29 Kasım 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

29 Kasım 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Ağacğlunun sözleri... |, Ağaoğlu Bay Ahmet bilgili ve Mğerli bir kişidir. İçtimai ilimlere Yazıları ve fikir münakaşaları gezimizi alâkalandırır ve onu oku- Son zamanlarda bu değerli Ba (Cumhuriyet) de bir dizi Makale yazarak bizim içtimai gi - “iyatımızı analiz ediyor... Bu ara- “R, bundan birkaç gün evvel (spor Meselesi ) başlığı altında bir yazısı Bu yazı baştan aşağı spora Rika, nd , Üstat Ağaoğlunun biribi- iylettiği söz- İlden Birkaç cümleyi Şuraya ge- mai lâ Hanım — Spor hakkındaki Mine ea elerinizi bilmek isteriz. Son za- Barlarda gençliği bir spor düşkünlüğü N Herkes ona koşuyor, mektep 2 hmal ediliyor. o Buna ne ? | Cevdet — Son otuz, kırk vene | Manda Mm baştan başa sa Mi bu düşkünlük bizide içine aldı. Bağlık hep oraya doğru ukeryor. Öğ- ve bilgi hevesi © kesilmektedir. ileket gençliğinde göze çarpmaya ağiyan muwaftakıyetsizliğin zorlu &€- inden birisi debu olsa gerek- a Gördünüz ya! Ötedenberi bazı elli mahafilde ileri sürülen bu üşü Ağaoğlu da kendine mal Yazısının sonuna doğru spo karşı olmadığını fakat peynir “mekle beslenenlerin spor yap - Maları doğru olmadığını ve bizde laki gibi açık havaya ihti- olacak kadar sıkışık ve hava- yö şehirler bulunmadığını söylü - ir. Gönül istiyor ki herkes bildiği İlerle uğraşsın. Ağaoğlu'nun yıl- danberi yazdığı birçok makale- rini, sosyolociye, esasi hukuka sir yazılarını bir çırak gibi okur İN ses etmezdim. Lâkin bu sefer- 4 Yazısına cevap vermek ve yanıl- “Bını söylemek isterim. Çünkü 18 müyon nüfusu olan Türkiye- e spor ancak sayılı birkaç şehrin Yüzlerle gösterilebilecek gençleri Uwafından yarım yamalak yapıl - Maktadır. Bunu, Türk sporunu hor Börmek için yazmıyorum. Böyle Ür sey yapamam. Çünkü yıllardan Deri bu yolun yolcusu ve bu bina hin yapıcısıyım. Türkiyedeki bü- Sn etlet adedinin İstanbuldaki | oktorlardan daha az olduğunu 5 inanır mıstnız? Gençle- Ji Salışmadan ve öğrenmeden alı- İoyduğu söylenen sporun mektep- lerde yapılmadığını ve mektepli - | lerin hiüplere girmeleri de yasak “lduğunu tabii Ağaoğlu Bay Ah - ni bilmezler. Bugün gençleri ne | İer gün adetleri eksiliyor ve çok- ları biribirile birleşip canlarını kur istiyorlar. Gönül isterdi ki; Ağaoğlu bu kğisında Leylâ Hanımın sordu- >— Spor hakkında ne düşünür - #önüz... Sualine: 47 Valiahi ben o işle uğraşma Şen. Onun için bir şey diyemem. İemeliydi... Bu satırları bitirmeden Ağaoğlu | Üstadımıza birşey sormak isterim: | Peynir ekmekle beslenenlerin spor Yapmaları doğru olmazsa, ayni su- file beslenen bir gencin tam bir 1.ilikle ders öğrenmesi kabil o - er ma?, B. FELEK (İş Bankasından alman cetveldir) * 28 T. Sani 934 AKŞAM FİYATLARI TAHVILAT Rahim 1150 An, Mümessli 4940 Az. Tekil 4 4515 As Tabii MU İSTKRAZLAR ir dahili 5480 Müz ona 10 $ Reji kuponsuz 10 $ Telefon ATLARI Prağ Belgrat Moskova ie EK FIY ie 62850 Min i İ miştir. Darpbamede basış devam et- Altan Mecidiye e ÖKONOMİ > Gönderilmiyecek Zeytin ihraç nizmnamesi de yakında çıkıyor İhraç maddelerimiz için Türkofisin- —- sizenmasneler, dış piya- salark ulu orta mel gönderilmesinin ö- üne geçmekte, Türkiye emahısulünün | yabancı ellerde iyi tanımmasıfla çok ya ramaktadır. Epey zamandanberi tatbik edilmekte dan İmdik nizamnemesi, çürük bozuk mal gönderilmesinin iyiden iyiye önü- we geçmiş, alıcıları bir hayli memnun barakımışlır. On gündenberi tatbik sa basında bulunan yuzmurta ihraç mizam- amesindeki sekı kayıt ve şartlar da, | i gelir getiren bu memleket maheu - Hümün tam değerini karşılamak ve Türk | enalını tanıtmak balımımdan verimli bi- | tümlere erecektir. Türkotisin, yerli O mahsullerimize dış pazarlardaki rağbeti arttırmak ül- küsile hazırladığı (zeytin ölraç mizam- | namesi) de yakında son biçimini ala - | caktır. Ticaret odası meclisi, önümüzdeki toplantısında ba mizammame projesini gözden geçirecek ve tetkilder & yapa- caktır. Oğrendiğimize göre, zeytinciliğimi sin inkişafı yalunda bir çok mühim ©- saskarı taşıyan bu nizamname ile zey - Ginlerin olmadın evvel toplanması ve küfe ile gönderilmesi yarak edilecek: tir. Zeytin toplama vakitlerinin tayini, mahallin en büyük mülkiye âmirlerine, berakalacaktır. Projede | Gemlik, Mu- danya ve Bandırmann zeytin ihraç is- kelesi olarak kabul edilmesi öne sürüle mektedir. Bu arada, zeytinlerin fıçı i- le nakil ve sevki ama şart koşulacak, bütün bunların kontrolü tceret odala- vina birelulacaktır. Bulgaristandan üzüm ihracatı Bulgaristanm bu seneki yaş üzüm satışları 3,700 vagonu bulmuştur. Ge çen yıl, iki bin vagon sevkiyat yapıl « dığına göre, arada bir hayli fark var. dar. : Samsunda tütün satışı Gelen haberlere göre, Samsundaki tütn ontışı epice hararetli bir vaziyette 55 - 110 kuruş arasında muamele gör“ müşlerdir. Almanya ceviz alıyor enli Si miktarda ceviz çekmeğe O başlamıştır. Halta içerisinde yabancı memisketle yldu ve 24 ton iç ceviz biralık arpa da 3 kuruş amele görmüştür. Yedi gün içerisinde amsbtelif iskelelerden şehrimize 543 ton mal gelmiştir Yuyoslav;zdan aldığımız Içinde bulunduğumuz yılın ilk altı ayı içinde Yugoslavyadan memleketi- mize 903,888 dinar değerinde 731 ton amal ithal edilmiştir. © Ağız sazları Getirilecek dört müte- kassısa haber gönderildi Konservatuvarda ağız sazları için yeniden dört mütehassıs getirilmesi evvelce kararlaşmış, fakat bazı sebep lerden dolayı bundan vazgeçilmişti. Yeni musiki çalışmasında fikirlerin - den istifade etmek için bu mütehas - sısların getirilmesi doğru görülmüş ve kendilerine haber gönderilmiştir. Bu haber üzerine mütehasarslar birkaç gü ne kadar İstanbula gelceklerdir. Mi tehassmlar Şehir bandosunda ve kon- servatuvarda hocalık yapacaklardır. Gümüş liralar Yeni basılan gümüş paralar cumar. | tesi gününden itibaren © ellerde dolaş- maya başlıyacaktır. İzmirde ve İstanbulda paraları Mer- kez Bankası, Ankarada da umumi ma- Biye vezmesi dağıtacaktır. İzmire miktarı kâfi para gönderil mektedir. Yeni paralar gayet zarif ol- muştur, Yalova - Bursa yolu Yalova ile Bursa arasmdaki yolun İstanbul vilâyetine ait kısmı birkaç güne kadar yeniden tamir edilecek - ür. Bu yol için İstanbul vilâyeti tah- isat vermiştir. ER m Mide, Barsak ve Karaciğer rahatsızlıklarına AFYONKARAHİSAR MADENSUYU 9019 BELEDİYEDE Istanbulun Yeni plânı Jüri heyeti önümüzdeki ayın onunda toplanıyor Şehir plânını hazırlamış olan mü - tehassısların plânları Jüri heyeti ta- rafından tetkik edilecekti. ., Şimdiye kadar araya giren muhte- Mi işlerden dolayı bu heyet toplana - mamış ve plânları tetkik edemeiştir. Jüri heyeti önümüzdeki ayın 10 un da fevkalâde bir toplantıya davet e - 'dilmiştir. Bu toplantıda jüri heyeti plânları tetkik edecek ve kararmı ve- recektir, Tamir, tamir, tamir Unkapanı köprüsünün yeniden ta- miri kararlaşmıştır. Unkapanı köp: sü için belediyeden 60 bin lira tahsis edilmişti. Bu para tamamen harcedil- miştir. Bu sene yeniden 40 bin lira tahsi. sat verilmiş ve köprünün tamirine baş üzere tertibat alınmıştır. Köprü yeni tamir ile üç sene daha dayanabilecektir. Esasen üç sene 30n- Ta Gazi köprüsünün yapılmasa baş- lanacaktır. Mektep isimleri Kültür bakanlığı tara- fından değiştirilecek İstanbulda ve memlekette b: tepler Şemsülmekâtip, Feyz bancı isimler taşımaktadırlar bakanlı tanbuldaki i ve hususi mektep ad larının değiştirileceği ve yeni isimle - rin bakanlı! rafmdan verileceği bil. dirilmiştir. Hukukta dışarda işi olan talaba 31 Kânunuevvelden tibaren Hu - kvk fakültesi 2 ve 3 üncü smflarmda bulunan talecblerden dışarda işi ol larm ameli derslerini 8 - 9 arasında maları kararlaşmıştır. İşleri olma; talebe öğleden sonra derslerini yapa caklardır. Yoklama imtihanları Hulsuk fakültesinde yoklama ir tihanları yapılmağa başlanacaktır, İlk imtihan İktisat ve usulü hukukiyedir. Başmuallimlera sa'âhiyet Nik mekteplerdeki başmuallimle - re salâhiyet verilmesi kararlaşmıştır. Başmuallimler derslere daha fazla gi- rerek muallimlerin vaziyetini kontrol edecekler ve raporlarmı Maarif Mü- dürlüğüne vereceklerdir. Köy mektepli rini teltiş Maarif müdür muavini Bay Nurul- lah ile Bay Adil dün köy mektepleri- ni teftişe gitmişlerdir. Müfetişler cu - martesi İstanbula döneceklerdir. ia Saylav seçimi Seçim defterleri hemen bir çok yerde hazır Saylav (mebus) seçimi için İsta: bulun muhtelif kaymakamtıkları hı zırlıklara devam etmektedir. Şimdiye kadar birçok semtlerde seçim defter- leri hazırlanmış ve kaymakamlıklara" da gönderilmiştir. Ancak bazı kayma- kamlıklar mıntakaların genişliğinden dolayı seçim defterlerini tamamen zrlayamamışlardır. Defterler tamam - dan gelen bir haberde İs - | landıktan sonra seçim için emir gelir. | gelmez çalışmağa başlanacaktır. İNHİSARLARDA Afyon Konuşmaları Malımızı mutlaka de- ğerinde satacağız Türk - Yugoslav afyon mukavele. sindeki bazı hükümleri değiştirmek i- çin Belgratin yapılacak toplantıya gi- decek heyetimiz bu cumartesi günü yo- la çıkacaktır. Belgratla yapılacak görüşmeler mü- masebetile, dün uyuşturucu mmddeler inhisarı idare meclisi bir toplantı yap- mış ve bazı kararlar almıştır. "Afyon inhisarı umum müdürü Bay tir. Orta Avrupaya Gelen seyyahlar Memleketimize de uğ- ramaları için teşebbüsler yapılıyor Şehrimizdeki seyahat acentaları Orta Avrupaya gelen seyyasların İs- tanbula gelmelerini temin için bazı | teğebbüslerde bulunmaktadırlar. A - İ centalar bu maksatla Balkan memle - ketlerine memurlar göndermektedir - ler. Bunlar Tür yahlara anlatacaklar ve hazırladık - İarı broşürleri dağıtacaldardır. Seyahat acentaları amma Belgra- da giden Bay Umadettin — Remzi Bel. graddan Avusturyaya, Macaristana ve Lehistana gidecek, dönüşte Romanya» ya uğrayacaktır. ilk seyyah kafilesi şubatta İstan - bula gelecektir. Gelecek seyyah va - purları arasında 25 trans atlantik var dır. Seyyah vapurların liman resmi ni vermiyeceklerine dair olan kanun İ Büyük Millet Meclisi ökonomi encü- meninde müzakere edilmektedir. Bu arada ilmi tetkikat için gelen gemiler 'de liman şamandıra ve rümorkör res- mini vermiyeceklerdir. Kanunun ya - kmda çıkması ümit ediliyor. Kurup fabrikası İle anlaşma Demir sanayiinin kurul- ması için bir anlaşma yapıldı Ankaradan bildirildiğine göre Krup fabrikasile hükümetimiz arasında mir fabrikasi kurulması için bir müd- dottenberi devam eden konuşmalar bit İ miş ve Maliye vekâletile Krup fabri - kası mümessilleri arasında bir muka- vele imza edilmiştir. Mukaveleye göre Krup demir fabri kasının tesisatını verecek, ayrıca üç se nede ödenmek üzere kredi de açacak- bar. Geceleri gazeteciler için bir tramvay Gece geç vakit işlerini bitiren ga - zetecileri evlerine göndermek üzere, ha | Matbuat Cemiyeti tarafından yapılan teşebbüsler üzerine Tramvay Şirketi gece saat bir buçukta, Eminönünden bir tramvay kaldıracaktır. Dün ve yarın Birkaç Fikir adamı var, Bir kenara ekilmişler kütüphaneler deviriyorlar. “İz, politika ve dedikodu ile dolup taşan hayatımıza biraz çeşni veren bu çalışkan adamlar hemen her haftanın Sonunda elimize değerli bir kitap su nuyorlar. (Dün ve yarın, tercüme külliyatı) adını taşıyan bu eserler içinde ö miye, edebiyata, tarihe, tiyatroya ait birçok değerli kitaplar var. Haydar Rulat ve Ahmet Reşit Beylerle arka- daşları frenk kültürünün analarını türhçeye çeviriyorlar. Bunlar on beş cilt hadar oldu. Satılıyor mu, okunuyor mu bilmem. Fakat muhakhah ki bugün olmasa bi- le yarın okunacaktır. Bu eserler şim- diye kadar hep dilimize doladığımız bir tahassüre cevap veren tercümeler- dir. Haydar Rıfat Bey on dokuz ve yir- minci asırlarda siyasi ve içtimai inkı- lâplara yol gösteren Bismark, Lenin, Stalin gibi yeni adamların nasıl yetiş- tiklerini, fikirlerini yürütmek içi yollardan gittiklerini birkaç cilt çin- de anlattıktan sonra Fransız edebiya- tna geçti, En son “Bazlac,dan (Le pöre Goriot )yu türkçeye çevirdi. Uzun ve ciddi bir emek o mahsulü olan bu eserlerin bugünün zevkine göre tatlı tatlı okunacağını pek kestiremem. Hattâ Ahmet Reşit Beyin (Racine) tercümelerinin rağbet göreceğini um- baba) aşağı yakarı Vi sinemalara da çevrilen (Sefiller)i yo- lunda bir eserdir. Yalnız bir devrin iç- tümai formunu ifade eder. Bundan ö- türü türkçeye çevrilen bu eserlerin da- ha ziyade yüksek fikir terbiyesi almak ihtiyacını duyanlara yarayacağını ka- bul etmemiz lâzımdır. Bir vakitler türkçeye çevrilen Ksa- viyenin, Sinkiyeviçin araba dolusu ki- tapları kapış kapış gitti, Bunları sala- | ta gibi hazmeden genç ve ihtiyar Türk kafalar: bugün ve yarın tercüme | külliyatının ağır eserlerine karşı ayni iştihayı gösteremiyecektir. Fakat he- ve edeyim hi biz bu eserleri i- lâç gibi biraz da kendimizi zorlayarak okumalıyız. Çünkü aburcuburdan do- lan kafamız değişmiştir. Yeni bir Tü kiye kurulurken onun kafasını da bes- lemek lâzımdır. Bunun için Haydar Rıfat Bey ve şürekâsı yılmadan, kurıl- madan bu işe devam etsinler. Onların hizmetini Türk karileri bagün olmasa bile yarın takdir edecektir. Burhan Cahit KOROGLU yede seyyahlara çok | kolaylıklar gösterilmekte olduğunu sey | MAHKEMELERDE Kocasını Zehirledi m 39 yaşında bir kadın muhakeme altında Dün ağır cezada yeni bir cinayetin duruşması yapılmaya başlamıştır. Suç lu Çatalcalı Rukiye isminde 39 yaşın- da bir kadındır. Suçlulara mahsus yer de bir jandarmanın muhafazası altın- da ve 3 yaşında bir çocuğu ile bera - ber oturmuştur. Bu kadın kocası Ah- medi zehirleyerek öldürmekten suçlu- ? Köyünde de iki çocuğu olan bu ka dın bakacak kimsesi olmadığı için 3 yaşmdaki çocuğunu yanına almış ve Tevkifhaneye onunla birden girmiştir. Dava kâğıtlarma göre, Ahmet siçan otu ile zehirlenmiştir. Rukiye kotası Ahmedi sıçan otu ile zehirledikten sonra Ahmet ölmemiş, 8 gün hasta yatmış, bu hastalık sırasında da ze - hirlendiğini anlayan biçare karısmdan bütün gün yoğurt istemiş, fakat kadın yoğurt vermemiştir. “Geçimsizlik yüzünden kanısı elile zehirlenen zavallı Ahmet sekiz gün zehir acısı içinde kıvrana kıvrana ağ- lamış, sonra kalbi durmuş, ölmüştür. Köyde de doktor olmadığı için gömül müştür. Ancak Ahmet öldükten sonra zehir lendiği etrafındaki dedikodu almış yü hümüş, iş Adliyeye dayanmış, Ahme- din kadavrası mezardan çıkarılmış, a çıldıktan sonra, sıçan otu ile zehirlen- diği anlaşılmen Rukiye de yaklanmış- br. Dünkü duruşmada şahitler dinle - nilmiş, fakat bunlar Rukiyenin koca» rlediğini görmediklerini, yal - koduyu duydukları söyle - ür. Duruşma başka şahitlerin esi için başka güne bırakılmış Ça'dı mı? “Büyük Karadeniz otelinde palto ve para çalmaktan suçlu Behçetin Sul - tanahmet sulh birinci ceza mahkeme- sinde duruşması yapılmıştır. Behçet mevkuftur. Şahiller parayı çaldığını görmediklerini, fakat paltomun bavu- İanda çıktığını söylemişlerdir. Behçet bütün bunları reddetmiş ve müdafaa göstermiştir. Duruşma bu - in başka güne bırakılmıştır. Polisi yaralıyan adam Icra tarafımdan uranfmakta olan Ahmet adir bir suçlu kendisini yaka- layıp icraya götürmekte olan polis Cemili bıçakla yaralamış, üstelik te söğmüştür. Dün üçüncü cezada Ahme din duruşması bitirlmiş ve bir sene bir ay hapis cezası kesilmiştir. Ahmet du- ruşma masrafını da ödeyecektir. Ağır ceza reisi değişiyor mu? Ağ ceza resi (o Azizin o Adana | ağır ceza reisliğine tayin edildiği söy- lenmektedir. 3 Temyiz mahkemesinde yeni azalar ğrendiğimize göre Hukuk fakül- tesi dekanı Bay Sıddik Sami ile Bay Ebülulânm temyiz mahkemesi azalık- larına tayinleri kararlaşmıştır. Toprak altında kalan kızlar Bakırköyünde bir ocaktan tebeşir çıkarırken sağlamlama işlerini yapma dığından dolayı iki kızın toprak altın- İ da kalarak ölümüne sebep olmaktan suçlu Hüseyinin duruşması dün ağmrce zada başlamıştır. Suçlunun avukatı Mustafa Nail Hüseyinin bu işte suçu olmadığını, sağlamlama işi yapılamı - yacağını, tebeşirin toprak yüzünde ol- duğunu söylemiş, Hüseyinin salrveril- mesini istemiştir. Ancak aşhitlerin hepsi dinlenmedi- gi için bu istek kabul olunmamış, mü- dafan şahitleri getirilmesi içn duruş- ma başka güne bırakılmıştır. Fırka kongreleri C. H. F. Rumelihisarı ocağı. yıllık kongresini 23-11834 cuma günü ak- tetmiştir. Komgrode — (Mektep binası, terkos çeşmeleri, yollar, ve tramvayın Bebekten Hisara kadar temdidi ve ©- lekirik fenerleri) gibi dilekler mevzuu bahsolmuştur. Yeni heyeti idare seçimi de yapıl- mış ve atideki zevat intihal kazan muşlardarı Bay Süleyman, Bay Sait, Bay Nec- emettin, Bay Mahmat, Bay Avni, mümes silliklere de; Avukat ve hazine vekil Bay Yusuf Nuri, Bay Süleyman se. çilmiştir. Kongre münmsebetile Kemal Atatürke, İsmet İnönüne, Fırka kâtibi umumisi Bay Recdbe tazim ve saygı tolgrafları çekilmiş ve alman karşılık. lar ocak mensuplarmı ülküye bir kat daha bağlamıştır. Tutum haftası 12 Birincikânında başlıyacak olan tutum haftası (Tasarruf haftası) için çalışılmaktadır. Bu işle uğraşan Bay Daniş, vilâyete gelerek vali muavini Bay Ali Rıza ile görüşmüştür. Tutum haftası, Halkevinde vali ve belediye reisi Bay Muhittin Kültür a- çacaktır. Ayrıca türlü dernekler ve mektepliler haftayı kutlulayacklardır. Taksim Cumhuriyet öbidesine çelenk konacaktır. Bir hafta radyoda konferanslar ve rilecektir. Bir takım tücacrlar da cemiyete yer Wi ürünü (mahsulü) olarak ceviz, ku- ru üzüm, incir vermişlerdir. Bunlar mekteplerde çocuklara verilecektir. l İ | Kırık kalple: Bir Rus doktoru, Profesör Smir- nof bozuk kalpleri, bozuk saatler gibi tamir etmek imkânını bulmuş. Hastayı ameliyat masasına yulıri- yor, nişteri etine alıyor, kalbi dı » şarı çıkarıyor ve düzeltip tamir €- diyormuş. | Biel bu hususta Deyli Eks - press'in bir muhabiri; iş ki 7 all dara veza Genk 1 hastanın kalbini çıkarı yorum. Yerine elektrikle işbyen ve ka. uçuktan yapılan bir kalp | koyuyorun (tpkı patlak otomobil ldetiği değişti rir gibi) bu kalp işlerken çıkardığın kalbi ameliyat hücremde düzeltiyorum. Kalp yırtıksa yama yapıyorum (kal dediğimiz şey çorap gibi bir şey mi a caba?) dikip yerine kokuyoruml, Profesörün icadı doğru ise dehşet! Bu suretle sade ecele kar şt değil belki kalp ağrılarına, kı rık kalplere karşı da bir çare bu. lanmuş oluyor. . Artık bir gencin bir genç kıza zaafı oldu mu, veyahut bir genç kız bir delikanlıya Jena halde tu- tuldu mu, doğru gitsin Profesör Smirnof'u bulsun, kalbinin zayıf tarafını âyar, akort ettirsin! Kalbi bozuklar da fennin bu hâ rikasından fevkalâde istifade ede- bilirl, Bu sayede dünya hep ha- yırlı, iyi insanlarla dolup taşar. Kavga ortadan halhar... Mücrim- ler azalır. Belki artık bu nişter har be karşı da bir deva, hem de mü essir bir deva mahiyetini alır... Fakat acaba o zaman dünyanın vazyeti ne olur? İnsanlar ölmezse; ve bir yandan da yeni doğumlar olursa halimiz neye varır? Vâkıa iktisadi buhrana karşı da çare bulunmuş olur. Birçok fabri - katörler mallarına mahreç temin ederler, Istihsalât ambarlarda çü « rümek tehlikesinden kurtulur, Kontengentment usulü kalkar. işsizlere iş bulumur. M, Hitler'in, M. Roosvelt'in bu sayede mevküle- ri daha sağlamlaşır. Fakat diğer taraftan nüfasu faz- lalaşan bazı devletler, sade Asya- da, Afrikada yer istemekle kal - mazlar, ayda, merihte, zührede de iddiayı hukuka kalkarlar... O za- man ne olur? Gene harp... : Velhâsıl bu öyle bir dairei fasi- dedir ki dönüp dolaşıp gene üstü - — liye. ap Ker da unu düşünüyoruz, Tibet yaylasır. da, Sahrayikebirde, Amerikada ol- duğu gibi yüz, yüz elli kat binalar (Gratte.Ciel) yükselse de gene harpten kurtulamıyoruz. Dünya, koca dünya bugün zaten nüfus faz lalığından şikâyetçidir. Ve umumi nüfus meselelerile uğraşanlar dün- yanın nereye gittiğinden endişe et- mektedirler?. Şimdi başımıza bir de Profesör Smirnof'un icatları çı- kıyor. Kalp meselesi de hallolursa bu işin sonu ne olacak? Fakat ne merak edelim, ne de *sevinelim; bu bir masaldan ibaret. tir, Size hikâyenin içyük anla tayım: Rasyada kalp üzerinde ameliyat yapmak meselesi hayli ilerlemiş - tir, Profesör Smirnof da bu hası ta tanınmış operpatörlerden biri - dır. Bundan hayli zaman evvel 6- kuduğum ilmi bir makaleye naza - ran Rusyada kalp sektesi netice- sinde ölen bazı kimseler üzerinde ameliyat yapılmış ve kalplerinin bir müddet daha işlemesi temin e- dilmiştir. * Profesörler sonra bu işi daha zi- yade derinleştirmişler ve birçok köpekler üzerinde tecrübe yapmış- lardır. Bu tecrübeler filhakika -zannedersem yüzde yetmiş kadar- muvafık neticeler vermiştir. Fakat hayvancağızlar biraz yaşadıktan sonra gene ölmüşlerdir. Zaten maruf doktorlarımız söy İüyorlar ki, kalbi çamaşır gibi de- Hiştirip yerine başka bir kalp koy- mak imkân dahilinde değildir. Peki öyre ise bu havadisin ma - hiyeti ne? Onu da söyliyelim: Deyli Ekspress gazetesi Avrupa. da daima heyecanlı haberler ver- mekle maruf bir gazetedir. Ufacık bir hâdise bu gazete muhabirinin elinde kocaman bir balon olur. Kauçuk kalp dediği şey de bu ga- zetenin kauçuk balonlarından bi - ri olsa gerek! Gazetelerde her gördüğümüz iâl ayni keramet midir? Mümtaz FAIK A A e ZN A i HAYAT PAHALILIĞINA KARŞI Havagazı ütüsü saatte 70 para sarfa der. (5302)