5 Temmuz 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

5 Temmuz 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

İ seyah fi Y. Hİ y* Yunan futbolü arasında bir mü- cı Li mezaya ve sürat A, SE, A A, RAY RR RM, RL ie İn amm km keni en nesi sin be bl le nn O3E Cuma günü spor bayramında neler yapılacak? Yarın Atinadan gelen Panatina- E 08 Yunan takımile Galatasaray utbolcuları karşılaşacaktır. Yunanlılarla ilk futbol teması: | Taş Pundan dört beş sene evvel imize gelen Selânik şampiyo- a olmuştu. Bu Aris takimi şalatasarayla karşılaşmış ve Gala asaray Yunanlıların kalesine, hatı rında kaldığma göre,beş gol atmış b Fakat © zaman hem Galatasaray akımı on kuvvetli - devirlerinden irini yaşıyordu, hem de Yunanlı- futbole başlıyalı — birkaç sene olmuştu. Arisin İstanbul © seyehatinden yonra Yunanlılar futbole fazla e- emmiyet vermeğe başladılar ve pek kısa zamanda büyük terakki. ler kaydettiler. Nitekim Aristen sonra İstanbula gelen başka bir Yu yan takımile, o zannedersem, güç le beraber kalmıştık, a sonra Fenerbahçe - Gala- m keinin Yunanistan ati, muvaffakıyet noktasın- an pek parlak olmadı. Bu arada, Bez futbolü, günden güne kuv- etinden düşerken Balkan milletle. Tinin ve bu arada Yunan futbolü yükselmekte devam etti, Mamafih ” iki sene içinde Romanya w müstesna olmak üzere Bul- gar, Yugoslav ve Yunan futbolü aha evvelki yükseliş hızı muha- | A rm Bugünkü kanaati- bale ürk ve Yunan futbolünün €n ayni seviyede olduğudur. Mi Galatasaray - Panatina- ai bizim için Aris - Galata- Y maçı zamanmdaki Türk ve unan futbolüle bugünkü Türk ie yaslan olacaktır. zannediyoruz ki bu vesile bi- 2, Türk ve Yunan futbolcüleri a- çnda, biribirine ders olabilecek yla faikıyet noktaları bulunma - çağını gösterecektir. Meğerki Yu- anlılar, dışardan gelen her yaban- oyuncuları gibi, atletik noktasından bir gömlek üstün olsunlar, Karaatimizde yanılıp yanılma. dığımızı yarınki maç meydana çı- karacaktır. Yarınki Galatasaray spor bay- ramı, evvelâ Galatasaray sporcula- rmın geçit resmi ,sonra ecnebi at- letlerle müsabakalar ve daha son- Ta bir ecnebi takımla futbol maçı şeklile biray evvel yapılan Fener- bahçe spor bayramının hemen he- men aynıdır. Bu cihetten kulüple ri n organizasyon kabiliyetle- rini de mukayese etmek kabil ola- caktır. Hülâsa edersek yarmki spor bayramı, sporda muhtelif nokta- larm mukayesesine imkân vören bir tezahürdür. Sadun GALIP Cuma günü neler yapılacak? Galatasaray spor dübünden: 6 temmuz exma günü yapılacak (Ga- latasaray spor günü) programı : 1 — Geçit resmi saat 2 — Güreş 3— 4— saat 14,30 silter (Cemal B. düya) (rekorunu kırmaya çalı- sacaktır) saa 4 — Halat çekme 5 — 198 metre,Gülleatma 6 —800 ,, Yüksek atlama ,, 16,45 7 — Diskatima » 1615 8 — 200 m, Uzunatlama , | 16,30 8 — 9x100 bayrak » 1645 10 — Galatasaray - Panatiskos futbol maçı saat 17,15. Atletik musabakalarda 100 ve 200 met relerde Balkan O şampiyonu Yunanlı Lambro ve 800 metrede Balkân şampi- yonu Çokalas koşataklardır). Hakem heyeti: Başhakem Burhaned- din Bey. Hareket amiri : Her Abraham, Kronometrör: Vildan, Şinasi Reşit, Va- dat Abut, Davit, Ahmeti Felkeri Muvâ- salat hakemleri: Rauf, Rebü Refik, Ma- hit, Peridis. Atlama hakemleri: Ali Rı- za, Cemil, Tahrir. Atma hakemleri: Ah- met Fetkeri, Ekrem, Hayati, Musa Kâzım, Spiker : Suat. Güreş hakemleri; Ahmet Fetkeri, Seyfi Cenap, Sadullah, İsmail Hakla beyler. Hakem heyetinin 5 temmuz 934 per şembe akşamı saat 18 de Klüpteki top- İantıya teşrifleri rica aluntır. Atletizm müsabakalarma pazar gü. erfi imtihanında muvaf- ak olan zabıta memurları ci 4 (Milliyet) —— Yapılan po | ini banlarında muaffak olanların | img emurluğu lan musa- la imühanmda yele ayar birim den Tevfik * Ordudan Hulusi, İzmir. den 'T, İstanbuldan Ali, Eskişehir ie Tik, Ankaradan Tahsin Beler. dtepte tahsilde bul tamonundan İzzet 46, İetemias alât 42, Bursadan Salim Nazımı 42. Küymeriden Şüreyya 42, İstanlmide viril Muzaffer 42, İstanbuldan ünifor. Talât 41, İstanbul üniformalı Ham- 39, Ankaradan sivil Şaban Nuri 39, üni Basri 38, map ormalı Abdullah 37, Samsund tommmalı Münir 36, Eskişehirden formal! Muvaffak 36, İstanbuldan mah yi Bahattin 35, Konyadan ük 36, Iyi 35, İstanbuldan siv tabu ulm üriformalı Cemil 36, İs- Nalan üniformalı Rifat 34, B. ler, dün gzet olarak kalacaklar: İstembul- İl oralı Tevfik, Nail, Hakkı. iki Müsabakymirerlik için açılan umumi Yatay aka imtihana iştirak edip inu A olam üçü : akla Zabe lüseyin, Hamdi K ! 'snail Hakkı, o Şerafettin, Er- balam Şek Karta Elem Diyar den Edi, Antepten Vecdi, İzmir. | lam Memurlar yeni derecelerinin maaşla- rını Cumhuriyet bayramında alacaklar den Tacir, Edirneden Naci, Konyadan Hamdi Nüri, Kocaeliden Kadri, Mani- sadan Talip, Yozgattan Mahmut, Sey- bandan Salih, Giresoxdan Selim, Sirri, B.ler. Mektepte tahsilde bulunan ve bu tah- sillerini muvaffakiyetle ikmal eyledikle- vi takdirde terfi edebilecekir: Ankara» dan Bişir, Tahsin, İzzet, Refik, Aydın- dan iyazi, Bursadan Şevket, Tekirda- ğmdan Avni, İstanNbuldan Fabri, Bur- banettin Celâl, Hakki, Hikmet, o Sam- sundan Hüseyin,B.ler Namzet olarak kalacaklar: Edirneden Emin, Antepten Kâzım, Ankaradan Hilmet Musa, İstanbuldan Rahmi, Tah- sin, Faik, Fevzi, Atif, Hüseyin, Abdur. razak, Tahsin Agâh, Nazif, İzmirden Heleki, İçelden Celâl, Sivastan o Hilmi Seyhandan Hasan beyler. MAHKEMELERDE Üç katil mahkemede Cümhur'yet bayramı gecesi Üskü- darda hancı çırağı Enveri öldüren dişçi İbrahimle, Cibalide Yakubu öl- düren Recep ve Hüsnünün Çatalcada Halili öldüren Aziz ile berber Meh- met Arifin muhakemelerine dün cezada devam edilmiştir. İbrahim'n muhakemesi Enverin muayene rapo - runun celbi için, Recep ve Hüsnü ile Aziz ve Mehmet Arifin muhakemele- ri de şahit celbi iç'n başka güne bıra- eştar, : Hürriyeti Ebediye davası v evellei günkü nüshamızda Kâğıt - sne köylülerinin Hürriyeti Ebediye tepesi hal Z 7 ikkındaki tasarruf davasm- nn beleslirke Niki Efendinin mi dahi zikredilmiş ve davada Kâğ; hane köylülerine hasım elan tev-e Ni ktas Efendi olarak (gösterilmişti. Bi yazıda bir yanlışlık ÇE Rülaas Efendinin bu dava A lere hasım ola; olmasından ibarettir. tas i mutasamf olmayıp taam kili olduğuna göre mezkür arazi üze- rine âbide dikilmek üzere orasını bir cemaate veya bir teşekküle hediye et mesine de imkânı maddi ve kanımi yoktur. Davanın şekli beşinci hukuk mahkemesinde muayyen olduğu için bu bapta tefsilâtn Faahal görmüyor ve tashihi keyfiyet ediyoruz. | Bir haftadanberi (İngilterede Wimbledon tenis turnuvası yapıl maktadır. Bu müsabakalara 25 mil nü program mucibince Beşiktaş maçın. dan evel devam edilecektir. Bulgar Fe- derasyonun Sofyada 30 Haziran ve | temmuz tarihlerinde tertip etmiş olduğu Balkan Dekatlon şampiyonluğunu son dakikada 8 Temmuza tehir edildiği Bul gar Federasyonundan bildirilmiştir. Bu münasebetle müsabakalar o 13 temmuz tarihinde devem edecektir. Bu müsabakalar için serbest duhuli- yeler müteber olmıyacaktır. o Duhuliye 50, Tribün 100, ve Balkon 200 kuraş- tur, Tramvay yerine Otobüs Suadiyeye tramvay işle- tilmesi kâr yerine zarar mı getirecek? Otobüs yapan ve satan bir Al man sermayedar grupu belediyeye müracaat ederek, temdit edilmek- te olan Üsküder tramvay O hattı yerine otobüs alınmasını Lavsiye etmiştir. Fakat Üsküdar Kadıköy tram- vay hattı inşaatı epice ilerlediği için bu teklif tetkik edilememiş - tir. Bu hususta alâkadar bir diyor kiz — Avrupada, ekser memleket- lerde tramvaylar kaldırılmakta ve yerine otobüs ikame edilmek. tedir. Çünkü otobüs — daha seri, daha iktisadi ve kolaydır. Yeni yapılmakta olan otobüs- ler bütün fenni şeraiti ihtiva et- mektedir. Kadıköy tramvayı tem- dit edildiği vakit, hattı kazanaca- ğı tahmin edilemez. o Çünkü bu İ hatta Suadiyeye kadar, vapur, tren | otobüs servisleri | vardır. Bir de tramvay dört oluyor. Hususi arabaları hesaba kat - mayınız. Bu dört, beş türlü nakil vasıtasma karşılık, bu civar hal. kı çok kalabalık değildir. Beledi. ye şimdi Üsküdar tramvay şirke- tine senede 35 bin lira vererek a- çığmı kapıyor. Korkulur ki hattın temdidinden sonra, bu açık, daha fazlalaşmasın. Hattın Kadıköyüne temdidi i- çin bir milyondan fazla para sar- fediliyor. Halbuki otobüs mek yarım milyon lira ile kabil e lurdu.,, Kadınlar Birliğinde hazırlık Kadınlar Birliği idare heyeti dün toplanmıştır. Beynelmilel kon greye iştirak edecek dört ihtisas komisyonu önümüzdeki çarşam - ba toplanarak mesüisine devam © decektir. zat İşler > | tile kudreti elinde Avrupada neler oluyor? — —eea — İngilterede hakiki tenis şampiyonluğu oynanıyor Orta Avrupa kupasında tasfiyeye uğrayanlar öğ let girdiği için, bunu (hakiki bir dünya tenis (şampiyonluğu say- mak yanlış olmaz. Müsabıklar arasında her millet. tin en iyi kadın ve erkek tenisçi- leri bulunduğu için bu müsabaka- ları binlerce kişi büyük bir alâka- ve zevkle seyretmektedirler. Yakında, tek erkek, tek kadm, çift erkek ve mubtelit dünya tenis şampiyonların ürilaşmasını bekler ken okuyucularımıza bu müsabaka lara giren meşhur tenisçilerden bir kaçının resmihi' veriyoruz. İki haftadır öft& Avrupanın dört | ma NN YE A , Almanya'da İhtilâl m (Başı 1 inci sahifede) raber, biz bu ziyafetlerin manasını pek anlayamamıştık. Hitler, e mirnamesinin bu (hususlara ait noktalarında keskin sözler söylü- yor. Diyor ki, fakir halkın mete- İiğinden toplanan © parayı iyş we nüşa vermek mesuliyet hissinden mahrum olmaktır. Yalnız Berlin- deki SA merkezinin aylık ziyafet masrafının 30 bin mark (15 bin Türk lirası) olduğu bildirilmekte- dir. Bu emirname şu sözle bitiyor: Sadakat isterim, emirlerime ita- at isteri İbtilâl nedir, nasıl (yapılır, kimler yapar, bunları son 25 yıl- İk memleket tecrübelerile çok i- yi bilen okuyucularımız, sadakat, ve itaat istiyen bir şefin şeflik kuv- vetini takdirde gecikmiyecekler - dir. Bir nokta daha: Hitler, Mü- nihten tekmil SA kıt'alarına gön- derdiği bir diğer oemiı le, Rhöm'ü şeflikten çıkardığını ve fırkadan kovduğunu — bildirmekle beraber, yeni şef tayin ettiği Lut- zeye kim itaat etmezse teşkilât- tan çıkarılacağını ve tevkif edile- ceğini söylüyor. Telâşlı görünen bu tehditte de biraz acemilik gör- mek mümkündür. Firkanın ve onun askeri kuv - veti olan SA teşkilâtının o başşefi olan Hitler, siyasi hayatının yeni bir devresine giriyor, Hitler, ken- disine en yakından © arkadaşlık etmiş olan kimselerin bazısını bizzat tevkif etmek ve bazısını çağırıp apoletlerini sökmek sure- tutan tek a- dam olduğunu göstermek istemiş- tir. Tevkif edilen şeflerden bazıla- rına daha dün gibi yakın bir mas zide yapılan coşkun | tezahürlere şahit olmuştuk. — Onların bu aki- beti, Almanlara inanılmıyacak bi geliyor. Fakat inkılâp ve ih Iâllerin ceşitlerini geçiren bizim gibi tecrübeli bir milletin ferdine bu hâdiseler pek aykırı değildir. Şu fikirdeyiz: Almanya işinin ATEŞ 3 m - GÜNEŞ Denizcilik şubesi yarın açılıyor Haber verildiğine göre, spor şu- belerinin faaliyetini yavaş yavaş genişleten £ Ateş - Güneş kulübü, mevsim dolayısile, denizcilik şube- sini de açmağa karar vermiştir. Kulüp, bu münasebetle, İstinye koyunda bir bina temin etmiştir. On beş gündenberi hazırlıkları yapılmakta olan bu şubenin, açıl ma resmi, yarın saat on altıda da- vetlilerin ve kulüp azasmın huzu- | rile yapılacaktır. Şubenin açılma resmi kulp re- isi Cevat Abbas beyin bir nutk:le başlıyacak ve denizci azan takdi- minden sonra denizde geçit resmi, atlama ve yüzme (o müsabakalari | yapılacaktır. | Ateş - Güneş denizcilik şubesi- milelt futbolcuları arasında orta | Avrupa kupası maçları oynanmak- tadır. Bu maçlara her milletten dörder takım girmiştir. Müsabakalara giren ol altı ta- kım şunlardır: Italya Yuventus, Napoli, Bolon- ya, Ambrosyana Çekoslovakya: Slavia, Sparta, Tepliçer, Kladno. Avusturya: Admira, Rapit, Aus- tria, Florisdorf. Macaristan: F.T.C, Hungaria, Bockay, Uypeşt. Geçen ve evvelki pazar yapılan maçlar neticesinde bu takımlardan Çekoslovakya şampiyonu Slavria ile geçenlerde İstanbula gelmiş o- lan Bockay takımı, Hungaria, A- ustria, Florisdorf, Tepliçer, Ambro riyana, takımları tasfiyeye uğra- mıştır. N F.T.C (Macar), Rapit (Avustur- ya) Yuventus (Italyan), Bolonya (italyan) Uypeşt (Macar) Sparta (Bek) ve Kladno (Çek) takımları çeyrek son müsabakalrma kalmış- İki defa karşılaşarak Brisimde' de berabere kalan Napoli (Italyan) ve Admira (Avusturya) | bir maç daha yapacaklardır. Memurin kanununun 85 inci maddesi Memurin Kanununun 85 inci mad- desi şu şekilde tefsir edilmiştir: 85 inci maddenin son fıkra hükmü, Bü- ü isi birinci intihap dev ip edilmemiş 0- lan mebuslara da intihap edilmedik- leri tarihten itibaren şamildir. Gümrük tarife kanunu- nun bir maddesi Gümrük tarife kanununun 4 üncü maddesi şu şekilde tefsir e- | dilmiştir: Kanunun dördüncü mad desinin dördüncü bendinde yazılı ecnebi memleketlerdeki vazife - sinden dönen memurlarm kulla - nılmış ev eşyasma ait muafiyet, memlekete dönen ailelerinin bera berlerinde veya bunlardan en çok iki ay evvel veya üç ay sonra ge- len kullanılmış ev eşyalarına da şamildir. Zarar ve ziyan isteyen Amerikalılar Harpte emval ve emlâki müsade- | re edilen amerika tebaasının zarar & ve ziyanlarmı tesbit etmek üzere şehrimizde toplanmakta olan muh telit komisyon mesaisine devam etmektedir. Amevikalılar komisyo na bir kısım dosya tevdi etmişler dir. Bu dosyalar süratle tetkik edi lecek ve netice bundan sonra belli olacaktır. Dosyaları gözden geçiren komis- yonun haftada üç defa muntaza- man içtima etmesi kararlaştırılmış tır, bir tekâmülü olacaktır. Şefin ya- nındakilerden bir kısmı hiyanet- uzaklaştırılıyor. Ya- rın diğer bir kısmı fikir ihtilâfim- dan uzaklaştırılacaktır. Fikir ih - tilâfı, hiyanetten vahimdir. Bu- gün şef kudretli görünüyor. Ya- rın şef, artan Oo muhaceme karşı- sında, kudreti elde tutabilecek midir? Mesele dönüp dolaşıp, şefin: | kudreti noktasında £ toplanıyor. Şu sual, yalnız Almanya içi için de | gil, tekmil memleketler için soru- nin açılmasına denizcilikle meş- gul bulunan kulüpler de davet e dilmiştir. Kulübün ve azanın şahsi malı o- larak muhtelif futalar, kotralar, dingiler, motorbotlar, şarpılar ve- saire gibi tekneler (o Ateş - Güneş forslarmı çekmiş — olarak İstinye koyunda geçit resmine iştirak ede- cektir. Ayrıca öğrendiğimize göre ku- lüp müstakbel faaliyet için, deniz- ilik federasyonunun verdiği resmi «balta ve beynelmilel yarış vesaiti evsafında biri dörtlü — diğeri tek çifte iki skifin imalini, bu işlerde mahir bir Türk ustasma havale et- miştir. Bu skifler ağustos bidâye- tinde kulübe teslim (edilmiş ola- * caktır. Görüşler Doçent haklıdır (Başı 1 inci sahifede)) e ve midesine ve iftir. Yalnız ayda on beş yirmi kâğıt- lik hitap okumak ihtiyacında olan doçentin eline neto olarak 70 : 80 lira verirsek; ondan sadece fakrüd deme uğramamasını bekliyebiliriz. Başka bir şey bekleyip bekleyemi- yeceğimizi hıf zıssılıha mütehassıs - ları daha iyi bilirler, Ona yüklettiğimiz yükü merha- le merhale ve sapasağlam olarak hedeflerine götürmesini istiyorsak yetmiş sellsen değil, iki yüz de de- gil, hiç olmazsa neto olarak üçyüz kâğıt vermeliyiz. Bizim görüşümüz böyledir. ve bu bakımdan doçent haklıdır. Haklı olan doçente hakkını kay bettirecek bir gaflet vardır: Hak- kınt aramak yolanın sakatlığı. Böyle bir sakat yola sapmayan doçent, hakkını, her zaman, her yerde arayabilir. Ve o hakkı ken- disinden esirgeyecek hiç kimse çık maz, Şunu da haber terelim ki şimdi «haklı olan doçente karşı haksızlık eden bir kimse veya bir makam yoktur. Bunun sebebini Üniversite- nin karuluşunda ve bütçesinin ha- yat bakımı işinde yapışında ara - malıdır. Bu zühul manevidir. Ve ta- miri kabildir. : Doçenti biraz daha doyuracak bir lokmanın tasarrufu dünya dar- lığı içinde payımıza düşen çerçeve- yi genişeltmez ve bütçe müvazene- sini bozmaz. Bazı fasıllar vardır ki kendi Şiz- silerinde durdukları müddetçe fay dasızdırlar, fakat başka fasla ge - çer geçmez hemen faydalanırlar. Meselâ Maarif bütçesinde bir neş- riyat parası vardır, kitap yazdırıp bastırmak veya basılmış kitabı al - mak parası, Bu parayı doçent hak» At olarak Universite faslına geçirir. sek derhal faydalanır, ve eski fay- dasızlığı bu suretle telâfi edilmiş ©- lar. Bunu şöyle akla geliveren bir mi sal olarak söyledik. Yoksa daha başka fasıllar, tasarruflar da bul - mak kabildir. Feragat ve Feragat edebiyatına gelince; bu kelime mücerret konu- şulursa çok su götürür. Feragati ve büyüklüğünü biz fertçe ve millet- çe yakından biliriz, Feragat bir kül dür. Ona biz Türkiyede anca bü- tün milletçe mevzına bahsedebiliris. Feragatin öbür ve dsıl adına Türk derler. Onun için Feragati ve edebi yatını şöyle bir yana bırakıp doçent İşini bütün realitesi ile halletmeğe 'Hak isteyenlerin endişelenmele- rine, telâşlanmalarına ve bu yüz « den sakat yola düşmelerine hiç lü- zam yoktur. Bilmelidir ki Cümhari yet hükümeti bir hakçı ve realist hükümettir, Aka GUNDUZ labilir: Başşef, önünde ağilinilen ve ikna eden bir dehâ mıdır, yok- sa mihaniki bir otoriteye (o malik ve ikna edemez geçici bir vasat nümune midir? Türkiye gibi bir kaç memleket, başşef tecrübesini yapmış, aradığını bulmuş ve can- dan ona bağlanmıştır. Almanya- da bu tecrübe henüz açık duru- yor. ; N. *