17 Eylül 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

17 Eylül 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Kale kapıları Bu bahsedeceğim kapılar, İs- tanbul surlarının kapısı değil, Ga- latada yolcu salonunun kapıları: ir, Elbette bu son zamanlarda i çinizde denizden gelen bir yolcu karşılamıya gitmiş olanınız var - dır. O sırada Galata yolcu salo- Bunun önündeki manzarayi nasıl bulursunuz?. Tıpkı harp zamanın- da vesika ile şeker dağıtan bakkal dükkânlarının önü gibi. Lâtifeyi bir tarafa bırakalım da işi müta- İea edelim: Bir müddettenberi, gümrük- Şüler, Galata gümrüğü yolcu salo- una ve Galata rıhtımına kimseyi © bırakmıyorlar. Belki bir kimsesiz salondan içeri girmesine müsaa- de edilmiyor. Salonun bir kapısı kapalı, diğer kapısının açık olan tek kanadı da bir komiser, bir po- yabancı kek, çoluk çocuk ile doludur. Ba halka bir de yankesici, işsiz, ham- bak bir takım çocuklar, arabacı- lar, şoförler ilâve edilirse oradaki kalabalığın hakiki halitası yapıl. Muş olur. Bütün bu tedbirlerin — gayesi şudur; Gümrükten mal kaçırtma- mah. Bu mülâhaza çok haklı ve hananidir; Zaten her içeri girmek pe üstüne el yazısile o yazılmı; ir madde gösteriliyor. Limanlar kanununun bilmem kaç numaralı maddesi olan bu hükme göre 'gümrük ve pasaport muamelesi bitmeden halkın yolcularla tema- w yasaktır, . Buda âlâ! Şimdi Ben soruyorum. Eskiden halkın yol- Cularla temasına müsaade edil - diği zaman bu madde ahkâmı ih- mal mi ediliyor, memurlar vazife- ini yapmıyorlar mı idi?... Bir yolcunun bir şehre çıkar. ken kendi yakınları | tarafından mt istemesi ve özlen- miş bir yolcuyu şehirde kalanların gidip rıhtımda iste - meleri insanların en temiz duygu- lardan biridir. Yolculuk ve se - Yahat dünyada başladı başlıyalı Bu böyle gelmiş böyle gider. Bu- hu hiçe sayamayız, Çünkü tabiata #8 hareket etmiş oluruz. Ben işi şöyle tahlil ediyorum: Gümrük önüne Beçmek istiyen memurlar, tedbir ittihaz ederlerken yalnız kendile- tini ve kendi işlerinin kolaylığını üşünmektedirler. Bir memur yal- hiz kendi vazifesinin kolayca ya- Pılmasını düşündüğü anda alaca - İt tedbir daima halkın külfeti pa- ına olur, Bu gümrük tedbiri de bu kabildendi Gümrük idaresi mal kaçırtmak İltemiyorsa yolcu karşılamaya ge- halkı sokaklara dökmeye sa- |, işlerini tedvire memur ol - veda halktn rm koşulı er halde gümrük idaresinin mâni olacak tedbirler Wasında halkın böyle sıkıntıya ve Zora koşulmasını mucip olmıyan tedbir bulacağına ve bugünkü Sakat şekli değiştireceğine itima- Bea vardır. FELEK Gümrük hamallarının yeni kıyafeti Hamalların yeni kıyfetleri kah- enket kasketten ibarettir. Göğüs- irer numara taşıyacaklardır. EKONOMİ Fındık satışı Ne halde? Piyasa bu sene düşük ol- makla beraber sürüm iyi Karadeniz mıntakasından gelen malü- | imata göre bu sene (en çok fındık alan memleketler Almanya ve Fransadır. Ü - güncü olarak İtalya gelmektedir . Fiatlar geçen seneye nazaran tabiati- le düşük olmakla beraber iyi denilecek bir seviyededir. Tombul iç fındık geçen sene 49 kuruşken bu sene 34,5 -37 ka- ruştur. Tombul kabuklu fındıklar geçen senenin 23,20 - 22,46 kuruşluk fiatına mukabil bu sene 16,5 - 19 kuruş arasın» Tiftik piyasası yükseliyor Tiftik piyasasında Alman ve Rus alı cılığı rekabeti şiddetlendiğinden piyasa çok sağlam bulunmaktadır ve yükselmek istidadı vardır. Geçen hafta piyasadan Ruslar depoda teslim şartile ana mal cinsinden 45 ku- ruştan 2000 balya tiftik almışlardır. Ak manlar da Kastamonu malından 53 ku - ruştan 1000 balya satın almışlardır. MAHKEMELERDE Bir kadın Tevkif edildi Bu kadın genç kızları fuh- şa mı teşvik ediyor? Dün İstanbul Müddeiumumiliği Sul - tanahımet birinci sulh ceza mahkemesi- ne Elâzizli Makbule isminde bir kadın tevdi etmiştir. On beş gündenberi Ga - latada Yeniyolda oturan bu kadın An - kara Müddeivmumiliğinin çektiği mah- rem bir telgraf üzerine burada derdest et Girilmiş ve mahkemeye tevdi edilmiştir. Mahkemede okunan evrakına nazaran E- Bzizli Makbule Ankarada bir umumha me işletmektedir. Ve genç kızları fuhşa teşvik etmekten, kandırarak fahişe yap- tığı kızlar da sahte nüfus tezkereleri çı- karmaktan uçludur. Makbule mahkemede Ankaradan po » Hisin müsaadesile 15 gün evvel tedavi €- dilmek üzere İstanbula geldiğini söyle miştir, Hâkim, Makbulenin tevkifine ve ihtilâttan memnu bir halde Ankara Müd dehrmumiliğine sevkedilmesine karar ver M. Herdingin uykusu devam ediyor Evvelki gün fazla uyku © ilâcı almak meticesinde uyurağa başlayan ve uyur- ken Alman ine nakledilen Ho - lândalı M. Herding dün de uykusuna de- vam etmiştir. Sıhhi vaziyetinde endişe yoktur, Müddeiumumi o muavinlerinden Ferhat Bey bu uyuma hâdisesini tahki- ha devam etmektedir. Birlik gazetesi aleyhindeki dava Aleyhine açılan bir davadan muhake. me neticetindeki beraet kararını kat'iyet kesbetmeden yazdığı için Birlik gazetesi aleyhine tekrar bir dava açılmıştı. Dün bu davaya ikinci ceza mahkemesinde ba- kılmış, Birlik aleyhine siyasi | neşriyat yapmak suçundan dolayı açılan dava ile Birleştirilmesi kararile muhakeme bugü- ne talik edilmiştir. ———— — Sovyet muhendisleri Kayseriye gittiler Evvelki gü nşehrimize 11 Sovyet mü- hendisi gelmişti. Mühendislerin arasında bir de kadın vardı. Sovyet mühendisler yeni açılan men- | sucat fabrikasında çalışmak üzere dün akşam Kayseriye hareket etmişlerdir. (iş Bankasından alınan cetveldir) 15 Eylül 934 AKŞAM FİYATLARI ISTIKRAZLAR TAHVİ istlkram dahili yesof Rika YILAR, Iş Bankası Nama 10 line Reji kuponava ”» Telefon Terkon 335 Şark m. vera ÇEK FIYATLARI Prağ 191: ME Ee 10,80 İİ 420 39616 381.50 9,324 425 İsekeva Berlin Varşova Merit Viyazı NUKUT (Satış) Kuruş Amsterdam Sofya 10 17 106 22 29 216 7 ns EĞEİ esBerE) i MİLLİYET PAZARTESİ Maarifte talebe yazımı Orta tedrisat o muallimlerinden, vaziyetlerinde değişiklik (olanlara Maarif vekâleti tarafmdan peyder - poy tebligat yapılmaktadır. Mektep » hocalara birer tezkere gelmektedir. Tezkereler müdürler tarafından alâ- kadar muallimlere verilmektedir. Tebliğ tezkerelerinin arkasınm bu ay sonunda alınacağı tabiidir. Her gün birkaç muallime tezkere gelmek» tedir. Evvelce ajansın neşrettiği Maa- rif vekâleti resmi tebliğinden sonra yuku bulan değişikliklerden bir kıs - mını aşağıya yazıyoruz: Gazi enstitüsü müdürü Halit ya Bey rahatsız olduğundan mez yet almış, enstitü müdür vekületine, eski coğrafya müderrisi Sabri Bey ta- yin edilmiştir. İzmir lisesi riyaziye muallimi Fuat Bey Kabataş lisesi ri- yaziye hocalığına, Kabataş lisesi baş- muavini Tevfik Bey Haydarpaşa li « sesi başmuavinliğine, Kabataş lisesi edebiyat muallimi Behçet Bey Hay - darpaşa lisesi edebiyat muallimliğine, Kandilli edebiyat muallimi Ha: paşa lisesi edebiyat O muallimli; Kabataş riyaziye muallimi Süleyman Sırrı Bey Haydarpaşa riyaziye mual- limliğine, İstanbul erkek lisesi mü- dür muavini İhsan Bey Haydarpaşa Bsesi müdür muavinliğine, İstanbul kız muaJlii dahiliye şefi si edebiyat muallimi Sedat Bey İs - tanbul erkek lisesi edebiyat muallim. liğine, Kadıköy Tisesi edebiyat mual- limi Orhan Seyfi Bey Pertevniyal ders tevzi cetvellerini göndermiştir. Mektep idareleri muallimlere cetvel. leri dağıtmaktadırlar, Dersler evvel. €e olduğu gibi, orta kısım muallim - is saat, lise kısmı mu. a 15 saat verilmek- tedir. Lüzum görülen yerlerde ba mwallimlere (6) saatlik şube dersi verilmektedir. <i devresine girecek talebenin kaydı Sovyet Rusyanın tanınmış ressamla- rından M. Gucrassimof şebrimize gel — İki aydır Av- vapada bir tetkik se yahati © yapmakta" yım. Parise | gıtlm. İtalyada kaldım. Bu- Tunduğum memle - ketlerde çalıştım. Ne yazık ki seyahatim cak bö ka- İ M. GUERASSİMOF ay : de hareket edece - rel dünyanın eserleri var, Bunlar üzlnSe çalışanı yacağıma çok müteessifim. en ği a rafında toplanmışlandar.. Ai mi Bilen büyük bir resim “Memleketimizde ressamlar için * çok iş vardır. Muhtelif komiserlikler kendi şubelerine ait resim sergileri yaptırmak- tadırlar. Pek yakında Nakliyat Kemiser- liği nakil vasıtalarına dair bir resim ser- Muallimler arasında yeni değişiklikler yapıldı Birinci teşrin başına kadar liselere yeni lere kadro değil, yerlerini değiştiren , 17 “EYLUL “1934 sürdürülecek TAE | ç Haydarpaşa lisesi binası ay sonuna kadar hazırlanacak Kadıköy lisesinde, birinci devresine girecek talebenin kaydı da Usküdar örta mektebinde yapılmaktadır. Haydarpaşa lisesi önümüzdeki ay başma kadar hazırlanmış olacaktır. Lise ve orta mekteplerde bakalor- ya ikmal imtihanları devam etmekte- dir. Gazi Ozmanpaşa orta mektebin- de riyaziye imtihanından © dönen 72 talebenin imtihanı çarşamba günü tek rar yapılacaktır. Bu hususta talebe- lere tebligat yapılmaktadır. Bu seneki (o imtihanlarda en çok muvaffak olan mekteplerden biri de Usküdar orta mektebidir. OUsküdar orta mektebi bu sene 26 mezun ver. miştir, Ikmal imtihanları bu ay sonunda bitecektir. Maarif vekâleti lise ve orta mek- teplere gönderdiği emirde yeni ta - lebe kayıt ve kabul muamelesinin teş rinievvel başına kadar devam etme - sini bildirmiştir. Müracaat eden bü- tün talebeler alınacaktır.,, Hukuk imtihanına girecek talebe Hukuk fakültesi eylül devresi im- tibanları devam etmektedir. Uçün - cü sınıfta kara ticareti hukuku imti- hanına giren (16) talebeden (5) şi dönmüştür, Dün ikinci sınıfta dev - etler umumi hukuku imtihanı tah - riri olarak yapılmıştır. Bugün de birinci smıfta tahriri o- larak hukuk başlangıcı tarihi imti - hanı yapılacaktır. Bu imtihana (400) SovyetRusya'da resim Tanınmış bir ressam geldi, Sovyet resmini ve san'at telâkkisini anlatıyor gisi açacaktır. Buna 200 ressam iştirâk etmektedi ir. “Geçen sene de Kızılordunun 15 inci yıldönümü münasebetile Moskovada ve Loningrat'ta birer resim sergisi açılmış 500 ressam iştirâk etmişti. Ayrıca 15 se» pelik sanat seyrimizi gösteren bir sergi yapmıştık. — Türk ressamlarından bir çoklarının eserlerini gördüm. Bilhassa genç Türk -ovyet san'atkârının muvaffak bir ö ressamlarının sanat meseleleri hakkımda şmalümat sahibi olduğunu öğrendim. “Esasen bu şekilde olmaları da bizm” dı. Zira Türkiyede yeni bir hayat var. ürüyor. o Ressamların bunu bir şey teklif etmek istiyorum: Bir teşeb- büs yapılsa ve bütün O Türk ressamları Moskovada ve Rus ressamları karşılıklı olarak İstanbulda bir sergi açsalar çok iyi olur, Bunun kavilden file çıkması için ben, şahsan uğraşacağım.,, Ressam A. Eş yemem ta Dınmış rassamlarındandır. Ahır ismindeki teşkilâtm âzasıdır. Sovyet Rusyanm büyükleri olan Le - nin, Stalin, Voroşilof yoldaşların resim- lerini yapmış ve bu resimler memleketin ber tarafında bütün müesseselere çoğal- tılarak gönderilmiştir. Ressam memleketine dönünce iki ay- ık seyahatına ait resimleri gösteren bir sergi açacaktır. BELEDİYEDE Şehir tiyatrosun. daki istifalar Vali ve Belediye Reisi Bey vaziyeti izah ediyor İstanbul Şehir Tiyatrosundan bazı ar- tistlerim istifa ettiklerini evvelce haber şekküllerin çıkması ve mrsmleke X. same hizmetinin, İstanbul Şehir Tiyesrosusun kısmen omuzundan #macibi niyettir. Elverir ki bu efendiler muvaf- fak olsunlar, Raşit Rıza Beyin maaşı me- selesine gelince: Raşit Rıza Bey şimdiye kadar figüran tahsisatmdan ü i du. Şimdi kadroya Biz roda ise (165 - 170) liradan fazla maaş yoktur. Ertuğrul Muhsin Bey de dahil olduğu halde, kendisine kadroda (200) lira tahsis edilmiş olması, gene hakkım- da takdirkârliğın bir delilidir. Filvali Muhsin Beye rejisörlük için ayrı bir üc- ret veriyoruz, Bumu çalıştığı müddetçe alır. Netekim yaz mevsiminde rejisörlük hakkı almaz. Buna mükabil Tiyatro Mek tebindeki ve Konservatuvardaki dersle rİBi ücretsiz ve maaşsız olarak verir, Bu izahatı vermekten maksadım, Raşit Rı - za Beye maaş noktasından bir gadir ya- pıldığı iddialarını karşılamaktır. Şehir Tiyatrosu kiyakatli sanatkârları ile kuvvetli bir müve, bir çekirdek halin- dedir. Elimizde böyle kadro bulundukça noksanlarını doldurmak ve muhterem bal krmızın temaşa ihtiyaçlarımı tatmin ede- cek bir heyet çıkarmak ber vakit kolay ve mürskündür. Bu ayrıliktan tiyatro i - çin hiç bir endişe mevzsubahsolamaz. Şehir Tiyatrosu muntazam Yangın çıktı Samatya'da ve Bakırkö- yünde çıkan yangınlar Dün şehirde iki yangın olmuş var: 1 — Samatyada Merhaba sokağın da oturan debbağ Dimitrinin evinden benüz anlaşılamıyan bir sebepten yan gın çıkmıştır. Ateş bu ev tamamen yandıktan sonra söndürülebilmiştir. Tahkikata devam edilmektedir. 2 — Bakırköyünde gramofon fab rikası civarında mühim miktarda ot yığını tutuşmuş, fakat itfaiye tara - fından genişlemeden söndürülmüştür. Sultanselimde eroin! Emniyet müdürlüğü kaçakçılık bü- rosu memurları dün Sultanselim ci. voinle, eve müdavim üç hanımı eroin çekerken yakalamışlardır. ihtisas mahkemesine ve- sema Bir otobüs çarptı Cibalide , tütün de, yinden Beki efendiye “yoför İz efendinin idaresindeki © otobüs çarp- | lamak istiyen Todori mış, hafifçe yaralanmasına sebebiyet vermiştir. Tramvaya atlamak isterken Bebek - Eminönü hattmda işliyen 674 numaralı tramvay arabasma al - isminde birisi Müvazenesini ü muhtelif lee ekil li Ekalliyetlerin yardımı Ermeni, Rum ve Musevi cemaat - leri, Tayyare Cemiyetine yardım için faaliyete geçmişlerdi. Şimdiye kadar Ermeni va yaklyabi vermeği taahhüt ettikleri para mik - tarı 35,000 lirayı geçmiştir. i i vaniyetleri : lan 30,000 nin cemiyete aidat vere- rek bu hayırlı teberrü işine daimi şe- ilde iştirâk edecekleri anlaşılmak - tadır. Toplanan para 4000 liradan faz- ladır. Bu sene zarfında verecekleri paralarla bir tayyare almak müm - kün olacaktır. Musevilerin cemiyete teberrü et- meği şimdiden taahhüt ettikleri pa - ra miktarı 18,000 lira kadardır. Rum vatandaşları namma teber- rü kaydına henüz yeni başlanmakla beraber yakmda mühim neticeler alı- nacağı ümit edilmektedir. ana LE 200 İtalyan talebesi geliyor| Yarım şehrimize 200 kadar İtalyan ta-| lebesi gelecektir. C. V. F. İtalyan genç | iler Cemiyetine mnsup olan talebe iki gün şehrimizde kalacaklar ve Uzun yaşamak! Herkes uzun yaşamağı | ister. Vakıa yirmi yaşındaki delikanlıya hayat hakkındaki telâkkilerini s0- rarsanız şu cevabı alırsınız: — Elli yaşına hadi çok çok alt mışa kadar yaşayım kâfidir. On - dan ötesini istemem! Fakat bir de bu delikanlının altaş sene sonraki halini bir di şünün : Azraille arası hiç iyi de- ğildir. Ölümden bahsedilmesini bile istemez. Kendi akranların - dan ölenlerin yaşını bile kasten büyük gösterir. Kendi yaşını hiç bir zaman söylemez. Zanneder ki hemen “ecel,, bu mühim ifşaatı — Aman, diyecek bakın şura da bir adam unutmuşum. Meğer onun vakti gelmişmiş!... Zaro Ağa gibi Azraili 150 kü- sür sene aldatanlar pek nadirse de, onu bu suretle , hayli avutan- lar çoktur. Maksat: Uzun yaşamak, Müm- kün olduğu kadar uzun yaşamak. Ve sonra biri hayattan veda e- dince, hiç olmazsa “bakide kalan- lara ömrü tavil!,, niyaz etmek! Insanların hayata karşı büyük bir hizmeti var: oOOna bu kadar bağlı oldukları için sonunda iha- net görüyorlar. Fakat gene hayatı seviyorlar... Bu zaaf malâm olunca, ona karşı ilâçlar da aranıyor... Bulgaristanda bir doktor Men- çikof çıkıyor ve diyor ki: — Uzun yaşamak için yoğurt yemelidir. Bi başkası sarımsağın, sihhat üzerinde şifalı tesirleri olduğunu iddia ediyor. Doktorlar, her türlü mallerden tevakki etmek geldiğini söylüyorlar ; Sporcular, vücudün işlenmesi- ni, âlimler kafanın işlenmesini söy. lüyorlar... Velhasıl maksat uzun yaşamak ve bize emanet edilen ohayatı mümkün olduğu kadar uzun za - man sonra faizsiz olarak Azraile teslim etmek... Şimdi de profesör Şekip Bey çok yaşamak ve çabuk ihtiyarla - mamak için gülmeği tavsiye edi- yor, Vakıa fikir yeni o değildir. Gülmek her zaman. için insanın sıhhati üzerinde büyük tesirler ya: par. Gamsız adam, gülen adam, neşeli adam daima sıhhatlidir. Fa kat sıhhatli olduğu için mi güler, yoksa güldüğü için mi sıhhaili- dir, ba noktayı pek iyi bilemiyo- rum, Alâkadar doktorlar ve ruhi- yalçılar bizi bu hususta daha iyi #envir edebilecek vaziyettedirler. Fakat unutmamak lâzımdır ki, elem ue vazen hayata lözimdir. Elem ve ıztırap hayatın — tuzu be biberidir. Nasıl ki insan, odaima tatlı, mahallebi yemekten usanır, ve 'ek- seriya , tuzlu, baharlı, biberli Ye- mekler ararsa kalp te hayatın bü- dığı zaman, birkaç damla göz ya- şından kuvvet alır, Belki gülmek uzun hayat te - min edebilir. Fakat ıztırapla ka- rışmış hayattaki dalgalar ve mün. haniler, doğumla ölüm arasında sade gülmekle geçen düz çizgiden daha uzun bir ömür vücuda yetir- mek istidadındadır. Acaba onun için mi, yirminci asır medeniyetini bu kadar met ve sena ediyoruz. Güleriz ağlanacak halimize!. Mümtaz FAİK Fırkanın sporcu- lara hediyesi C. H. Fırkası umumi idare heyeti bu sene yapılacak bütün Türkiye spor şam- piyonaları birincilerini saat, kalem gibi münasip hediyelerle sevindirmeğe karar vermiştir, Ötedenberi yalnız İdman Ce- miyetleri İttifakı madalyası alan genç - İer bu sene bir de Fırkanın hediyesimi a- lacaklardır. Sporu teşvik noktasından pek yerinde olan bu karar gençleri şimdiden hızlandırmıştır. suiisti. lâzim Vilâyetler arasında hava postaları Havayolları idaresi, muhtelif vi- lâyetlerimiz arasında yeniden tayya» hususunda bazı ye tanbul arasında yeni hatlar tesis e dilecektir. Bu suretle birçok şehirlerimiz ha- va yolile de biribirine bağlanmış ola- caktır. Diğer taraftan, açılması takarrür eden Diyarıbekir - Istanbul hava pos tasmın gelecek haftadan itibaren baş laması muhtsmeldir