4 Eylül 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

4 Eylül 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

“TARİHİ TEFRİKA: 133 İttihat ve Terakki! (BAHAEDDİN ŞAKIR BEYİN BIRAKTIĞI VESİKALARA GORE) Her hakkı mahfuzdur. Yazan: A.C, Boynumuzdaki esaret zincirini kıracağız. Bizim başka milletlerden ne Yukarda yazdığımız dedikodulu mektup haricinde Kıbrısm Terak- ki ve İttihat © teşkilâtının faaliyeti Paristen Mısır tarikile gönderilen gazeteleri etrafa dağıtmağa inhisar ediyordu. Kıbrısta birisi Lârnaka ve diğeri Lefkoşede olmak üzere iki şube vardı. Bunların biribirle, le münasebetleri yoktu. Lefkoşe şu besi cenubi Anadolu sahillerine kadar kol atarak oradaki zabitleri- miz arasında cemiyete aza kazan- mağa çalışıyordu. Lefkoşede faal bir rol oynıyan Milâslı Ethem Safi Bey İzmir ve civarı ile olan müna- sebetlerinden istifade ederek gizli- ce çakırcalıya gönderdiği bir mek- tupta onu kandırmak istiyor ve şe- kavet yolunda gösterdiği faaliyeti Abdülhamit idaresine karşı sa:fe- derek bu suretle memlekete müfit olması lâzımgeldiğini ona hatırla- tıyordu. Doktor Bahattin Şakir bey ce- miyetin şurada burada teşekkül e- den şubelerini faaaliyet (o halinde bulundurmak için onları mütemadi- yen ikazdan hiç geri durmuyordu. Onun imzasile şubelere yazılan mektuk'arda herk vatani vazife- leri hatırlatıyor, milli hisleri okşa- niyor ve umumi ahvale göre en mü- nasip bir lisan kullanılıyordu. Şark hududuna ve İrana yakın olduğu i- çin hem Erzuruma ve Trabzona, muzır evrek gönderilmesine hiz- met eden, hem de İranda bulunan Naci beyle temasta bulunan Oça- meçre şubesi Lâzistanın hariç şube- sini teşkil ediyordu. o Abdülhamit istipdadının Lâzistan havalisine gönderdiği askeri ve mülki memur- Ta un zulmünden ve şekavetinden bizar olarak Kafkasyaya kaçan bir çok lâzlar oralarda çalışarak ha- aytlarını kazanmağa mecbur oluyor lardı. Doktor Bahattin Şakir bey bunlara hitaben yazdığı bir mektu- bunda diyordu terdiğiniz muhabbet ve fedakârlık vicdanınızın tel ine ve kalbi- nizin doğruluğuna cidden şehadet etmektedir. Vatanmı anasından, babasından, karısından, ç. - dan ziyade muhabbetle seven ve o- nun için gece gündüz çalışmağı v: zife edinen adamı takdir için söz bulmak kabil değildir ki bu vatan- | perverane hareketinizi balkile ta- tif edöbilelim. Filhakika, zavallı miömleketim ii şma kadar istilâ eden bu karanlık kurtarmak ne kadar dır. Maarifrizlik yüzünden İe düşmanı biribirinden ayı- ramıyacak kad olan ve bu zalim hükümetin hergün ayaklarımızın altında uçurumlar kazdığını, kanımızı emdiğini anla- mıyan ahalinin © gözlerini açmak, belini doğrultmakla, aklını başına Allah kelâmı, peygamber kulu budurt, , demek bu gün aklı başında olan her müslüma na en birinci farzsdır. Zira bu gidişle maazallah yakın. da meali harap olacağız. Zavall üman milleti - cak ve selâmetini düpünmiyccek 2. lursa dünyada ve ahrette ebediyen bednam kalacaktır. imi. zin neresine bakılsa orada ah ve eninden, açlıktan, & yoksuzluktan başka bir şey görülmüyor. Bütün dünya bütün milletler şimendifer süratile ilerleyip yükseliyor. Halbu- ki biz yerimizden kımıldamak, boy- numuzdaki esaret zincirini kırmak istemiyoruz. Bizim başka milletler. den nemiz eksiktir.? O zinciri kıra. <ağımız yerde zalimlere secde, ha- inlere kölelik, cellâtlara yardımcı. lk ediyoruz. Mülk ve millet, din ve devlet mahvoluyor. İslâmiyet elden gidiyor. Halbuki biz hâlâ düşman. larımız kimdir. bu gidişle sonu muz ne olacaktır. Bilmek istemiyo- ruz. Doğruyu <öyliyenlerin sözle rini dinlemekten korkuyoruz. Kı. rımdaki, Kafkasyadaki, Rumelin. deki müslümanlarm uğradığı felâ, ketlerden ibret almak istemiyoruz. İşte muhterem vatandaşlar, sizin gibi memleket £ dahiline kolayca girip çıkabilen (dini bütün vatan kardeşlerimizin yapacakları en bü. yük vazife, halkı elden geldiği ka- dar uyandırıp nerede zalimler var. | sa, onların aleyhine şimdiden hazır lamaktr. Hamdolsun Allaha ki her- tarafta müslüanların yavaş yavaş özleri kararmış | farkımız var ?. uyandıklarını göreğe başladık. Bi - vaz daha gayret etsek, biraz daha el birliğile çalışmış olsak, yakın bir zamanda her şeyin yoluna girdiği- ni görmek müyesser olacaktır. Lâzistan ahalisi o dünyanmen doğru, en cesur bir milletidir. Bir ufak balıkçı sandalile açık deniz. lerde büyük fırtınalarla çarpışacak kadar cesaretli bir milletin, kor- kusundan kat kat duvarlar içine giz lenen, gölgesinden o ürken miskin Sultan Hamitten çekinmesine ihti- mal verilemez. Yalnız &yetişirki biraz onların gözlerini açalım, kan- Tanı oynatalrm ve onlara dost bu- dur, düşman odur diyelim. O va- kit bu arslanların önünde dünyalar duramaz, Lâkin bunları © size anlatmağa hacet yok, Bakınız, ne güzel diyor- sunuz: “Demir kızarmayınca dö vülmez!,, Evvelâ onların fikirleri. ni açalım, heyecana getirelim, doğ- ru sözlerle onların kalplerini rik- kate getirip ağlatalrm. Ondan son- ra: “Ey vatandaşlar, yalnız ağla- mal yetişmez, bizi bu fena hallere getiren düşmanlarımızdan, bu za- lim bükümetten intikam alalım, bir hükümet istiyelim. de her mes'ut millet gibi'bir kanu- nu esasimiz olsun, bir meclisi mebu sanımız olsun; bir (o tek padişahın keyfine kurban olmaktan kurtula- lum. “Haydi ey müslümanlar, haydi ey mert oğlu mertler gün bugündür. Milletimizin namını, vatanın şa- nını yükseltelim. Bütün dünya bize kansız diyor, cahil diyor, ve cahil olmadığımızı dünyaya is- pat edelim.,, diyerek onları kükre- miş arslanlar gibi her tarafa saldr- ralım. Şimdi kudurmuş köpek gibi milletin üzerine saldıran zalimlerin © zaman korkularından nasıl titri- yeceklerini göreceğiz. Şimdi vata- nımızı ellerinde esir eden, milletin malını, mülkünü, hayatını, namusu. | nu çalıp mahveden (katillerin o zaman çarpılacakları ceza ne kadar müthiş, ne kadar büyük olacaktır. Mektubunuzun en ziyade mem- İ Duniyetle görülen fıkrası, ahalimi- ,önderdiğimiz gazeteleri diliklerinden sorup arâmalarıdır. Dakika kaybetmeyip bundan fade eylemek lâzımdır. Bu da an- cak ahalinin akıllarmı yavaş yavâş ve gayet ustalıkla cemiyetler teşki- Yine aldırmakla olur, Zira ccmiyet'- siz ittihat edil Çobansız sürü. den kurtlar nasıl istifade ederse, Sultan Hamit te mileltin intizam al- tında ve akıllı adamların kumanda- sında bulunmadığını gö.ür görmez onları hile ile dağıtır ve susturur. Eğer millet kendisine ne yapacağı. nı, nasıl hareket edeceğini anlat cak gizli bir cemiyetin emri altın. da iş görecek (o olursa kabil değil Sultan Hamit bir şey yapamaz. Hem de görülen işten pek O büyük fayda hasıl olur. — Bitmedi — 26 Eylül Dil bayramı (Başt 1 inci sahifede) yeti şimdiden şu noktaları kararlaş- trmmeşter: 1 — 26 eylül günü Ankara ve İs tanbul radyolarında U. M. H. azaları rafından "dil savaşı ve dil bayramı için nutuklar söylenmesi — bu nutla le ve kimler tarafın- ayrıca ilân edilecek- Bütün halkevlerinde T.D. T. C. nin vilâyet merkez ve kaza şube heyetleri olan dil, tarih ve edebiyat komitelerinin nezareti altımda kutlu lanma merasimi yalıması ve dil sava- şenm Türk milletinin varlığı ve yük- selmesi üzerinde yapacağı yüce tesir- leri tebarüz ettirecek | nutuklar ve konferanslar verilmesi —halkevlerin- de söylenen sözlerin birer örneği mer- keze gönderilirse bunlardan uygun görülenler cemiyet bülteninde de neş- rolunacaktır. — 3 — 26 eylül günü merkez ve vi- lâyetlerdeki bütün gazetelerin de dil savaşı Üzerine yazılar yazması ve hiç değilse bir sahifelerini öz türkçe ya- zılmış yazılarla süslemeleri. lütün halkevlerimizde gazetele, mizin ve Ankara ve İstanbul radyol, rın bu esaslara göre şimdiden bi tün hazırlıkları yapmalarını ve ne celerinden cemiyet merkezini haber- dar etmeleri Türk Dili Tetkik Cemi. i başkanlığından rica edilmekte- Bizim kansız | MİLLİYET SALI Milletler Cemiyeti | Ve Bulgaristan Cemiyetin sofyadaki komiseri vazi- fesinden affını istedi CENEVRE, 3 (A. il Cemiyeti mali komitesi Bulgaristan, Macaristan ve Avusturya mali vazi- yetini tetkik edöcektir. Sofyadaki Mil- letler cemiyeti komizeri vazifesine hi- tam verilmesini istemiştir. Mumailey- hin istifası Sofyada Milletler Cemiye- ti fevkalâde komiserliğinin devamı Da lüzum olup olmadığı meselesini or- taya çıkaracaktır. Bulgar hükümeti- nin ilgayı tercih ettiği, komitenin ise Cenevre ile Sofya arasında bir irtiba- tm muhafazasma mütemayil bulun- duğu bildirilmektedir. Komite, hâmillerle bilitilâf faizle: rin tenzili için 1932 & li Avusturya islikrazının tahvili meselesile de meş- gul olacaktır. Bı razi tekeffül © den devletler, Ingiltere, Fransa, Ital- ya, Çekoslovakya, Belçika, Hslanda, Norveç, İsveç, İapanya ve laviçredir. M. Tataresko Belgratta BELGRAT, 3 (A.A.) — Roman ya başvekili M. Tataresko bu sabah buraya gelmiş ve istasyonda başve- kil ve hükümet erkânı tarafından karşılanmıştır. Madrasta kanlı bir arbede MADRAS, 3.A.A. — Dün akşam vu- kubulan bir kavga esnasında bir Müs- Tüman bıçak darbesiyle öldürülmüş, 10 Müslüman ve üç Hindu ağır surette ya- uşlardır. Polis kıtaatı mücadelenin genişleme: sine mani olmuştur Bir Bulgar çetesi Yunan arazisine girmek istedi fakat püskürtüldü ATINA, © 3 (Milliyet) — Drama'dan Selâniğe gönderilen bir telgrafa nazaran evvelki gün sabah vakti — kalabalık bir Bulgar komiteci çetesi Ilıca hudut hattı muhafaza nok'asından Yunan arazisine girmek teşebbüsünde bulumuştur. Yunan muhafaza efardı derhal haberdar edilmis ve yapılan müzademede Bulgar komite- cileri kaçmağa mecbur olmuştur. Müsa- olmamıştır. Tahminlere göre çete on beş kişiden mürekkeptir. tısat müsteşarı 'ATINA, 3 (Milliyet) — Iktısat Mü teşarı Mösyö Stefanopulos M. Çaldaris'in isrart üzerine istifasını geri aldı. Amerikadaki vaziyeti NEVYORK, 3.A.A. mensucat grevcilerine bi iyeceklerini temin grev M. Gorman, grev müd- edeceğini karşılıyan o birçok kömseler iW. Gorman'a telgraflar gönde- rerek para yardımmda bulunacaklarını bildremişlerdri. Beynelmilel yol kongresi MÜNİH, 3.A.A. — Yedinci beynek milel yol inşaatı kongresi bugün bura da açılmaktadır. Kongrenin işleri 8 ey- Tülde bitecektir. Kongreye iki bin mu- rahhas iştirak etmektedir. Bunların bi- ni, elli mmesup ecnebidir. 9 eylülde kongreciler hususi trenle Nü- renberg'e giderek milli sosyalist fırka- sınm büyük toplantısında hazır buluna caklar ve ondan sonra da 19 eylüle ka” yapa ni 19 eylülde Berlinde aktedecektir. Sovyetler ve akvam cemiyeti PARIS, 3. A.A. — Deyli Telgraf mu Bekin 3 Sovyetlerin cemiyeti akvama iltihakı hakkında başlıca büyük devletler arasra- da tam bir itilâf hasıl olmuştar. Mançuko hükümeti ve Sovyet Rusya MOSKOVA, 3A.A. — Tas bildiriyor £ Munçuko hükümetinin Çin şark de- miryolları üzerinde Sovyet o Rusyaya ait silâh ve mühimmat mallini yasak etmeğe karar verdiğine dair bazı Ja - pon gazetelerin neşriyatı tamamiyle © sassızdır. Çünkü mezkür demiryolları üzerinde şimdiye kadar Sovyet Rusya ya sit asleeri eşya asla makledilmemiş olduğu gibi bugün de edilmemektedir. Bu yol üzerinde ancak Japon kuman- danlığı ve Mançuko makamatı mühim» mat nakliyatmda bulunmaktadırlar, ajansı Pamuk rekoltesi ADANA, 3.A.A, — Zirai tahmin bü- rosunun son tahminine göre pamuk re- koltesi 136,000 balyadır. Buranın bu se- ne rekoltesi hakkındaki ilk tahmin 135.000 balya idi. Buna nazaran arada 17000 balyalık bir noksan var demek- tir. Bumun da sebebi birinci tahminden sonra havaların çok sıcak gitmesi ve HARİCİ HABERLER 4 EYLUL 1944 Macaristanda İntihabat işleri Mecliste on azası olan fırka lar namzet kösterebileckler BUDAPEŞTE, 3.A.A. — Küçük çif- giler fırkcasınm hükümet fırkasnım da muzaharetine mazhar olduğu bildirilen intihabat islahatı programı şudur » Yalnız şehirlerde tatbik edilmekte 0- lan gizli rey usulü şehirler haricine de teşmil edilecektir. Parlementoda on a- Za: bulunan fırkalar namzet göstermek hakkını haiz olacaklardır. Her münte- hip rey verilen mahalde altı sene ikamet etmiş olduğunu ispat edecektir. İşsizler gibi her hangi bir muavcnctten istifade etmiş olanlar hayırperver mahiyette her hangi bir muvakkat vazife alanlar inti- baplistelerinden çıkarılacaklardır. Sosyalist demokrat matbuatı cirtican diye tavsif ettikleri bu projeyi protesto etmektedirler. Tuluz civarında şiddetli bir kasırga TULUZ, 3.A.A. — Dün burada çıkan kasırza o kadar şiddetli ve sahası o ka- dar geniş olmuştur ki hemen hemen bütün cenubi vilâyetler bundan az çok zarar görmü Bağlar, bahçeler ve inler mübim hasara uğramıştır. İki vardır. Kampana şehrindeki yangın BÜENOS-AİRES, 3. A.A. — Kampa na şehrindeki yangının şiddeti hafifler miş vaziyet biraz eyileşmiştir. Halkın bir kısmı tekrar şehre dönmeğe başlam- miştir. Alman nüfusu Günden güne bir çığ süratiyle ilerliyor BERLİN, 3 (A.A.) — İstatistik da- iresinin bir tebliğine göre 1934 senesi- nin ilk üç ayında 138.438 evlenme ol- muştur. Geçen senenin ayni devresin- de bu mikdar 94.686 idi. Yine ayni devrede ölenlerin adedi 28.240 azal- mış ve doğanların da 62.343 çoğal- muştar, Bir İtalyan askeri hey'eti Moskovada MOSKOVA, 3A.A— Ceneralı Gra- sioli Franessko'nan riyaseti o altmdaki İtalyan askeri heyeti dün buraya gel- miştir. Danimarkalı naziler KOPENHAG, 3. A.A. — Sosyal De- moleraten gazetesi, geçenlerde tevkif edilmiş olan beş Danmarkalı nazinin, resmi bir nutuk esnasında radyoyu boz- muş olduklarından dolayi hapsedildik- i tasrih eylemektedir. Bulgar nazırları Cenevrede SOFYA, 3.A.A, — Hariciye zır M. Batolof ile maliye nazırı M. Todorof bugün Cenevreye hareket ot- mişlerdir - Bir hahambaşı Yaralı bir katoliğe haç öptürürken öldürülmüş S. DİDIER, (Fransa) :3 (A.A.) — Umumi harpte ölüm halinde bulunan yaralı bir katolik askere haç öptürür- ken muharebe meydanmda vurulan na Polis vazife ve salâhiyeti ..— Yeni nizamname Polise her türlü ahval- de geniş müdahale hakkı vermektedir ANKARA, 3 (Telefonla) —9 ağustos © tarihinden beri meriyet mevkiinde bulunan polis vazife ve valâhiyet kanunu nizamname pro * jesi hazırlanmıştır. Dahiliye Vekâl eti projeyi, mütalealarını almak ü - zere vekâletlere göndermiştir. Projeye göre polis, asayiş, âmme, şahsi tasarruf emniyeti, mesken masüniyeti ve halkın ırz, can ve malını muhafaza ve istirahatini temin€, tecavüz ve sarkınlılığın men' ve mütecasirlerini yakalıyarak kanuri takibatla mükellef tutulmaktadır. Polis bundan başka yolda hastalanma veya kaza gibi ahvalde hal- ka yardımda bulunacak ve yolda hastalananları hastanelere götürme “ ğe, çocuk doğrumak gibi müstacel hastalıklar sebebile vukubulacak ta“ lepleri, zaruretleri nazarı dikkate alarak en yakın doktor ebe ve diğer lüzam ilen vasıtaları tedarik ve temine mecbur tutulmakta, vapar, şimendifer gibi yolcu vasıtalarını her hangi bir sebeple © kaçıranları münasip mahallerde barındırma çarelerini arayacak, sokaklarda dola- şan ve oturduğu yeri bilinmiyen çocukları muhafaza edecek ve ebevey” nini baluncıya kadar bu çocukları Sıhhiye Müdürlüklerile belediyeler? teslim edecektir. Muayyen saatlerden sonra şehir ve kasabalarda mesken içinde 98 dışında civar halkın rahatsızlığını mucip olacak gürültü yapanlar, çan, musiki, radyo, korna gibi gürültü çıkaran alâtı çalanları men' ve larında kanuni takibat yapacaktır. Nizamnamenin diğer maddeleri polise her türlü ahvaide vâsı mü - dahale hakkını veren hükümleri haizdir. Maliye Vekili Bey Ankarada ANKARA, 3 (Telefonla) — Maliye Vekili bu sabah geldi. Vekâ - let erkânı tarafından karşılandı. Belediye intihabatı her yerde 10 bi- rinci teşrinde başlıyor ANKARA, 3 (Telefonla) — Memleketin her yerinde olduğu gibi belrdiye intihapları faaliyeti burada da devam etmektedir. Bugün Ar kara Betediyesi salonunda bütün mahallelerden intihap edilen ikişer zattan mürekkep 116 mümessil Vali ve Belediye Reisi Nevzat Beyin riyasetinde içtima ederek intihap encümeni azalıklarına kur'a ile on zatı intihap etmiştir. İntihap Encümeni, intihaplarını müteakıp derhal toplanarak Ankö- ra mahallelerinde oturan seçme ve seçilmeğe kanunen hakkı olan kadın ve erkeklerin defi azın'imağ a başlamıştır. Defterlerin tanzimi icin daha e vvel iptidai hazırlıklar yapılmış ol" duğundan defterler bir iki güne kadar ikmal edilecektir. Defterler tak riben 20 eylülde askıya konulacak ve altı gün müddetle askıda tatul& caktır. z Belidey intihaplarına 10 teşrini evvel sabahında başlanılarak ayni akşam ikmal edilecektir. Fırka inti kabın bir günde olması — dolayısile müntehiplerin serbestçe reylerini is timal edebilmeleri | için muhtelif semtlere intihap sandıkları koyaca ktır. Fırka vilâyet teşkilâtı belediye intihapları için programlı çalışma" ğa başlamıştır. Mahmut Esat Beyin dersleri IZMIR, 3 (Hususi muhabirimizden) — İzmir meb'usu Mahmut E- sat Bey İstanbul Üniversitesindeki inkılâp enstitüsü derslerinin hülâs sını Bugün Halkevinde vermeğe başlamıştır. Bu ilk dersin mevzi” “Türk ihtilâlinde vatan müdafaası” idi. Ikinci ders gelecek pazartesi” verilecektir. Dersler muhitte çok alâka uyandırmış, konferans salon“ hıncahınç dolmuştur. Gümüş mecidiyeler kabul ediliyor ADANA, 3 (A. A.) — Maliye Şubelerinde dünden itibaren gümüf mecidiyeler 38 kuruştan kabul edil meğe başlanmıştır. Adanada fırınlarına yuğurma maki nesi koymıyan fırınlar kapatıldı ADANA, 3 (A. A.) — Belediye nin mükerrer emir ve tembihlerin? yağmen düne kadar fırınlara elektr ikli yoğuma makinesi koymıyan İ£ rınlar dün kapatılmıştır. Mevcut m akineli fırınlar şehrin ekmek i cım tatmin ettiğinden şehirde herh angi bir ekmek buhranı olmamışl!f" haham başı Abraham Bloh'un namı- na burada dikilen âbidenin açılış me- rasimi tekaüt nazırı tarafından yapıl- umıştır. Mumaileyh bu o münasebetle söylediği nutukta “haham başmın bu hareketi, siyaset, din ve ırk farkları arasmda Fransız kardeşliğinin ve mil- irliğinin daima canlı kaldığını te- yit eder” demişti Nafıa Vekilinin Tetkikleri (Başı 1 inci sahifede) laşma ile neticelendiği malümdur. ÖZ - rendiğimize göre; senebaşından itibaren Liman inhisarı idaresine merbut olarak faaliyete geçecek olan bu şirkete ait he- sapların devir ve tetkiki işine bu ay son- larma doğru başlanılacaktır. Hesapların ve şirketin devri muamelesi kânanuev. velin ortalarına kadar tamamlanmış ola- caktır. Su ve havagazı saatleri Elektrik saatlerinde olduğu gibi, su ve havagazı saat kiralarının da tenzili husu- sunda Nafıa Şirketler Başmüfettişliği belediye tarafından müştereken © yapıl - makta olan tetkikat bu hafta içerisinde bitirilecektir, Netice Nafıa Vekâletine bil- dirilecek ve kiralardan (tenzil edilecek miktar vekâletçe tayin olunacaktır. Mühendis mektebine ilâve edi - lecek yeni kısım Mühendis mektebine ilâvesi tekarrür eden “Telgraf, Telefon ve Telsiz Mü - bendisleri,, mektebine (ait hazırlıklara başlanılmıştır. Bu hususta getirtilecek mütehassıs, mektep kuruluncıya kadar altı aylık bir müddet için burada kala caktır. Mütehassısın celbi doğrudan doğ Mamafih belediye son bir müsama ha göstererek makine tedarik eti” #miş ve kapanmış Fırınlara on günlü k bir mühlet vermiştir. Diğer vardi tan şehrimizde satılan unlar üzerinde bir ihtikâr olup olmadığının (9 kikine vilâyet makamınca devam edilmektedir. - Mesele bir kaç sonra anlaşılacaktır. Balkan riyaziye konferansı 'ATINA, 3 (A. A.) — Birinci Balkan riyaziye konferansı Başö* kil M. Çaldaris ile Maarif Nazırı O M. Makrapulos o v€, yasi âleme ve ilim ölemine mensup bir çok şahsy. İer huzuru ile Atina Darülfünun sal onunda açılmıştır. Başvekil M. Çi öylediği nutukta kongrenin Pitagor, Aristot, Öklid gibi riy9”, inin temelini kuran bir çok Yunan âlimlerinin vatanında öf. ğım görmekten mütevellit memnuniyetini beyan ederek Balkan m” mir leri arasında ilim sahasındaki teşriki mesaisinin onların mütekabil nasebetlerinin takviyesine ve ilim ve medeniyetin terakkisine hiz” edeceğini kaydeylemiştir. ! Bükreşte tevkifat yapıldı BUKREŞ, 3 (A. A.) — Havas Ajansı bildiriyor: hi” Emniyeti umumiye dün gece Bü kreş'te tevkifat yapmıştır. Bu zen susta tafsilât alınmamış ise de, bazı şayialara nazaran bilhassa arda Şari (Sharles) ın Londrada ikamet ederken etrafında bulunanla” fi bir şahıs tevkif edilmiştir. Bundan başka ahiren bir nüfus sulh iddi işinde zimethal bulunan bir ceneralin evinde araştırma yapıldığı edilmektedir. Bir şube açıyo”... kili Mahmut Celâl Beyefendi, on” ye Iş Bankasının anak cu yıl dönümü münasebetile “ii rı tebrik yazılarına ayrı, ATL yermek imıkânuzlığı dolay iyi milli müessesenin mes'ut günü" lularken kendilerini hatırlıyaf | 454” Iş Bankası yeni (Başı 1 inci sahifede) et sahasmı Trakyada da genişletmiş ve oradaki büyük bir ihtiyacı karşılamış olacaktır. Bu münasebetle Iktısat Vekili Ce lâl ve banka umum müdür vekili Mu- ammer Beyler bugün Edirneye gide- ruya vekâletçe y: caktır. Mektebin &e- sis hazırlıkları i endis Mektebi Mü- Ceyhan muntakasındaki kurt tahribatı dır. derrisler Me meşgul olacak ve esar- ları hazırlıyacaktır, zevata derin teşekkürlerini Anadolu Ajansını tavsit ler. ceklerdir. vi Celâl Beyin teşekürü Utanbul, 3 (A.A.) — Iktisat Ve iel nel şi sımsama za. Dr.» — 5 r2 sere