11 Kasım 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

11 Kasım 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

Hava hücumlarından nasıl kendimizi koruyacağız? Cemiyet teşekkül etti, memleket dahi- linde faaliyetini nasıl idare edecek? Hava hücumlarından korun- ma cemiyetinin nizamnamesi hü- kümetçe tasdik edilmiş ve ce yet Cağaloğlundaki 19 numaralı binayı merkez ittihaz ederek faa- liyete geçmiştir. Cemiyet Şürayı Devlete de müracaat ederek, Ha: icumlarından korunma cemi- yetinin hayır cemiyetlerinden ola- rak kabulünü de isteyecektir. Cemiyetin çalışma tarzını gös- termesi itibarile nizamnamesini de dercediyoruz: 1 — Türkiye Cümhuriyeti hudut- ları içinde bulunan yurttaşlara. sulh ve harp zamanında düşman hava hücumlarına karşı gerek yalnızca ve gerek toplu korunmalar hakkm- da bütün bilgileri öğretmekle bera- ber harp hazırlıkları cümlesinden olarak icap eden malzemeyi ve ted- birleri aldırmak ve harbin bütün müddetince Büyük Erkâniharbiye nin bakımından halka yol göster. mek, bu hususta faal azalar yetiştir mek ve bu azalardan da (yardım teşkilâtı vücuda getirmek cemiyetin maksadını teşkil eder. 2 — Düşman hava kuvvetlerinin baskın yapmak ihtimalini Büyük Erkâniharbiyenin haber verdiği an- dan itibaren seferberliğin nihaye- tine kadar yetişmiş faal aza- larile ve bütün teşkilâtile beraber ları tertibat dahilinde halka ait mütemmim umumi (tedbirlerinin tatbikatına geçerler. 13 — Gerek sulh ve gerek harp zamanında Hava Hücumlarından Koruma Cemiyeti umumi merkez heyeti bütün askeri ve mülki ma- kamlardan istiane edeceği gibi bil- cümle hayır müesseselerile daimi temaslarda bulunur, ve muavenet- lerini bekler. 14 — Hava Hücumlarından Ko- ruma Cemiyetinin gelirleri: A — Mukayyet azanın cemiyet- ler kanunu ile muayyen vereceği B — Aynen veya nakten yapıla- cak ve hükümetin müsaadesile ka- bul olunacak teberrüler. C — Hükümetin müsaadesile ve- rilecek müsamereler, tenezzühler, ve usulüne tevfikan e ga- düşman hava hücumlarına karşı şe- hirler, kasabalar, köyler ahalisine, filen yardım ederek milli zararları azaltmak cemiyetin gayesini teşkil eder. 3 — Bu teşekkülün adı: Hava Hücumlarından Koruma Cemiyeti dir. 4 — Alâmeti: Gaz maskeli bir baştır. Bu alâmet cemiyetin evra- ||”. kında, malzemesinde, ve cemiyetçe | münasip görülecek yerlerde kulla- nlar. 5 — Cemiyetin merkezi: İi buldur. Lüzum hasıl oldukça müna- sip yerlerde usulüne tevfikan şube- ler açar. 6 — Türkiye dahilinde bulunan ve bir cinayetle mahküm veya hu- kuku medeniyeden mahrum bulün mayan, reşit olan her yurttaş ce- miyette aza olabilir. 7 — Hava Hücumlarmdan Ko- ruma Cemiyetinin azaları: Daimi, faal, müzahir olmak üzere üçe ay- rılmıştır. DAİMİ AZA: Türkiye Cümhuriyeti tabiiyetin- de bulunan ve senede bir lira veren mukayyet aza. FAAL AZA: Daimi azadan olan ve filen çalı- şan aza. MUZAHİR AZA: Cemiyet azalığını kabul ederek cemiyete ilmen ve f(ennen hizmet edenlerle kezalik azalığı kabul e- den bilcümle hususi (o teşekküller müdürleri ve muavinleri, Hava Hücumlarından Koruma Cemiyetinin bütün azalarına cemi- yetin mührü ile tastik edilmiş bir cüzdan verilir, Azalar bu cüzdanla- ra birer fotoğraflarını yapıştırırlar ve adreslerini mufassal olarak ya- zarlar. | UMUMİ HEYET | 8 — Umumi heyet: faal, daimi ve müzahir azaların umumundan | teşekkül eder. Ancak umumi kongre; bir reis, iki ikinci reis, bir umumi kâtip, bir muhasebeci ve yedi aza ile on bir ihtiyat muavin azadan mürekkep umumi merkez heyetini seçer. Bun- lardan ihtiyat muavin azadan gay- risi cemiyetin İdare Heyetini teşkil eder. İlk umumi merkez heyeti iki sene çalışır. 10 — Umumi merkez heyeti: İs. tihbarat ve neşriyat, talim ve terbi- ye, malzeme hazırlığı ve muhafaza 11 — Umumi heyet; ilk umumi | merkez heyetinin toplanma müdde- ti sonunda evvelki azanın hepsini | veya bir kısmını bırakabilir. İkinci ve ondan sonraki umumi merkez heyetlerinin çalışma müddeti bir senedir. İdare Heyeti her sene mu- ayyen zamanda umumi kongreyi toplanmağa davet eder. 12 — Umumi merkez heyeti: | Fenni işlerde Büyük Erkâniharbi- | yenin direktifine tuygun gitmek i- | cap eden ahvalde münasip makam.-! larla temasta bulunur. Korunma emri resmen alındığı andan itiba. ren bütün teşkilât merkezleri bu- lundukları mahallin en büyük mül. ki veya askeri makamlarının emir ve tensibile seferberlik için yaptık. | Cemiyetin alâmeti zete, broşür hasılatı. D — Hükümet ve belediyelerin münasip görecekleri yi ç 15 — Hükümet nezdinde cemi- yete ait umur ve muamelâtı cemi- yetler kanununun dokuzuncu mad. desi ahkâmına tevfikan rei: onun 1: ve İrini edeceği kim- rı bu Şam indirildikten sonra kalacak miktarı mebaliğ. ihtiva eden kararile halk için yar- dım teşkilâtı cihazları ve münasip mahalde fenni nümune sığmakla- rı yapılır. elli. 17 — Bu nizamname ancak w- mum heyetin ekseriyeti ârâsını ih- tiva eden kararile tadil veya tebdil olunabilir. İcra edilecek tadilât hü- kümetin nazarı takdirine arzolu- nur, 18 — İşbu nizamname on sekiz maddeden ibarettir. İsviçre Cümhur Reisi şerefine Bern elçimiz Cemal Hüsnü Bey ziyafet verdi BERN,9, A, A. — Anadolu Ajansınm hususi muhabiri bildiriyor : içre Reisicümhurunun şerefine bu- gün Belvu otelinde hur ve reisicümhur vekili, hariciye müs Fransız bü- si, İngilte- re, Belçika, Brezil- ya, Polonya, İspan- ya, kuntor sefirleri, «emal Hüsna 8 tekabil temenniler teati e ilmiştir. “Ouchy muahedesi ve Belçika BRÜKSEL, 10, İ A, — M. Hymans san ve ayan hariciye oencümenle- rinde yaptığı byanatta tatbik kabiliyeti- ni haiz olmadığına kani bulunduğu Ou- chy muahedesinin tasdikinı parlame to- dan istemek niyetinde olmadığını söyle» miştir, ——— Nobel fizik mükâfatı LEİPZİG, 10 .A. A. — Volff ağa sın» dan : İsveç ulum ve fünun akademisi ta- rafından 1932 senesine ait Nobel fizik mükâfatı kendisine verilen profesör Nel- senberg henüz 32 yaşında bulu makta- dır. 1927 senesinden beri Layipziz üni- versitesinde hocalık etmektedir. ğden umumi | merkez heyetinin cari ârâsını | MILLIYET CUMARTESİ 1l TEŞRİNİSANI 1933 HARICI H Almanya tekrar Aramıza gelmeli te M. Mac Donald'ın nutku LONDRA, 10. A. A. — Londra bele diye reisi tarafından her sens çekilme. si adet olan resmi ziyafet dün gece mutat See bu iyalette | bul ie Sir John Simon ecnebi elçilere — hoş geldiniz — demiştir. M. Mac Donald'ın nutku LONDRA,10. A.A. —M, Mac Donald Londra belediye reisinin verdiği ziyafette söylediği nutukta dabilde ikti- saci vaziyetin düzeldiğinden bahsettik» ten sonra silâhları azaltma meselesine geçmiş ve demiştir ki £ “ Milletler arasında hüküm süren ve nihayet harbe sürükleyen muhayyel kor- kuları, haksızlıkları daıtıp 6“ » an kal. dırmağa daha ziyade gayreti; çalışmalı. yız. Beynelmilel bir mukaveleye konması kabul edilebilecek tahdidi teslihat nisbe- ti memleketlerin silâh kuvvetlerini azalt. maları neticesinde maruz kalacakları teh- Tike ihtimalleri hakkı daki düşünce ve takdirlerine tabidir. Silâhları azaltma hususunda yapılacak herhangi bir mukaveleyi Almanyanın da imzalaması lazımdır, Almanyanın şirmdi bile gelip davasını bize açınasma ne ma: var? Böyle yapacak olursa Almanya | sulhu isteyen, onu her hususta müm- kün olduğu kadar tatmin edebilmeyi di- leyen mürekkep (bir heyet karşısında bulunmuş olur. Siyasetimiz sulh (siyaseti olarak ka- ıp devam etmektedir. Şimdiki siyaset miz Fransa, İtalya, İngiltere ve Ameri. etmek, Alma vyayi yeniden âramıza geti- rerek müzakerelerimize karıştırmak için diğer hükümetlerle birlikte elden geleni yapmaktan ibarettir Almanyanın bugünkü vaziyeti pu ken- disine de Avrupa için hayırlı ve faydalı birşey değildir. Bu vaziyet akla uygun ve alicenabane bir surette hareket etme- güçleştirmekle kalmıyor, âdeta imkân- sez bir hale koyuyor. Bu vaziyet bugünkü halile bırakılmamak gerektir. M. Fon Neurath birkaç gün evvel yap- ğı beyanatia hükümetinin ileri süreceği | bazı teklifler olduğunu söylem Bu teklifleri öğrenmek bizim için mem- Buniyeti mücip olur. Bu teklifler bizim tarafımız 'an bitaraflıkla ve çok müsait surette karşılanır. Bugün mevcut olan Alman meselesi ir muarazayi, bir husumeti yenmekten ziyade eyi komşuluk münasebetleri ida- me etmek, Avrupada hüküm süren ve feyi yerine getirmekten bi i alakoyan kararsrzlığı, şüpheyi, itimatsızlığı ortadan kaldırmak için elbirliği diğini isbat ederek ve eyi niyek eserleri göstererek aramıza karışmaktır. Bir İtalyan tayyaresi düştü VUERZBURCG, 10. A. A. — Bir spor tayyaresi Vuerzburg tayyare limanı ci- rma düşmüştür, İçinde bulunan iki ki- imüştür. Fransız meclisinde (Harici meseleler hakkında istizahlar pek hararetli PARİS, 10 (A.A.) — Dün tamami- iç kulak kesilmiş olan meb'usan mec- lisi huzurunda harici siyaset hakkın da başlayan müzakerelere bugün de devam edilmektedir. Dün üç “istizah takriri sahibin izahatı dinlenmiştir. Bugün on bir hatibin beyanatı ile bu beyanata M. Sarraut ve M. Paul Bon- cour tarafımdan verilecek cevaplar dinlenecektir. Müzakeratın salıya tehir edilme- si ihtimali vardır. PARİS, 10 (A.A.) — Meb'usun meclisinin dün öğleden sonraki tep- lantısında harici siyaset hakkımda ve rilen istizah takrirleri dinlenmiştir. Meb'uslardan biri Versailles munhs- desini imzalayan devletlerin . Sarre mmtakasını milliyetçi sosyalistlerin | cebir ve kuvvete müstenit hareketle. | rine terkedip etmiyeceklerini hükü- metten sormuştur. Radikal sosyalistlerden M. Guer- nut beynelmilel müzakerelere Cenev- rede herkesin gözü önünde devam e- dilmesini hükümetten istemiştir. Sağ- ccnah müstakillerinden M. Mande manyanın yeniden silâhlanma: zünden fasılasız surette büyüyüp ar- tan tehlike karşısmda hükümetin ne | gibi tedbirler almağı düşündüğünü sormuştur. Cubada ateş Bir gambot asileri bombardman etti HAVANA, 10. A. A. — Cuha Gambo- | tu Atares kalesine müdafaa | tertibatı alan iki bin asiye karşı yapılacak | taarruz hareketine iştirak için Havana limanma gelmiş ve vaziyet almıştır. Bi- raz sonra topçu ve mitralyöz ateşile taar- yuza başlanmıştır. Ateş hattında yerde birçok cesetler yatmaktadır. Topçu tara- fından yapılan o bombardımandan sonra asiler kalenin üstüne (3 beyaz bayrale şekmişlerdir. Bunun üzerine ateş kesil- miştir, Asiler teslim olmuşlardır. TAMPA, 10. A. A. Florida. — Vyo- Londradaki senelik ziyafet-| ABERLER Almanyada Yarınki intihap Takip edilen politikayı nasıl buluyorlar? TAlman milleti kadın, erkek ya- ten intihap sandıklarının başma gele- rek reylerini vereceklerdir. Fakat bu defa her hangi fırka mamzetlerine rey vermek mevzuu bahis değildir. Sadece Alman milletine bir sual s0- ruluyor, bu sual: Aşağı yukarı şudur: “Alman vatandaşı, Alman kadını! Hükümetinizin takip ettiği politika- yı tasvip ediyor musunuz? Kendi gö- rüşünüz ve kendi iradenizle bu poli- tikaya serbestçe iltihak ediyor musu- Düz İpe diye cevap vereceklerdir. Hitlerin bir matku daha BERLİN, 10 (A.A) — Wolff A- jsnsından $ Başvekil M. Hetler bugün Schu- ekert'deki Simens elektrik fabrikası nın dinamo dairesinde bütün Alman işçilerine hitaben bir nutuk söylemek- tedir. Saat tam 13'te Alman limanla- rındaki vapurların, bütün Alman fab- rika, maden ocakları, ve imalâthane- dakika geçe her yerde "münakalâr durmuştur, her tarafa hoparlörler konmuştur. Herkes nutku | dinlemek. tedir , İlk meseleler Görüşüldü M. Litvinof - M. Hull görüş- meleri devam ediyor MOSKOVA, 19 .A. A. — M. Litsi- vol, M. Hullun ziyaretini iade etmiştir. i sant süren mülâkattan sonra M. Hall M. Litvinofu gazetecilere takdim etmiş- tir. M. Litvinof gazeteciler şöyle demiş- tir: —Vaşingtona geldiğimden dolayi bah tiyarım. Burada ziyarelimi gayelerini teshil edecek olan samimi bir hava bul- dum, M. Hull ile M. Lütvinof müşterek bir tebliğ meşretmişlerdir. Bunda deniliyor ki; * Birleşik Amerika ile Sovyet Rusya arasındaki münasebata müteallik bazı meseleler hak'tında ve dostça hususi su- rette görüştük, Mülâkat temamil Esaslar Bugil malüm olacak VAŞİNGTON. 10: A. A. — Amerika ile Sovyetler birliği arasındaki siyasi ve | iktisadi münasebetler iaalkı lecek itilâfn M. Lütvinof ve sında yapılan iki saatlık bir müzakerede tesbit edilen — esasları yarm © öğleden sonra M. Rooseveltin tetkik hazarına ar- sedileceki İspanya çalkanıyor Bir komplo şayiası üzerine tedbirler alındı MADRİD, 10. A. A. — Dün gece, bir | komplo yapılacağı şayiası üzerine polis tarafından vasi mikyasta ihtiyat tedbirle vi alınmıştır. Dahiliye nazırı, yeni imtiha- bat dolayisiyla memleketin her tarafın- da galeyan hükü msürmekte, muhtelif yerlerde grevler yapılmakta, arbdeler vukubulmakta ve fakat polisin müteyak- kiz bulunmakta olduğunu söylemiştir. Sovyetler Amerikadan pâmuk alıyorlar VAŞİNGTON, 1. A. A. — Bir Sov- yet ticaret müessesesinin Amerikan mües seselerine muvafık kredi şartları ile bir milyon balye pamuk ve bir milyon 250 bin yarda pamuk bezi satın almak tekli- finde bulunmakta olduğu haber alınmış- Dr. Ruks'un cenazesi PARIS, 10. A, A. — Havas ajansm- dan : Dr. Roux için yapılan milli cena- | ze alayı da mebusan ve ayan reisleri, hü kümet azası, bütün elçiler ve birçok te- | şekkülerin azaları hazır bulunmuşlardır. | Alay doğruca Pastör enstitsüsüne git- miştir. Cenaze muvakkat müddet için pas törün mezarının yanında bir yere ei müştür, Amerikada içki VAŞINGTON, 10 .A. A. — Hariciye nazırı M. Hall ecnebi memleketlerde ya» pılan ispirtolu içkiler ithalâtı hakkın 'aki kanunu ahkâmınen birinci kina. nun beşi"e kadar meriyet mevkiinde ka- M. Kanya Ankara ve Sofya ziyaret. lerini meclis encümenine izah etti BUDAPEŞTE, 10 (A.A.) — Hariciye nazırı M. Kanya, Meclis ha riciye komisyonundaki beyanatında Macaristanın hâlâ mevcut olan A- vusturya meselesine müdahaleden uzak kalmakta devam £ edeceğini söyledikten sonra ve Sofyaya olan seyahatinden bahsetmiştir , Nazır Türk — Macar dostluğunu bilhassa kayıt ve işarete ederek Balkan meselelerinin tetkikine iki hükümet arasında daimi temas te min edilmiş olduğunu ve iki hüküm etin icabında müştereken hareket € debileceklerini beyan etmiş ve dost luk muahedesinin uzatıldığını ilâve eylemiştir. M. Kanya, Macar — Bugar aos luğu hakkında da demitir ki : Bulgaristana olan seyahatimin g ayesi her hangi bir misak akdi de gil, mütekabil dostluğun tezahürü idi . Başvekil M. Gömbüş, bu beyanata Türkiye ve Bulgaristan seyahat lerinin ayni zamanda iktısadi müna sebatı da ehemmiyetli bir surette i tihdaf ettiğini ve yapılmakta olon müzakerelerin vakında neticelenec ğini ümit ettiğini ilâve eylemiştir. Ankara - İzmir treni kaza geçirdi İZMİR, 9 (A.A.) — Ankaradan bu akşam şehrimize gelen tren yol- da mühimce bir kaza geçirmiştir. U şağa varmadan oldukça meyilli bi inişten inerken yük vagonlarından birinde ateş çıkmış ve biraz sonra alev şeklinde yükselmeğe başlamıştır. Yangın tren memurlarınca gö- rülmemiş olduğundan katar süratle yoluna devam etmiş ve ancak ya: kın bulunan ara istasyona muvasalatında farkına varılarak derhal ya- nan vagon trenden tefrik edilmek suretile bir felâketin önü alınmıştır. Yangının vagon tekerleklerinde yağ lan neşet etliğ. anlaşılmaktadır. Rusihtilâlinin yıldönümü Sovyet Hariciye Komseri ile Tevfik Rüştü Bey arasında tebrik telgrafları İ len raporlar ISTANBUL, 10 (A.A.) — Birinci Teşrin ihtlâlinin 16 imei yıl dönümü münasebetiyle Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Beyfendi tarafından Sovyet Hari ciye komiseri Krepninski yoldaşa çeki len tebrik telgrafiyle alnan cevap aşağı dadır: M. Krepninski Hariciye komiseri vekili MOSKOVA Octobre ihtilâlinin senei devriy: münasebetiyle zatı âlilerine en samimi tebrikâtemi takdim ederim. Kemalist Türkiyenin en büyük bay. ramını Ankarada bizimle tesit etmiş 0- lan büyük dost memleketin güzide mü. maessilleriyle Sovyet Rusyanm en büyük bayramlarından biri olan bu günü bura» da tasit edebilmiş olduğumdan dolayı İFon Hindenburg M. Nadol- ny'yi kabul etti BRLİN, 10 A. A. — Cümhur reisi Fon Hindenburg Almanyanın sabık An- kara ve ahik Moskova elçisi M. Nadol- ay'yi yeni va ifesine için Rus- yaya gitmeden evvel kabul et: bizmetlerden dolayi, M. Nadolny'ye te- şekkürlerini bil. irmiştir. Sarre'da Hitlerciler PARİS, 10.A. A. — Havas ajansın. dan : Sarre mıntakası idare komisyonu tarafından muayyen zamanlarda neşredi- m Mp letler cemiyeti umumi kâtipliğice tebliğ olunan bir raporda anlatıldığına göre ko- misyonun 1933 mayrsından itibaren aldı- ğı tedbirlere rağmen 1933 senesinin 3 ayı içinde Sarre'da siyasi vaziyet gittikçe va- himleşmiştir. Siyasi mahiyette hadiseler çoğalmış ve vahim bir şekil almıştır. Milliyetçi s0s yalist fırkası her sahaya siyaset sokmak suretile hüküken mevcut hükümetin yani başında fili bir idare vücuda getirmeğe uğ raşmaktadar. Dün toplandılar bir lacağını, kanuna muzayir bir surette it- halât yapılacak olursa bunları yapanların cezaya çarptırılacağını bildirmiştir. M. Hull ecnehi memleketlerden gelen ispir. tolu içkiler ithalâtı hakkında tatbik odi- lecek usullerin hükümetçe tetkik edil. mekte olduğunu da ilâve etmiştir. Fransız sosyalist fırkasında PARİS, 10. A.A. — Sosyalist faka sında çıkan fikir ayrılıkları meticesinde ayan meclisindeki 16 sosyalist azadan yedisi fırkadan çıkıp ayrılmağa ve yeni | ming ismindeki Amerikan zırhlısı Hava» maya hareket etmiştir. bir grup teşkil etmeğe karar vermişler. dir. Toplantıdan sonra * Bu sene Hukuk fakültesinde sirf tan dönen talebe dün Halkevinde bir toplantı daha yapmışlardır. Bu toplantı yeniden, hayli hararetli müzakerelere sahne olmuş ve vaziyetin düzelmesi için şimdiye kadar yapılan teşebbüsler tetkik edilmiştir. Neticede hükümet nezdinde yeniden hissettiğim memnuniyeti bilhassa arze derim. Tevfik RUŞTU Hareye Vekili Tevfik Rüştü Beyefendi; “ Oetebre itililimin 1622 seni der ebetile gönderdiği Türkiye Cümhuriyetinin onuncu yıl- | dönümünü teside iştirmk etmiş olan Sex yeni Türkiye araz iie pübile pameneğleri ei 00 edebilmiş olmalarındın pek mes'udum. Bu iki tarihin Türk-Sovyet dostluğunu inkişaf ve daimi kuvvetlenmesinde yeri bir merhale olacağa eminim. Hariciye komiser vekil KREPİNSKİ JKonferanslardan hayır yo! BERLİN, 10. A. A. — Volf ajansın dan: Bir gazete muhabirine beyanatta bulunan Rayişbank müdirü doktor Sehachte, Fransızlarla Almanlar arasın- da yapılacak doğrudan doğruya temasla rm faydasından ve zaruri olduğundan ba ir.Ve Londra İktısat konferans: ibi büyük toplantıların muvaffak ol. ması ihtimalinin pek azlığından © söyle miştir, Başvekil de bu gibi büyük kong- relere muarızdır. Çünkü oralarda ileri sürülen her hangi bir teklif üzerine bir çok mukabil teklifler yapılmaktadır, Bir konferansa iştirak edecek olanların mik- tarı mümkün olduğu kadar az olmalı, fa- het iştirak edenler hükümetleri, İ itimadına mazhar bulunmalıdırlar, Al manlarla Fransızlar neden dolayi şimdiy kadar başabaş kalmamışlardır. Bu şerait tında yapılacak bir mukavelenamenin si İ yasi bir uzlaşmaya müstehit olması pek | mümkündür. Mantteessüf Fransızlarla İ Almanlar hiç bir zeman karşı karşıya ge ip te görüşememişlerdir. Başkaları dai İ ma onları birbirlerine karşı kulla maya | Galışmşlardır b Hukukta dönen talebe sene kaybetmemek için Ankaraya heyet gönderecekler miştir, Toplantıda bu işle uğraşmak üzere iki kişi seçilmiştir. Bu iki talebe Ankara ya giderek Başvekâlet ve Maarif Vekâ Jeti mezdinde teşebbüsatin bulunacak: lar, arkadaşlarının bir senelik çalışmala rının ziyan uğramamasını temine çalışı caklardır.