11 Kasım 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

11 Kasım 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

Fenerbahçe en z (Başı 1 inci sahifede) ilerine bir gol atmışlardı. Bunun üze- Pine çıkan hâdise dolayısiyle bu maçın tarihi ve nerede oynanacağı hakkında bir kura çekilmiş ve maçın İzmirde, 10 emrinisanide oyanması tekarrür etmiğ- Dün İzmirde oynanan bu oyundu Fe erbahçeliler kendilerine lâyik bir oyun Zöstermiş, ve hiç itiraz kabul etmiyen bir galebe temin etmişlerdir. Oyun son derece güzel ve seri olmuş Ye büyük bir zevkle seyredilmiştir. Bu suretle Sarı - Lâciverililer, bir a daha Türkiyenin en kuvvetli ve temiz bir takımı olduklarını isbat et er, Kafile ile İzmire giden arkadaşımız Maç tafsilâtını şöyle bildiriyor: Maç başlarken Türkiye şampiyonasının Final maçı buğün altı bin kişiyi mütecaviz muaz- Zam bir kalabalık huzurunda Alsancak #shasında oynandı. Vali Kâzım, Ordu Müfettişi Fahrettin, tahkem mevki ismandanı Mümtaz Paşalarla Beyazıt Mebusu Halit, Balıkesir Mebusu Ha- im, Belediye Reisi Behçet, Halkevi Re- isi Cevdet Beylerle bir çok mümtaz 2e- Vat seyirciler meyanında bulumuyordu. Fenerbahçe, takımında beklenilen ta ir yapmış olarak sahaya çıktı. Esat ez muavin oynuyordu. Ziya sol mu Avin mevkiinde, Şaban ise solinsayitte unuyorlardı. Fikret asıl yeri olan sol “sığa geçmişti, « Buna mukabil İzmirspor, Ankarada ki kadrosunu muhafaza ediyordu. Evvelâ Fenerbahçeliler, allıştar ara Sinda sahdihı çıktılar. . Biraz sonra da bir alkış tufanı arasında İzmirsporlular gö Yündüler, Hakem, Viyanadan mahsusen getiril Miş olan beynelmilel hakemlerden M. Meitz idi, Parayı İzmirspor kazandı ve rüzgâ- » arkasına alarak saat ikiyi otuz beş ge S6 oyuna başlandı. İlk safhalar Trafeyn, ilk on dakika kadar bir Men birbirini denemekle ii > irdiler, Fenerbahçenin ikinci dakikada- ik akını esnasında Fikretin soldan bir Sevirişini Zeki sekr bir şutla kaleye ha- Yale etti. Fakat, top avuta gitti. Beşin- *i dakikada İzmirin güzel bir akını da Hvtla neticelendi. Bu müddet zarfında enerbahçe aleyhine iki, İzmirspor a- hine bir favul oldu, Hakemin oyunu Mükemmel idare edeceği daha bidayet İki isabetli müdahaleleriyle görülüyor. a, Şimdi Fenerbahçe hücumları tevali ineğe başlamıştı. Öyun henüz tam a- ngini bulmuş olmamakla beraber İs- hesabına mahsus bir faikiyet gö Tülüyordu. Fenerin bir akını ve göte we Memlekette Cü Mudaryada merasimde bulunanlardan bir grup a Mudanyada Halk fırkası önünde diğer bir topluluk TTK Rİ > Ee) a m EA 1 İzmit valisi Eşref B. Gazi ve Cümhuriyet sularını açarken (Dün de ana Yurdun bir çok tarafların da Cümhuriyet bayramı merasimine ait yüzlerce resim aldık. Hepsini birden dercetmek kabil olmadığı için buğün de memleketteki merasim mhuriye İLLİYET CUMARTESİ 11 | SA kuvvetli takım olduğunu gösterdi vutla neticelendi, Bunu müteakip Zeki- i firikik te yüksekten ge- gerek avuta giti, Hemen bunu takiben Zekinin çok yerinde bir eşapeli güzel bir pasını Şaban yakaladı. Fakat, topu yine yü gönderdi. Bu aralık İz- mir aleyhine olan korneri Fikret mü. kemmel bir şekilde çekti. Ve Fikret, tam korner hizasında, Muzafferin gön- derdiği uzun bir pası yakaladı ve İzmir. ii hafı atlattıktan sonra doğrudan ve çok sıkı bir şutla kaleye gönderdi ve İs- tanbulun birinci golünü yaptı, uzun u- zan alkışlandı. İzmirliler pek sönük Bu gol İzmirsporu oldukça sars- tı. Şimdi Fenerbahçe mütemadi. yen karşı kaleyi sıkıştırıyor. Top uzun paslarla gidiyor ve oradan insayitlerin kısa ve mebzul pasla- rile adeta suiistimal edilmiyordu. Oyun artık yavaş yavaş ve emin surette Fenerin hâkimiyeti altına girmiş ve Sarı - Lâcivertliler ken- di oyununu hasmına kabul eltir- mişlerdi İzmirliler, Ankaradaki parlak oyunlarile kıyas edilmiyecek dere- cede sönük bir oyun (o oynamıya başlamışlardı. O canlılık, o yer tu- tuşlar, güzel paslar ortada yoktu. Bunu henüz genç ve sevimli bir takım olan İzmirsporun bu gibi büyük müsabakalardaki tecrübe- sizliğine atfetmek doğru olur. Otuzuncu dakikada bir İzmir hücumu avutla neticelendikten sonra Niyaziden Muzaffere ve Mu zaferden Zekiye giden bir pası Zeki mükemmel bir şütle gole tah- vil ederek Fenerin ikinci sayısını kaydetti. Bundan ( sonra bir kaç karşılıklı akın ve bir frikik netice vermiyerek devre, 2—0 Fenerbah- çenin lehine bitti. Bu devrede İzmirspor yalnız ilk 20 dakika iyi oynamış ve on- da nsonra tek tük akınlarına rağ- men mevcudiyetini | hissettireme- mişti, Oyuncularım bu kısa pas o- yunundan oldukça yorgun çıktık- ları belli oluvordu. İkinci devre İkinci devre, bu hi: duğunu gösteri başlar başlamaz, sağdan gelen bir pas, kalecinin kaçırması ve ye- #şen Şabarm üçüncü golü kay- | betmesi İzmirli gençleri büsbütün meyus etmiştir. Oyun şimdi zevksiz bir şekil aldı. Fenerbhaçe de oyununu ya- vaşlatmıştı. On birinci dakikada Fikret, sabanın ortasında yakaldığı topu, birz sürerek hafı atlattıktn sonra 25 metreden şiddetli bir şütle ka- leye gönderdi. Ve Fenerin dör- düncü golü bu suretle © yapılmış oldu; Fenerbahçe kendisini yine topla- mıştı. Top muntazam paslarla ayak tan ayağa dolaşıyor ve hatlar mun- tazaman akına kalkıyorlardı. Bu sırada Zekinin bir şütü avut oldu. Fakat, 20 ci dakikada Fikretten Muzaffere gelen bir pası aldıktan sonra Niyazi ta sağda korner ya- parak sayıların adedini beşe çı- kardı. Fenerbahçe hatları makin: imazile işliyordu. Şüt- ler biribirini takip ediyor ve Mu- zafferin çektiği çok güzel bir kor- ner, takımın altıncı golünü vücu- de getiriyordu. Arkasından bir fi- rikik ve yine Muzafferin bomba gibi bir şütü ile yedinci gol de ol- du. Artık top kâmilen Fenerbahçe- nin ayağında idi. Bir hücum esna- sında Şabanın çektiği bir şüt, ka- leciye çarparak geri geldi ve Şa- banın ikinci bir şütü ile sekizinci sayı kaydolundu. İzmirsporun sağ hafı Reşat, takımının bozuk oyu- nundan müteessir olarak sahayı ve otuzuncu dakikada Zeki yaralan- dığından dolayı sahayr terketii- ler, Fenerbahce on kişi olr xsma rağmen yine hücumlarına devam ediyordu. Fakat, netice değişmedi ve Fenerbahçe bu mühim müsaba- kayı 8 - O kazanarak Türkiye şam- piyonu oldü. Halkın sportmenliği Oyun esnasında İzmir ahali; nin gösterdiği yüksek sportmenlik hilhassa şayanı kayıttır. Hakemin düğünü müteakıp Vali Kâzım Paşa her iki takımı etrafına top- layarak kısa bir nutuk söyledi ve şampiyonluk mükâfatını < Fener- Boluda yapılan merasimde Hal k kürsüsünden nutuk söyleyenler Boluda yapılan merâsirhide atar RIİNİSANI 1933 tin onuncu yıl dönümüne ai Zonguldak geçit resminden evvel fırka teşkilât O bayraklariyla e 5 e man vali Zonguldak Halkevinin açılma resminde Mitat Akif B. nutuk söylerken intibalarından bir kaç tanesini enşrediyoruz ). bahçe kaptanı Fikret Beye teslim elti, Fener takımının yarın hare- ket etmesi muhtemeldir . Hakem ne diyor? Şampiyona maçının neticesin- den sonra İzmir futbol heyeti Fe- nerbahçeyi muvaffakıyetinden do- layı tebrik etmiştir, Maçı idare e- den hakem M. Miesz Anadolu a- jansına şu beyanatta bulunmuş- tur: — Türk ahalisinin yüksek bir spor terbiyesi olduğunu Viyana- da işitmiştim. Fakat bugün İzmir- lilerin gösterdiği sportmenliğin yüksekliği karşısmda ancak hay- ranlığımı söyleyebilirim .Maç hak- kındaki mütaleam şudur : Fenerbahçe takımı Balkanla- rın en iyi takımıdır. Son İtalya B milli takımile Yunan milli ta- kımın oyununu idare etmiştim. Fenerbahçeyi Yunan milli takı- mından çok yüksek buldum. Bu- gün gördüğüm oyuna nazaran İz- mir takımile arasında klas farkı vardır. Galatasaray Süleymaniyeyi yendi Dün Taksim stadyomunda Galata- saray ile Süleymaniye birinci takım- ları arasında bir maç yapıldı. Her iki takımda da üçer oyuncu moksandı- Jar, Bunların yerlerine ikinci takım- lardan yeni genç oyuncular alınmıştı. Oyuna Galatasaraylı İzzet Beyin ida- resi altında brşlandı. Geçen sene iki defa Galatasarayı mağlüp eden, Sü- Jeymaniye takımı bugünde eski mu- vaffakıyetli neticeleri özlemiş bir hal- de, mütemadiyen Galatasaray kalesi- ne akın ediyorlar, fakat müdafi Tev- fil güzel oyunu gol yapmağa meydan vermiyordu. Buna mukabil Galatasaray muha- cim hattı da güzel ve derin paslarla Süleymaniye kalesini sıkıştırıyor, fa- kat bir türlü gol yapamıyorlardı. Bi- rinci devre sıfır sıfıra berabere bitti, İkinci devrede Galatasaray tâkı- mında ufak bir tadilât yapıldı. Daha hâkim oynamağa başlayan Sarı Kırmızılılar eski iş Cafer ve Muslihin ayağil parak oyunu kazaniyor. ikinci devrede on kişi ile oyuna de vam ediyor ve muhacimlerin çok be- iksizliği yüzünden çok mükemmel iki gol fırsatını da kaybediyor. Galatasaray takımda dün birinci nyal merkez swhacim oy- devrede — ise Muslih bu hattı idare etti, Bu iki oyuncu da mu- hacim hattının yükünü kaldıramadı. 15 nevi sigarada tenzilât yapılacak (Başı 1 inci sahifede) nün propağandasını üzerine alacak ve geniş bir propaganda programı tatbik edilecektir. » Yeni bir fabrika daha Ecnebi sigaraları vasi bir memzuç © lan Mısırda Türk sigaralarının sürümü nü temin için bir fabrika açılması tekar rür etmiştir. Bu husustaki hazırlkılar bitam bulmuştur. Yakında Misirda — Türk a sigaraları yapılıp satılacaktır. Şimdili biri İngilterede, diğreleri İsviçre ve İ- rakta, üç fabrikada Türk tütünü işlen- mekte ve Türk siyarası yapılmaktadır. Bu maçtan evvel Beşiktaş birinci takımı Altınordu ile bir egzersis yap- tr ve 1 — 6 kazandı. Beşiktaş mının klüpten tamamen çekildiği ri- vayeti hâlâ ortada © dolaşmaktadır. Bir an evvel vaziyetin tavazzuh eet- mesini merak eetmekteyiz. Biz hali- sane tavsiye ederiz, bu eski yurdun bazı anlaşamamazlıklardan böyle ha- Tap bir hale galmesini hiç te doğru bulmuyoruz. Ankara at yarışları ANKARA, 10 (A.A.) — Ankara Sonbahar at yarışlarının sonuncusu bugün yapılmıştır. Hava yağmursuz, fakat kapalı idi. Büyük Millet Mec- Misi Reisi Kâzım, Başvekil İsmet Pa- salar hazeratı ile vekiller yarışı sey- redenler arasında bulunyorlardı, Birinci koşu üç yaşında yerli ya- rım kan İngiliz taylarına mahsustu Mesafesi 1800 metre idi. Üç hayvan Üç ve daha yukarı yaştaki halis kan İngilizlerin 3.500 metrelik koşu- suna dört hayvan iştirak etti. Ahmet Fikret Beyin Pip: irinci, in Beyin Aknaton 'u ikinci geldiler. Üçüncü koşu 2 yaşındaki yerli ha- lis kan İngiliz 6 tay arasıda yapıldı. Mesafe 1800 metre idi. Emir Salih Ef, Ecesi birinci, Celâl Beyin Öz- kesi ikinci çıktılar Dört ve daha yukarı yaşta yerli yarım kan İngiliz üç hayvan arasın: daki 3000 metrelik koşuyu Ahmet Fikret Beyin Yıldırımı kazandı, Son koşu 3 yaşındaki yerli kan ve halis kan Arap tayları içindi. Bu 1600 metrelik koşuya 6 hayvan irdi, Salih Paşanm Serdar biri: İlyas Paşanın Kır Mes'ut ikin. Osman Ef. nin Yıldız Kuşu üçün. lüğü kazandılar. gelen ecnebi seyyahlara dağıtılmak üze re renkli, resimli ve zarif şekilde Fran- sızça ve İngilizce sigara Fiat listeleri ta i Bu listeye Mg renk- li fotografları ve fiatleri konulmuştur. Bu listeler vapurlarda, acentalarda tevzi edilecektir. Ayrıca idarenin lüks sigaralarına ait İngilizce olarak «Tur- Kish Reige de ue Cigarrettes» ibaresi- ni havi renkli bir ilân pankartı tabetti- rilmiştir. Ucuz sigara Tütün İnhisarı 929 senesinde hükü- mete 24 milyon liralık bir gelir temin et tiği halde 932 senesinde bu miktar 20 mmilyona düşmüştür. Bu düşüş iktisadi buhranm tabii bir neticesi telâkki edilmekle beraber bu- nun, İnhisar az mal satmasından de- Zil, ucuz sigara satmasından İleri geldi- ği öne sürülmektedir. Maamafih İnhisar varidatının gene ucuz sigara satarak çoğaltılacağı da te inin edilmektedir. Hakikaten on sene- denberi ilk defa İnhisar mamul tütün satışmı 932 senesinde 10,615,311 kiloya çıkararak bir rekor tesis etmiştir. 932 de fabrika Ove atelyalarda o imalât 11,083,972 kilo gibi en yüksek haddine vâml olmuştur. dünyanm en ucuz sigarası. nın Türkiyede satıldığı ve bunun da Köylü sigarası olduğu anlaşılmıştır. Bir kilo ekmek parası ile Şark tütünleri yetiş tiren üç memleketten Yunanistanda 10 adet, Bulgaristanda 20 adet en ucuz ne viden sigara alınabilmektedir. Halbuki bir kilo ekmek parasiyle Türkiyede 37 Köylü sigarası alımmak- A | Türk sigaraları mamulâtı mahsusa ve mamulât: cariye olarak iki kısma ay rılmıştır. Sigara fintlerinde yeni yapıla cak tenzilâtm 6 nevi tütünü ve 15 nevi sigarayı ihtiva eden mamulâtı cariye de yapılması mukarrerdir. Ayrı- ca tönbeki fiatlerinde de tenzilât icrası için tetkikat yapılmaktadır. Fabrikalarda ıslahat Ecnebi mütehassrslar son zamanlar. du İnhisar il tetkikat yap- makta ve ıslahı çarelerini tesbit etmek- tedirler. Halen İnhisar fabrikalarında 222 makine mevcuttur. Bunlar 30 milyon si gara ve 28 bin kilo tütün imaline müsa» it bulunmaktadır. Mütehassıslar | imalâti teksif etmek yolunda çalışmaktadırlar. Diğer taraftan ispirtolu içkiler için de Tokirdağında, Şişlide, Diyarıbekir. de, Paşabahçede, Gaziantepte ve Mer- sinde fabrikalar vardır. Tuz istihsali merkezleri de Çamaltı, Kotben, Hacıbektaş, Canik ve Hazyar İ i j Ğ