8 Mart 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

8 Mart 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

EDİRNE, 7 (Telefonla) — Edirne nin imarı etrafında tetkikatta bulun- mak üzere Berlin bedüyat mektebi - müdürünün riyasetinde üç mütehas - © we mimardan müteşekkil heyet refa - katlerinde Alpullu şeker ve ispirto fabrikası müdürü Ali Şefik Beyle İstan bul Ziramt odası umumi kâtibi ve bahçevanlık mühendis Lütfi Arif Bey bulunduğu halde dün gece Edirneye lmişler ve bugüm şehrin ber sem - ünde etraflı tetkikatta bulunmuşlar. dır. Edirnenin imar plânmı hazırla - yacak olan mütehassıslar Selimiye ca- mii etrafının geniş bir park haline ge tirilmesi ve, l yolu, istasyon caddesi gibi mühim caddelerin Selimi Türkiye bayrağı altına Girecek gemiler Heyeti Vekilede yeni bir nizamname kabul edildi Yeni nizamname ile 14860 numa « ral nizamnemenin üçüncü ve dördün- cü maddesi tadil edilmektedir. Buna mazaran A sınıf gemiler 3800. gros tonil aşağı olmıyacak ve ni Zâmnamenin meriyetinden itibaren 1914 1929 seneleri arasmda inşa edilmiş olan gemiler alınmamak şartile bu se- ne zar'mida alınacak gemiler 27 ve bu senenin hitammı takibeden iki sene zar- fında. alınacak gemiler 23 ve bundan sonra alınacaklar 15 yaşından ya - karı bulunmıyacaklardır. 14 mil süratinde olması ve uzun se fer gemilerinde babunması. Bem ge, e olacak evsafta arm sürai 9 mil süratte bulunacak ir ları müstesna olmak İtalyadan İstanbula Di xi ile havai muvasalayı arttırmak maksadiyle, tesis tasavvu - runda bulunduğu (Roma - Berendizi arasmdaki yeni tren, gelecek nisan - dan itibaren işlemeğe lsyacaktır. Bu hususi servis, haftada 5 gün, yani pazar, salk, perşembe ve cu ma günleri işleyecektir. Hareket, saat 18 de Romadan vuku ve orta ve cenubi Avrupa ile İtalyanın sair aksamından gelecek ( tayyarelerle il- sak teinin olunacaktır. Tren, Brendiziye, gündüz sant 15 “55 de vâsıl olacak ve bu suretle tay yarelerin saat 17 ye doğru hareket e- dıp bir günde İstanbula ye 24 saatten daha s3 bir zamanda İske! wuvasalatları ar: Yunan meclisleri reisleri ATINA, 7 (Milliyet) — Liberal mebus ve âyan azast dün öğle üzeri “ M. Venizelosun evinde toplanarak, yarın intihap olunacak teşri meclis - İer reisleri meselesini konuşmuşlar - dır. Ayan riyasetine gene M. Gonata muvafık görülmüştür. Bu toplantıda M. Venizelos Balkan misa kı müzakereslri etrafında teati edilen fikirlerin anahatlarını izah etmiştir. « Filistinde Alman yahudileri PRAG, 6 (A.A) — 60 kişilik bir Alman Yahudi mühacir kafilesi Fili dine hareket etmiştir. ayi » Edirne imar ediliyor © Üç mütehassıs mimardan mürekkep | heyet Edirnede tetkikatta bulundu | Hazretlerile, Başvekil İsmet Paşa ve Heyeti vekile erkünmın yaptıracakla» rı köşkler ve binalar için de münasip yerler tesbit edilmiştir. Park ve bahçelerin plânı Lütfi Arif Bey tarafından yapılacaktır. Edirneyi; “Türk tarzı imar etmeğe taraftar bu- landuğunu (söylemiştir. Mütehassıs - lar bu gece Alpulluya hareket ettiler. Orada bir gün kaldıktan ve Eskişe - birle Turhal şeker ikalarımı gör- dükten sonra plânlarını hazırlamış bu lunacaklardır. Kalenin Krımda Büyük bir izabe fırını faaliyete konuldu SEMFROPOL, 7 (A.A.) Tas ajan- 4 bildiriyor: Sovyet Rusya merkezi icra komi - tesi reisi Kalenin buraya gelmiş ve istasyonda Kırım Sovyet o cümhuriyeti hükümeti o mümessillerile işçi, memur ve talebe heyetleri tarafından selâm - lanmıştır. Kalenin, Kırımın en böyük kolkoz- larından birini ziyaret ederek kolkoz mesaisi teşkilâtı hakkında ameli tav- siyelerde bulunmuştur. Kalenin Kırım merkezi icra komi- tesinin açılan içtima devresinde, Sov- yet Rusya merkezi icra komitesi ta- rafından Kırım da dahil olduğu hal de muhtelif cümhuriyetlere mükâfat olarak verilen Lenin nişanı Kırım icra komitesi reisine bizzat tevdi ot - miştir. : Kaleninin Kiçkara muvasalatı müna- sebetile muszzam maden fabrikasının yüksek izabe fırını faaliyete konul - maştur. Fırın günde 900 ton font is- tihsal edecektir. Alman - Leh ei de düzeliyor VARŞOVA, 6 (A.A) — Yarın im zalanacak olan Alman - Lehistan ti « caret mukavelesinde dokuz seneden beri iki memleket arasında devam & - den gümrük harbinin tasfiyesi hak - kında bir takım ahkâm bulunacağı Lehistan ve Almanya (limanları arasında deniz münakalâtmı kolaylaş — bir takım tedbirler de var - M. Mussolini ecnebi mü- hendisleri kabul etti . ROMA, 7 (A.A.) — Stefani bildi. riyer: Ahiren Romada teşkil edilmiş olan Avrupa mühendisleri cemiyetleri bey nelmilel federasyonuna — girmiş olan Avusturya, Belçika, Fransa, Yugos - lavya, Letonya, İsveç, İsvi: İspan- n ye en ühendinleri, bers- 2 sem : gu halde Me Mimi Gmk bul edilmişlerdir. Gubada intizamı iade HAVANA, 7(A.A) — Zabıt, amele sendikaları federasyonu merk zine bir baskın yapmıştır. Altmış kişi kadar tevkif olunmuştur. Reisicümhur M. Mendista hükü mete muhalefet eden sendikalar, zeteler ve bilimum siyasi ve içtimai teşekküller hakkında şiddetli müva - zat tayin eden bir kararname imzala- mişter. ; ——— Bir milyon işsize iş VAŞINGTON, 7 (A.A.) — Ame - rikada hususi sanayi tarafından a3 - gari bir milyon işsize iş temin edil - mesi için hazırlık yapılmaktadır. VAŞINGTON, 7 (A.A) — Mümes siller meclisi iş komisyonu, sanayi i- çin otuz saat iş haftasını ittifakla Ica- bul etmiştir. “İttihat ve Terakki” Cemiyeti Pariste yep sonra, “Tex rakki ve İttihat” Cemiyeti &« miyetin o devirde kullandığı Bahaeddin Şaki müstenit olan “ aki resim Ce - iğıt başlıklarını göstermektedir. Beyden kalan vesikalara AT ve TERAKKİ,, tefrikamıza bir kaç güne kadar başlıyoruz.. MİLLİYET PER BE 8 MART 1934 HARİCİ HABERLER| Yeni sırlar anlaşılıyor Staviskiye ait içi mücevherat dolu çekmece kimin elinde? - Parlamento komisyonu Mm. Staviskiyi dinledi men PARIS, 7 A.A, — Simviski meselesine sit tahkikat süratle devam etmektedir. Bu sabah müttehimler tarafından ikame olunan bir çok şahitler dinlenmiştir. Bunların ekserisi malüm olan vukuatı te yit cimişlerdir. Bir kısmı ise, zabitanın araştırmalarına yeni bir istikamet vere- cek üiyor. Zabıta, sinemacı Mi gı ın eski metreslerinden Sevren te mukim, Olga Sitieller namında bir mangen kadınmın dünkü ifadesine bü- yük ehemmiyet vermektedir. Bu $ din, ortadan kaybedilen bir çekmece dolusu mücevherat hakkında kıymetli malümat verebileceği tahmin olumuy: M. Prence'in katli hâdistsirie dair raştırmalara da devam oolumma'sader.. Bu hususla büyük bir ketumiyet snuha- faza ediliyor. Mm. Staviskitekrar dinlendi PARIS, 7 (A.A.) — Parlamento tah kikat komisyonu Madam Staviskâ'yi, sor sine M, Chiappe'i gördüğünü, kendisini Gayet iyi bir şekilde karşıladığını söyle miştir. Nihayet Madam Siavisky, Sefir M. de Tondenay'in evlerine gelmediğini bildirmiş, Stavisky'nin edebile- cek yaradılışta olduğunu, Chamonix'ye gittiği zaman bu ini üç gü, etmediğini, fakat sonradan bir çok şey- ler söylendiğini, artık bu hususta bir fik ri olmadığımı bildirmiştir. Madam Stavisky'den sonra, hırsızlık- la maznun olarak mevkuf - bulunan M, İsimleri karıştıranlar PARIS, 7 (A.A.) — Mebus Proust, Roma mülâkatı “Avrupai büyük Bir hadise,, PEŞTE, 7 (A.A.) — Gazeteler Ma- car başvekili M. Gomboes'in Roma seyahatini uzum uzadıya neşriyata mev- zul etmektedirler. “Fe ga zetesi, bu seyahatin, bir senedenberi A- Macaristan arasında bulduğunu yazıyor. M. Mussolini, Dollfuss; ve Gom- boes'ün üc devletin iktısaden tesviki me- saileri hakkında doğrudan doğruya ve şahsen rrkir teatisine boylece cırsat bulmaları bu seyahatin ehemmiyetini Seyahati esnasında , ziraat, ticaret, ve maliye nezaretlerinin salâhiyettar memurları Macar başvekiline refakat edeceklerdir. gazetesi de, Macar siyasi mehafilin - de, bilâ istisma bütün fırkalar, Musso- Tini « Dollfuse - la ia Macaris - tanm İktısaden ihyası hususunda kat'i tesirler husule getireceğini yazmak aydınlatmak hususunda vereceği neti? çeler dolayısile, Avrupai büyük bir hâdise olduğunu söylüyor. Söz yerine iş İspanya kabinesi Meclise geldi MADRIT:; 7 (A.A) — Yeni hükü- met Meclise gelmiştir. Fakat evvelce ka rarlaştırıldığı veçhile, Başvekil beyanat ta bulunmamıştır, M. Lerroux yakında bir affı #memi projesi vereceğini bildirmiş, mebusları ihtiraslarmı unutmaga, iktisadi ve içti- imaj meselelerin halli için kendine yar. dme davet etmiştir. İngiltere Lehistanda mahreç arıyor LONDRA, 7 (A.A.) — İngiliz ti- caret murahhas heyeti Varşovayı , Orada, Polonya sanayi mümes silelrile müzakerelere girişecek, İngil. tere ihracat ticaretinin Polonyada ar | tarılması çarelerini arayacaktır. İ | M. Roosevelt'in refikası sefalet görmeğe gidiyor VAŞINGTON, 7 (A.A.) — Reisi - cümhurun zevcesi (o Mistress Rozvelt, bir deniz tayyaresi ile, orada hâkim olduğu söylenilen sefaleti bizzat gör- ek üzere Portorico'ya ii; Amerika o cümhurreisinin zevcesi ilk defa olarak böyle deniz aşırı bir hava seyahati yapmaktadır. Moskova dışında tren * çarpışması MOSKOVA, 7 (A.A.) — Moskova sında bir çarpışma olmuş, trenleri ara; İ 19 kişi ölmüş, 52 kişi yaralanmışlar. Stavisky'yi yakından tanıyan şa- hitlerden Aktris Rita Georg kendi isminin de karıştırılmış olduğu bir mesele hakkımda cereyan eden tah» kikatın hitamına kadar, Cümhuriyetper verlör ticaret ve sanai komitesi reisliğin den istifa etmiştir. Tahkikat komisyonuncn derhal istifa sini talep eden mumaileyh. Stavisky'den gerek kendi amma ve gerek komite na muna ve hesabına hiç bir zaman para almadığını iddia eylemiştir. PARİS, 7 (A.A.) — Gazeteler Sta- visky ile telefon muhaveresinde bulunan zevat meyanında, içtimai sigortalar sa- bık müdürü M, Tissot'nun ismini zik. retmiş olduklarından, mumaileh tahkik komisyonu reisl müracaat ile M. Garat'nın kendisine Stavisky'yi takdim ederek, içtimai sigortalar idaresine 2 milyonluk Bayonne Belediye bono'arı i le Macar bonoları satmak istedikleri halde, kendisinin bu teklifi reddeyledi- gini bildirmi; Mac Donald'e sual Borçlara mukabil Toprak verilmiyor LONDRA, 7 (A.A.) — Avam kama- rasında bir mebus, İngiltere ile Ame- rika arasındaki borçların tesviyesi çin imparatorluğun bir kısmının terkini istihdaf eden bir tarzı halle muvafakat edip etmiyeceğini hükümetten sormuş” — : me 2 pi pia Bir Alman cenerali Çine gidiyor BERLİN, 7 (A.A.) — Saat 12 ga- zelesi, Ceneral Secckt'nin dün Çine hareket etmiş olduğunu istihbar et Sabık Roichsvebr baş kumandanının Çin bükümetince askeri müşavir ola - rak istihdam edileceği evvelce sayi ol muşta. Alman istihbarat bürosu daha yakında bu şayiayi tekzip ederek, ce- meralin sadece, Mareşal Çan * Kai - Çek'in daveti üzerine Çine gideceğini tasrihetmiştir. e Romada bir sergi ROMA, 7 (A.A.) — Başvekil, bey nelmilel mukaddes sanayi sergisini Zi“ yaret etmiştir. yare emilir. © Leipzigden Berline Hitler tayyare ile Rekoru kırdı BERLİN, 7 (A-A.) — Leipzig'de bir tiyatroda oyniyan bir piyesi seyret tikten sonra Başvekil M. Hitler 23,30 da tayyareye binmiş ve 23,59 da Berli- ne ik Bu suretle iki şehir arasındaki mesa- feyi Başvekil 29 dakika gibi bir zaman da yaparak rekor kırmıştır. Şiddetli bir zelzele FRANKFORT, 7 (A.A.) — Zel. zele âletleri pazartesi günü buraya 15 bin mesafede / şiddetli arz sarı . Bir İngiliz kadin meb'usü öldü LONDRA, 7 (A.A.) — Mahafazı kâr mebus kadınlardan Misis Mari Pi kford ölmü Kendisi elli yaşında idi. Ve Londra nım dış mahallelerinden Hammersmiph mahallesi mebusu idi. Bir tayyare düştü İLLINOİS - PETERSBURG, 7 (A. A.) — Dört kişi taşıyan bir tayyare bir kar fırtınasına tutulup, düşmüş - tör. İçindekiler ölmüştür. Nicaraguada bir çarpışma TEGUCİGALPA, 7 (A.A.) — Ge- genlerde öldürülen Nicaragu ileri reisi Sandinenun evi civarında muha- fır kıtaatı ile bir âsi çete arasında mü- z .. mi Adliye yangını davasına dün İzmitte başlandı Şahitlerin İzmite celbine karar verildi, dünkü duruşma beş saat sürdü.. Meraklı ve heyecanlı safhalar IZMIT, 7 (Milliyet) — Adliye sa» rayı yangını maznunlarının muhake - melerine bugün şehrimizde başlanmış tır. Mahkeme heyeti reisi Nail, aza Mustafa, Salâhattin Beylerden mü - rekkepti. Iddia makamını Hamdi B. işgal ediyordu. Avukatlar yer aldılar. Colse açılır açılmaz kararname okun- du ve ilk önce vestiyer Etem Efendi sorguya çekildi. Etem efendi reisin su- allerine cevaben; yangın gecesi da- a nl, ücretsiz çalıştığı” çinde ateş olmadığı hal - n altındaki boşluğa bırak - tağımı söyledi. Etem Efendi, reisin diğer bir sua- line; saat beşte müddejmumünin dai reden ç.karken mangalda ateş olsay - dı görebileceğini, kendisinin saat iki buçukta mangalı altı taş olan yerine koyduğum dan beş saat geçtikten #onra yal şıktığını, şahitlerin ken disine iftira ettiklerini cevaben bil - dirdi Kapıcı ne söyliyor Bundan sonra kapıcı Ahmet Efen- di isticvap edilmiştir. Kapıcı reisin su allerine ; ser hademe namma saat on ikiye kadar nöbet aldığını, aldığı nö- beti şahitlerin haber verdikleri gibi para mukabilinde değil fisebilillah yaptığını ve yangının merdiven altm- dan çıktığını, o akşam kontrol yaptı: ğı, itfaiyenin geç geldiğini, söndürmek uğraşıp muvi & akkında bi i söyledi. başı kendisinin yangın gecesi bulun - dığı odacıların vazifesini kendisi tayin etmediğini, esasen işi hamal *- lık ve halâları temizlemek olduğu, 0- uyup yazması bulunmadığını bildir. i Mümeyyiz Tevtik Bey ne diyor Mütenkıben Tevfik Bey sorulan su allore, levazım vazifesinin ilâvei me- muriyet olarak kendisine verildiğini, müstahdeminin tayin ve azlinin ieüd deiumumiye ait olduğumu, bir işe ya. ramıyan adamların daire nöbetini ya- pamadıkları halde, 8 YAZ» dığı tezkerelerin semeresiz kaldığın cevaben bildirdi. Tevfik Bey reisin diğer birçok su- allerine karşı müsbet cevaplar vere - memiştir. Hikmet Beyin anlattıkları Hikmet Bey yangınm sekizi kırk geçe kule tarafmdan görülmüş oldu - ğunu, kapıcı Mehmedin sekizi yirmi geçe yangının çıktığını söylemesine nazatan yirmi dakika (zarfında alt katta çıkan yangının üst kata sirayrt edemiyeceğini, binaenaleyh karar hâ kiminin tanzim eylediği kararname noksan bulunduğunu, vezne odacım Mehmedin yanarak öldüğü hakkında tabip raporu olmadığını, Mehmedin hayat ve mematı elyevm meçhul bu - landuğunu, b barla cesedin aran ması lüzumunu sürmüştür. Hikmet Bey müdafaasına devam- la, bu tarihi davanın bütün mesuliye- ti zavallı 3 kişinin ü letilmek i iğ ullerin yi şahitlerin e - tzibnesini aslâhiyeti kazaiyesi meze dilen İstanbul ağır ceza mahkemesi - nin şahitleri dinlemek salâhiyetine sa hip olamıyacağını söyledi. Nuri Bey de mahkemeye iki istide verdi. Baş hademe Mehmedin tahliye edilmesini istedi. Müddeiumumi tahliye talebini red detti. Mahkeme şahitlerin İzmite cel ilmesine, duruşmanın 19 Marta te lik edilmesine karar verdi. Bugün duruşma beş saat devam el miştir. Muhakeme çok heyecanlı ve meraklı safhalar arzetmektedir. Bir tecrübe tahriri yapılacak ANKARA, 7 (Telefonla) — 1935 senesinde yapılacak nüfus tah- riri için bu sene bir tecrübe ya, ıpılacaktır. Tecrübe de nini Aanni vii lâyeterdle yapılacağı nüfus ve istatistik umum müdürlükleri tarafın dan tesbit edilmektedir. Tahririn yalnız nüfus tahriri olmıyarak, ti - cari, zirai ve sinai olması da isteniyor. o “ ANKARA, 7 (Telefonla) — Muğla mebusu Nuri B. nüfus kanunu na tezyil edilmek üzere Meclise bir kanun projesi teklif etmiştir. Posta ve telgraf havalesi ANKARA, 7 (Telefonla) gl ve Telgraf idaresi ecnebi memleketlerle posta ve başlamıştır. lesi tesis etmek için hazırlıkalra Fırka umumi idare heyetinde.. ANKARA, 7 (Telefonla) —- Cümhuriyet Halk fırkası wmumi ida ve heyetinde münhal olan mi azalıklara Elöziz mebusu Tahsin, Kocaeli ebusu Salâhattin ve eski erkânı harp miralaylarından Hüseyin Rahmi Beylerin tayini fırka umumi reislik divanı tarafından tasdik edilmiştir. Telefon şirketi abonelere iade edi- lecek paranın mikdarını bildirecek ANKARA, 7 (Telefonla) —- Posta ve Telgraf idaresi İstanbul te- lefon fiyatlarının tenzili dolayısile telefon sahiplerine iadesi icap eden mebaliğ hakkında şirketten malümat istemiştir. © Bi irecektir. Sahiplerine iade edilecek paranın tutarını De Şirket bir an evvel paralarla tahane yapılmasının temini için bazı mebuslar kanun tekl.f etmeğe na- zırlanmaktadırlar. Resmi makamlar bu para ile yeniden bir hastahane yapılması yerine mevcut hastahanelerden birine paviyon ilâvesini dü- ha muvafık görmektedirler. Muhtelit mahkeme bir davaya bakti. IZMIR 7 (Milliyet) — Muhtelit mahkeme heyeti bugün Citadibari “| vapuru ile şehrimize gelmiştir. ceza dairesinde toplanmış ve Heyet şehre çıkarak sekiz buçukta a * Yunanlı Madam Totyadisin o mobilye i hakkında ikame ettiği 40 bin liralık davanın beş şahidini din lemiştir. Şahillerin ekserisi bir şey bilmediklerini söylemişlerdir. -“ Mahkeme heyeti akşam ayni vapurla Pireye hareket etmiştir. İdman cemiyetleri ittifakının karar: ANKARA, 7 (A.A) — Idman cemiyetleri ittifakı umumi merke - zi dünden itibaren ına baslamıştır. Fenerbahçe - Galatasaray maçında suçlu oldukları için cezalandırılan sporcuların cezaları kati - lar maçlı yet kesbedinceye lara iştirakten memnu kalmaları hakkın * daki karar umumi merkezce tasvip ve tasdik edilmiştir. Müzakere de vam etmektedir. © Annam impratoru nişanlandı SALON, 7 (A.A.) — Annam impe- ratorunun konişşşinlin Matmazel Yen- « huaho ile nişanlanmış olduğu resmen haber veriliyor. Düğün 20 martta ya- pılacaktır. 11 kişi toprak altında BERLİN, 7 (AA) — Karsten - Senta madeninde bir çökünlü meticesin- de 11 maden işçisi toprak altında kal- tar, m odada gidenler işçilerle muhabere ye muvaffak olmuşlardır. Kendile- kurtarılması için hararetle çalışılı Fransız meclisleri aza- ları azaltılmıyacak o | PARİS, 6 (A.A.) — Mebusan s9” isinin inlihabat encümeni, tâli kodi yonun takririni tetkik etmiş ve âY | Oİ ve mebwlan azasının mikdarmı sölü le ç den bu takriri 2 muhalife karşı 12 le reddetmiştir. z Eski bir tablo LUCERN, 6 (A.A) — Bir on altıncı asırda yapılmış bir bulunmuştur. Güzel sanatlar mer a ları çok güzel olan ve İsa ailesini (e vir eden bu tablonun Petien tersi, ya yapılış olduğu mütalensındaf teb İ rai