1 Mart 1935 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

1 Mart 1935 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

Her hakkı mahfuzdur. Yazan: Son Yemen valisi Mahmut NEDİM Yemen ıslah için Meclisi Meb- usan ne düşünüyordu? am Yabyayı yum mak, işlerini yoluna Ikinci madde: — Yemende ana- #ırı gayri müsli bulunmadığın- dan orada deavii hukukiye ve ce- Zaiyenin ahkâmı şeriyeye tevfikan mahakimi şer'iyede rüyet olunması, Elviye ve kazalara tayin olunacak | hevabı şer'in vilâyet naibinin riya- | seti altında iyet'müftüsü ile ma- ” halli ülemadan dört âzadan müte-| #ekkil bir komisyonun intihabile a- | İelösul tayin Miyabetine de mahalli ülemadan ol- mak şartile Sadat ve fukaha taraf- ından intihab olunarak bairadei Seniye nasbedilmesi. Ve ilâmatı hü- iyenin vilâyet ve livalarda müf- tü efendilerin riyaseti altında ge- he rücsayi mahalliyeden müntehab dört âzadan müteşekkil bir temyiz meclisi tarafından temyiz ettirilme- $i ve ümuru cezaiyede hududu şer'iyenin iradeiseniye ş€- refi taallük buyrulduktan sonra ic- Ya edilmesi, Üçüncü madde: — Merkez vilâ- Yet le liva ve kazalara ahalinin in- | tihabile devlet tarafından mansub mahalli ölemadan maaşlı birer müf tü tayin edilmesi. olunması ve vilâyet | kısas gibi | Dördüncü madde: —İltizam usulü Dün külleyen lâğvile âşarın şer'i u- $ulü vechile ti ile cibayeti ve hükümetle ahali tarafından birer muhammin intihab ve tayin edil mesi, Ve verginin tadil ve tesviye- si ve ağnam rüsumunun usulü şer'i- Ye vechile istifası, deniz gümrükle- tile düyunu umumiyeye aid varida- mütenevvia müstesna olmak üze- Te tekâlifi sairenin lâğvi ve Mema- liki Osmaniyenin hiçbir tarafında emsali bulunmayan ve ahalinin baş lıca sebebi nefreti bulunan müte- ferrika yani kara (o gümrüklerinin kaldırılması. Beşinci madde: — Yemönde fe- ha bir halde duçari teşevvüş olmuş Ve bir çok ( sülistimalâta uğramış “lan muamelâtı maliyenin teftiş ve ulahı için memurini maliyedn muk- tedir ve lisanı mahalliye âşina müs- takim bir heyetin gönderilmesi. Altıncı madde: — Kaza ve neva- hiye tayin olumacak kaymakam ve Müdürlerin ahalinin hüsnü nazar Ve teveccühünü haiz eşraf ve rüe- | #ayı mahalliyeden intihab ve tayin Olunması. Yedinci madde: — Merkez vi- lâyet ile liva ve kazalara tayin olu- Bacak belediye (reislerinin eşrafı Mahalliyeden ve emniyet ve itimadı Umumiyeyi haiz zevattan olması. Ve belediye kanununun örfü belde Ye göre tanzimi. Ve belediye mec- İsleri vezaifi kanuniyesine sulh Mahkemesi vazifesinin de ilâve e- dilmesi. 'e münazaanın i vechile hal ve faslı icin merkez vi- liyette, livalarda ve kazalarda €$- tafı, ülema ile aşair o rüesasımdan Mürekkeb (Mesalihi Urban mecli- ti) namile birer komisyon teşkil ve Diğisincü" madde: — Milli el- Bilselrini lâbis olmak üzere aşair Urbandan milli taburlar ile va jan- > taburları teşkil yi bunlara olan : ükümetçe emnü itimad olan aşair rüe- aş intihab ve tayin edilme- madde: — San'a, Hücre Kevkeban, Umran, Zimar, Zafir, Hacce, Menahe, Man- Muradın, Beytülfikıh, Rida, , Eb, Hüdeyde, Zeydiye, , Asirde, İbha ve Ciyada kâin İlerde minelkadim müessisi 0- mürettebatı kablelistilâ Imam- tarafından verilmekte iken Hü- Osmaniyece katolunması iğne talebe ve müderrisleri Sa- va ehare, Havs, Ehnum, Siird çil Mısır cihetlerine gitmiş olan ve wn mürettebatları o cihetlerde ii Ni ir Mİ Li me mal ke en münasib Nr mebalığin tahsisi ve binaen | medarisi imezkürenin yeni- varı ve idaresi merkezi vilâ- den ; il tmak, asileri kaldır. oymak için tedbirler yet ile liva ve kazalarda müftüle- rin riyaseti altında ülema ve ma- halli eşraftan birer komisyon teşki- li ve San'ada muntazam bir kütüp- hane tesisi, On birinci madde: — Yemen vi- lâyetinin bilumum nevahisile Asir sanca; ve nevahisinde iptidat mektebleri ve icabeden yerlerde rüşdi ve idadi mektebleri açılması ve fakat idadi mekteblerinin leyli olması ve bu suretle maarifin tamiminde gayret edilmesi ve vilâyet merkezi ile li- valarda leyli birer sanayi mektebi inşa ve tesisi. Ve ülumu diniye ile fıkıh ve hadis tedrisi için lüzumu kadar seyyar müderris tayini ve bunların mahallerince intihab ve tayin edilmeleri. On ikinci madde: — 280 hicri tarihinden Osmanlı hükümetinin Yemeni istilâ ettiği tarihe kadar Yemende icrayı hükümet etmiş o- lan İmam zadeler ile sair Sadata hükümet tarafından icabı vechile bakılmamakta olub bu ise süitesiri mucib olan esbab cümlesinden bu- lunduğundan İmam zadeler ile ha- li zarurette bulundukları muhak- kak olan Seyid ve Seyidlere em- sali vechile tahsisatı münasibe ita- sı, Ve bunların teşkilattan evvel ve sonraki hallerinde ibkaları. On üçüncü madde: — Arazinin kuvvei inbatiyesinden bihakkin is- tifade edilmek için eski usulde kal- mış olan ziraatin usulü cedideye tatbikinin ahaliye gösterilmesi ve vâsi ve her türlü ziraate salih ve el- verişli olan ovalarda (Arteziyen) kuyularının kazılması ve merkezi ! vilâyet ile liva ve kazalarda birer Ziraat bankası şubelerinin teşkili ve Yemen vilâyeti arazii cesimesin- de medfun olan maadini mülenev- vianın meydana çıkarılması için keşfiyat ve ameliyatı lâzimenin iç- rası zımnında aid olduğu nezaret- lerin birer heyeti fenniye izamı. On dördüncü madde:— Her sınıf ahalinin pek ziyade münhemik ol- dukları tönbekinin inhisar altında bulunması bunu kaçak suretile gir- mesine sebeb olduğu gibi bu yüz- den silâh ve mühimmat gibi mem- nu maddeler kaçakçılığı dahi yapıl makta olduğundan tönbeki inhisa- rının Yemende lâğvi. On beşinci madde: — Şimendi- fer yolunun biran evvel inşa ve ik- maline ikdam ve ihtimam olunma- su. On altıncı madde: — Asir sabık emiri merhum Mehmed Ayın evlâd İ ve ahfadile Bacil emiri Ali Humey denin evlâd ve ahfadına münasib n tahsisatile taltif edilmele- ri. On yedinci madde: — Ikide bir muharebe ve mücadeleyi ve mü- kellefinin fakrü zarureti cihetile ! Aden, Musarra Birissudan gibi ec- Ka rlından verilmekte ie ! nebi diyarına firarlarını intac et- mekte bulunan bakayanın affı (bu bakaya esasen birkaç defa tes- viye edildiği halde bazı zalim me- murlar tarafından ilmühaberleri verilmediği cihetle mükelleflerin zimmetlerinde görünmekte olub şimdi tekrar istenmesi ve tahsil ci- hetine gidilmesi adalete mugayir mi herhalde affı lâzım- dır. On sekizinci madde: — Vilâyet, liva ve kazalarda sadat ve ülema- ya tahsis edilecek mebaliğin istih- kaklarına göre taksim ve tevziine ve aşairin ihtiyacını tetkike ve bun- ların celbi kulübü esbabınm is- tikmaline memur olmak ve tarafı hükümetten tayin edilecek reisin tahtı riyasetinde bulunmak üzere yerlilerden mürekkeb bir heyeti teftişiye teşkili. zuncu madde: — Ge- rek devri istipdadda ve gerek dev- ri meşrutiyette devri menhus yadi- gârlarından bulunan memurların mezalim ve süiidaresinden dolayı top ve tüfekle tahrib ve ihrak olu- pan kura ve mezariin tamir ve a- wlisinin iskân ve iyvası için bazı vilâyetlerdeki emsali vechile müna- sib mebaliğin tahsisi. (Bitmedi) Çankırı belediyesi 5 yıllı | imar programı hazırladı | Evvelce o kadar ilerlemiş ve incel- Atatürkün şapka inkılâbını hatırla- tan heykeli dikilecek, yollar açılacak, elektrik ıslah edilecek, su getirtilecek F — — Çankırı istasyon caddesi (x işaretli Atatü.k heykelinin dikileceği yerdir) ÇANKIRI, (Milliyet) — Belediye | meclisi 5 yıllık programını tanzim etti, Şehrin bütün mühim (ihtiyaçlarını bu 5 yıllık mesai programında gördük. En çok nazarı çelen şebrin sokaklarını, yol. larını yaptırmaktan ibaret olan program da bu yıl başarılacak işleri şuraya kay- — lüzum gördüm. Belediye bu yıl için- yapacaklarını tamamladığı takdirde Gi pek çok başkalaşacak ve güzel leşecektir. Bu yıl ilkbaharda, başlanan fakat çok fena yapılan ve çökmekte olan istasyon enddesinin parke taşlarla döyenmesi işi belediyenin getirteceği iyi bir mühendis tarafından ikmal edilecektir. Bu yol çar. şıdan hökümet önüne kadar 10 metre i- ken k * inyetin meydanlığından itibaren 16 metreyi bularak kenarları 2 metrelik bulvar ve ortası ağaç ve çiçeklik olmak üzere beş metrelik gidiş geliş yollarile istasvona varacaktır. İstasyonlu şehir arasında güzel bir beton köprünün bugün £ ikmal edilmiş olması baharda bitecek bu yola bir gü- * seik veredeklir. İstasyonun bu yolu hes: gün diz boyunca çamur İse de ye İeçek sene parkeye çevrilmesile bugüskü şikâyet edilen halden eser kalmayacak» tar. Hakikaten bugün karların erimesile bu yel bir çamur deryası haline gelmiştir. Akşam üzeri trenden çıkacak bir misafi- rim için istasyonu £ boyladığım zaman dönüşde çamurun şapkama kadar fırla- dığını gördü: Yolları ağaçlama İstasyon eaddesile & Abdülhalik bey mahallesinin yolunu ağaçlamak için Am- karaya 2000 ağaç sipariş edilmişti Yalnız belediyemizin biraz daha bu şaçlama işini umumileştirmesi İâzim- r? Zaten Çankırı tabi * ireiiklerile övülür her evin bahçesinde birkaç ağaç FEN Fakat sokaklarında yoktur, Eski- den çeşme başlarında olduğu söylenirken bugün de bu çok basit ve işten olmayan ağaçlama işini her caddeye, hattâ her 80- koğa tetmil etmek imkânı vardır. Bunu için de daha kolay usul bu yıl Atatürkün bir heykeli Belediye bu yıl bu işi hemen başarırsa Yüce Atatürkün bir heykelinin ataş yonla şehir arasında heton arme köprü- nün şehir kısmı meydanlığa dikilme ka. Tarımı büyük bir sevinçle “duydum, Bu meydanlığma dikilecek Atatür- güzel ya Se 28 Ağustos 925 “çık gösteriyor. Halbuki östenilirdi ki'bu kırıda yapınsat dolayısile heykelinin ©- günkü panama şapkasile yapılması dü- şünülmektedir. Bu âbide ayn: zamanda sapka inkulâbını da gösterece, için çok güzel ve gerefli olacaktır. Şehir haritası ve imar plânı Geçen yıl şehrin haritası ve imar plâ- nı bir müteahhide ihale edilmişti. Harita nın yakında bitirilmesi (o üzerine alâka- dar mütehassıs gelerek sehrin msütakbel plünmi yapmağa baş . Plân işi Çankırı için çok lüzuyalu bir şeydi. Dört #enedenberi sürekli inşaatı olan bir çe- birde bu yokluk histedilmiştir. Bu plân- sızlık yüzünden Çankırmın karşısına ku- mahalle — Abdülhalik bey inalarımm çok güzel olma- sina rağmen bir plân dahilihde yapılma. dığı için hiç güzel olmadı. Herkes ar- zuladığı yere evini yaptırdı. Şimdi kame dan bakılınca her kusuru yeni mahalle bir diziye modern bir şehi halinde olsun. elektrikin ıslahı ve radyo ” Çankırı yedi selin gr ida > mii zaman iyi bir düzen- İki işlemediği bi yanan “> ta çok sö- nüktür, Belediye iki yıldır elektrik işini yolu- na koymak istiyordu. Buharda yeni di- namolar getirilecek ve alternatif cereyan- İ çok inkişaf ederek niden Yeni cereyan sayesinde radyo da ge- tirilecektir. Cereyan değiştiği gün radyo- sesini de işiteceğiz. Çankırıda elektrik kilovatının 28 kuruş olması ve malzemesinin de olduleça pa- halı satılması yüzünden pek çok evlere tesisat yapılamıyor. Halbuki elektrik yak mayı her ev arzulayor, Fakat kilovatının. pahalı olması ancak şimdiki halde 300 kadar abunaye çıkiyor. o Halbuki yeni ek İma beraber fiatin de biraz indiri. leceği zannedilmektedir. la İmei tenvir edeilecektir. Hatlar da ye- çekilecektir. Iidizım suyu Şehirde içilecek tatlı su müphasıran birkaç çeşmeden ibaretti, Bu tatlı sular da fevkinde olan ve şehre dört saat mesa- fede bulunan Ildizim köyünde pek güzel va vardır. göre, belediye bu suyu şehre indirecektir. Sivas belediye başkanını takdir SIVAS, (Milliyet) — Şarımızda İsiiye şisine yel ki kre mide çalışma şekli veren Hikmet İşık'mn şeh- re ışık, su, yol ve bayındırlık teminin. de gösterdiği muvaff, beledi; yalına tercüman olmak üzere elediye başkanımızı bir takdirname ile taltif etmiye karar vermiştir. uykunuz bir gece takip eder, Her in fena me Onsan huysuzlanın, kederlerir ları dinler hiç bir şeyden memrun ol 9 bir vücut ve dinlen Her muvaffakfyetin (ik yas dir. Eger sinirli iseniz. Bromural yel. ko komprimeleri dünya tanıp &noll A-G, kimyevi maddeler fabrikaları, Ludwigshafen s/Rhim Müsekkimdir ve uykuyu temin eder ve Wi; biR zararı yoktur, SN 10 v8 0 kongelmeyi bari tp lerde ezamelerde seçti star, Tİ Sivasta bıçakçılık mişken, şimdi sönmüş gibidir SIVAS, (Milliyet) — Bu yazım- la da kıymetli okurlarımıza Sıvasta yıl lardanberi süre gelen bir ol zanaatın- dan, biçakçılıktan bahsedeceğim. Bıçakçılık Sıvasa nasıl geldi? Bu zanaatin nasıl geldiği otrafında yaptığım araştırmalara göre bıçakçı- lık Sevasa ilk anlarında kama ve kı ıç, makas gibi şubelerini ihtiva ede rek Dağıstan taraflarından Karsa ve oradan da muhaceretle buraya gelenler tarafından getirilmiştir. Getirenlerin de Karslı Ali, Ibrahim adlarında iki kardeş olduğu söyleni « yor. Bu iki kardeş kama, kılıç, makas gibi o sıralarda daha fazla rağbet gö- ren işler üzerinde uğraşmalar yapmış- lardır. Ve sonra bıçak yapmaya başlaya. rak gittikçe artan bir çalışma mahsulü olarak bıçakçılık. o Srvasta © çağlarda büyük bir zanaat haline gelmi; Gene anlaşıldığına göre, bıçakçılık o sıralarda yurtta antika olarak kabul edilecek bir derecede imiş. Bu Sıvas bıçakçılığı yurdun her ta- rafmda çok kıymet kazanarak her yer- den mamulâtr aranmağa | başlanmıştır. Hattâ bıçakçılık yapan ustaların yanları" na aldıkları çıraklara bu zanaatı öğret mek için onlardan madeni on lira kıy- mekte bir para aldıkları söylenmekte- dir, Bıçakçılık © öğrenmek o zamen bir moda haline gelmiştir. Bunun içi herkes ustalara para vererek bunu ö renmeğe çalışmışlardır. Bıçakçılık za- manla Ermeni yurttaşların da ellerine geçerek onlar da bu şube ile fazla meş- gul olmuşlardır. Sıvas bıçakçılığı gene o zaman yüz elli dükkâna münhasır olarak çalışıyor. du. Bu dükkânlardan yüz yirmi kada- rınm bir arada, diğerleri şehrin muhte. lif taraflarına serpilerek çalışmışlardır. Bu yapılan işler arasında yalnız. bıçak. değil, ev bıçakları ve bunların envar cep çakıları, büyük kıyma bıçakları, mekaslar, altın, işlemeli şiş kir- makasları, vel- işler fevka- ye getirilmiştir. Büyük harbin başlangıcında bü za naatta sarsmtı başlamak © üzere iken, o zaman vali bulunan Bay Muammer tarafından sanatlar evinde bu şubenin iş görebilmesi için çalışılmış ve vilâyet. ten talebeler gelmiştir. O sırada da Erzincandan Sıvasa ge- len talebeler arasında Ahmet isminde bir talebe bulunuyordu . Ahmet bıçakçılıktan maada kuyum- culuk, tesviyecilik, dökmecilik, çilin - girlik te öğrenmiştir. Bilâhara bu usta mektepten mezun olduktan sonra Sıvasta © yalnız olarak düklcün açmış ve bugüne kadar da beş altı bıçakçı dükkün idare edecek ka - dar usta yetiştirmiştir. Bıçakçılık belki yurdun en mühim bir zamaatıdır. Küçükten büyüğe ka- dar herkesin çakıya, her evin © bıçaj makasa ihtiyacı vardır. Bu ihtiyaçlar muzı hariçten değil, yerli mamulâtın - dan temin etmek lâzımdır. Ahmet usta bugün bıçakçılık için kendisinde çok büyük bir kudret bulu- nan bir elemandır. Sanatlar evinde bi- çakçılığı ileri götürecek ve çoğaltacak usta ve çırak yetiştirmek için acaba Ah- set ustadan istifa edilemez mi? Ahmet usta ile konuştam. O müte- madiyen maddi imkânın müsaadesizli- ğinden bahsediyor. Bana sira sıra yap- tığı şeyleri, y:-lı İngiliz na vi edecek bıçaklar dahi göster Bıçak sapı nasıl yapılır? Eskiden bıçakları yapmak için ça- buk halinde çelikler gelir ve bunlar ke- ailerk bçak yepldu. Lâkin bagğn da lüzum kalmadan otomobilleri Ya han klana ralmeş ufak 05 fek yay parçalarından istifade edili- Sap kısımlarına © gelince; manda boynuzlarının boş yerlerini tarakçılar tarak yapıp uçlarındaki kısımla, keçi boynuzları sap olarak kullanılır. Bazı kiymetli bıçakların sapları da hayvanat kemiklerinden yapılmaktadır. Sİ Çankırı kalesi Burada Piza kulesi gibi şakulünden 20 derece inhiraf etmiş bir minare var Çan kalesindeki minare ÇANKIRI, (Milliyet) — Şüphe yok kalesini olmuştur. ül ire kırı şehrini seren, ufak dik kale ilk za manlardaki insanların kendile- rinin muhafazası ve harici İris aptıkları deliklerile taş in oi 23 tesiri altmda kalın Türkiye- de mevcut tabii kalelerin yani ille zaman kabil kılmıştır. Bu kaleye çıkıp anlama - yal gi ben öl pal le km Ve hiç bir malümat sahibi bilezik e delikler. Şarkı şimalisi- De düşen tarafında yıkılmış ve yıkılmak: ta olan bir sur. Ve bir minare... Bu beni derin derin dü- gördürürken bu, tünel gibi açılmer ve denilen yerin kalenin karşısın- varından bir ağzı varmış. Kaledeki ağız- dan girildiği gibi oradan çıkılrmış, Çok üzel bir yeraltı yolu. Fakat içinde su- alıyormuş. Bu yüzden gidilmesi müş külmüş. Bu yer şüphe yok ki o devirlerde bu iç kaleden muhasara ânlarında bu yeral- tı yolu vasıtasile su, erzak ve hariçten imdat vasıtalarında kullanılan bir yer - dir. Geçen gün bir pi ile konuşurken söz gene bu çapa — Bu Ciranbolu için, dedi, belediye- e bir takrir vereceğim. Buranın baştan Eni işini temizletmesini ve tenvir et - lecek bir yer olur, apıldığını göstermektedir. Sanat itibarile çok kıymetlidir. Yalnız tuğla ve alçı ile yapılmıştır. Altındaki cami yıkılmıştır. Bugün ne enkazı ve ne temelleri getirdikleri inler İçin hayret gözüyle bakacak. ver şaheserlerdir. Eski Tekirdağ Belediye başkanına veda ziyafeti TEKİRDAĞ (Milliyet) — Vilâyeti- miz C, H. F,, Belediye ve Halkevi baş- kanlarını Kamuya enn ye li çalışmasile kendini sevdirmiş bulu: Tem ea a mn By Bire Feke ie