8 Aralık 1948 Tarihli Sebilürreşad Dergisi Sayfa 3

8 Aralık 1948 tarihli Sebilürreşad Dergisi Sayfa 3
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

Cı|t1 Sayı: 24 SEBİLURRESAD -37/1.'7 lâya ibâdette ve uluhıyet hassalarmda 1ştııak1 redde delalet eden yeğâne bir isim olarak tayin;” tahsis buluni dü. gundaı tevhid “ kelimesi olan uLa ılahe ıllallızhı) yalnız Altah ismi hasi - le tevhid ifade edıyor da Rabbimizin diğer es- birisile tevhid sahih ol- yahut ” mâi husnâsından hiç 'muyor. Meselâ «Lâ ilâhe illerrahmanı «Lâ ilâhe illârrahim» demek şehadet sayılmı - yor. Bu böyle olunca Tanrı, İlâh, Huda gıbı hei hangi bir dildeki isimlerle tevhid s: az.. Çünkü bunlar, birer ismi cinstir. Allah gı'bı is- müi has değildir. Hak, U ildiği gibi, fikri beşerin hayalinde mat ettıgı batıl mabude- lere de İlâh, Tanrı, Huda denilir. Bu cihetle is- . lâm bmasının ilk temel taşı, Allah adile tevhit oluyor ve islâm camiasına ancak Allah adına 'tevhid edilerek giriliyor. — : ” “ ” Bu mühim esaslara göre, Süileyman Çelebi . dilimizin şaheser bir manzumesi bulunan Mev- lüd mecmuasında kelimei tevhidin bir tercüme- / si olan bir mısramda: «Birdir Allah, andan ar- . tik Tanrı yok» demiştir. Daha parlak olmakla - beraber: «Tanrı birdir, andan artık Tanrı yok» dememekte ne kadar isabet etmiştir. * ““Kelimei tevhidin Cevdet Paşaya nisbet olu- nan: c(Yokt.u* tapaçak Çalaptir ancak»' suretin- deki tercümesi ise Süleyman Çelebinin tercü - mesi yanındâ soluk ve şönüktür. «Tanrıdan baş- | ka yoktur tapacak» suretindeki tercüme 1se, . eksiktir, sade menfi bir tercümedir. H «Ldâilâhe illâllah» metni şerifi belagat ılmınde c(kasr» denile ve önce nefyi, sonra isbatı muh- tevi bulunan en kuvv etli tekid ve tahsis ifade - eden edebi bir sanatı haizdir. Ve uluhı etin Hak Tealaya inhisarını kesin olarak en beliğ bir üslüp ile ifade etmektedir. Bu cihet «Lâilâhe | İ zllallah» müslümanlar arasında islâmiyetin ye- gâne Trernzidir. x Gene boyle, namaz gibi ıbadetlerımız de” “CAllah adını ihtiva &den tekbir ile eda olunur. 'Fekbir ki Şeriat örfünde Cenabı Hakka tazim- . lerimizi arz içini Allahü Ekber demektir, sure- tinde tarif olunur. Ekber sıgasımın haiz bulun- »nuııla arzı tazımat edprek tameamlam: az baş 'saîhasmda Allahu Ekbeı Cenabı Hakka tazimin : gamberimizin hayatmm her -safhasile Ekber» dıyeıek mabet etmışhı Namaza Allııhu £ Ekber tekbirile başlanır. Rekâtler arasindâ tek-. * bir ile intikal edilefek edâ olunur. Bu cihetle - bu tekbire iftitah ve intikal tekbiri adı verilmiş- v. Ve Asrı Saadetten zamanımıza kadar bü - tün islâm ümmeti, her namaza Allahü Ekber hi- tabile başlamışlar ve her intikal safhasında bu- ışlardır. angıcında, her mtıkal en yüksek bir remzidi ; Tekbirin mufassal bır metni de' vardir ki, -“Kurban Bayramında, farz namazları müteakip, cehren alman ve şeriat örfünde «Tekbiri teş- rik» denilen tekbirdir. Bu tekbirin bütün müs- İfimanlarca malüm olan methi şerifi, Hazreti İbrahim zamanındanberi devam edegelmiş ve Resuli Ekrem Efend_mız tarafından takrir ve teşri' buyurularak zamanımıza kadar islâm üm- - metleti arasında fasılasız intikal etmıştır zamanlarda sakat bir tercüme ile degıştır]lerek bir macera geçirmişse de, bu sene Diyanet Ri- yasetinin haynperver teşebbusıle metni aslisi- ne avdet olunmuştur. Bu güzel vesile ile islâmiyetin feyizli - bir tercümanı heyanı bulunan Ömer Riza Doğrul arkadaşımızın Sebilürreşadda «Allah kelâmile tekbirin azamet ve ihtişamıp başlıklı bir yazı- sında, bütün semavi dinler insanların müdaha-. lesile değişe degıse esatiri şekle girdikleri hal- de, yalnız islâm idir ki bütün ahkâmı Pey- beraber zamanımıza kadar tam ir vuzuh ile nak- lolunagelmiştir, dedık’cen sonra, islâmiyetin bu tarihi hayatına saygısız müdahale etmek, onu esatirileştirmek dernek olup, islâmiyet böyle bir. suikasdı hiç bir vakit kabul etmiyecektir, hükmünü vermiştir,.ki üstadın, Hülâsa etmeğe çalıştığım bu kıymetli yazısı, islâmiyet hakkın- 'da Kur'an dilile ve kesin bir üslüpla vâdolunan sıyaneti ilâhiyenin bir teşrihi mahiyetinde bu- lunduğundan hürmetler sunarak tebrik ede- Tim, Prof. Kâmil Miras duğu lügavı kıymete göre, kamus şarihi Allahü rile bilinmekten yüksek huîıman Allah demek oldugunu hildiriyor. Rivayete göre Resuli Ek- reme nübüvvet geldiğinde kavmini inzar edip .Rabbını tekbir etmesi emrolunduğunda, Hazreti Peygam_ber Efendimiz bu emte «Allahü Abone bedelterini göndermek lütfunda buluman muhterem okuyucularımıza — te-, şekkürler ederiz. Bütün abonelerimizin, ba - yilerimizin hesaplarını bu ay içinde mutla - ka göndermek Tütfunda bulımmala.rmı tek - Ya tekrar Tica ve istirham ederiz.

Bu sayıdan diğer sayfalar: