1 Ekim 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

1 Ekim 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

TARİHİ TEFRİKA: 155 İttihat ve (BAHAEDDIN ŞAKIR BEYİN BIRAKTIĞI VESİKALARA GÖREN Her hahkı mahfuzdur. Manastır heyeti merkeziyesi mev- cut teşekküllerin içinde en kuvvetlisi görünüyordu Dün aldığımız o mektubunuzda “Presse Astociğe,, telgraf ajansının malümatına atfen Selânik tevkifa- tı halkında beyan buyurulan hava- dis pek mübalâğalıdir. Bu mesele- ye dair bundan evvelki mektubu- muzda etraflı tafsilât o vermiştik, Tevkif altına almanlar cemiyeti - mizle hiç bir münasebetleri olma - yan üç hukuk talebesile iki sivil ve dört zabitten ibarettir. İki sivilden birisi berber Musta- fadır. Onun tevkifi Hüsrev Bey bi- rade:imizin tanıdığı kitapçı İsmail Efendinin çırağı Boşnak Cemil Ça vuşun ihanetile olmuştur. Merkez Kumandanı Nâzım Beyden almış olduğu elli liraya mukabil bu Ce- mil bazı evrak ve gazeteleri berber Mustafaya ait olduğunu söyleyerek daha bundan beş altı ay evvel hür kümete teslim etmişti. Bunun ne Mustafa yakalandı. Ikinci sivil ise Kara karyeli Nesimi'dir. Zabitlere gelince bunlar da top- çu mülâzimi Vefik, Cemil, istih - kâm mülâzimi Muhtar ve eczacı mülâzimi Hüseyin (o Efendilerdir. Geek Nesimide ve gerek zabitler- de zerre kadar bir varaka çıkma - ve bu zabitlerin yegâne kaba- bati, bi bulunamayan Nesimi ile müna- sebetleri olmalarından ibarettir. Bu tevkifata ait istintak ve tahkik er. rakı adliyeye teslim edilmiştir. Ait olduğu mahkemede yakında dava- ya başlanacaktır. Gene tekrar ediyoruz ki cemiye. timiz pek mühim bir devreye gir- miştir, Yakında bir iki şiddetli icra ata başlamamız mukarrerdir. Onun için sizlerce verilecek karar ne merkezde ise serian bildirme! rica ederiz. Bundan evvel de yaz: dığımız veçhile kongreden sonra teşkili kararlaştırılan “daimi hafi muhtelit heyeti,, bir an evvel vücu- da getiriniz ve teklif ettiğimiz gibi | ya “Golos” veyahut Yenişehiri bu heyet için merkez intihap ediniz. Biz şimdilik bu heyete dahili mer- kezden bir âza intihap edemeyiz. Bunun intihabı ve oraya izamı mümkün değildir. Onun için cemi- yetimiz namına harici heyeti mer- keziye âzasından bir zatı sizin in- | tihap etmenizi bilhassa rica ede - | TİZ, Selânik merkezi Parise bunları | bildirirken Manastır heyeti merke- ziyesi keza Parise yazdığı mufas - sal bir mektubunda Terakki ve It- tihat Cemiyetinden bir çok şeyler istiyordu. 1 mart 1908 tarihli olan bu mektubun muhteviyatı Manastır heyeti merkeziyesinin mevcut te - şekküller içinde en kuvvetlisi oldu. ğunu İspat ettiğinden ve aradan dört beş ay geçmeden bu kuvvet ve kudretini de hakikaten göster - meğe muvaffak olduğundan mek- tubu aynen aşağıya dercediyoruz: “Manastır heyeti o merkeziyesi, Osmanlı Terakki ve Ittihat Cemi - yetinin harici heyeti merkeziyesin. den âtideki hususları rica eder: 1 — Şu son günlerde Selânikte vaziyet biraz müşkülâta maruz kal dığından, dahili merkezi © umumi vazifesini istediği gibi sür'at ve sü- buletle ifa edemiyor. Bu veçhile | dahili merkezlerle umumi merkez | ve dolayısile hasici merkez arasın- daki irtibat ve muhabere tehlike ve müşkülâtla cereyan ediyor. Bu | sebebe binaen harici merkez imkâ | nın müsaadesi halinde diğer mer - kezlere de gazete vesair o evrakı göndermek, mühim ve az zamanda | intişar ve tamimi istenilen havadis | ve tebligatı ita eylemek lütfunda bulunmalıdır. İ 2 — Posta hizmetini tanzim ve teshil maksadile Manastır heyeti Alasonya « Tırnova, Meçova - Yan- ya, Loros - Narta, Loros - Preveze, Yanya - Sarandos, Elbasan - Dıraç- Tiran yollarımı açmak teşebbüsün- de bulunmuştur. İnşallah az zaman | da muvaffak oluruz, Osmanlılık, bilhassa islâmlık aley- binde hareket eden Toskalılar, Ma. | mastır - Ohri - Debre - Elbasan - Ti. | ran - Dıraç hattile Kosriye - Gare. | bine - Sarandos - Yanya - Meçova hatti a:asında mahsur kalarak Ke- ga'larla Çam'lardan ayrılmış bulu- . Bu veçhile bumuntı / Bu sayede | Terakki! Yazan: A.C. kaya da hulül ve nüfuz imkân al - tma alınmış olacaktır. Şimdiki Balde birinci hattın El besana kadar olan kısmı bizde ol- duğu için Toskalık amalinin şimale sirayetine mâni olunmaktadır. Hat- tın kalan kısmı ise inayeti hakla yakında elde edilerek maksada vü- sül müyesser olur. Zaten Kega'lara telkin edilen ih- tar sayesinde de, Osmanlılık itti- hadı umumisine yanaşmaktan kat'- iyyen imtina eden Toska'lara karşı sarsılmaz bir nefret vücuda getiril. miştir. Onun için bunların şimalde emellerini neşrü tervice muvaffak olmaları kabil değildir. Bu halde, yukarıda bahsedilen hat bizi nuba doğru nüfuzumuza, terakki- perverane emellerimizin tevessüü- ne ve hariçle irtibatımızın temini- ne yarayacaktır. Cenuptaki hatta gelince, burada elimize girmemiş yalnız o Meçova kalmıştır. Bunun yakınlarda girme si kaviyyen memüldür. Bu halde Toskalığa uğramaksızın Yanya ile ve oradaki Avusturya ve İtalya pos taları vasıtasile hariçle her türlü muhabere temin edilmiş olacaktır. Yanya - Sarandos yolu henüz a- çılmamıştır. Bu, biraz zamana te- vakkuf edecektir. Bu maksadın te- | mini için de cenubi Arnavutluğun, | yani Çamlığın elimize geçmesine | kat'i ihtiyaç hissedilmiştir. Buna binaen Margaliçe, Aydonat ve Fi- lat'tan birer mühim zatın buraya | celbine teşebbüs olunmuştur. Az za| manda oralarını Osmanlı ittihadma | sokacakları kat'i ve kavi © surette | memüldür, Sünni olan şu iki kavi unsurun a- rasında kalmış olan anut (o Toska tandaşlarımızın ister istemez bu ittibada girecekleri şüphesizdir. Bi. Baenaleyh, şu maksatları temin i- çin gazetelerimizde münasip meka- leler neşri rica olunur. 3— Cemiyet efradının teslihi za- ruridir. Umum efradın aynı silâhla teçhiz ve teslihinde de daha büyük fayda vardır. Bunun için — müm- künse — hariçten silâh getirtilme- si umumi merkeze yazılmışir. Mu- vafık gördükleri halde henüz cevap | gelmemiştir. Biz ise (cemiyet ef- radını, aynı sistem silâh gelecek di- ye avutmaktayız. Eğer kabilse Pa- İ rabellum ve Webley Scott rovelver- | lerinin fabrikaları ile muhabere e- | diniz, Bunlardan ber birini yüzer | dumdum kurşunu ile kaça verecek; | lerini öğreniniz. Manastır mta - | kası için şimdi en aşağı 500 rovel- | vere ihtiyaç vardır. Bu işte tüccarm | edeceği kârı cemiyetimiz edeceğin- | den ilk ağızda 500 lira kadar fazla | bir varidat temin edilmiş olacağı | gibi yukarıda bahsettiğimiz taban- calar da balisti öle en iyi Bunların memleket dahiline serian ithali hakkında müzakere ederek neticeden haberdar edilmemizi ri- ca eyleriz. — Bitmedi — Mançuri'nin işgalinin üçüncü yıl dönümü münasebetile Japon'lar, Mançurinin işgalinin ü- güncü yıl dönümünü büyük tezahürat ile kutluladılar ve bu tezahürat ade- ta cenkcuyane bir şekil almiştır. Bu münasebetle Japonyada halka, yüz binlerce el ilânı tevzi edilmiştir. Bu el ilânlarında, Mançuri meselesi, nin üçüncü yıl dönümü yazılıdır. Japonyanın ne kadar cengâver bir millet olduğu aşağıdaki hödise ile gö- rülür. Bu şenlik esnasında, Japonya- nın bir harp gen Çin'in — Konk Moon limanına gitmiş ve bu İmana | altmış müsellâh bahriye askeri çıkar. | mıştır. Bu kuvvet zabitlerile beraber bütün limanı gezmişler, resmi ve gay. ri resmi binaları ve harp kalelerini fotoğraflarını çıkardıktan sonra ge e avdet etmişlerdir. Bu hadise, Çin'de büyük bir heyecan uyandırmış ve Japonyanın Kovang Tung eyaleti- | ni de işgal edeceği zannedilmiştir. Ja- pon filosu Mançukonun Dairen sula- rında toplanmıştır. Filo, ba sularda manevra yapmaktadır ve ba manevra- lara seksen harp tayyaresi iştirak et- miştir, Mukden'de bulunan Amerikan Pet-| rol Şirketi Japon haydutlar tarafın» dan müthiş bir taarruza | uğramıştır. MILLIYET PAZARTESİ HARİCİ H Hindenburg için Doğduğu gün Tenenberg- te merasim yapılacak BERLİN, 30 (ALA.) — Müteveffa | reisicumhur mareşal Hindenburgun doğ- | duğu gün olan 2 birinciteşinde bir müfreze asker Tanenberg abidesinde nöbet bekliyecektir. Bundan başka Hindenburgun lâhti "Adolf Hitlerin minnet ve ibaresini havi bir üzerine sadakat nişanesi) çelenk konulacaktır. Lindberğin çocuğunun ka- çırılma tahkikatı NEVYORK, 30 (A.A) — Lind bergin çocuğu meselesinde tahkikata devam eden zabıta, mühim beyanatta bulunduğu söylenen & esrarengiz bir kadınm ifadesini almıştır . Zabıta, aleyhinde en kuvvetli de- Eller buhuman şahsım Hauptman oldu - ğunu kabul etmektedir. Biri adliyece, öteki mazmunun veki- K Usafından seçilmiş iki akıl belimi Hauptmamı muayene (etmişlerse de, ber türlü beyanatta bulunmaktan çe- kinmişlerdir. İngiliz hazinesinin masraf ve varidatı LONDRA, 30 (A.A.) — Mali se nenin ilk altı ayı içinde hazinece yapi lan tahsilât 273 milyon 889 bin 88 İn- iz lirasına ve masraflar da 328,526,930| raya baliğ olmuştur. Tayyare ile 1 milyon kilometro | PARİS, 30 (ALA.) — (Air - France) | hava nakliye şirketi pilotlarından Andre dö Burdiyö (de Bourdisu) kadar 1,000,000 kilometre katetmiş ve 6,800 saat uçmuştur. Mesafe rekoru MOSKOVA, 30 (A.A) — Gromov ve (R. 5.) tayyaresinin mü- rettebatı kapalı devirde — 12411 kilo. üretre uçarak, 1932 denberi Bossoutrot ve Rossinin Jozef Lebrix tayyaresi ile, üzerlerinde bulunan © dünya rekorunu karmışlardır. şimdiye Budunlar arası Tenis turnuvası PARIS, 30 (A.A.) — Paris budun lar arası tenis şampiyonluk | turnuvası şu neliceyi vermiştir? | Matmazel Payot © (İsviçre) 1/6, 6/2, 6/1 ile Fransa şampiyonu Madam Mathicuyü yenmiştir - Çift erkekler finalinde Mürsel Bernard ile Genticn 6/8, 6/2, 5/7 ve 6/1 Boussus'ü yenmişler Almanyada hasat beyramı| BERLİN, 30 (A.A.) — Bugün bü- tün Almanyada (hasat bayramı) kutlu- 9 7 e Borotra Ve Milletin kuvvet © kaynağı) olan köylü ile nazim arasındaki © bağları #ielaştıran, dünyanın en büyük bayra- m budur, Von Papen Peştede PEŞTE, 30 (A.A.) — Evvelisi gün- denberi Peştede bulunan M. Von Pa- pen, Macarorşag (Magyarorszag) ga » Zetesine, sadece dostlarile görüşmek i- şin geldiğini ve Alman » Macar müna- webetlerinin istenildiği kadar iyi oldu- İunu söylemiştir . gm ECNEBi MATBUATINDA OKUDUK Amerikan konsolosu, Japon konsolos- hanesine giderek bu hâdiseyi protes- to etmiş ve Japon hükümeti, bu me sele hakkında tahkikat yapacağını söylemişti, Japonya, Mançukodaki Amerike'le. | ları petrol menafiinden uzaklaştırmak istiyor ve tedhiş vasıtaları ile bu hede- fe doğru ilerliyor. (Giornale d'ltalia) Bulgaristanda dikkate değer bir memurin kanunu Bulgar kökömeti, o memurların ta- yin ve azli hususunu tanzim eden bir kararname neşretmiştir. Bu kararna- me ile hükâmet, memuriyetlerde il- timasın, akraba ve taallükate hayır. manın önüne geçmek istemiştir. Bu kararname ahkâmına göre bundan sonra üç nüfuslu bir aileden ancak işi ve alı nüfasla bir aileden de ancak iki kişi devlet hizmetine gire- bilir. Şayet bir silenin nüfusu altı giden fazla ise o aileden en çok kişi devlet memuru olabilir. Şi kadro harici olacak 6220 memur er, (Völkiseher Beobachter) Japonların hazırlıkları Pravda gazetesi, Japonya'nın biriki| İ TEŞRINIEVVEL ABERLER| Küçük itilâf ; a el İktisat eksperleri hey'eti | mesaisini bitirdi LGRAT, 30 (A.A) — Küçük itl†üçüncü #tisat konferansı tara- fından nasbedilen (o ekisperler heyeti, müşterek inkişafı kolaylaştıracak itilâf- Jar imza ve mukavele setinleri ihzar et- sonra, 1934 mesaisini hitama erdir - mişti Ticari münasebetleri tevsi ve mal alış verişini tezyit için teşkil olunan *ki komisyonun iyi netice- | ler verdiği söyleniyor. İ Alınan kararlar üç alikadar hükü metin tasvibir? arzolunacaktır. Almanyada Bir eyalette bazı | Karışıklıklar oldu Polisler ve Naziler birçok kimseleri tevkif ettiler AMSTERDAM, 30 (A.A.) — (Ha- vas ajansı muhabirinden) : Buraya gelen haberlere göre, Al manyanın Şlezvig eyaletindeki köylü- ler arasında karışıklıklar olmuştur. Zabıta ve nazi kitaları bu karışedı. ğı bastırmışlar ve birçok tevkifat ve taharriyat yaptırmışlardır. . Köylüler, Almanya “dahilinde da- İıtilmak üzere buğdaylarını ve unları- mı vermek istememişlerdir. Köylünün mahsulünün yüzde i dahi alikoy- | sunda yangın | HANOVRA, 300 (A.A.) —- Nonba- gende bir petrol kuyusunda dün şid- detli bir yanığın çiliişiir | Beş amelenin yandığı zannediliyor. On bir amele de hafif veya ağır yara. andılar. Bir tayyare kazası LONDRA, 30 (A.A) — Hestom- den gelmekte olan bir tayyare Şore- bomda yere düşmüştür. Pilotia beraber üş yolcu telef olmuştur Ormanlar Falih Rıfkı B,in ormanlar hakkında bir makalesi ANKARA, 30 (Milliyet) — Hâki- miyeti Milliye arkadaşımız yarın Fa- lih Rıfkı Beyin (Ormanlar) başlıklı bir makalesini neşrenektedir. Falih Rıfkı Bey makalesinde diyor ki “Bir zamandanberi Ziraat Vekâleti ormanları kurtarmak için elinden ye- eni: yapıyor. Elinden geleni diyoruz, çünkü, henüz yağma ve tahribin psk az menedilebildiği kanaatindeyiz. Yo ni kanun belki inzibat tetbirlerini di ha fazla tamamlayacaktır. Bu tetbir lerin şimdiye kadar orman satın alıp Türk dağlarını son tutam otuna ka - dar yolan bazı müteahhitlerle onla « | rm tabirlerinin zarara uğradığını bili- yorduk. Netekim İstanbulda çıkan ar kadaşlarımızdan birinde Ziraat vekâ- İetine karşı bir iki günden beri taar - ruza geçilmiştir.,, Vekilete yapılan hücumlar sayıl - dıktan sonra makalede şu mütalen yü- lmektedir. *“Vekâletin nihayet vermeğe çalış tığı sistem Türkiyeyi ağa, sistemdir. Bu sistem gerçi müteahhi » de kolay kazandırır. Fakat memleke ti çöle çevirir., le bitiyor: “Ormanlardan köyleri bile indir - mek zarureti varken oralara, tekrar orman satın alıp Türkiye ufuklara haram eden yağmacıları çı » tuhaf olur, kında şu malümatı veriyor : Japonlar, harpte kullanılacak ipti. dai maddelerden lüzumu veçhile isti fade için Mançuryayı işgal etmiş ve | bundan sonra Cenubi Mançuryada bir buçuk milyar tona yakın demir bu- lunan madenlere vaz'ıyet etmişlerdi Ayni mıntakada bir milyar 265 milyon! tonluk maden kömürü . ihtiyatı, beş milyar tonlk “petrol şişti, madenleri! ve Jehol ile Burga mıntakalarında da miktarı henüz tespit edilmemiş olan “petrol şişti, vardır. Japon İmperya- izmi Cenubi Mançuryada alüminyüm ütihsaline lâzımgelen mevaddı iptida- ye madenlerini işletmiye büşlamıştır. | Japonlar dahili Mogolistan ve Jehol mıntakaların: elde ettikten sonra yün ve kösele ihtiyacatını temin edecek bir üssülhareket temin etmiş bulunu- yorlar. Diğer taraftan Çin, Malezya ve Felemenk Hindistanındaki iptidai | maddeleri de elde etmiye uğraşıyor- lar, Journal de Moscou Polonyada istikrazakti için otomobil ithalâtı monopolu | Polonya'daki otomobil adedi gittik- çe azaldığından ve bu hal, harp halin- de Polonya ordusunu elim bir vazıyete| koyacağı için endişeyi mucip olmakta» tirdiği harpsiptidai malzemeleri hob- dır. a Gazi Hz. Danimarka Kralı Hz. kar- şılıklı tel yazıları gönderdiler ANKARA, 30 (A. A.) — Danimarka Kralı o Hazretlerinin senei 'devriyeleri münasebetile Reisicumhur Hazretlerile Danimarka Kralı Hazretleri arasında aşağıdaki karşılıklı telyazıları gönderilmiş: Danimarka ve İzlanda Kralı Haşmetlü onuncu Kristiyan Hazretleri Kopenhag Doğumlarının yıldönümü münasebetile zatı haşmetanelerine en sa- mimi tebriklerimi ve şahsi saadetlerile Danimarkanın refah ve ikbali hakkındaki temennilerimi sunarım GAZİ M. KEMAL Türkiye Reisicumhuru Gazi Mustafa Kemal Hazretlerine Ankara Doğuşumun yıldönümü münasebetile yapılan saadet temennilerin - den dolayı samimi teşekkürlerimin kabulünü zatı devletlerinden rica & derim. KRİSTİYAN Gümrüklerde yolculara kolaylık ANKARA, 30 (Telefonla) — İstanbul - İskenderiye seferlerinde gümrük muamelelerinin vapurlarda yapılmak suretile daha kolaylaş - tırılmasını tetkik etmek üzere İskenderiyeye (o giden Seyfi ve Hasan Beyler bugün şehrimize gelmişlerdir. Seyfi ve Hasan Beyler tetkikle - ri neticelerini bir raporla Vekâlete bildirmişler, ayrıca da izahat ver - mişlerdir. Raporun tetkikinden sonra Vekölet bu hususta kararını Maarif Uekili tetkiklerini bitirdi ANKARA, 30 (Telefonla) — Bir kaç gündenberi Yozgat ve havg- lisinde tetkikatta bulunan Maarif Vekili Abidin Bey Kayseri trenile bugün şehrimize dönmüştür. Maliya Vekilinin mezuniyeti ANKARA, 30 (Telefonla) — Maliye Vekili Fuat Bey yakında 15 gün için mezunen İstanbula gilecektir. Eylül ayında -34,044 doğum 79,470 ölüm kaydedildi ANKARA, 30 (Telefonla) — Yeni nüfas kanununun — tatbikına başlanılan eylül bir tarihinden bug üne kadar 34044 doğum, 19410 ö - lüm, 7654 evlenme kaydedilmiştir. AF kanununun neşrinden bugünç kadar 2,714,618 doğum; 1 mil - yon 586,117 ölüm, 848,695 evlenme kaydedilmiştir. Firdevsinin bininci yıldönümü dün Ankarada kutlulandı ANKARA, 30 (Milliyet) — Büyük İran şairi Firdevsi'nin bininci yıldönümünü kutlulamak için bugün Halkevinde bir toplantı yapıldı. Saat on yedi buçukta yapılan toplantıda ilim, edebiyat, matbaat münte- sipleri, meb'uslar ve İran Büyük Elçiliği erkânı bulunmuşlardır. Firdev- si'nin hayatı ve Şehname hakkında Maarif Vekili Abidin Bey tarafın - dan bir nutuk söylenmesi mukarrerdi. Fakat Maarif Vekili Yozgat ha - valisindeki tetkikatından geç döndüğünden hazırlanan hitabeyi Maa - rif Vekili namına Ankara Erkek Lisesi Müdürü Necmettin Bey oku» muştar, " Kiaabödün #öara penil sa seri başlamış vw dnseillere çay v8 pasta ikram edilmiştir. Bu toplantı ya büyük bir ehemmiyet veren Mas rif Vekili toplantının sonlarına doğru Halkevine gelmiş ve bir müddet kalmıştır. Yeni İzmit Valisinin tetkikleri ADAPAZARI, 30 (A. A.) — İzmit Valisi Hasan Faik Bey “dün şehrimize geldi. Hendek, Geyve, Karasu ve küzamız kaymakamlarının iştirakile bir toplantı yapıldı. Toplantında vilâyet işlerini görüşmüşler ve hep birlikte vilâyet yollarını, taşocaklarını ve kurutalma ameliyesi verecek « LARIMIZ |) İ bin 133 otomobil vardı. Bu arabaların yapılan Gövercin gölü bataklıklarını Lüzumsuz evrak yok ediliyor ANKARA, 30 (Telefonla) — Res- mi evrak ve defterlerden lüzumsuz o- lanlarının se suretle yok (edileceğine dair olan nizamname devlet şürasmca tetik ve icra vekilleri heyetince tasvip, olunmuştur. Nizamname (muhtelif vekâletlerin lüzumsuz olan o evrak ve defterlerini kümleri havidir. Netekim Polonya'da 1 kânunsani 927 senesinde 16,500; 1928 senesinde 22 bin; 1929 senesinde 29,500; 1930 se- nesinde 37,000; 1931 senesinde 29 bin 500; 1932 senesinde, 28,000; 1933 se- nesinde 25,245; 1934 senesinde de 26 bir çoğu Silezya'da mevsii bir halde bulunmaktadır. Varşova'da 155 hişi- ye bir, Polezya'da 5,040 kişiye bir oto:|, mobil isabet etmektedir. Bu vaziyet bir müddettenberi Polon ya zimamdarlarını fevkalâde meşgul etmektedir. Memlekette otomobil sana- yü vücuda getirilmesi için defaatla ya: | pılan teşebbüsler, muvaffakıyet verme miştir. İsviçredeki Satrer otomobil fab | rikası Polonyada bir fabrika yapmış, | faakt ancak Polonya hükümetinin mad di yardımı ile mevcudiyetini idame et- tirebilmiştir. Bundan bir kaç sene ev vel Polonya hükümeti, Polonyada bir otomobil fabrikası yapılması için Ital- ya'nın Fiat fabrikası ile müzakereler» de bulunmuştu. Bu müzakereler mı vaffakıyet vermemiştir; çünkü İtalya- da 3,500 Zloti maliyet fiatı olan bir 0- tomebil imal edildikten'sanra Polan * yada 7,000 Ziotiye melolacaktı. Son zamanlarda büyük bir İngiliz fabrikasının Polonya piyasalarile al kadar olmasının teminine çalışıldı söyleniyor. Bu proje bundan çok daha geniş olan ve Polonyaya otomobil ithar | Jâti inhisarının bir ecnebi şirkete terkij tetkika gitmişlerdir. Ziraat bankasında ANKARA; 30 (Telefonla) — Zi- raat Bankası muamelâtı umumiye mü“ dürlüğüne eski munmelât müdürü Sâfi Bey tayin edilmiştir. Murahhaslar Bursada BURSA, 30 (A.A.) — Bugün par- Iamentolar konferansı murahhaslarn dan 21 kişilik bir grup şehrimize gel - di. Şehrin görülmeye değer yerlerini cezdiler. Geceyi burada geçirecekler ve yarın Mudanyadan hususi vapur - la döneceklerdir. Dünkü hava Sıfır derecei hararete ve denir se viyesine indirilmiş £ barometre bu sa- bah Saat 7 de 765,5, 14 te 767. Derecei hararet 7 de 15, 14 te 17. Azami de recsi hararet 19,5, asgari 13. Rüzgr yıldız ve poyrazdan esmiş- tir. Azami sürati saniyede 8 metreye çılemaşter, Sant 12 ile 14,30 arasında yağan yağmurun irtifa 1/5 milimetre. tamiri ve yeni yollar yapılması icap et- mektedir hi, bit yolların inşa edilebil - mesi, büyük bir istikraza mütevakkıf- tar Polonya matbuntı son zamanlarda bu projeden uzun uzadıya bahsetmek. tedirler, Bu yolların inşacsının bir İn- giliz müessesesi tarafından o deruhte edilmesi kuvvetle muhtemeldir. İngi- lizler bu sene zarfında Polonyaya iki defa ikrazda bulunmuşlardır. Bu su - retle Varşovada büyük bir mali kom» binezon yapılması mümkün görülmek. tedir. Yukarıda izah olunan monopol- ün Ford, General Motors ve Citroen müesseseleri arasında bir anlaşma ile | husul bulmasından bahsolunmaktadır. Polonya hükümeti Polonya için w - ve kuvvetli bir otomobil modeli vücuda getirilmesini istemektedir. Hü- hümet, otomobil fabrikaalrına Bergi ve gümrük tenzilâtı bahşedecektir. Le Journal de Commerce