22 Aralık 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

22 Aralık 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

Tercüme eden: Mehmet HALİT Karada harp başlamıştı. Ermeni P hududunu Rus taarruzlarına karşı | emniyet altına almak lâzımdı. Öy- “le bir arazide ki, yürüyüş (sahası hâlâ trenle mücehhez değildi ve “her bangi bir denize doğru gemi- lere yapılacak bir ileri taarruzu müdafaanın tekerrürü için lâzum- dı. Bizim büyük ağabeyimiz “Ya- | vuz” bu iş için çok büyük ve ağır- dı. Vakın bu büyük zırhlı tapkı bi- “ zim gibi yirmi sekiz mili ile koşa- © maz değil. Fakat bu müthiş kömür sarfıyatına baliğ oluyor, vekara | sahillerimizin içinde seyrüsefer e- den ticaret gemilerimizi o düşman muhriplerinden himaye etmek için esasen 28 santimetrelik toplara ih- tiyaç yoktu. Fakat bu işlere çok manevra ka- © biliyetli ve çevik olan süratli ufak kruvazörümüz süğlün gibi sivri u- zun gövdesile, her tarafa ispa- tıvücut etmek, himaye ve yetişe- fırsat buldukça K Bunlar önümüzdeki istikbalde “Midilli” mizin yapacağı vazife- “lerdi. O Trabzona sevkedilecek ef- — rat sevkiyatını ve Anadolunun Ka- radeniz sahilindeki limanlarından | Karadeniz sahilindeki limanlarına doğru emniyet akınları yapacaktı. Biz Karadenizdeki ilk deniz ta- “ arruzundan geriye (döndüğümüz vakit, Ermenistandaki ordunun rüyüşü ilerlemişti. Onun için biz, “kömür alır almaz, tekrer dışarı çı- | kıp “Çoban köpeği” rolünü oyna- İ ZE öde idilli” tekrar teşrinisanide “Midilli” tel Karadenize çıktı. Onun | sında asker, cephane, miler, Anadolu limanlarındaki şe- hirlerden meselâ Ordu, Samsun, ç Giresundan Türk fırkalarını yükle- © yip Şarka doğru, Trabzona ve Pu- | Jathaneye yahut Rizeye atmak i- için seferler yapıyorlar, © Bilâfasıla Anadolu sahillerinin önündeki Iimanlarda seyrüsefer e- N diyoruz ve gemilerdeki irkâp ame- İiyesini muhafaza ediyor ve emni- yet altına alıyoruz. Şarka doğru İ haröket eden yüklü gemilere refa- kat &diyoruz ve onları ihraç yapar- ken muhafaza ediyor ve Batuma ve daha şimala doğru taarruzubah- © riletde de bulunuyorduk. © Bürkümaye seferleri bizim için | ele rm “niyetbalıştı. Onlar gayri kabili ik- | tiham dikkat ve teyakkuzlarla mem Ju olup — ve küçük Türk limanla- İ rmın ihraç vesaitinden (mahrum müşkülâtı içinde — çok sabretme- ğe mecburiyet hasıl oluyordu. İC 5. 6 teşrinisani gecesi “Midilli” Ordu limanında duruyordu. Rus- © lardan hiç bir malümat yok. O hal- © de Rus muhriplerile hemen nerede ise hesaplaşmalıydık. Efrada biraz istirahat kazandırmak & için, ku- mandan zayıf harp postaları ika- « mesini emrediyor. Nöbetten azade (olan postalar uyuyor. Ve harp nö- ç betçiler amin güvertede yal. Oniz postalar duruyor. j Aman Allah tekrar doğru dürüst “bir yatağa uzanıp yatmak ne ka- dar güzel oluyor! Henüz yatmıştık erkenden işitilen ateş kumanda- © sile herkes ok gibi yerinden fırla- muşta. Şark istikametinden .gelen Üribil... | Herkes dışarı ve harp gövertele- rine! | Veoanda derhal gemi olduğu | gibi meydana çıkıyor. Sabahın tu- Jüuşemsile ufak bir yelken gemisin- | den ibaret olan bu gemi yüksek ve re gibi görülmüş ve ta- Tassut postalarını aldatmıştı. | “Düşman muhribi gibi görülen o meğer masum bir yelken O gemisi imiş?” Bütün harp istasyonlarma emir veriliyor. “Harp nöbetçi pos- İ tası istirahat?” Herkes tekrar biran re aç defa " yataklarına in İNE Yüikei yanki iala siyeder ye | kanlaşıyor. Bu açıkvöz bir balıkcı olup kendisi Ordulu imiş ve gece | Midilli'nin Karadenizdeki akınları | Yazan: Bahri Mülâzımeevveli “Doniç” Karadenizin şark köşesinde Midilliyi ilk korkutan ve şaşırtan bir yelkenli ve balık ziyafeti balık avlamağa çıkmış. Bize, yaka- İadığı balıkları satmak için, göste- riyordu. Tabldot ve büfe reisi onlara mun tazıran bakıyordu. Biraz sonra o pa zarlığı bitirmiş, yemek listesine bir değişiklik olarak, takdim edece, balıklardan dolayı memnin görü- nüyordu. Öğleyin, balıkçı gemisini düş- man mubribi olarak gören ve yanı- lan muktedir nöbetçi de yemekte hazırdı. Nöbetten serbest olan bü- tün postanm yataklarından fırla- yıp göverteye koştuklarından do- layı bütün mürettebat kindar na- zarlarını ona çevirmişlerdi. Tabii bütün bu düşünceler yalnız haricen görülen ve hissedilen şey- lerdi. Bunu düşünenler de (o nöbet beklemiş insanlardı ve onlar kalp- lerinde doğru olarak sabah nöbet- çisinin doğru harekette bulunduğu nu biliyorlardı. Zira henüz bir de- fa ateş kumandası vurulduğu vakit Tabii buna atfınazar etmek doğ- ru değildi! Denizcilikte ( bilhassa böyle yeknesak ve daima bir tür- lü geçen günler içinde böyle biraz, lâfzan da olsa, ufak bir harp nümu- nesi çok güzel bir değişiklik yapı- yordu. 6 teşrinisanide nihayet ilk sevki- yatm son gemisi de muhteviyalını ihraç etmişti. Şimdi “Midilli” nin elleri serbest kalmış ve onlardan istifade etmesini istiyordu! (Bitmedi) MİLLİYET CUMA 22 KANUNUEVVEL HARICI H. Toergler ölürse Bin tane de naziyi öldüreceklermiş SARREBRUCK, 21, A.A, — Hükü- met komiserlik binasına karşı ve Sar nehrinin öbür sahilinde bulunan bahçe divanında bu sabah ikişer metre boyunda harflerle yazılı şu ibare okunuyordu: « Eğer Toergler ölürse bin tane de nazi ölecektir.” BRÜKSEL, 21, A.A, — Polis, Alman selareti önünde nümayiş teşebbüsünde bulunan ve Toergler'in serbest b:rakıl- ması için bir istida vermek isteyen 100 kadar talebeyi dağıtmıştır. Iki talebe tevkif edilmiştir. 100,000 İn kir kitap LONDRA, 21.A.A. — İnsiliz mü esi, kitabi mukaddesin en ki meşhur bir el yazısmı satın alır. Bu, Sovyet hükümetinden 100,000 İngiliz lirasını slmağa verdiğ Codex Sinaitleus'dur. Bu meblağın yarısını hükümet vere cek, yarısı halk arasmdan toplanacaktır. Bu el yazısı, dördüncü asrm ortala” süzenin rafından bulunmuştur. Sonra Çar ikinci Alexandre'a hediye edilmiş ve o zamandanberi Petersbourg çarlık kütüphanesinde saklanmıştı. Üç çocuk yandı LUDVIGSHAFEN SUR RHİN, 21. ALA, — Bir işçi ile karısının oturduldarı bir tavan arasında kendileri yokken yan- gm çıkmıştar. Ailenin 3 çocuğu dumanlar arasında ölmüştür. Âyin şarabınâ zehir kâtılmış ROMA, 21.A.A. — Treoi'dan gazete. lere bildirildiğine göre Montefalco Pa- yaparken birdenbire leri, ayin için hazırlanmış olan şarabın içinde beyaz tozlar görülerek teyit edil miştir, Güreşçilerimiz dün gece altı galibiyet kazandılar İkinci Balkan güreş şampiyonası maç-' larına dün akşam başlandı. müsabaka- ların üçünü sayı, Bein tuşla kazandık Pariste yakalanan casuslar Türk güreşçilerile Yunan güreşçileri arasında merasim yapılırken Maçlara başlama saati gelmeden hayli evvel sinema salonu ve İoca- dar hınca hmç dolmuş, kapıdaki ke- penkler indirilmişti.. Maçları görme- ğe gelen halktan bir kısmı geri dön- mek mecburiyetinde kaldı. Güreş minderi, sahneye konmuş ve minder çok kuvvetli elektrik am- pullerile aydınlatılmıştı. Saat 21,45 te evvelâ Türk, sonra da Bulgar, Yugoslav, Yunan güreşçi- veri ellerinde milii bayrakları olduğu gemi görülüyor, yüksek göver- halde sahneye g ık güreş minde- teli bir gemi: İhtimal bir Rus muh. | "iin çerafıne dizildi, ar marşları hürmetle dinlendikten sonra vali muavini Ali Rıza bey çok alkış- lanan kısa bir nutukla ikinci ei güreş şampiyonasını resmen olda" Bu nutku farka vilâyet heyeti Bamına Kemal ve güreş federasyonu reisi Ahmet Fetgeri Beyin hitabeleri takip etti. Sporcu arkadaşlarımızda İlhami Bey Bulgar, Yunan, Yugoslav güreş- gierile kafile reislerini halka takdim etti, Bulgarların reisi Mösyö Melo- nof, Yunanlıların reisi Mösyö Vako- sis, Yugoslavların reisi Mösyö Pol lak alkış) dostluk hitabelerinde bulundular, Her milletin takdimi bit müsabaka'»r ba: Hüseyin galip Filiz sikletten Hüseyin ve Yunan- kr Piris, Minder hakemi: Doktor Pollak (Yus) — daha güreş başlar başa- maz Hüseyin ne kuvvet ve ne de tek- nik itibarile Küçük Mustafanm yeri: ni tutamıyacak gibi görünüyordu. İlk on dakikayi oyun gösterme- den mağlüp bitirmesi bu kanaati kuv- vetlendirdi. Fakat buna rağmen i- kinci on dakikanm bilhassa sonların- da yaptığı oyunlarla hükmen galibi- Yaşar da kazandı En hafif silk otten Yaşar, nistanda Zervinis'i yenen Yi eşi ılaştılar. Ayni ayar ve kuv- en bu iki güreşçi ilk on Eri beraberlikle bitirdiler, Kur'a da Yaşar aşağıya düştü. Yunanlının bütün gayretine Yaşar kuvyetile müu- kabde etti. Alta düşmek sırası Yaşa- rn gelince, tekniği noksan olan en ha- fif sikletimiz, ekserisi kendi hatasile olarak hasmma puvan kazandıracak fırsatlar hazırladı. Buna rağmen ne- ticede hükmen galip geldi . Yusuf Arslanın Haf £ siklette Yusuf Arslan ve Yu » nanlı Papadoplo mindere çık'klar. Yu « suf Arslanm güreşini bilenler tuşla gar lip geleceğine iman Değmen Sam güreş başlar başlamaz min: da hasmının sırlını yere etinde. Fakat hakem Dr. Pollak daha evvel düdük çalmış bulundu. Hemen akabinde Yu - suf Arslan Papadoplonun sırtını yere ge #rdi. Bu sefer de hakem tuşu görmeğe vakit kalmadan Yunanlı kur'lıldu. Fa- kat ne olsa Yunanlının bir arslan gibi gü Yuna- 'unanlı | teşekkürlerini ABERLER Sadece Tedafüi silâh pi ei Fransız - Alman görüşme- leri netice verecek mi? BERLİN, 21. A, A, — Alman matbua tı Fransız-Alman görüşmeleri hakkında mütalea yürütmekte devam ediyorlar. Deutsche Zeitung bu mükilemeler et- rafında yapılan neşriyatta şikâyetçidir. Correspondance diplomatiğue ise gö- rüşmelerin “Gizli boşboğazlıklardan do layı karışmakta” olduğunu yazıyor. Di- ğer taraftan bu gazete için “Yeniden si- Mahlanma” kelimesi görüşmelerin mana- smı hülâsa etmektedir. Ayni gazete Fransanım vaziyetini göz den geçirirken diyor ki : Almanya silihlanma için hudutsuz bir yüriş istemiyor. Sadoce © komşularında mevcut olan tedafüi silâhlara sahip ol- mak isteyor, Roma Şerk enstitüsü ROMA, 21, A.A, — Şark talebe kong- resinde hazır bulunmak üzere Avrupa- nin her tarafından gelmiş Mısırlı, Himt- |: li, Çinli ve Japonyalı talebenin huzu- runda, bu sabah Kapitol'da orta ve w- zak şark enstitüsünün küşat resmi ya- palmıştar, Romanya intihabı BÜKREŞ, 21, A.A. — Tasnif netice- sinde hükümetin reylerin yüzde 58ini, M. Maniu'nun, milli köylü frleasmın i se yüzde 13 ünü aldığı tesbit edilmiştir. Reylerin üst tarafı diğer küçük fır kalar dağılmıştır. Sir John Simon sureti mah susada gönderilmeyor LONDRA, 21. A.A. — M. Mac Do salara iştirak etmek üzre Avrupa bükü- met merkezlerini resmen ziyaret etmeye ceğini bildirmiştir. Bununla beraber Sir John Simon Noel tatilini İtalyada ge- gi için bu fırsattan istifade ederek, smahtelif merkezlerden nazır. geçeceği larla görüşmek ihtimali vardır. Barıştıktan sonra BUENOS AİRES, 21. A.A. — As somption'dan bildiriliyor : Düşman ta- rafından terkedilmiş birçok küçük kalele- ri işgal ettik. Yollarını kaybtemiş ve bi halde bulunan birçok Bolivya miras lerine yardım ettik. 22 komünist idam edilecek İSEOUL, 21, A.A. Coree.— 1930 Ma- yık iğtişaşında methaldar olmakla itti- ham edilen Koreli komünistlerinin dava- $ı bitmiştir. Yirmi iki kişi idama, yirmi beş kişi müebbet hapse, ve 23 kişi 1 ilâ 15 sene arasında değişen hapis cezaları- ma edilmişlerdir. PARİS, ZLA.A. — Dün haber ve- rilen casusluk işi ile meşgul olan tahki- kat hakimi Sovyetler hesabına çalıştılar rı zannedilen 6 erkek ile 4 kadını zannal- tma almıştır. VASHİNGTON, 21, A.A. — Hükü- met Paris sefaretine telgraf çekerek ca suslukla ittikam cdilerek | tevkif edilen Robert Gordon Sıvıtz ile karısı hakkın- da tafsilâtlı bir rapor istemiştir. M. Mussoliniye hediye ROMA, 21. A.A. — Avusturya sefiri M. Rintelen, dün Torlonio köşkünde Moussolini'ye bizzat M. Dollfusn | tara- fından seçilmiş olan beyaz aygırı ver miştir, M. Mouseolini sefirden M. Dollfuss'e bildirmesini iremiştir. Cubada ispan ispanyollar öldürülüyor a reşen Yusuf Arslan elinden kurtulma sına imkân yoktu . Arslanımız, iki daki- ka 16 saiyede ve Yunanlmın bütün gay yet ve kuvvetini sarfetmesine rağmen nefis bir salto ile ve eze eze Yunanlıyı yendi. Hall dakikalarca süren alkışlarla, bihakkin iftihar edeceğimiz bir güreşçi olduğunu bir defn daha gösüren Yusuf Arslanı gabibiyeğ'ni tesit etti. Teknik bir güreşçi 72 kiloda Yuyoslar Pirpiç ve Bul - gar Balkanski Yunanlı Menelisin Vo - der hakemliği altında karşılaştılar. Ge- çen sene de çok takdir ettiğimiz Yugos- lav e'dden Gskenik bir güreşçi olduğunu gene vey l oyunlardan son- ra hasmını 43 saniyede tuşla yendi, Yaşa Saim 72 bileda teklik güredniz Yunanlı Zaharyadis ile karşılaştı, Min» ider hakemi gene Dr. Pollak. Yunanlınm kuvvetli ve çetin olmasına rağmen Saim çok fenni tarzda oyun üstüne oyun yap tı. Dört dakika on bir saniyer Saimimi- rana 6 geldi. Seyirciler şiddetli bir alkış ve (yaşa Saim) sesleri ile bu galibiyetimi zi'de urun uzun tesit ettler, ölem Yaneş 7 Y lav Yı 21 W Marenakir. Ahmet Fetkeri Beyin minder hakemliği altında karşılaştılar, Millet Meclisinin kış tatili ANKARA, 21 (Telefonla) — Millet Meclisi galip bir ihtimale göre elde müstacel işlerin müzakererini perşembeye kadar ikmal €- derek ayni gün kış tatili yapacak tır. ilem Sk Gümrük kanununda tadilât ANKARA, 21 (Telefonla) — Gümrük kanununun 36 ıncı madde- sinin değ.ştiri.mesi hakkında hükümetin meclse tevdi etmiş o.duğu lâyiha kanuniyet kesbedince bu maddedeki h.kümlerin temas ettiği diğer bazı hükümlerin de tadili lâzım geleceği görülmüş ve bu husus- ta Gümrük ve İh sarlar vekölet.nce hazırlık. ara başlanmıştır. Geçen gün bildirdiğim gibi hü kümetin mec'ise tevdi etiği bu lâ yiha hükümlerine göre, antrepo ve ambarlara giren her nevi eşya o ralardan çıktığı zaman cari olan usul ve rüsuma tâbi olacaktır. Yunanistanla ticaret muahedesi, Ja- ponya ile müzakereler neticelendi ANKARA, 21 (Telefonla) — Yunanistanla aktedilecek olan tica- ret muahzdesi etrafında başlayan müzakere müsbet bir sahada iler- lemiştir. Yunan heyetinin Atinadan beklediği ton talimât geldikten sonra müzake.e kat'i ve san safhasına dahil olacaktır. Japonlarla cereyan eden müzakere de neticelenmiştir. Iktısadi programın tetkiki ANKARA, 21 (Teleforla) — İcra vekilleri heyeti cumartesi gü- nü iktisadi programın tetkik ve müzakeresine devam (edecektir. #u program münase.etile hütümetin diğer çalışma sahala'ı hakkında da bazı mühim kararlara varılmasına intizar o.unabilir. Belçika ile mukavele feshedildi ANKARA, 21 (Telefonla) — Belçika ile aramızda mevcut tica- ret mukavelesi tarafımızdan fesholunmuştur. Mukavelename 25 ma- yısta mer'iyetlen kalkacaktır. Telefon ücretleri indirilecek ANKARA, 21 (Telefonla) — İstanbul telefon şirketinin mukave- le muc.b.nce ücrelleri insirmesi hakkında verilen emrin tatbikine intizar edilmektedir. Abonelerin geçen aylar zarfında verdikleri faz la paralar da kendilerine iade olunacaktır. Yeni kazanç kanunu çıkıyor ANKARA, 21 (Telefonla) — Kazanç kanunu lâyihasını tetkik ve müzakere eden muhtelit encümen yarın cuma olmasına rağmen top- lanarak lây.ha üzerinde tetkikatını ikmal edecek ve lâyiha mecli- sin kış tatiinden evvel heyeti umumivede müzakere ve kanuniyet kes- bedecektir. Muhtelit encümen evvelce bütçe encümeninin lâyihada indirdiği nisbeileri mer'i bulunan kazanç kanunundaki nisbetler derecesine çıkarmıştır. pa Ara kontenjan karrrnamesi ANKARA, 21 (Telefonla) — Heyeti vekilece ahiren kabul edi- len ara köntenjan kararnamesi pazar günü resmi gazete ile neşre- dilecektir, Âli iktısat meclisi bir şubatta içtimalarına başlıyacak ANKARA, 21 (Telefonla) — 24 kânunusanide başlayacak olan Ahi İktısat Meciis'nin kış içtima araya bayramın girmesi ve tüccar azanın senebaşı hesaplarile meşgul bulunmaları dolayısile bir şubata tehir edilmiştir. ; Âli Iktısat Meclisi için düşünülen yeni bünye ve yeni teşkilât bu şubat içlimaında konuşulup karar laştırılacaktır. Düşünülen veni teş- hilât aza kadrosuna da şamil bulunacaktır. Kırtasiye işlerine ait faturalar ANKARA, 21 (Telefonla) — Hükümet hesabına mübayaa edilen kırtasiye işlerine ait ibraz olunacak faturalarda iskontolar da dahil olduğu halde orijinal faturanın umumi yekünu üzerinden muamele verg s'nin hesip edilmesi Gümrük Umum müdürlüğünce tamim € dilmiştir. Benzine ait istihlâk vergisi ANKARA, 21 ( Telefonla) — Hariçlen ithal edilen o benzinlere ait dahili istihlâk vergisinin de gümrük resmi gibi gayri saf siklet üzerinden alınması lâzım geleceği Gümrük Umum müdürlüğünce tamim edilmiştir. Ankara Roma hukuku profesörlüğü ANKARA, 21 (Telefonla) — An « kara Hukuk fakültesi Roma hukuku pro Bir tefsir hakkında takrir ANKARA, 21 ymm — Yozgat mebasu Süleyman (Sırrı Bey vekillerin ayni sıfadla arzuhal encümeni kararla rına itiraza salâhiyetleri olup olmadığı- nın tefsiri hakkında smeclis riyasetine bir takrir vermiştir. Taerir teşkilâtı esa siye encümenine havale olunmuştur. ten Hüseyin Cahit Bey İsviçrede hu - kuk doktorasını yapmış bulunmak ve sırf profesörlüğü meslek edinmek itiba» rile tercih olunmuştur. Ölüm cezası Başlangıçllın itibaren faik güreşen Yu- goslav, 8 dakika 53 saniyede hasmını tuş İn mağlüp et Yuşosay kuvetli ve ol dukça teknik bir güreşçi. a Ahmet hükmen galip 87 kiloda Ankaralı Ahmet ve Yugos- lav Yuhans, Yunanlı Menelis'in min - ANKARA, 21 (Telefonla) — Anka ralı Fahrettin Efendinin — katillerinden Salih oğlu Dursunun ölüm cezasma çar çılması hakkımdaki evrak tad için der hakemliği altımda güreştiler. Meclise gelmiştir. başlı e die güreşli bi k k iç yen ike re ene ikiye Ecnebi kumpanyalar langıçta bir müddet mütevazin giden arasında müsabakda Ahmet kuvvetile yavaş ya” vaş hâkimiyeti aldı ve ike kar iki tehlikesi geçirtti. Li on “dakikada İZMİR, ,21. A.A, — İlracat malları mızın beher tonundan gemi almakta olan 4* ecnebi acan- taları İzmire daha ucuz fiyatla yeni ve. ferler tertip eden bir kumpanyanın faali. yetine nihayet verdirmek için şiddetli bir rekabete başlamışlardır. Cenupta bir aylık kaçakçılık vakaları ANKARA, 21. A.A, — Birinci kânu nun güncü haftasmda cenup hududunda El alyş rar da in kazandı. Yaşa Çoban.., Alkiğen 7 lı 45 kaçakçı vakası “olmup- in müsebakala elik Gelip. Kİ çar, a yakılarak bad iyeni e 15 kaçakçı ile dördü ölü 26 kaçakçı hay Bi ünl Mann ve Mü saat on altıda tu akşamı devam edilecektir. e | 1000 defter siğara kâğıdı iki tüfek, bir ve A 5. Galip | tabanca tutulmustur.