26 Mart 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

26 Mart 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

| Tarihten Parçalar: 12 ÇAN 5 Haziranda “Port Main” mo- mutavassıt şaftin çatlaması dole- yısiyle tahtelbahirn avdeti muva- fık görülmüş. Nasmith 7 Haziran tarih'nde avdet yolunu (tutmuş. Mare civarmda demir üzerinde bir nakliye gemisi görmüş. Tahtel orpil varmış. Sa »s'ni göze aldı- Nareyi dolaş mış. Nakliye gemisini torpilleyip batırdıktan sonra, Boğazın altın- dan yoluna devam etmiş. Nasmith, Kilitülbahiri dolaşır dolaşmaz geminin gidişinde gayri ii bir hal gördüğünü söyliyor. bunu suyun kesafetin'n değismesine atfetmiş. Bir saat sonra sanki tahtelba- hir karaya çarpıyormuş gibi bir gürültü iş tmiş. Fakat Nasmith su- yun deri çim karaya Çi öinden gürültünün sebebini tah- kik için 20 kadem irtifaa yüksel- miş ve periskopun 20 kadem ileri- sinde büyük bir mayen görmi- Bunun üzerine bir saat daha 30 ka dem derini kten yoluna devam et: miş. Kumkale haricine çıktıktan sonra gemiye tam yol vermiş. Nasmith'e Viktorya nişanı Amiral o gece Bahriye nezare- tine telgraf çekerek Nasmith'e Viktorya sal'p nişanı verilmesi i- şin isminin krala arzını istedi. E- ğer nezaret bu talebini isaf etme- diği takdirde Sir İan Gelibolu or- dusu namına krala bizzat telgraf çekerek Nasmith'e nişan veri! i ni istirham edeceğini” söyledi. 25 Haz'ran 1915 tarihinde öğ- leden sonra pek tatlı bir zaman ge cirdik. : Bunu o zaman lime bir mektupta şöyle tasvir ediyorum: « — Aİ ei harbiyeye men- sup bazı zabitan, bir de ben, bir muhribe binerek Anzac sahiline gittik. Sahile yaklaştığımız zaman üzerimize ateş açıldı. Sahilde ber. kes bize bakıyordu. Türkler dai- kes N ma yeni gelenleri böyle &derler; fakat bu sefer yalnız bir kaç tüfek ateşi ile iktifa ettiler. “Brighton” sahilinde karaya çıktılar. Yüz kadar asker denizde banyo yapıyordu. Hepsi de anala rindan doğdukları kıyafette idi- ler! Dü tarassut için gözcü ler koymuşlardı. İlk kurşun atılım ca derhal bir ıslık çalıyor, bunun üzerine herkes koşarak sipere ka çışıyordu. Hiç bir şeye zerre ka dar ehemmiyet vermiyorlar, meşe Terini hiç bozmıyorlardı. Mermiler düşmeğe başladı mı etraftan kah kahalar yükseliyordu. “Bir gün evvel bir mermi dört törüne arız olan bir sakatlık ve | AKKALE! Yazan: Amiral Sir Roger Keyes Periskobun 20 kadem ötesinde büyük bir mayn! kişiyi öldürmüş, 4 kişiyi yarala mıştı. Fakat kimsenin aldırdığı yoktu. “Karaya çıktığımız zaman, bir saat evvel 5 pusluk bir merminin bir mavnada çaprazvari açtığı de likleri gösterdiler, “Jeneral Birdwood o sabah de nizde banyo yapıyormuş. O civar- da yıkanan askerler arasına bir mermi düşmüş. “Bazan mermiler hendeklere düşer. Geçen gün bir mermi bö; bir hendeğe düşmüş. Hendeğin i- ç'nde bir kaç asker varmış. Mer. minin iâk kabiliyeti pek fazla yükselmiş. Birbiri arkası sıra hen- dekten adamlar dışarı çıkmış. Et- raftan yüksek kahkahalar kurtu- lanları tebrik etmiş. Hendeğin i- çinde bir iki kişinin ölüp yaralan- dığma kimse ehemmiyet verme- miş” Yeraltı seferlerde tenezzüh Jeneral Birdwood b'zi karşıla- dı ve bize her yeri gezdirdi. Bu ge zinti dört saat vürdü. Dünyada hiç ey, hattâ zehirli gaz bile (par mağmızı tahtaya vurunuz!) onla- rı yollarından çeviremez. Burası cidden görülecek bir yer. Tepeler de taraf taraf siperler, tüneller a- çılmış. Bu cidden harikulâde bir iş. Düşünün ki, yer altında en aşa ğı bir mil mesafe katettik. Bir sefer bir tünelden gidiyor- duk. Orada b'ze bir de delik gös- terdiler. Birer birer başımızı bu delikten çıkarıp baktık. Burası bir buğday tarlasının ortası idi. Ayni | zamanda düşmana da pek yakın- dı, Siperlerde periskop anbarları var Asker o kadar dikkatsiz davra nıyor ki, son derece mahfuz olan bu siperlerde bile her gün zayiat veriyorlar. Bazan aynaya kurşun isabet ediyor, ayna parçalanıyor; bir çok kimseler de bu suretle cam kırıklariyle yaralanıyorlar. Avusturya ve yeni Zeland kıta atı Birdwood'u seviyorlar. Jeneral daima siperlerde bulunuyor ve her kese söyliyecek bir söz buluyor. Siperler gayet temiz ve güzel. Bunları yaparlarken öyle kurnaz- ca şeyler düşünmüşler ki... Bu si- perlerden daha temiz bir siper ta- savvur etmek imkânsızdır. Bu ziyaret benim için çok hoş bir “Sürpriz” oldu! Yarın tepesinde istihkâm Duvarlarda bir takım levhalar var, Meselâ: “Her şeyi yerine koyun, her $€ yin bir yeri var" gibi, Etrafta yiyecek kırıntısı, siga- ra izmaridi gibi bir şey görmedik. Bu intizam üzerinde pek büyük bir tesir yaptı. — Bitmedi — MİLLİYET PAZARTESİ 26 MART 1934 HARİCİ HABERLER M. Doumergue'in nutku Başvekil Fransada yapıla- cak ıslahatı anlatıyor M. Doumergue: “Eğer birleşirsek mut- laka muvaffak oluruz,, diyor PARİS, 25. A.A. — Başvekil M. Du- | timalleri, ilâvei memuriyetleri, masrafir mergue dün akşam, radyo ile tamim edi- | devairi kaldırmalı, resmi devairin çok len bi nutuk irat etmiştir, Fran, ille- kalabalık olan kadrolarını tenkis etmeli Wine hitap eden başvekil, kendin ve masraf bütçesinin sair fasıllarında saya ve Cümhuriyete 40 sene hizmet da tenkihat yapmalıdır. Biten sönra huzur ve istirahat emelin- Bu kabil isiahat karşısında tereddüt de bulunduğu halde, reisicümhur ile fır-| etmek, memleketi felkete sürüklemek ka reisleri kendisine | dahili bir harp | olur. patlamak üzere olduğunu söyledikleri M. Doumergue, bu sözlerinin; mem- işin inzivagâhımı terke mecbur kaldığı. | Jekete kârşı olduğu derin aşktan've hür- nı beyan etmiştir. riyet rejimine olan merbutiyetinden mül M. Dowmergue hemen, 'alelâcele Pa. | hem bulunduğunu ve ikbal ve'iktidar ris'e koştuğunu, bütün fırkalardan sami. | hevesinden azade olduğu cihetle hu - mane istiane ederek başvekâleti İybul | susi me eri menfaat gözetmediğini be- eylediğini ve ancak her fırkanın ka»ine- | Yan etmiştir. ei ği dede temsil edilmesinin kendi yedi ik- Hakikat zannettiği şeyleri : dalme tidarından hariç bir keyfiyet olduğunu | ; —pez ilkve etmiştir. | Hükümetin vazifesi geniş ve çetindir. Bu meyanda, fazla teheyyüce kapılmış ihtirasları teskin, ihtiyatsızlıkları ve ce- zadan masun kalmaları dürüst, namus- kür ve manen sihatli olan milleti hakki le izap eden suçluları şiddetle toeziy. vardır. , Adalet ve mânevi tasfiye emrinde | ihtiyar olunan hareket devam etmekte. pe Almanyada patlıyan Bombalar Bombaların siyasi bir suikast maksadile atıldığı anlaşıldı BERLİN, 25. A.A. — Havas Ajansı muhabirinden: Geçen per - şembe günü vukubulan su kastin herhalde siyasi yeliiyelerlen Bi w İeyhine matuf olduğu ve M. Oliver'in ss bir tesazlüf everi olarak landığı anlaşılmaktadır. Zabıta bu suikastin sebepleri ve safahatı hak hında malümatlar görünüyor. İşin garibi matbaat, bu su hast faillerinin komünist mahafilie mensubiyetlerine dir en fk "bir teme “dah bulunmamıştır. Dolaşan şayialara nazaran, M. Ernst'in en yakinlerinden Bir zar tevlif edilmiştir. Sesikastin M. Erneti itikaf cima ole la temeldir.. Zabıta, faillerin meydana çıkarılması için 30,000 mark mii - kâfat vadetmiştir.. Muallimlerin vekâlet maaşları ANKARA, 25. (Telefonla) — Maarif vekâleti muellimlerin vekâ let maaşları hakkında bir lâyiha hazırlamaktadır. Maliye memurları arasında ANKARA, 25 (Telefonla) — Muğla detterdarlığına İzmir vilâye m varidat müdürü Aziz Bey, Blecik merkez malmüdürü İbrahim Bey Kırşehir merkez malmüdürlüğüne, İstanbul Taksim maliye şubesi tahsil başmemuru Kadri Bey Üsküdar mıntakası tahsil başmemurluğuna, Si- Uori kazası malmüdürü Hayrettin Bey Bor kazası malmüğürlüğüne İs. İ tanbul Yenicami şubesi muamele vergisi memuru Feridun Bey Silivri kazası tahakkuk başmemurluğuna, İstanbul Küçükpazar tahsil memuru Abdulalh Bey Üsküdar mıntakası tahakkuk başmemurluğuna, Beyazıt vilâyeti idarei hursusiye müdürü Abdullah B.Siirt merkez malmüdürlüğü ne, Kütahya vilâyeti sabık hususi idareler müdürü Fevzi Bey Tosya İ malmüdürlüğüne tayin edilmişlerdir. Turguteli malmüdürü Hayri Bey dir ve bilamerhamet devam edecektir. | Hükümetin daha pek çok görülecek işle- ri vardır ki bunları muvaffakiyetle ba- iye muhitin iyice tasfiyesine bağ- Fransada parlamanter rejimin selâ- meti, dahilde nizamın ve otoritenin mut- | Jika ve süratle indesini ve bu röjime ha- kim olacak kanunların islahinı, metod- ların değişmesini ve inzibatın tesisini i3- tilzam etmektedir. Bundan önce ise, diğer bir vazife da- ha vardır : gelecek bütçenin müvazenesi- * ni temin için 1934 bütçesi sağlam esas- Jara dayanmalıdır, Fransız vaziyeti ma- Hiyesinin dahilde ve hariçte herkese bü. yük bür itimat telkin etmesi zaruridir. Frangın kıymetine halel gelmemelidir. Fransız milletinin, bazılarının istihzaları- nt mücip olan ve fakat çok kıymetli bir meziyet olduğu şüphe götürmiyen tasar- iyetini idame için franga dekı ruf mezi; de Vekâlet emrine alınmıştır. Fransa Başvekili M. Dowmergue söylemekten çekinmiyeceğini ilâve eden M. Fransız milletini, 1914 te Marn det ve fırka ihtiliflarindan ayni te feragat içerisinde, mali kalkınma mu- cizesini ifa” hususunda kendisine yar bayet “vermiştir: “Eğer Staviskinin | Cesedi Pariste Dolandırıcının cese- dinde yeniden Silâhsızlanma Meselesi etrafında Cemiyeti akvam Fransa muhtırasından memnun otopsi yapılacak.. CENEVİ PARIS, 25. A.A, — Şamoniks'de Alen e e ie ei ağa stem: bie Sri - Meşhur dolandırıcının tabutu, Cenev. | ve Fransanm birçok devletler tarafından reden gelen sürat treninin başmdali va- gona konmuş ve oradan indirilip, bir da- ha fethimeyt ameliyesine tabi tutulmak üzere, kamyonla tıbbi adli o müessesine ” | sevkolunmuştur. Bir tevkif müzekkeresi PARIS, 25 A.A. — 1 Martta, müddei urmuminin huzurunda, polis müfettişi Boniye Staviskinin çek koçanlarını tevdi eden ve haddizatında tehlikeli bir haydut olan “ak saçlı adam” £ lakabiyle maraf 44) Heno aleyhine bir tevkif müzekkeresi is- © Rontken kurbanı doktorumuzun , cenazesi dün kaldırıldı Errurum hastahanesi rontken mü tohassısı iken vazifesi başıcda kan - | sere tutularak ve Avrupada yapılan ” ameliyatı mütcakıp Velat eden Dr. İC binbaşı Necmettin Haydar Beyin ce- nagesi merasimle dün kaldırılmıştır. Birkaç gün evvel Almanyadan götiri len merhumun cenazesi Gürnüşsuyu hastahanesinde bulunuyordu. Dün sa © bah saat 10,30 da cenazesi hastaha - Fi üstünde kaldırılmıştır. Ce yı şu şekilde tertip edilmişti: Önde kolordu muzikası, yayla tıp am talebesi, çelenkleri taşıyanlar, ve Türk bayrağma sarılmız merhumun dabistu, bunun arkasında Gülhane as- keri tatbikat talebeleri ve Tıp Talebe Cemiyeti, merhumun dostları, akraba ları vardı. Alayın sağ ve solunda as - ker bulunmnita idi, Cenaze İstiklâl caddesini takiben Galatasaray lisesi önüne kadar eller üstünde getirilmiş ve belediye tarafından gön - derilen cenaze konulmuş - tur. Boğazkesen yolile Tophaneye ini lerek Beşiktaş, Yahya Efendi kabris- tanma gidilmiş ve vasiyeti mucibince oraya defnedilmiştir. Merhumun ce - naze namazı, bundan 9 ay evvel ve - fat ettiği Almanyada sefaret imamı tarafından kılınarak cesedi o zaman tahnit edildiğinden ikinci bir namaz kılımmamıştır. Kabri başında Gümüş. suyu hastahanesi operatörü Sırrı, Tıp fakültesi teşrihi marazi muallimi İh- san Şevket, askeri tıp talebesi namı- na Hayri ve merhhumun küçük bira- deri İzzettin Beyler birer Hutuk söyle mişler, merhumun meziyetlerini say - yılar, vazifeye ait merbuliyetini, ni- eye ba ağarda. mi bile verdiği- atmışlardır. Gö i iyii yaşları içinde dar olunmuştur. Merkum, yarım saat evvel evinden kay bolduğu cihetle, zabıta kendisini yakalıya mamıştır, Sabık bir ceneral ordudan tardolundu PARİS, 25, A.A. — Staviikinin şirket. lerinden birinde meclisi idare azalığında scılıkla mahküm. ton, harbiye nazırı tarafından ordu kad. osundan tardedilmiştir. Bulunan mücevherat ra veren bir müessesesinde, Staviski ta- rafından Bayon belediye tasarruf sandı- ğından çıkarılmış birkaç milyon frank kıymetinde mücevherat bulmuştur. Staviski'nin hempaları bu mücevher. lere mukabil, müteaddit defalarda ve has- seten 8 şubat tarihinde Rorhanyino'nun Londra seyahati esnasmda 600.000 frank para almışlardır. Eniniyeti umumiye, bu mücevheratın, Fransızlar tarafından ve Fransada işlen- miş bir cürme tealluku dolayısiyle, istir- dadı şimdilik gayrimümkün — olduğunu beyan ir. Bunun için diplomatik teşebbüsat icrası iktisa ediyorsa da, ne- tice herhalde şüpheli görülmektedir. Viyanada büyük bir resmi geçit VİYANA, 25. A.A. — Bu sabah, Ring bulvarında, altı aylık bizmet müddeti bitiren askeri yardımcı kıtaatının terhisi münasebetile, büyük bir geçit resmi ya- pılmıştır. Yollarda büyük bir kalabalık, geçit res- mini temağa etmiştir. müdafaa edilen esas prensiplerine sadık. kaldığını görmekten mütevellit sevinçle. rini gizlememişlerdir. Ayni mehafil, konferan; bürosunun, evvelden takarrür ettiği gibi, 10 nisanda toplanacağını ve Fransanın teklif oyledi- notası verilmediğini, fakat ol.ndı büyük elçisi M, Korben'in, İngiltere ba- riciye nezaretine Fransanın noktai na zarını bildirmiş olduğunu söylemektedir- ler, Noktai nazarlar henüz birbirinden u- zak bulunduğu cihetle, keyfiyet, muza kereden ziyade alelâde mükâlemelerden ibaret addedilebilir. Bu mükâlemeler, hasseten, mulasav- ver silâhları silâhları bırakma muahedesi- nin icra teminatı üzerinde cereyan et- mektedir zannolunuyor. Bulgaristanda Edirne işgalinin yıldönü- münde yapılacak merasım SOFYA, 25 (A.A.) — Bulgar a - jansı bildiriyor: 1913 te Edirne işga - İinin yıldönümü. tile yakında yapılacak şenlikler etrafında gazeteler askerler cemiyetinin bir beyan- tedirler. eski Rusyada yeni mekteplar MOSKOVA, 25 (Milliyet) — Bu sene Sovyet Rusyada 2970 yeni mektep açılacaktır. Bu mektepleğle 300 bin ta- İebe okuyacalıtır. Ve Fer'birinde fizik, kimya, ziraat ve biyoloji kabineleri ve bir çoklarında da beden terbiyesi sa - pi arasındaki futbol 'a Macarlar Bulgarlara galip SOFYA, 25 (A.A.) — Macaristan ve Bulgaristan milli takımları müsabakası Macar takımı 1 - 4 galip gelmiştir. Bi rinci devre nihayetinde vaziyet 1 - 1 idi. - Hindistanda Dört memur rovelverle tehdit edilerek azledildi 25. A.A. — Nepal ordu. ve ik ile,başvekilin uzaktan akrabası bulunan dört | büyük memur, dün saraya çağrılırışlar ve orada rövel- verle tehditedilerek, vazifelerinden azlo- Tunduklarını tebellüğ etmişlerdir. Baş kumandanla, bü dört büyük me- murdan biri, senelerdenberi ayni silenin erkânı tarafından işgal edilmekte olan başvekilin makamını ele geçirmek üzere gizli teşebbüste bulunmuş olmakla müt- tehimdirler. Mütecavizin tarifi MOSKOVA, 25 (A.A.) — Türki- ye maslahatgüzarı Mehmet Ali Tev. Londrada imza edilmiş olan mukave- lelerin musaddak suretlerini dün Ha riciye komiserliğine tevdi etmiştir. Bursada maçlar ANKARA, 25 (Telefonla) — Anka- a gençler birliği spor klübü birinci ta- kumı iki maç yapmak üzete bu akşam Buraya hareket etmiştir. Fransa - İtalya ROMA, 25. A.A. — M. Müsolini dünkü gün, Fransa büyük elçisi M. dö Şanbrön'ü kabul etmiştir. (Bir vesika O ye ATİN | i i daha: Filipin Amerika bu adaların istiklâlini tanıdı VAŞINGTON, 25 A.A. — Roisicüm- bur Roosvelt, Filipin adalarının is- tiklâlini tasdik eden kanunu imzalamış- ar, MANILLA, 25. A.A. — Filipin adala rı istiklâlinin Amerika reisicümhuru tar» fından tasdikini kutlulamak © için klise anları ile fabrika düdükleri saatlerce çalınmıştır. Parlamento, istiklâl kanununu tasdik için nisan içerisinde toplanacaktır. Kadim insanın taşlaşmış bacağı TAŞKENT, 25. A.A. — Çelekin gö- lünde kadim insanım tehaccür etmiş ba Gok kısmı bulunmuştur. Bacağın büyük Şözseli bir adama ait olduğu görülmüş” e Soyagt Rusya ilim akademisi bu ke edilmiştir. Moskovada Çekoslovak talebesi MOSKOVA, 25, A.A. — Profesör Resniçek'in idaresinde bir Çekoslovak ta, lebe ve profesör heyeti Moskovaya gel- miştir, heyet şehri, müzeleri amele ku- Jüpleri, sinai müesseseleri ve tiyatroları ziyaret edecek ve 28 martta Sovyet Ruş- yanın büyük sanayi merkezlerine gide» cektir. AT ve TERAKKİ Bahaeddin Şakir B. in bıraktığı vesikalar.. Pek yakında MİLLİYET'te