August 17, 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

August 17, 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

Bi © TARİHİ TEFRİKA: 116 İttihat ve Terakki! (BAHAEDDIN ŞAKIR BEYİN BIRAKTIĞI VESİKALARA GÖRE) 7 Her hakkı mahfuzdur. Yazan: A, C. Yegâne yapılacak şey kendisiyle iyi geçinerek mahremane faaliyetle işi ileri götürmektir Diran kelekyan efendi kendisi- pin Ahmet Rıza Bey ile Şehzade Yusuf İzzettin efendi aleyhinde ve Prens Sabahattin beyle | Şehzade Abdülmecit efendi dehindeki neşri- yatmı gizliyor ve bunları başkaları tarafında nyapılıyormuş gibi göste- Terek doktor Bahattin Şakir beye yazdığı #iektubunda diyordu ki: “Osmanlı ahrarmın dahilde ve hariçte takip (o edecekleri meslek hakkında fikirlerimi mufassalan arzeylemiş olduğumdan, bu bapta yeniden mütalea yürütmeği zait gö- rürüm. Yalnız bir taraftan şehzade Mecit efendile Prens Sabahattin in matbuat ve siyasiyat âleminde nail oldukları teveccüh ve alkışları diğer taraftan da Ahmet Rıza be- yin neşriyat ve teşebbüsatımın her- tarafta takbih edilmekte olmasını nazarı dikkatinize arzederim. Son posta ile gelen Avrupa gazetelerin- de yeniden bu yolda takbihlere te- sadüf eyledim. Avrupa efkârı umumiyesine e- hemmiyet vermemek (pek büyük bir hatadır. Türkiyenin istikbal ve istiklâli memleketin ahalisi kadar Avrupalıların da elindedir, Çünkü uhüdu atikadan başka yeni ahitna- meler de, memleket umuru dahili- yesine müdahale için bir çok hak- Jar vermiştir. Böyle (filiyat nevin den olan ahval karşısında yalnız mazariyelerle iş görmek büyük fe- lâketleri mucip olur.,, Ahmet Celâlettin paşanm mali vaziyeti gittikçe fenalaşıyordu. O nisbette de cemiyetin ( riyasetine geçmek arzuları azalmağa başlı- yordu. Bununla beraber gene Paris- teki ahrara yardım etmekten geri durmuyordu. Diran Kelekyan Ef. Ahmet Celâlettin Paşa hakkında verdiği izahatnda diyordu ki: “Geçen gün paşaya bir teklif va- ki oldu. Den'ldi ki: Paristeki ye- ni idare heyetine nakten mühim bir fedakârlıkta bulununuz, cemi: yetin resmen riyasetini talep etme- yiniz, yalnız işe gizli bir surette rehberlik ediniz. Bu işlerde kıde- mi olan Ahmet Riza Bey ve emsali zevatın gönlünü kırmayıp bilâkis onlarla hoş geçininiz. Bu sözlere Paşanım Paristeki ar- kadaşlarınm da iştirak ettikleri kendisine anlatılmış. Fakat Ahmet Celâlettin Paşa bu şartları kendisi- ne karşı münasebetsiz görerek size bu bâpta bir mütalaaname yazmak emelindedir. Paşa itirazlarını gay- ri caiz görüyor. Her ne kadar pek açıktan açığa söylemiyorsa da bu itirazlara çok güceniyor. Evvelce de size yazdığım veçhile bu zatın emeli cemiyetin Fiyasetine geçerek gururlanmaktadır. Kendisile inki- lâpçi ve ihtilâlci usullerine tevfi- kan bir iş tutmak imkân haricinde- dir. Binaenaleyh yegâne yapılacak şey kendisile iyi geçinerek ve kat- iyen gönlünü mahrema ne bir fazliyetle işi ileri götürmek- tir. İşi hüsnü idare etmek en mü- nasip çaredir. İşte onun yaptığı nak ti muavenetle Şurayi Ümmet ga- zelesi şakıyo: . Diğer cihetlerle de bu faaliyeti takviye etmeli ve tev- sis uğraşmalı. Başka bir şey yapma ğa lüzum yoktur, zannederim. Çün kü talihi nasaz bizi başka şeyler ya- pbilecek bir hal ve mevkide bulun- durmuyor... Fiihakika, Ahmet Celâlettin Pa- şa bir kaç defa Diran Kelekyan E- fendile istişare ettikten sonra Avru padaki ahrarın alacakları yeni va- Ziyet ve mesai tarzı hakkında Dok- tor Bahattin Şakir Beye bir lâyiha göndermişti. Bu lâyihanın kanunu ezasiye taallük eden cihetleri ta- mamile Diran Kelekyan Efendi ta- rafından söylenilmiş ve yazdırılmış olan fikirlerden ibaretti. Fakat o lâyihada ayni zamanda Ahmet Ce. sem Paşa senelerdenberi Avru. pada bulunan ahrara jitilâfa dığı bir sırada kabahatler ee sul'yetler isnat ederek bununla © zamana kadar yapılmış olan işlerin yanlış ve kendisi tarafından göste- rilen usulün doğru ve muvafık ol. duğunu anlatmak istiyordu. Para. sı olduğu ve iş'ere nakten yardım edebildiği için lâyihasında yazdığı fikirlerin de en doğru ve en muva- fık fikirlerden madut olacağını ve in meş kabul edilmesi 'azım gelece; zannediyordu. Doktor Bahattin Şakir By yapıla. cak işlerin çok paraya mütavakkuf olduğunu Celâlettin Paşaya yazdığı zaman Paşa hemen telgrafla cevap veriyor ve diyordu ki: “Mektubu- muzu aldım, Yazdığınızdan daha mühim masrafları bile kabule ha- zırım. Elverir ki, maksatlarımız i- çin müfit olsun.,, Böyle her masra- fı kabul eden bir adamı gücendir- mek doğru olmıyacağından Diran Kelekyan Efendi Doktor Bahattin Şakir Beye tekrar ve tekrar şunu tavsiye ediyordu: “Ahmet Celâlettin Paşa tarafın” dan gönderilen mektubun münde- racatı evvelce vuku bulan mülâha- zatımın kabulünden başka çare ol- madığını size ispat eylese gerektir: Yani bu zatla hoş geçinmeli, onun ufak tefk zaaflarını okşamalı, fa- kat siyasi işte beraber çalışmaktan vaz geçerek işleri gizlice ileriye götürmeğe uğraşılmalıdır: Siz Avra paya gelelidenberi bu fikri daima ileri sürdüm; bundan başka bir yol hâreket ediniz demem. Sizce başka bir çıkar yol varsa o yolu takip e- diniz. Siyasi işlerde başkalarının kana- atile değil, bittecrübe vicdani ka- naat hâsıl edilerek hareket olun- masına taraftarım. Onun şu son maruzatımı da mahza bir fikrin be- yanından ibaret addediniz. Eğer bir tecrübe yapmayı daha müna- sip görürseniz, ona da baş vurü- nuz. Her halde bu zatla müzakere kapılarını açık bırakınız. Çünkü başka suretle hareket etmekte bir fayda yoktur.,, Bu mektuptan da anlaşılacağı veçhile Diran Kelekyan Efendi Ah- met Celâlettin Paşadan âzami su- rette istifade edilmesini tavsiye e- diyordu. Zaten Ahmet Celâlettin Paşanın refikasından kalan büyük bir miras erimek üzere bulunuyor. du. Paşa bir takım işlere girişmiş, birçok paralar sarfetmiş ve hesabı. nı, kitabını bilmediği için yakında parasız kalmak tehlikesine maruz kalmıştı, Paşanm bu vaziyeti Diran Kelekyan Efendiyi çok endişeye dü şürüyordu. Çünkü zaten İstanbul. dan Yusuf İzzettin Efendiden para gelmiyordu. Bir de Ahmet Celâlet, tin Paşa membaz kuruyacak olursa, © zaman ne yapılacaktı. Diran Ke- lekyari Efendi bu vaziyeti vaktin- den evvel görüyor ve Doktor Ba- hattin Şakir Beyi şu suretle ikaza çalışıyordu: “Kardeşim! Size gayet mahre- mane arzederim ki, Ahmet Celâlet- tin Paşanın umuru maliyesi gittik- çe fenalaşıyor. Daha bir buçuk ay evvel aktettiği binlerce liralık is- tikrazdan da b'r şey kalmadı. Şim- di piyasada o kadar borcu vardır ki, bu borç mevcut emlâkinin kıy- metinin nısfından fazladır. Zaten şimdi emlâkinin bir kısmını satma- ğa çalışıyor. Bu gidişle yakında pa- şa parasız kalacaktır. Bugün o ka- dar ağır mali mesuliyetler altına are Me öyle bir. hale getirmiştir ki, paşanın âtisini pek karanlık görüyorum. (Devamı var) ECNEBi MATBUATINDA Türkiye Irak hudut | komisyonu | ebelik Bem? A Avhat'at Büzetesi Türkiye - İrak hu - emen Türk murahhasları hak i yazıyı neşretmiştir: Evvelki gün sabahleyin Türkiye - İrah hudut komisyonunun Türk mu » rahhasları Musula vösl er. Türkiye Cumhuriyetini temsil eden ze vat şalardır: Mardin Valisi Rifat B., Hariciye mümessili Fuat Bey, binbaşı Ali Rıza Bey, yüzbaşı Nuri Bey ve kâtip Salâhattin Bey. Misafirler, Mu. sullular tarafından samimiyetle istik - Bal olunmuşlardır. İstikbal merasi - minde, Musul mutasarrıfı, Emniyeli umumiye müdürü, kaymakam vekili ve belediye reisi ve saire hazır bulun muşlardır. Türkiye murahhasları Nin- va caddesinde bir jandarma müfreze si tarafından ve diğer yallarda da nö belçi jandarmalar tarafından selâm « lanmışlardır. Musul mutasarrıf, kıy « metli misafirlerin şerefine bir ziyafet vermiştir. Dün idare heyeti, belediye azaları ve resmi daireler erkânı, hu dul reisi hazretlerini ziyaret etmişler dir. Reis cenapları, kendilerine Musu lun ticari, zirai ve iktisadi ahvaline dair uzun uzadıya konuşmuşlardır. Dün akşam dahi belediyemiz tarafın- dan heyetin şerefine bir çay ziyafeti MILLIYET CUMA 17 AGUSTOS 1934 İHARİCİ HABERLER Avusturyanın ordusu 30.000 kişi olarak muha- faza edilmekisteniyor Almanyanın yeni Viyana sefiri Von Papen Avusturyada çok soğuk karşılandı LONDRA, 16.A.A. — İngiltere hü- | kümeti Avusturya hükümetinden bir no- ta almıştır. Avusturya hükümeti, geçen sene 30.000 kişiye iblâğ olunan ve Saint Germain muahedesinde tespit olunan mikdarı geçmiyen Avusturya ordusunun bu sene de 30.000 kişi olarak muhafazası için mezuniyet istemektedir. Ru nota hariciye nezaretince | tetkik olunmaktadır. Mamafih İngiliz cevabi- nın geçen sene olduğu gibi bu my müsait olacağı daha şimdiden beyan mektedir, VIYANA, 16.A.A. — Havas ajansın- dan : Matbuat, M. Von Papan'e çok souk bir kabul göstermektedir. Saat 13,30 dan itibaren tayyare meydanmda bek- lenmekte olan Vön Papen, ancak saat 17,30 da muvasalât etmiştir. Refakalihde 30 haziranda tevkif edil miş olan Von Tachirsky ile Von Kettler bulunuyordu. Von Papen, spor elbisesi Sovyet tayyareleri Italyadan Çekoslo. vakyaya gittiler Tayyareciler Pragdan Viya naya hareket edecekler ROMA, 15 .A.A — Italyayi ziyaret &- den Sovyet hava filosu Viyanaya git- mek üzere Ciampino tayyare karargühin- dan hareket etmiştir. PRAĞ,16.A.A. — Sovyet tayyarecile. ri, muvasalâtlarından evvel tesbit edil. miş olan program hilâfrna olarak, bugün Çekoslovakyadan hareket etmiyecekler. dir. Tayyareciler, bugün tayyare fabrika- larını ziyaret edecekler ve bir gezinti ya- pacaklardır. Filo , Pragdan yarın hare- ket edecektir. Gazeteler, misafirler hakkında pek muhabbetkârane yazılar yazmaktadır. Manevralar M. Mussolini bütün nazır- ları müsteşarları çağırdı ROMA, 16 A.A. — Ayni zamanda har biye nazırı bulunan Başvekil M. Mous- solininin emri ile, bütün nazır ve müste- şarlar, 17 ağustostan 24 ağustosa kadar büyük askeri manevralara iştirak etme. ğe davet olunmuşlardır. Bu zevat, haiz oldukları askeri rüt- belerle mancvralara iştirak edecekler ve selerberlik vukuunda ayni sıfatla ordu. ya ilhak eyliyeceklerdir. Mısır tahvilleri KAHİRE, 16.A.A. — Yüzde 3 faizli ikramiyeli Musr Kredi Fonsiye tahville- rinin dünkü çekilinşide: | 1.888 senesi tahvillerinden 1.237 numdrolu 50.000 fr. | durya hükümetinin buna muvafakatini verilmiştir. Bu ziyafette, memleketin erkân ve ayanı hazır ler, Ziyafette hazır bulunan üç yüz kişiyi 1803 senesi tahvillerinden 717461 mecolu 50.000 fr., 1.911 senesi tahville rinden 191.776 numerolu 50.000 fr, ilra- miye kazanmışlardır. Alman harici ticareti BERLİN, 16.A. A, — Daily Teleğraplı muhabirinden * Geçen termmuz ayı içe- risinde alman harici ticaretinde yeniden bir inkişaf kaydedilmiştir. Ithalât yekü- nu, haziran ayına nisbetle 4 milyon, ih- racat dahi 25 milyon mark fazlasiyle ka- panmıştır. tecavüz etmiştir. Çay ziyafeti parlak ve çok samimi olmuş ve burada iki memleket arasındaki kardeşlik hisle- ri tekrar edilmiştir. Heyeti muhteremeye hoş geldiniz deriz. Von Papen'in Viyana sefirliği Avusturya Hükümet komiseri Mira- lay Adam bugün Viyana radyosunda siyasi vaziyet hakkında beyanatta ba- lunmuştur. Bu meseleler,son hadiseler- den mütevellit olup yalnız Avusturya efhâri umumiyesini değil, ayni zaman- da Avrupa efkâri umamiyesini de iş golden metellerdir. Komiser ezcüm- “Alman Başvekil muavini Von Pa. pen'in Viyana'ya safir tayini ve Avus. bildirmesi, her tarafta evvel ve âhir en büyük alâkalar uyandırarak muh- telif tarzlarda tefsir edilmektedir. Alman matbuatından gayri diğer bü| yük Avrupa matbuatı hemen hep bir ağızdan: Von Papen'in bu sefer başka metotlarla ve duha ziyade dikkatli ve itinalı bir tarz ve şekilde Avusturya'da Nasyonal Sosyalizm siyasetini idame ettireceği kanaatindedir. Yalnız esmer gömlek yerine frakın kaim olacağını, fakat hakikatte bir şeyin #leğişmiyece- ği söyleniyor. Ayni endişeler, vatan. perverane temayülâtta olan Avusturya ile tayyareden inerek, orada bulunan se- faret erkânı, Hitler tarzı bir selâmla selâmlamış ve tayyareciye de ayni su- retle veda etmiştir. Ven Papen, müten- kiben etemobille sefarete gitmiştir. Von Papen'in arabası, içinde 30 polis bu- lunan bir araba taki pediyordu. Alman dıplomatının muvasalâtında Avusturya resmi şahsiyetlerinden hiçbir kimse hazır bulunmamıştır. VENEDİK, 16. A.A.— Prens Star- remberg Romadan tayyare ile buraya & miştir Von Papenin itimatnamesi BERLİN, 16. (A.A.) — Viyana - dan bildirildiğine göre bugün öğle ü- zeri Almanyanın Viyana sefiri M. Von Papen, Reiscumhur M. Miklas'a itimatmamesini takdim eylemiş ve bu esnada dostane nutuklar taati olun- muştur. Raspotin filmi Sinema şirketi Tazminat verdi Prenses Yusupof şirketten 99 bin sterling aldı NEVYORK, 16. A.A. — Daily Teleg- seph muhabirinin haber aldığına göre, metro Goldvin Meyer sinema şirketi, Prenses Yuzupof'a 99,000 ingiliz. lirası tezminat vermiştir. — Hatırlardadır. ki, Prenses Yusupof, Raspotin filminde, çir- kin bir surette teşhir edildiğinden dola- yi mezkür şirket aleyhinde dava açmış ve bu davayığı kazınmişt. Bu defa almış olduğu 99.000 lira tazminat, İn- Milletler Cemiyetinde Rusların cemiyete avdetleri için müzakereler yapılıyor "CENEVRE, 16.A.A. — Reuter ajan- se muhabirinin haber aldığına göre, Sov- yetlerin akvam cemiyetine kabulü etra» fmda, halihazırda gizli müzakereler cs- reyan etmektedir. Akvam cemiyeti mehafilinden ihsas 0- lunduğuna göre, Almanyanın mezkür ce- miyete avdet etmek için vaki olabilecek talebi, hazı küçük devletlerin muhalefe- bine uğrıyacaktar. Sovyetler, böyle bir vaziyete düşme- mek ve cemiyete kabulünü önceden te mületi tarafından da izhar edilmekte- min etmek emelindedirler. M. Göring iyileşiyor BERLİN, 1GALA. — Bir otomobil ka- zasında yaralanan M. Göring'in sihha- tindeki selâh devam etmektedir. Kanadanın keşfi a cektir. Başvekil Hazretleri Sinopta "AYANCIK, 16 (Milliyet) — İsmet Paşa Hz.refakatlerinde ipe vekili Celâl Beyefendi ile bu sabah Ayancığı teşrif ettiler, bir halk kütlesi tarafından büyük tezahüratla karşılandılar. Zingal kereste fabrikasında tetkikat yapıldıktan sonra saat 15 ta Sinoba hareket edilmiştir. SINOP, 16 (Milliyet) — İsmet Paşa Hz. saat 22 de Sinoba gek mişlerdir. Vaktin geç olmasına binaen geceyi vapurda geçirecekler 48 yarın sabah şehre çıkacaklardır. SAMSUN, 16 (Milliyet) — Nafıa ve Maliye vekilleri Samsunda Nafia vekili Ali ve Maliye vekili Fuat Beyler bugün saat on beşte Samsuna geldiler. İstasyonda halk ve asker tarafından parlak bir surette karşılandılar. “ Muhterem vekillerimizi valimiz Mustafa Arif Bey Havzada istik* bat etti. Bu akşam belediyede şereflerine bir ziyafet verildi. Muallimlerin terfi listesi hazır ANKARA, 16 (Telefonla) — Muallimlerin terfi listesi tanzim © dilmiş ve tasdike arzedilmiştir. Mekteplerde ders saatleri 6 dan 5e indirildi, her ders 60 dakika olacak 'ANKARA, 16 (Telefonla) — Maarif vekâleti - mekteplerde dert saatlerinin altıdan beşe indirilmesi ne karar vermiş ve bu karar alâk& darlara bildirilmiştir. Ancak, her ders saati 50 daki kadan 60 dakikaya çıkarılmıştır. Bu yeni karara göre, öğleden evvel üç saat, öğleden sonra da iki saat ders verilecektir. Musiki, jim nastik ve resim dersleri haftada bir saate indirilmiş, fizik * kimya dersleri ise lâboratuvarla beraber haf" tada dört saatten 3 saate tenzil olunmuştur. Bu suretle talebeler haftada 28 raat ders göreceklerdir. Iktısat Vekilinin Izmir seyahati IZMIR, 16 (Milliyet) — İktisat Vekili Celâl Bey 26 ağustosta İş Bankasının onuncu yıldönümünde bulunduktan sonra © ağustos 90 nunda Ankaradan İzmire gelecektir. Milli Müdafaa Vekili geliyor IZMIR, 16 (Milliyet) — Mili Müdafaa Vekili Zekâi Bey bugün Ege vapurile İstanbula hareket etmiştir. Vekil Bey istasyonda vali, kumandan Paşalar ve belediye reisi tarafından teşyi edilmiş, bir müf- reze asker ve polis tarafından selâmlanmıştır. Bir çete imha edildi SİİRT, 16 (A.A) — Şırnak o havalisinde Subutum kariyesi civa“ rındaki sarp dağlarda ihtifa erlerek şekavet ve gasıplik yapmakta 0* lan Agay'ser oğlu Ahmet, vali Sak'p Beyin mahalline giderek bizzat e derdest netices; yaptığı taki edilmiştir. Müsademede çete ef * şağından ildlei ölmüş , ikisi yöralanmizlır. Italyan askeri fırkaları Avusturya hududundan çekiliyorlar ROMA, 16 (A.A.) — Stefani Ajansı tebliğ ediyor: o“ Avusturyada cereyan eden 25 temmuz hâdisesinden sonra ihtiya” &i bir tedbir olmak üzere şimal ve şimali şarki hudutlarına tahşit edil miş olan fırkalar, merkezlerine dönmek üzere emir almışlar ve bu het sus için harekete geçmişlerdir. Kayseride Gazi Hz. nin heykeli KAYSERİ, 16. (A.A) — Hazretlerinin yeni açılan o Cumhuriyet meydanmda Belediye tarafından dili - lecek olan heykelinin küşat resmi cum- huriyetin on birinci yıl dönümünde ya- pılacaktır. . Heykel Elâzizdekinin tamamile 2y- ni olacaktır. Mesut bir nişanlanna ISTANBUL, 16, (A.A.) — B.M. Meclisi reisi Kâzmm Paşa bezretleri- nin biraderleri merhum Asım Beyin Kerimeleri saadet hanımla İzmir €ş- rafından fabrikatör Mehmet Ruşen Beyin nişan merasimleri bugün Dol - rıabahçe sarayında Küzm Paşa Haz- retlerinin dairelerinde aile erkânı a - rasında hususi bir surette icra kılın- müşter. Ben hakikati hali tenvir için, birkaç gün eovel hükümetin emrile yine rad- yoda vaki beyanatıma işaret etmek is- İerim. Geçen sene marttan beri vukua gelen şikâyeti mucip hâdise'erden son- ra Viyana ile Berlin arasındaki zıddi- yetlerin kat'i bir tarzda hal vetesviye- si keyfiyeti, devamlı bir kıymeti haiz olamaz. Avusturyanın istiklölinin ve kendine mahsus devlet şekil ve haya- tının yalnız nazari olarak tanınması kifayet etmez, ayni zamanda her şey- den evvel hükümete düşman olan halk tabakalarına her hangi bir suretle ya. puan maddi ve manevi, biloasıta veya bilâ vasıta yardımların kesilmesi de lözemdir. Bu düstur ne esmer gömlek ve ne de frak giyinmi; cak bir politil Vaziyetteki gerginliği izale için sar- fedilen gayretlere karşı çı gibi bir his uyandırmak için Avustur- ya M. Von Papen'in sefirliğini reddet- miyerek habul etmiştir. Von Papen Vi- yancda Alman Başvekilinin murahhası olarak değil Almanya'nın sefiri olarak selâmlanacak ve ancak Avusturya'nın hukuku düvel ve siyaset bakımından tumamile ve istiklöline hürmet etmek-! le ve dahili işlerine her hangi dahaleden vazgeçmekle, kezalik iş mai münasebetler dolayısile dahi her- hangi müdahaleden çekinmekle mu- vafiak olabilecektir. Bu münasebetle Avustaryo'da umis. mi gizli bir intihap yapılması, yahut OKUDUKLARIMIZ ) dir. | reyi âmme müracaat edilmesi hakkın- da Almanya'da ileri sürülen taleple ze cevaben derim ki: Böyle bir talep, yalnız tavsiye mahiyetinde de olsa caiz değildir. Nitekim Avusturya dahi 30 haziran hâdiseleri üzerine Alman- ya'da bir reyi âmma müracaata dair Bir talepte bulunmuş değildir.,, (Reichsport) Yirmi bin Japon göz- lerinin şe- killerini değiştiriyor Elmokattam gazetesinin Japonya mi iri gazetesine şu enteresan ha- vadisi vermiştir: Sarıların gözleri fin dık şekline benzer ve Japonyada bu gibi gözler bir nevi güzellik addolu nur. Buna rağmen, Japon kadınları göz lerini Holivut yıldızlarına benzetmek için gözlerinin şekillerini değiştiriyor ler ve ufacık bir ameliyat ile yassı gözler Avrupalı gözlerine benzetili » yor. Hozo Aklodo namında bir cer - rah bu tarzdaki göz ameliyatlarında büyük bir şöhret hazanmıştır. Bu zat pek kolay ve basit bir ameliyat ile Ja pon ların gözlerindeki şekli tamamen değiştirmeğe muvaffak olmaktadır. Şimdiye kada» <anç erkek ve hız- lardan yirmi bin kişi gözlerine ame - liyat yaptırmışlardır. Çocukların e - beveyni gözlerin şeklini değiştirmek hususundaki mod ya muarız yorlar ve bunu ahlâk ve milliyetçilik prensiplerine mugayir görüyorlar. Sporcularımız cei |19 Ağustosta avdet i ediyor KIYEF, 16. A.A. — Anadolu ajansın!” Rusyadaki Türk sporcu kafilesine refa" lât ettik. Odesa'ya bareket eden trene, valat olduğu için kafile reisi, Okranya Cumhuriyeti icra heyeti umumi Vasakafeki yoldaşı ziyaret iti. Otelde serefimize verilen ziyafet çok samimi oldu. Yemekten sonra si gezdik. Vapura yetişmek zaruret ok 'duğundan Kiyef ve Odesadaki maçlar” dan vazgeçildi. Çünkü ikinci vapur 30 ağustostadır. Kiyef'ten, istikbalde olduğu kadar 198 yide de ayni parlak merasimle uğurlar" dik. 19 ağustosta İstanbuldayiz. — Çankırı memleket hastanesi ÇANKIRI, 16. A.A, — Yeni yapılan «n yeni fenmi tesisatı ihtiva eden me” leket hastanesi merasimle | açılmıştı” şehrin elektrik tesisatı ilerlemektedir: İğ tasyon caddesinin parke tefrişatı bitti üzredir. İzmir incir piyasası İZMİR, 16 (Milliyet) — İncir varma ile ve satıcılar arasında yan uzun münal bugün açılamadı. Piyasa o cumarte” günü açılacaktır . Fransa ile anlaş“ maya çalışıyor... PARİS, 16. A.A. — Fransa ile A ye arasında bir yakınlık husule g&fi” man dostluğunu te- min hususunda ken- di yahsi azami derecede kul- beyan