18 Eylül 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

18 Eylül 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Şüphe- a i var değil mi?. Wiz ilk nazarda bir münasebet gö- Tünmez ama dikkat edin! Biraz Ükkat edin.. Nasıl biribirlerine Yaklaşıyorlar, yada para ve ayıp kadar si fıkı saklanan ne vardır? Herkes Barasını kasasında, bankada, hat- Mi göplük içinde toprak altında sak » Ayıbı için daha kıskançtır, 0- vi da veremez. Huyunun nda ve yüreğinin dibinde sak- Bir de karşı tarafa geçelim: Baş- Maının ayıbın na kadar - şiddetle rırız. Başkasına dit kusurlar 'ne kadar mer iz've & münasebeti yok gibi görü- Meken at başı giderler. Fakat... olmuyanın ayıbı çabuk mey- her- M. Mihailof'un bir sözü len komite lâfını sevmem. Zor- değil ya?.. Kertenkeleyi sevme- im gibi., Onun için (Makedonya komite- W), (Trakya komitesi) gibi terkip- eş ek ö im — lonya İmitesi reisi M. Mihailof'un İse 8 Misafirimiz olan (M. Mihailof) un e eren gözüme ilişen şun- YE Türkleri ötedenberi severim. lerini de severim. Anlaşı- Yemeğe gelmiş.. Afiyet olsun. Ye- Melerimizi yesin. Yalnız başımı- etini yemesin!.. : ... Karilerimizden H. R. Bey. Beyhude üstüme varmayın! ai âzası olmıyacağım. Kime Benlardan biri £ — Hem dikkat et! Namzetliğini le küçük bir yanlışlık olur. olursun... Dedi.. Güldü, gül- ii o anlamadım, ben de gül- Hi — T i “İk Bankasından alınan cetveldir) 4, 17 Eylül 934 KŞAM FİYATLARI KrukmazLAR TAHVILAT dahili 9650 | Rıhtım "ms Nü S7 $ Mümessil pe gi a5 MN 5 ç ns . Li 7s ' A ESHAM er ir in 108 Ş Terkos > Cari 145 PETEK EKONOMİ Sanayi için Ham madde Son haftalar piyasasında hareket ve hararet var Son haftalar zarfında piyasanm en ha- raraygfli alım ve satımı sanayi ham mad- deleri üzerinde olmaktadır. Sanayi ham maddeleri piyasasında hareket ve hara- ret geçen hafta da devam etmiştir. Ge- çen hafta borsada kilosu 42 kuruş orta fiatla satılan keçi kıllarından 19 ton daha ihracat yapılmıştır. Bütün tik cinsleri üzerinde de hararetli muameleler olmalı” tadır. Hafta zarfındaki satışların 154 bim kilo olduğu tesbit edilmiştir. Yapak piyasasında da alışveriş bütün hararetini muhafaza etmektedir. Bursa da 1,789,000 kilo yapak tesçil edilmiştir. Lehistanla ticaret muahedesi Ticaret Odasma gelen malümata göre Lehistanla akdolunan ticaret muabedesi 30 ağustosta Varşovada teati edilmiştir. Anlaşma teati tarihinden itibaren bir 8€- De için mevkii mer'iyette olacaktır. Dimgalı yumurtalar Türkofisin verdiği (o malümata göre Belçika hükümeti satışa çıkarılan yumut taların damgalanması hakkındaki budun- lar arası anlaşmasını imzalanmıştır. Oda isleri Ticaret Odası İdare Heyeti dün sa » bah Odada toplanarak Odaya ait bazı işlerle meşgul olmuştur. İsveç veliahdinin Ankara sayahati Misafirler 2 teşrinievvel- de şehrimize gelecekler Ankara ve latanbulu ziyaret edecek 0- lan İsveç Veliahti Prens Gustav Adolf len Vasaland vapüru ile şehrimize gele- cekler ve aynı gün hususi trenle Anke- raya gideceklerdir. Muhterem (misafir, Ankarada iki gün kalacaktır. Ankarada geçireceği günler içim Protokol Müdür- İüğünce bir program tanzim edilmiştir. Programa nazaran Prens Hazretleri Ga- zi Hazretleri tarafından kabul edilecek ve şereflerine bir ziyafet verilecek, bir resmi kabul yapılacalıtır. Aynı zamanda İsveç Sefaretinin Ankarada yeni yapılan binasında da İsveç Sefiri bir resmi kabul yapılacaktır. Prens Hazretleri 4 teşrinievvel akşamı bususi trenle A: lan hareketle Ka- raköy tarikile ve ille Bursaya gi- decektir. Bursada şereflerine Uludağına bir gezinti tertip edilecektir. Muhterem safirimiz 6 teşrini mi teşrinievvel akşamı Mu - danya'dan İstanbula gelecek ve 11 teşri- nievvele kadar şehrimizde 3 Prens Hazretlerinin — ikametleri hususi mahiyette olup burada bir seyyah sfatile üzeleri, camileri ziyaret edecekler, şe- .apacaklardır. Prens Gustav Adolf Hazretleri 1 teş- rinievvel sabahı şehrimizden İzmirç ha veket edeceklerdir. — İzmirde kaldıkları günler zarfında Bergama ve Efez harabe lerini ziyaret edeceklerdir. Muhterem mi- safirimiz 15 teşrinievvelde İzmirden Af- yonkarahisarına, oradan da seyahatlerine Prens ve Prenses Hazretlerine seya - hatleri esnasında kerimeleri Prenses İn- Zrid ile bir mabeyinci ve Prenses Haz - retlerinin Demoiselle i d'honneur'leri ve yaverleri yüzbaşı Wetter refakat etmek» BELEDİYEDE Gazi köprüsü Tadil edilen proje Vekâ- lete Kadıköy ve Eostancı — arasına fazla $u Kadıköy ile Bostancı arasındaki ma - hallelere daha fazla su vermek için bir komisyon teşekkül etmiştir. Komisyon bu sahaya ne şekilde fazla su verilebile ceğini tetkik etmektedir. Durak levialarındaki İransızcalar Tramvay durak yerlerinde, durak yeri- ni gösteren levhalar üstündeki fransızca yazıların kaldırılması tekarrür etmiştir. Şirket ay başıma kadar levhaları Rk 5 EY K Ziraat Vekili Muhlis bey dün Şarkseyahatinden şehrimize dönmüş- MILLIYGİ SALI EYLUL 1934 EHİR HABERLERİ tür. Yukariki resimler muhabirlerimizin gönderdiği resimler arasın- dan seçilmiştir. En yakariki Karstan ayrılırken, aşağıda solda Göle- de bir peynir imalâthanesinde inekleri tetkik ederken, sağda Giresun- da fındik fabrikasında.. Şarkdemiryollarında ucuz tarife ay başında başlıyor tetkikat devam ediyor Elektrik fiatlarını da indirmek için bir formül bulundu. Elektrik 1i kuruşa düşecek Nahıa Vekili Ali Beyin emrile şirketle- ri teftişe başlayan heyetler vazifelerine deyim etmektedirler. Şimdiye kadar Telefon, Elektrik ve Su i inin mummelâtı tetkik edilmiş - tir. Henüz hiç birisinin teftişi bitmemiş tir. Naba Vekâletinin talebi üzerine Şark şimendiferleri fiatlarmda tenzilât yapıl - ması kararlaşmış ve şimendifer idaresi Paristeki merkezine müracaat etmişti. Unmumi merkezden gelen emirde ten- zilât icrası kararlaşmış ve miktarı hak- kında da İstanbuldaki merkeze tebligat yapılmıştır. Buna göre bir teşrinievvelden itibaren Sirkeciden Küçükçekmeceye kadar de- vam eden banliyö hattında yüzde yirmi, €sas hat üzerindeki bilet ücretlerinde ise yüzde otuz nisbetinde tenzilât yapılacak- tır. . Edirne, İstanbul, Çatalcı, Kırklareli gibi merkezlere gidecek yolculara yüzde elli tenzilât yapılacaktır. Mamafih şirket nezdindeki hükümet Sivil tayyarecilik Hükümet EsKişehirde esaslı tesisat yapacak Vecihi tayyare mektebinin kapatılma. sına Milli Müdafaa Vekâletince karar ve. yidiği Ankara telgraflarından anlaşılmak Ancak Ankaradan gelen telgrafta bu kararm mektep idaresine de tebliğ edil- diği bildirilmekte ise de, henüz mektebe böyle bir karar tebliğ edilmemiştir. Söy- lendiğine göre hükümet sivil tayyarecili. ğin daha esaslı ve duha geniş surette tar ammümü için Eskişehirde asri ve büyük müfettişleri bu kadar tenzilâti kâfi bul - yapabileceği fikri ileri sürülmektedir. Telefon Şirketinde çalışmakta olan tef tiş heyeti ise vazifesi esnasında tesbit et- iği mâktaları gösteren raporu Nafıa Ve- ini di Elehirik Şirketinde tetkikat yapan he- yet ise.elektrik fiatlarnın tenzili için for- mülünü hazırlamaktadır. Bu formül E- i müdürüne de gösterilmiş, bu formülün doğru ol - lemiştin Formül yakında şir- ket müdürlüğüne resmen bildirilecektir. Şirket bu formülü kabul ettiği takdir. de fintlar kilovat başina 4 kuruş düşe - cektir, Bu takdirde elektrik ücreti 11 ku- ruşa kadar inecektir. Kadıköy Su Şirketinin tarifesini tetkik eden komisyonun raporunu Nafıa Vekâ- letine gönderdiğini yazmıştık. Vekâlet ten henüz cevap gelmediği için Su Şir - keti ceki tarifeyi tatbik etmeletedir. An- cak yeni tarifenin tatbiki için emir geldi- ği takdirde fiatlar 15 kuruşa düşecektir. Ziraat Vekili geldi Mubüis e erin da bir müessese kuracaktır. Vecihi Bey de bu mektebe muallim tayin edilecektir. ek üm rkşe arr bik | Hali? Mustafa Beyin resim sergisi Günlük ov ihtiyacı satanlar Gıda maddeleri ve havayici zaruriye satan bakkallardan başka tiyaçları satan © ikkânların da akşam sa ma kadar açık bulunmaları için Daj- mi Encümen kurar vermiştir. Bü da sabumcular, süpüremcler ee, günlük ev ib- | Milânoda tahsil görmüş ve orada mu- walfakıyetli eserler vücuda getirmiş olan genç rexsamlarımızdan Halit Bey, Tak- simde Ateş - Güneş Kulübünde eserle - rinden mürekkep bir sergi açmıştır. Ser. ide 100 küsur güzel san'at esbri teşhir il ir. Bunların mühim bir eren ve boyalı kalem pörtrelerdir. i Bu tar. Burada Gazi'nin Gravure olarak yapıl. maş bir resmi bilhassa mazarıdikkati cek. Halit Beyi muvaffakıyetinden dolayı ATEŞ GÜNEŞ Kulübünden: İtalya'da bilgizini man genç dan Halit Musta- fa Beyin kısa bir müddet için İstanbulda swada kroki resim ofort ve MAARİFTE Orta tedrisat Kadrosu Başka zümrelere verilen muallimler vekâ- lete müracaat ettiler Bu seneki orta tedrisat kadrosu, bir kısım İstanbul muallimleri arasında a - demi memnuniyet uyandırmıştır. Vazi - ler telgrafla Maarif Vekâletine inüraca- müfettişi Salih Zeki Bey kadronun son vaziyeti üzerinde vekâletle temas etmek üzere Ankaraya gitmiştir. Gene | şebri- mizde deveram eden şayialara göre, vekü let orta tedrisat kadrosunu yeniden tet- kik edecek ve bazı değişiklikler yapacak” tar, Maarif Vekâleti Müsteşarı Rıdvan Na- fiz ve Başmülettiş Salih Zeki Beyler bu sabah şehrimize geleceklerdir. Müsteşa- rm şehrimize gelmesi, muallimler arasın da, bu kadro işlerile alâkadar görülmek- tedir. Diğer taraftan, Maarif Vekâleti, ise ve orümmektep muallimlerinden vaziyet- lerinde değişiklik olanlara tebligat yap makta devam etmektedir. Riyaziye mu - alimlerinden Hasan Fehmi Bey İstan - bul Kız lisesi riyaziye bocalığına, türkçe muallimlerinden Tahir Nadi Bey Davut- paşa ortamektebi türkçe o muallimliğine tayin edilmişlerdir. : Hukuk fakültesinde dün 300 talebe imtitan edildi Hukuk Fakültesi birinci sınıfında dün hukuk tarihi başlangıcı dersinden imti - han yapılmış ve imtihana 300 den fazla talebe girmiştir. İmtihan tabriri olarak, ve çok srkı bir şekilde yapılmıştır. İmti handa Üniversite — Rektörü Cemil Bey, Fakülte Dekanı ve bötün profesörler bu İunarak nezaret etmişlerdir. Talebeler üç ayrı dersbaneye alınmak suretile imtihan edilmişlerdir. İmtihan meticesi, evrak tet kik edildikten sonra anlaşılacaktır. Sınıf ikmal imtihanları tihanları başlamıştır. Ve 30 eylüle kadar devam edecektir. Orta tedrisat mekteple- rinde bir teşrinievvelde derslere başla - nacaktır. Arap harfleri zamanından kalma eşya tamim gönderilmiştir. Bu eşyalar mektep lerin demirbaş eşya defterlerinden de si- inecektir. İlk tedrisat kadrosu Istanbul ilk tedrisat kadrosu Maarif Vekâleti tarafından tastik edilmiştir. Kad yonun yarın veya öbürgün İstanbula gel mesi beklenmektedir. Yeni kadroda fev- kalâde değişiklikler yoktur. Şehrimizde teplerdeki ilâve muallimler tayin edil « miştir, Bir senede okuyan ilk mektep talebesi 833 - 934 ders senesinde, İstanbul ilk- mekteplerinde okuyan talebelere ait, Ma- arif İdaresi bir istatistik yapmıştır. Ya- pılan istatistiğe göre geçen bir tene için- de İstanbul illkmekteplerinde 59 bin tale- bo okumuştur, Hayriye mektebi talebe kaydına başladı ana ve ilk kısımlarını ih- her seneki gibi büyük bir rağbet göste- rilmektedir. Dil bayramı 26 eylül Dil Bayram: olarak kabul ç- dilmiştir. O gün İstanbulda Halkevinde merasim yapılacak ve Türk dili hakkın- da konferans verilecektir. e Yunan ve Mısır güm- rüklerinde tetkikat Yunan ve Masır gümrüklerinde tetki- kat yapmak üzere Pire ve İskenderiyeye gidecek olan İstanbul Gümrükler Baş- müdürü Seyfi ve Muhafaza Başmüdürü Hasan Beyler bugün Ege vapuru ile ha- reket edeceklerdir. laleli bad layı bugünkü salı ve yarınki çarşamba yünleri saat üçten yediye kadar ziyaret- gilere açıktır. | 3 Ul) a, Günün yeme a liseyi Kadınlar ve iş! Vakit vakit kadınların erkekle- re nazaran kabiliyetleri münakaşa olunur. Bazıları derler ki: — Kadınlar, erkeklerin yaptık- ları işleri göremezler. Çünkü mad- deten onlardan zaiftirlar. Hattâ bunun için bir kadını bey- ninin sikleti ile bir erkek beyninin sikleti arasında mukayese lar bile vardır. Fakat eğer Hiayolo- ji itibarile beynin sikleti zekâ ü- zerinde bir âmil olsa idi, köpeğin, maymunun beyni ile bir mandanın Beyni arasında da menfi cihetten bir fark olması lâzim gelirdi. Bu itibarla meseleyi bu noktai nazardan münakaşa etmenin abes tarafları vardır. Hakiki hayata, ve hayatın doğurduğu kanunlara ba- kalım: Bugün bir çok kâdınlar var- dır ki, nice pehlivan yapılı erkekle- re zekâ itibarile taş çıkartır ve ni- ce erkekler vardır ki, kadınlar on- ların yanında çocuk gibi kalırlar. Bunun için “Feminizm” “antife- minizm,, gibi cereyanları ben pek anlamıyorum. Ortada yalnız bir in- san, ve o insanın vücude getirdiği iş vardır. Bu iş sahası şimdiye ka- "dar kadınlara kapalı idi. Çünkü kuvvet denildiği zaman vücut kuv- veti anlaşılıyor ve tabiatile kadın- lardan daha cüsseli daha kuvvetli olan erkek onu şeklen olsun esaret altında tutuyordu. Halbuki bugün bu kuvvet yerini makineye ve zekâ ya terketmiştir. Zekâlarını ve “cul- tare,, lerini işleten, besliyen ka dınların muvaffak olması lâzımdır. Ve bu tabü bir kanun iktizasıdır. Kadının yapamıyacağı iş yoktur. Ve illâ vücat itibarile buna muka- vemet edemesin! Nitekim erkeğin de yapamıyacağı iş yoktur. Fakat erkekler için de bir çok meslekler de “fizyolojik, bazı şerait arandığı vâki değil ir? midir ? İşte bu tabii kanun dolayısiledir sından sonradır ki, “Türk kadınr,, bütün azemetile meydana çıkmış- tır. Yalnız unutmamak lâzımdır ki kanunların bu hakları bahş etme- sine sebep yine Türk kadının terak ki ve tekâmülüdür, Çünkü içtimai kanunlar daima hâdiselerin gerisin de kalmıştır. Evvelâ hâdiseler çı- kar ve ondan sonra kanunlar yazı. har. Vaziyet Türk kadını için de böyle olmuştur. Şimdiye kadar, cumhuriyetin feyzile daima terakki eden ve yük- selen Malislereniz bir çek maslak lere girdiler. Avukat oldular, hâ- kim oldular; doktor oldular, Ve ni- hayet şehir meclislerinde âzalıklar elde ederek yeni bir hayata girdi. ler. İntihap edilmek hakkının ya- kında Büyük Millet Meclisi için de tanılacağı muhakkak addedilmek- tedir. Bu suretle kadınlarımız, bir çok Avrupa memleketlerinde bu iş için çalışan hemşirelerine takad- düm etmiş olacaklardır. rıumızın bunda da büyük muvaffa. kiyetler kazanacakları şüphesizdir. 120 küsur milyonluk bir Birleşik Amerikada 40 milyon işçiyi idare eden bir mesai nazırı Mrs. France Perkins kadınlarda siyasi rüştün mevcut olabileceğini tamamile is- bat etmiştir. Türk kadınları bu AÂ- merikalı kardeşlerinden daha az zeki değildirler. Onlardan da si- yasi hayatta mühim hizmetler bek. lemek elbette hakkımızdır. Yalnız bir noktaya esaslı surette işaret etmek te isteriz; o da kadın. larımızın ba işi bir fantezi olarak kabul etmemeleri lâzımdır. İş başı. nizm,, cereyanını takip eden cins- ten olmamasına itina etmeliyiz. Malümatı, anlayışı, tahsili, gör- güsü fazla olan ınlarımız çok- dır kanaatindeyiz. Mümtaz FAİK İstanbulun Kurtuluş günü kar Merasimi hazırlamak için komisyon teşkil edildi Istanbulun kurtuluş bayramı, ber sene olduğu gibi, bu sene de fevkalâde merasimle tesit edilecektir. Bu hususta bir program hazırlamak üze- re bir komisyon teşekkül etmiştir. Komis yon yakında faaliyete geçersin