berakıl. mit. Sahte senet davası ğir cezn mahekmesinde devam edil - miştir. Dünkü muhakemede müfettiş Ahmet Bey şahit sıfatile dinlenmiş ve tcnetlerin sahte olduğunu söyle - mişlir. Maznunlar muamelelerinin ve sarfiyatlarınm kanuni olduğumu iddi- a etmişlerdir, muhakeme şahit celbi için başka güne bırakılmıştır. Adliyede 200 mahküm İstifade edecek —— Af kanununun bu akşam tebliği muhtemel AF ye akşam li umumiliğe tebliğ edilmesi muhtemel- dir. Bu takdirde müddelumumilik derhal komisyonlar teşkil ederek ha- pishane ve tevkifhanelerde bu gece - den itibaren tetkikata başiayacak, cu martesi gününe kadar tal i icap eden mahküm ve mevkufları tesbit e- 'derek cumartesi günü serbest bırakı lacaktır. Hapishanede katil, ihtilâs ve memu riyetten mütevellit cürümler, kabahat, yol kesmek, nehbü garet ceraimi âdi- ye, ceraimi siyasiye ve saire mahküm Jarının evrakı ayrı ayrı tasnif edil - miştir. Bu suretle çıkacak mahki ları tesbit etmek daha kolay olacak « tr. Hapishanede 101 sene mahkümu olan üç kişi vardır. Beş kişi de siya: mahküm vardır. Ayrıca yirmi seneden neyi dolduranlar derhal tahliye edil ceklerdir. Hapii böyle 20 neyi doldurmuş bir mahküm dı dır. Aften istifade edecek mahki ların İstanbul hapishanesindeki ye - künu 200 kişiyi tecavüz etmektedir. Dokuzuncu ihtisas müddeiumumiliği , Mahkemede Bir tevkif Bir avukat mahkemenin mehabetini ihlâl ediyordu Dün Beşiktaş sulh mahkemesinde bir hâdise olmuştur. Muhakeme esnasında mahkemenin ini ihlâl eder ma- hiyette söz söylüyen bir avukat hakk'n- da sulh hâkimi Osman Nuri Bey tevkif Bu avukat derhal mahkemede tevkif İskenderiye seferleri Denizyollari işletme idaresinin, 1s- kenderiye seferlerini idameye karar diği öğrenilmiştir. İdarenin, bugünkü vaziyette, İskenderiye seferleri de dahil olduğu halde ayda takriben yüz bin hi- ra safi temettü temin ettiği tahmin € dilmektedir. Spor Tamışvarla maç yarın Ateş - Güneşten Macarlara karşı hiç olmazsa beraberlik bekliyoruz Yeni teşekkül eden ve teşekkülü anından beri ileriye doğru hızımı alan Ateş Güneş kulübü futbol takımı ya - rn Fenerbahçe sahasmda Romanya - nım en kuvvetli takımlarından ve ta - mam rından 'aDIŞVAK e . İlk ciddi müsabakasını ba; tatil günüdür, şehrimiz futbol merak: - lıları Türkiye birincilikleri dolayısile Ankaradaki, muazzam spor hareket - ıbrumdurl. a lar. Bunu düşü Ateş Güneş idarecileri, di — ini denemek, hem de efkâ n güzel tatil günleri geçir- Tüp spor sahasında da başka bir ye - nilik daha yapmaktadır, Esascn çok zengin bütçe ile idare edilen bu teşek kül, hiç bir masraftan çekinmiyerek, takımlarma âdi kumaştan değil, ipek işin en güzel U ipeklerinden nü tatbika başlamıştır. Öğre ze göre numaraları da kırmızı ndiğimi - lar düz sarı olacak ve ile yapılacak - tır. Galatasarayın asıl idarecileri ta - rafından tesis edilen bu kulübün asıl sarı kırmızı olduğu bu vesile ile de tekrar edilmiş oluyor demek- tir. Ateş Güneş takmmına gelince: Ev- velâ kaleden başlıyalım: Avni ve Ne - jat: Hangisinin oynayacağını bilmiyo- rez. Eğer Ulvi formunda ise, muhak - haktır ki, şimdiki kaleci diye geçinen ir Muavin hattı: Riza, Kâmuran, Bü- lent... İki cenah müavinler çok mu - kavim, atılgan, seri, kafalı iki oyuncu dur. Ortada oynayan Kâmuran yerli takımlara karşı oynadığı muvaffakı- yetli oyunu Macarlara karşı da oyna yabilirse, Ateş Güneş muavin hattı müdafisinden daha fazla muvaffak o- Jabilecek bir kısımdır. Muhacimlere gelince: Celâl, Necdet, Ali, Lâtif, Re- bü. Hiç şüphe yok ki, birinci sıf bir muhacim hattıdır. Rebii, Lât£, Ali, . eski ei şütlerini gösterirse bu z ler bekleri # Tt >ekleriz. Nec vaziyete düşmeyeceklerini görürüz, Bir yeni kulübün birinci ma» çında Macar profesyonel takımın mağl!p edeceğini bekleyenlerden de- Y arla imi derecede ver. | Gümrüklerde Vâpurda değil, rıhtımda tatbiki hakkında çıkan ilânm halli a- lâkadar vekâletlere yazılmıştı. Gümrük ye İnbisarlar vekâleti bu hususta İstan bel gümrükleri başmüdüriyetinin noktat nazarını teyit ve bunda israr etmiş duğundan nizamnamenin, yolcuların eş- Yasının İstanbul gümrüklerinde muayene edilmesine ve bu muayeneden evvel is- tikbale ve teşyic gelenlerin yolcularla ilmemesine mecburiyet hasıl temas ettiril olmuştu. Gümrük ve İnhisarlar vekâleti nok- tai nazarda ısrar etmiş olmakla bera- ş İce nizamnameyi İstanbulda hazırlamış olanlar işi Gümrük ve İnhi- sarlar idaresinin düşündüğü şekilde dü- şönmedikleri, maksadın yolculara ait bilümem polis, sıhhi ve gümrük kontrol: larının | vapurlar Çanakkale ve Kara- deniz Boğarlarından İstanbula muvasa- Tatlarına kadar olan müddet zarfında icra ve intacı ile yolcunun bavulunu »- larak karaya çıkmasını istihdaf ettikle. ri mütaleasındadırlar. Gümrük idaresi vapurda kontrolün yalnız polise ait olan kısmının icrasile gümrük müamelesinin behemehal rıh. tımda icrası hususunda ısrar etmiş ve nihayet Gümrük ve İnhisarlar vekâleti de bu ısrarı teyit ettiğinden mizamna- menin bu şekilde tatiline zaruret hasıl olmuştur. Gelen emirde resmi merasim icrası zarureti hasıl olan seyahatler i- Şin ayrı bir talimatname gönderileceği bildirilmiştir. Yani vapurda istikbali zarari olan zevata ve bunların yolcu- hak münmelâtına ait hususat ayrı bir nizamname ile tesbit edilecektir. On dokuz Tayyaremiz geldi Tayyarecilerimiz Rus meslekdaşlarıyla tanıştılâr Dün Eskişehirden şehrimize 19 tayyaremiz gelmiştir. Tayyarelerimiz muntazâm müsellesler yaparak İstan- bul üzerinde uzun müddet dolaşmışlar- dır. Tayyarelerimizin İstanbul üzerin de böyle dolaşması her semt halkını alâkadar etmiş, birçok kimseler dam- lara, açık meydanlara çıkarak tayya, releri temaşa etmişlerdir. Bu 19 tay - yaremiz Rus hükümetinin cümhuriye. timizin onuncu yıldönümü münasebe. tile ordumuza hediye ettiği tayyare leri getiren tayyarecilerle tanışmak i- çin şehrimize gelmişlerdir. Tayyare ilerimiz dün Rus meslektaşlarile ta nışmışlar ve görüşmüşlerdir. Dost hükümetinin hediye ettiği dört tayyare bugün Yeşilköy - den kalkarak İstanbul üzerinde uçuş yapacaklardır. Uçuşlara vilâyet erkâ- nr davet edilmiştir. Beledıyada ; Ekmek fiatı indi çarşamba den itibmren ekmek altı kuruş otuz pa ra, francala on bir kuruştur. ğa Tahlisiye idaresi para- larını aldı Tahlisiye idaresi ile Osmanlı Ban tcesinde tahvilât ve nakit olarak idare, bankadan 25 bin sterlin tutan matlğba- tina tamamen tahsil etmiştir, sie Akayın yeni vapurlârı Akay müdürü Cemil Bey, dün An- kya grinin eee ni vaparların evaafını tesbit eden koyda yonun raporunu vermiştir. gi Düdük, Yeşilköydeki yerine kondu mebusu şair Celâl Sa - hir Bey bu akşamki trenle berayı te wi Viynaaya gitmiştir. isi i. falar temenmi ederiz. — e ğimizi kuvvetle ümit eder, hattâ bu ü- midimizin. belkide bir beraberlikle neticel, oyun olarak tahak - kuk edeceğini de zannederiz. Ateş Gü meş çocuklarma muvaffakıyet dile - Davet Gümrük muayenesi | ———M Vapurcuların Son vaziyeti bira Yapılacak daha hayli muamele var Milli vaparculuk şirketi, teşkilâtmi yapmağa, memur kadrolarını ikmale ças hmaktadır. Şirket umum müdürü Ali Rıza Bey yin de iştirakile idare meclisi, seyrü s€- fere başlanması için lâzım gelen tedbir. leri ve kararları almakla meşgul olmak: tadır. Şirkete giren vapurcuların, vapurla. rını şirkete ferağ muamelesinin tesçili. ne Deniz ticaret müdürlüğünce dün de devam edilmiştir. Bir taraftan bu mah melenin henüz bitmemiş olması, diğer taraftan vapurculuk şirketi ile Devlet Denizyolları işletme idaresi ile muhle- ME hatlarda kanunen muayyen seferle rin taksimi hususunda itilaf hasıl ole mamış bulunması ve olsa bile bu iti lâfin İktisat vekâletince gelmesi ve arada ancak kalması itibarile şirketin ilk vapurunu 29 teşrinievvelde , hattâ 1 teşrinisanide tahrike imkân bulması pek te mümkün görülememektedir. İstanbul mıntakası Ticaret müdürlü ğü, şirketin teşekkülünü Denir Ticar ret müdürlüğüne resmen bildirmi iştir. Bunun üzerine yapılmakta olan tes- çil muamelesi buzün bitse bile, vapur. İarın şirkete bir heyet huzurunda tes imi lâzım © gelmektedir. Bu işe, bir. Bunu takdir eden şirket müessisle bazıla, vinden bazıları da, Deniz Ticaret mü. dürlüğüne müracaatla hiç olmazsa, bir iki vapurun seferine müsaade edilmesi. ni istemişlerdir. Bu vaziyetin cumartesiye kadar ta- vazzuhu beklenmektedir. i Yeni şirketin elinde halen 21 vapur Bu kısım vapurcularm Ankaradaki he. yetleri, dün de avdet etmemiştir. : Bunların temyiz mahkemesine vaki bulan müracaatları hakkında ancak bay- ram ertesi karar verileceği anlaşılmak tadır. Temyiz mahkemesi, bu işe ait bü- tün doğyaları istemiş, gönderilmiştir. Şirkete girmiyen vapurcular, Deniz yolları kanununun emrettiği şirketin, bulunduğunu ileri sürerek teşekkül ©- den şirketin, kamunun istihdaf ettiği teşekkül olmadığında ve vaziyetin İkti- sat vekâletince bugünlerde halledilece- ğine intizar ettiklerini de söylemektedir. ç v Şile cinayeti ğe Katillerden üçü yakalandi ikisi takip ediliyor re mesafede öldürülen Akif ve Kara- kaş efendinin katillerinin kimler olduk» larının tarmamile tesbit edildiğini yaz. mmıştık. Son aldığımız malümata göre bunlar beş kişidir. ve haklarında feye kif müzekkeresi çıkmış ve üçü de tev kif edilmiştir. Bunlardan ikisi Heciz . ve at hırsızlığı yapan kimse - lerdir. Bunların son zamanlarda dört N rek Akif ve Karakaş Efendileri ta - kip ederek paralarma tamaan öldür. — Adliye tayinleri —— HN Dün de bir kısım tayinler “ tebliğ edildi z Yeni Adliye tayinlerinden bir kıs- mu da dün tebliğ edilmiştir. Dün ken TURHAN BEY tayinlerin kâf- er fesi de cumartesi günü tebliğ edile « cektir. KOK FİATİ a Beyoğlu Havagazi Şirketi Dolma- | bahçe gazhanesinde, ehven fiatle sert ( t