15 Aralık 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

15 Aralık 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Veraset muamelesi mi? Pazartesi, perşembe mi? Bir ahbabımın başından geç - | Miştir, Hakikati garanti ederek | ize şu nüfus muamelesini yazıyo- Tum: Bu ahbabımın: — 25 Mayıs 933 te anmesi vefat der... — Veraset hücceti amak için | Mahalleden bir ilmü haberle İstan | bul hukuk mahkemesine müraca- at, — Kadıköyünde oturduğundan *vrak Üsküdar Hukuk mahkeme - ine havalı — Valdesi Ankarada mukayyet odluğundan başka varisi olup ol- madığı oradan sorulur ; — Üç dört gün sonra cevap ge lir, sahitlerle birlikte mahkemeye girilir. — Ve kadın kayden de öldürü- hür, Fakat bu sırada kadının zev- ve alıbabımın babası kayıtta berhayat görülür. Tabii veraset hücceti almaya mâni. — Halbuki kayıtta sağ görü - Ben bu zat tamam bundan yirmi Yedi sene evvel ölmüş ve bu defa | vefat eden zevcesi (kendisinden dul maaşı alırmış... Şahitler bü - tün bu hususa şahadet ederler. . | — Mahkeme 27 sene evvel öl - müş bu adamın nüfustaki kaydı - | ha vefat işaret edilmesi bakkr da karar vermek için bu hususta ilmühaber ister. — Mahalle ihtiyar heyeti bu il. mü haberi verir, müteveffadan zevcesine tahajs edilen maaş cüz- danı ve beratı ile birlikte Ankara nüfus müdürlüğüne istida yazılır, 27 sene evvel vefat eden adamın kayden öldürülmesi için.. Lâkin o zat İstanbulda Ka - | sımpaşada ölmüştür diye evrak Kasımpasa nüfusuna gönderiliyor. Kasımpaşada ölmüştür am - ma kaydı orada değildir. diye ev | rk ahbabımın oturduğu Kadıköy | nüfus memurluğuna havale edi yor. Fakat hâlâ kâğıt Kadıköyü - | ne gelmiyor. | Ahbabım: - Babam öleli 27 sene oldu. | Valdem vefat edeli yedi aydır. Hâlâ verasetimi isbat edemedim. Hâlâ nüfus kaydında anamın, ba- bamın kayıtlarını tashih edeme - dim. Muhakeme günü de yaklaşı- yor. Peder merhumu kayden bir öldürebilsem alt tarafı kolay... di- yor. Ben bu hikâyeye bir şey ilâve etmiyorum. Yalnız aklıma bir su- al geliyor. Böyle ölenleri sağ gi teren nüfus kayıtları ne işe yarar? Veraset hücceti almasını güçles- tirmeye mi?. Belediyeler vefat vukuatını nüfusa haber vermekle mükellef değil mi?. Yağcılar müjde Zeytinyağı, sağyağ, susam yağı ve ber nevi makine yağları ticare tile melâf ahbaplarımdan bir ço- ğu bu son beş senelik sanayi prog ramı münasebetile endişe içinde bana yağcılığın vazyietini sormuş lardı. Tetkik ettim. Yağcılık prog- rama dahil değil, eşhası hususiye ye terkedilmiş, yağcılar müstarih olsunlar. Karilerimizden Osman Beye; 1 — Yazdığım satırlar, size de- gil, sizde bu kanaatin husulüne sebep olan gazetecilere karşıdır. Yanlış anlaşılmasın. 2 — Sözlerinizde siz de haklı- sınız, Akay da haklıdır, bizde haklıyız: Sizden yazmak, Akay - dan cevap vermek, bizden neşret- mek... Lâkin unutmayın ki; iş o- lacağma varır.. Yağmur yağar ve güverte akar. FELEK Ramazan İstanbul müftülüğünden: K evvelin ondokuzuna mü sad üzdeki Salı günü Ra- mazanı şerifin iptidası olduğu ilân olunur. Ramazan geliyor Salı günü Remazan başlıyor. Ev - kaf Müdürlüğü hazırlıklara başlamış tur. Cumartesi günü de evkafın Yet camideki levazım ambarlarından kay yumlara süpürğe, faraş, hasır, zeytin yağı, fener ve ampuller tevzi edilmiş, camilere de sobalar kurulmağa baş - lanmıştır. Akayın yeni vapurları Akay idaresinin alacağı yeni vapurla. rm evsafı tesbit edilmiş ve rapor vekile te gönderilmitşir. Yeni vapurlar şimdi- kilerden büyük ve süratli olacaktır. | Bir kanuna ihtiyaç oldu- Muhasipler Birliği ğu anlaşılıyor Yeminli muhasip eksperler birliği teşkiline teşebbüs edildiği yazılmıştı. İktisat Vekâletinin bu birliğin teşki- Tini ticaret odasma tavsiye ettiği ve bunun üzerine odada Kara Osman Suat, Akif ve Rıfkı Beylerden mü « | rekkep olmak üzere teşekkül eden komisyonun tetkikatı neticesinde bu | hususta bir kanuna ihtiyaç gördüğ haber alınmıştır. Avrupada yumurta frigori fikleri Avrupada yumurta istihlâk edilen başlıca merkezlerde soğuk hava de - | polarında muhafaza edilmiş yumurta ların piyasayı çıkarıldığı ve yumur- ta alan memleketlerin bu yüzden yu- murtaya karşı alâkasınm azalmakta olduğu bildirilmektedir. Tiryeste ti « caret mümessilimiz, bu vaziyet hak- kında bir rapor göndermiştir. Ssvyetler Yunanistana buğ- day satacak Sovyetler, Yunanistana 250 mil - yon drahmi kıymetinde buğday sat - mak teklifinde bulunmuşlardır. Buna mukabil Yunan malı mübayaa ede - ceklerdir. Bu hususta tarafeyn ara - smda müzakerata devam edilmekte - dir. Ceviz Bu sene dünyada ceviz mahsulü fazla ve fiyatların düşük olduğu an- | laşılmıştır. Acı bal Trabzon civarında yetiştirilen ve acı bal denilen bal nevi'nden bir mik dar nümune gönderilmesi için Atina- dan Ticaret odasma bir mektup gel miştir, Odalar kongresi 934 senesi ortasında o Ankarada Türkiye Ticaret odaları umumi kon - gresi toplanacaktır. Kongrede, oda- larm birlikler teşkil etmeleri de gö - rüşülecektir. Tahan fabrikatörleri toplandılar Tahan fabrikatörleri, dün öğle den evvel Sanayi birliğinde Nazmi Nuri Beyin huzurile toplanmışlardır. Bu içtimada, Adana ve İzmir gibi şe hirlerde tahan fabrikatörlerinden yüzde 10 muamele vergisi alınmadı « ğı halde şehrimizdeki tahan fabrika- törlerinin taktirhane addedilmeyerek tutulması mev zuu bassolmuştur. Bu hususta lâzım gelen makamat nezdinde teşebbüsat icrasına karar verilmiştir. Tahvil satışı Ergani istikraznın (B) tahvilleri düne kadar yalnız (A) tertibini alan- lara satılıyordu. Dünden itibaren Mil Ti bankalar, şimdiye kadar hiç tahvil almamış olanlara da satışa bşlmış - lardır.. Halkın tahvillere büyük rağ- bet gösterdiği görülmektedir. Dünya maden cevheri fiatları 11.12.1953 Londra bormasr fiat 33 1/2 lâ 34 İngiliz lirası 30 5/16 ilâ 3 228 3/5 Bakır (elek. Bakı Kalay Korşun Çine Krom (Türki ye malı 480) Krom (Türük ye malı 8204) 35/— Beher derece için 2 çilin fazla) Antimnan (50 dereceli beher derece “> 3/9 43, Antimunn (80 derveeli baher derece “> 3/6 4/— W xneri (300 tonluk parti ler) ür (Fet iron Amirmulâ 19/8 w Ordünsire 18/3 ilk 18/6 İL BORSA | (İş Bankasından alınan cetvelidir) 14 Kânunuevvel 1933 Akşam Fi datikrazı dahili 5528 1883 İatiram 97,50 Serk D. yelleri 245 ürk 2150 4035 2070 diff) tları Tahvilât Elekirik avay Ruhtam Anadolu 1 YG BEER kerem 975 İ Mümeesil ESHAM Telefon Bomonti Terkos Çimenta İsihar dey. 158.50 429 5705 LSTS7 341478 42083 3575 80075 1034 | 2 Şilla Av 1 Pozeta MİLLİYET CUMA 15 KANUNUEVVEL 1933 Üniversiteye Giden memurlar Derslere deva edip etme- dikleri tetkik edilecek ö den evvel Üniversiteye gidip | öğleden sonra vazifelerine devam e - den belediye memurlarının Üniversi - teye muntazaman devam edip etme - diklerinin ve imtihanlarda sınıf ge - öğleye kadar Üniveri çin verilmiş olan müsaade geriye alı- nacaktır. iy Belediyeye bundan sonra alınacak memurlara da böyle bir müsaade ver dirilecektir. Hasakide anfi Haseki kadın hastahanesi hademe si için, hastahanenin yarında bir ev alınmıştı. Bu ev ihtiyaca kâfi gelme- diğinden oradaki evlerden ikisi daha belediyece satın almacaktır. Haseki - de stajiyer tıp talebesi için anfi şek - linde bir ders salonu da vücude ge - tirimektedir. Bu salonun inşaatı ay nihayetine kadar ikmal edilecektir. Dr. Musa Kâzım B. caddesi Büyükada o sanatoryomuna giden caddeye (Dr. Musa Kâzım B. endde- si) isminin verilmesi Şehir Meclisin- ce kararlaştırılmıştı. Belediye, bu ka- rarın tatbikını emretmiş ve caddenin levhaları değiştirilmiştir. Eski havalar Bir müddı 'n beri konservatuvar - da bir heyet, eski tarihi eserleri tet - kik etmektedir. Bu tetkikat intaç e - dilmek üzeredir. Yı da bu eserler. İe halka konserler verilecektir. Şehir orkestrası Şehir bandosunun şehir orkestra- sı haline kalbine karar verilmiş Bu hususta tetikikata devam edil - mektedir. Bu kararın tatbikı cümle - sinden olarak kadroya muallimler a - lınacak ve talebe kadrosunda da ba- zı tadilât yapılacaktır. Balolardan hisse Belediye, balo ve emsali toplantı mahallerinin sıkı bir kontrole tâbi tu Mahkemelerde Sahte yoklama davası Bakırköy ihtiyar heyetlerinin muha- de devam edildi kemelerine dün Müteksit, dul ve yetim maaşlarının yoklama zamanlarında sahte yoklama #mühaberleri tanzim ederek sabık Ba- kurköy malknsüdürü Nail Beyin 26 bin küsür liralık zimmet ve iktilâsma sebep olmaktan suçlu Bakırköy mahalleleri ih- Uyar heyetlerinin muhaekemelerine dün ağır cezada devam edilmiştir. Mahkemeye oy dört suçludan ancak Zihni ve Süleyr/ın efendiler gelmişler- di. Diğer 12 suçlu gelmemişlerd. Dün Süloyman ve Zihni efendilerin istiçvap- ları yapılmış, muhakemeye diğer suçlu- ların müzekkere ile celbi için 28 kânu- nu evvele bırakmıştır. Tahliye Fincancılardaki dükkânında sigorta bedeline tama ederek kasten yangın çi- | karmaktan suçlu ve mevkuf Tanrıverdi dün tevkif kararma ötiraz ederek ağır ceza mahkemesine müracaat etmiştir. İtiraz varit görülmüş, tahliye talebi de kanma uygun görülerek tevkif kararı- nın ref'ine ve Tanrıverdi Efendinin tah- liyeğine karar verilmiştir. Numayiş davası Razgrat'ta Türk mezarlığının bir ge- ce Bulgarlar tarafından tahrip edilmesi hâdisesine mukabele olmak üzere Şiş- Mide Bulgar mezarlığına çelenk koyduk- ları esnada mumanaat eden zabıta me surlarına İsarşı gelmekten suçlu Ün” versite talebesinin muhakemelerine dün üçüncü ceza mahkemesinde devam e dilmiştir. Dünkü muhakemeye mazmun #alebeden yalnız Abdullah ve Cevdet Ef, ler gelmiş, Şevket, Ragıp, İlban, Bed- ri Haklı, Abidin, Adnan Cahit, Adnan Cemil, Tevfik, Celâl, İsmail Hakkı, Ali Talip, Enver, Şükrü Kaya Efendiler gel #memişlerd:. Muhakeme bunların sabe- kalarının sorulması tekit müzekke- resi yazılmak ve gelmeyen talbeye yeni- den celp kesilmek üzere 18 kânumusani- ye berakılmıştır. Iki tevkif Dün Sultanahmet sulh birinci ceza mahkemesinde iki tevkif kararı verilmiş- tir, Tevkif edilenler hırsızlıktan mazmun olarak mevcuden mahkemeye sevkedir len Nasri ve Marko isminde sa bıkalıdır. Mahkeme bunların hak- kındaki delilleri kuvvetli görmüş, iki- inin de mevkufen muhakemelerinin icrasma karar vermi Yeniden celp kesilecek Hırsızlık yapmaktan suçlu Yorgi” nin dün üçüncü ceza mahkemesinde muhakemesine devam edileceği, fa- kat yangın münasebetile bu davanın davacılarma ve şahitlerine celp kesi- lemediği anlaşılmış, muhakeme bun- lara yeniden celp kesilmesi ve muha- keme günü tayin edilmesi için başka İ mesinin tatbikatı konuşulmuştu. Mü vilâyette Yeni fuhuş Nizamnamesi Mücadele heyeti bu hafta içinde toplanıyor Sıhhiye müdürü Ali Riza Bey, dün vali muavini Ali Riza Beyi ziyaret et miştir, Bu görüşme esnasında fuhuş- la ve fuğuş yüzünden bulaşan zühre- vi hastalıklarla mücadele nizamna - cadele heyeti ilk içtimamı bu hafta içinde Sıhhiye müdürü Ali Rıza Be- riyasetinde toplanacaktır. İlk ya- pılacak işler arasında birleşme ve u- mumi evler mıntakasının tayini var. dır. Belediye fen heyetinden alma - cak aza ile de bu yerlerin krokileri yapılacaktır. Bir gazete nizamname- nin vilâyetten Sıhhiye müdürlüğüne geç tebliğ edildiğini “yazmış isede doğru değildir. Silivri kaymakamı Silivri kaymakamlığına Erdek kay makamı Mehmet Ali Bey tayin edil. miş ve emri vilâyete gelmiştir. Sıhhiye vekili gitti Mezunen şehrimizde bulunmakta ©- lan Sıhhat ve içtimai o muavenet vekili doktor Refik Bey dün sabah Lloyd Triestino kumpanyasınn Adria vapuri- le Triyesteye gitmiştir. Vekil Bey ve- varda Sıhhiye müdürü Ali Rıza Bey ve bir çok zevat tarafından teşyi edilmiş. tir. | Küçük haberler * Bir müddetten beri Ankarada bulunan deniz ticaret müdürü Müfit Necdet Bey buzün şehrimize avdet edecekti * Emniyet müdiriy: baş kâtibi Cahit Bey 5 kâtipli muhasebe ci şube baş- ine tayin edilmiştir. tularak belediye hissesinin tamamile ini tahsilini alâkadarlara tebliğ | Esnafın temizliği Esnafın üst başl maları için zabr namesine nülmektedi rını *temiz tut- belediye talimat - ir madde konulması düşü güne bırakılmıştır. Dün üçüncü ceza mahkemesinde daha 15 ten fazla davaya bakılmış, bunların hepsi af kanunundan istifade eder mahiyette olduğu için muhakemeleri sabıkala- rının sorulması için başka güne bıra kılmıştır, Balat cinayeti Balatta bir meyhanede Arap Ke- mal isminde birisini öldüren Yaninin muhakemesine dün ağır cezada de vam edilecekti, Evvelki celsede mu- | hakeme istinabe şahidi dinlenmesi için bırakılmıştı. İstinabeye cevap gelmediği anlaşıldı. Muhakeme 28 | Künunuevvele bıra Tasnife intizaren Küçükpazarda bakkal İzzeti” öl. düren bakkal Kâmil Efendinin mu- bhakemesine dün ağır cezada devam edilecekti. Fakat Kâmile nit dosya- nın yangından kurtarılarak hapisha- meye nakledilen ve henüz tasnif edi- lemiyen evrak meyanında bulunduğu anlaşıldığından muhakeme 28 kânu- muevvele bırakılmıştır. Lâlezar cinayeti Dün ağır ceza mahkem: de Lâ. lezâr bostanı cinayeti davasma 'de- vam edilmiştir. Malüm olduğu üzere bu davanm suçlusu kabzımal OArna- vut Kenandır. Davacısı da Şehremi- minde Lâlezâr bostanmın kiracısı ©- lan maktul Muradın veresesidir. Mu- rat Kenanın kaympederi olan Haasn Beyin bostanını kiralamış, çalışmış, fakat borcu olan kira bedellerini ö- deyememiş, bunun üzerine bahçıvan- lar cemiyeti âzasmın da dahil oldu- ğu bir heyetle bostana gidilerek bu işin halli ile meşgul olumurken cina- yet olmuş, Hasan Beyin damadı Ke- nan ile Murat kavgaya tutuşmuşlar, neticede de Murat Kenanın kurşunu ile ölmüş, hâdise esnasında da Kena- mın kardeşleri Ramiz ve Abdullah ya ralanmışlardı. Muhakeme yangından evvelki cel- sesinde Muradın ölümünü intaç eden kurşunun hangi çapta bir tabancaya ait olduğunun askeri fabrikalar mü- dürlüğünden sorulmasına. kalmıştı. Fabrikalar müdürlüğünün raporu dünkücelsede okunmuş, bu kurşunun küçük çapta bir tabancaya ait oldu- ğu anlaşılmıştır. Dosyada yapılan tet- kikatta Ramiz'in ve Abdullahın yara- larına ait Tıbbı adlive hastane ra- porlarınm yangın esnasma kayboldu. ğu anlaşılmış, muhakeme iddia ma- kamını işgal eden Küşif Beyin talebi veçhile hastaneden ve Tıbbı adliden Tapor suretlerinin getirtilmesi için 28 Maarifte Hocaların Kütüphaneleri Talebeninde istifadesi mümkün olacak Hukuk fakültesi profesörleri, hü- susi kütüphanelerinin kataloğlarını fakültedeki talebeden arzu edenlerin istifade edebilmeleri için fakülte se- winerlerine vermişlerdir. Bu sayede talebe, profesörlerin evlerine giderek kütüpbane'erinde o mevcut | eserler. den istifade edebileceklerdir. Yüksek tedrisat müdürü Yüksek tedrisat umum müdürü Hâmit Bey dün Ankaradan şehrimi ze gelmiştir. Leyli liseler Maarif umum müfettişleri Behçet ve Salih Zeki Beyler, Ankaraya £ mişlerdir. İstanbu! leyli liseleri hak - kında yaptıkları tetkikat netay vekâlete bildircceklerdir. Hukuk tarihinde İstanbul Hukuk fakültesi profesörlerinden M. Richard Honing, yarın saat 17 de ırsite Merkez binasında hukuk in inkişafı bakımmdan hukuk ta nde İstanbulun ehemmiyeti mev. zulu bir konferans verecektir. Almanyada talebe hayatı Üniversite döçentlerinden Akdes Nimet Bey tarafından dün akşam sa- at 18 de Halkevinde Almanyada tale- be hayatı hakkında bir konferans ve rilmiştir, Lisan bilen talebe Üniversite talebesinden lâakal bir ecnebi dili bildikleri dair beyanna- me veren talebenin imtihanları neti - cesi önümüzdeki hafta zarfında belli ktır. İmtihan evrakı Profesör Les Spizzar riyasetindeki bir heyet ta rafından tetkik edilmektedir. Muallimler birliği Muallimler birliği önümüzdeki pazartesi günü birlik merkezinde toplanacak ve ilk içtima» ıı yapacaktır. Yılbaşt tatili yok Bu sene mektepler yılbaşı tatili yapmıyacaklardır. Yalnız ecnebi ve <kalliyet mektepleri tatil yapacak lardır, Pr. M. Malche , Profesör Malch'in bugün İsviçre- den avdeti bekleniyor. M. Malche bir iki güne kadar Ankaraya da gidecek tir, Eski tıp fakültesi Haydarpaşadaki eski Tıp fakülte binasının bir nümune hastahanesi ha line ifrağı da düşünülmektedi hususta yakında kat'i karar v cekti ola Kaçak içki Yeniköyde bir mahzen meydana çıkarıldı Yeniköyde İnhisar takip memurları bir kaçak içki deposunu meydana çıkar- maya muvaffak olmuş ardır. Sarıyer â hisarlar takip amiri Ali Bey uzun 2x mandanberi bu depo etrafında meşgul du; nihayet geçen akşam Yeniköyde bağlarbaşında Tahirpaşa köşkünde bu içkilerin saklandığı mahal A'i Bey ve arkadaşları tarafından aranmış, bütün içkiler meydana çıkarılmışdır. Tutulan içkiler pek mütenevvi Yunan, Fransız, İtalyan şarapları, konyak. menta ve 200 kilo da yerli şaraptır. İçkiler müsadere edilmiş, şarapları saklayan İtalyan te- basından M. Jozef tevkif edilmiştir. Bir mütekait denizde boğuldu Dün akşam saat yedide Kadıköy- den kalkan Akay idaresinin vapurum- da ikinci sınıf yolculardan biri Saray- burnu açıklarında kazaen denize düş- müştür. Derhal tevakkuf eden vapur da 10 dakika kadar araştırma yapıl mışsa da denize düşeni bulmak ka- bil olamamıştır. Yapılan tahkikat (neticesinde bu- nun Salih Zeki Ef. isminde bir müte- kait olduğu anlaşılmıştır. Hâdise var pur yolcuları arasında heyecan uyan- dırmıştır. Tütün hırsızı Şişlide Cerrahpaşa sokağında otu- ran tütüncü Halil Efnedinin dükkânı Dı açarken oraya bıraktığı yarım ki- Jo tütün çalınmıştır. Şüphe üzerine kıpti Fatma yakalanmıştır. ————— künunuevvele bırakılmıştır. Kaçakçı kadın Romanya vapurundan kaçak eş - ya çıkarırken yakalanan Madam Po- li sekizinci İhtisas mahkemesince al & ay hapse mahküm olmuştur. Dokuzuncu ihlisasta Dokuzuncu ihtisas mahkemscinin larından adliye yangınında yal- nız üçü yanmıştır. Bu dosyalarda cm niyet müdürlüğü ve gümrük muhafa- za idaresinden almacak malâmat ile yeniden hazırlanacaktır. Dokuzun cu ihtisas mahkemesinde, kaçak rakı yapmaktan suçlu Hayriye Hanım is - minde bir kadın altı aya mahküm e - dilmiştir. heyeti idaersi | 5 Istanbul belediye reisini İstanbul valisine şikâyet! Yazıldığma göre sene başından itibaren tramvaylarda binip inmek, izdihamı önüne geçmek, seyrüse- feri zamını temin etmek üzere bir talimatname hazırlanmış ve bu yılbaşından itibaren tatbik sahası- na da konulacakmış. Bu havadis nükseden hastalıklar gibi zaman zaman teper, bir müddet söylenir, ve sonra gündelik hâdiselerin akın. tılarma karışarak unutulur. Yalnız bu havadisin garip tarafı, bu talimatnameyi hazırlıyanın be- lediye değil, Tramvay Kumpanya- sı olmasıdır. Halkın tramvayların basamak» larda çengele asılır gibi gitmesi, süphesiz ki çok tehlikelidir. Hiç bir insan, bile bile ve & göz göre göre kendisini böyle | bir tehlikeye at- mak istemez. O halde iş böyle oldu- ğuna; tehlike, kaçınması bu kadar müşkül ve bu kadar bariz bulun duğuna ve tehlikeyi bu kadar istih- faf insanın en (hafif tal bir mecnun olması lâzımgeldiğine göre her gün sabahları ve üstleri İstanbulun muhtelif se: rine hareket eden tramvayların ka- pılarma asılanları birer deli addet- mek ve bu itibarla (İstanbulu da ekseriyeti delilerden mürekkep bir şehir farzetmek pek hoşa gitmese de tabii bir neticedir. Acaba, halkı bile bile bu tehli- keye sevkeden müessir nedir? Hal- km hayatını istihkar etmesi, kendi taksiri değildir. Tramvay arabalarının muayyen bir istiap haddi olduğu ve bu had- den fazla insan taşımak beldi bir suç bulunduğu halde tramvay şir- keti, bu memnuiyeti tereddütsüz ve pervasız her gün göz göre göre giğnemekte ve koca bir şehir hal- kını bin türlü tehlikelere doğru sürmektedir. Kumpanya için bu işte mevzuu- bahis olan sadece kazancıdır. Bu kazanç ta, elektirik sarfıyatından ve işçi istihdamından tasarrul su- | retile ifade olunur. Bugün bir tram vay arabası, istiabınm en aşağı bir misli fazla adam almakta, bir ara- balık elekirik sarfiyatı © yaparak ve bir arabalık işçi kullanarak bir taşla iki kuş vurmak suretile bin- netice bir misli fazla kazanç temin etmektedir. Bu, bir kelime ile hal- kın rahatı ve hayatı aleyhine ol- mak üzere apaçık yüzde yüz ka- zanmak demekti Sormak istediğimiz bir vardır: Türkiyenin ve Türkiyede İstan- bul şehrinin, Tramvay Kumpanya- sının babadan mevrus bir çiftliği olduğunu kim iddia etmiş ki, © wiü- essese, bu şehir halkınm rahatı ve hayatı önünde böyle keyfimayeşa hareket edebiliyor? İddia olunduğuna göre orada hal kın ve Türk işçisinin menfaal korumakla mükellef sözde bir be- lediye komiserlik teşkilâtı da va: mış. O halde mevcudiyetinin imi dadımca, bir tek müspet iş yapma- yan ve yapamayan bu teşki- lâtın bir buçuk milyon lira a- çığı olan bir belediye bütçesinde fuzuli bir yük olmaktan başka ne mevkii vardır? Halkın bin sıkıntı ile ödediği şehir mükellefiyetleri böyle gayrimüfit, © gayrimües: haştâ şehir halkının hayatile oynı- yan bir müesseseyi beldi nizamata ittiba ve riayet ettirememek itiba- ile âciz ve mes'ul bir mevkide olax bir teşekki in mevcudiyetinin ida- mesinin ne ile kabilitefsir olduğu, doğrusu pek derin hayret ve istiğ. rabı muciptir. Şehirde seyrüsefer işlerini tan- zim ile mükellef olan belediye, şu- mu nazarıdikkate almalıdır ki hiç bir kimse, böyle bin türlü mehalik içinde ve ücretini de tediye ederek iramvay kapılarına asılı bir halde gitmekten memnun değildir. Hal- kın çektiği bu kadar . sıkıntı, bele- diyenin ve kumpanyadaki beledi- ye komiserliğinin Tramvay Kum- panyasına karşı — ne acı itiraftır ki — Sözünü - geçirememesinden kumpanyaya depodan fazla araba < amasından ileri gelmekte. ir. O halde belediyeye düşen vazife kumpanyayı devlet ve belediye oto. ritesine karşı mutlak olarak riayete icbar etmektir, bunu yapamayan bir belediyenin bu şehirde mevki ve mevcudiyeti, doğrusu üzerinde hayli durulacak bir meseledir. Bu itibarla belediye otoritesi ve dola. yısile devlet otoritesi (onama bu mevzuda İstanbul Belediye Rei- si Muhittin Beyi, pek haklı olarak İstanbul Valisi Muhittin Beye şi. kâyet etmekten başka çare göre medik. nokta Salâhattin ENİ