17 Mayıs 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

17 Mayıs 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

1 e k“ “TARİHİ TEFRIKA:42 (2 May İttihat ve İ p Bir dayak hadisesi - Sivastapolda hacı gemileri - Sırbistandan tevkifleri istenilenler “ Ramazanda Beyoğlunda Lük- | senburg gazinosu önünde ikinci de- fa olarak bir bomba patladı. Bu da haydudu âzam Fehimin tertip ker- idir. Vaka sabahr Fehim hayatı- nı tehlikeye sokarak sabahlara ka- dar civarı saadette gezindiğinden (1) dolayı iki bin lira aldı. Bir kaç gün sonra Fehimin baba- İlkim zzulünda bakamdağı sırada Nazif © Sururi ve daha bir © kaç meşhur casuslar tarafından © Fehim aleyhinde Padişaha curnal © verilir. Hünkâr da Fehimin babası © İsmet beye dönerek: “Ne dersin? Oğlun hakkında | Şikâyet yağıyor. Bombayı benden e. koparmak için kendisi attır. der. Bunun y dahi: —“ Emir para üzerine İsmet Padişahımındır, fer- || man buyurunuz, istiğvap edilsin: le Cevabını verir. © — Fehim istintakı esnasında bom- © Ç banın kendisi tarafından atıldığını | N : iliraf eder. O vakitten beri Fehim İdi mahpustur, dışarıya kam; ü Muhammet te » biraz rahat ediyor. Beşiktaş muhitinde söylenen söz- lere bakılacak olursa bugünlerde © © mabeyinde politika müttehimleri ç X bir affı umumi sözleri kulaktan ku- Yağa fısıldanarak söylenrhekte imiş. Fakat bunun bir neticesi çıkmadı. | Dün akşam Ali Şamilin biraderi Mehmet Bey o Şehremini Ridvan paşanın ağasını Beyoğlunda mü- - kemmel surette pataklamış. da kanburun ağasınm evi paket kaldırımı yapıldığı ve o ci- hette toprak ve çamur bulunmadı. ğr halde Beyoğlu caddesinin çamur yetine memur olan Stationnaire vapurun mürette- batı geçenlerde Rus ihtilâleilerini| taklide çalışmışlarsa da tam suret- te muvafafk olamamışlardır. Ge- isinin mürettebatı hangi sebepten © bilmem birisyan çıkarımlar. Ga- liba yemeklerin fenalığından dola- şikâyet etmişler, bu şikâyetleri dinlenmeyince, geminin tayfası za- bitlerden bir kaçını direklere as- uslar. Ondan sonra Rusya sefare- tinin binasını topa tutmak üzere münasip bir mahalle gitmeğe hazıl- lanmışlar, Gemi demirini almak ü- zere iken hâdise diğer sefaretlere © mensup olan yatlara akseder. Der. hal İngiliz ve Fransız sefaret va- 'purlarının zabitleri ve tayfası ye- Siler gerze ami et al Si Şimdi sefareti maiyet ile ortadan kaybolmuştur, nere e gittiği malüm değildi Sivastopolda Ruslar iki hacı ge- #sisini topa tutmuşlar, Gemilerin i- sinde altı yüzden fazla hacı var. mis. Hacıların hepsi garkolmuştur. | stanbuldan İttihat ve Terakkiye yazılan diğer bir mektupta İstan- — bul havadisi olarak Nuri Beyin kız- İlamın İstanbuldan Parise nasıl kaçtıkları bildiriliyordu. Pierre Lo- tinin Les Dösenchanteds namında- - ki meşhur eserinin kahramanları olan bu hanımların firarları şu su- retle anlatılıyordu: “Fransalı Kolonel Şatanöf'ün, nam diğerle Reşat beyin mahdumu olup hariciye kâtiplerinden bulu- © man Nuri beyin iki kerimesi piya- © mo hocaları olan Polonyalı bir ma- , damla birlikte Avrupaya kaçtılar. © zatın zevcesidir. Bu hanımlardan birisi hariciye me- murlarından Safa bey isminde bir Hanımlar © Sırbistan hududuna vasıl oldukları zaman vaka Yıldız sarayına » Bunun üzerine onların tevkifi için derhal Sırbıs- tan hükümetine telgrafla müracaat olunur, fakat Sırbıstan hükümeti iadei mücrimine dair hükümeti Ha- midiye ile akdedilmiş bir mukave- lesi olmadığından bahisle firarile- rin tevfiki cihetine gidilemiyeceği- ni beyan eyler. Fakat aradan ge- © “çen şu beş saat zarfında hanımlar mevkuf tutulurlar ve bilâhare ser- best bırakılırlar. Şüphe yok ki Nuri beyin kızları Pariste bulunan amcalarının nezdi- ne gitmişlerdir. Kendilerile konuş- tunuz mu? Hanımların terbiyeleri fevkalâde iyi olduğu gibi tahsilleri © deoderece mükemmeldir. Hattâ bilâmübalâğa diyebilirim ki Nuri beyin kızları derecesinde terbiye ve tahsil görmüş gençlerimiz pek > azdır. İyi bir muhitte yaşayıp ak- vamı medeniye terbiyesi almış olan kızlarımızın bile, hükümeti hazıra- © nin pençei mel'unanesinden yaka- larını kurtarıp serbest bir me“x6- | il İ | Terakki! | i (BAHAEDDİN ŞAKİR BEYİN BIRAKTIĞI VESİKALARA GÖRE) İ J Beyoğlusokaklarıçamurda yüzerken kette yaşamağı arzu edecekleri be- ihidir.,, ” Parise yazılan mektupların ba- zılarında o devre ait bir çok dedi kodulardan da bahsediliyordu. Bu dedikodu mektuplarında mevzuu bahsolan beylerin ve paşaların isim lerini bugün dahi aynen yazmamı- | za imkân yoktur. Fakat buna rağ- men onlardan bir tanesini naklet- meden geçemiyeceğiz: “Siz'ere bir vaka daha anlata- " yım, Fakat bu vaka doğrudan doğ- ruya bir rezalettir. Bundan bir se- Re evvel Şehremini olan ve kanbur olduğu için çekmeceli paşa denilen zatın kerimesi Yunan muharebesin deki Türk kumandanı iğri boyun... paşanın oğlile evlenmişti. Bu mü- pasebetle kanbur paşa evlâdı va- tandan çaldığı paralarla kızına şim diye kadar misli o görülmemiş bir düğün-yapmıştı Kız bu düğünden evvel başka birisini sevdiğini ba- basma ve anasına çok anlatmış ise de bir türlü onları bu ( izdivaçtan olama- paşanın kızı bütün istirhamlarının anası ve babası ta- rafından nazarı dikkate alınmadı- ğını ve esvapçı başının yeğenile iz- divaca muvafakat edilemiyeceğini anlamakla beraber, gene âşıkma | verdiği sözde sebata karar © ver- mişti. Bunun içindir ki kız bundan bir hafta ev vel ortadan kaybolmuştu. Ya- pılan taharriyat hiç bir netice ver- memişti. Bunu'üzerine şehremini... paşa kızının intihar ettiği zannına düşmüş ve deli gibi çırpınmağa baş lamıştı. Paşa kızımı çıldırasıya sev- diğinden onu kaybederse, yaşamı- yacağını söyliyor, hattâ paşanın in- tihar etmesinden korkuluyordu. Rivayet edildiğine © göre kızını İlyas beyin yeğenine vermediği i- çin şehremini paşa saçını sakalını yoluyormuş. Dün akşam paşa ta- banca ile intihara teşebbüs etmiş- se de vaktinde yetişilerek meno'un- Bu hâdise münasebetile bir haf- tadan beri İstanbulun sokakları da süprülemiyordu. Çünkü bütün tan- zifat memurları ve amelesi etrafa saldırılmışlardı. hepsi şehremini. paşanın kızını aramakla meşguldü. Nihayet uzun uzadıya araştırıldık- tan sonra kızın âşıkile birlikte Ban- dırmaya kaçtığı O meydana çıktı. İkiside Bandırmadan İstanbula ge- ri getirildi. Kız zevcine iade edil- di (1) oğlan deliğe tıkıldı. İşte son günlerde İstanbulun yüksek taba- kasını alâkadar eden dedikodu bun dan ibarettir.,, Yukarıdaki dedikodu münasebe- tile öğrendiğimiz yeni bir sey var. sa o da Abdülhamit devrinde bele - diye tanzifat o memurların ve a- melesinin icabında polis hafivesi olarak istihdam edilmelelidir. İhti- mal ki çöpçüler çöpler arasından arada sırada inci ve elmas bulma- ğa muvaffak oldukları için bu gibi kıymettar eşyayı meydana çıkar. mak hususunda ihtisasları vardır. diye şehremini paşanm kızını da taharri için etrafa saldırılmışlar. dı, (Bitmedi) Paris - Soir'dan : Paris - Soir'de Lucien Romier “İcat etmek, serleshasile yazdığı bir ma - kalede otomobil sanayini mevzuu bahsetmekte ve şunları söylemekte - | lir; , İşlerdeki müşkülât, ve umumi gı in düşüklüğü karşısında ne ka şayanı hayret görünürse de oto mobillerin adedi başka yerlerde old. ğu gibi bizde de fazlalaşmaktadır. Ge Şir gene zarfında Fransada hü in vergi aldığı otomobillerin mikd. rı 1778.00 © baliğ oluyordu. Be 0. velki seneye nazaran 70:000 kadar bir fazlalık irae eder. Bu vaziyet Fransaya hâs değildi, Otomobillerin fazlalaşması, İngiltere. | ye ve Almanyaya nazaran bizde daha | azdır. Şerası muhakkaktır ki binek o- | tomobilleri sanayide ve ticarette kul. lanılan otomobillere nazaran daha | fazlalaşmıştır. Fransada 1.337.000 bi- nek otomobili ve 441.000 yük otoma- bili vardır. ;5; : Fransanın harice sattığı oto- mobiller gibi ithal ettiği emekle -İ pa bir fazlalık müşahede edilmek. tedir. Bu rakamları otomobil piyasasının mali ve ticari refahı hakkında bir mâ | na ifade etmez. Bir iş, istihsal etti, şeylerin adedile alâkadar olmadan i- HARİCİ H LER ABER Hindistanda karışıklık Polis silâh kullandı, iki amele yaralandı İslâm rüesa, Gandinin kanunu esasiye dair tavsiye ettiği siyaseti ittifakla kabul etti BOMBAY, 16 .A.A, — Bu sabah bir imensucat fabrikasma cebren girmeğe teşebbüs eden bazı grevci amelenin da- ğılmaktan imtina eylemeleri üzerine şe- hirde bazı karışıklıklar olmuştur. Zabı- ta silâh kullanmağa mecbur kalmış, a meleden iki kişi yaralanmıştır. Valii umumi Londraya gidiyor BOMBAY, 16 .A.A. — İslam Rüesa, len siyasetin tasvibi ittifakla trılmaştır. BOMBAY, 16 .A.A. — Hindisten w- müm valisi Lord Vilington, refikası i- le beraber bugün tayyare ile Londraya | hare'zet edecektir. Mümeileyh, Payitahtta, hükümetle temas ederek, umuru idarenin muhtar e- yaleller hükümetlerine intikali meselesi Bir maden kuyusunda Feci bir infilâk Vuku buldu 41 amelenin kömür haline geldiği zannediliyor MONS, (Balçikada) 16, A.A, — Lanb- reşi kömür madenlerinde grizo gazı pat- lamıştır. 30 kişinin ölmesinden korkun kuyor. Tahminlere göre, kaza, hava ile temas neticesinde ani bir grize patlamasıdır. Cesetlerin bazıları patlamanın — şiddeti neticesinde taşlarla delik deşik © olmuş- tar. Cesetler tamamen © tanmmıyacak haldedir. Kurbanların sayısı 40 olarak tahmin ediliyor, MONS, 16. A.A, — Lambreşi'deki maden ocağından bugün öğleye kadar 9 cesetle birçok yaralı çıkarılmıştır. 1- geride daha 3Z amelenin bulunduğu tah- min ediliyorsa da bunların sağ kurtarı- İacağına ihtimal verilmemektedir. Zaten, yangın , maden ocağı dahilinde olanca şiddetile devam eimektedir. Çi- vardan yardımcı imdat kıtatı gelmiştir. Kazanın grizo infilâkindan ileri gel- diği teeyyüt etmektedir. Kurtarılan 2- mele, müthiş bir infilâk duyduklarını ve müteakiben ocağı kalın bir dumân bürü- düğünü ve o ande bütün lambaların sön- tozlu duman görmüş olan bir iakinis- Bu adam, hemen aşağıya telefon et- at hiçbir cevap alamayınca orta- haberdar etmiştir. Birçok r'g'asi ve idari şahsiyetler, ka- za mahallinin etrafında dolaşmaktadır. lar, Ehali ise her an alınacak mütemmim haberleri bir matem sükünu içerisinde beklemektedir. Sayet, henüz içeride bulunan amele- de sslimen kurtarılmazsa, bu kazadan bais olduğu telefat miktarı 41'i bula caktır. z MONS, 16 .A.A. — Sabahm saat üşünde tamamen yanmış üç ve üzerinde hiç bir yara olmıyan bir dördüncü ce- rılmıştır. Ceğetlerin kimlere ait araştırılmaktadır. ende çok yükselen hararet dere esinden, kurtarma ameliyesi çok müş- kül olmaktadır. Rigada darbei hükümet teşebbüsü RIGA, 16 (A.A.) — Rewter Ajan sından: -Sosyalistler burada bir dar - bei hükümete teşebbüs bu teşebbüs ordunun seri desi ve askeri makamatın icraatı karşımn- da akim kalmıştır. Birçok tevkifat ya pılmıştır. yi veya fena, kârda veya zararda ola- bilir. Yukarıda zikrettiğimiz rakamların ehemmiyeti başka yerdedir. . Yalnız | Fransada değil, başka yerlerde de iş- lerin kötü gitmesine rağmen halkın otomobile olan arzusu aranmakta ve otomobille yapılan nakliyat inkişaf et mektedir. .... Bu isbat eder ki otemobil gis bi bir vasıta, insaniyetin ameli haya. tında iyi inkılâplar vücude getirirse, servet seviyesinde vâki olacak hiç bir etbeddül bu vasıtanın intişarına mâ - ni olamaz, Bu, daima böyle olmaştur. Tari - hin mebdeinde bile, Hil i- den mevcut olan silâhlara faik bronz hlıcı icat ettiği zaman bütün iptidai kavimler, zengin olsun fakir olsun e- ninde sonunda bu kılıcı kabul etmis- lerdir. . Bundan alınacak büyük ders şa - dur: Hakiki terakki, bütün içtimai şe killerle iktisadi maceralarla alâkadar olmadan mucitlerin dehasile vaku bul maktadır. Uhr Abendblatt'en : Amerika efkârt umumiyesi, Kali - fornia, Ünive: hocalarından Dr. Robert R Corinth'in tecrübelerle fev kalöde alâkadar olmaktadır. Bu dok - tor ölüleri diriltmek için uğraşmakta. hakkında mahalli makamat tarafından beyan olunan mütaleaları havi mufassal bir rapor v. il Malüın olduğu veçbile, Hindistan ka- nunu esasisinde derpiş olunan (tadilât meyanında, İngiltere siyasetine zit na sırların da istihdamı keyfiyeti vardır. Lord Vilington, ayni zamanda, adliye ve zabıtayi ber, türlü fırka tevziratından uzak tutacak ve tecrübesiz ellerden kur- taracak bir nizamname lâyihası da gö- türmektedir. taraftarları, o! cavüz etmislerdir. Bu yüzden hasıl olan #rbodeler sabahı saat ü; buçuğuna ka- dar devam etmiştir. Birçok el silâh teati olunmuş ve yerli ahaliden bir kişi yara- lanmıştır. Yasak silâh taşımak suçundan dolayi birçok kimseler tevkif olunmuş- tur. Tufan felâketi i Tabariye şehri Harap oldu | Afetten kurtulanlar hepsi şehri terketmişlerdir KUDUS, 16. A.A. — Röyter ajansı muhabirinden : Son haberleşp göre, tu- fanı andırır yağmurlar dün Tabariyeyi harap etmiştir. İnsanca zayiat yoktur. KUDUS, 16 .A.A, — Tabariye şeh. rinde evvelki günki afetta ölen 24 kişi- cin cenaze alayi yapılırken, yeniden bir hortumu peyda olmniş, şehri altüst et- iş ve cenazeleri, merasime iştirak eden- lerle beraber göle sürüklemiştir. Afattan kurtulabilen pek az kimse, harap şehri terketmişlerdir. Arabistanda Mütareke haberi Kahirede memnuniyetle karşılandı KAHİRE, 16. A.A, — Sanadan bil- drildiğine göre, İlmiesunt ile inan Yah ya arasında mütareke aktedildiği haberi Burada iyi karşılanmıştır. Bu haberden yalnız Ahmet Seyfülislam'ın idaresinde- muharebe taraftarları memnun olmamış- lardır. Almanyada Tiyatrolar hakkında birçok takyidat konuluyor BERLİN, 16 A.A. — Kabine dün irolar kanununu ka- lu kanuna göre, opera, dram, komedi, ve operet oynanan Byat- an para kazanmağa matuf bir teşebbüs değil fakat propaganda na- zırının idaresi altında milleti terbiye &- decek bir müessesedir. Sanat hürriyeti temamile muhafaza olunmaktadır. Ti- yatronun müdürlüğü tiyatroyu tertip e- dene aittir. Müdür, millete karşı olan mesuliyetini göz önünde bulundurmak şrtile tiyatroyu istediği gibi | idarede serbesttir, Ancak, gerek tiyatro müdür. leri ve gerekse artistler propağanda na- şarttar: “ Seciye, mesleki iktidar ve iktisadi kabiliyet, nazırı bazı eser. ileceği gibi öğr bazılarının da temsilini emredebilecektir. eken e ( ECNEBi MATBUATINDA OKUDUKLARIMIZ ) dır, Amerikalılar yalnız gazetelerde intişar eden havadisleri okumakla ik- tifa etmiyorlar, kendilerini de bu tec rübeye mevzu ittihaz etmeğe bile kal kıyorlar. Daha şimdiden tecrübe mev zuu olmak isteyenler tarafından dok tora birçok müracaatlar vâki olmak - tadır. Bir genç yazdığı bir mektupta diyor kit i “Tecrübeleriniz beni çok alâkadar etmektedir. Mademki ha: vr üze rinde muvaffak oldunuz, şimdi artık insanlara geçmelisiniz. Eğer benimle tecrübe yapmak (istiyorsanız maal - memnuniye şahsımı feda ederim, Ta- mamen serbest ve yalnızım ve fen i « çin intihar etmek en şiddetli arzum - dur. Beni istediğiniz tecrübede kul - lanabilirsiniz. Hürmetlerimle bera - ber en büyük ıztıraplara & ül e debileceğimi arzederim efendim. Diğer mektuplar da hemen hemen ayni mealdedir. Müracaatlar arasın - da şahsiyetinin gizli tutulmasını işte- yen bir de kadın mevcuttur. Doktor Corinth'in en meraklı ve en muvaffa- hıyetli neticelenmiş olan tecrübesi şüphe yok ki Berkeley lâburatuvarın- da bir köpek üzeri ü bedir. Köpek ve öher mahlâlı dı e. vanın kalbi durduktan hayli vakit son ra doktor damarlarını açmış oxygine ve odredaline ile karıştırılmış akciğer ssaresini ve köpek ##rumunu Buraya Askeri hastahanelerin iaşesi ANKARA, 16 (Telefonla) — Mülli müdafaa vekâleti askeri hast, hanelerin iaşesi hakkında bir kanun lâyihası hazırlıyarak Başvekâlet vermiştir. Maarif müdürleri arasında ANKARA, 16 (Telefonla) — Amasya Maarif müdürü İbrahim B Tokat maarif müdürlüğüne Mânisa ilk tedrisat müfettişi Fazlı Bey Bo dur Maarif müdürlüğüne, Tokat Maarif müdürü Halil Bey Amasya ma arif müdürlüğüne tayin edilmişlerdir. Ücretli fapu ANKARA, 16 (Telefonla) — Tapu ve kadast'o umum müdi memurları lüğü ücretli memurlarının maaşlı memariyetlere tayinleri hakkında bir ha nun lâyihası hazırlamış ve Başvekâlete vermiştir. Lâyihaya göre ücretli memurlar aldıkları ücretin yüzde otuzu indi rilmek suretile bareme tâbi tutulacaklardır. Yunanistanda umumi grev ATINA, 16 (Milliyet) — Kalamatada vukubulan kanlı hâdiseler protesto olmak üzere bugün yirmi dört saat için umumi grev ilân, olun. du. Venizelosa karşı suikast hazırlanmı; ATİNA, 16 (Milliyet) — Liberaller Reisi M. Venizelos dün gece Midilliden hareket etmiştir. Bugün öğleyin burada bulunacaktır. M. Ve nizelos için zabıta tarafından fevkalâde tedbirler ittihaz olunmuştur. Bu tedbirlerin ittihazına sebep âyan meclisi r ve überaller fırkası reisi tanisi M. Gonalasın emniyeti umumiye müdiriyetine göndermiş ol duğu mektup olmuştur. Bu mektupla M. Venizelosun hayatına karşı bir suikast tertip edildiği ve bu suikas tin bugün liberaller reisinin avdetin de tatbik olunacağı bildirilmektedir. Ve zabıtanın şiddetiz nazarı dik- kati celbolanmaktadır. Recep Bey bugün geliyor ANKARA, 16 (Telefonla) — İstanbula hareket etmiştir. Fırka kâtibi umumisi o Recep Bey Ankaranın nüfusu arttı ANKARA, 16 (Telefonla) — Belediyeye devredilen muhtarlık iş- lerine esas olmak üzere yaptırılan bir nüfus tahriri neticesinde Ankara şehri belediye hududu dah.'inde 84.423 nüfus bulunduğu anlaşılmıştır. 1927 senesinde yapılan umumi tahriri nüfustan sonra yedi sene zarfın- da hül ğu görülmektedir. Evkafa ait meyve ağaçları! ANKARA, 16 (Telefonla) — Eşhasa ait tarla, bağ ve zentinlik- ler içinde bulunan evkafa ait mey ve ağaçlarmın da zeytin ağaçları | gibi pazarlıklarla arazi sahiplerine | İ satılmasına İcra Vekilleri heyeti ka ! var vermiştir. İran Şahını istikbal | | TRABZON, 16 (A.A.) — İran şahını istikbal için hazırlıklar baş- lamıştır. Bir çok taklar yapılacak şehir donanacaktır, Trabzon iktısat kongresi TRABZON, 16 (A.A.) — İk- tısat mıntakası kongresi 14 vilâ - yet murahhaslarının iştirakile dün ticaret odası salonunda iktisat mü- dürünün riyasetinde açılmıştır. Kongreler mukarreratı encü - menlere havale edilmiştir. Kongre mesaisi iki üç gün sürecektir, İspartaya giden meb'uslarımız ISPARTA, 16 (A.A.) — Şeh rimizde bulunan Bolu mebusu Fa- | lih Rıfkı, Antalya mebusu Rasih ve | İsparta mebusu Kemal Turan Bey- ler şerefine dün saat 17 de orta mektep son sınıf talebesi tarafın- dan bir çay ziyafeti verilmiştir. Ziyafette pek çok güzide zevat bulunmuştur. Cir iyet yavru - larınm kendi bilgi yuvalarında ver dikleri zu ziyafet pek samimi bir hava içinde geçmiş ve iki saat sür- müştür, zerketmiştir. Sonra hayvanın ciğerle- “rine hava üflemitşir. Bu esnada asis- tanları köpeğe teneffüs harekâtı yap mışlar ve wücüdünü uğmuşlardır. Yavaş yavaş hayvanda hayat alâmet - leri belirir. Dört dakika sonra da ev velâ gayri ve sonra tabii bir şekilde nefes almağa başlamıştır. Se- İkiz saat üç dakika hayvan hayatla ö- lüm arasında kalmış, nefes almış, in- İemiş, çirpınmeş, o zaman doktor Co- rinth köpeği beslemek istemiş ve şı - üzüm şekeri vermiştir. F. ıç dakika sonra köpeğin mı donmağa başlamış ve artık adam a- kıllı ölmüştür. Bir başka tecrübesinde doktor bir hayvanı beş saat kadar yaşatabilmiş tir, Dr. Corinth tecrübelerini yalnız hayvanlara hasretmemiş birkaç saat evvel ölmüş olan insanlar üzerinde de çalışmış, fakat on iki saat çalıştığı hal de maalesef muvaffakıyet elde ede » memiştir, Bunun için herhalde fen çin intihar etmek isteyenlerin müra- caatını kabul etmiyecektir. Şunu da söylemeden geçmiyelim ki, Amerika- da bu gibi tecrübeler hiç te yeni de- ğildir. İlk tecrübeyi bundan 30 sene evvel Dr. George Wasehington Erik yapmış ve bir köpeği dört dakika ya şatabilmişti. Bizzat Dr. Corinth de se- nelerden beri çalışmakta idi. GA e RE met merkezinin nüfusunun üçte bire yakın nisbette artmış oldu Fas meselesi Fransa ile İspanya ara- sında bir ihtilâf çıktı PARIS, 16, A.A. — Fasta İfni men- tekasında çıkan Fransız - İspanyol ihti- lâfnı tetkik etmek üzre muhtelit bir komisyon yakında hadise mahalline gi- decektir. Ifnin'in İspanya tarafından iş- gal altında bulundurulması Madrir hü- kümetinin iddiası veçhile bu mintakada- ki halk üzerinde İspanyanın hâkimiyeti- ni hukuki tesis edebileceğinden, bi rm takada köçebe halinde bulunan 30.000 yerli de Fransız makamatıan karşı müş- külât çıkarabileceklerdir. Ve bu takdir- de ortaya bir gümrük meselesi de çıke- caktır. Binaenaleyh İfninin İspanya ta- rafından işgali bir takım meseleler ihdas etmektedir. Paris ve Madrit kabinesi bunları dostça halledeceklerdir. Silâhsızlanmaya İştirak ediyor NEVYORK, 16. A.A. — Reisicümher M. Roosvelt dün M. Norman Davis ile wzsn bir mülâkatta — bulunmuştur. Bu ta Canaria Mi, ta Ce lanma konferansına iştirake karar ver miştir. Bu karar mahafilde M. Roosveltin tilâhsızlanma © konferan. sinde bir itilâf elde etmeye muvaffak ol. masına büyük bir alâka gösterdiği sure tinde telâkki edilmektedir. © Amerikada grevler Grevciler kanlı Hadiseler çıkardı NEVYORK, 16 .A.A. — Grevler me tcesinde dün Amerikanın muhtelif yer- lerinde kanlı hadiseler olmuşt . #aptetmişlerdir. Müthiş bir boğuşma ol. muştur. Bir kişi ölmüş, iki kişi can çe- kişmektedir. Birçok yaralılar vardır. , Teksas'da Huston'da üç sendikacı iş- çi, sendikalara dahil olmıyan işçilerle boğuşma neticesinde yaralanmışlardır. Alabama'da, Birmingham'da bir ma- den işçisi ölmüş, dört şoför de , Şikago da yaralanmıştır. Hasan Beyin M. Gömböş'e teşekkürü BUDAPEŞTE, 16 (A.A.) — Peşteyi ziyaret eden Türk heyeti reisi B. M. Meclisi reis vekili Ha- san Bey Macar toprağımi terke - derken Macaristanı ziyaret eden Türk mebusları namına başvekil M. Gömböşe bir telgraf çekerek gördükleri hararetli hüsnü kabul - den dolayı samimi minnettarlığı- nı bildirmiştir. LİK e Hariciye vekili Viyanada VİYANA, 16 (A.A.) — Türki- ye Hariciye vekili Tevfik Rüştü B. birkaç gün kalmak üzere buraya gelmiştir. İkameti hususi mahiyet te olacaktır.