28 Kasım 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

28 Kasım 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Yiyeceklerimize hile karıştı- ranların daha şiddetli ceza görmeleri için Belediye tali- matnamesine kayıt konacak. FİATİ 5 KURUŞTUR. Öz türkçe Bey, Efendi, Ağa... Büyük kurultaydan alkışlar s- Yasında geçen bir töre ile yurttaş- arasmda ayrılıklar gözeten bey, efendi, ağa gibi sanlar kalk- tu. Bundan böyle Türk yurttaşları birbirinden ancak öz adları ve soy adlarile ayırt edilecektir.Eski Türk toysal düzeninde yurttaşlar biribi- Yinden böyle sanlarla ayrılmıyor - du. Beğdeşlik Türk soysal -kuru- Munun temel taşıdır. Türke yabancı olan bu ayrılık batı Avrupasında olduğu gibi, derebeylik yasasına yanıyordu. Bunun içindir ki de- tebeylik yıkıldıktan sonra Fransa- da sanlar da kalkmıştı. Birçok yıl- Fransız yurttaşları yalnız cito- n sanile anıldı. Gerçek sonra nsicur geri gelmiştir. Ancak büyük Fransız değişiminden sonra geri gelen Monsicur, on sekizinci Yüz yıldan önceki derebeylik sanı değildir. Mon ile sicur sözlerinin bir arada «söylenişi olan Monsieur, yurttaşla- Tı biribirinden ayırt eden bir san- dr. Yeni Monsieur böyle san değil, i yönü ile anılmak istenilen Yurttaş için kullanılır. İngilizcede önceleri ayrılık gözeten lâtince ister sözünden gelme yeni Mis ter gibi, Erkekleri kadmlardan a- Yırt etmek için büyük batı ülkele- Tinde ayrı ayrı sözler vardır: Fran tada Monsicur, Madame. Ingilte - Tede Mister, Missis, Büyük kurultayın töresi ile ba - sarılan değişim, “Cumhuriyet Halk Fırkası, nın yasasma çok uygundur. Bu yasa; Türk yurttaşları arasın - da hiç bir ayrılık gözetmez. Cu- Mmurlukta böyle beğdeşlik temeli - me dayanan bir düzendir. Bunun i- çindir ki yeni töre ile cumurluğun ilk gününden beri kurulan düzen pekleşmiş oluyor. Yurttaşları ayıran bu sanlar kalk akla beraber, fransızcada oldu - bir yurttaş yönü ile anıl mak istenildiğinde. erkek ise adr- nim önüne Bay, kadın ise Bayan “özü konulabilir, Yeni soyadı tö- Yesinden sonra erkekleri kadmlar- dan ayırt etmek için adlarının ö- üne ayrı ayrı sözler koymak ge- Tekti. Çünkü bundan böyle erkek “lsun, kadın olsun, her yurttaş yal- nız soyadile anılacaktır. Bay Ak - Pin karısı Bayan Aksoy olacak- Bay sözünün soyadından önce Gelmesini de çok yerinde bulduğu- Muzu söylemek isteriz. Avrupaya Yolculuk edenler bilirler ki Bey, 'endi gibi sözlerin addan sonra Zelmesi birçok yanlışlıklara çığır Açar, Sınırlardan geçerken, otellerde y sözünü soyadı sanırlar. Pasa- Port işleri karışır. Yolcu zorluklar şısında kalır. Böyle bir zorluk Zeçen yaz yaptığım bir yolculukta im başrma geldi ve Fiwme Yu- Bozlav toprağından Italya toprağı” ha geçerken sınır bekçisi, adımı Sordu, Benim söylediğim ad pa - *âporita yazılı olan ada uymadığı İçin bizim düzenimizi anlatmcaya değin zorluk çektim. Sonunda “Biz de olsaydı, başbakanmıza Sinyor üseolini denileceği yerde Musso- ini Sinyor denilecekti,, diye biz - i düzeni anlattım. Bu düzenin batı Avrupasındaki düzene uydu- olmuştur. Dünkü fes i, bugünkü Si töresi, san- unlar, büyük bir ğişiminin biri- bağlı olan parçalarıdır.Bun- rinin anlamı ancak nlük içinde görülün- Sedir ki bütün açıklığile belirir. Ahmet Şükrü ESMER | Ne Fransa ve Sovyetler Askeri anlaşma ekzip ediliyor taş LONDRA, 27 (A.A.) — Avam ka a rasında bir sorguya karşı Hariciye m M. Simon demiştir ki İyi, fansız hükümeti cumartesi günü ala, ansız » Sovyet askeri anlaşması 'uğunu tekzip etmiştir. Derebeylik kurumunda | 9 uncu sene No. 3163 © ÇARŞAMBA Tevfik Rüştü Abiş Pariste Dışsıyasamız bütün acuna örnek oluyor Fransa, Romanya, Türkiye dış ba - kanları mühim görüşmeler yapıyorlar Uç devletin dış bakanları: M. Lav al, M.Tütwlesco, Tevfik Rüştü Aras PARIS, 27, A.A, — Romanya harici- ye bakanı M. Titulesco ile Türkiye Ha- riciye bakam Tevfik Rüştü bugün Ha- riciye bakanı M. Laval tarafından veri- lecek öğle yemeğinde bulunacaklardır. Yemekte dikkate değer noktai nazar taa- #leri yapılacağı sanılmaktadır. M. Titulesco, tekrar Cenevreye dön- meden evvel çarşamba veya perşembe günü Bülreşe giderek Sovyet Sefiri M. Ostravskyo itimatmamesini verirken ha- zır bulunacaktır. Türkiye Hariciye Bakanı Tevfik Rüş- tü Aras ise, Berline gidecek ve konseyin toplantısına yetişmek üzre ikincikânumun üçüne doğru Cenecreye dönecektir. PARIS, 27. A.A — Dün öğleden son- En M. Level ile M. Titulesco arasnda yapılan ve fevkalâde dostça glağeme söylemeye hacet olmıyan görüşme, bir müzakere olmaktan ziyade evvelce yar pi olan görüşmelerin tekrarı ve ay- İnlatılması olmuştur. Görüşme Yuğos- cezmi Dotası ile Macaristan vermiş olduğu cevabın ortaya atmış olduğu me- seleler üzerinde olmuştur. Tethişçilerin hareketlerini bastırmak için yapılacak evrensel bir anlaşma projesini OFran- sanım vereceği haberi gerçekleşmekiş. Bununla beraber Fransanın, Lehista. nn 27 eylül tarihli Leh motasma vermiş olduğu cevap, doğru uzlaşması hakkın. daki görüşmelerin me durumda oldu- (Devamı 6 mc: sahifede) Maaş ve ücret Memurların magduriyeti- ne meydan verilmiyecek Müsteşarlar komisyonu dün toplendi, ücretler hakkındaki tetkikatını bitirdi ANKARA, 27. (Mil. Miyet) — Müsteşarlar ko- misyonu bugün Başve- kâlet müsteşarı Bay Ke- mal'in reisliği altında top- lanmıştır. Komisyon bar rem kanununun neşre- dildiği 1929 senesinden bugüne kadar sarfedilen maaş ve ücret miktarını ve bugüne kadar barem kanununda yapılan tadi- lüt tetkik ve tesbit et- miş, ücretler hakkındaki tetkikatmı da bitirimiş. tir. Komisyon önümüzdeki toplantılarında maaşlar. la ücretler arasmda bir münasebet tesisine çalışacak, şimdiye ka dar maaşla ücrete sarfedilen parayı şim- dülsi balile veya daha az para ile yap- mak imkânlarını bulmağa gayret ede cek ve imkân bulursa bütçe içerisinde terfi imkânları arayacaktır. Komisyon bunlardan | başkea memur- ların en yüksek mertebelere çekabilmele- rini isidem, hiyakat ve iktidar nazarı dik- kata alınmak suretile temin çarelerini aramakta, en ziyade küçük memurları düşünmekte ve böylelikle mevcut ka- nunlardaki muayyen müddetlerle yapı- lan terfileri bir kat daha talyide tabi tutmak Gihetini gütmektedir. Komisyonun mesaisi hakkında kondi- Müsteşarlar komisyonunda * Baş bakanlık müsteşarı Bay Kemal, Nafia bakanlığı müste- şarı Bay Arif, Inhisalar müsteşarı Bay Adil sine müracaat ettiğim salâhiyettar bir zat bana : Barem kanununun neşri tarihinden ba güne kadar bütçede hasil olan maaş ve ücret farkın neden ileri geldiğimi tet- kik ediyoruz. Bundan sonrası için maaş ve ücret tahsisatlarından bütçelerin te- zayüt etmemesi çarelerini düşünüyor, maaş ve ücretlerin bütçedeki maaş ve ücret tahsisatı yekümile mütenazır ol. ması ve fazla artmaması için çareler ax Tıyor ve bu meyanda memurların mağ- duriyetine meydan verilmemesini de na- zarı dikkata alıyoruz. Komisyon mesaisinde henüz kati bir neticeye varmamıştır. Tetkikatımız de- vam etmektedir, dedi. Yumurtaların dünden itibaren kontrolüne başlandı. Resmimiz heyetin dünkü çalışmasını gösteriyor. 28T. .SANI 1934 Soyadları için Beyanname Halka kolayhk i için be- yannameler hazırlandı ANKARA, 27 (Milliyet) — Nüfus Umum müdürlüğü halka kolaylık için soyadları beyanna meleri hazırlamıştır. Bu beyan - ameler doldurulacak ve beledi yelere tasdik ettirilerek Nüfus idarlerine verilecektir. Beyanna meler her türlü resimden muaf tutulacaktır. Bay Suat'ın Nan- side söyledikleri Fransanın dili ve kültürü bizim eski tanıdığımızdır PARİS, 27 (A.A.) — Türkiye büyük elçisi, evvelki gün Nanside söylemiş olduğu hitabeyi şu cümle ile bitirmiştir: “Esas itibarile barışı sever olar ve hayrete değe: lisanı ve yüksek kültürü bizim için eski bir tanıdı! olan Fransa, biz Türkler için dost luğu sağlam bir a nane olan bir (Bay SUAT memleketitr. Fransa ile Türkiye arasmda öz bir çalışma beraberli- ği zihniyetinin berkitilmiş olmasın dan ötürü mutluyuz. Fırka grupunda Verilen kararlar ANKARA, 27 A.A. —C.H. Fır kası grupu idare heyeti reisliğinden C. H. Fırkası grupu reisvekili Cemi'in başkanlığı alımda toplandı. Evvelce hü- li olarak satı- ve bedel mikdarınm azaltılması için Manisa mebusları tarafından yapılan teklif Maliye Vekilinin huzuruyle ko- nuşuldu. Ve idare heyetinin seçeceği bir encümen vasrtasiyle bu meselenin tetkik ettirilmesine karar verildi. Brigitte Helm Adam çiğnediğinden iki ay hapis yatacak BERLİN, 27 A. — Meşhur sine ma yıldızı Brigit- te Helm, otomobi İini sürerken bir yolcuya çarparak Yeri - gavalarsi olduğundan ötürü iki ay hapse mah- küm olmuştur. Çatalcada Bir facia e», Bir kadın üç çocuğu ile beraber yandı Çatalcada çok acıklı bir yangm ol. muş, annelerile üç çocuk yanıp kül ok mmsışlardır. Çatalca orman muhafaza memuru Şevket efendi, Çatalcanın Arnavut kö- yünde oturmaletadır. Şevket efendinin evde olmadığı bir sada yangm çılımıştır. o Yangında Şevket efendinin karısı ile üç çocuğu kurtulamamış, diri diri yanmışlardır. Yangının unal çıktığı, içerdekilerin nasıl yandığı araştırılmaktadır. Sanul- dığma görc, ateş birdenbire o ortalığı sarmış, anne ve çocukları dumandan bunalarak bayılmışlar ve yanıp gitmiş- lerdir. Araştırmalar, bunu aydınlata- caktır. Fransa ve Lehistan Karşılıklı 4 ep Yardım projesi VARŞOVA, 21. A.A. — Resmen teb- iğ ediliyor * Dış bakanı M. Josef Beck, dün Fran- iz sefiri M. Larodhe'le görüşmüştür. Sefir, kendisine 27 eylül tarihinde Fran sız dış bakanı tarafından Cenevrede ya- pılmış karşılıklı yardım projesi hakkında- ki Leh-Fransız kom ri hulasasına Fransa hükümetinin cevabını vermiştir. Uhsler kurumu konseyinin yakm. daki toplantılarından birinde M. Beck ile M. Laval arasında bu uğurda doğ- rudan doğruya konuşmalar yapılması u- smulmaktadır. Neuilly muahedesinin on be- şinci yıldönümü olduğundan dün Bulgaristanda protesto ayinleri yapıldı. Japonlar ağı İzledi. | Washing ton is ii istediler Japon baş murahhası hükümetinin bu isteğini İngiliz dış LONDRA, 27.A.A. — Japon murah- hasları deniz konuşmaları için şunları söylemişler Hiç bir şey kaybolmamıştır. Genel uz- laşma yapılması çaresi daima vardır. Japon beyeti ile yakınlığı olan maha- Gil, pek az umutlu görünmekte ve M. Matsudciranin M. Norman Davis ile yaptığı konuşma yeni hiç bir unsur ge- tirmemiş olduğunu ve hiç bir şeyin, Ja | ponyanın şimdiye kadar güttüğü esaslı prensiplerden vazgeçeğini sanmaya delâ- let etmemekte bulunduğunu söylemek. tedirler, Japonların halihazırda, çalışmalarının ülüşü şudur: Vaşington antlaşmasını acilen bozul- maşmı deniz silâhlarının tahdidi rejimi ne karşı kötü bir hareket gibi görünme- sine mani olmak ve şimdiki müzakere- leri arzıltıya meydan vermeksizin geri- I ye bırakma yollarını hazırlamaktadır. Açıkça söylediler | TOKYO, 27.A.A. — M. Hirota, Itak yan sefiri ile Fransız maslahatgâzarmı dış bakanlığına çağırarak Japonyanın deniz politikasım kendilerine anlatmış- bır. M. Hirota, Japon tekliflerinin Va- | şington muahedesinin kaldırılmasını i- cap ettirdiğini söylemiş, Fransa ile Ital-| yayı fesih işinde Japonya ile birleşmeğe davet etmiştir. Sefir ile maslabatgüzar, bu daveti hü- kümetlerine bildireceklerini | söylemiş. | lerdir. Japon başmurahhası mülâkat muahedesi- bakanına anlattı > T günden evvel bir görüşme olacağı w- mulmuyordu. M. Hirota'nın İtalya sefiri ve Fransız. maslahatgâzarı ile görüş! nü bildi. ren Tokyo haberi burada hiçbir hayret uyandırmış değildir. Çünkü Japonyanm Vaşington muahe- desini imzaliyan bütün devletlerin ay- ni zamanda muahedeyi feshetmeleri yo- | Mundaki isteği biliniyordu. İngiltere ile Amerikanm muahedeyi bozmamak istekleri karşısında Japonya- ım imzaları olan öteki iki devletin mu vafakatini temin etmek istemesi tabii dir. Mülakat LONDRA, 27 (A.A.) — M. Mat- | sudeira ansızm Sir Con Saymenden bir — M. Matsudeira, kb emt ise öğleden sonra yapılacaktır. İ onlar arasında birkaç temiştir. Avam ke İngilizi Rıhtım şirketi mülâkat istemiştir. Bu mülükat öğle « den sonra avam (o kamarasında vuku bulacaktır. Halbuki, birkaç günden ev- vel hiç bir İngiliz - Japon toplantısına intizar edilmerekte idi. Saraçoğlu Şükrü müzake- relerine devam ediyor Mukavelenamenin burada imza edilmesi muhtemeldir Esaslarda temamile anlaşılmıştır Şehrimize gelmiş olan Adliye Bakanı Saraçoğlu Şükrü hükümet tarafından satın almacak olan Rıhtım şirketinin müdürü M. Ca- nonge arasında, İstanbul rıhtımla» rının ve anirepolarınm satım alın « ması etrafında Ankarada başlan - mış olan müzkereye İstnbulda de- vam edilmektedir. Şirketle esasta daha birkaç ay evvel anlaşılmış ol- duğundan bu müzakerelerde tefex- rüata ait noktalar görüşülmekte « dir. Satm alma mukavelesinin İstan bulda imza edilmesi muhtemeldir. Saraçoğlu Şükrü dün de hususi işleri ile meşgul olmuştur. Edirne- ye gitmesi ve yeni yapılan hapisha ne binasmı gözden geçirmesi muh- temeldir. b. | Meksikodaki elçimizin Meksika Cumharreisine 12 Birinciteşrin ayın da itimatnamesini vermiş olduğunu yazmıştık. Yukarıdaki res: bu mü- nasebetle alınmıştır. Ortada Meksi ka Camhurreisi, sağda Hariciye Na- zarı, solda elçimiz Münir Bey.