11 Ağustos 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

11 Ağustos 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

EN HASİS aziyeci olamazsa, hasis te İki kilo domates pazar Fakat eğer a dahiyane hasislik gös Nermin behek dolabın biç in lalni Mam. Hasi 5 gidebil saf insanlara öğ-| n Nerminin dolap hikâ- N anlatmağa değer. *rmin çok uslu, çok sevimli Mini bir kızdı. Familyasmı Fakat çok hasis bir am- Yardı ki, hani o doğrusu amcayi pek o kadar ine gelmişti. Nermin arkadaşlarından birine edilen küçük bir dolaptan Gör, bahsetti, Bak ivertçe bir gey söylemiş ol için Nasuhi Ray Haydi, haydi içini çekme. #ana öyle güzel bir dolap ta, ge giderim. Hele bayram gek- LR Zİ dakamazan geldi, bir ay sonra *yram geldi. Her sene oldu- ii Nermin, kardeşi Doğan, İı, Ve annesi hasis o amcaya NE tebrikine gittiler. “min bahçeden bir demet toplamış, güzel bir kurde- mı « Pağlamıştı. Demeti amcası- tı, İhtiyar hasis: > a Mef bayram da | salık geldi, Tebriklerinize te- ederim, bu bol keseden teşek- Arasında gözlerile amcası- © yyadettiği hediyeyi arıyordu. Mİ ta un farkma varan Nasuhi li İz Sahi Nermin, dedi, galiba Bi ipa bir geyler vadetmiştim. mı idi neydi 0? İnsa- 1" dalgın amcasr olursa işte böy- » Çocuğum, sen merak et- ünlerde — ben bu umut. fi ederim. aradan biraz zaman geçince, di ay Şu Maliği telaş smca gene o günlerden bir yemeğine geldi. Nermin hemen kapıyı Sesini duyunca yi terbiyeli (Başı 1 inci sahifede) muhabirin sorduğu su erhal hazırlıksız olarak c: ştir. Ve kendisile bir s2 HA :E oüştür. itler beyanatının başlan Almanya siyasetinin tam: uğunu teyit ettikten iştir ki: 5 ya omütevekkif ise, hârp kat'iyen olmıyacak. ya her memleketter bin mazarratlarını bilir. re azalarından yüzde 95 fecayiini şahsan duy- * ve hissetmişlerdir. bugünkü hududumuzun mu- tiy asndan başla bir şey iste- eğer. Bana emin olunuz ki biz iile edersek, bunu memleke- a müdafaası için ihtiyar ede- vira Him Bİ ZE; €7 Ş ef Birçok defalar söylediğim Yu Rhin sahillerindedir. & dah, ansız devlet adamıda İlüşiyilri giderek, Fransa müde Odex: sahillerinde temin e ap <eburiyetindedir, diyebilir. Rusya milli müdafaa hat- 2 boyundadır diye iddia ede- ; Zannederim ki Almanyaya, hudutlarının muhafazasını e çalıştığından dolayı sey söylemeğe hakkı bir İngilizsiniz. Size Eğer İngiltere bize il me me ne sie vene i mke de banka bir erhan, MET, i EİN, ici pek pahalıy: Me Vaziyet Ingiltere için N çok kuvvetli düşman- e AMCA duğu için, amcasını görür gör - mez: — Dolabım nerede? Diye ba- ğırıadı. Yalnız amcasınm ellerine öyle manali baktı ki, ihtiyar basis bu seler de, sanki unutmuş gibi eli- ni alnma götürdü; — Eyvah, dedi, biz sahi artık bunamışız. Nermin senin hediyeni gene unuttum. — Zarar yok amcacığım . — Nasıl zarar yok kızım. İn- san ibtiyarlayınca işte böyle unu- tuyor, Amma ben senin hediyeni mutlaka getireceğim. — Bir daha gelişinizde getirir- siniz amca bey.. Nasuhi amca bir defa daha gel- di, fakat dolap gene © gelmedi. İhtiyar basis dolabı getirmemek, için, ne mazeretler icat ediyordu bilseniz. Bir defasında çok işi çıkmış, bir defasında mağazaları dolaşmış amma, Nermine yakışacak güzel bir dolap bulamamış ve saire... Nermin artık alışmıştı: — Acaba amcam bir daha se- fer yemeğe gelirse acaba ne uy- duracak? Diye düşünüyordu. İnanır mı- sınız? Bu, bir sene böyle gitti. Nihayet ramazan o geldi. Bir ay sonra da bayram geldi. Bütün sile tebrike gittiler. Bu sefer Ner- min çiçek götürmedi. Bu vazifeyi kardeşi Doğan üzerine aldı. Salona girdikleri zaman, bütün aile masanin üzerinde (o Nermine verilmek üzere | güzel bir dolap görünce şaşırdılar. Nasuhi amca; — Al yavrum, dedi, bak senin o kadar özlediğin dolap... O zaman Nermin şeytani hesaplarını kü â sile derhal anladı. Amcası bu su- retle iki defa hediye vermiş ol- muyor mıydı? Geçen hediye etmi yerme getirmişti. Nerminin bu kadarına içi sr - kıldı; en geçen sene sizi yalan- cıktan değil sahiden tebrik etmiş- tm. Bu sene de sahiden tebrik e- diyorum. Küçüğün bu sözlerini duyunca annesi kaşlarını çattı ve Nermine M. Hitler diyor ki larla çevrilmiş bulunuyoruz. Bun- ar günün birind“ bizim kabul et. miyeceğimiz şeyler isteyebilirler, İşte hattı hareketimizi ona göre tanzim ediyoruz. Avusturya meselesi Avusturya meselesine © gelince, onu, Almanya ile eskidenberi mev- cutolan orabrtaları (tekrar tes's- A M. Hitler den menedemeyiz. Devletlerimiz bir tek hatla ayrılmıştır. Her iki tarafında da ayni ırktan milletler yaşamaktadır. Eğer İngilterenin bir parçası sun'i surette diğerin- den ayrılmış olsa idi, kim burada» ki ahaliyi tekrar memleketlerinin öbür parçasile: birleşmekten me- nedebilirdi? Muhabir burada M. Hitler'e A- vusturyann asla Almanya ile bir- leşmemiş olduğuna işaret etmiş ve şu cevabı alımıştır: 1865 dan evvel (o iki memleket Cermen o Konfederasyon'u içinde Muhabir Bu sefer, takip edilen Gençlik ve neşe Yağ veren balıklar Küçük Cemil mektebe geleli bir bafta ol muştu. Hoca hayvanat dersinden bahse- diyordu. Talebeden birine sordu: — İnsanlara yağ veren balıklar han- gileridir? Taleb cevap verdi : yiz Morina alı, Yanma balığı, köpek ğı. z Küçük Cemil ayağa kalktı ve bağır. — Sardelya balığı. * Bir filin kaç para ettiği hiç allını- za geldi mi? Bir Asya fili dört, beş biz Bir Afrika (ii beş, altı bin biraya satım a- İmabiliyor. Eğer bir kazaya kurban git. * Bütün denizlerin meomu mosahai | sathiyelerinin ne kadar olduğumu bili. | yor musunuz. ?365,982,550 kilometre zu yabbal.. Yalnız Atlas denizinin esthi masaha- sı 83,157,600 O Bahrinmebiti kebirin | 167,418,520 kilometre tauredebasder, darıldı. Fakat Nasuhi amca: Bırakın, bırakın, darılma - yın, dedi, ben ona cozasını verece- ğim. Dolabı kaldırıp saklıyaca - ğım, gelecek bayrama kadar do- lapsız kalsm. Mühim bir Sujistimal (Başı 1 inci sahifede)'e rında yekünlar kabartılarak temin edilmiştir. Suiistimalin ilk safha- srnda 15,000 liranın bazı memur- ların zimmetine geçtiği tesbit edil- öniştir. Maliye mürakipleri Fatih Malmüdünlüğü mütekait, dul ve yetim maaşları mutemedi Ahmet beyi bu işle birinci derecede alâ Ünük ücre Bani ölpoleirmie” tir. Tahkikata devam olunmakta- Mukaddes - İmparator- | İuk'un yeniden tesisi olup olmadı- ğını sormuştur. M. Hitler buna ce- vaben demiştir ki: — Anschluss meselesi bugünün | meselesi değildir. Ben çok kaniim | ki eğer (o Avusturyada hafi reyle intihap yapılsa mesele halledilmiş olurdu. Avusturya İmparatorlu- ğundan evvel birçok milletler ayni ırktan olan komşularma yaklaş- mak istiyorlardı. Avusturyadaki Almanların, Almanya ile birleş- mek istemeleri çok tabiidir. Hepi- miz biliyoruz ki bugün için bu ga- yeye irişmek (omümkün değildir. Çünkü Avrupanın diğer kısımla- tında buna karşı mukavemet çok büyük olacaktır. M. Hitler bundan sonra Alman- yanın dahili meselelerine iktisadi | vaziyetine ve Milletler Cemiyetine aydet ihtimaline dair beyanatta bulunmuştur. Bu beyanatın 6sası- nı ajans telgraflarında aynen neş- retmiştik. Viyana divanı harbinde VİYANA: 10 A.A. — Dokuz po- lis memurunun divanı harpte görül | mekte olan davaları, maznımların kaçamaklı cevaplar vermekte ısrar | etmeleri yüzünden uzayıp gitmekte | dir. Mahkeme reisi, / icap ederse | mahkemen'n on beş gün süreceğini söylemiştir. Maamafihi bütün maz | nun'arın nazi fırkasma mensup ol. | dukları tebeyyün etmiştir. İ | girkete “gümrükçe Hesap oyunları 8 Ralınmı müstesna, 12345679 adedi Di 9 ile veyahut 9 zun muzaaflarile dar- bediniz. Haselı darbı teşkil eden bütün rakamların biribirine benzedilelerini gö veceksiniz, mesel: 12,345,679 X 9 — JI1JILANI 12,345,679 X 18 (o 222,222, 222 12,;345,679 X 81 909,999,999 Hasdı darplara (o dikket ederseniz, 12,345,679 adedinin 9 rakamın hangi muzaafı ile darbedilmiş olduğunu da am- | larsımız. Meselâ hasılı darp diyelim şu- | deri 777,777,777 O halde 9 X 7 — 63 ile dermeletir. Eğer 555,585,558 darbedilmiş. ime 9X5-45 Bu suretle arkadaşlarınızı hayrete bi- bir hesap oyunu da yapabilirsi- sniz, Arkadaşlarmıza biribirine benziyen dokuz tane rakakımı yan yana yazmasın söyleyiniz ve deyiniz kiz — 8 rakamı müstema, aa ra kâsrilerımı yan yana yazınız. Size bir a- det ebyliyeceğim. © adetle yakarıdakini daidebidiz. Yazdığınız. dokuz tane ra- kasma ayni çıkaesletır. li dürp 54 eder. Arkadaşımıza sıra 12,345,679 u yazdırınız. 54 ile darbelte- rininiz. Onun yazdığı rakam meydana çince. Rıhtım şirketi Limana bağlanacak (Başı 1 indi sahifede)) yan eden müzakerattan sonra, ba- zı hazırlıklarla meşgul olmakta « dır. Rıhtem şirketinin satın alınma sı arlık bir zaman meselesi telâk- ki edilmektedir. İstanbul Rıhtım Şirketi hakkın da ötedenberi birçok şikâyetler ya pılmış ve şirketin fuzuli para al - dığı gözönüne konulmuştur. Bu şi kâyetlerin başında şirketin elân al makta devam ettiği, rıhtımsız yer- lerden rıhtım ücreti meselesi var » dır. Söylendiğine göre, şirket rıh - tamsız yerlerden rrhtım ücreti al - mak için şu esasa istinat etmekte- dir:. “Balkan harbinden evvel o va- kit Maliye Nazıwı olan Cavit Bey bir istikraz akdi için Parise gide- ceği sırada, muhtelif imtiyazlı şir 'ketlerin hükümetle olan muğlak meselelerinin de halli münasip gö rülmüştü. O zaman istikrazın ak - tedilebikmesi için bu şirketlere ba- zı müsandeler gösterilmesi lüzum- Tu görülmüş olacak ki derhal şir- ketlere bu müsaadeler temin edil - Bundan ist'fade eden şirketler 'meyanında Rıhtım şirketi de var- dır. Filhakika o zaman şirket hü- kümete müracaatla “gümrük de- vajri, rıhirmların yanındadır. Eş - ticariye, muamelei rüsumi - yenin icrası için gümrüğe girerken rıhtıma çıkar, gümrükçe muamele | gören her eşyadan rıhtım ücreti de alınması çok tabii ve kolay ola - caktır. Hem de bu suretle Rıhtrm şirketi müamelâtını kontrolü de teshil edilmiş en italea- ir yürütmüştü: unun üzerine sını yü iştür. Ne sumiyesi yapılan her eşyadan rrh- tim ücreti alınmasına muvafakat edildiği, resimi bir tezkere ile bil- dirilmiştir. Şirket o vakittenberi bu tezke- reye istinaden İstanbulun neresin- den olursa olsun, Halicin dibinden tâ kavaklara, Sirkeciden Yediku - Değişmeyen Rakkam Bir arkadaşınıza baş ve son ha» neleri biribirine benzememek şar- üç haneli bir adet yazmasını söyleyiniz. Arkadaşınız bu üç ha- neyi tersine çevirsin. o Küçüğünü büyüğünden tarhetsin.Hâsılı tarhı da tersine çevirsin. Bu sefer tarhe- decek yerde her iki rakamı cemet- sin, O zaman kendisine ne yekün çık tığını bildiği Ve tereddütsüz ,089. Muhakkak dediğiniz doğru çıka- caktır. Çünkü intihap edilen rakam lar ne olursa olsun, yukarıda tarif | | ettiğimiz ameliye yapılınca, yekün | | mutlaka 1089 çıkar. Misâl: Diyelim ki arkadaşımız 469 yazdı. Tersine çevirdi 964.Bü- yük rakamdan küçüğünü tarhetti. 964 469 495 Bu son rakamı da ters çevirdi: 594. Bu defa 495 ile 594 ü cemetti: 495 594 1089 Bir başxa misal daha: 732 — 237 -- 495 Ata sözleri: Merhamet ten maraz hâsıl olur Elâziz : .. Sevinç içinde (Başı 1 inci sakifede) kıtalar belediye ve halkevi heyet- leri geldiler. Şehirde ondan fazla tak kurulmuştur. Bütün binalar bay raklarla ve £ elektriklerle süslen- miştir. Turan gazetesi (fevkalâde bir nüsha neşreylemiş, Büyük Ga. zinin demiryolları hakkındaki ve- cizelerini büyük harflerle etrafa yapıştırmıştır. Başmakalesinde cumhuriyet mafiasmm başardığı iş- lerle Fıratelinde bundan sonraki faaliyetler etrafında neşriyatta bu- İunmuştur. Elâziz istasyonu © açılma me- rasimi saat 16 da coşkun (o teza- hürat arasında, Nafia ve Maliye vekilleri tarafından yapıldı. Vekiller tarafından nutuklar söylenmiştir. Şehirde bir bayram günü manzarası vardır. Elâziz şimendifer hattı bugün işlemeğe açılmış ( bulunuyor. Bu cumhuriyet hükümetinin her sa- hada olduğu gibi şimendifer siya- setinde de elde ettiği en mühim muvaffakıyetlerden biridir, Elâziz şimendiferi (o sayesinde memleketin demir ağlarla örül - mesi için takip edilen © gayenin mühim bir kısmı daha başarılmış olmaktadır. Bu sayede şimendifer Ergami- ye ve daha doğrusu o mühim bir serveti temsil eden Ergani balar madenlerine daha ziyade yaklaş- mış oluyor. aranan anana eee | leye ve bütün Anadolu sahiline çı- karılan eşyadan gümrük muamele " si yapılır yapılmaz rıhtım parası almaktadır. Hattâ eşya vapurdan vapura deniz üzerinde nakledilse bile rıhtım ücreti alınmaktadır. Çünkü bu eşya için muamelei rü- sumiye yapılaraktadır. Söylendiğine göre şirket mü - dürü son defa Ankarada bulundu ğu esnada şirket satın alınmadığı takdirde bütün bunlara ilâveten yeniden bazı müsaadeler istemiş - tr. Liman şirketi Tasfiye ediliyor (Başı 1 inci altiledeY) Hamdi Bey bu hususta Ankaradi vekületle | temaslarını o yaparak şehrimize dönmüştür. İstanbul Li- ktinedi Z manımın i Liman Şirketi Müdürü Hamdi B. lecek olan yeni projede en mühim sadi Liman şirketine verilmek ir, Diğer taraftan İstanbul, İzmir, Samsun, Mersin limanları için Ma- liye Vekâletince bir nizamname ha zırlanmıştır. Bu nizamnameye gö- ve limanların biri sabit, diğeri mü- tedavil oknak üzere iki cins ser- mayeleri olacaktır. İRTİHAL Ankara eşrafından Bulgurlu zade Mehmet Beyin haremi Faika Hanım dün saat altıda tedavide İngiliz hastahanesinde vefal etmiştir. Cenazesi bugün saat ikide Heybelia- dada aile kahristanına defnolunacak gir Cenabı Hak yariki rahmet eyliye.