25 Temmuz 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 4

25 Temmuz 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 4

- MİLLİYET * ÇARŞAMB Snimmkae “Lozanda hazandık, ve Lozanla ka Lozan Lozan anlaşma (1) sının on bi- rinci yıldönümünü 24 Temmuzda kutluladık. Lozanın değerini gün- ler geçtikçe daha iyi anlıyoruz, yıllar geçtikçe daha da iyi arilaya- cağız. Sevr'de bizi çatlak bir ta- bak sanıp yerden yere vurmuşlar- dı. Lozan'da kendi öz toprağımı - zın hamutanu kullanarak dipdiri ayağa kalktık. Sevr'de yart denecek yerimiz kalmamıştı. Boğazlarda yabancı - lar bekçilik edeceklerdi. Anadolu- nun doğu'su Ermenilere, batısı “Elenlere bağışlanmıştı. Ege kıyı- larımızın alt yanında Fransızlara, İtalyanlara büyük büyük parçalar ayırmışlardı. Bize kala kala, pamuk ipliğine bağlı bir Kastamonu ile Ankara kalıyordu. Bir ucundan öteki ucu görünen bu dar, küçük, salıntılı yurdun içinde de bizi kendi ken- dimize bırakmadılar. Kımıldayan elimizi bağladılar. Konuşan ağzt- mızı tıkadılar. Söyleyen dilimi: kopardılar. Öyle kıskıvrak yaka- Janmıştık ki soluk alamıyorduk. Türkü, başkalarına kölelik edebi- lecek yaratılışta sanıyorlardı. On- | ların bu yanlış bilgilerini doğruli- mak için yıllarca kan döktük. Yok inde varlıklara, güçsüzlük i- içinde güçlülere karşı yıllarca dö- vüştük. Sonunda neler olduğunu uzat - mak istemez. Süngümüzün ışığını zler gördüler. Topla- üsünü işiltmeyen ku- laklar işittiler. Yer yer öyle sarsıntılar yaptik ki ortalık allak bullak oldu. Ka - | çabilenler, kaçtı, kurtuldu. İleriye | atılanlar, birer bucağa sinerek giz- lendiler. Lozan, işte ba büyük ayaklanma günlerinin içinde doğdu. Yeni ke, yani başlar... Yeni tatımm, yes iybaşı, yeni savaş.. Bütün bunları Zandık. Lozanı bize kazandıranlar ise; 8on on bir yılın en büyük kazanç- larıdır. Onlara sıkı sıkı sarılalım! M SALAHATTİN Bugünkü program 823 Khz. BÜKREŞ, 364 m. 13 - — Gündüz neşriyat 2250: Fi Yehane musikisi, 686 Kir, BELGRAT, 437 m. 20,30: Popüler şarkılar (orkestra refaka- İyanadan nakil, 23: aHiberler. — Plik. 2355: aKhvehane konseri. I Khz. LÜKSEMBURG, 1345 m. LÜKSEMBURG, meşriymiz. 2120: Şa k Şarkalar. gan takımı. 24,18: Gütenberg 172 Klır, MOSKOVA, 1714 17.30: Musahabe. 18.30; Ası 18,30: Masikili, meşriy: simli radyo besteni, 22: Tisce, 24/05: Almanca 401 Khz. MOSKOVA, 748 m. ( 18,30: Akşam konseri. 22; | Dana musikisi, 600 Khz, MOSKOVA, 50,25 m. üksek dalgadan makil, Kbr. PRAG, 470 19,15: Plâk, 19,20 i Koro konseri, 29,45: Munahabe, 22; Filkarma- sik konser. 23: Haberler. 2420: Plâk. 23451 Haberler, Khz. Deutechlandeender 1571 vw. Z1,l0: Sane maşriyatı. 21,30: 5.3. Konseri Gençler neşriyatı. 23: aHiberler. 2330: Dünya haberleri. (Aylık icmal) 2348: Deniz haberleri. 24: Plâk. ile en iyi takımların par- çalar, 60 Khz. BRESLAU, 316 m. 20: Küçük konser, 28,20: Musahabe, 21.10: : 8.8, Kon ük. 23,20 yy” Milliyet Asrın umdesi “MİLLİYET” tir. CABONE ÜCRETLERİ : Türkiye için Hariç için LK LK. tini kabal etmez, Beş aylık mesafe (Başı 1 inci sahifede)) tedbirler buldu ve tatbik etti. Va- tandaşlara yeni mükellefiyetler yükledi, bazı israflarn önüne geç- ti. Bu suretle bütçenin muvazene- sini buldu. Bütçenin tevazünü; frangın da daha ziyade sağlamlaş- masma sebep oldu. Mali sahada ya. pılan ıslahat, iktisadi vaziyete de tesir etti. Orada da salâh eserleri başlad. Esasen her iki mevzu, bi- ribirini ikmal ve takviye eden şey- lerdir. Şu farkla ki, herhangi bir memleketin iktisadiyatmı düzelt- mek için, yalnız memleket halkınm ve şeflerinin hüsnü niyeti kâfi de- ğildir. Bunda başka alâkadarların da menfaatleri rol oynar. Ne eşya fiatlerinde, ne de muhtelif parala- rın kıymetlerinde istikrar olmadığı için her memleketle yapılan iktr- sadi anlaşmalar, pek kısa müddet- lere münhasır, muvakkat bir ma- hiyet alıyor. Her ziraat memleketinde olduğu gibi, Fransada da toprak mahsulle- ri salılamıyor, satılsa bile para et- miyordu. Bu hal, tabiatile memle- kette zirai bir buhran yaratmıştı. Garibi şu ki, mahsuller toptan sa- tıldığı vakit çok ucuza gidiyor, Pe- rakendecilere intikal edince, satış fiati, niabetsiz surette yükseliyor- du. Demek ki memlekette ihtkâr vardı. Hükümet, hayat pahaldığile mücadeleye karar verdi. Bu müca- delenin tam bir netice verdiği id. din edilemez. Fakat bu mücadele nin mühim nisbette fiatleri düşür- düğü de muhakkaktır. Zaten hiç bir tedbir, ne kadar iyi ve zama- nmda olursa olsun, yüzde yüz tesi- rini gösteremez. Gün geçtikçe Fransanın dahili vaziyeti iyileşti. Bir kaç aylık çalış- ma sayesinde birinci derecede piyasası düzelmiş oldu. Herkese emniyet geldi. Paranın faiz mikta- rı düştü. Yani, ucuz ( faizle para bulmak imkânı kolaylaştı. Devlet tahvilâtı yükseldi. Hariçte uyanan emniyet ve itimadın bir isbatı ola- rak ta şunu göstermek mümkün. dür: Marttan itibaren (odörtayda 5,500 milyon franklık altm Fran- sa bankalarının kasalarına girdi. Acaba Fransa, (dahili istikrar bakımından artık dört başı mamur bir memleket sayılır o mı?. Buna müsbet cevap vermek için Fransız karakterini bilmemek lâzımdır. Bu- rada nisbi, muvakkat bir istikrar mevcuttur. Burada herkes, fırka- ların müfarekesini muvakkat bir tedbir olarak alıyor. «Malümdur ki, Fransa, fırkacılığın ifrata gitti- ği memleketlerden biridir. Ortalık düzelir, düzelmez (dedikodular başlar. Gerçek; Milli ittihat hükü- metinin de bazı kusurları oluyor. Insanlar, hatadan o kurtulur mu? Fakat bir kusuru olmasa bile, dik. tatörlük atfetmek suretile onu dü- şürmeğe çalışan menfi unsurlar var. Hak'katte, Fransada dikta- toryal bir idare kurulmuş değildir. Matbuatın hali, zaten bunu göste- riyor. Fransızlarda tenkit hevesi, fikri çok ileridir. Halk; fenalığı sezdiği zaman çok sinirlenir ve hassasiyetini şiddetle gösterir. İyili ğe kavuştuğu zaman ise,bu sebep olanları o kadar düşünmez. Iyliği asıl ve tabit telâkki eder. Bu- nunla beraber hükmetmemeli ki, Doumergue hükümeti yarım veya öbürgün düşecek te yerine bir fır- ka hükümeti geçecek.. Bu irsi daha çok uzaktır. Ortada: “H metin başma ben geçeyim!,, diye ısrar etmek cesaretini — mülf- rit o solların Okaleme gelmiyen arzuları bir tarafa bırakılır. sa — Hiç bir fırka © gösteremi- yor. Mazinin hesapları Ohenüz tasfiye edilemedi. Daha Sta viski davasının tahkikatı bile bit- medi. Bu davanın kökleri çok de- rin olduğu © anlaşılıyor. Hükümet mafia sahasında bazı büyük işle- re girişmek kararındadır. Bu te- Harik Hayat Sigortalarınızı Galatada Ünyon Hanmda Kâin Bütün dünya Kavruluyor (Başı 1 inci sahifede)) uçurmuş, ağaç dallarını kırmış, bazı mahallerde telefon ve telgraf telleri- ni koparmuş, şehir haricinde çadırları uçurmuştur. Meteoroloji enstitüsünün verdiği ma lümata göre, siklon 14,53 ile 15,10 Aârasnda 200 metre kalınlığında ve batı istikametinden azami 30 ve vasa ti 12 metre #üratle esen bir rüzgârla başlamıtşır. Siklon,» sühü fark göstermesinden ileri gel Şehrimizde sıcaklar Sıcaklar büyük br ımrarla devam etmektedir. Dün şehrimizde hararet derecesi 38 e kadar yükselmiş, sıcak, teneffüşü güçleştirdeek hale getir mişt#r. İnsan cildini kavururcasına ya kan güneş, daha sabahtan kendisini göstermiş, öğle vakti hafif bir rüzgüra rağmen ortalığa ağır bir durgunluk çökmüştür. Dün, sıcağın fazlalığından bazı mağaza sahipleri ve iş adamları dükkânların: kapatmışlardır. Şehrin havasızlığından sıkılanlar gene kafile ler halinde kendilerini uzak yakın plâjlara, serin mesire yerelrine atmış lardır. Anadolunun muhtelif yerlerin den gelen haberler, hemen bütün de sıcağın ayni şekilde de i göstermektedir. Edirnede hararet ANKARA, 24 (A.A.) —Son24 sa at zarfında Karadeniz kıyıları mınta asile orta Anadolunun Sivas ve Yoz gat havalisi hariç, Türkiyenin diğer yerlerinde hava eti birkaç de- reca daha yükselmitşir. Sühüretin yük selişi en fazla Trakya mmtakasında- dır. Dün Edirnede sükunet 42 dere - ceye kadar çıkmıştır. Halbuki son se kiz senedenberi sühünetin burada en fazla yükselişi ancak 39 derece ola- rak kaydedilmiştir. Bu mıntakada hunetin fevkalâde yüksel le raber semanın tamamen açık geçme- si ve rutubetin pek az oluşu kurak. lığı şiddetini arttırmıştır. Ege mıntakasında hava tamamen Açıktır. Bu mıntakada en yüksek sü- hunet manisada 40, Balıkesirde 93, Bursa ve İzmirde 37, İzmitte 35, Ça- nakkalede 33 ederecedir. Orta Anadolu mmtakasında, Sivas ve Yozgat hariç, sühunet azami 29 - 33 derece arasındadır. Sivasta 25, Yoz gatta 24 tür. ini Şehrimizde dünkü hava ISTANBUL, 24 (A.A.) — Sıfır de- recei hararete ve deniz seviyesine in- dirilmiş barometre bu #abah: Sant 7 de 754,5, saat İd'te 756, derecci hararet saat 7 de 28, saat 14 te 33,5 , azami derecei hararet 36,6 asgari dereçei hararet 25. Rüzgâr 12,30 a kadar lodostan, sonra yıldızdan esmiştir. Azami süra ti saniyede 10 metreye çıkmıştır. Amerikada sıcaktan 40$ dü NEVYORK, 24 (AA) dalgasmın artan ş'ddeti, son beş gün- de ölenlerin sayısmı 404'e çıkarmış- tır. Bunlardan 135 i Misööuri'de 113 ü İllinois'da, 74 ü Nebrkskaeve 24 ü de Minnesota'dadır.' Berlinde müthiş bora BERLİN, 24 (A.A.) — Beş hafta süren şiddetli sıcaklardan sonra dün gece yağmurla karışık müthiş boralar kopmuştur. Berlinde bir kaç eve yıl- derım düşmüş ve taşrada da bazı yer- lerde yangınlar olmuştur. Koredeki tuğyan TOKİO, 24 (A.A.) — Kore tuğ- yanı neticesinde 29 kişi ölmüş, 21 kisi yaralanmış ve 18 kişi kaybolmuştur. Sular yükselmekte devam etmektedir. Kinto nehri de taşmıştır. Sular Kogen hemen kâm len basmıştır. 13 bin kişi civar tepelere iltica etmişler» dir. VARŞOVA, 24 (A.A:) — Vistül nehri Varyovada yavaş yavaş alçal - makta devam ediyor. Şimdi nebr'n a- | sağı kısımları feyezan tehlikesine ma ruz bulunmaktadır. Buralarda bütün emniyet tetbirlerine tevessül olunmuş bar. Benilerin tahkimine geceli gün » düzlü gönüllü takımları ve asker ki- tantı ile çalışılmaktadır. Devlet ve be lediye memurları maaşların yüzde ik'si ile felâketzedelere yardıma ka - rar vermişlerdir. şebbüslerle, hem işsizlere yeni iş- İer bulunacak, hem de memleket | imar edilecek.. Herhalde Gaston Dowmergue hükümetinin. vaziyeti iyidir, kuvvetlidir. Harice verdiği itimat ise hepsinden yüksektir. Fransanm şu son aylar zarfında harici politikasmdaki inkişafları; başka bir yazımda anlatmağa çalı- sarım. Sürt Meb'usu MAHMUT ve Otomobil ÜNYON SİGORTASINA yaptırınız. Türkiyede bilâfasıla icrayı muamele etmekte olan ÜNYON Kumpanyasma bir kere uğramadan sigorta yaptırmaymız. Telefon : Beyoğlu 4.4888 3836 Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası Istanbul Şubesi Galata'da Bankalar caddesinde İnbisarlar Müdüriyeti Umumiyesinin bulunduğu binaya nakil ile muamelâ'ma bışlamıstır. (4005) 25“ TEMMUZ 1934: iş | Lausanne'in Yıldönümü (Bayı 1 inci #ahifede)'ş Merasime gelenler meyanında seh- rimizde bulunan mebuslar, Üniversite profesörleri, talebeler ve sair birçok zevat vardı. Merasime sant tam 16 da İstiklâl marşı ile başlandı. Marş ayakta din- lendi ve şiddetle alkişlandı. Bundan #onra Üniversite rektörü Profesör Ce tuk söyledi. Merasimi açtı. Cemil Bey, elinde İsmet Paşa Haz- vetler'nin' Lozan sulhünü imza ettiği tarihi altm kalem olduğu halde dedi ki: Çok değerli dinleyiciler; Bugün Lozan günü. Lozan muahe desi 11 yıl evvel bugün imzalandı. Ve şu alun kalemle imzalandı. Mua- hedeyi imza edenin bu kalemi yüce bilgi evimize hediye edişinde bir mâ- na vardır. Bu mânayı sezerek Hukuk fakül- tesi gençli olarak tesbit etti. karar.. Lozanı beraber buraya buyuranlara teşekkür ederim. Biz Lozanladır ki bütün diğer mil- leiler arasında başımız dimdik gezi- yoruz. Onunladır ki bütün dünya mileltle- ri arasında Türk olmaktan gurur du- yuyoruz. Her hödisede büyüklüğünün güneş İleri ışıldayan ulalar ulusu Büyük Ga- siyi bu münasebetle Üniversite kürsü- sünden minnet ve hürmetle selâmla - rem. Neferinden en büyük kumandanı na kadar bu savaşım bütün askerleri- ni kadın ve erkek bütün millet çocuk larını minnetleanarun, Bu zafer yo- İorimizi de rahmetle Çok yerinde bir handa ölen yi anarım... vaştan sonra Türk inilletinin siyasi savaşa çağırıldığı ve bu savaşım bir İ cenkleşme şeklinde hakikaten çetin olduğunu söyledi ve dedi ki: kudum: (Pariste İngiltere Har ki, Türklerle Fransa Başvekili ve ye ;-kiline de bir ha. çinde $ geçecek her gün aleyhimize olur. Konferans dört şubatta kesildi, 23 subatta konferans yeniden toplandı. muahede imza edildi. Devletlerin — Lozanda mantığı şu i- di: Türkiye büyük harpte devletlere yenilmiştir. : Yunanistan yenmesi umumi harpta- ki muvaffakiyetin neticelerini değiştire. | mez Cemil Bey bundan sonra kapitülâs yonların bir tahlilini yaptı ve sözleri- ne nihayet verirken : — Bize kaydüşartsız Lozanı yara- tan İsmet P iyeti, site gençliğinin hürmetle andığını söy ledi. Cemil Beyden sonra Menemenli Etem Bey, Lözan sulhünün hukuki ba kımdan izahımı yaparak dedi kit Kürdistan bir Geldanisten daha bilmem ne gibi parçalara ayırarak Osmanlı devleti adı altında bir kaç vi- lâyete inhisar ettirmeğe yeltenen ve bu devleti de doğrudan doğuya kendi as- keri ve mülki mürakabeleri altında bu- Tundurarak ömperatörlük devrinin kapi» tülüsyonlarma rahmet okutacak kayıt larla adli, mali, ve iktisadi bütün devlet faaliyetlerini ellerine almak isteyen Pa- ris sulh konlerens siyasetçileri, Farzı muhal olarak dileklerinde muvaffak olsa- Jardı, mütarekedenberi OGarpte esefle şahidi olduğumuz istikrarsız vaziyeti, geniş mikyasta ve devasız bir illet şek- linde şarkta da görecektik, Fakat onların karşısın Türün sar- sılmaz azminin timsali olan o Mustafa Kemal çekmişti. İ: dayız ki, Gaziyi tunçtan bir heykel gibi humk ve şerre karşı diken hak olmuştur. Gazi Mustafa Kemal Lozan. münhe- desini halka dayanan kendi kuvvetile Avrupa siyasetçilerine kabul ettirdi. Türk Cümbhuriyetini yalnız yakım şark- ta çok değerli bir sulh düzen unsuru olarak teyit etmekle kalmadı. Onu Av- rupa düzeni içinde oyulnası zaruri bir mümune olacak dereceye yükseltti. Menemenli Etem Beyden sonra gemç- Sik nimina, Hukuk fakültesi talebe ce miyeti reisi Sırrı Enver Bey kürsüye ge- Enver Bey ezcümle dedi kit — Ulu Gazinin büyük nutulelarında “Osmanlı devrine ait tarihte emsali na- metbuk bir siyasi zafer esori,, diye tav- sif buyurdukları bu muahede ayni za- manda Türkiyenin dünyadaki bütün ka- rışıklıklara rağmen umumi sulhu temi- ne matüf olarak oynadığı büyük ve tari- bi role, kıymetli başvekilimizim ve ar- kadaşlarınn emsalsiz siyasi muvaffaki- Yetlerine bir başlangıç olmuştur. Devletler münasebetlerinde iyik olduğu mevkii gün dünya siyasetinde büyük işler ba- h ie göğüzmüzü if tarı gençlik ve tarih daima şükranla 3- | macaktır. Büyüklerimizi yabanerler ne kadar | askansalar yeridir, var olun büyük ör meklerimiz.,, , Serrı Enver Beyden sonra Maarif Ve- | ileli Zeynelâbidin Beyden gelen telgraf | Ze; idin Bey bu mil Bey kürsüye gelerek . kısa bir nu- | bugünü bir ilim bayramı | Görüşler Yunanlı Misafirlerimiz (Başı niyet ve selâmetini İk sevgisinin, kuvvetli müdafaanın vefalı dostluğun, temiz anlaşmanın müşterek duyguları temin edecek - 1 inci sahifede)) Hayat adamı olmayanların te - vehhüm edip kitaba geçirdikleri dizginsiz, frensiz, klâsik demokra- $i ile daima ayrılık ve ivkandal ya- bası olan parlemantarizm banu yapamaz. Cihanın bugüne kadar sürüp gelen tarihi bugünkü hâdise» leri gözümüzün önünde birer sahip siz ve belediyesiz kadavra gibi da- rup duruyor. Realist demokraside hürriyet; müşterek fikirlerin ve müşterek yolların müşterek hürri « ir. Bizler de, bu demokrasinin müsterihiz, inanıyo- kutlulamak için * Cemil Bey bundan sonra askeri sa- | Bir Hariciye vekilinin kitabında o | hü akdetmek lâzımdır. Ondan sonra İ ve üç ay sonra bugün kutluladığımız üre milli ymuhitini bir Evmemis- ve | ruz, Ve bu gönül rahatı ve inanla- dır ki müşterek yolumuzda y . Balkanlarla beraber. Balkanlarda bunu anlamayan ve yolumuza katılmayan bir Balkanlı var mıdır? Tahmin etmek istemiyo- ruz, Eğer varsa, kendisini kendi hesap ve menfaati namına dü meğe davet ederiz, Bu da bir insan hik vazifemizdir. Taleyran, Berthold, Sazanof de- virleri; Tutankamen devrinden da- ha geride kalmıştır. Grand Poisans mefhumu 919 dan sonra kalmamıştır. Bizden sonra gelecek uzak devirler, onu bir Ma mut müstehasesi gibi hayretle tet - kik edeceklerdir. Bugünkü Grand Poisans'ın adı müşterek sulh ve insanlık yürüyü- üdür. Bu yürüyüşün nizamını ve zaferini temin edecek te şanlardır: Fikir, kanat, üskur, ve silâh arka - daşlığı.. Bunların komşu ve dost millet- #t için de geçende söyle, defa daha söyliyelim: Komşu kül - ini tanıştırma komitesi. Balkanlarda böyle bir komite kurmalıyız. Böyle bir komite (si- yasi) Balkan komitesinden daha faideli ve randmanlı bir komite o- lacaktır. Kaymakam Thömelis Beye ve arkadaşları olan arkadaşlarımıza bize bunları konuşmak fırsatını verdikleri için ayrıca teşekkür ede riz. Âkg GUNDUZ Göz Hekimi Dr. Süleyman Şükrü Birinci sınıf mütehassıs (Bâbrali) Ankara cadı No. 60 3832 Dr. Hafız Cemal Dahiliye mütehassısı Cumadan başka günlerde saat (230dan 6ya) kadar İstanbul Divanyolu No, 118. Muayenehane ve ev telefonu: 22398 yazlık ikametgâh telefonu: Kandilli 38, Beylerbeyi “. iz —— —— merasime iştirak edemediğini beyan t- mekte Müteakiben merasim münasebetile re- isicumhar Hz. ne ve başvekil İsmet Pa ii A ii Lozan günü Halkevi tarafından da ge bir şekilde tesit edilmiştir. merkez binasında esi maarif müsteşarı Mehmet Emin Bey Lozanm kıymeti haldkmda bir konforans vermiş- tir. Konferanala bir çok zevat hazır bu- lunmuştur. Konferansı, konservatuvar muallim ve talebelerinin büyük bir mu- vaffakiyetle verdikleri konser takip et- miştir. Halkevinm Beyoğlu şubesinde de ge- ce saat 21 de merasim yapılmış, genç- oynanmış, rafında hararetle tes'it edilmiştir. Gazi Hazretlerine Halkevi reisinin telgrafı İstanbul Halkevi reisinin imzasile Ga- zi Hazretlerine gönderilen tazim telgra- fı şudur: Reisi ümbur Gazi Mustafa Kemal Hazretlerine, Yalova “Lausanne” eserinin onbirinci yıl dö- nümünü kutluluyoruz. Bu vesile ile 19 Mayıs ile 24 Temmuz arasında eşsiz dehanızın sevk vs idaresi ile Türk mil- etinin başardığı emsalsiz milli savaşı imizm enginliği üstünde bir kere daha imağlarımızı, yüreklerimizi dolaştır. dık. Bu büyüklük önünde — hayranlığı. iner bir kerre daha yüreklerimize per- çinledil. Sonra 24 Temmuzdan bugüne kadar Lausanne eseri üstünde yükselen inkalâp âbidesinin azameti | önünde de bir kerre daha minnetle eğildik. Ve bü- yük Şefimize aslâ sar: ve geşe mez derin gönül bağlarımızı ve sonsuz sevgilerimizi, bütün İstanbul | Halkevi- “Harp hazırlığı Açığa vurdu | Başt"ı İnci sağl i ürüldüğünü üzerinde tir. 1934 te ve gelecek 4 sep€ yapılacak olan inşaat, nazıra Dört şart i Elindeki bütün vasıtalarla Bİ emniyetini temin etmek olan VE müdrik mesul herhangi | bir b hava kuvvetlerinin bu kadar 8 rak aşağı bir vaziyette kaku&fi sanda edemez, Hükümet, mili si miz ve imperatorluğun emi hava müdafaasınm üzununa İİ sahillerimize hücüm edebilecek | safede bulunan en kuvvetli meti ile müsavi bir hava hip olmağı müdafaa siyasetil lı noktası olarak tatbike karsfi tir. Bu müsavatı 4 şartla eldef Sivil tayyareciliğin harp * kullanılmıyacağını KE teahhüt etmek şartiyle bütün kara askeri tayyareciliğin kal 2— En kuvvetli hava hük bizim seviyemize ininciye kadi Tarım tahdidi ve bilâhare de 8 lar kabul ettikleri takdirde Yi didat yapılması. 3.— Kuvvetlerimizi en kümet kuvvetlerine © yükseli program tatbiki 4.— Ikinci ve üçüncü maddeli araya gelmesinden doğacak bir bozon. i narın Muhalif mesai fırkası Ponsonby kalkıp cevap vereceği Vestminster üzerinde bir have pılmağa başlanmıştır. 4 Bir taraftan da hava maneti LONDRA, 24.4, Long $1 hava hücumu manevraları dar devam edecektir. “ Düşman” kuvvetleri, 180 mürekkep olup şehrin 11 noki bardıman edecektir. Müdafaa 168 harp tayyaresi ve 12 keşif 9 dir. Hücumların çoğu tardı , Fakat “düşman”, birçok muvaffak olmuştur. Amerika da tayyarelerini 3 çıkarmak istiyor. VASHINGTON, 24.A.A — biye nazırı M. Nevlon Baker'in inde toplanan tayyarocilik bus mitesi, bir rapor kabul etmiştir. porda askeri tayyareler mek den 2320 ye çıkarılması talep eği) ve kara ve deniz tayyarelerinif ne karıştırılması aleyhinde bul! tadır. Yeni hava üsleri | VASHINGTON, 24.A.A.— Pi yakuunda memleketin müdafassi da yüksek hava kumandanlığı dan hazırlanan bir raporda, dül | sacılığın, Asnerika bahriyesini Bi edebilecek bir bahriyeye veya, üsleri Amerika topraklarında varda olacak bir orduya istinat icap ettiği söylenmektedir. Papor, misal olarak Balbo seyahatini zikretmektedir. Bu sekiz yahancı devlette İl gemi ve filonun hazırlanmasi yesin» varması arasmda 33 güfü | hazırlık icap etmiştir. Raporda, “e ka topraklarında kâfi mıktarda leri mevcudiyetinin'idamesi lü! dirilmektedir. Hiç olmazsa, İ9l yesinin ve havacılığının . hücü maruz kalıp müteessir olabilecekij olan Alaska'da muntazam ve di üs bulundurmak lâzımdır. j Bazıları, Aleoutennbs adaları dildiği takdirde Japonyuya bir hava hücümu yapılmasının lacağını zanmetmektedirler. Rapor, bugün ordu, bahriye “İl tayyarecilik emrinde olan hava lerinin ayni müdiriyet altında # sı fikrini reddetmektedir. Raporda, Amerika ile ayni tecrit edilmiş bir halde bulunan 9 nın, tayyareciliğini o bahriyeye Ül bir halde bulundurmakta deva kaydediliyor - Hükümet fabrikalarmdan memeleri istenerek ve hava ihracatını kolaylaştırmak su tayyarecilik sanayiini teşçi zundır. Amerika tayyare sanayi lerine faik olmasının sebebi, roldan azade oluşundadır. Rapor, malzeme mübayaası izah etmekte, pilotların talim yesi için daha fazla kredi isleri Bugün tayyareciliğin 1.800 ması lâzım iken mevcudu 1.500 © pora göre 2.320 tayyareye ihtiğ dır. Ve kadroların genişler! Miralay Lindbergh © ,rapordüği ve 2.000 beygir kuvvetindeki #Ü inkişafı” tavsiye edildiğini bildi Akdenizde bilhassa tayyaf& ROMA, 24.AA— Vie dell vacılık gazetesi, deniz muha zırhlıların Eaideleri | baklanda tenkitler yapan uzun bir maksl€ mektedir. Bu makalenin ehemmiyeti, B 35.000 tonluk iki harp gemisi mek kararından sonra yaz aradadır. e. Bu gazete, büyük gemilerin “gif rine gelmeden çok evvel hav& larına maruz kalacağını söyle Akdeniz gibi mahdut bir“ havacılık den'zciliğin suretle geçebili , Muharrir, iki zerblının yapili rarının herhalde | bir sebebi fakat rollerinin ikinci deren yazmaktadır.