16 Kasım 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

16 Kasım 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Boğan analar!.. Hemşireler? Bizbize konuşuyo. Tuz: Gazetelerde bir ananın çocu- u denize attığını okudukça, Ya yavrusunu boğmuş bir ananın mahkemede hesap verdiğini öğ - Tendikçe tüylerim ürperiyor. Ne - dir bu anaların soysuzlukları?. Ne- dir bu kadınların analık gibi en Ni duygulara karşı olan sağır - ei biz kadını iyi tanımıyo- Tuz, yahut onu hep güzel tarafın - dan görmek istiyoruz. Bu kusur, kadınlara karşı olan zaafı- mizin bir neticesi midir acaba?. Filozoflardan psikoloğlara, ro- Mancılardan doktorlara kadar her en çok erkeğin iyiliği, kötülü- ü, cani veya dahiliği üzerine söy- lerdir. Kadından ne için bu kadar az bahsediliyor?. Çok sevil- ra ve kıskanıldığı için mi aca - be anlamıyoruz, bari siz söyle- Yiniz: Neden bu analar yavruları- Ma boğarlar?, Ana kedi yavrusunu boğduğu #ibi mi acaba?.. Bunu dişiye karşı Zayıf olanlar sevginin taşkınlığı - Ra hamlederler. “O kadar seviyor Ri kıkancından yavrusunu yiyor, derler... Yanlış fikirdir. Kendi, yav Tüsunu yemez. Sadece boğar ve ba Zan başı dönmüş erkek kediler de bu Soğuntuya iştirak ederler... Ne için?... Tekrar yavru yapabilmek İçin mi acaba?.. , Anlamıyorum ve anlamadığım işin ürküyorum. Nedir bu anaların Yavrularına karşı zulümleri! ci bari akli uslu hemşireler! 2. Analara analığı, e r Re lar Bunu biz ler öğretmeye kalkarsak u; durma Ti amli ğimez ne si arr Lâkin analık öğ- mi, acaba, eğer tabiat bu duyguyu vermemişse! Elim bir ihtiyaç Bir elemli ihtiyacı burada yaz- Mama tanıdıklarımdan birisi fır - sat verdi. Ölüm hakkın emridir. Hiç birimiz Bundan kaçamayız... Müstesnası olmayan bu yegâne ve büyük kanunun önünde eğilmek « len başka çare yok? Bununla be - taber gidene acımak ve gitmekten Sekinmek insanlığın yaradılışı icap larındandı rn başında gömmek işi gelir kiz Bunun sözü bile bana acı geliyor. İle bu işin bir güç tarafı varmış; Himdiye kadar bilmiyordum: Cu - Ma günleri veya perşembe akşam- ları vefat edenlerin cumartesine lar defni mümkün olmuyormuş. cenaze malzemesi satanlar Sema günü kapalı imiş... Fazla taf | vermiyorüM. Böyle bir halin Berek acı sahibi aileyi, gerekse ölü Yü ne halle;e koyacağını az bir dü- ile derhal tahmin edebilirsi- Acaba bu dükkânlar cuma ka lan - vergisiz » istisna edile- poz mi?., Istanbulda bulunan bu İon dükküne bödebe cama mü. Madesi verilmesi, hattâ onları, cu- ları açık kalmaya mecbur edil- leri belediyeye pek zor mu ge - FELEK “İŞ Bankasından alnan cetveldir) 15 T. Sani 934 KAKŞAM FİYATLARI İKRAZLAR TANVILAT, ir s0 190164 349594 1048.25 Prağ bulgeat pasakova «205 1206 1TSO yüzz NUKUT ei Yayma (Satış) ÖKONOMİ Tütün satışı Rek oltenin üçte ikisin» den fazlası satıldı Gelen haberlere göre, bütün Ege mmtakasında mevsim başlangıcından » beri satılan tütün miktarı 8 buçuk mil. yon kiloyu geçmiştir. Buna mazaran, rekoltenin üçte ikisinden fazlası atık miş demektir. Tütün fiatları bir çok mmtakalar da yüzde 40 — 70 nirbetinde fazl laşmıştır. Türketisin yaptığı tetkikler geri kalan dört milyon kilo tütünün az | bir zamanda satılacağı kuvvetle umul - maktadır. Yumurtaların kontro'ü Yumurta ihraç nizannamesinin tat bikatı dolayısile başlanılan hazırkıklar bitirimliştir. Şebrimiz tcaret odası, raç limanlarında teşekkül eden komis- yonlar için lüzumlu olan o malzemeleri Dömini ve bunlar dün sevkedilmiş - AR komisyonda, hava boşluğunu öl- gecek aletler, lâmbalar ve daha bazı malzeme bulunacaktır. Harice sevkedilen yumurtaların kon- | #rolana önümüzdeki perşembe günüm - den itibaren başlanılacaktır. Alyon mukave esinde tadil edilecek hükümler Türk - Yuğoslar afyon mukavele - sindeki bazı hükümlerin tadili için a- yım 25 inde Belgrada gidecek olan he- yete İktisat vekâleti müşavirlerinden Halden Bey de iştirik edecektir. He- yetin gelecek hafta zarfında elmesi muhtemeldir. Prag ticaret mümessil Prag ticaret mümessilliğine tayin edilen Cemal Ziya (o Bey, bir iki güne kadar şehrimize gelerek yeni vazifesine hareket edecektir. Yunanlılarla ticaret Ankarada imzalanan yeni © Türk - İngiltereye ihracalımız Yapılan tetkiklere göre, içimde bu- lunduğumuz © senenin ilk altı ayında memleketimizden İngiltereye 378 bin ingiliz liralık mal ihraç edilmişti Buna mukabil, ayni müddet içeri, de İngiltereden iyeye yapılan halât 307 bin İngiliz lirasını bulmak tadır. Bu ,oçen yılın ithalatma nazaran 7. İngiliz lirası noksan dır. Aydırda za:tin kooparalili Aydın zeytin müstahsilleri ve fahri katörleri zeytin istihsal ve satış koo - peralifi namı ile bir kooperatif teşkiline karar Aralarından seçtikleri bir heyet koo- peratifin esas mukavelenamesini ha - zırlamak üzere işe başlamışlardır. İhtikâr komisyonu. bir karar . Kontenjanda değişiklik Fil, deniz aygırı, kerkedan dişleri i- le şimşir, abanoz, demirhindi, peresenk ağaçları kerestesi kontenjan kararna - mesinin serbest listesine alınmıştır. İa y.d.n çesilmeyen malar Ankaradan verilen malümala göre, mayıs sy zarlışda italyan kontenjan - larmın tevzii sırasında bedelleri yanlış- lıkla! Cumburiyet Merkez Bankasına ya- trip ta sıraları gelmediği için çeki İemiyen malların sıralarına bakılmak» sızın geçirilmesine müsaade edilmiştir. İzmir 1935 Uusler pinayırı ANKARA, 15 (A,A.) — Şehrimiz de bulunan İzmir belediye reisi dol- tor Behçet Salih Eey İzmir uluslar a- rası panayırının 935 yılı hazırlıkları &- çin yüksek makamat ile temaslar yap- muşta, Bu hususta faaliyette bılummak ü- zere Türkofisle derhal faaliyete geçile- Sovyet hükümeti 1935 İzmir ulus - primi arası panayırına yesmen İştirik ceğini şimdidea bildirmiştir. Yabancı - lardan hususi müracdatlar da vardır. R Ramazan hazırlığı ile Beyant camiinin Demi na çalışılmakta » dır. Vali muavini Yalovaya gitti Vali ronavini Ali Rıza Bey, bazı iş- lerin tetkiki için Yalovaya gitmiştir. Yeni iie paralar Meni gümi arm basılması iş- leri müdürü Halit Bey, pazar günü mektedir. Yeni paralar en çok bir haf taya kadar piyasaya çıkarılacaktır. Doktor Cemal Bey geldi Bir müddettenberi Ankarada bulu- nan fırka İstanbul vilâyet idare heyeti Bey şehrimize dön- hareket | Ke İLLİYET CUMA CEMİYETLERDE Kadın hekimleri Toplandılar Türk kadınının sıhhati ile alakadar mevzular üzerine tebliğler yapıldı Türk doğum ve kadın hastalıkları hetirl-r: bi liti hükümetçe tasdik e- 'de reislik yapam. yacağını söyliye rek istifa etmiştir. Bunun üzerine tek rar heyeti idare intihabı yapılmıştır. Reisliğe ittifakla | Üniverstie kadın hastalıkları seririyatı profesörü Tev- fik Remzi Bey, kâtibi ğe do. çent Niyazi Müştak, o muhasipliğe de Naşit Beyler seçilmişlerdir. Profesör Piman da fahri resliğe imtihap edil. miştir. Bilâhara reis profesör o Tevfik Remzi Bey söz almış, kendisine göste. rilen itimat ve teveccühten dolayı te- şekkür ettikten sonra cemiyetin müs- takbel mesaisinden bahsederek ezcüm le demiştir ki: — Bütün meslektaşlarımız! ve pran siyen hekimleri birliğin aylık ilmi toplantılarına davet edeceğiz. Bu su. — Türk kadınım: * sıhbatile alâka. Tevfik Remzi b. beril fade etmeleri kolaylıkla temin oluna. caktır. Maksadımız Türk © annesinin sıhhatini ve milli kültürünü yükselt » mektir, k lif ilmi tebliğler yapılmıtşır. Bu me - yanda şunlar vardır: ALI ESAT B.: Tamiri imkânı olmu. yan geniş bir mesane hasurunda muvaf. fakiyetle yaptığı Coffrey ameliyesinden bahsetti ve hastayı taktim etti, AHMET ASIM B. : Ameliyatla çi kardığı üç meme kanserini gösterdi, Bunların hususiyetlerini anlattı; ve dei 1 kanserinin hali hazır tedavisi hak. kında izahat verdi. HADI İHSAN B.: Luteohurmon; İİ tedavi ettiği üç gi kanama vakasının. söyledi ve hormon toda- visinden bugün edilen istifadenin dere-/ cenini anlattı. NURİ SULEYMAN B. : Dört muh. telif kusuru olan yedi buçuk aylık bir çocuk gösterdi ve bunun doğumda yap- tuğ müşür anlatı. Bu vakalar üzerine yapılan feni yü- » Besim Omer Paşa, ile Ke- mn Tevfik, AG Eca, Akt Asan, Orhan Tahsin, Hadi Ihsan, Nuri Süley- man, Şerif ve Behar Beyler iştirak etmiş- tir, BELEDİYEDE TESRİNISANI 1934 Bulunan Kafatası Eski tıbbiye talebesine ait olduğu anlaşıldı Alhırhapıdaki ev ve Cemil Bey Ahırkapıda gümrük memurlarından Gemil Beyin evinde bir kafa tası bu - lunduğunu ve tahkikata müddelrmumi muayimlerinden Ekrem Beyin vaziyet ettiğimi yazmıştık. Alemdar komiserliğince evde yapı lan tetkikat neticesinde bu kafa tasınm ski bir zamana ait olduğu vo bu evde vaktile tabbiyelilerin oturdukları ve ka- fa tasları üzerinde tetkikat yaptıkları anlaşılmıştır. Kömürlükte yapılan tetkikattan da &ski bir cinayete sit ize tesadüf edilme miştir. Çocuğun üzerine düşen demir Fenerde hurdacı dükkân önünde a- rabacı Rifat efendi tarafından istif e- dilmekte olan hurda demirlerden biri 0- rada oynamakta olan 6 yaşmda Fuat Beyin oğlu Naim ismindeki çocuğun ü- zerine düşmüş ve başından sna sebep . Haldı hırsız Sebze haline hırsızlık maksadile gi- ren Nuri ismindeki şahıs hal bekçisi ta- rafından yakalanmıştır. Hırsız Sebze halinde oturan Hasan efen - dinin 7 lirasını çalan Cafer oğlu Hüs- zabıtacn yakalanmıştır . © oYumruk yumruğa Köprünün Kadıköy iskelesinde Hey- beliada vapurunda yağcı Bahri ile ay- ni vapurda çalışan Mehmet Ali e fendiler arasmda kavga çıkmış, Bahri dendi yumrukla Mehmet Ali Efendi. yi dövmtüştür. Apartımanda yangın Beyoğlunda saat İ9 raddelerinde bir apartıman - dan yangın çıkmış ise de söndürül - müştür. Periye bankasına olan borç işi de halledildi Şehir namına Başvekil Hz. ine, Saraç- oğlu Şükrü Beye teşekkür edilecek Bisiklet sahipleri de imtihana tabi tutulacaklar İstanbul umumi meclisi dün öğle - den sonra saat 15 te toplandı. Birinci reis Vekili Sadettin Ferit Bey geleyi ara Mustafa zade Ahmet Be ların da tıpkı otomebil şoförleri gibi imühana tâbi tutularak, vesika al - tezkere okundu. Bu tezkere Bütçe en cümenine havale edildi. Belediyenin borcu Müteakıben Perrier bankasmdan 1913 senesinde yapılan istikrazın ö - denmesine dair olan ve hâmillerle son yapılan mukavelename mazbatası ©- kundu. Azadan Esnaf bankası müdü- rü Hamdi Rasim Bey iğne mukave lename hakkında izahat verdi. Borcun Fransız frangı ile ödeneceğini vini pi noksan ödenecektir. 1913 - 1934 sit faiz pre vi Belediye, senede 153 bin lira © ödemek suretile on senede Gazi enstitüsüne ta - lebe alınıyor , Maarif vekâleti Ankarada Gazi ter- enstitüsünün. Müsabakaya altı senelik © muallim mektebi mezmlarile lise mezunları ka- bul edilecektir. İmtihan şartları maa- rif müdürlüklerine bildirilmiştir. Ka- bul edilen talebe tahsilden sonra orta mektep muallimi olacaktır. Hudutları yanlış gösteren haritalar yin lim kei ele memleketi. miz hudutlarının yanlış gösterildiğini, ve binasnaleyh haritaların değiştirilme- | sini bildirmiştir, MAHKEMELERDE Hırsız mı, İftiraya mı uğramış Naciye Hanım mahke- mede neler söylüyor Küçükpazarda Halil Efendinin dük- kânmın içinde yakalanan Naciye hani- mın mukilyemesine dün ikinci © ceza mahkerilisinde bakılmıştır. Naciye Hanım dükkâna hırsızlık yapmak için girmediğini — söylemiştir. Iddiasma nazaran Naciye hazmı Halil dendinin karısı ile dargınmış. Bir ak- şam düldtânunin önünden geçerken Har Bl efendinin karısı dülkânm © kepen- gini açarak kendisini içeri çağırmış ve kardeşine varmasmı teklif etmiş, Naci- ye hanım da teklifi kabul etmemiştir. Bunun ürerine Halil efendinin ka- rsi ortadan kaybolmuş, Naciye hanım içeride kalmış, oradan da bekçi geçi- yormuş, hemen hırsız var diye haykır. mışlar ve Naciye hanımı dükkânin i- çinde yakalatmışlarmış. Naciye « Hanımın kendi iddiasında kalan bu hile ve iftira şekli © zabrta tahkikatında sabit olmamıştır. Naciye hanım mevkuftur. Muhake- mesi şahit celbi için başka güne bira kılmıştır. Yatmak için girmiş Hasan ve Hüseyin diye iki isim ta- siya bir adam Mehmet efendinin e- vine yirerek bırsızlık yaparken yaka- lanmış, adliyeye verilmiş ve ikinci ce za mahkemesine sevkedilmiştir. Dün ikinei cezada o muhakemesine başlanılan iki isimli adam eve hırsızlık maksadile değil, yeri yurdu olmadığı için yatmak maktadile girdiğini söyle- miştir. Muhakeme şahit celbi için baş- ka güne bırakılmıştır . Kadına söz atmanın cezası Komünistüik propagandası yapanlar s1. yapmak. Bir dilenci Eelediyo hiz- metinde kullanılacak mahküm olanların vazgeçtikleri görülmektedir. ç Tarı davası “ir kaçakçı mahküm oldu Dün dokuzuncu ihtisas mahkemesin- de esrar satmaktan suçlu, Tahtnkalede kahvecilik eden Abdullah o Çavuşun muhakemesine devam edilmiştir. Abdullah Çavuş dört ay hapse ve “ ağır para cezasına mahküm © Eczaya narh Komisyon toplantısını ayın 24 üne bıraktı Eczaya ve ilâçlara konulacak nar- hı tesbit etmek üzere era bir komisyon toplanacağı ver - miştik, Dün Sıhhiye Vekâletinden kadariara gelen bir emir, yarın top lanması mukarrer komisyon içtima: - nm ayın 24 düne ğını bie miştir. Bu itibarla şehrimizden gide cek murahhaslar hareketlerini tehir “ mişlerdir. Narlı komisyonuna stan - bul eczacıları ve farmakoloğlar bir - liği namma Necip, Cevat, Hasan, zametlin ve Hüseyin Hüsnü, Ankara eczacıları namına da Muzaffer ve Hüsnü Beyler iştirak edeceklerdir. Ayrıca İzmirden de bir murahhas yi- decektir, Narh komisyonunun mesei - İ söon beş gün kadar sürecektir. Günümü» mean . mesi Moda kelimeler Kelimelerin de birer modası var - « Zaman zaman mütemadiyen şu yi bu kel'meyi işitirsiniz. Her yer- de ayni fıkranın tekrar edildiğini du- in o kelimenin her mânayi ifade et - İşten anlayan da anlamıyan da eyi diline sakız gibi dolamış - Lüzumlu lüzumsuz söylenen ve hat- tâ bazan herhangibir noktai nazarı is- .. etmek için bir delil olarak ta kul- e devrin, her senenin kendisine mahsus kelimeleri vardır. Meselâ 1924 senesinden sonra daima duydu- ğumuz (kriz), (buhran) kelimesi, © tarihten beri her yerde sık sık tesadüf edilen kürklü mantolar gibi moda ol- muştur, Kadın erkek, çoluk çocuk tıp hi yo - yo oynar gibi bu kelime üzerin- de oynamış, buhran kelimesi, beş kıta üzerinde herkesin kolaylıkla an- layabileceği fakat bir türlü mânasına nüfuz edemiyeceği bir parula haline & — — Dünyayi felâkete götüren hriz- ir, — Krizden dolayı herkes sıkıntı içinde... — Bu kriz zamanında fazla para harcanamaz... —— Bu kriz zamanında fazla istihsö lât yapılamaz... — Krizde hezaplı hareket etmek lâ zımdır. — Krizde vaziyet fil — Kriz bilmem nesi Böyle olar... Kriz, Kriz; Kriz... kadar çok duyduk,” ki nihayet (Kriz) i duyduğumuz zaman siinrlerimize kriz selmeğe başladı... Evet krizin geçmesi için tıpkı top- layan bir yara gibi zamanını bekleme si lâzemd. Hiç bir pansıman, hiç bir ilâç buna kâr etmedi... Dinledik... Fa- hat bunu beklemekten artık usanç gelmişti. Onun için daima heyecanda ve tehlikede zevk alan beşeriyet bu kelimeye yeni ihtilâtat aradı; kris yalniz ilemezdi. Hem insan - lar bunu duya duya © manda Artık bundan heyecan da. Onun iş için eski şike Ba yama bakıldı ve tarihten yeni bir kelime alındı: Harp... Harp tehlikesi Avrupayı bürüdü. sy karardı. Fırtına başgöste- GGek li belirdi... Evet filhakika alâmetler çoklu. ri bunların mühim bir kısmı atla - Avusturyada M. Dollfuss'un öldü- rüldüğü zaman, Italya hudutta tahşi- dota başlayınca: — Eh dediler... Artık bu sefer harp muhakkak... Derken. in lal NE matı hatledildi. Bu sefer har; özde di, düşünenler oldu. — © >isde yüz diye Asap gerindi. Vaziyet nazikti, Fa - hat hüsnü niyet galebe çaldı, ve derz atlar dağıldı, Derken şimali Epir'de Arnavutlar Yunanlıların üzerine tazyikler yapma ğa başladılar. Ti slzylekii dre; fena bir şehi RM Ri — Bai verecek diye em dişe başladı. Ba herkesin gözü Sarre üzerin - Riske yaklaştı, Bu küçücük töp « yak parçası Almanyaya mr gidecek, Fransaya mi geeçesk, kimse Almanla; çalışıyor. Fransızlar çalışı - yer, Fransız hududunda tahşidat ya - pıldı. Eğer bir kargaşalık olursa Fransız asherleri çağırılacak. Fahat | bu takdirde acaba Almanlar rahat da zacakla İP Mİİ — Herhalde Sarre bir harp doğu » racak gibi görünüyor... Almanyada 309 bin tam teçhizatlı asker tetik üs- tünde duruyormuş. Kargaşalık mu - hakkak... Bu Bu yayi öyle zannedildiği gibi sessiz sadasız olmayacak, Fakat br harp patlayacak olursa o zaman dünyanın hali ne olur?.. Evet bir harp patlaması çok ihti « mal dahilinde olab kolaydır. le bir harbin mesuliyetini üzerine labilecek bir memleket yi damar vi . mek pek o kodar kolay değildir. bakalım se gerine belki Bi ki toprak emeller Fakat bunun ya Buna mek rağmen gene len bahse- diyoruz. Her tarafı karanlık görüyo- ruz. Kulaklarımızda s'lâk sesleri şim diden çınlıyor. Çünkü: Harp kelimesi modadır. Ve herkes bunu kullanıyor. Mümtaz » FAİK Şark Demiryo! ları komiser vekilliği ak demiryolları kumpanyası nez Nafın komiseri Feik Bey'in İçim nihayet verilmişti. Faik B., vekâletle temas için Ankaraya git miştir. Yerine vekâleten hat komiseri Salâhattin Bey tayin edilmiştir. Dün sabahki «iş Dün sabah limanda kesif bir sis ta Feri mi e z leri intizamsızlığa işi esnasında bulunan bazi düdükler çalarık yerlerini belli etmiş. ler, her hangi bir kazaya meydan ve rilmemesi için tedbirli davranmiğler - “Alşam üzerine doğru özktâr aff bir sis tabakası peyda © olmuş, fakat Seyri sefere sekte vermemiş.