December 1, 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 7

December 1, 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 7

Fabrika mızda cıkarılmağa Çınlia Kristal li vagon şekeri birden alanlara ii i ve üst ezme kim ödremik üzere derhal gönderilir. Depodan itibaren bütün masraflar ve mes'uliyet müşteri ye aittir. Gönderilecek mal şirket tarafından müşteri hesabıma gorta ettirilir. Sipariş bedelinin tamamını gönderenler için sigorta ihtiy: Türk Anonim Şirketinden: şi yeni sene mahsulü toz ve Fiatlarımız eskisi gibidir. Yani İstanbul'da Sirkeci i kesme şekerler 29 Temmuz tarihinden itibaren bin kilodan az olmamak üzere her isteyene satılmaktadır. stasyonunda veya depolarımızda araba veya kayıkta teslim Toz Şekerin Kilosu 36,75 fali Küp Şekerin Kilosu 39,50 kırış. lira tenzilâttan istifade ederler. | İlk lokomotifler | i ; 5--İ 1680 de İsaac Nexwton'un teklir ettiği ve şimdi Nevyork müzesinde bulunan makine 1829 da Stephenson'an yaptığı lokomotif 1680 senesinde büyük İngiliz â- limi İsaae Newton ilk lokomotife e- sas olmak üzere bir teklifte bulun- | tauştu, Demişti ki: — Kaynayan tencerenin kapağı -| hı oynatan buhardan istifade ede- lim. Teklifi dört tekerlek üzerine ©- turtulmuş bir tencereden ibaretti,! Kabul edersiniz ki bunun bir oyun- | caktan farkı yoktu. Pratik bir kıy- meti olamazdı. Fakat ortaya konu- lan prensip bugünkü lokomotifle- ri meydana getiren prensiptir. İlk ciddi tecrübe on sekizinci a3- rın ikinci elli senesi içinde yapıl- mıştır, Filhakika 1769 ( senesinde Nicolas - Cugnot isminde bir Fran- sız mühendisi buharlı bir araba yap ti ve bu arabanın o zamanın Har- biye Nazırı huzurunda yapılan tec- rübesi muvaffakıyetle neticelendi. Diğer tarafta Amerikada Olivier Evans isminde başka bir mühendis bu işle uğraşıyordu. Bu mühendis nakliyat işinin büyük bir (inkılâp geçire: e kanidi. Diyordu ki: — Güreceksiniz bir gün, bu yap- tığım makinelere biraz mükemmel bir şekil verirsek, bir şehirden öbür şehre kuş gibi uçacağız. Evans bir çok makineler yaptı, Fakat istediği mükemmel şekli ves remeden 1819 da öldü. Bu sırada İngiliz mühendisleri de mesele ile ciddi surette meşgul oluyorlardı. Hattâ bunlardan biri dişli ray kul- lanmak fikrini ortaya attı . Nihayet 1814 te Stephenson İn- gilterede Stochton ile Dartington kasabaları arasında ilk katarı işlet. meğe muvaffak oldu. Halbuki bugün her memlekette lokomotifler mütemadiyen yolcu taşımakta, hattâ dünyanm bir ucun dan öbür ucuna kadar gitmektedir- ler. Arkasına takılacak katarı sa- atte 130 kilometre süratle alıp gö- türecek 118 ton ağırlığında her tür - lü modern icapları havi lokomotif- ler yapılmıştır. Bir muallimin tenkidi Bir gazetede ve çosiklara ay- rılan kısmında: “Suale göre ce- vap” başlığı altında yazılan bir yerde tesadüf ettim. Bu fıkra şu- ar? Birinci sınıf muallimesi, tale- besine rüzgârlar malü- mat veriyordu. Şimal rüzgârmı, senup rüzgârı hep anlattı, niha- set çocuklara döndü: — Ben bu sabah otobüsün yu- resi il yacı için açıkmünakasa vagon başına beş lira indirilir. İstan i olduğu gibi en az beş vagon sipariş edere! Adres : İstanbul'da Bahçekapıda Dördüncü Vakıf Han. No. 40-30, Telgraf adresi : ? İH öenimi Barosu Reisliğinden: i Baro heyeti umumiyesi ruznamede muharrer hususatm müzake- RUZNAME : için 7 Birincilânun 1933 tarihine müsadif Perşembe İ 1430 da âdiyen içtima edeceğinden kürda Baroyu teşrifleri rica olunur. günü saat Rüfekanm yevm ve saati mez- Baro Reisi: HALİL HİLMİ 1 — İdari raporun kıraati. 2 — 934 bütçesinin tet- kik ve kabulü, 3 — Türkiye Avukatlar Birliği teşkili için 5 İkincikâ- hakkında İzmir Barosundan gelen lâlarının alınması. Catalca Müstahkem Mevki kıt'aları ihtiyacı için açık mü- nakasa ile 16,000 kilo nohut satın alrancaktır. İhalesi 6-12- 933 çarşamba günü saat 15,30 dadır. Taliplerin nümuüne ve sartnameyi görmek üzere her gün ve münakasaya iştirâk i- çin de teminatlariyle tayin edi- len gün ve santte Üçüncü Kol Ordu Satın alma komisyonuna müracaatları. (498), (6301) 9058 K.O.ve1.F. kıtaları ii Ne 46,000 kilo nohut satm alma- caktır. İhalesi 6-12-933 çır- samba günü saat 15 tedir. Ta- liplerin şartnameyi ve nümu- neyi görmek üzere her gün ve müt a iştirâk için deo gün ve Maklindeği evvel teminat niz bakalım. ep bir ağızdan: Çocuklar -— Biletçi.. Dediler... Bu parçayı o kadar garip bul- du mki, tarif edemem. Evvelâ bu yazı ciddi bir fikirle yazılmayıp “mizah” olsun diye yazıldı ise, hiç kimse buna gülmez “ağlar”, Son- ra çocuk sayfasına böyle bir şey yazmak aslâ doğru olmaz. Eğer ciddi bir düşünce ile yazıldı ise, bir kaç noktadan “muhtacı ten- kit” tir. 1 — Hanım muallimlere “mu- allime” demek doğru değildir. Muallim hanım demek lâzımdır. 2 — Birinci sınıf o talebesine şimal ve cenup rüzgârları anlatıl- maz. 3 — Otobüsün yukarı katı ol maz, (otobüsler iki ketlı mı?!) 4 — Eğer muallim hanım rüz- gârı kastetmek istiyorsa, öpmek yerine okşamak tabirini kullanma sı icap etmez mi idi.? 5 — Sonra çocuklar, bilhassa birinci sınıf çocuğu böyle manalı söz söyliyemez. & Hülâsa ben, bu gazetenin kale- me aldığı bu yazıyı, hem maullim- lerin haysiyetini rencide eder, hem de çocukların ahlâkı üzerin- de tesir yapar zannederek tenkit ettim. A. Hisarı Muallimi Hanif NURİ Yen! neşriyat Fikir hareketleri Hüseym Cahit Bey tarafından neşredilmekte olan Fikir hareketleri mecimuasının 6 ıncı süzhası neşvedil- iştir. Hüseyin Cahit Beyin ve bir çok zarp mütefekkirlerinin o malelcieri vardır, Tavsiye ederiz. Varlık Nahit Sırrı Bayin Üniversitenin açıl ması münasebeti baha ile Yaşar Samet Beylerin makale. Fındıklıda | Varlığın (10) cu nüshada çıktı. ir tahlili, Cevdet Kud - ' leri , Ömer Bedrettin, Yaşar Nabi, Behcet Kemal, Beylerin şiirleri vardır. nun 934 tarihinde İzmirde aktedilecek köngreye bir murahhas izamı tabrirat hakkında rüfekanın müta- 3 iincü KOLORDU İLANLARI 'ariyle Fmdıklıda Üçüncü Kol Ordu Satımatma Komisyonuna gelmeleri . (494) (6302) 3059 ... Çatalca Müstahkem Mevki kıt'atı ihtiyacı için açık m üna- kasa ile 18,000 kilo kuru f sul ya ( satmalınacaktır. İhalesi 6-12-933 Çarşamba günü saat 14,30 dadır. e Taliplerin nümune ve şartnameyi görmek | üzere her gün ve münskasaya istirak icin de o gün ve v kt'n- den evvel terinatlarile Fındık- ıda Üçüncü Kol Ordu Sa'mal-| ıma Komisyonuna müracaatla ru. (495) (6303) 9060 K.O, ve 1. F, kıt'aları ihti- yacı icin 113,000 kilo kuru fa- sulya kapalı zarfla münakasa- ya konmuştur. İhalesi 6-12- 933 carşamba günü srat 14 te dir. o Taliplerin nümune ve şartnameyi görmek üzere her gün ve münakasaya iştirak için de o gün ve vaktinden evvel tek lif ve teminat mek'up'lariy'e Fındıklıdı Üçüncü Kol Ordu Satın alma Komisyonuna mü racaatları. (496) (6304) 9061 Çorlu Askeri Satınalma Ko' misyonundan : Çorludaki kıt'at ihtiyacı i- çin 5,000 kilo ve Tekirdağında ki kıt'at için 7,009 kilo Zeytin yağı açık münakasa ile alına- caktır. İhalesi 23-12-933 cu- martesi günü saat 14 tedir. Ta- ya almak için her gün ve mü nakasaya iştirâk için de o gün ve vaktinden evvel Çorluda As- keri Satmalma Komisyonuna liplerin şartnameyi görmek ve İstanbul Mr. Kumandanlığı Satınalma kom. ilânları Harbiye mektebi hayvanatı nın ihtiyacı için 21000 kilo Çavdar sapı 2-12-933 cumarte si günü saat İdtealeni mü- nakasüile satm almacaktır. Şartnamesini göreceklerin her gün ve münakasasma iştirâk edeceklerin belli saatinde Mer kez Kumandanlığı Satınalma Komisyonunda hazır bulun - maları, (520) (el Harbiye ve merbutu mek- teplerin sabun © ihtiyacı olan 1500 kilo sabun pazarlıkla sa- tın alınacaktır. Pazarlığı 2-12- 933 cumartesi günü saat 16,30 da yapılacaktır. Taliple rin belli saatinde Merkez Ku- mandanlığı Satmalma Komis- yonunda hazır bulunmaları. (630) (6518) — 9109 “a Harbiye mektebi talebeleri ihtiyacı için börek tepsisi pa- zarlıkla mubayaa edilecektir. Pazarlığı 2-12-933 cumartesi günü saat 14,30 da yapılacak- tır. Taliplerin (o şartnamesini görmek için her gün belli saa- tinde komisyonda hazır bulun maları, (629) (6619) 9110 ».. Merkez Kumandanlığına merbut kıt'at ve müessesat ih- tiyacı için 30,000 kilo yeşil mercimek 23-12-933 cumarte si günü saat 15,30 da aleni mü nakasa ile satın alınacaktır. Şartnamesini göreceklerin her gün ve mühakasasma girecek- lerin belli saatinde Merkez Kumandanlığı Satınalma Ko- misyonunda hazır bulunmala- rr. (635) (6633) Sirkecide Sarachane an- barında 3 No. lu teftiş komis- yonunun 2686 evrak sandığı- nm Tophaneye naklinin pa- zarlığında verilen fiat pahalı görüldüğünden 3-12.933 pa zar günü saat 13,30 pazarlı ne talip olanların be'li saatin- de Merkez Kumandanlığı Sa- müracaatları. (3398) (6419) 9080 nunusani 1934 de nihayet olunmustur. mütevakkıftır. siye ederiz. Edebiyat ve Sanat mecmuası tav - i , Kayıt muameleleri bankamız dahi dahil Türkiyede ki bilumum şubelerile İstanbul ve İzmirdeki diğer bankalar tarafından yapılacaktır. a Emlâk ve Eytam, İş, Osmanlı, Sümer, Ziraat Bankaları şubeleri beher tahvil için (5) lirası peşin alınmak müte- bakisi üç ay ve üç taksitte tahsil olunmak üzere taksitli satış teshilâtı gös tereceklerdir. tınalma komisyonunda hazır ! bulunmaları, (636) (6635) verilecektir. li RMLER m e se İlerinin, ad ) tertibinden aynı numaraları alabilmek inden ânunuevvel 1933 elce (A) tertibi tahvillerini hangi bankalardan almışlar ii il bankalara müracaat etmeleri lâzımdır. peni & üç YALA 14 Kânunevvel 1933 tarihinden 11 Kânu nusani 1934 tarihine kadar olan müddet zarfındaki satışlar umuma tahsis | | ğı tekrar yapılacaktır. Nakli- | bul haricindeki yerlerden yapılacak sipar işler bedelin yüzde yirmisi peşin ve üst tarafı hamule k bedelinin temamını peşin ödeyenler vagon başma beş İstanbul, Seker OTelefon No. 24470 İstanbul birinci iflâs memurluğundan: Şişlide hanmmoğlu sokağında oturmakta tuğlaci Mihalaki Sutiyadi ef. nin illâs: na iflâsm 27-11-933 tarihinde açılıp tas- fiyetin adi şekilde yapılamasma karar verilmiş olduğundan : 1 — Müflisten a- lacağı olanların ve istihkuk iddiasında | bulunanların alacaklarını ve akla- rı ilândan bir ay içinde birinci iflâs dairesinde gelerek kaydettirmeleri delillerini (senet ve defter hulâsaları ve saire) asil veya musaddak (suretlerini tevdi eylemeleri. 2 — Hilâfına hareket cezai mesuliyeti mmüstelzim olmak üze- re müflüsin borçlularının ayni müddet i- çinde kendilerini ve borçlarımı — bildir. meleri, 3 — Müflisin mallarını her me statla olursa olsun ellerinde bulundu- ranların o mallar üzerindeki hakarı mah- fuz kalmak şartile bunları ayni müddet içinde daire emrine tevdi etmeleri ve etmezlerse makbul mazeretleri bulunma dılıça cezai mesuliyete uğrayacakları ve ruçhan haklarından mahrum kalacakları. 4 — 9-12.933 tarihine müsadif cumarte- si günü saat 14 te alacaklıların ilk içti: | maa gelmeleri ve müflis ile müşterek borçlu olanlar ve kefiilerinin ve borcunu tekeffül eden sair kimselerin toplanma- | da bulunmağa hakları olduğu ilân olu- | nur. (10542) ! si- 0 3 “İN i 8073 VAPURCULUX TURK ANONİM ŞİRKETİ İSTANBUL ACENTALIĞI Liman Han, Te'efon: 22925 KARABİGA YOLU SAADET vapuru 2 Birinci Kânun cumartesi günü saat 18 de Tophane rıhtımından kak Tekirdağı, Erdek, Karabiğa. Dönüşte: Mürefte, Teki'dağa uğrayacaktır. BARTİN YOLU BARTİN vapuru 2 Birinci Küânun cumarlesi günü saat 18 de Galata rıhtımından kalka- cak” Gidiş ve dönüşte Ereğli, Zonguldak, Bartin, Amasraya uğrayacaktır. KARADENİZ YOLU SADIKZADE vapuru 3 Bi- rinci Kânun Pazar günü saat 18 de Galata rıhtımmdan kal. karak gidişte: Zonguldak, İ- nebolu, Ayancık, Samsun, Ün- ye, Ordu, Gireson, Tirebolu, Görele, Trabzon, Rize. Dönüş- te bunlara ilâveten Ofa uğra- yacaktır. kacak. o Gidişte: Marmara, Nafia Vekâletinden: “200,000” kayın yol ve “3020” adet kayın makas tra- versi kapalı zart usuliyle münakasaya konulmuştur. Bu traverslerden “100,000” kaym yol ve “1560” makas traversinin münakasası 10 - 12 - 933 tarihine müsadif Pazar günü saat 15 te “100,000” kayın yol ve “1560” makas traver sinin münakasası da 13 - 12 - 933 tarihine müsadif Çarşanba günü saat 15 te Nafia Vekâleti Müsteşarlık makamında icra edilecektir. Taliplerin cari seneye mahsus Ticaret Odası vesikası ve te- minatı muvakkateleriyle birlikte ayni gün ve saatlerde komis- yona müracaat etmeleri lâzımdır. Talipler bu husustaki şartrameleri beşer lira mukabilinde Ankarada Nafia Vekâleti Levazım Dairesinden, İstanbulda Haydarpaşada Liman İşleri Müdürlüğünden (6502) lirler. lerde nakit Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasından: > Geliri tamamen Ergani Demir yolunun inşasma tahsis olunan ikramiyeli G5 5 faizli 1933 istikrazının 4.000.000 -- liralık ikinci kısmını teşkil eden (B) tertibi tahvillerinin kayıt muamelesi ne 9 Kânunuevvel 1933 de başlanacak 11 Kâ- £ Beheri yirmi lira itibari kıymetteki (B) tertibi tahvillerin on dokuz lira fii ihracına müterakim kupon olarak yet- miş kuruş zam olunmuştur. Bu suretle yeni tertip tahviller ondokuz lira yetmiş kuruş üzerinden satılacaktır. Bu tertibe iştirâk edilebilmesi, beheri yirmi liralık tahvil için berveçhi peşin 19,70 lira verilmesine ve mukabilin- de Maliye Vekili ile Cümhuriyet Merkez Bankasının selâhiyettar imzalarını taşıyan muvakkat makbuzun alınmasına olduğu halde Emlâk ve Eytam, İş Osmanlı, Sümer, Ziraat Bankalarının az Ecnebi memleketlere giden tüccar ve seyyahlara Banka Komerçiyale İtalyana Sermayesi: 700,000,000 (İhtiyat akçesi : 580,000,000 Liret) Travellers (Seyyahin çekleri) satar Liret, Frank, İngiliz lirası veya Doları Frank olarak satılan bu çekler sayesinde nereye gitseniz paranızı kemali emniyetle ta- şır ve her zaman isterseniz dünyanın her tarafında, şehirde otel vapurlarda, trenlerde bu çekleri en küçük tediyat için makamında kolayılıkla istimal edebilirsiniz. Travellers çek- için, 9 Kânunuevvel 1933 tari- tedarik edebi (6626) «arı katında oturdum. Birisi be- im yanaklarım: öptü, kimdi, bili- ASİPİN KEN baş ve diş ağrıları gibi has- kkat buyurulması. — 8326 Tabletleri: Paris, İni Bari sergilerinde birinci derece diploma madalya kazandı. Grip, nezle, süğuk algınlı ar m talıkların en güzel ve kat'i ilâcıdır, İsmine