1 Mart 1935 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

1 Mart 1935 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Terleyen duvar fasılalarla || İstanbula bir yabancı dostum vardır. #elişinde bana uğrar, görü - Se ara sıra birlikte dolaşırız. e gene geldi, havalar * kadar tatlı gidiyor. Beraber dolaştık. İstiklâl caddesinin aydan başlayan kaynar karıştık ve ancak Parmak- doğru bu kaynaşma bir hafifledi. > Oh, dedi. Biraz nefes ala- rada Ağa camiinin önüne . Gülümsemeye başladı. m gülüyorsunuz?. © Şu duvarı görüyor musunuz?.. * Ağacamiinin şu hiç kuru - ve (o kesilmeden su akan duvarını gösterdi... Evet, dedim. İstanbula ilk geldiğim (zaman dolaşıyordum. Bir yabancı İ- kader (Pitoresk - meraklı) şey Börmek © gerekti Bu duvarm ö- Eeçerken karşımdan gelen biri. İnanan sodum: Rica ederim. Bu duvardan akan ?. bir haftadır buradayım. Her | tabı duvara baktı ve gül Ba duvar (tarihi bir duvardır. Terliyen duvar) derler. Bua- n nereden geldiğini bilen yok- ( türihi bir eser olduğu için yıka- Yalnız üstünü & sıvarler ve bu böyle kalır. Ayakları. terliyen - öm alıp ayakların: yıkarlar - diye bir de masal var - baz Ben de şimdi onu hatırla - & Küldüm, ne dersiniz?.. | Biret! dedim. Haksız değil, bu İtrler ve senelerdenberi bir tür- MU aızıntısını kesmenin yolu bu - İĞ: için utancından terler. bem verdim. e Yürüdük, | terliyordu. B. FELEK | Hava durumu "yerlerde rde yağışlı, bazı yerlerde bulutlu RA, 28 (A.A) — 28-1-1935 hava vaziyeti: meteoroloji kısmında K Silifke çevreleri yağış- Yerler umumiyetle bulutlu geç a 18, Tekirdağ l ai NÜ milimetre arasında yağmur su N “üşük sühunet sıfırın altında ŞA 2 Ermunnda 10 derecedir. diğer yerlerinde gece sü- Bfırm üstündedir. En yük - t Adana ve Dörtyolda 19 İN kaydedilmiştir. Ankarada saat 14 de sühu- derecedir. diğer yerlerde de | rde ihtiyar heyeti intihabatı va bağlı dış köylerde ihtiyar İntihabatı yapılmıştır. İnti- pMücelerinden Akbaba, Deres- , Polenez köylerindeki ihti- birer de kadın aza lr. Boya sından alınan cetveldir) 28 ŞUBAT 935 WA M FİYATLARI ii ne TAHVİLAT Rihtem ve fan mümessil g2 An. tahvili 1, 1 Ain, tabiki 11 10.75 e EKONOMİ Tenzilâtsız tarife Tatbik ediliyor selmesine sebeb yoktur Türk - Fransız ticaret muahedesine bağlı ahdi tarifenin tatbik sahasın- dan kaldırılması kararı ilk'defa dün gümrüklerde tatbik edilmiştir. Çar - şamba günü akşama kadar gümrük- lere gelip te muamele eksikliği yü - zünden çekilemiyen Fransız ve diğer âkit memleketler menşeli mallar dün tenzilâtuız tarifeye tabi tutulmuştur. Dünkü gazetelerden birisi, bu va- ziyetin dış piyasalardan gelen yünlü ve pamuklu mensucat fiyatlarına te - sir ettiğini ve fiyatların yükselmek is- tidadında olduğunu yazıyordu. Yaptığımız tetkikata göre, böyle bir fiyat farler tesbit edil Alâkadarlar, piyasada & külliyetli mal bulunduğunu, & normal gümrük tatbik edilmesile fiyatların de imkân olmadığını söylemiş- lerdir. Yükleme ve boşaltma tarifesi Liman tarife komisyonu, dün deniz tcaret müdürü Bay Müfit Necdet De- Liman u- nizin reisliğinde mum müdürlüğünün yükleme ve bo - Itma tarifesini tetkike başlamıştır. Kariye, bazı noktaların gözden ge- girilmesi için salı günü tekrar topla- nacak ve tenzilât vaziyeti bakkında bir karar verecektir. Ikinci Balkan ekonomi konseyi Ikinci Balkan Ekonomi emare ha- zırlık toplantısı, martın 10 unda Bel- gralta içtima edecektir. Memleketi - miz murahbasları gelecek hafta için- de Belgrada Deni edeceklerdir. Tütüncüler toplandılar Tütün tacirleri dün Odada bir top- lantı yapmışlardır. Tütün işlerini alâ- kadar eden bu görüşmelere, hafta i- gerisinde tekrar devam edilecektir. BELEDİYEDE İstimlâk borçları Bundan sonra aynı yıl içinde ödenecek Belediye, 1935 mali yılı içinde, es- sini ödemeğe karar vermiştir. Bunun için yeni bütçeye 220 bin ira takısi- sat konmuştur. Bundan sonra, yapı - len istimlâklerin bedelleri, ayni yıl i- inde ödenecek, diğer senelere borç mersin; Otomatik kapılı tramvaylar Kazalarm önüne geçmek üzere, tramvayların kapıların otomatik bir şekilde kapanması için tecrübeler ya- pılıyordu. Bu tecrübeler müşbet neti ce vermiştir. Arabalar yürürken, ken- diliğinden kapıları kapanan iki tram vay arabası, yarın sefere çrkarrlacak ve uzun yoldaki umumi faydası tetkik edilecektir. Bu seferler de İyi netice verirse, bütün arabaların kapıları, bu şekilde değiştirilecektir. Bir tütün Deposu ya yandı Yanik ilg nasıl vadi tahkik ediliyor Gallada Perşembe pazarında ke - resteci Fazıl efendi £ sokağında Bay Hayrapolus'a sit — tütün deposundan dün saat 17,5 da yangın çıkmış ise de, etrafa sirayet etmeden yalnız depoda- ki tütünleri yandıktan sonra söndürül müştür. Yangının neden çıktığı henüz kati- yetle anlaşılamamıştır. Sobadan ve - yahut elektrik © kontanğından çıktığı zannedilmektedir. Bu husasta yaptığımız tahkikata göre depodaki amele dün saat 17 de paydos etmişler ve depen “usuli ime cibince inhisar memurları tarafından mühürlenmiçtir. Ve saat 18 de de yan- gını kule görerek itfaiyeye haber ver- miştir. İtfaiye yangın haberini alır almaz derhal yangın yerine gelmiş, icap e den tertibatı âlarak denizden ve yan- gın musluklarından sw alarak depoyu 15 koldan bol suya boğmuştur, Depo- nun söndürülmesi için İtfaiye çek gay ret sarfetmiştir. Yangın yerinde itfajye kumandanı Bay Ihsan da bulunmuş ve icap eden emirleri vermiştir. Deponun civarda da öç dört ta- re gaz deposu bulunmakta idi, Yanan tütün deposu kâgirdir. Si - gortalı odup olmadığı tehlsikat netice- sinde anlaşılacaktır. Yangın mahalline gelen Galata ma- hiye müdürü Bay Talât ile birinci ko- miser Bay Helid'in aldığı tedbirler ü- zerine karışıklığa meydan verilme - miştir. Esrar sattığı Anlaşıldı İhtisas mahkemelerinde dün mah- küm edilen kaçakcılar Dün dokuzuncu ihtisas mahkeme- sinde Adapazarında — kahvecilik eden MuzaHferin — duruşmasma devam edil- miştir, Müzalfer arar kaçakçılığından, saç ludur. Kahvesinde iki arama yapılmış, birincide 1 gram 52 santigram, İl de de toplu olarak 129 gram esrar bü- lunmuştur. Suçlu Muzaffer (Bu esrarları sat » mak için bulun, kendim kullanıyorum) diye kendini | müdafan etmiş ise de tibbi adli raporuna göre esrara müptelâ olmadığı anlaşılmıştır. Binaenaleyh Muzafferin kahvesin - deki esrarları satmak için bulundur - duğu sabit © olduğundan ceza kanumu- nun 403 üncü maddesi mucibince, bir sene hapsine ve 200 lira ağır para ce- zası vermesine, fakat yaşının ZI i dol- durmamış olması yüzünden altıda biri tenzil edilerek 10 ey hapsine ve 133 lira ağır para cezası ödemesine ve mah- keme masrafı olan 22 Tirann da ken disinden tahsiline karar verilmiştir. Eroin satanlar Sabıkalı takımından Arap Nuri ile Saminin 9 uncu ihtisas mahkemesinde yapılan duruşmaları neticesinde her i- kisinin de eroin satıcılığı yaptığı sabit olmuştur. Suçluların Türk © ceza kanununun 403 üncü maddesine tevfikan birer 8 ne hapislerine ve 200 zer lira ağır pa- Ta cezasına ve Arap Osmanın sabıka- İı olması dulayısile cezasına 2 ay hapis azası daha iivesine karar verimin Temyizden sonra altı ay hapis Geçenlerde 9 uncu ihtisas mahke » mesinde şarap kaçakçılığından davası - na bakılarak bersetine karar (o verilen Panonun evrakı müddeiumumilik tara- fından temyiz edilmişti. Temyiz evrakı nakzettiği için tek- rar duruşma yapmış ve suçlu Pano altı ay hapse mahirüm olmuştur. Eye çarkcısı mahküm oldu ge vapuru çarkçıbaşısı Hüseyin öğ. Ja Hilmi ile arkadaşları o Mehmet ve Tevfiğin dün sekizinci ihtisas mahke «- mesinde duruşmalarına devam edikmiş- tr. Bazı kadın çantaları ve ipekli ku - maş kaçmaktan suçlu olan Hilminin 9 ay hapsine ve Tevfik ile Mehmedin suçlara ortaklıkları görülmediği e) be- raetlerine karar verilmiştir. Tahtakale cinayeti Tahtakalede sevdiği Raşel adlı kızı öldürmekten suçlu Leonun duruşması- na dün ağır cezada devam (edilecek- ti. Iki müdafaa şahidi celbi iktiza edi- yordu. Suçlu taraf icap eden muame- leyi ikmal ettirmemiş olduğundan bun. lar gelmemişlerdi. Duruşma mahkemece takdir edilen İ ikişer lira masarifi zaruriye o suçlular tarafından verildiği takdirde bu iki şa- hadin celbedilmesine karar o verilmiş, başka güne bırakılmıştır. apeme Tramvay tarifesi Bir kaç gün evvel komisyon tara - fından tesbit edilen yeni tramvay üc- ve Nafıa Bakunlığına gönderilmiştir. Ttarifede bir değişiklik yoktur. VILAYETTE Soy adları ve Nüfus yazımı Kaymakamlar yarın vilâ- yette bir toplantı yapacaklar Yarın kaymakamlar, Vali muavini Bay Rüknettinin yazıbanesinde topla- narak iki meseleyi görüşeceklerdir. Bunlardan biri soy adlarının yazım çalışmasıdır. Soy adı yazımı çok iler- İemiştir. İşin daha düzgün ve hızlı git mesi çareleri de araştırılacaktır. İkincisi de genel nüfus yazımı iş - leridir. Bu iş için Iç İşleri Bakanlığın- dan gelmiş olan izahnameler okuna- cak, yapılması gerekli işeler görüşü lecektir, e Mart aylığı — Mart aylığı yarın verilecektir, Ücretli memurlarm şubat aylığı dün verilmiştir. * Vilâyet konağı, tamir ediliyor — Bir çok yerlerinin sıvası dökülmüş o- lan vilâyet dairesinin tamirine baş - lanmıştır. Esnaf Bankası Tarih oldu Heyeti umumiye bugünkü | MAARIFTE T ve Pile Biten kelimeler | Yapılan değişikliğin hususi mahiyette olduğu bildirildi Bundan bir müdet evvel (4) ile ni- hayetlenen kelimelerin (4), ve (p) i- le nihayetlenen kelimelerin de (b) i- ılacağının daha uygun olduğu lmüş, imlâlar o şekilde değiş tür Bakanlığı, meklep- Tere gönderdiği bir tamimde, bu şek- Hin husmsi bir mütalea mahiyetinde ol- duğunu, imlâda yeni bir değişiklik yapılamıyacağmı bildirmiştir. Köy mektepleri teftiş edildi Mölbak kazalardaki (mektepleri teftiş etmek üzere, bir hafta evvel köy Maarif Müdür Muavini lerdir. Köy mekteplerindeki umumi” vaziyet memnuniyete değer görülmüştür. — — — ————— POLİSTE Hırsız arkadaşlar Misafir gittikleri yerden bir e.bise çaldılar Beyaartta bir odada oturan Ferhat şartlar dairesinde Yaali- yette bulunulamıyaca- ğına karar verdi Esnaf Bankası heyeti umumiyesi dün sabah saat on birde merkez bina- sında fevkalâde olarak toplanmıştır. Bu toplantıya, Ekonomi Bakanlığı na- mına komiserlerden Bay Nahit Tah - sin, Belediye namına hesap işleri mü- dür muavini Bay Nail ve diğer hisse - darlar iştirak etmişlerdir. Heyeti u - mumiye içtimama, idare meclisi r: Bay Tevfik Başkanlık etmi Evvelâ, belediyenin kavanin ve ik- tisat encümenlerince hazırlanan ve $€- hir meclisinin son toplantısında mev- za olan rapor okunmuş ve üzerinde etraflı görüşmeler yapılmıştır. Netice- de, bugünkü şartlar dahilinde faali- yete devam olunamıyacağı kararlaş - tırilmış ve bir tasfiye heyeti teşkil e- nm, Hazine avukatı Bay Os - man Bey Zühtü Sabit seçilmişlerdir. Uzun zamandan beri yalnız ismi duyulan Esnaf bankası çalışmalarını bu suret- İe bilfiil tatil etmiş ve tarihe geçmiş- tir. Oğrendiğimize göre, tasfiye heyeti yarından itibaren çalışmağa başlıya - caktır. Bankanın, bugün işgal. ettiği binadan çıkarılması ve eşyalarının sa- tılması kararlaşınıştır. Tasfiye heyeti, ayı bir. yerde çalışacak, bankanın borçları ile alacaklarını tesbit ede - cektir. akü gl Tayyare cemiyetinin karnaval eğlencesi Tayyare cemiyetine menfaat te - min etmek için tertip | edilmiş olan karnaval eğlencelerine vilâyet müsa- &de vermiştir. Eğlenceler eski Mulem ruj (Lâle) salonlarında yapılacaktır. Suriye komseri bugün şeh- rimizden gelip geçecek Suriye fevkalide komiseri Bay Mar- tel bagünkü Toros ekapresile şehrimi- ze gelecek ve burada durmadan eks - presle Fransaya İecektir. ırpan Hi Pilân ve teselli Fıkra meşhurdur. Nasreddin hoca | bir ev yaptırmak in istemişye başlarmış. Bina çıktıkça konu komşu, eşi, dostu gelir her biri kendine göre bir akıl öğ- retirmiş: — Bu merdiveni niçin buradan çı karın a hoca, şunu yana alsana. Bir başhası — Aman hoca, delimisin; mutpak bü kadar geniş olur o mun. Hem ocağı m ze gıkardın, şunu ortaya alt... Dostlarının sözünü kırmayan heca hepsinin dediğini yapmış. Nihayet or- taya ecel acaib bir şey çıkmış. Binzet- mek gibi olmasın ama bizim İtanbul da plânyzlıktan hocanın evine döndü, Her gelen şehremini Belediye reisi zetki- 'ne ve arzüsünd şehrin bir tarafı- nı benimsedi. Başha taraflarım yüzüstü bıraktı. Ama bu benimsemekte şehir- cilik görüşü ve düşünüşü yoktu, Mese- lâ vaktile Bebekte Reşid Mümtaz pa- şa adlı bir şehremini otururmuş, tam ya İsının önüne kadar perke kaldırım yap armış. Oradan iki metre ötesi Ârnavud kaldırımı? Bir başka şehremini gelmiş Uskü « ai e şe da biri le © açmış, Birkaç pari Ya Bi başkan başkası çıkmış, Suadiye, tarafını fazlaca sevmiş, bele- diye bü bülçesinin imar ve tamir için ayır- dığı paraları o taraflara dökmüş. Vel. hasil plânsız, programsız bir işgüzar- lıkdır 2 Ergöç'ün atan için hazırladığı avan projenin kabul edildiğini duyunca yedi batın bir İstanbullu sıfatile sevindim. “ Yüz binlerce liraya malolari bu İs- tanbul plânı eğer bir tarafa atılmazsa ki bau candan dilerim. Bundan sonra artık İstanbul semtleri tavsiyeli, ilti- maslı, hatırlı, dayılı diye biribirinden ayrılmayacak ve plân parça parça tat- bik edildikçe İstanbulun yüzü de vaş belirecek. Her semt bu lâm göre şenlenecektir. Vakiâ bu da bir iddir. Fakat hiç olmazsa ilme dayanarak yapılmış ve kabul €- ün vi için aykırı bir yapar riz. Bu da bir teselli değil mi?” Burhan CAHID kendisine misafir gelen arkadaşları Mek met ile Recebi odasında bırakarak ba- zn işlerini görmek için dışarı çıkmış ve yarım saat kadar sonra geri dönmüş « tür. Fakat bu sefer me arkadaşlarımı ve ne de orada duran bir (kal elbisesini bulabilmiştir. Ferhat derhal polise baş vurmuş ve suçlu Mehmet ile Recep yakalanmış- tr. Tecavüz te dayak Süleymaniyede oturan Mehmet ile tmhkikata başlanmıştır. Eli pıçaklı çocuk Dün Ortaköyde Muallim Naci cad- desinde 23 üncü ilk mektep önünde bir kavga olmuştur . Kavga Kuruçeşme iskelesi başm - dahi gemimemm ehil Adimi. eği 12 yaşında Mustafa ile, Teneke fabrikasın- da çakşan Ortaköylü Halim oğlu Sait arasında birbirlerinin başlarından şap- kalarını kapmaları yüzünden çıkmış- tar. Kavga Saidin Mustafayı sol böğü- ein çakı ile yaralamasile metice- . Suçlu Sait yakalanarak tah - Küm başlanmıştır. Zorla kumar Dün Aziz ile (Kâmil isminde iki kişinin Kadıköy iskelesinde zar ile ka- mar oynadıkları poli.çe haber alınmış ve suçlular kumar oynarken yakala - narak ortada bulunan iki zar ve 27 kn. ruş kumar parası müsadere ( edilmiş- tir. Dükkânda hırsız Galatada yersiz yurlsuz takımından Vasi isminde bir şahıs o Mahmudiye enddesinde Şakirin 207 numaralı dük- kânma girerek çekmecede bulunan üç lirayı çalmış, kaçarken yakalanmıştır. Tramvay ihtiyar bir kadına çarptı Topkapıda Arpacıcmin mahallesinde Şeyislâm sokağında oturan 65 yaşların- da Bayan Nesibe dün akşam Balıkpa - zarından Eminönüne doğru giderken birdenbire karşısına çıkan 167 numara. lı tramvaydan kaçamamıştır. Vatman arabayı Bayan © Nesibeye çarptırdıktan sonra durdurmuş ve Şiğ- penmesine mani olmuştur. Bayan Nesibe yüzünden ve kolun- dan yaralandığı için tedavi edilmek ü- zere Hasehinisa hastahanesine kaldırik- yaştır. rm gil Difteri aşısı devam ediyor Difteri aşısma mekteplerde ve is tayonlarda dün de devam odümştr. lr müracaat edenler çoğal- makta, me Küçük haberler * Verem Mücadele © Cemiyetinin bu sabah saat 10 da İstan bul Halkevinde toplanacaktır. Çocuk Esirgeme Kurumu Fatih Ka- za kolunun senelik kongresi bugün sâ- at 14 te Şehzadebaşında Letafet & - partmanındaki Fırın o merkezi sale - nunda yapılacaktır. * Tayyare Cemiyetinin — Bayanlar kolu dün Tayyare cemiyetine mutat toplantısmı yaparak, bazı kararlar vermiştir. Fakirleri koruma derneğinden: 15-3-938 cuma günü anat 10 da dernek sinemasında kurumumuzun w- mumi toplantısı yapılacağından üye- lerin muhakkak gelmeleri, Medeniyet düdüğü Canavar düdüğü Şehrimizde bir mağaza müş- teri celbetmek için dâhiyane bir u- sul bulmuş, kapısına bir radyo o- parlör'ü kurmuş sabahtan akşama kadar tıngır tıngır çalmağa başla- mış. Tabii meraklılar kapının önün de birikiyorlar ve bu bedava kon- serleri dinlemek için tehalük gös- teriyorlarmış. Bu mağazanın ya- nında bir başka mağaza daha var- miş. O da kapı komşusunun sattı- ğı cinsten mal satıyormuş. O. nun için bu mağazanın sahibi, kom şusunun güzel sanatler sayesinde elde ettiği şöhrete ve buna göste - rilen rağbete fena halde canı sı - kılmış. ve daha üste çıkmak için kalkmış, o da bir canavar düdüğü koymuş. Meğer sade parayı veren değil, parayı alan da düdüğü çalarmış! Bir tarafta medeniyet düdüğü Bir tarafta canavar düdüğü biribir- lerini bastırmağa başlamış, ve ni- hayet canavar düdüğü radyonun üstüne çıkmış, Zahir radyoda pek uslu uslu, doğru dürüst, parazitsi. çalıyormuş ki canavar dü. haptedememiş. Yoksa radyo, ken- di imtiyazı dahilinde parazitlere başlamış olsa idi, karşısında deği canavar düdüğü, canavarın öz sesi bile kısılır çıkmaz olurdu. Netice ne olmuş? Bir taraftan radyo, bir taraftan canavar dödüğü çalarken, halk “e- lâman!,, diye bağırmış, ve iki ma- ğazanın önünden de müşteriler ku- laklarını tıkayarak geçmeğe baş - lamışlar. Nihayet alâkadarlar me- seleye müdahale etmişler ve ikisi. ni de bir emirle susturmuşlar. Müşteri celbetmek için oparlör kullanılması oldukça eskidir. Avrupada biraz işi taosayan mağazalar ve yahut işlerini ilerlet- mek istiyenler hemen böyle bir çı- ğırtkana müracaat ederler. Ve sa- Kahin lynn klz özenli am son moda şarkıları çalarlar.. Fa- hat bu makineler daha ziyade ma- ğazanın dahilindedir.Sohakta her- kesin istirahatini bozacak tarzda radyo kullanmak, o daha doğrusu gürültü yapmak yasaktır. Otomo- biller de bu emre riayet etmek mec buriyetindedir. Hattâ son zaman- larda geceleyin Londrada gürültü: ye mâni olmak için otomobillerin ziya ile ve projektörle işaret ver- meleri usulü bile tecrübe edil- miştir. Halbuki bizde bazı mağızalar kapılarının önüne birer radyo ma. kinesi koymayı müşteri celbetmek için iyi evsafta, ucuz mal sat- maktan daha kolay, daha semereli telâkki etmişlerdir. Ve hattâ Av - rupalıların yapamadıkları ve bel - ki de bulamadıkları bir usulü tec rübeye kalkmışlardır: Canavar düd: z Halk ta bunlara karşı “yuf Pe rusu,, çalmakta her halde haklı - dır. Mümtaz FAİK Artist Ferdinin davası münasebetile Elhamra pasajmda tüccar terzi B. M. Nihat'tan bir mektup | aldık.Bu mektubunda kendisinin artist Ferdi - nin kokain davasile alâkadar olmadı. İını ve ancak Ferdinin terzisi sıfatile bir defa ifadesine müracaat olunduğu diği bazı kimseler İsticvap olunmuş- tur. Burada eski bir arkadaşı ve terzi- si si satile benim de malümatıma mü - racaat edilmiştir. Yapılan tahkikat ne ticesinde benim Ferdi ile bir buçuk senedenberi alâkam olmadığı netice- sine varılmıştır. MİLLİYETin yeni adı olacaktır.