26 Ekim 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

26 Ekim 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

MILLIYET PERŞEMBE 26 TEŞRINİEVVEL” 1933” Berlin Büyük merkezi Almanyada müteaddit kuvvetli İs tasyonlar çalıştığı halde Berlinin nef- ie 1,5 kilometrelik hariçten hiç i- şitilmiyecek kadar zayıf, o küçük bir merkez çalışmaktadır. Bu merkez vasi tasile Berlinin opera tiyatro opöret ve diğer mahallerindeki nakiller kadro- lar vasıtasile diğer şehirlerdeki kuvvet li merkezlere verilerek neşredilir. An- cak Berlini bu vasıtalar ile di Berlin civarındaki Könizsvusterhau- zen postası nakleder. Mezkür istasyon en iyi işidilen Alman mer- imali Almanyada da ee mel bir programlı Hamburg postası vardır ki bu da hiç işidilmemektedir. Almanyanın en mühim noktaları olan Berlin ve Hamburgta mahalli birer uvvetli radyo İ # on radyo teşki propaganda Bezareti tarafından büyük bir noksan mahiyetinde görülerek buralarda da wvetli merkezlerin imali düşünül. müştür, Dört, beş aydan beri Ham- burg ile Berlin merkezlerinin imaline başlanılmıştır. Berlindeki | sitasyon şehrin yarım saatlik bir banliyosu olan Tegelde yapılmaktadır. Merkezin i- mali hayli ilerlemiş ve bu senenin kâ- Dünuevvel ayında bitecektir. o Yeni Berlin derhal fanliyete geçecek, ayni günde de Witzlebendeki zayıf Berlin merkezi çalışmasına nihayet verecek- tir. Yeni merkezin çalışacağı takat henüz malüm olmamakla beraber ec- nebi memleketlerinden ve oldukça u- zaklardan gayet iyi almacağı rivayet yonu mevcut olma- edilmektedir. Hamburg poslasma gelince 15 kâ- Punusanide ilk programımı neşredeceği anlaşılıyor. Bu merkezin imali | he men hemen bitmiş denecek kadar iler iştir, Çalışacağı dalga Lücerne'de tespit edildiği veçhile 332 metre ola- Saktır. . Almanların yardımcı merkezleri ta- bir edilen zayıf istasyonlarından bir Şoğunda değişiklikler olacaktır. Yar- lımcı merkezlerin sebebi imali herke- sin kulaklık ve zayıf aletlerle her ar- Zu ettiği yeri dinliyebilmesi içindir. Yardımcı istasyonlar bizzat çalışma» Yıp daima kablo ile | raptedildikleri Zengin neşriyatlı istasyonların prog- Tamlarını neşretmektedirler, Eski yardımcı merkezlerin miktarı «> görüldüğünden bunların fazlalaş- mast zarureti hasıl olmuştur. | Yardımcı merkezlerden Stettin ve ağdeburg şimdiki halde Berlin neşri- | er. makletmekte iken yeni merkez- ©rin faaliyete geçtiğinden sonra Ham- Meclise verilen af (Baş 1 inci sakifede) maksat umumi veya hususi kanunlar. da yazılı olan hukuku âmme para ce- zalarıdır. Madde 2 — Üç seneyi geçmiyen hürriyeti bağlayıcı bir ceza ile mah - küm olanlar hakkındaki ilâmlar in - taç olunmaz. Kimlerin cezaları indirilecek? ı Madde 3 — Hükmedilmiş veya ©- dilecek-olan 10 seneyi geçmiyen bür- üyeli bağlayıcı cezaların 3 senesi in- li - Madde 4 — Hükmedilmiş veya e- dilecek olan 10 seneden fazla ceza - lar beş senesi indirilir. Şu kadar ki indirilen mikdar çıktıktan sonra gi Ye kalan miktar 7 seneden aşağı ola maz. Madde, 5 — Müebbet ağır hapis Sezaları yirmi sene ağır hapis cezas olarak çektirilir. Madde 6 — Müebbet sürgün cezala- 7: 20 seneye indirilir. Madde 7 — A fırkası 1274 tarihli mülga ceza kanunu mucibince müeb- ot küreğe mahküm olup Türk ceza mununun 588 inci maddesile ceza - ları affe çevrilen mahkümların ceza- ları 15 seneye indirilmişt, B — Mezkür kanuna göre müebbet kalebentliğe mahküm olup ta ceza kanununun 588 inci maddesi mucibin- ce cezaları sürgüne zaları 10 sene indirilmiştir. C€ — Müebbet kalebentlik cezasile mahküm olup ta cezaları bu suretle sürgüne çevrilmi şolanların cezaları - mın yarısı indirilmiştir. , D— 825 numaralı kanunun 17 in- ©i maddesinin ikinci bendi mucibince Mahbusiyet halini ihtiyar edenler hak kmda dahi C ve B fıkraları hükümle Fi tatbi kolunur, İstiklâl mahkemesi mahkümları , Madde 8— İstiklâl mahkemesince hiyaneti vataniye kanunu ve zeyil ve tadillerine tevfikan mahküm edilen te rakkiperver fırkası mensup'ar ve dis- tolcülerle İzmir suikasdi mahkümları" nın cezaları tamamen affolunmuştur. Ceza kanununun 158 ve 159 uncu maddelerile 1881 numaralı matbuat nunu ve tadillerinde yazılı suçlarla mahküm olanların cezaları çektiril - mez ve maznunları hakkında da taki- bat icra olunmaz. Onuncu maddenin B fıkrasile 13 üncü madde hükmü bu maddeye şa » mil de; Matbuat kanınunun 29 ve 32 inci maddelerinde yazılı suçlar bu madde hükmünden müstesna olup diğer mad deler hükümlerine tâbidir. Suçlar Madde 9 — 1918 numaralı kanun lerin ç - im tadilleri “ve Gümrük ve inhisarlar kanunları şümulüne giren suçlardan yalnız para Radyo ile beden terbiyesi derslerini takip eden genç kızlar Gazi Hz.nin Nutukları 29 Teşrinievvelde Ankarada büyük meydanda irat buyuracakları kuvvet - le muhtemel olan nutuklarmın radyo ile nakil tertibatı hazırlanmıştır. burg'un neşriyatnı nak'edeceklerdir. 15 kânunusani 1934 tarihinde Stettin” in şimdiki yarım kilovatlık istasyonu 1,5 kilovata yükseltilecek, keza yar- dımer zayıf bir merkezi muhtevi Fle- hnsburg ta 15 kilovata çıkarılacaktır. Bremen'in yardımcı merkezi neşriyat nakline geçen pazartesi başlamış bulu nuyor. Bundan maada dinleyicilere teshilât olması için Kiel, Hanovra ve daha bazı şehirlerde yeni © yardımcı istasyonların yapılmasına başlanmış» ö Şimdiki halde Almanyayı temsil © den resmi istasyon Berlin civarındaki Königsvusterhausen'in o kudreti de şimdiki çalıştığı 75 kilovattan 150 ki- lovata çıkartılacağı şayiaları teyit © mektedir. Çünkü lâzım gelen tertibat yapılmıya başlanınıştır. Şu takdirde Königsvusterhausen'in dalgası 1625 | metre olması ve bu dalgalardaki mer. kezlerin gündüzleri almmağa en mü- sait olduklarından en iyi işitilecek bir | istasyon olacağı muhakkaktır. Turgut MITHAT AN AE LR AA RAMA Ae kanununun metni zaları istilzam edenleri hakkında kibat yapılmaz. Ve bu suçlı yı mahkeme, he; verilmiş ve henüz infaz edilmemiş o - lan kadar infaz edilmez. Bu bükü: kanunen kullanılması, yapılması, ta- nınması, bulundurulması, saklanması, alınması, satılması, memlekete sokulma- sı cürüm veya kabahat olan eşyanın müsaderesine karar vermeğe mâni de ğildir. Yukarıki fıkra haricinde kalan €şya gümrük ve diğer dovlet ve bele- diye vergi ve resimlerinin ödenmesi halinde sahiplerine verilir. İstifade edemiyecekler Madde 10 — Aşağıda yazılı olan- lar bu kanundan istifade edemezler. Fıkra A — Zimmet, ihtilâs, irtikâp ve irtişa ve müzayedeye fesat karış - tırmak ve kaçakçılık fiillerinden biri- le maznun ve mahküm olanlar, B — Hırsızlıktan mükerrer vo di- ğer suçlardan herhangi birile ikiden fazla mahküm bulunanlar: C — Ceza kanunu onuncu babının ikinci faslmda yazılı yağma, yol kes- mek, adam kaldırmağa müteallik suç lardan birile maznun veya mahküm o lanlar, D — Ceza kanununun 271 inci mad desinde ve 649 uncu maddesinin 2 nu- maralı bendinde yazılı cürümlerden bi rile maznun veya mahküm olanlar. E — Üçüncü ve dördüncü maddele- re göre hükmedilecek cezalara bağlı fer'i cezalar, Madde 11 — Bu kanun hakiyrın- daki takibat ve verilmiş olan Glee dolayısile mamur ve hâkimler hakkın da memurin ve hâkimler kanunlarile | ve bu kanunlara müzeyyel kanunla - | ra ve sair hususi kanunlarına tevfi - kan yapılmış ve yapılacak olan tasfi- ye ve memuriyetten af ve iskat ve bil. cümle inzibati ve idari muzmelelere şamil değildir. 150 likler Madde 12 — Hilâfetin ilgası Osmanlı hânedanınm Türkiye cüm - huriyeti memleketi haricine çıkarıl - masma dair olan 431 numaralı kanun eşhas ile Lausanne muahe- mesile merbut affi umumi proto- kolünde istihdaf edilen 150 şahıs ve 347 ve 1289 numaralı kanunlar muci- bince devlet hizmet ve müesseselerin de istihdam edilmemelerine karar ve- rilenler bu kanunun şümulüne girmez. Madde 13 — Karar halinde olup kanunun meriyete girdi rihten iti. mayan mazmun şahısla, bu kanunda yazılı muafiyetlerden is- tifnde edemezler, Madde 14 — Bu kanunun buraya kadar hükümleri 28 temmuz 933 ta - z- sonra işlenen suçlara şamil r Cümhuriyeti Viyanada çıkan Radyo - Welt mecmuasının son nüshasında İn- tişar eden $u yazısını aynen ter- cüme ediyoruz: Viyana radyosunda 29 T. evvel 933 akşamı saat 1915 te verilecek olan konferans münasebetile. Türkiye Cümhuriyeti bu ay sonunda mvecudiyetinin onuncu yılını tes'it ede cektir. Türkiye Cümhuriyeti İspanya Cümhuriyetinden O sonra Ço Avrupa topraklarında en genç bir Cümhuriyet i tir. Türkiye yeni hükümet merkez memleketin taksimatına daha uygun olduğundan Ankaraya nakletmiş bu- Tunuyor. ef Bu on sene zarfında Türkiyenin ta- İ mamile bir Avrupa memleketi haline girmiş olduğunu söylersek doğruyu i- tiraf etmiş oluruz. Türkiyenin son on sene zarfında yaşamış olduğu değişik- lik, yenilik ve terâkki havaalaya sığ- mıyacak kadar hayretbahş bir inkılâp. tar. Harpten evvel büyük bir fanatizm ve bir türlü eski adetlerden vaz geçe- miyen Türk milleti bugün tamamile modernize edilmiş ve Avrupa zihı ti taşmaktadır. Artık Türkiyede çar- saf ve peçeli kadın ve harem hayatı kalmamış, renkli şalvarlar ve kırmızı feslere tesadüf edilmiyor. Bu medeni memlekette arapça harflerinin yerine lâtin harfleri kabul edilmiştir. Ankara şehri şimdi resimlerimizde gördüğ; nüz gibi modern evleri ihtiva ediyor, Yalnız az bir kısmının inşası ikmal 6- dilmemiştir ki bu kısım da az bir za- man içinde ilimal edilerek eski şekli tamamile unutturacaktır. Bütün Avrupalıların büyük bir zevkle dinledikleri Sigan masikisini çalan bir Macar çingenesi. (Her akşam erken ve çok güç saatlerde Budapeşte radyoları programını işgal eder). Genç doktor'ar Rey vermeyor (Başr 1 inci sahifede) ihaba iştirak etmemeğe karar » Diğer taraftan eczacılar da intihaba iştirakten feragat etmişler - dir. Diş tabiplerinden bir kısmı Etb- ba Muhadenet cemiyetinin namzetle- rine rey vermek fikrinde olmakla be» raber, mühim bir kısmı da intihaba iş trak etmemek kararındadırlar. Bu va ziyette bugünkü, hattâ gelecek hafta yapılacak intihapta ekseriyet buluna - maması ve intihabın yapılamaması ta bü görülmektedir. .İntihaba iştirak memeğe ilk defa karar veren genç doktorların ileri gelenlerinden doktor Hayri Ömer Bey dün bir muharriri - mize noktai mağarlarım— şöyle izah etmiştir: — Biz intihaptan ve intihaba işti - rak etmekten feragat ettik. Koyduğu- muz namzetleri geri aldık. Çünkü: biz haklıımızın müdafaası için bir ta- kım şerait dermeyan ettik, Anlıyoruz ki yeni gelen heyeti idare de bunları caktır. İyisi, hiç değilse böy. idare heyetinin işbaşında bu - lunmasında reyimiz munzam oli sm. İstediklerimiz şu: Kanun da'r- - sinde doktorların haklarının müdafa- ası, oda idare heyetinde hakkı huzur- larm lâğvı, Muhtaç doktorlara mes - lektaşların yardımları, Müteaddit vi zife almanın önüne geçilmesi. Şimdi ye kadar takrir verdik, rica ettik, yal vardık. Kimse aldırmadı. Biz de inti- haba iştirak etmemekle bu işlere lâ - kaydimizi gösteriyoruz. Bugünki tihaba odanın 1800 azasından, emin olunuz, 600 kişi bile iştirak etmiye - ceki işmüştür. Dün cemiyetin umumi kâtibi doktor Fethi Bey de bir muharririmize demiştir ki: — Bugünkü intihapta ekseriyet o- lacağını hiç zannetmiyorum, bu vazi- > intihap gelecek haftaya kala - caktır. l e Sayfamıza verdi ehemmiyetten dolayı teşekkür ederiz. Tabii her radyo- cu kendi aletinin en mükemel olduğunu iddin eder. Bir radyonun iyliği se: istasyon ayırma kabiliyetinin derecesile anlaşılır. Sadası güzel olduktan ve dal gaları biribirine yakın bulunan merkez- leri kolaylıkla tefrik eden bir aletin has- sasiyeti de çok ise iyi bir makinedir. Bu sene ve geçen seneld modellerde bah- settiklerimiz şeyleri haizdir. Yalnız hangi sinin en iyi olduğunu ancak bugünlerde gelecek olan yeni modelleri tetkik ettik- ten sonra bildirebiliriz. Mezkür müesse- seye reklâm olmaması için bunu sütunla- rımıza yazamadığımızdan tarafımıza dirmemiz için mufassal adresinizi bildir- meli, Tahir Bey ve arkadaşları Beylere Kısa dalgalar hakkında sormuş oldu- ğunuz suallere biraz geç cevap ver i özür dilerim. Kısa dalgalı mer- iyen pek fazla amatör olmadı-; ğı cihetle umumiyetle bu kısım teknikten çok bahsedilmiyor, Yalnız — karilerimiz arasında kısa dalgalı merkezleri dinlemek istiyen epeyce meraklı olduğunu gelen tuplardan anlıyoruz. Böyle karileri- | in çoğu kısa dalgaları alan bir alet sa- hibi olmadıklarından bövle merkezleri almak için ne yapmaları lâzım geldiğini sormaktadırlar. Bunun için herhangi bir alete haricen ilâve edilecek bir lâmbalı bir alet imal edilmek suretile her kısa dal gaları da bulmak imkânı vardır.Böyle bir aleti tecrübeden imal ederek en muvaffak ouduğumuzun şemasmı ve imal edilmek için ne gibi malzemeye ihtiyaç olduğunu sayfamıza dercedeceğiz. Elimizde iki sis- tem şema vardır. Hangisile daha iyi ne- tice alırsak onu tavsiye edeceğiz. İstasyon adedine gelince ahzi mümkün | olan 10,15 merköz vardır. Çalışma saat- | leri ile tulumevçlerini gösterir bir histeyi gelecek sayfamızda bulacaksınız. Necati Beye | Mektubunuza bugünlerde cevap gön- derilecektir. E£, LE ii Cümhuriyet bayramında Avrupa radyoları Şimdiye kadar haber aldığımıza göre, 29 T. evvel akşanı Cümhuriyet bay- ramımızla alâkadar olan gerek türkçe ve gerek kendi isanlarile dört Avrupa rad yosu (Bükreş, Varşova, Viyana ve Bu- 'dapeşte) memleketimizle alâkadar meş riyatta bulunacaklardır. Bayram akşa-. mı daha birçok merkezlerin de bizimle alâ kası olan program.ne$retmesi kuvvetle İpmit edildiğinden pazar © prorramımız- dan istifade edemiyen taşra karilerimi- zin diğer merkezleri, de bulmalarını tavsiye ederiz.” & ix Balkan haberleri Biz kime şikâyet edelim? Bulgarlar Dobrucadaki mezalimden şi- Ikâyetçi... Ya Bulgaristandaki Türkler? SOFYA, 24 (Milliyet) — Buradaki Bulgar gazeteleri, Dobrucada Bulgar ekalliyetine karşı Romenler tarafmdan yapıları mezalimi yâzmakta devam et « mektedirler. göre, şehir ve köylerde Bulgarların — vaziyeti günden güne fenalaşmaktadır. ve Dobriç şeh - rinden çıkarılan Kütsovlah Romenleri geçtikleri Bulgar köylerini yağma et - mekte imişler. Tsinsar Romenleri de 500 - 700 kişiden mürekkep gruplar ha Tinde köylerien çekilmektedirler. Ayni gazetelerin aldıkları o malümata göre, Tsinsar Romenleri Ekrene, Kupicik, Hasandede köylerini yağma ederek taz yikleriin arttırmakta imişler. Bilhassa Ekisçe köyünün vaziyeti çok fenalaş - mıştır, Bu köyü Tsinsar Romenleri kâ- milen soyup yağma ettikten sonra köy meydanlığında toplanarak ganimeti pay laşmağa koyulmuşlardır. Paylaşma - yınca biribirlerini odun ve bıçakla vur - muşlardır. Bunları 'yalnız polis ve a8 - ker ayırabilmiştir. Tsinsarlar'dam 6 kişi ağır surette yaralanmıştır. Bundan ma- ada, şehrine (Garda Defer) teş yapa de yaliiş re balda ge grupu da yetişmiştir. p halinde ş6- hir ve köyleri dolaşan Üniversite tale- beleri memur ve belediye reisliği ya pan Bulgarları tahriren istifalarını ver- meğe mecbur etmekte imişle. Memleke- tin ber nda Romen mezalimine karşı protesto içtimaları ve mitingler yapılmaktadır. Fakat Bulgaristandaki Türk ekalliyetinin: vaziyeti hiç te iyi değildir. Bulgaristanın her tarafında ol- duğu gibi, Dövlen kazasının Muğla ve Kestencik ve Çavdar köylerile (di; köylerde de yaşayan Türk ve müslüman Pomaklar o Bulgarlardan mütemadiyen tazyik görmektedirler. Birçok aileler — ————— —————- — nan nikâha müstenit evlenmelerin ve bu evlenmelerden doğup nüfus idare- lerince tescilleri yapılmamış olan ço - cuklarm alâkadarlarının vesikalara müstenit müracaatları üzerinden ka « yıt ve tesçil muameleleri yapılır. Fikra B— Kanunu medeninin me- riyetinden bu kanunun neşri tarihi ne kadar evlendirme memuru huzu - pılmış bir akde müstenit olmu yarak birleşip karı koca halinde ya şayanlardan çocuk olduğu suretile ve bunlardan doğan çocukların da kadın ve erkekle izafesile tescili yapılır. Şu kadar ki erkek evli ise bu suret- le yanl olan birleşmelerde bu hüküm Pre öl € — Bu kanunun neğrinden evvel vâki olan bu gibi birleşmelerden ka - nunun eği Same itibaren 300 gün içinde çocuk doğduğu takdirde yukarıki hükümler cari olur. sene içinde yapılır, Fırka E — Tescil muamelesi alâka darların kaymakam veya valiye vuku bulan müracaatları üzerine keyfiyeti idare heyetlerince yaptırılacak tahki - kat neticesinde bu heyetlerin tanzim tee” mazbatalar üzerine İcra 0- Mur, Madde 16 — Bu kanun..... tari - hinden itibaren meridir. Bu kanun hü. cü de edecekler Krıtıkcıler menedıldı Alman radyolarında yeni tiyatro, operet temsillerin akabin- de kanferanslar ile bir çok kimseler tarafında kritik edilirdi. Son zaman- larda milli mahiyette olan yeni Alman piyeslerinin de bazı Alman merkezle. rinde kritik edi kidir. Alman Propaganda Nezareti bu gibi temsil- lerin kritik ve tenkit edilerek halk ü- zerinde iyi tesirler bırakmıyacağı ci- hetle menedilmiştir. öteden beri İ Bu emir yalnız radyolar için olma- | yıp, gazete ve mecmualar için de ba- kidir. 128 kilometrelik bir merkez Norveç gerek mevki ve gerek mer- kezlerinin kuvvetli olmamasından ce- Bup memleketlerinden hiç dinlenemez. Norveçte Bergen şehrinde yeni bir merkez tesis edilmeğe başlanmıştır. I- mali hakkında Marconi'den fikir alı- nan ve en son mükemmeliyeti havi o- lan 128 kilovat kudretindeki Bergen postası keza Marconi'ye sipariş edile- rek işitilmesi müsait olan 352 metre dalgada yapılmaktadır. İmali 450000 Norveç kronunu tutmaktadır. Amerikada 40,000 gönderici amatör Amerikada her amatör © gönderici küçük mürsile aletlerini serbestçe imal edebilir. Ancak amatörlerin aletleri etraftaki radyo dinleyi rini rahatsız etmemek şartile, Şimdi de en kısa dal- galarda amatör mürtilelerinin imaline merak çoğalmıştır. Şimdiye kadar gön derici aletlerin imal ve istimali için A- merikan radyo şirketine 40000 abone kaydolunmuştur. Şirket haftada 200 «© yakın yeni abone kaydetmektedir. İtalya köylüsünde radyo İtalya köylerinde radyonun taam- mümü için İtalyan posta idaresi çalış- maktadır. Bunun için zengin olmıyan köylüye ucuz ve uzun taksitlerle rad- yo aletinin temini için bütün fabrika- larm mümkün olduğu kadar ucuz a- Tetlerin imali teklif edilmiştir. Bunun üzerine 17 müessese kullanışı kolay bi rer alet imal ederek radyo idaresine vermişlerdir. Aletler muayene edile. rek hariğisi en sağlam ve montaj iti- hududu geçerek Yunanistana iltica et- mektedirler. Geçenlerde Boru e Bulgar gazetesi de Türkler” iltica i Türk - Bulgaristanda Pomak mektepleri tan kapatılmıştır. Hususi Türk mektep- leri de 1928 senesinden beri Bulgar mu- alimlerine muntazaman maas verilmez diği bahanesile kapatılarak hükmen mek tep (Narodno uçilişte) dedikieri Bul - gar mekteplerine çevrilmektedir. Kö: tılarak — Bulgar mekteplerine çevrilmiş. lerdir. Bunların muallimli e Bulgar. dır ve mektepte türkçe biç ders yok - tur, Kapatılamıyanlara da Maarif mü »- dürlükleri tarafından ağır vergiler ko- narak kapatılmağa çalışılmaktadır. Kapa tılan Türk mekteplerinin Türk hocaları açıkta kalarak sefil bir hyat sürmekte - dirler. Sofyada bir nümayiş yapıldı SOFYA, 25 .A. A, — Bular ajansı bildiriyor * Dobricedeki bulgar ahalisine yapılmak ta olan mezalim ve cinayetleri protesto etmek üzre burada büyük bir içtima ter- tip edilmiştir. Bu içtimada bir karar su- reti kabul olunmuştur. Bunda bulgar aha lisine karşı yapılan ve Bulgaristan ile Romanya arasındaki eyi komşuluk mü- mascbetlerini ihlâl etmekte olan mezalim tatbih edilmektedir. İçtimai tertip eden- ler, Bulgar hükümetine © ve Romanya müneyverlerine birer telgraf çekmişler dir. Bu telgrafnamelerde o Romanyada Bulgarlara karşı yapılmakta olan meza- lim nihayet verilmesi onlara Balkanların huzur ve sükünu namma harsi bir muh- tariyet bahşedilmesi için tavassutta bu- lunmaları talebedilmektedir. Tenvir ve feshinden tasarruf şam saat 3 veya 4 e kadar düşünülüyor, Bu suretle | bükümet dairelerinde iş o müddeti; azaltılarak tenvir ve teshin masrafından tasar - ruf yapılacaktır. Öğle üzeri yarım saat yemek tatili yapılacaktır. Fransız hava nazırı Viyana'da Cümhuriyet bayramı Viyana radyosu Cümhuriyetimizin 10 uncu yıldönümüne © programında yer ayırmıştır. Avusturya mecmua ve gazetelerinde bu neşriyattan şimdiden bahsedilmekte ve memleketimiz halka tanıtılmaktadır. Viyana radyosunda 29 T. evvel akşamı sact 19.15 te bu hususta bir konferans ve bizi alâkadar eden konser verilecektir. Tafsilât prog ramda gösterilecektir. —— barile beğenilirse onun resmen kabu- Jü tekarrür edecektir. Konserli otobüsler İngilterede gayet pratik bir tatbi- kat hayli merak celbetmiştir. Şöyle ki tenezzühlere mahsus büyük otobüs lere radyo aletleri tesis edilerek ge zinli esnasında müşterilere konserler dinletilmektedir. Bu yüzden otobüsle. re pek fazla rağbet vardır. Radyoda 1500 sene'ik bir musiki aleti Macaristanda bundan 1500 sene imal edilen ve bir Avar me- zarından çıkartılan flüte benzeyen bir musiki aleti bulunmuştur. Tarih mü- tehassısı bir Macar profesörü Buda- peşte radyosunda bu aletten bahseder: ken bir musikişinas bu aletle bir kaç sada çıkartmıştır. 1500 sene evvel ya- şayan alet sahibi aletinin 15 asır son- ra radyoda çalmacağını bilmiş olsay- dı her halde demir mahfaza içerisinde saklardı. Budapeşte anten ku'esi Budapeştede 150 kilovat kudretin- de bir merkezin hali imalde olduğunu yazmıştık. Bu merkezin anten kubbe. si dünyanın en yüksek çelik kulesi 0 lacaktır. Kule 200 metreyi bulmuştur. Fenni bir mahzur olmadığı takdirde 314 metreye çıkartılacak ve dünyanın en yüksek kulesi olacaktır. Romanyada 20 kv. lık istasyon Bükreş 12 kilovatlık takat ile çalı $iyor. Yeni yapılacak merkeze 100 ki- lovat olacaktır, Brasow'da 20 kilovat» lik bir merkezin imaline başlanacak- tır. 100 kilovatlık merkez . bitince bu muvakkat merkezin (faaliyetine nihayet verilecektir. Muvakkat istas- yon 1875 metre dalga uzunluğunda çalışacaktır. Köylü kadınlar Muhtar olacak (Başı 1 inci sahifede) kadın köylülerin toplanmasına köy derneği denecektir. Köy muhtarı ve ihtiyar meclisi azaları doğrudan doğ. ruya köy derneği tarafından ve köy- Jü erkek ve kadınlar arasından seçi- lecektir. Muhtar ihtiyar meclisinin başı olacaktır. Baba, ana, oğul, kız, göveyi, ge- lin ve kardeşlerin ihtiyar meclisinde aza olarak bir arada bulunmaları yasaktır. Bunların seçilmiş olduğu görülürse içlerinden en çok sayı ka- ai olan kadın veya erkek aza- ta bırakılacaktır. Sayıları ber olurfa evli olan, ill de ei yi yaşı büyük olan, yaşları da beraber- se çocuğu olan tercih olunacaktır. Çocuk adedi de beraber olursa kur'a er iliye encümeni topla zl a yiha bayramdan evvel ke iz bedecektir. e 27 sinde burada bulunacaktır, Romanyanın borçları i ymm 24 (Milliyet) — Paris « en buraya gelen habrle Ro men hükümtei hümilleşin taleplerini kabul edecektir.. Bura, dünden iti- baren Fransız hâmilleri ve Romen Maliye nazırı arasnda bir ödeşme mukavelesi akdedilmek üzere müza « kerelere girişilmiştir, Sovyet filosu Falerde ATINA, 25. (Milliyet) — Dün ak- dl bu şam Bahriye nazırı M. gün Faler limanına muvaşelet eden Sov. iştir. Bugün öğ- tarafından ziyaret e e Sovyet sefarethanesi bir ziyafet verilmiştir. Bu ziyafete bah. riye nazırı M. Hacikiryako, Rus amiralı ” bir çok Yunan zabitleri bulunmuş tar. Falerde komünizm lehinde propagan. da yapmakta olan ve gürültülü tezahü- me ie — ra ık isteyen 10 komünist tev Türkiye ve Yunan - Romen konuşmaları ATINA, 25 (Milliyet) — Hariciye nazırı M. Maximos Türkiye sefiri Enis Beyi ziyaret ederek Yunan nazırları i- le M. Titulescu arasında çereyan eden mükâlemelerden kendisini haberdar eylemiştir. Yunanistanın si'âhları . ATINA, 24 (Milliyet) — Beynel « milel vaziyet ile Yı is