2 Aralık 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

2 Aralık 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

© da falan berberdeki Ne yenecek? — Haftanın yazısı — © Vaktiyle sinirime dokunan bir ilân görürdüm: “Çocuğum ne yesin?.. O zaman daha gazete yazıları- Mın sinire dokunmarıası lâzım ge n zararsız ve boş birer kalıptan 3 t olduğunu henüz anlıyama- m için fena halde içerliyor- ie. Bu ilân çoktanberi sustu. Zan- mederini; ne yemesi sorulan ço- Cuk büyüdü ve artık o manasız suali sormağa lüzum kalmadı. madı amma ayni suali hemen hemen her evde işitmeğe başla- dım... — Bu gün ne yenecek? « Bizde şehirlinin zayif noktalı rından biri de iştahsızlıktır. Tabii İstisnaları vardır. Amma umumi yetle şehirli iştahsızlıktan şikâyet eder. Hangi eve gitseniz, hanım- lar ve beylerin söz mevzularından yüzde yirmi beş yemek yenmedi dinden, ne yenec: inmediğin- den, — ayıptır söylemesi! — ye- meklerin sofraya konduğu gibi kalktığından bahsedilir. Benim bu çeşit muhavereler Zıtıma gider Yemek behsi bu kadar pervasız, âlem'n içinde meş ğul olursak neden vücudün buna zıt olan öteki vazifesinden bahset memeliyiz?.. Evlerimizde bu yemek faslı ma aleşef halledilmiş değildir. Bunu ben ev hanımının bir kusuru saya rım. Mutfak ve sofra onun salâhi yeti dahilindedir. Erkek eğer hu- susi suretle istediği bir şey olursa söylemeli ve üst ia hanımlara ait olmalıdır. Lâkin bizim hanım- lar maalesef kendi işlerini, evleri- nin içeri meşgalelerini bırakıp kimisi asker olmak, kimisi polis- lik etmek, kimisi mahkemelerde zabıt kâtipliği, hattâ hâkimlik yap mak ve kimisi de mühendislik he vesine düşmekle kadm ve erkek a rasındı azife taksimini ihlâl et mişlerdir. Bunuan başka hanımlarımız es kisinden çok daha fazına sokağa çıkmakta, zıyareüer kabul etmek te ve zamanmın mühim bir kısmı: nı havaiyata hasrelmektedirler. erkeklerin (o çalışma, eğienme ve dinlenme saatler.yle kadınarınki ni karşıaştırırsak arada erkexer lehine büyük fark görürüz. Bu- günkü kadın, gününün en aşağı bir saatini tuvaletine vermekte- dir. Uyanık kaldığı 16 saatten mu hakkak 10 saatini lâf, sohbet, de- dikoau ve gezintiye tedir, Erkek öyle midir?. Bir kere en aşağı yedi saat çalışma zamanı vardır. Bir saat ta işe gidip gelme ye ayırırsak, sekiz saat eğlence, istirahat ve şahsi (meseleler için ancak sekiz saat kalıyor. O esna- da da ona: — pu gunne yenecek? Diye sormak gensizılk Olur. Benim amayıgım kadın yeme- ğı, evin imzamı, kapul ve Ziya” ret ışserini, çocuğunun terbiyesini ocrunte eger ve başkasının ona ka rışmasına müsaade etmez. Amma Şusükuer — Hamaşanan — yel üfürsün su götürsun, diyorlar, A- © İp başlarını bugün bu çayda, ya- rın br.çte, öbürgün o pokerde ge- ziyor:ar ve toplandıkları zaman mani zın mı, yoksa filân kuva ördeki nın mi daha iyi tırnak boyadığını, pıyasada artık iyi dudak rüjü bu- kunmadığını, Maribello (o marka podraların kotusu altı liraya çıktı ğını, bu sene omuzların sivri oldu ğunu görüşüyor ve bu mühim(!) sohbetler üstünde at oynatıyorlar... Tabii sabah olunca evin beyine 80 — Bu gi Bir de beni: — Neden evlenmiyorsun?.. Di- ye muahaze ederler. Büyük lok- ma yiyelim, büyük &öz söylemiye- lum... Amma ben evlenirim de bi- zim hanım bana: — Ne yenecek derse?.. Deli olurum. Zaten deli olmaz- sam evlenmem ya!.. Onun içindir ki; gitgide erkek lerde yemek pişirme merakı, ye- mek İistesi tertip etme sevdası ar- uyor. Geçende bir dostumla bir- likte Beyoğlundan geçiyordum. A damcağız her lokantanın önünde durup yemeklere bakıyor. Sor- dum: — Yahu! Nedir bu? Serseri ço ne yenecek?.. © cuklar gibi lokantalırm yemekle- rine bakıyorsun? — Bizim evde yemek İistesi yapmak bana aittir de. Aklıma Yeni silolar Yeni mahsul senesine kadar bitirilecek i bütün mmtakalar- Iolarını yeni mahsul in karar ver- irdeki dört yüz vagon- luk buğday silosu ilk olarak bitirile- cektir. Arpa fiatları Son günlerde arpa fintleri düş müştür. Mevsim başmda Marmara havzasının yemlik arpaları 3 kuruşa satılıyordu. Şimdi 2 kuruşa düşmüş- tür, Verilen bir habere göre Alman- ya da Türkiye arpalarına rekabet et- mektedir. Yeni ölçüler Yeni ölçülerin kullanılmasına ö- #üciledeki eylen itiheren başlama: çin lâzım gelen hazırlıklara de- vam ediliyor. 'akat caki ölçü ve öletlerin ye- zalmıştır. İktırat vekâleti, alâkadar- larm müşkül bir vaziyette kalmama- ları için tedbirler alınmasmı bildir- miştir, Bunun için muhtelif vasıtalarla ta- mimler yapılacak, eldeki âletlerin bir an evvel değiştirilmesi davullarla ilân edilecektir. Yunan murahhasları pazara geliyorlar Türkiye ile Yunanistan arasmda aktedileceiY ticaret mukavelesi müza- keratına memur edilen Yunan murah- baslarınm pazar günü şehrimize ge- lecekleri anlaşılmaktadır. Heyet Yunan hariciye © nezareti mukavelât şubesi müdürü Mösyö Ar giropulos ve İktisat ve sanayi şubesi müdi doropulos ile Atina ticaret odası er- and bazı zevattan mürekken- Tol Aviv'de Bulgar pavyonu SOFYA, 1 (Milliyet) — Bulgar hükümeti son zamanlarda ticari mü- nasebatını takviye etmeğe çalışmak- tadır. Mısır ve Filistin ile Bulgar ithalât ve ihracalı ehemmiyetli derecede yük- #elmiştir. Bulgar mahsulünü ve masnuatımı göstermek için Tel Tviv panayırın- da bir Bulgar pavyonu açılacaktır. Bu pavyon Pragdaki Bulgar pavyo- nuna müşabih olacaktır. (İş Barikasından alman cetvelidir) 30 Teşrinisani 1933 Akşam Fiatları Tabvilât Elektrik Trümvap Tünel Re tem Anadolu ir İş Bankası Na- .. ..5 ww Hamiline 970 ». Müemsin Vi Tramvay 46.50 Anadolu Hire 2.0) 5 450 Pari Milano Büke Atina Cenevea Amscerdamı Sofya 48 11747 651625 NUKUT Kuruş Bükreş, Moskova (Satış) 1040678 gelsin diye bakıyorum.. Dedi: Yemek pişırmıyorlar, İlistesiz yapmıyorlar, şişmanlamasınlar di- ye yemiyorlar da... Anlaşılan ha- nımlar artık yemek içmekle alâka larını kestiler.. Eskiden İlmuhal o kunurken bize Melekleri şöyle va- rif etmişlerdi: içmezler, anlarda Hanımlarımız yemekten içmek ten kesildiler. Erkeklik dişilik bah si de son zamanlarda pek karıştı. Kim erkek, kim kadın, artık farke dilemez oldu.. Demek bizimkiler Melekleştiler... Desenize! Ah Me- lekler ah! : —MİLLİYET CUMARTESİ 21 CUMARTESİ 2 KANUNUEVVEL 1933 ŞEHİR HABERLERİ Belediyede Şehir bahçeleri Bir kısım boş arsalar bahçe haline konacak Eğlediye, şebrin bazı meyTanlarını ve boş arsalarından bir kısmını balıçe hali- ne koymağa karar vermiştir. Bu yerlerden bir kısmı oçcuklara, di- ğer kısmı da umuma mahsus olacaktır. Modada yaptırılandan başka biri Şişli veya Nişantaşında, diğeri de Haliçte ol- mak üzere iki çocuk bahçesi daha yapı- lacaktır. Bundan başka Şehremini far- ka binası önünde de umumi bir bahçe daha tesis edilecektir. Boş arsalardan hepsinin bahçe hali- ne konmasma imkân görülmediği takdir- de bazılarına belediye bahçeler müdür- lüğü tarafından çiçek £ ve yeşillik ekil mek suretile şehrin güzelleştirilmesine çalışılacaktır. Ruhsatsız inşaat Yeni yollar ve yapılar kanununa mü- halif ve ruhsatsız olarak yapılan evler- den bir kısmının Ankara belediyesi ta- rafından yıktırılmasına karar verildiği telgraf havadisi olarak yazılmıştı. Kanunun tatbiki tarihindenberi İstan- bulda hiç bir bina hakkında böyle bir muamele yapılmamıştır. Ancak, evvelki gün Bakırköyünde ruhsatsız olarak ah- Kanun, bahçe işinde ve diğer binalar ln bitişik olmamak üzere | abşap bina inşasına bazı şartlarla müsaade ediyor. Belediye kanuna muhalif olarak yapı- lan binalar evvelâ kanuna uygun bir bale getirilmesini temine çalışacak, son çare olmak üzere binayi yıktırscaktır. Kadıköy tramvayları Haydarpaşadan Kadıköyüne uzatıla- cak olan tramvay hattı, İbrahim ağa çayı rından dolaştırılarak Kadıköyüne getiri- lecektir . Şirket, bu semtte fazla kala balık bulunduğunu nazarı | dikkate al- mış ve hattın daha kısa bir zaman içine de inşaat masrafını koruyacağını hesap etmiştir. Haydarpaşa hattının diğer bir kısmı da rıhtımı takiben Kadıköy iskelesine uzanacakıtır. Bu hat için her şeyden ev- vel Haydarpaşada tren hattı üzerindeki geçit köş ün itşası lâzım geliyor. Belediye tarafından yapılan teşebbüs ü- öprüsü için demir. bütçesine yeni tahsisat koyacağı haber al nmıştır. Bu takdirde köprünün inşasına bu yaz başlanabilecek ve köprü bir senede ta- mamlandıktan sonra ancak 935 senesin de Haydarpaşa rıhıtmına hat döşenme- sine başlanadaktır. Muayeriöye gelmeyen kapıcılar Belediye müstahdemin idarehanesine şimdiye kadar muhtelif sınıftan beş bin hizmetçi *.üracaat etmiştir. Bunlar muay yen zamanlarda müracaat ederek mun- yenelerini yaptırıyorlar, Han ve apartı man kapıcılarının da tesçiline lüzum gö- rülmüştü. İstanbulda 5 bin kadar kapıcı bulunduğu halde şimdiye kadar ancak 700 ü müracaat ederek cüzdan alm şiar ve muayene olmuşlardır. Müracaat et- miyenlerden elli liraya kadar para ceza- sı almacaktır. Bunların isimleri tesbit edilmektedir. bir çeşme hikâyesi Evkaf idaresi bir müddet evvel Çak- makçılar yokuşundaki tarihi binalardan Ibrahim > mektebi ile altındaki şeş | sebili satmış ve tapu senetlerini . Binanm yeni sahipleri manifatura mağazaları yaptırmak için burasını yıkmıya başlamışlardır. Fakat derhal Müzeler idaresi işe karışarak bu- yanın âsarı atikadan olduğunu söylemiş ve yıkma işini durdurmuştur. o Bunun üzerine mal i Ankaraya giderek Maarif Vekiletile temas etmişler, Ve kâlet sebli eski heyetile Müzeler idare. sinin göstereceği bir yere nakletmek ve tesis masrafını da kabul etmek şfile burasının yıkılmasına müsaade vermiş- tir. Yer sahipleri bunu © yapacaklarına dair taahhütname vermişler, sonra İs- | emi haiz değildir. Çeşme, satılan yerin göre birini iye diyer” demiş ve Ev- kaftan yerin parasını istemiş, ayni sakcula işi de 'durdurumğinri Mak vali” leri Belediyeye müracaat ederek bura sanın yıkılmasına müsaade edilmediği tak dirde zarar ve ziyan istiyeceklerini söy- lemişlerdir. Yugoslav sefiri geldi Belgratta bulunmakta olan Yuyos- lavya sefiri Mösyö Yankoviç dün sa- bah şehrimize gelmiştir. Sefir bu « şam Ankaraya gidecektir. Hilâliahmerin danslı çayı Hülâlinhmer Cemiyeti tarafından fakir çocuklar menfaaiine olmak ü- zere tertip edilen dans'ı çay , dün Bey oğlunda İtalyan klübü salonunda ve- rilmiştir. Poliste Lokanta ve Meyhaneler Müstahdemleri hakkında tahkikat yapılacak Polis üçüncü şube müdüriyeti İs- tanbulda mevcut içkili lokanta, pas- tahane, bilümum meyhaneler hakkın. da yeniden bir liste tanzim etmekte- dir. Her poli? merkezi kendi mıntaka- # dahilinde bulunan bır gibi yerlerin sahip ve müstahdemleri hâkkında tah | kikat yapacaktır. Mevcut meyhane, sahip ve müs- tahdemlerinin polisçe sabıkaları olup olmadığı daktiloskopi kısmından tah- kik edilecektir. Yeni kaçakçılık “vak'aları Dün limanımızdan Selâniğe hare- ket eden İtalin bandıralı Gansteiy va- puru yolcularından Jerekyan, Abidin Fazlı namında üç kişi üzerinde 12000 drahini, 75 frank ve bir Fransız al- tmı ve Tophanede sahibi meçhul 20. kilo yaprak tütün ve Fındıklıda iki çuval kaçak süsam yakalanmış ve mü sadere edilmiştir. Tramvaya asılan çocuk Cemal isminde on üç yaşlarında bir çocuk Samatyadan geçmekte ©- lan vatman Selim efendinin idaresin- deki tramvaya asılmak istemiş, mü- vazenesini kaybedip düşmüştür. Düşme neticesinde çocuğun başı kaldırımın kenarına çarparak tehli- keli surette yaralanmıştır. Çocuk has taneye kaldırılmıştır. Esrarkeş Beykozda polis noktası bir kah- venin önünden geçerken içeride bir adamın kocaman bir sigarayı çekip olduğu yerde sızdığını görmüş ve şüp- he üzerine bü adâmı yakalamıştır. Şevket isminde olan bu adamın hı olduğu görülmüştür. Şevketin ce binden de paketlerle esrar çıkmıştır. Bu adamın esrarı kendi içtij bi ötede beride sattığ. da anlaşılmm br. Şevket mahkemeye teslim edil- miştir. Bir hırsız yakalandı Zabıta bir müddettenberi hırsızlar arasında Hacı Fitil namile maruf Ali Rıza isminde azılı sabıkalıyı aramak- ta idi, Hacı Fitil Fatihte Çarşamba civarında bir binanın parmaklıkları nı sökerken yakalanmıştır. Randevu evleri Emniyet müdürlüğü ikinci şube müdürlüğü gizli randevu evleri hak- kında takiplerine devam etmektedir. Geçenlerde Beyoğlunda vuku bu- lan rüşvet hâdisesi üzerine halen açık olan umumi evlerin açılma muamele. lerinin yeniden tetkikıne lüzum görül- müştü. Polis ikinci şubesi bu işle biz- zat meşgul olmakta ve sıkı tahkikat yapmaktadır. Son günlerde yapılan tahkikat ne- tcesinde Beyoğlunda Fevziye, Şük- ran, Kadriye ve Hayriye isimlerinde dört kadının evvelce evleri kapatıl- dığı halde bilâhara bun suretile tekrar evlerini açi dana çıkarılmış ve bunlar Gal! kapatılmıştır. Polis müfettişleri tahkikata devam ediyorlar. Kahvede yapılan azama Galatada Mahmudiye caddesinde Salihin kohvesinde zabıta bir arama yapmış, Arslan yapurunda çalışan ya | #ıcı Ömerin üzerinde bir ustura , Sab- rinin üzerinde bir tabanca, İsmailin üzerinde bir sustalı çakı bulunmuş. tur, Bir çocuk ambara düşlü Sirkecide İnönü vapuruna çikola- ta satmağa giden Ziya ismindeki ço- cuk vapurun anl düşerek göz ve başmdan yaralanmıştır. Pencereden aşağı Cerrahpaşada fırın ittisalinde ber- ber dükkünmın içinde oturan Hakkı efendinin mahtumu Remzi pencere- den düşerek başınlan yaralanmıştır. Kumar Tophanede Nazminin kohvesinde kumar zabıtaca (o görülen Panayot, Yorgi, Nihat, Ali namında- ki şahıslar cürmü meşhut halinde ya- kalanmışlardır. sında Otomobil ile araba Dün sabah Beyazıttan' geçmekte olan Sehure Hanım 1228 numaralı ş0- för Yaninin otomobili ile arabacı İs- mailin arabası arasında dan , ayağından ağır surette yaralan” mış , Hasekinisa hastanesine yatırıl- mıştır. Şoför Yani ile arabacı İsmail yakalanmışlardır. J YURTDAŞ ! Tİ On para harcerken bile kimin cebine gi düşün / İktisat ve Tasarruf Cemiyeti Talebe kongreleri Birlik kongresine murah- haslar bu hafta seçilecek Hukuk fakültesi Talebe Cemiyeti dün Halkevinde senelik kongresini yapacak- | ti. Fakat! ekseriyet olmadığından kongre gelecek cuma gününe bırakılmıştır. Milli Türk Talebe Birliği cnmiasma iksek mektepler ve fakülteler talebe cemiyetleri kongreleri bu haf- ta içinde yapılacaktır Pazar günü eczacı ve mülkiye, pazartesi ü Tip derek Talebe Birliği cek murahhaslarını seçeceklerdir. Ankara liselerinden mezunlar cemiyeti Ankara kız ve erkek lise den mezunları Cemiyeti dün halkevinde senelik kongresini yapacaktı. Fakat ekseriyet olmadığından kongre hafta sonraya bırakılmıştır. Üniversitede lisan imtihanları Üniversite talebesinin lisan bil lerini arttırmak için bir lisan mekte- binin açılması kararı üzerine üniver- sitede bir veya bir kaç lisan bildik- lerini iddia eden talebenin bir imti- hana tâbi tutulması takarrür etmiş- & ir Bu imtihanlar perşembe günü ya- pılacaktır. İmtihanlata yüzlerce ta- lebe girecektir. İ.kmekteplerde yeni tedris usulü İlk mekteplerimizde talebenin zih- ni inkişaf kabiliyetini arttıracak ye- ni bir usul kabul edilmiş ve ilk defa olarak şehrimizde tatbikine başlanıl. miştir. Bu şeklinin esası talebeyi dinle- yici vaziyetten çıkarak tam mana- sile faal bir hale getirmektir. Bunun için çocuklara muayyen mevzular ü- zerinde etütler hazırlanmakta, bun- lar doğru veya eğri cihetleri etra- fında münakaşalar yaptırmaktadır. Nâzım vaziyette kalan muallim, fm heyeti umumiyesi hataya düş- ü zaman müdahale etmek vaziye- tindedir. Biribirlerile daha sıkı bir şekilde teması da temin eden bu yeni usul ayni zamanra, çocuklardaki arayıp bulma kabiliyetini de arttırmaya ya- rayacaktır. Maaş bugün Emlâk bankası tehacüme karşı tertibat aldı Devlet dairelerinde umumi maaş len maaş veril meğe başlanacaktır. Eytam , Eramil ve mütekaidinin üç aylıklarının verilmesine çarşamba gününden itibaren başlanacaktır. Malmüdürlüklermde Kanunuevvel, Kânunusani ve Şubat maaşları verile- ir. Emlâk ve eytam barkası da bu- günden itibaren yeni cüzdan kabül edecek ve gününden itiba- ren de eskilerin mart, nisan ve mayıs üç aylıklarını kırılmış olarak verecek- tir. Harp malâllerinin buhran vergi- sinden istisna edilmeleri için mensup ları askerlik şubelerinden kendilerine vesika verilecektir. Elik Bankâni ezin tehacüme meydan vermemek içi diyemem sermek: yakl e almıştır. Inhisarlarda Lübnan, tuzunu bizden alacak Lübnan bükümeti, Foça memle- hasından (8) bin ton tuz satın almış- tir. Bu miktarm yarımı inhisarlar İ- daresi İzmir şubesi müdür muavini Hüsnü bey tarafından Beruta | gö! rülmüş ve Hüsnü bey avdet etmiştir. Tuzların mâtebaki kısmı bilâhara gön derilecektir. Yapılan bir mukavele mucibince, Lübnan hükümeti badema tuz ihti- yacını Türkiyeden tederik edecektir, Bir aylık kaçak sigara ve içki İnhisarlar İstanbul başmüdürlüğü takibat müdürlüğü memurları tarı fından bir teşrinisaniden nihayete ka- dar bir ay zarfında 40 bin küsür muh- telif cins sizara, mühim miktarda ka- çak içki müsadere etmişlerdir. Bun- larm mühim bir kısmı ihtisas mah- kemelerine intikal etmiştin Tahir ve Cemil Beyler ANKARA, 1 (Milliyet) — Hukuk Fakültesi Ordunariuu Tahir eByle Akay müdürü Cemil Bey İstanbela Mpa İsâdan Musaya...! Yeni bir hareket var! İsâ mezarından başını kaldırıp baksa tesis ettiği dinin! Martine Lutber'den sonra Hitler © tarafın- da yeni bir şekle sokulduğunu görür ve zaten Havariyunım bil- bassa saint Pier: elinde deği- şen Hıristiyanlığın bugün ahti ka- dime büsbütün veda ettiğine baka- rak ikinci bir defa çarmıha geril- emk için derhal Kudüse kaçar- in. Almanyada Naziler dini teşkilâ- tım milli gayeler hesabına hareke- te getirilmesi için çalışıyorlar. Bu hareket belki de yeni bir reformun başlangıcıdır. Almanyanm yeni rejimi sefalet çekmiş ve nihayet garmıha gerilmiş bir din müe nin'peşinde gitmekten utanıyor. Naziler: — Biz kahraman isteriz, maz- lâm bir İsâ bize yol ( gösteremez! diyorlar. «xs Faşist kıtaları Roma üzerine yü- rüdükleri vakit Papayı telâş (al mıştı. Fransız ihtilâlinde ecdad. nın başına gelen hâdiselerin Vati- kanda tekerrür edeceğinden kor- kuyord Ve Faşistler bütün hızla. l: bir şövalye hayatı geçiren Papa epeyi buhran geçir- di. Adeta Vatikan'da mahsur kal- dı. Fakat sonra ne oldu, nasıl ol- du. Kiliseyi silip süpürmek istiyen Duçe'nin bir gün Vatikan'a kadar gidip Papanm elini öptüğü ve ki 8e teşkilâtının Faşizme yardım et- mesi için iki taraf arasında bir mi- sak imzalandığı işitildi. Ve bu hâ- dise Kurunuvüstada krallığını tas- tik ettirmek için yalınayak © başı kabak Papanın kapsında kar, yağ- mur altında sabahlara kadar yal- varan hükümdarın macerasmı ha- tırlati Faşizmin kudreti hesabına bir acizdi. Naziler daha inkılâpçı görünüyor lar. Hiç olmazsa dini,'müspet bir inkılâp unsuru olarak kullanmayı tercih ediyorlar. Buna rağmen her iki rejimin bu noktada tam bu ile. ri hareket yapmaktan uzak kaldığı görülüyor. Büyük harp dünya üzerinde bir çok inkılâplar yarattı. Fakat vi dani davalarda Fransa ihtilâl yaptığı ileri hareketi gösteremedi. Yalnız komünizm bu (noktada &- saslı bir vaziyet alabildi. 1789 da daha krallar o bile mu- i kaddes birer mahlük. addedilirken büyük hi Mirabeau ilk Millet Meclisinde şöyle bağırmıştı: — Fransayı Katolik mezhebin-s. den kurtarmalıyız! ; Voltaire'in fikirlerile beslenen Fransa inkılâbı Mirabeau'yu böyle bağırtmıştı. j Anlaşılıyor ki büyük inkılâplar j derin ve devamlı fikir hareketleri- © le beslenmedikçe kendilerine isti- mat noktası bulmakta tereddüt edi. A yorlar. Böyle olmasaydı harpsonu inkı- lâplarında aradan (bu kadar yıl için bir değil bin bir Mira- beau'nun ayni sözü tekrar etmesi lâzımdı!! bu Burhan CAHİT Haham İlyas Ef. geliyor Şark sinagonlarında mu- seviler türkçe âyin yapıyor. Diyarbekir Hahambaşısı İlyas E- fendi yakında şehrimize gelecektir. İyas efendi şark ve cenup vilâyetle” rinde musevilerin Türhçe konuşması, Türk ismi almaları halkında ilk çığı- rı açan zattır. İlyas efendi bir kaç senedir bu yole'a yorulmak bilmez bir şekilde çalışmaktadır. Ilyas efendi bu sene de musevi çor cuklarının kâmilen Türk mekteple- rinde tahsil etmeleri ve musevi mek- teplerinin kapatılması için faaliyete girişmiş ve kendi mıntokasımda büyük bir muvaffakıyet elde etmiştir. Ilyas efendi son aylarda bir pro- pazanda seyahatine çıkarak, şark ve cenup vilâyetlerinin ekserisinde mu- sevi cemaatlerile temas etmiş ve Türk çehin tamimi icin vaazlar vermiştir. Diyarbekir başhahamlığı dahilinde bütün sinagonlarda ve kavralarda dur alar, âyinler mün! a Mi hası'an türkçe ya: İstanbulda Ilyas efendi meclisi cis mani ile temas edecek ve türkçülük cereyanının bütün Türk yahudilerine mm istiyecektir.