19 Nisan 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 4

19 Nisan 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 4

pe ama — 4 (AN Petrol araması ve taba katın elektrikle tesbiti Petrol araması iiçin hükümet meclisten yeniden iki yüz bin lira aldı. Bu suretle Türkiye petrolleri. ni meydana çıkarmak için konan beş yüz bin lirayı buldu. Bu vesile ile İktısat Vekilimiz petrol araş- tırması hakkımda millete kürsüsün- den kısa ve açık beyanatta bulun- du: “Varsa, mutlaka çıkaraca- ğız ve kıymetlendireceğiz,, dedi. Bu sözler yılmaz bir azimden süzü- lüyor. Zaten petrolun sızması böyle bir süzgeçe ihtiyaç kat'idir. Petrolün siyasi, iktisadi ehemmi- yeti ve mevkii üzerinde duraklamı- yacağız, bunu hepimiz, her millet biliyor ve takdir ediyor. Bu ehem- m'yet te gün geçtikçe — Bilhassa | umumi harpten sonra — çok art- mıştı. Bütün dünya keşmeke-| şine rağmen en fazla istihsalâtı ar- tan bir madde olarak gösterilebili- yor. Dünün petrol madenlerine sa- hip, piyasasına hâkim, hattâ ihti- yaçtan fazla istihsalât yapan mem- ieketler bile yeni petrol | sahaları | keşfedebilmek için durmadan ça- kıllı, kumlu arazilerini karıştırıp deliyorlar. “Bir gün gelecek, bite- cek,, korkusu bu taharriyatın mu- harrik kuvvetidir. Bu araştırma a- meliyesini kolaylaştırmak için fen- nin yeni, yeni himayelerini temin ediyorlar. Bu meyanda zikredebi- leceğimiz usulde bili Bu metot ilk defa ameli olarak 1918 te İsveçte (tatbik edilmiş, 1925 ten itibaren tatbikat sahası genişlemiştir. Geniş ve bakir saha ları ihtiya eden topraklarda maden | cevheri bulmakta seri ve müsbete | yakın neticeler elde edildiğini fen- ni risalelerde okuyoruz. Birleşik A- merika hükümetlerinde son seneler zarfında bu suretle maden taharri edilen sahanın miktarı 4500 kilo- metre murabbar olduğu yazılıyor. Bundan başka daha bir çok memle- ketlerde muhtelif “madenler aran- mıştır. Bunlardan en iyi nötice pet- roldan ve en Oo gayri müsaadi de kromdan alınmıştır. Bunun sebebi umumiyetle serpantin yığınları için de bulunan krom ile serpantinin biribirlerine çok yaklaşan elektrik nakiliyetlerinin biribirinden farke- dilmemesidir. Nazariyenin esası si bie — Bilhassa i arazide — boş- huklar bulunmakta, bu boşluklar. da da mevcut su veemlih miktarı arazinin cinsine göre tahavvül et- mektedir, Binaenaleyh emlâhın e'ektrik nakili; larm karakteristik hususiyetlerine göre arazinin cinsi tespit edilmek. tedir. Petrol sahalarında ise An- ticlinal, synclinal, basamakların hakiki şeklinin te petrol ara- ina işini çok kolaylaştırır. Bu meto- dun seisnigues, gravimötrigue u- su'leri ile birleştirilmesi netice üze- rinde daha faydalar temin ettiğini gene ilmi risalelerde görüyoruz. Hafif izole olmuş bakır telin arazi- ye tatbik edilmesi, ve cereyan ve- rilmesi olan bu — usulün sürati ve masrafının azlığı taammümünde Hem takip memuru, hem kaçakçı SAMSUN, (Milliyet) — Bir müddet evvel inhisarlar başmüdür- lüğü takibat şubesinde bir sirkat ve kaçakçılık vakası olmuştu. Maliye tarafından idareye teslim edilen kaçak çakmaklar takibat şubesi me murları tarafından sayıldıktan son ra bir bavul içine konulara müva- cehede mühürlenmiştir. Bir müd- det sonra çakmakların £ tetkikine lüzum görülerek bavul (bir heyet | huzurunda açılmış ve muhteviya- tından mühim bir kısmının yerinde olmadığı görülmüştür. Yapılan tah kikat netices'nde çakmakları tesel- | lüm eden memurlardan takip me- | muru Abdullah Efendinin dairede arkadaşlarının bulunmadığı bir st- rada bavulun mührünü bozmadan çakmakları çıkararak sattığı ve ka çakçılık yaptığı neticesine varıla- rak evrakile beraber mevcuden ih- sas mahkemesine teslim edilmiş- ti. Cereyan eden muhakemesi ne- ticesinde Abdullah Efendinin cür- mü sabit görülerek üç sene müd - detle hapsine ve 953 lira para ce- zasına mahküm edilmiştir. Sivas bütçesi SIVAS, (Milliyet) — Şehrimiz umumi içtimama bir martta Obaş- lamıştı, Kırk gün devam eden top- lanışlardan sonra bugün içtimaa nihayet verdi. Son toplanışta. son yıl içinde gö- rül lâztmgelen işlerin progra- mını ve bütçesini tespit ederek da- ğılmıştır. Gelir ve masraf 635,254 liradır. Bu paradan 175,143 lira- smın maarife ve 316,568 lirası ile işlerine ayrılmasına karar Bundan sonra daimi en ilmiş ve neti. cede Hüseyin Veli (Si Yıldızeli, Azmi Ka; Zârâ Beyler encümeni daimi azası olarak seçilmişlerdir. en mühim âmil olarak kabul oluna biliyor. Şimdiye kadar bu şekilde azami 500 metre derinlik tespit edilmiş ise 'de, bunun 1000 metre derinliğe uzatılması için nazari 0- larak hiç bir mahzur görülmemek- tedir. Bu elektrik ile maden taharriya- tı üzerinde petrol bahsinde durma- miştir. Bu bizim için bir hadşinas- lrk olur. İktisat Vekâleti bu husus- ta değerli bir ilim ve fen heyeti top lamış ve bunları seferber hale if- rağ etmiştir. Maksadımız diğer memleketlerde de petrol arama fa- aliyetlerini göstererek bizim de tut- tuğumuz yolda azmimizi kırmadan ne kadar yerinde ol. duğunu bir kere daha zikretmek. tir. Topraklarımızın petrol için ne kadar ümitli alâmetler gösterdiğini daha bu işe ev vel Milliyet okuyucuları ile beraber mntaka, mıntaka dolaşarak gene Milliyet'in edebi tefrikası: 52 KANLISIR Halim Siret , kâğrt file edişi- me, küğrt dağıtışıma, para arttırı- şıma, oyunumun en ince teferrü- atına kadar dikkat ediyor. Adeta, oynayan, ben, değilim, 0!.. Göğ- sü sık sık kabarıp iniyor, nefes - lerinin ılıklığını ensemde duyuyo- rum... Ara sıra, kaşlarını çatarak yü- züme bakıyor; ben, bir hata etti- ğimi, yahut bir fırsat kaçırdığı - mı anlıyorum, Halim Siret, be - nim hesabıma öyle üzülüyor, kalbi sıkışarak terliyor, boğuluyor ki için için acıyorum. Karşımda oturan, gencin oyu- nunu , Halim Siret, çok takdir e- diyor: — Bravo, Sırrı Bey, tam za | manında ve yerinde rölans etti- niz! Benim kolumu dürtüyor # — Sırrı Bey , güzel oynu - yor! Hiç farkında olmadığım bal - Yazan: Mamut YESARI yorum: — Evet.. Cidden güzel oynu « yorlar! Ben, karşımda, kâğıtlarını bir sihirbaz gibi idare eden gencin o- yunile alâkadar değilim. Onun, bu genç yaştaki profesyonel kumarbaz lığına hayranım. Sırrı Nevres, denilen bu ço - cuk, kimdi, kimin nesiydi? Bilmi- yorum, Kumarbaz arkadaşlarına sormak ta faydasız.. Çünkü onlar, biribirlerini ancak kumarda, kumar la, kumar için tanıyorli Sırrı Nevres, iyi bir aile çocu - ğuna benziyor. Konuşuşundan, bi- raz okumuş olduğu da afilaşılıyor.. Lisan da biliyor gibi. Lâkin, bu lisan bilişi, yahudi tercümanların, Rum, Ermeni garsonların lisan a- şinalığından pek ileriye gidemi - yor.. Hoş, derin okumuş dahi olsa, | lisanı derin bilse, gene unuturdu, unutacaktı, unutmağa mahküm - MİLLİYET SEN BE 19 NİSAN 1934 Her Türkün Görmesi Lâzımgelen Büyük İnkılâp Filmi: KARA Türkiyenin Kalbidir) ANTALYA, (Milliyet) — Antalyada yeni bir cadde li Cad | denin iki tarafındaki beyaz kafesler yeni fidanların muhafazası için ko nulmuştur. Şimdi bu caddenin ortasına bir çiçeklik yapılıyor. Bu suret- la yol ikiye ayrılacaktır. Fevzi Paşa piyangosu çekildi SİVAS, (Milliyet) — Fevzi Pa- şa ilkmektebinin ders: vasıtalarına yardım olmak gayesile piyango ter- tip ettiğini evveleo bildirmiştim. Biletler 2000 numara üzesine ya- pılmıştı. Bu biletlerden 354 tanesi satılmamıştır. Tertip edilen piyan- go noter Hamdi Beyin huzurun. cuma günü çekilmiştir. En büyi ikramiye olan Garderop “548,, nu- maraya çıkmıştır. Diğer biletlere de battaniye, bâston, kostümlük kumaş, iskarpin, kravat, çikolata, şeker gibi hediyeleri ğılmıştır. Gazinin armağanları AYDIN, (Mililyet) — Gazi Hz. nin onuncu cümhuriyet bayramın. da fırka ve halkevimize armağan buyurdukları fotoğraflarının asıl ma merasimini 23 hisan (Büyük Meclisinin ilk açılma bayramında çok parlak bir şekilde yapılacak- tır. 23 nisan ba; geçen sene- lerden daha “ye alâkalı bir surette kutlı hi için halkevi bimayeletfal e mektep müdür ve elbirli- ği ederek çal ve am hazırlamaktadır. © yk bu sütunlarda gördük. Petrol, mem leketler iktısadında, sanayiinde hat tâ müdafaasında başlı başına bir rimizi yağlar; yani bizi bu husus- larda muhtaç olduğumuz agyar e- linden kurtarır. Bunun için maddi- ve manevi müteselsil bir kontrol i- le çalışmak daima faydalıdır. Pet- rol mıntakalarında yapılan sun- dajların pek çokları petrol seviye- sini geçtiği halde kimse farkına varmamıştır. Zaman ve tesadüfler ve hattâ bir kaç santimetrelik sun- daj borularının genişletilmesi pet- rolu fışkırtmıştır. Bu gibi misalleri — uzaklarda değil — zengin pet- rol sahalarma sahip Romanya ve le bulabiliyoruz. İşte bu devam ettiğimizi ve ede- ceğimizi işittikçe içimizde yurt sev gisile taşan bir sevinç doğuyor. Sadreddin ENVER cak muayyen kelimelerle konuş- turabiliyor. Halim Siret için, ne ideal ar - kadaş! Poker partisi bitti, Halim Si - ret, koluma girdi; — Bahçede oturalım, dedi. Sivasta inşaat SIVAS, (Milliyet) — Havaların açmasile geçen seneden yarım ka- lan istasyon caddesinden ve şehrin bazı semtlerinden yeni yapılmakta | olan binalarda faaliyet başlamış tır, Bu sene istasyon caddesi kenar- larında bulunan boş arsaların yeni yeni binalarla dolması muhtemel- dir. DEE Sivasta nüfusa kaydedilenler SİVAS, (Milliyet) — Son af ka- nunundan sonra henüz Sivas nüfu- suna yazılmayanlar nüffusa yazıl. malarına devam ediyorlar. Müra- caatın büyük bir. yekün dolmak için her gün müracaat e- denlere kolaylıklar gösterilmekte dir. Yakında yeni nüfusa kaydo- lanların yekünü belli olacaktır. Aydın Hilâliahmer kongresi AYDIN, (Milliyet) — Hilliah- mer cemiyeti senelik kongresi ev- velki gün halkevi salonunda toplan dı. Kohgreyi cemiyet (reisi Dr, Süleyman Bey açtı. Kongre riya- setine Sıhhat ve İçtimai Muavenet müdürü Dr. Hayri Bey, kâtiplik- lere de operatör Mitat ve muallim Rifat Beyler seçildiler, İdare heye- tinin bir senelik çalışma raporu okundu. Bundan cemiyetin bir sene içinde iyi çalışfiğı ve cemiyete iyi gelir temin ettiği © anlaşılıyordu. Yalnız raporda umumi meclisin ce- miyete karşı gösterdiği alâka ve bağlılıktan bahsedilmiş olduğu bir aza tarafından işaret edildi. Bun- dan sonra hesaplar ve yeni bütçe tetkik ve kabul edildi. İdare heye- tinin değişecek beş aza için b n çekilecekti. İki azaninı re a münhal bulun duğu anlaşıl iç aza için 'a çekildi. Kur'a Dr. Fitnat hanımla muallim Rifat ve Şakir zade Ah- met Beylere isabet etti. Yapılan in- tihapta başmuallim Şükrü, sıtma mücadele reisi Dr. Rüştü, Dr. Sabri Şakir zade Ahmet Beylerle Dr. Fit- nat hanım seçildiler. Yüksek ma- kamlara kongreinin (o tazimatının arzı ittifakla kararlaşarak toplan- tıya nihayet verildi. — Anlat , azizim, Pek pe « diyorum. — Merak ettiğin de şüphelidir ya, ne ise... Ben, gene anlatayım... Herkes gibi, senin de ufak tefek zevklerin, kaprislerin olur mu, ola maz mı? Bu, ufak tefek zevkler, Otelin bahçesindeki hasır kol-| kaprisler arasından kumarı çıkar - tuklara gömülür gibi oturduk. Ha- lim Siret, garsonu çağırdı: Bana, şekeri bol bir kahve getir! Ben de, viski 1smarlamıştım. Halim Siret, bir cigara yaktı, bir de bana uzattı: — Bu, kumar hevesi, sana, ne- reden esti, Hüsrev ? Yorgun yorgun dudak bük - tüm: — Can sıkıntısı.. 0, nmıyarak yüzüme baki- yordu: — Sen, kumarla vakit geçir - mez sin.. Vallahi, hâlâ inanamı - yorum. — Peki, amma, neden? Halim Siret, koltuğa daha iyi- ce yerleşti : — Demin, oyununa mani ol- mamak için kısa kesmiştim, anla. tayım, Ben de, kendimi rahata ver - malı., Sen, kırk yaşına girersin, elli yaşma girers Itmış, hattâ yetmiş yaşına girersin, ie ge ne, yirmi, yirmi K İlm Sel ölme, MARE a ür sun.. Bu, hilkatin sana, mucize ka- bilinden bir vergisi... Sen, seksen yaşında bile, sekiz saat kürek çeker sin.. Parmağın, bileğin titremeden | Halil Kâmil MA Bugün matineler- en itibaren öğle namazından sonra Teşvikiye camii şerifinde merhum Maarif Vekili sabıkı Reşit Galip Beyin ru; hunu tazizen mevlüdu nebevi oku-.| nacaktır. Arzu edenlerin teşrifleri rica olunur. Merhumun zevcesi Zübeyde Bugünkü program ISTANBUL ; 18,15 Plâk neşriyatı, 19,15 Ajans ha- berleri ve muhtelif neşriyat. 19,30 Türk musiki neşriyatı. (Kemal Niyazi B. Hay.) riye H. Müzeyyen H. Mahir Bi.) 21 Se lim Sırrı B. tarafından konferans. 21,30 Radyo orkestrası tarfından dans musik- “VARŞOVA, MIS m l 1735: Tagannili komser. 1758: Polonra | istiklliyetinin ilin: zamamma (ait bestelerden mürekkep snalonik konser, 1830; Konferans. | 18,50: Möüsahabe. 21,05: an Tmusikisim- | den mürekkep konası Müsahabe. Hafif orkestra kanseri, Bim Dans musikisi, BÜKREŞ, Södm. | 13: Borsa, — Plak. İ 1745: Meptepli neşri kostrasi. Haberler - Haberler. — Psk, m0, Kalan ., İsimli Nicelai'nin eserlerinden ope- m temili. âli Şiğüyeden bir ; Rig sisam take Eli Zi Mlmanca Üaitaramı 23451 Erica A aemn VİYANA, 07 m. 18,10: Kadın neşriyatı. 18,30: İtalyan eser. müsahaba. 19 ye Berty tarafından fnkatile neşeli parçalı Org konseri. 23: A 22 Nisan Pazar günü matine saat 18 de , Fransız Tiyatrosunda meşhur tenor Miguel Fleta'nin Konseri, Koltuklar: 200 ve Balkon 150 kuruş. Helim Siret, fikrinden şaşmı « yor; inde, kanaatinde ısrar ediyordu: — Sen, kumardan zevk al « mazsın! Onun bu ısrarı, sinirime dokun- mağa başlamıştı: — Zevk almadığımı, almıya- cağımı nereden biliyorsun? Halim Siret, yan yan baktı: — Bu kadar senedir, eğer seni de tanımadımsa... Hani bir vakit, Beyoğlundaki apartımanma gelir, poker oynardık. O zaman, senin esnemekten çenen ayrılırdı. Par - ti, biraz fazla uzadı mı, sen, oda- na çekilir, yatar, uyurdun... Sana, silâh atarsın.. Karda buzda ava çı| bu merak, kırkından sonramı gel- karsın.. Denizin dibine kulaç kulaç | di? Kırkından sonra, kendini Vakit geçir-| dalarsm.. Ne bileyim, canım!, Bel| ye vereni, yakasını O hovardalığa ki bir yumrukta bir sün.. Her şeyi yaparsın, yapabilir- sin., Fakat kumar masası başında, saatlerce çakılıp oturamazsın! İş - te , senin için kabil olmayan şey, budur... Yalan mı, yanlış mı söy - lüyorum?... Seni, yanlış mı anla - mışım? Sinsi, sinsi gülerek ona bakıyor, cevap vermiyi . — Susma. Cevap ver. Sana, kumar hevesi nereden esti? — Vakit geçirmek. kaptıranı gördüm amma, kumar- baz olanı görmedim... İnsan, ku - marbaz doğar, kumarbaz ölür.. O- ına da dikkat ettim, ellerinden tları çekip alacağı | geliyor... Bunun, her halde bir sebebi, hik- meti var amma, anlayamadım. si ee Ne gibi sebebi, hikmeti ola- lir? — O, senin bileceğin şey. — Sen, düşünerek bulamaz mr- Aşk ve kahramanlık filmi. Film «< Bu akşam sant 21 de TÜRK SİNEMASINDA Yaşamak istiyoruz (Fransızca sözlü| Oymıyanlar: Çevik ve genç artist JAMES CAGNEY İsce ve sevimli yıldız DGE EVANS Heyecanlı ve hissi bir mevzu Binlerce figüran: (15869) zi İPEK spy HÜLYA PEŞİNDE Fransızca sözlü - şarkılı büyük operet Zengin ve neşeli sahneler - son moda tuvaletleri Baş rolde: KATE de NAGY Ayrıca: Paramount dünya haberleri - İNSUL, İstanbul'da Bugün MELEK sinema: Film müsabakasının 803: BEN BİR MELEK DEĞİLİİ Fransızca sözlü, aşk ve ihti filmi. Oynıyanlar: YENİ ve İLÂHİ YILDIZ İl İMAE WES MARY GRANİ Ayrıca: Paramount gazetesi meşhur İNSÜL İstanbuld# (15867) Şehir Tiyarrosu Bu akşam 21 de KONSER; Nimet Vahit Biletler 2, 1 1/2,1 ve 1/2 dır. Gişede satılmaktadır. (15850) ları, | Önümüzdeki Cumartesi akşamı saat İİ Fransız Tiyatrosunda, meşhur piyanist Artar Rubinsteit wlliye Asrın ümdesi yıye a ÜCRETLERİ Türkiye iin Hari Lu — Benim, falcılığım yok. Gayet samimi bir tavırla, Tim Sirete eğildim: — ; hep kumarla m duğun, her şeyden fazla on& hemmiyet verdiğin için gözün ka bir şey görmüyor, kı aş bir şey duymuyor. Halim Siret, samimiyeti “de şüphelenmiş gibi, etrafi km şaşkın bakınıyordu! — Ne demek lies zil Garsonun biraz evvel se: getirip masa üzerine bıraktığı * Miri şişesini, soda, bardağı — Sen, kahve söyledin. de viski ısmarlamıştım. Sk ve edim zam kör, gibi içki kullanır mıyım. — Bilmiyorum, içki ağzına © mazsm? Sorarak baktım: — O halde? Halim Siretin, silâhları Meler wet, bu da ayrı Peki, buna ne diyorsun?