11 Aralık 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

11 Aralık 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Yerli malını ecnebi m: lar hakkındaki uzun ve bitti. Karar deheştli! Bu akıbetleri vahim. Haklarında tak Yapılacak. Gazeteci olduğum için bu t #özünün manasını bilirim. Be- Teket versin ki mahkemelerimiz ve ka- Runlarımız, bizim her takibat hevesi- mize uymazlar. Ama, yerli malım ec hebi malı diye satanların bu azim ci- Bayetleri cezasız kalmalı mıdır? #âl... Vurmalı bellerine ve ellerine... Ti- caret ancak böyle doğruyu söyliyerek ve kimseyi aldatmıyarak inkişaf eder. örmüyor musunuz?. Dünyanın ber Yerinde mallarm kuyruklarına past Portları bağlıdır. Lâtfeyi bırakalım. Gazetelerde yer li malını ecnebi malı diye satanların cezalanacaklarına dair olan habere ben hâlâ inanmıyorum ve bu kararı verdiğini zannettiklerim de inanma- nlar, Çünkü bu olur şey değildir. Umumi harp yeni başlamıştı. Sa- bahları bize uğrayan bii ü Sumuzu vermek için istemiştik. Ispartalı dam olan sütçü Sen Corç markalı altı- nı nefretle inde etti ve bize: — Hâlâ mı bunların paralarını kul lanıyorsunuz?.. dedi. e Herkes böyle düşünse ve her alıcı bu zihniyette olsa yerli malını cenebi malı diye satmaya ihtimal kalmaz. Lâ- kin “Fransız köselesidir,, demezseniz &n ucuz terliği bile kimse almaz. Hal- buki piyasadaki kunduraların yüzde doksan sekizi yerli kösele ile yapılmak tadır. Bir terziye gidersiniz, size gös- terdiği kumaşın İngiliz olduğunu söy- İemez de Belçika yahut Çek kumaşı olduğu hakikatini söylerse elbiseyi Marlamaz, dükkândan çıkarsmız. Dün Yada şöhret bulmuş bir takım metalar Yardır. Bunlar daima aranır, fakat bı anların yüzde sekseni onlar deği Büyük fabrikalarımızdan pek çoğu toptan aldıkları siparişlere ecnebi ma- İı çeşnisini vermek mecburiyetinde- dirler. Ismarlıy, öyle ister. Buna (bayır!) dersek o sipariş kaçar. Tica- rette en büyük beceriksizlik siparişi bir (Ford) otomobilini yerli malı diye teşhir ederek kendimizi aldatmak mı, Yoksa bir yerli kumaşma saf yün ma- hasıma Ali Wool damgası vurarak i dna İngiliz malı arayan bir müşteriyi memnun etmek mi kârlıdır; ve haklıdır? Zaten dört buçuk kuruşluk tcaret hacmimiz var, Buhran bir | taraftan gırtlağımızı ukıyor, bir taraftan da biz biribirimizi harpalamıyalım. Ka nunda Türkiyede yapılmış o bir malı Meselâ Fransada yapılmış diye satana ileceğine dair sarahat te yol- tur, Biribirimizi çekemiyerek te su katıştırmak için ortaya atılan bu sözlere kulak asmıyalım. Hal Eğer bu vesile ile malı değerin- den fazla satıyorlarsa o zaman iş de- ğişir. Bir nevi ihtikâr olur. o Eşyada yapılan ihtikârm cezalanacağını bil- miyorum ama imkân varsa bunun ö- Düne geçelim. Çünkü bu bir nevi hır- tızlıktır. Size küçük bir misal: | İki hafta evvel İstanbulun maruf bir mu- #amba fabrikasından bir yağmurluk ler ve 10 liraya sa- brika benden bugünkü şartlar ve çeşitler içinde bir malm hakiki değeri ne olduğunu b meğe imkân yoktur. Onun içindir ki büyük şehirlerde hele geçici ve yaban- cı müşterilere daima meselâ Parisin Galeri Lafayet, Prentan ve Berlinin Verthaym mağazaları gibi büyük mü- esseseleri tavsiye ederler. Oralar da in sanı fiat üzerinden aldatmağa tenez- zül edilmez. Ticaret Odasmın, Ticaret Müdürlü- Zünün ve nihayet bu yerli malını sene- alı diye satanları cezaya çarptır- istiyenlerin asıl dikkat edecekle- te budur. Nasıl, memlekette haki- ki maktu fizte doğru gidebiliyor mu- yuz? Yeni bir müdiriyet!.. Şehir Meclisi azasından Avni Bey! Tanırsnız. Evvelco Adalardı za çıkmıştı, bu sefer Fatihten seçildi.. Bu- Dun manası (Adalar fatihi) demek- tir. Evet! Adalar fatihi ve Şehir Mec- lisinin en natak uzvu Avni Bey bira- derimiz riyaset makamma bir takrir vermiştir. Bu takriri aşağıya yazıyo- ruz: “Belediye kadrosunun anbean te- vessü ve inkişaf etmekte — olduğunu görmekle bahtiyarım. Bu emrihayre naçiz bir hizmet etmiş (olmak için kadroya (Surlar ve duvarlar Müdiri- yeti) namile bir müdiriyet ilâvesini tek if ederim. Bu müdiriyet öteden beri şehrin etrafını tezyin eden tarihi sur- ları muhafaza, tezyin ve teşhir edece- üi gibi her gün adetlerinin arttığını gördüğümüz, Çrağan, Erkâniharbiye dairesi, Rami kışlası ve Adliye sarayı gibi muhterik mebanimizin duvarları- nı da harabiden vikaye edecektir.,, Takrir ehemmiyeti encümene ha- vale edilmiştir. FELEK MİLLİYET PAZARTESİ 11 KANUNUEVVEL 1933 Ekonemi Benzin! Fiatlar Anadoluda da arttırılmış! Ticaret odası dün Ticaret Mü- dürlüğünden yapılan sorgu ve is- tenen malümat üzerine ben- zin fiyatlarndaki son yükselişin sebeplerini tetkike başlamıştır. Oda dün derhal Köstence, Nev- york ve Avrupadaki muhabirlerin- den geçen haftadan evvel ve gö- çen hafta içinde benzin fiyatları- nım seviyesini telgrafla sormuş- Diğer taraftan şirketlere de müracaat edilerek yükseliş sebep- leri hakkında malümat istenmek- tedir. Şirketlerin buna ne cevap vereceği merakla beklenmektedir. Benzin fiyatları son yükseliş- ten evvel İstanbulda kilosu 30 ku- rTuştu, Bu kumpanyaların ticaret müdürlüğüne ve oda gazetesine verdikleri malümattan tesbit edil- mektedir. Anadoludan gelen malümata göre, benzin fiyatlarma orada da zam yapılmıştır. Ticaret müzesi İstokholm fahri jeneral konso- losumuz konsolosluk binasında bir ticaret müzesi yapacaktır. Bu mü- zeye lâzım olan ticari eşya gön- derilecektir. Tasarruf haftası yarın başlıyor Milli tasarruf ve iktisat haftası yarın başlıyor. İlk mekteplerde yer- li malı kullanılması lehinde konfe- ranslara devam edilmektedir. Yarın- dan itibaren liseler ve orta mektep- lerde de konferanılar ve leyli mek- teplerde yerli meyvalardan mamul tatlılar verilecektir. Yüksek Iktısat ve Ticaret mekte- bi talebe birliği, hafta zarfında muh- telif yerlerde konferanslar vermeğe ve broşürler dağıtmaya karar ver- miştir. Bu maksatla birlikte toplan- lar yapılmaktadır. Tasarruf haftası münasebetile şeh- rin muhtelif yerlerine afişler asılacak cuma günü de şehirde bir tasarruf a- layı yapılacak, fabrikaların reklâmla- rını taşıyan otomobiller her tarafı do- laşacaklardır. Nakliyat anbarlarının bir müracaati Sirkecideki nakliyat anbarları sa- hipleri müştereken ticaret odasma bir müracaatta bulunmuşlar ve Sir- keci hamallarından şikâyet etmişler. dir. Şi te nazaran: Sirkeci hamal- ları b ara taşıdıkları eşyanın be- her parçasından 15 kuruş almaktadır. lar ki bu aşağı yukarı ton başma 200 malların bir başka anbara eşyanın tonunu 75 kuruştan taşıdıkları iddia olunmaktadır. Oda hamal başmı çağırtarak bü- tün Sirkeci nakliyecilerini ayaklam- dıran bu İşin esasmı sormuştur. Ha- malbaşı işin hakikat olduğunu söy- lemiştir. Yalnız hamallar bunu o an- barın başkalarına yükünü | taşıtması korkusu karşısında rekabet | için yaptıklarımı iddia etmektedirler. | ' 4 | (iş Bankasından alınan cetvelidir) 9 Kânunuevvel 1933 Akşam Fiatları Tabvilât Elektrik Tramvay Tümel ük Aradolu 1 Gör781 kuponunuz Mümessil ESHAM İş Bankası Nar ma 245 w » Hamiline SA0 La NUKUT Kuruş 20 £, Franaz 166 12 öz 21 Ker, 1 Florin kuruş tutmaktadır. Halbuki ayni ha- | Maarifte Yeni mektep Maarif yeni mektep binaları yaptırıyor Fındıklıda inşa edilecek ilkamektep binası için bulunan arsa sahibi ile be- lediye arasmdaki ihtilâf Daimi Encü- mende tetkik edilmektedir. İhtilâfm ballini müteakıp inşaata başlanacak ve denizden görünecek güzel bir bi- na vücuda getirilecektir. Muallimlerin içtimaları kaldırıldı İlik tedrisat muallimlerinin kendi muntakalarında haftalık ders (o prog- ramları etrafında görüşmek üzere va- ki olan toplantıları kaldırmıştır. Bun- dan sonra yapılacak toplantıların da- ha istifadeli olmasını teminen yeni ba- zı esaslar hazırlanmıştır. Talebe memnun Liselerin son sınıflarında birinci 80- ne muvaffak olup diploma alamıyan tihana girebilece, 'kâletince karar verildiği hakkında ya- zılan haber, talebe arasnda memnu- niyetle karşılanmıştır. Mücerrisler içtimai yapıldı Tıp Fakültesi Müderrisler Meclisi 'dün toplanmış, bazı ders programların iki günde bir hastahanelere gidip staj görmeleri tekarrür etmiştir. Bir Pr. daha geldi Hukuk Fakültesi Hukukudüvel mü- derrisi M. Kari Ştrup şehrimize gele- rek tedrisata başlamıştır. Liselerde hususi imtihanlar Maarif Vekâleti umumi müfettişle- ri, vekâletten aldıkları emirle, ve ortamekteplerde başlıyan hususi hanlarda bulunmak üzere (o muhte! yilâyetlere hareket etmişlerdir. Talebe birliği kongresi Milli Türk Talebe Birliği (o senelik kongresi, cuma günü toplanacaktır. Tıp Talebe Cemiyeti, bugün topla- narak Birlik kongresine murahhasları- nı seçecektir. Limanda Vekâletten Sorulacak Liman nizamnamesinin bir iki noktası Bundan beş ay evvel Heyeti Vekile- de kabut edilen İstanbul liman nizamna- mesinin 17 inci maddesi şubatta tatbika baş anacaktır. Bu madde gemilerin bo- ğazda seyriselerlerine, dairdir. Şimdiye yi Gr hiç bir kaideye tâbi değildi. Yalnız ek - seriya gemuer beynelmisci kavade Tia- maddesinde şoyle denimektedir: “Kara denize g.den vapurlar Rumeli sahilini Karad.nızacu gesenler Anadolu sahilini geçen hata nazaran gemi sancakta ka » lan kısımda seyreuer. mizamnamenin bu maddesinde guze çarı in bir yanlış İk veyn.İmuel denize. minde dani muzarı dikkat c.locta.iştir. Bu madd.ye Jay.ş.a vapuriarın beynelmi - hi.âfına sağı değil solu takip ğr denilaiğın: nazaran sağın takip edil memesi icap etmektedir. Bu vazıyet de- Discileri şaşırtmışdır.. Bilhassa bu mad - nin tatbik edilri,ee.ğini de tasrih edil mesi aynca işi karıştırmaktadır. Ticaret odasına müracaat eden birçok ecnebi şirketler vaziyetin tavzih edilmesi ni istemişlerdir. Oda bu müracsatlara cevap vermediğinden İktrsat vekâleti de nizyolları müsteşarlığından £sonracak » br. . Kangi rıhtımlara bağlanacak Deniz Ticaret müdürlüğü vapurculu. â da yollarında çalı şan vapurların hangi rıbtımlara bağlaya cağını ve ne şekilde hareket edeceğini emire Amikal cemiyetinde Türkçe konferanslar Musevilerin Beyoğlunda Ami- kal isminde bir cemiyetleri var- dır. Bu cemiyetin merkezinde her sene kış mevsiminde fransızca 0- larak 28 - 35 konferans verilirdi. ren bütün konferansların türkçe olarak verilmesini kararlaştırmış- tir. İlk konferans evvelki gün Elektrik şirketi müşteriler dairesi müdürü Osman Kemal Bey tara- fından verilmiştir. Osman Kemal Bey geçen yaz otomobille Avru- pada ve Balkanlarda yaptığı seya- hatten bahsetmiştir. Salon kâmilen dolmuş, konfe- rans büyük bir alâka ile dinlenmiş- tir Vergi tahsilâtı Tahsilât iyi bir şekilde yapılmaktadır Son mali teşkilâtm faydaları görülmeğe başlamıştır. Tahsilât işleri yolunda gitmektedir. Bey- oğlu tahsilât ve tahkikatı da yolun- yapıyor Nevyork Times gazetesinin muharrirlerinden Mösyö Ladistos Farag şehrimize gelmiştir. Mem- leketimiz hakkında tetkikatta bu- lunmaktadu ir, Zührevi hastalıklarla mücadele Vilâyete tebliğ edilen zührevi hastalıklarla mücadele talimatna- mesi bugünlerde Sıhhiye müdü, yetile Emniyet © müdürlüklerine tamim edilecektir. Sıhhi komisyon devam ediyor Şehrimizde bulunan hıfzıssıhba umum müdürü Asım İsmail Be- yin riyasetinde dün de frengi ta- imatnamesinde tadilât yapmağa memur komisyon toplanmıştır. Bu içtimada, yakında tatbik edilmesine başlanacak olan züh- revi hastalıklarla mücadele tali- matnamesi mucibince sıhhi komis- yonlar teşkili görüşülmüştür. — — ——— Poiiste “Bir soyguncu Paspas hırsızlığı yapan birisi yakalandı Son zamanlarda Şişlide ve Kurtuluş ta bir çok apartıman.arın paspasları çalınmakta, fakat bir türlü faili mey- dana çıkmamakta idi, Nihayet evvel- ki gün Lütfiye isminde bir kadın Kur- tuluşta Komiyo ve Güneş aparlımanla- rından paspasları çalarak savuştuğu mrada yakalanmıştır. Yapılan tahki- kat neticesinde Şişli ein ya pılan bütün paspas Bi FERAR,, kendisine ç süsü veren Lütfi ye tarafı yapıldığı anlaşılmıştır. Lütfiye suçlarını itiraf etmiştir. Esrar kaçakçılığı Dün akşam limanımızda şamandı. rada bağlı bulunan İta.yan bandıralı Lakoi vapuru tayfasından ve İtalyan tobaasından Habeşistanlı Paskar oğlu üzerinde muhafaza memurları adı ayakakbı mantarı şeklinde bir kilo rar yakalanmış ve maznun sekizinci ihsas mahkemesine sevkedilmiştir. Niçin iade edildi? Trabzonda şüpheli olarak dolaştığı görülerek şehrimize gönderilen Yani hakkında zabıta tahkikat yapmıştır. Aldığımız malüma! şöre Yı. ismin- bulunan pasa- inin İstanbula kadar olduğu görülmüş ve Trabzon- dan onun için iade edilmiştir. Koruyu kesörlerken Beykozda Emlâk Bankasma sit Ab- rahampaşa koruluğuna son zamanlar. da bazı kimseler dadanmışlar ve gi lice korudaki ağaçları kesmeğe ba; mışlardır. Zabıta bu koruluğu gözetlemeğe başlamış ve evvelki gece üç kişi koru- daki ağaçları keserlerken cürmümeş- hut halinde yakalanmışlardır. Bunlar Ali, Mehmet ve İsmail isimlerinde üç kişidirler. Maznunl, unda tah- kikat devam ediyor. Ramazan hazırlıkları 19 kânunuevvel salı günü Ra- mazanın | ine tesadüf etmekte- dir. Ramazan hazırlıkları bitmek üzeredir. Büyük camilerle cemaati ke- sif olan mahalle camilerinde va- zedecek vâizlerin isimleri tespit edilmektedir. Bunun için bir ko- misyon meşgul olmaktadır. Vaizlerde iktisat ve tasarruf mevzularına da ehemmiyet yeri- lecektir. İktisat ve tasarruf hak- kmda alâkadar vekâletler tarafın- dan muhtelif mevzular gönderik miştir. Müpali havalarda büyük camilerin mahyalarında iktisat ve tasarruf için vecizeler de ya- zılacaktır. Ticaret odasının bir müracaatı Yeni ölçülerin tatbik: yaklaştıkça buşün kullandığımız karmakarışık ölcü- lerin içinden çıkılmaz gariplikleri yeni, yeni meydana çıkıyor. Ticaret odası öl - çüler hakkında te kikat yaparken derici İkte kullanılan ölçülerden (ayak) m Av rupada kullanılan (ayck) İn aralarında gok fark olduğu görülmüş'Ür. © zde yak 28 santime're itibar edilmiştir. Av. Tupada İs 30,5 santimetredir. Oda bu iyeti, in ölçüler müfettişli. 800 bin lira Oktruva resmi yeni büt- çede gene eksik Belediye yeni bütçesine gümrük res- mine yü: 'on zammile alınmakta ve Dahiliye Vekâletince belediyelere tak sim ve tevzi edilmekte olan oktruva resmi karşılığı olarak 500 bin lira tah- sisat koymuştur. Geçen sene bütçeye oktruva varidatı olarak 1,300,000 lira konulmuştu. Bu seneki oktruva vari- 'datı, geçen seneden 800 bin lira eksik konulmuştur. Açıkta kalan memurlar Mülga oktruva idaresinden açıkta kalan 50 memurdan, şimdiye kadar 35 i muhtelif belediye (o mahallâtma yerleştirilmiştir. Henüz açıkta bulu- nan 15 memur da, ilk münhallere si- ra ile tayin edileceklerdir. Tahsilât na vazıyette? Belediyenin hazirandan beri tatbik edilmekte olan mali senenin — birinci teşrinisani sonunda (bitmiştir. Belediye müfettişlerinin mevcut tahsil şubesinde sıkı teftişleri sayesin- de, mali senenin bu ilk altı o aymdan ye müfettişleri, mali imla e rine devam edeceklerdir. Bu sayede bu müddet zarfında da tahsilâtm Gbi memnuniyet miktarı bulacağı mit edilmektedir. İstanbul rehberi Vilâyet mektupçusu (sabık bele - diye vanrirat hivsuruj Osman bey ta- rafından hazırlanmış — olan (İstanbul rehberi) nin tab'ı ikmal edilmek üze- redir. Rehber, şehrimizde mevcut bü- tün mahalle ve sokakları, meşhur me- baniyi göstermekledir. Yeni konservatuvar binası Şehzadebaşında eski Şehzadebaşı karakolu arsasında yapılacak (olan konservatuvar binası hakkında o 936 bütçesine tahsisat konacağı yazılmış- tu. Arsaya ait istimlâk muamelesi he- nüz ikmal edilmemiştir. Bu seneki büt- çenin darlığı da nazarıdikkate alına- rak önümüzdeki sene içinde yeni kon- servatuvar binasının yapılması şüphe- Ti görünüyor. Belediye gelecek sene şehirde en elzem olan müessesatı vü- cuda getirmeğe çalışacaktır. Tramvaylara atlanmıyacak Tramvay şirketi, tramvaylara bi- nip inmek, izdihamın önüne geçmek ve seyrüseferin intizamını temin €y- lemek üzere yılbaşından itibaren tat- bik edilmek üzere bir talimatname hazırlamıştır. Halkım iş saatleri na- zarı dikkate almarak bu (saatlerde muhtelif hatlarda daha fazla araba işletilecektir. Arabalar seyr halinde iken kapıların behemehal kapalı bu- lummasına dikkat edilecek ve bulvar- larda kapılar soldan açılacaktır. Ön sahanlıklarda yalnız paso hâ- mili, polis ve zabit olmak şartile beş kişiden fazla kimse bulundurulmıya- caktır. Arabaların hareketi esnasın. da kimsenin atlamasma meydan ve- rilmi; “> Ne şeki'da alınacak? Oda oda kiralanan büyük ve eski dederek bu kıymetlere göre (o vergi miktarlarını değiştirmiştir. Belediye 'de bunu nazarıdikkate almış ve bu han lardan alınan tenvirat ve tanzifat rü- sumunun ne şekilde tahakkuk ettiril- mesi icap edeceği hakkında bir karar ittihazını Daimi Encümene areztmiş. tir. Suyu çoğaltmak için Belediye, yangın çıktığı zamanlar. da da yangın mahalline civar binalar da kâfi miktarda su bulunmasını temin için yeni tesisat vücuda getirmeğe ka- rar vermiş ve bu hususta bir proje ha- zırlanmıştır. Bu proje, 9 ayda tatbik edilmiş olacak ve yapılacak tesisat sa- yesinde fevkalâ hvalde de şehir su suz kalmıyacakt Eczacılar İlân işinin haysiyet divanı- na havelesini isteyorlar Eczacılar arasında bir ilân mesele- sinden doğan infinl gittikçe büyümek tedir. Cuma günkü farmokologlar kong- resinde bir eczacı meslektaşlar ara- sındaki tesanütsüzlükten acı acı şikâ- yet ederken umumi kâtip Hasan Bey demişti kiz — Uzun söze ne hacet? Bir ecza- hanenin şu ilânma bakım. (Eczahane eczahaneye ama, — İlâç ilâca benzemez.) Ne demektir? Bu ilân kongrede çok fena bir te- sir uyandırmış ve bu hareket protes. to edilmişti. Eczacılar Encümeni (de bu il protesto ederek cemiyet idare heyeti- ne müracaat etmiştir. Bu işin Haysi- yet Divanma havale edilmesi isten- “ektedir. hanlardan maliye şubeleri, bu hanların | her kısmını ayrı ayrı kıymetlerde ad- | Adliye sarayından evvel bir vilâyet sarayı Her tarafı tenvir eden mumun ken di dibini aydınlatmadığı, âleme elbise diken terzinin kendi söküğü- nü dikemediği gibi bizde de Cüm- huriyet devrine kadar devlet, ken- di başını sokacak belli başlı bir bi- nadan mahrum ve zaman zaman bina değiştiren bir kiracı vaziyetin- de yaşamaktan kurtulamamıştır. Memleketin refah zamanlarında bi İle hükümet, kendi başını sokacak İ bir bina yapmağa lüzum görmemiş- İ tir. İmparatorluk devrinin bodur, | köhne, loş Babsâlisi, bizde çalışma İ yerine ne kadar kıymet ve ehem- miyet verildiğinin bir misalidir. İs tanbulda bir Harbiye Nezaretinden İ bir de Adliyeden başka hükümetin İ belli başlı bir binası yoktu. Maliye Nezareti bile milyonlarca altınlar- la oynıyan bir devlet müessesesi ol | duğu halde kendisine bir bina yap- tıramamış, bir sadrazam konağına sıkışmıştı. Hâlâda bazı devlet mües seselerimiz, belli başlı binalardan mahrum ve kiracı sıfatile yaşamak» tadırlar. Devlet dairelerinin yer değiştir- meleri, dağınık bir halde butunma- ları, iş adamlarının boşu o boşuna yorulmalarına, işlerin sürünceme- İ de kalmasma sebep (olan sayilr âmillerdendir. Şehrimiz, İstanbul, Beyoğlu, Üsküdar olmak üzere üç mürekkep olduğuna gö- ve devlet müesseselerinin bu üç yerde teksifi imkânlarını arama- ' miz, devlet müesseselerini her se- ne bina değiştiren müstecir vaziye- #inden kurtararak mütemekkin bir hale sokmamız, bir zaruret hali- ne gelmiştir. Bunun paraya (o mütevakkıf bir mesele olduğunu inkâr edenlerden değiliz. Halkın müteferrik daireler ii takip için her sene vermiş olduğu fuzuli yol parasını ve hükü- metin şimdiye kadar tediye ettiği icar bedellerini, mefruşat ve teshin masraflarını bir araya toplasaydık bugüne kadar böyle bir binanm temeli kurulmak şöyle dursun, çatısı bile örtülmüş olurdu. Bütün devlet dairelerinin eyni çatı altında (toplanması bir para meselesi olduğuna göre bu inşaat bedelinin tesviyesini senelere tal sim etmek suretile başarmakla ve hale getirerek halkı ve zaman kaybından, fuzuli yol pa- rası lesviyesinden kurtarmakla en iyi eserlerimizden birisini yapmış olacağız. Yeni Adliye Sarayı yapı» hrken, hükümetin, bu noktayı gö- zönünde bulundurması elzemdir, Adliye yangını hâdisesinin bize öğrettiği hakikatlerden birisi de, bundan böyle yapılacak inşaatta; mümkün olduğu kadar binaya tah ta sokmaktan tevakki etmek İüzu- mudur. Dairelerde merdiven baş- larmda görülen o içi su dolu sü- rü sürü kovaların, o süslü süslü göz İ alıcı renkli yangın söndürme alet- lerinin, kullanmasını bilmiyen ca- hil hademe ve gece | bekçilerinin ellerinde, emniyetli bir vasıta ol maktan çok uzak olduklarını, yal nız kuru bir gösterişten başka bir şey olmadıklarını, son hâdise bize bütün vüzuhile öğretmiştir. Kırda eşeği Allaha emanet etmezden ev- vel sağlam bir kazığa bağlamak vücup ve lüzumu önünde bi- nalara Oda yangın aletleri vaz'ından evvel, oraları yan- mak imkânlarından müm- kün olduğu kadar tecrit etmek lâ- zımdır. Adliye yangınından alman tec- rübelerden azami surette istifade ederek bir Adliye Sarayı değil, fa- kat devlet müessesatını, vilâyeti, defterdarlığı, maarifi, polisi adliye yi vesaireyi vesaireyi içine alabile- cek bir vilâyet sarayı yapmak, her noktainazardan en doğru ve kârlı bir iştir. Ve bu Cümhuriyet bükü- metinin İstanbula ihda edeceği en kıymetli bir eser olacaktır. Salâhattin ENİS Kısaltılmış kelimeler Ticaret odası bütün ticari satılah- larm ve kelimelerin kısaltılmış şek: lini toplamağa karar vermiştir. Biz de ticari kelimelerin kısaltılmış şek. Ji pek karışık bir haldedir ve adeti herkesin keyfine kalmıştır. Her ket, ber müessese kendine göre bir | hesap uydurmuştur. Oda ticari mücsscselerden ve şir- 'ketlerden bu neviden kelimeleri ta- mamen toplamıştır. Oda meclisi bunları bir taamül halinde tesbit edecek ve bunların ha ricinde olanlar kullanılamıyacaktır.