5 Temmuz 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

5 Temmuz 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Tartı ve terazi Samatyalı bir kariim bana yaz- dığı bir mektupta, Aksaray pazar- yerinde ve gene o civarda gezen ze esnafın kilo ağırlığı olarak irlakım taşlar kullandığını yazt- ye Eğer bu taşlar Aksaray taşı İse “taş yerinde ağırdır,, darbıme- seli tesirile belki müşteri lehine bi- vaz ağır çeker. Lâkin ne de olsa bi- zim okkaya tahammül edemeyip oya çevirdiğimiz şa ileri devir- € satıcıların Kurunuvustadaki gi- Bi taşla tartı yapmaları ayıp bir şeydir. Denecek ki; belediye bunlara neden bakmıyor? Geçenlerde gazetelerden birin- € gördüm. İstanbulda 10,000 elte yzisi varmış. Bunların 10,000 ide i zukmuş. Yalnız bir ifade bunun 42,900 terazi de bozukmuş demek- ahize , bunları kullanan esmafın lâkı bozuktur, demek daha doğ- pim Belediye ne kadar kontrol etsin, teraziyi, ölçüyü kul- lanan adamın ahlâkı bozuk ta hır. sızlık etmeğe karar vermişse, bü- tün emekler beyhudedir. Esasen maalesef bizde eskidenberi bu sey — ve küçük esnafta müşteriyi her pahasına olursa olsun aldat- si esnaflığın birinci hüneri ola- vak kabul edilmiştir. Bu telâkki de yetadan çırağa ve hemşeriden hem ge intikal ede ede bugün bu ve mini. Bence düzeltilme- zi deki, bozuk ahlâktır. »imdi onu düşünüyorum. Eğ kilo meselesi çıkmasaydı, ln anbulda hergün onbin hırsız & vi er adamın kene ie acaktı, Bu ne garip şeydir! bir taraftan müşte nafı cezalandırıken onlara namusun v. mamuskârlığın kıymetini işi: arı tarzda söylense, anlatılsa iyi olur. Hergün, her esnafın Yı ucunda bir belediye memtru i, onlara asl verile “ek sey ahlâk zabıtasıdır. Min LEK Sarilerimizden Osman Beye Ne 3 beyhude yorulun, ne de | ie Ti Sy tetkikatına na- | Hikâye malümdur. İki arsasının kapısında zincir var- | Mihayaktar ri diye iddialaşmışlar. e ış gitmişler. “Yok. tar” giyen adam, zinciri elile tut- , 7 Misi ü yok Salam? demiş zin ürmetler, Samatyadaki kariimize ate la in O esk; üslüpla yazılı ir yazılı briçlen gelir ve o şekilde derci iz mesi Yeılar. Büyükadada B. A, Beye m Uzun ve haklı z haklı mektubunuzu al- Hep Ne diyebilir, ne yapabiliriz. yok Ed Si Takas tahki atı in sulistimali tahikikatile e iin muhtelit müfettişler daha | ie as heyetinden bir zatı tir. Bu çe ap etmeğe karar vermiş edilmiş heyet tarafından davet (iş Bankasrnan alman ctvelir 4 Temmuz 934 AKŞAM FİYATLARI RAZLAR TAHVİLAT dahili .? 1775 zamn £ Mümessil ke. Şark maca ÇEK FIYATLARI 636s0 4 Prj 1206 İ Belgrat 79058 $ Mmirie » Moskova Viyana NUKUT (Satış) olan şey bozuk tera- EKONOMİ Türk - Yunan Ticaret ofisi Ne tarzda çalışacağı tamim edildi U Türk - Yunan Ticaret ofisi resmen teşcinui etmiş ve faaliye- te geçmiştir. Bu hususta bütün ticaret odalarma bir tamim yapı- larak ofisin faaliyet tarzı bildiril. miştir. Gönderilen talimatname - ye nazaran ofisin vaziyeti şudur: Ofis, biri İktisat © vekâleti (Reis) , biri Türkiyedeki Yunan sefarethanesi, biri İstanbul Tica- ret Odası ve biri de İzmir Ticaret Odasından intihap edilen azalar - dan mürekkeptir. Ofis Türkiye ile Yunanistan arasında ticari faaliyetleri teşvik eyliyecektir. Türk Yunan mallarinin müte- kabilen iki memlekette tanınması için muhtelif suretlerle | faaliyet ve teşebbüsatta bulunulacaktır. Türk mallarının Yunan gemi- lerile sevk ve ihracı için delâlet ve teşebbüsatta bulunacaktır. İtilâfname mucibince tedavüle çıkarılacak olan Bans de Gaisse'- erin tedavül ve itfasmı teshil e- decek ve bonolar hakkındaki arz ve taleplerin kolayca karşılaşma- sma yardım edilecektir. Ucuz kunduralar Sümer Bankın Beykoz fabri- kası tarafından halk için hazırla- nan ucuz kunduralar yakında pi- yasaya çıkarılacaktır. Borsa kâtip ve komiserliği İktisat vekâleti mürakipliğine tayin edilen Cevat Nizami Bej den inhilâl eden ticaret bor; umumi kâtipliğine borsa komise- ri Akif Bey ve komiserliğe de Şe- hir meclisi azasmdan Kemal B. tayin edilmiştir. Maden takası İktisat vekâleti maden hakkında alâka, tamim göndermiştir . Bu tamimle üzerinde her ta - rafta tereddüt hasıl olan o maden takasının devam müddeti kat'i o- larak taayyün etmiştir. Tamime nazaran maden taka- sı 20 ağustosa kadar devam ede- cek ve 20 ağustos akşamı bite - cektir. Lâstik - Kösele meselesi Ayakkabı - Lâstik meselesinin halli için Ticaret odasında teşek- kül edip te bir türlü toplanamı - yan komisyon bugün nihayet ilk öçtimamı yapacaktır. Komisyonun bugünkü içtima na komisyon haricinde kalan bazı zevat ta davet edilmiştir. İtalyaya gönderilecek yumu ta'ar İtalya hükümetinin — İtal; ithal edilecek Türk yumurt hakkın? verdiği bir karar alâka- dar «de büyük bir telâş u- yandırmıştır. “İtalya hükümetinin bildirdiği karara mazaran o İtalyaya giren Türk yumurtalarının üzerinde Tür kiye malı olduğuna dair silinmez mürekkeple birer damga buluna- caktır. Alâkadarlar bu şekilde her yu- murtanın, dıkıgalanmasını hemen en imkânsız görmektedirler, Evvelce de bazı hükümetler bu şe- kilde kararlar ittihaz etmişlerdi. Yağmur yağdı Günlerdenberi sıcak ve sıkın- tılı şekilde devam eden havalar biraz gevşemiş ve dün sabah bir hayli yağmur yağmıştır. Dünkü hararet derecesi aza- gari 17,5 idi, Öğleye ka- dar yağan yağmur miktarı 20 mi- limetreyi bulmuştur. mat öştbaneden verilen o malü- i - Ka di si re, pi vaziyeti şim- Dünkü Yağmur bir taraftan da mezruat için hayli faydalı ol- muştur. Aylardanberi İstanbul ve civarına fazla miktarda yağan ilk yağınur, dünkü yağmur olmuş- tur, Ğ takas ra mühim bir Mide, Barsak ve Karaciğer rahatsızlıklarına AFYONKARAHİSAR MADENSUYU MILLIYET PERŞ POLİSTE Ali babayı Kızdırmışlar 116 yaşındaki adam bir delikanlının kafasını yardı di zatında mühim bir hâdise de- ğildir. Fakat mühim olan cihet dö- ven adamın 116 yaşında ( dayak yiyen o adamın da 18 yaşlarında bulunmasıdır. Hemen hemen merhum Zaro ağa ile yaşıt olan bu ibtiy: is- mi Ali Babadır ve Beyazıt civarı- nın tanınmış meczuplarındandır. Beyazıtın haylaz çocukları bu ihtiyara takılıp alay etmektedir - ler, Evvelki gün gene alay etmiş- ler , el şakasina da başlamışlar- dır. Ali Babanm gözleri biraz kuv- | vetsizdir. Adamcağız dişinden tır- nağından arttırarak 7 liraya bir gözlük almıştır. Eİ| şakası esnasın da bu gözlük te kırılmak tehlike- si geçirmiştir. Bu vaziyet Ali babayi hiddet- lendirmiş, o da elindeki sopayi Sı- vaslı Mebmedin kafasına vurmuş- tur. Biraz şiddetlice vurmuş ola- cak ki başı yarılmış, bunun üze - rine Ali Baba hakkında takibata başlanılmıştır. Ali Baba müddelumumiliğe gön | r. Müddeiumumilik te i yaşının tıbben tayini ve ğile maldl bulunup bulunmadığınm tesbiti için tıbbı adliye göndermiştir. Sahipsiz bir silâh Dün Karadenize gidecek olan denizyollarınn Erzurum vapuru - na gelen yolcu eşyaları (o vapura verilirken bir denk muhafaza me- murlarmın nazarı dikkatini celbet- MAARİFTE ABE 5 TEMMUZ 1934 CEMİYETLERDE Gayrimübadillere Tevziat cumartesi Yeniden beş tarama ko- misyonu teşkil edildi Gayri mübadillere © yapılacak para tevziatı için bütün hazırlıklar ikmal edilmiştir. Tevziata cumar- tesi günü başlanılacaktır. Bu münasebetle takdiri kıy- met komisyonu dün Faik Nüzhet Beyin riyasetinde bir toplantı yapmış ve dağrtılma işi etrafın da görüşülmüştü ziatın bir hayli süreceği anlaşıl- maktadır. Yalnız, evvelâ küçük istihkak sahiplerine mi tevziat yapılması, yoksa sıra numaralarının mı önünde tutulması icap etti kında henüz bir karar verilmemiş- tir, Takdiri kıymet komisyonu, bu nokta üzerinde bugün kararını ve- recektir. Anadoluda gayri mübadillere ait olup ta gizli kalmış bulunan emlâki meydana çıkarmak üzere teşkil edilmesi mukarrer yeni ta- rama komisyonlarma âit hazırlık. lar da bitirilmiştir. Aldığımız malümata göre, ye- niden beş tarama komisyonu teş- kil edilmiştir. Birer de memurinin iştirak ettiği bu komisyonlar bu- günlerde hareket (o ederek muay- yen mıntakalarda dolaşmağa baş- lıyacaklardır. Üç ay zarfında gizli emlikin tesbiti işi tamamen (| bitirilmiş olacaktır. : ————— miş ve açılmıştır. Bu denkte bir İngiliz. bulunmuştur. Fakat dengin bi çıkmamıştır. İlkveortatedrisat hocaları kaç saat ders verecekler? Muallimlerin tabi oldukları şerait hakkındaki kanun tebliğ edildi lik ve orta tedrisat muallimelrine ait 1702 ve 1880 numaralı kanınla- rın tadillerine ait Büyük Millet Mec- lisince kabul eidlen 2517 numaralı ka nun dün Vilâyete bildirilmiştir. K na göre orla tedrisat imleri lise ve muadili sınıflarında ders oku- tanlar haftada on beş ders ve iki saat müzakere, orta derecedeki sınıflarda ders sokutanlar on sekiz saat ders ve dört saat te müzakere ile mükellef tutulurlar, Ancak teşkilâtı müsait ol- mayan mahallerde mualilmlere bu mecburi ders ve müzakere saatlerin- de daha az mikdarda ders #ve müza- kere saati verilmesi caizdir. Bu suret- lere ihtisasları Maarif mektep lerinde veya askeri mekteplerde üc“ ret mukabilinde en çok altı saatlik ders daha verilir. Lise müallimlerine bu mecburiyet dışmda muvafakat et- tikleri takdirde ücret mukabilinde üç İuallimin. sas vazifeden istifa et nı mucip olur. Uhdel, başmuavinlik ve muavinlik bulunan muallimlere haftada en çok on iki sa at ders okutmakl, müzakere saat, evsafmı haiz olup ta meslekten munl- lim bulunmaması dolayısile zaruret halinde orta tedrisat mekteplerinde muallimliğe tayin olunan memurlarla ücretli ders deruhte eden muallimle- re haftada okutacakları her ders saati için de iki liradan dört liraya ka dar ücret verilir. Kanuni evsafı haiz © lup la orta tedrisat mekteplerinde muailimlik eden mütekaitlere 10 Ha- ziran 930 tarihli irinci ikinci maddelerinde gösterilen meb - de maaşı derecesi üzerinden ve maaş tahsisatı üzerinden ücret verilir, Maarif Vekâleti lü: ecnebi lisanı muallimleri suna ayırdığı maaş muk. bi tabiiyetinde bulunan lisan munilimi ni rm kullanabilir, Muallim ve me- iyetinde rilecek maaşlar müktesep hak teşkil etmez. Muallimlikte yirmi beş seneyi dol- durmuş olanlar, rızaları olmadıkça i- lâve ders ile mukellef tutulmazlar. Yalnız müzakere vazifesini yapmak mecburiyetindedirler. Orta tedrisat muallimleri, resmi ve husus mektep » lerde ve müessealerde haftada yirmi dört saatten fazla derss edruhte ede- mezler. Orta tedrisat mektepleri mü- dür ve başmuavin ve muavinlerine muallimlik maaşından başka mektep- lerdeki ve pansiyonlardaki idari vazi- feslrine mukabil ücret verilir. Ücret- ler, metkeplerin derece ve ehemmi - yetlerine göre Maarif Vekâletince tes bit olunur. Buna ait kadro şudur: Lise ve orta musllim mektepleri mü- dürleri: 3 adet 150 İ'ra, 2 adet 125, ; yonlarının her iskele; 12 adet 100, 19 adet 90, 5 adet 85, 4 70 liradır. Orta mek- tep mü det 85, 21 adet 60, 22 adet 50, 22 adet 45, 8 ndet 40, Baş muavinler: adet 80, 4 adet 70,5 a- det 60, 5 adet 50, 10 adet 45, 21 adet 40. Muavinler; 10 adet 45, 10 adet 10, 148 adet 35 Tiradır. Kanun 1 Eylül 934 tarihinde muteberdir. Ders kitapları çaba ope Mi re bir tamim göndererek, yeni ders se nesi başına kadar ders kitaplarının ye tiştirilmesini bildirmiştir. Hususi, ecnebi ve ekalliyet let önümüzde- e, a program mu cibince tedrisat için tedbrler alacak- tr, Lise kampları kapandı Lise tahebesinin kampları bitmiş ve ta Jebe evlerine dönmüştür. BELEDİYEDE Kabzımallara Lüzum yok mu? Sebze ve meyvenin daha ucuz satılması için bir teklif Kabzımallardan bir zat belediye riyasetine müracaat ederek İstanbu- tun sebze ve mey- ve işleri hakkında mühim bazı teklif. lerde bulunmuştur Müracaat eden zat Ticaret Müdürlüğü eski şirketler komi seri Bahri Beydir. Bahri Bey teklifin de diyor ki: — Sebze ve mey ve İstanbulda çok pahalıdır. İstanbu- İnn sebze ve mey- ve işini halletmek için evvelâ Kah--. mallar Cemiyetini o ortadan kaldırmak lâzımdır. Aradaki & beledi i BAHRI BEY » Müstahsil parasini pe- şin alır, aylarca Beklemez. İstanbul halkı ucuz sebze ve meyve yiyebil Bahri Beyin bir teklifi belediye raf tetkik edilmektedir. Fakat bu iş için lâzimgelen kred'nin kolay bulunamıyacağı tahmin edilmektedir. Bütün başka kabzımallar cemiyetinin kaldırılması, cemiyet o kurmak hakkı kanunisine bir tecavüz sayılmaktadır. Elektrik fiatları Elektrik tarife komisyonu bugün- lerde toplanarak yeni üç aylık elek- trik tarifesini tesbit edecektir, Komis yona bu sefer Nafia komiseri Cevat i Hakkı si unsurları, bugünkü iktısa- di hayat mikyaslarile, çok düşmüştür. Aylık pazara Belediye memurin aylığını ancak pazar günü verebilecektir. Bu ay, belediye gayri melhuz bazı masraflar yapmak zaruretinde kaldığından sı » kıntıya düşmüştür. Ekmek Ekmek fiatı cski narh üzerinde tes bit edilmiştir. Ekmeğin kiolsu 9,30 kuruştur. Bu fiat daha on beş gün mu teber olacaktın Yuk arabacıları kamyonlardan şikâyet ettiler Yük arabacıları belediyeye müra- caat ederek kamyonlardan şikâyet et mişler, kendilerinin iş yapamadıkları. nı söylemişelrdir. Belediye bu mesele- i ik etmiş, iktisat müdürlüğü yük arabaları, kamyonlar hakkında bir iş bölümü talimatnamesi yapımış- tur. Bir kısım yük arabalarının ve kam isl ye göre muayyen bir hadde tesbit edilmesi muhtemel- dir. Talimatname daimi encümende tetkik edilmektedir. Beş yüz yangın musluğu daha yapılacak Belediye Fen İşelri Müdürü Ziya Bey, dün, Terkosa giderek yeni yapıl makta olan tesisatı teftiş etmiştir. Ye- ni tesisatm ve ıslahatm eylüle kadar ikmali mümkün görülmektedir. Ey- Tülde şehre verilen günlük 28 bin ton #u, 36 bin tona çıkarılacaktır. Beledi- ye, şehrin muhtelif yerlerinde 500 yangın musluğu da tesis edecektir. Bu musluk geniş borulara rapted! &ek ve üzerlerine levhalar konacak- tır. İtfmiye hortumları bu musluklar. dan daha bol su alabileceklerdir. İki Çek gazetecisi oto- mobille geldiler Dün, Alan ve Bohomil ismin- de iki Çek gazetecisi hususi oto- me ii şehrimize gelmişler - ir. . Gazeteciler, buradan Suriye, pa Bağdat, Kudüs, Arabistan, ran, Ermenistana gidecekler ve tekrar ayni yolla memleketlerine Geçtikleri memleketlerin ah - valini tetkik ve Çekoslovak genç- liğini bu şekildeki seyahatlere teş- vik etmek maksadile dolaşan Çek meslektaşlarımız bu sabah Anka- raya hareket edeceklerdir. Mübadele işlerinin tas- fiyesi devam edi o: Muhtelit mübadele Komisyo- nunda tasfiye faaliyetine devam edilmektedir. Encümenlerde muallik bulu - nan dosyalar Türk ve Yunan kâ- tibi umumiliklerine verilmiştir. Kâtibi umumilik, © prensibe taallük eden işleri karar altına a- İmmak üzere bürolara bavale et- miştir, Diğer taraftan Türk heyetinin kararı mali olarak tayin ettiği em- lâk tetkik edilmektedir. ara #tilâfnamesi mucibince bu mallar Gi ei unu OR imes Von Schleicher! Von Scheicher'i bizde çok az kimse tanır; halbuki bir zamanlar bütün Almanyayı idare eden bu a- damın bütün cihan tarihi üzerinde çok büyük tesirleri olmuştur. Von Scheicher kimdi? Alman- yada astığı astık, kestiği kestik bir adam. Almanyanın mukadderatı üzerinde oynayan bir adam.. Bugün ne oldu? Vatanına hiya- net cürmile tevkif edileceği esna- da devlet kuvvetlerine karşı gel- diği için bir kurşunla yere serilen bir hain! Tasin ne garip cilveleri vardır. Bazan yanlış atılan küçük bir adım, böyle insanı en yüksek mevkiden birdenbire toprağın içi ne kadar sürükler ve uzun sene - lerde yapılan muazzam şerefler, bir saniyenin içinde payemal ve berbat olur. Von Seheicher'in âkıbeti de ta» rihteki birçok misaller gibi böyle oldu. Eski bir Alman darbımeseli var dır: “Prusyayı tatan Almanyayı e linde tutar.,, der. Prasyayı tutan ordudur. Ve or- duyu da bir zamanlar tutan bu Von Scheleicher olmuştur. Bugün tam eili iki yaşında ölen bu adam çok genç yaşta jeneralli- ğe yükselmiş kimselerden biri idi. Küçük zabit mektebinden mü- lözim olarak çıktıklan sonra çabu cak ilerlemiş, harp akademisinde bir müddet staj yapmış ve 1913 te erkânıharp yüzbaşısı olmuştur. Kendisinin emri altında, Hin - denburgun oğlu da bulunuyordu. Harp zamanında karargâhı umu- müde çalışmış, bu müddet zarfın - da işgal edilen arazinin teşkil. iaşesi ile meşgul olmuş ve askeri iş lerden maada siyasi sahada da ken disini göstererek gerek müttefik - lerle, gerek bitaraflarla birçok mut ahedelerin müzakeratım idare et- miştir, 1918 de, Alman ordusunun in- hidamından birkaç hafta evvel Ludendorff'u istihlâf eden Jene- ral Croner'in erkân harbiyesine dahil olmuş, ve Kayser Almanya « dan kaçtıktan sonra gönüllü ordu sunu bizazi teşkil ederek, bunların sıkı bir inzibat altında yetiştiril « mesine nezaret elmiştir. Bundan sonra Von Seekt'in ma iyetinde çalışmış, ve nihayet Von Hammestein, Gessler, Groener gi- bi bütün Reichver Nazırlarının en büyük itimadım haiz bir adam ol. mustu. 1 Harpten sonra National - Soci- aliste'lerin hükümete dahil olması mı isteyen adamların en başında General Schleicher bulunuyordu. Hattâ Hitlerle Almanyayı idare €- den adamlar arasında ilk münase beti tesis eden bu idi. Eski bir Prusya darbı der ki “Dünyada evvelâ “Allah Baba vardır. Bundan sonra süvari zabi- ti daha sonra süvari zabitinin atı gelir... Bundan sonra bir şey yok- #ur, Daha sonra piyade zabiti ge- “r.. Daha sonra hiç o birşey, daha sonra gene hiç bir şey. Ve nihayet domuz sivil vardır.,, Von Sehleicher bu darbımeseli şu suretle tadil etmişti: ş “— Evvelâ usulen Allah vardır demek lâzımdır. Sonra baronlar vardır. Daha sonra ordu vardır. Daha sonra benim atım wardır. Daha sonra birşey yoktur, daha sonra gene birşey yoktur ve niha- yet Reichstag vardır.,, y İşte Von Sleicher böyle bir a- damdı. Belki ölürken yaptığı dar. bımeseli tadil etmeği düşünmüş ve: — Her şeyden evvel Hitler var- dır. Ve Hitlerden de evvel “mu - kadderat” vardır, demiştir. Mümtaz FAİK —— İngilizlerin Seyyar filosof”u geldi İngiliz matbuatınm — “ ar Filesof,, tesmiye ettiği, tek başı na seyahat etmekle maruf M. İl - bon, geçen nisan ayında Londra- dan hareket! Tibetin henüz keş- folunmamış mıntakalarına gitmiş- tir. Mumaileyh, Avrupanın birçok şehirlerinde konferanslar verdik « ten sonra birkaç gün kalmak ü - zere şehrimize gelmiştir. M. İllion, buradan İrana gidecektir. —— — — ———— hakkında komisyonlardan tasvip kararı alınması icap etmektedir. Bu tetkikat bitirildikten sonra, Türk heyetinin kararı katiyet kes» bedecektir. ii meseli