5 Temmuz 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

5 Temmuz 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

, ; İ p İ | | h i ç © maaşlarım meselesi açılmsa, onu e- © fimabaat efendimizi © Getmiyeceğimden ve hiçbir şey iste- TARİHİ TEFRIKA:81 İttihat ve (BAHAEDDIN ŞAKIR BEYİN BIRAKTIĞI VESİKALARA GORE) Sadık bende para sızdırmak için ne yapar? Geçen Rus muharebesinde Ru- meli ordusunda erkânı harp reisi olan Rus ceneralmın bu defa vefat etmesi üzerine hatıratı neşrolun- du. Bu hatırat arasmda, efendimi. zin o zamanlarda (bu ceneralile vakı olan muhaberatında veyahut | efendimiz namına yazılan mektup- larda efendimiz için meydana çık- ması muvafık düşmiyen bazı ya- zılar vardır. Cemiyete mensup 0- lan bir zat bu mektupları tercüme ve neşretmek isted'ği halde, ben- denizin şedit müdahalem üzerine ve cemiyete mensup olması itiba- rile emrimiz haricine çıkamıyacağı için onları neşirden feragate mec- bur oldu. İşte üstadı ekrem hazretleri, ben efendimize bilvasıta ve bilâvasıta birçok hizmetlerde bulundum. Bu- gün temin ettiğim mevkiin ehem- | miyefinden efendimiz müstefit ol- dukları ve “Şürayi (oOÜmmet,, ile “Meşveret, gazeteleri efendimiz lehinde neşriyatta bulunduğu ve bulunacağı halde, efendimizin bu bendeleri hakkındaki muameleleri nazarı dikkat ve insafa alınacak o- İursa, arada bir nisbet bulmak ka- bil olamaz. Avrupadaki maişetimi taahhüt bu yuran efendimiz & şimdiye kadar bir defa ellilira gönderdiler ki bu da biriken maaşlarımın birkıs- mını teşkil ettiğine şüphe yoktur. İbtimal ki hane kirası ve daha bazı işler için para verildikçe lüzumlu lüzumsuz senetler alınmıştır. İh- timalki bu paralar biriken maaş- larrma karşılık tutulmuştur. Onun için biriken maaşlarım birkaç yüz lira tuttuğu halde hepsinin gönde- rilmemesi bundan ileri gelmiştir. Halbuki efendimiz elbette pek iyi tahattür (ederler ki “ksnim hizmetimde iken benim sebebime :e bir fenalık gelirse, siz kendi- nizi kurtarmağa bakınız, bir kere nefsinizi kurtardıktan sonra size maaşımızı göndermek, ihtiyacları. * nızı tesviye etmek benim i i dani bir borçtur.,, Buyurmuştunuz. | O kat'i vait nerede? Vicdani his- lerinizin ve necibane hasletlerini- zin eserleri neden görülmüyor? Bendenize aleme avuç açtırmak | İ assletinize muvafık düşer miydi? Bendenize verilecek olan para bu kadar feda (olunamaz bi, mıydı? Biz her şeyimizi ekremleri için feda edecek kadar sadakat ve namuskârlık gösterebil diğimiz halde, zatı üstadı ekremle- | rinin İç ehemmiyeti olmıyan bir meblâğı ihsan © etmemleri ve bu veçhile mürüvvet © ve âlicenaplık | göstermemeleri fevkalâde hayreti- | mi mucip olmakta dimiz vahi bazı mâni- yeti yüzünden müna- lerse buna karşı bir çare bulmak için alınacak pek çok tedbirler bu- lunduğunu pek âlâ bilirler. Mek- tuplarım ve muhaberatım efendi- mize kadar vasıl oluyor da, efen- dimizin lütfu niçin bize kadar va- sıl olamıyor? Behusus efendimizin bu gaile- den bir defa kurtulması çaresi var- dı. Bendelerine ihsan edecekleri maaşın altı aylığını, bir senel ir defada göndererek bu suretle Kai türlü mânia ortadan kaldırılmış o- Jurdu. Aramızda vasıta olan zatın son defa gönderdiği mektup nezdimde mahfuzdur, Bir gün gelip te efen- dimize tesadüf olunursa ve biriken « fendimize irae etmek ve o mektu- bun yerine para irsali daha kolay olabileceğini söylemek üzere sak- yorum. Bendeniz hakiktai | anladım, 'endimiz. Zatı üstadı ekremleri i- İçin para, sadık ve fedakâr bende- gândan daha kıymetli imiş. Bu ha- | kikati anladıktan sonra artık efen- dimizi tacize devam etmek bende- nizin ahlâkımla asla mütenasip © değldir. Kalbimde efendimizin muhabbet ve hatıratını hıfzeder ve asla taciz © miyeceğimden emin olmalarını is. tirham eylerim. | Uğuruna berşeyi feda etmiş ol- bir efendiden aldığım de si intibah bendeleri için kâfidir. Bundan böyle hakiki velinimet o- lan vatan ve millete hasrı vücüt e- derek çalışaçağımı arzeile ebedi smi selâmımı icra eylerim efen- Şakir beyin, yu- Tem sanatoryomda öldü İ Bu müracaatta Terakki! kardaki mektubu Şehzade Yusuf İzzettin efendiye yazdıktan son- ra ondan Awra mektup aldığını gösteren bir vesikaya tesadüf e lemem'ştir. Şu Selde o tarihten if baren doktori Yusuf İzzettin efen dinin meşrutiyete kadar arası açıl- miş olduğunu kabul etmemiz lâ- ımgeliyor. Dr Bahattin Şakir Beyin muvaf- fak olduğu lIttihat tabii her tarafta iyi bir tesir husule getirmişti. O andaki hislere gayet iyi tercüman olan bir mektubunda Nuri Mehmet bey diyordu ki: “Mektubunuzu aldım. Tebşir et- tiğiniz ittihadın beni (ne derece memnun ettiğini tasavvur edemez- siniz. Demek ki emellerimden bi- rine nail oldum. İnşallah yakında tam bir muvaffakıyete nail olu- ruz. Bu ittifakın husulünü son de- rece arzu ediyordum. Abdülhamidin istipdadına bir set çekmek üzere (o bundan on iki | sene evvel çalışmağa başlamıştık. Heyhat! Bu uzun müddet zarfın da ciddi bir şey yapmağa muvaf- fak olunamazdı. Bidayette işin ba- şında bulunanlar şahsi menfaatle- rini herşeye müreccah gördüler. —Bitmedi— Madam Curie Radiumu bulan kadın bir Madam Curie SALLACHES, (Yukarı A.A. — Paris fen fakültesi profesörü, tıp akademisi âzâsı, radium — enstitürü müdürü ve iki defa obel mükâfatmı ka- Zanmış olan Madam Pierre Curie, bu sabah saat 4 te Yukarı Savoie'da Sallan- «hes civarında tedavi edildiği bir sana torlumda ölmüştür, 'arşovada 1867 senesinde doğ”n ve genç kız iken Mezie Sklodovska ismini taşıyan bu âlim kadın, 1395 senesinde doktora tezini vermiş olan Pierre Curie ile evlenmişti. Bu tarihten itibaren zevcini! fenni mesaisine iştirak etmişti. 1904 te doktorasını veren Madam Curie, zevci ile beraber (evvelâ Polo. nim, sonra M. Benont'nun de teşriki mesaisiyle radium'u buldular. M. Curie, öldüğü zaman Sorbon'daki kürsüsü, zev cesine verilmiş ve ilk defa olarak bir kadın yüksek tedrisat kürsüsünü işgal etmişti. Zevcinin ölümünden sonra, M De- Savoie),4. bütün bierne'nin teşriki mesaisiyle o Madam | ECNEBi MATBUATINDA OKUDUKLARIMIZ Türkiye boğazları mü- | dafaa hakkını istiyor | Birçok asırlardanberi beynelm'tel | siyasetin mühim bir mevki tatmuş olan boğazalrın müdafiliği meselesindeki | ihtilâf yeniden ufakta görünüyo Başta (Times) olmak ü: matbuatı is ne İngilizlerin itiraz ettiklerini bildi- riyer ve Lozan konferansına merbut bir mukavele ile askeri huvvetlerden tecrit edilen Çanakkale ve Boğazi nin eski şeklinde kalması lâzemgeldi- ğini yazıyor. Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Bey on sekiz ay evvel Boğazlar mukavelesinin değiştirilmesi için Ce- nevreye resmen müracaatta bulundu. Türkiyeye Boğazlar yeniden tahkim hakkının verilmesi istenildi. iye bundan sonra tale- mesi için diğer hükü- metleri iknaa çalışmağa başladı. Tür- kiye bu. mesmirinde muvaffak oldu sa bile Türkiyeye taraftar bir cephe aldılar. Bütün bu mesele çinde en şa- yanı dikkat nokta, Rusya ve İngilte- Fransız Hariciye nazırı Mösyö Barthou bu hafta Londraya gidiyor Fransanın muhtelif delille aktetmek is- tediği karşılıklı müzaharet misakları hak- lerin fikirlerini istimzaç edecek kında İngi LONDRA, 4. A.A. — Daily Teleg- | raph gazetesinin salâhiyettar menbadan | haber aldığına göre, Fransa hariciye na- Zarı M. Barthoa, gelecek hafta Londra- yı ziyaret edecek M. Bartbou'nun bu ziyaretten mak- sadı, beynelmilel müsalemeti, o mefruz bir mütecavize karşı korumak üzere, Fransa'nın muhtelif devletlerle akdet- mek istediği karşılıklı müzaheret misa- kı hakkı.fia İngiliz kabinesinin noktai Dazarını istimzaç etmekten ibarettir. İngiliz kabinesi şimdiye kadar bu hu- susta son derece teenni ile davranmış tr. Ancak, halihazırda orta A: hâkim bulunan karışık vaziyeti dikkate alarak, M. Baldvin ile rüfeka- sını, Fransanm takip ve kabul ettirmek istediği sulh siyaseti lehine sebepler bu- lunduğunu tasdik etmeleri memuldur. LONDRA, d.A.A. — Fransa hariciye nazırı M. Barthou, bu hafta O sonünda Londrayr, gidecektir. Pazar günü M. Yevtiç Romayı ziyaret Etmek istiyor Fransa siyasi tavassutta bulunacağını temin etti SOFYA, 4 (Milliyet) — Pa. risten bildiriliyor: M. Barthou, Belgrat ziyareti esnasında Yugoslavya - İtalya mü- nasebetlerinin düzelmesi imkân - larma karşı hususi bir alâk; termiş ve bu meselede şahsi mi zaheretini esirgemiyeceğini söy - lemiştir. M. Yevtiç, iki memleket ara- sındaki münasebetlerin düzelme - sini temin için Romayı ziyaret et- mek fikrindedir. M. Barthou, bu ziyaretin ya- pılması için Fransanın siyasi ta- Yassutta bulunacağını epin etmiş- $- tihabatı ve Hitler SAREBURK, 4 (A.A.)“— Sarre hav zasindaki sosyal demokratlarla komü nistler, burada Hitlerciler'in kazan - malarma mâni olmak üzere bir birlik vücude getirmi İ Mis, greve iştirak etmiyen işçiler tarafın bulunması mükarrerdir. Mümaileyhin İn | giliz nazırlariyle mülâkatı umumiyetle halihazırdaki Avrupa mesailine tealluk edeceği tahmin olunuyor. M. Barthou, salı günü Paris'e döne çektir. LONDRA, 4.A.A. — Resmi meha- 5 Barthou'nun bir İngiliz - Fran- sız ittifakı müzakere etmek üzere Lond- raya gelmekte bulunduğunu tekzip et- mektedirler. PARİS, 4. A.A. — Havas ajansı bil- diriyor: Hariciye nazırı | M. Barhou' dün İngiliz sefiriyle mülükatta bulun- muştur. Bu mülükat esnasında Avruna- nın vaziyeti ve M. Barthou'nun yakında Londraya yapacağı s6) i halkında görüşülmüştür. veya müzakere mevzuu bahis değildir. Bu -iyaretin gayesi İngiliz nazırlariyle Avrupa meselelerinin heyeti urumiye- sini iki memleketi birleştiren dostluk bisleriyle tetkik etmeli Kalifor Grevcilerle polis Arasında harp Silâhlar “kullanıldı, polis gaz istimal etti SAN FRANSISCO, 4.A.A. — Haf. talardanberi süren ve 27,000 rihtum iş çisini işsiz vaziyette bırakan grevin ö- Düne geçmek için Kaliforniya hüküme- ti ile belediyelerin ve Amerika hükü- metinin sarfettikleri gayretlere rağmen, vaziyet gittikçe daha vahim olmak isti- dadını göstermektedir. San Fransisco sanayi cemiyeti, grev- cilerin tertip ettikleri liman ablokasını yarmağa hazırlandığını bildirmiştir. Bu karar, hakiki bir harp tehlikesi göster mektedir. i Çünkü, rıhtim işçileri ablokanın yarıl- masma katiyen müsaade etmiyecekleri- ni bildirmişlerdir. Diğer (taraftan, po- | dan boşaltılan eşyaları nakleden yonları muhafaza altında bulundurmak ve nükliyatı temin etmek için bütün vâ- arı kallanmağa karar vermiştir. Grevcilerle polisler arasında vukubu- | kun ilk çarpışmada silâhlar kullanılmış ve polis gaz istimal etmiştir. Polislerden ve grecilerden yaralanan- lar olmuştur. İlik işarette müdahele et- mek üzere liman civarında milli muha- faza kıtaları bulunmaktadır. Şark misakı Çekoslovakya meclisleri tasvip etti PRAĞ, 4.A.A. — Mebusan ve ayân meclisleri, itilâf devletleri lafı devletleri ve Sov- yet Rusya ile Milletler Cemiyeti fikir- leri dahilinde teşriki mesaide buluna rak bir şark misakı akti hususunda M. Benes tarafından veriler izahatı tasvip etmişlerdir. Yalar: mil demokratlar Sovyet Rusya ile münasebat hususunda a ihtiraziye dermeyan etmişler. ir. Japon kabinesi TOKYO, 4 (A.A.) — Sabık bah- riye nazırı amiral Okada, yeni kabi- nenin teşk line memur edilmiştir. ———— Curic, o zamana kadar Bromure halinde elde edilebilen radiumu tecrit © etmeğe muvaffak olmuştu. Son zamanlarda sihhati çok bozulmuş i için, bu sabah ölmüş olduğu sanatoriuma gelmişti. re gibi iki büyük devletin bu mevzu üzerinde harpten evvelki siyasetleri- nin tamamile değişmiş o olmandır. Harpten evvel İngiltere Boğazların tahkiminde ısrar ediyor ve Türklerin müdefiliğini istiyorda, Halbuki Çar- lık Rusyası Boğazların serbestisini ta- len ediyordu. Şimdi işler değişti. Çünkü eskiden Türkün düşman: olan Rusya bugün Türkiyenin en samimi dostudur. İngiltere bu dostluktan pek hoşlanmıyor. | İngiltere Sovyet Rusya ile harp edecek olursa boğaz- ların hâkimi olan Türkiye resmen bi- taraflı ilân ve diğer taraftan gizlice Rusyaya yardım edebilir. O takdirde Sovyet filosu boğazlarda emin bir mel ce bulacaktır, Fakat İngilterenin Şar- ki Akdenizde, Çanakkale Boğazı ö - münde büyük bir filo bulundurmasına Türkiye müsaade etmiyecektir. Türki ye bitaraf kaldığı drnada İngiltere fi- Iosu Karadenize geçecek olursa arka sında Boğazları kapanmış ve müsave- lesinin kesilmiş olduğunu görebilir. Bu gibi sebeplerden dolayı İngiltere Çanakkalenin tahkimine itiraz ediyor öe ba Kiraz Türkiyeye değil sistüke- yu değiştirmekten en ziyade istifade bekliyen Sovyet Rusyaya karşıdır. Fransada Askerlik müddeti bir sene olarak muhafaza ediliyor PARİS, 4.A.A. asan ordü en- cümeni mareşal Petain'in ordu mevcudu hakkındaki izahatını dinlemiştir. Hari ye mazırı bir senelik askerlik müddet nin edilebileceğini, o ancak 1935.40 eksiğini tamamlamak için 30,000 mütehassıs askere ihtiyaç olaca» ğını söylemiş ve demiştir ki “ Bu mütehassıslar hudutların müda- fan teşkilâtında istihdam < olunacaklar- dır. Hadatların müdafaa teşkilâtr tec- rübeli mühim bir kuvvete ihtiyaç gös- termektedir. Böyle mütehassısların or- duya kaydına imkân bulunmadığı takdir. dedir ki askerlik müddetinin temdidini derpiş etmek Jizım gelecektir. Fakat bu tebire her halde ihtiyaç hasıl olmı- yacaktır. Paraguvaya tayyare yolu LONDRA, 4 (A.A.) — İngiltere, araguay hükümetine tayyare vermek” ten istinkâf etmek suretiyle beynelmi el ambarge kararma imtisal etmiştir. Türkelrin tahkim lehine serdettikleri sebepler şunlardır: 1 — 1923 de boğazlar edildiği vakit Türkiye, bu bikin himayesi altına alan Milletler Cemiyetinin, kararlarını tatbik e! bilecek ve umumun hukukunu muha- faza edebilecek kuvvetli müessese ©- lacağı kanaatini bekliyordu. Maattees vel bulmaktadır. Türkiye, dar edildiği takdirde Milletler Mecli- sinin himayesine fazla itimat besle. yemediğinden memleketinin bu dere- ce mühim noktasını kendi kuvcetleri- le müdafaa etmek tertibatını almak istiyor. 2 — Mae Donaldın ağır topairı kal dırmak plânı hakikat olursa harp xa- manında boğazların müdafaası lüzu- mu Türkiyeyi pek müşkül bir vaziye- te sokmuş olacaktır. 3 — Versay muahedesi tadil edi rek Almanyaya müsavi haklar veri cek ise Lozan muahedesinin Türkiye üzerinde tahdidat yapan maddeleri niçin kaldırılmasın. Türkiye boğazları ihtiyaç halinde müdafaa edebilmek için lâzmgelen plânları muştır. ger (New - York Times) Sinemacıların teşebbüsleri ANKARA, 4 (Telefonla) — İstanbul sinemacıları namına gelen İ Keyet Dahiliye vekilini meşguliyeti dolayısile bugün ziyaret edememiş « lerdir. İstanbul Vilâş miştir. tinin Maliye e yeköletine cevabı bugün de gelme Kastamonuda sellerin tahribatı KASTAMONU, 4. A.A, Dün akşam 19 buçukta yağar ve ya rım saat devam eden ani bir yağmur şehirde ve bazı kazalarda olduk- ça mühim tahribat yapmıştır. türmüştür. Şehir civarındaki büi sa Araçta sellerin yaptığı tahribat Kastamonuda 40 yaşında birini gö- , mezruat sel altında kaldı. Bilhas- pek büyüktür. İhracat tacirleri arasında birlikler ANKARA, 4. A.A. — 3 temmuz tarihli bir İstanbul ihracalı teşkilâtlandırma, başlığı nam ile müdürlük ihdas ettiğinden yapılmıyacaktır. gazetesinde, altında iktisat vekâölef'ninin ba bahsedilirken bu müdürlüğün 1s- tanbul, İzmir, Trabzon ve Mersin gibi belli başlı ihracat iskelelerinde ihracat tacirleri arasında birlikler teşkiline çalışacağı yazılmaktadır. Filhakika iktisat vekâletinde bir ihracatı teşkilâtlandırma müdür lüğü ihdas edilmiş ise de ihracat tacirleri arasında birlikler | yapıla- cağı hakkındaki haber doğru değil dir. Istihdaf edilen gaye bu gazete- nin yazdığı gibi değil, fakat müke rreren ifade edi. teşkilâtlandırılmasından ibarettir. silin satış kooperatifleri hal'nde Heyetivekile ANKARA, 4 (Telefonla) içte toplandı. İçtima devam veçhile mustah gece toplandı Icra Vekilleri heyeti bu gece saa ediyor. Hususi idare bütcesi Mebliste kabul edilen Kanunlar Ankara, 4 (Telefonla) — Bu seneki hususi idareler bütçelerini tetkik ede - rek tevazünlerini temin ve bunlar üze rinde mürakabe üsullerini tesbit eyle mek üzere teşkil edilmiş bulunan frr- ka komisyonunun fırka grupuna ver- raporda teklif edilen esaslardan Yâyiha halinde Meclis beye ti umumiyesine teklif edildi, müzake- re ve kabul olundu. Alınan tedbirler şunlardır: 1 — Maaş ve ücret borçlarının vi- lâyetelrce ödenmesine imkân olmadı- ğı cihetle bu paranın kazanç verz le- ri hakkındaki,tediye emirlerinde he- bı kat'ilerine mahalli idarelere tev- zii İâzemgelip te henüz tevzi edilme» yen paradan ödenmesi ve noksan ka. lan kısmı da hazinece hemen ödene rek 1935 Maliye bütçesinde hususi isdrelere muavenet faslı namile açıla çak bir fasal tahsisat konulması ka « rar altına almmıştı lan inşası için vilâyetlerce ödenmesi mukarrer mebal halen ödenmesi imkân görülmediğinden müteahhide bir sene vadeli bono verilmek ve ode- neceği sene Maliye bütçesine tahsi - sat konulmak suretile Hazinece bono ların ödenmesi ve vilâyetlerden 1934 Amerikalı mütehasısla beraber çalı- şan memurları takdir ANKARA, 4 (A.A.) — Memleketi. | miz iktısadiyatını tetkik ederek bu hu sustaki raporunu iktisat vekâletine ve- ren ve geçenleri ememleketine avdet etmiş olan o Amrikalı sıslar heyetine birlikte çalıştığı Ahmet, Muzaffer Ahmet, Cemil İsmail, Meh- mefResai, “ Ali ve Turhan Süleyman | Beylerin mesaisinnden büyük bir tak- dir ve sitayişle bahsetmiştir. İletısat ve kili Mahmut Celâl Bey de muntazam #aileri ve vukuflarile gelmesinde değerli yardımları bulunan ve vekâlet namına Viyane hâllerinde yangın VİYANA, 4 (A.A.) — Viyana hal lerinde yangın çıkmıştır. Yangın der hal itfaiyeye haber verilmiş ve icap €- den tedabir alınarak, süratle söndürül müştür. Hasarat ehemmiyetsizdir. Yal nız bir hangar yanmıştır. Şark misakı ve Mös- yö Litvinof Di Prese gazetesi Moskova muhabirinin He Komiseri Litvi- nofla yaptığı bir mülâkatı neşretmek- tedir. Litvinof, Şark misakı gayesinin hiç olmazsa müstakbel bir harbin ilk hattında yer alıp Avrapa haritasın. dan bilinmek tehlikesine maruz bulu- - etle müşterek felâketler duğunu söyl Mağa büyük mikbinler bile, per diye kadar yapılan kanlı ve devamlı bir harbi davet edecek olan bilâhlan- manın istikrarlı vaziyetine belbağla — maktadırlar. Briand - Kelloge misaki- le Milletler Cemiyeti misakı ahkâmt şiddetle ihlâl edildikleri için, salhün #mniyet şartları olmaktan çok uzak - &ralr. Mütecaviz bir devlet, komşula rından izerine yapılacak bir te- cavüzde kendisini gizlemek için bazı komşularile ademi tecavüz misakları akdetmektedir. Litvinola göre şark misakı, Balkan devletlerile Büyük Ok yanus devletlerini de, etmelidir. Fakat Uzak Şarkta şimdiye kadar hiç ti şey yapılmamış ve şimdiden sonra da yapılmasına imkân yoktur. raporun. vüdüde | | den itibaren bu husuz için para ta » lep edilmemesi. 3 — Maarif Vekâletince Vılâyetler uhdesinde kalan yüzde on muallim mektepleri hisseleri bekası karşılık tutularak bazı irfan müctseselerinin inşası derpiş ve bazı ihtiyaçların bu pa temini düşünülmüş ise de bu pa m ödenmesine de imkân görül - iğinden borclu olan vilâyetlere borçları nisbetinde tevzi edilmek üz. re 1934 bütçelerine yalnız 100 bin li ra konulması ve yüzde on muallim mektepleri hisseleri bekayasından ye rek halen ve gerekse aynen vilâyet - lerden hiç bir suretel para istenme - mesi kararlaşmıştır. Bundan başka idarei hüsusiyelör « den maaş alati memurlar ve muallim ler hakkında İmekte alsa ma ve otomatik terfi einlö » fin, Maarif müdürleri gibi müdürlük- ler nezdinde istihdam edilen memur n maaş ve ücretlerinin ve bu teğ- kilâta ait sa'r masrafların devlet büt- çesindem temini münasip £ görülmüş” tür. Sanat mektepleri masrafları 1934 senesinde umumi müvazeneye alına» cak ve yatı mekteplerinin 1935 sene- ine kadar tasfiyeleri icra Beş seneden beri İngilizlerin deniz Nakliyatı azaldı Hükümetten ticaret gemi- lerine yardım isteniyor LONDRA, d.A.A. — Hükümetin tö- careti bahriye siyaseti hakkında avam kamarasında beyanatta bulunan M. Vak ter Runciman, muntazam batlarda çalış. mayan gemilere, yekünu 2.000; sat verilmesini hükümetten istiyeceğin bildirmiştir. Nazır demiştir ki: — Bu tahsisat, İngiliz ticareti bah- riye © gemilerinin, o tahsisat © lan senebi ticareti bahriye gemileriyle rekabet etmelerine yariyacaktır. Bun- dan başka, gemi mücehhizlerinden, €c- nebi mücehhizlere tazyik yaparak ya gemileri tonajını ihtiyaç ile telif derek nakliye ücretlerinin istifadeli bir şekle girmesini temin edecek bir sevi yeye çıkarmaları istenecektir. Tahsisat, bir sene için verilecektir. LONDRA, d.A.A. — Ticaret nazırı M. Runciman, dünkü »ün avam kama- rasında, İngiliz tüccar filosunun bugi kü vaziyeti hakkında çok şayanı dik- kat beyanatta bulunmuştur. Bu beyanat sırasında mümaileyh, di- ğer memleketlerde olduğu gibi, İngilte- rede de, bahri ticaret müşkilâtnın, nak- ledilen eşyanın azlığında ve buna mu- kabil harptenberi bütün dünyada nakli ye vapurlarının artmış olmasında bu- İunduğunu söylemiştir. 1929. senesin- denberi deniz nakliyatı takriben üçte bir nisbetinde tenaküs etmiş ve bugün 1913 deki nisbetin çok dununda bulunmuş- tur, Diğer taraftan tüccar gemileri inşaa &r o kadar artmıztır ki, halihazırda yüz- de 50 nisbetinde t tozayüt göstermektedir. Von Pâpen ve Avustur- yada kırallık VIYANA, 4 (A.A) — Avuatur yanm kral taraftarı mahafilinde Al man başvekil muavini M, Von Pape- nin Romada bulunduğu esnada Avu» turya kraliyet mahafili ile münaseba- ta giriştiğine dair yapılan ithamlar katiyetle tekzip olunmaktadı Bu mahafile göre mezkür itham- lar Von Papenin vaziyetini daha zi - yade ağırlaştırmak için uydurulmuş bir şeydir.