9 Kasım 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

9 Kasım 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

Sovyet ricalinin Bursa seyahatlerini tesbit eden hususi fotogralların. Ge em L MİLLİYET PERŞEMBE 9 SEL al NİSANI 1933 Soyvet ricali muhterem misafirlerimiz evvelki gün bir tetkik seyahati yaptılar. Bu seyahatin tafsilâtını dün Bursa mühabirimiz telefonla vermiş, gazetemizde neşretmiştik. Bugün de heyet Ankaradan itibaren refakat etmekte olan hususi fotoğraf muhabirimiz Cemal Beyin Mudanya ve Bursada çektiği muhtelif İzmitte üç temsil Gençler sahnede büyük bir istidat gösteriyorlar İZMİT, (Milliyet) — Cümhuri- |$ t Bayramımızın şehrimizde can- dan kutlulanması sırasında dikkate | eğer 3 temsil verildi. Bu temsiller ında düşüncelerimizi kısaca Yazmayı faydalı bulduk. Müsame- tenin verildiği Necati Bey mekte- | bindeki Halkevi salonu her üç ge- “ede baştan başa dolmuş oturacak | * Yer bulmak bir hayli güçleşmiştir. Birinci temsili Halkevi temsil şu- besi gençleri verdi. “Zafer Yolcu- avx,, isimli 3 perdelik piyesi de ge- Me temsil şubesi gençlerinden Ha- $an Basri Bey yazmış ve oyn İar arasında bulunmuştur. Milli mü dele zamanında başlıyan ve onun $u Cümhuriyet bayramında biten U piyesin yazılış tarzında sık sık | Şöze batan beylik cümleler ve ke- imeler olmasaydı orijinal bir eser “iyecektik. Çünkü son perde cid- » büyük bir muvaffakiyetle yazıl Muşta, Temsile gelince: Beklediğimiz Ve beklendiği gibi oynanamamasın üzüntü içinde olduğumuzu da saklamak istemiyoruz. Piyesin mu- Atriri temsilde bir | nütuk söyler | #ibi rol yapıyor, diğer arkadaşları felerini başaramıyorlardı. Hal- devi temsil sahnesinde sık sık gör-| şağümüz Cahide Hanımda muvaf- ak olmak istidadı fazla idi. Bu pi- isin tekrar temsilini istemek hak- kızdır. Ve sanıyoruz ki pek kısa İF zamanda yapılan bu temsilde igeslerimizin kabahati de yoktur. dapatı takdir ederken kendisinden aba güzel eserler de beklediğimizi ve ederiz. Bi inci temsil Ortamektep talebe- *Tİ tarafından beklediğimiz büyük r muvaffakiyetle (o verildi. Aka ündüzün “Mavı Yıldırım,, piyesi €nilebilir ki eksiksiz ve canlı oy- iyedr.. Ortamektep talebelerinin raf ederiz ki şimdiye kadar bu e» beğenilen bir temsillerini gör gü? ve işitmiş değildik. Mektebin “ğer ürü Şeref Beyi, Melâ- $ Nilifer hanımlarla Turgut ve il Beyleri gösterdikleri muvaffa' Bu sene vilâyet bahçesinde açılan ziraat sergisine İştirak eden müessese- i ursa konserve fabrikası da lomasını almıştır. Bu münase- | betle paviyonun bir resmini dercediyo- Tuz. nin bitiminde talebeler tarafından söylenen Volga marşını da mevsim- siz ve yersiz bulduğumuzu söyle- meden geçemedik. Üçüncü temsil Gazi heykeline çe- lenk koyan ve tazimatlarını arze- den Gebzeliler tarafından verildi. ve eğlendirdi. Reşat ( Nuri Be; İstildâl piyesi güzel oynandı. Şer ye mahkemesi ismindeki komedi- den bir şey anlıyamadığımızı itiraf ederiz. Perde aralarında can sıka- cak kadar uzuyordu.Bununla bera- ber piyes ve komedilerde muvaffak olan gençler yok değildi. Bilhassa Nedim Beyi bu arada yazabiliriz. Gebzelileri bu varlıklarından dola- yı takdir ederiz. Pek yakında şehrimiz gençlerin- den Yunus Nüzhet Beyin manzum olarak yazdığı Bozgun isimli bir piyesin halkevi temsil şubesi tara- fından verileceği bildiriliyor. Çok muvaffak bir eser olduğu söylenen İ bozgunun gene muvaffakiyetle tem ilini dileriz. Yetten tebrik ederken müsamere- Cevdet YAKUP Bir meddah halkı bol bol güldürdü ! « Kadın muhtarlar |Kastamoni iz Aydında bir köyde kadınlar hazırlanıyor AYDIN, (Milliyet) — Büyük Millet Meclisinin son defa kabul ettiği kanun mucibince ihtiyar he- yetleri intihaplarında kadınlarımı za da rey hakkı verilmişti. Bu günlerde Germencik nahi- yesinin Karaağaçlı köyünde yapı- İacak, yilâyetimizde kadınlarımı- zn muhtar intihabına ilk defa bu köy intihabında iştirak“ etmiş ola- caklardır. Karaağaçlı köy kadınları inti- hap günü gözlemekte ve intihap hakkına malik olan umum kadın. lar şimdiden hazırlanmaktadırlar, Bağları dağiştirilen köyler Adıyaman kazasına merbut Ko çalı nahiyesinin Celikân köyü bu nahiyeden ayrılarak Malatya vilâ- yeti Merkez kazasına bağlı Orta- köy nahiyesine ilhak olunmuş ve Ortaköy nahiyesi merkezi bu kö- ye, Malatya vilâyeti merkez kaza- sına bağlı Kale'nahiyesi merkezi Pirot köyünden kaldırılarak Mesti kan köyüne kaldırılmıştır. Kâhya kazasının Sincik nahiy- sine bağlı Pestikân, Recep ve Şah verdi köyleri bu kazadan ayrıla- rak Ortaköy nahiyesine bağlanmış lardır. Malatya vilâyetinin Hekiman kazasına bağlı Gelengeç nahiyesi merkezi Gelengeç köyünden Kur- şunlu köyüne kaldırılmıştır. İsmi geçen nahiyenin Puluşağı, Fırıncı, Yapraklıpmar, Söğüt, El malı, Köpeksizköy, Yeniköy, Ta- şağıl, Gülümuşağı, Halikân, Sev- serek, Balıkdere, köyleri Malatya vilâyeti merkez kazasına ; Bahri, Hırıngı, Gevenis, Alhan, köyleri de merkez kazasına merbut Kale nahiyesine ve buna mukabil mer- kez kazasına bağlı İmamoğlu, Ki- lisik, Rostuşağı, Atabey, Çolak za- de çiftliği köyleri İspendere nahi- yesine bağlanmıştır. resimleri | Kastamonu izcileri Çankırı istasyonunda ÇANKIRI, (Milliyet) — Kasta- monu Lisesi izcileri o Cümhuriyet bayramında Ankara resmigeçidine girmek için şehrimizden Ankaraya gitmişlerdir. Giderken ve gelirken iki gecelerini Çankırıda geçirmiş ler ve şehrin her tarafını gezmişler- dü Halktan nutuk söyleyenler AYDIN, (Milliyet) — Aydın Cümhuriyet bayramında iki halk İ kürsüsü açılmış ve bunlarda 57 ha ip nutuk söylemiş, şiir ve destan İ okumuştur. Bunlardan başka temsil ve sa- lon toplantılarında bir çok konfe- ranslar verilmi: Gezi heykelinin önünde İZMİT, (Milliyet) — © Adapa- zarı, Kandıra, Gebze, Hendek, Karamürsel, Karasu halkı mek- teplileri, memurları ve sair yüzler ce kalabalık heyetler evvelki gün gelip Gazi heykeline çelenk koy- muşlar ve kazaları halkının hissi- yatlarına tercüman olarak tazimat larını bildirmişlerdir. Bu esnada Cümhuriyet marşı beraberce söylenmiş ve merasime nihayet vermiştir. bu seyahatin o kıymetli cileri Çankırıdan geçerken| ir. İzciler Çankırıda büyük alâka w- | yandırmış, yürüyüşleri alkışlanmış- | tır. Halkevinde yaptıkları eğlence e! Sepetçi oğlu milli raksi talebe izci- ler tarafından oynanmıştır. Kasta- monu Lisesinin gürbüz izcileri baş - larında müdürleri Nuri Bey olduğu halde bu seyahatten dönmüşlerdir. İzmitliler galip İZMİT, (Milliyet) — Adapa- zarı yeni Hilâh Kulübiyle şebri- miz İdman Yurdu birinci a- rı arasında yapılan maç | - 4 sayı ıle İdman Yurdunun galibiyetiyle bitmiştir. eriği $i Gemlikte bir yaban domuzu GEMLİK, (Müliyet) — Gemlik kırlarmda bir yaban domuzu yakalan- mış, organlarla bağlanarak sokak - larda dolaştırılımış, öteye beriye sal- dırmak isteyen hayvanın hızını dur - durmağa çalışılırken seyirciler bu manzarayı temaşadan bir türlü doya- | mamışlardır. | Gemlik sahil mntakalarında ya - ban domuzları büyük zararlar yapı - yor, Avcılar t memurluğunun ri- cas üzerine bir k avı tertip etmek üzeredirler. Gem! ürki; peh 19 maanet hisleri yemermektedur. ve enteressan birer intibar olarak neşrediyoruz. Çiftçi memnun Balıkesirde zirai vaziyet çok iyi BALIKESİR, — Vilâyetimiz da- hilinde Cümhuriyetin ilânındanbe- ri geçen on sene içinde met hububat ziraatini fevkalâde hi- maye etmektedir. Hükümet hubu- bat ziraatini fevkalâde himaye et- mektedir. Hububatın kıymetini art. tırmak için birçok tedbirler alın- maktadır. Mahsul alındığı vakit to- humlukları, iyi malı ve satış malımı ayırmak lâyetimiz dahilinde | 45 muhtelif yerde son sistem kal- bur makinesi tesis edilmiştir. Bütün mahsul bu merkezlerde tasf'ye o- lunmaktadır. Çiftçi mahsulünü kal. burdan geçirirken hükümete hiçbir ücret vermemektedir. Bu çiftçiyi son derece memnun ediyor. Yapılan müteaddit tecrübeler ne ticesinde (mentena) © buğdayının iyice mahsul verdiği anlaşılmış ve hükümet bu cins buğday tohumluk- larını vilâyetimiz dahilinde tami- me başlamıştır. Son iki sene içinde hemen her tarafta bu cins buğday ekilmeye başlanmıştır. Bunun mah sulü diğer tohumlardan iki misli fazladır. Buğday piyasası üzerinde son umumi buhran dolayısile, köy- lüyü himaye maksadile hükümet, Ziraat Bankasma geniş salâhiyet vermiştir. Ziraat Bankasi o umumi piyasasının iki misli fazlasına köy- lüden buğday “satın almıya baş- lamıştır. Vaktile Türkiyenin en yü bağcılığını yapan ve en nefis üzüm- ler yetiştiren Balıkesirde 30 sene evvel “filoksera” hastalığı geniş topraklarımız çıplak bir yaylâ man- zarası halini almıştı. Cümhuriyet i- daresi bu işe fevkalâde ehemmiyet vererek sekiz, dokuz “sene evvel bağcılığı yeniden tesise başlamıştır. | Amerikadan getirtilen asma fidan- ları ile vilâyet hududu dah'linde ye niden geniş bağlar vücut bulmuş- tur. Şimdi eskisinden daha cins ve daha nefis üzümler yetismek: Hükümet her sene 80-100 bin köklü çubuğu meccanen bağcılara tevzi etmektedir. Balıkesirde o bağcılık gittikçe ehemiyetini arttırmaktadır.