10 Ocak 1929 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 21

10 Ocak 1929 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 21

# No. 1691—6 UYANIŞ 95 — Bu şüphemdem dolayı binlerce affınızı rica ederim, diye cevap verdim, fakat bittabi mazur görürsünüz, iaaliyetiniz Pariste takdir edilmektedir ve ben bunun tamamen mümkün olduğunu zannediyoruni, biliyorsunuz. . Evet, evet.. fazla söylemeyiniz! Gösterdiğiniz şavanı takdir tedbirden “dolayı size teşekkür bile etmeliyim. adamlarda nadiren düşünüş bulurüz.. Bir kere Biz genç ileri /iyaretcilerimizden birinin tedbirsizliği bir hadiseye sebep olnınştu tatbiki esnasında hastalarıma kendi arzularile öteye beriye dolaşmalarına böyle Son usulümün müsaade ediliyordu ve onlar hastahaneyi ziyarete gelen ihtivatsız adamların bazı hallerine karşı harekeie geçiyorlardı. O ;amandanberi istisnai, şedit bir usul tatbikine' mecbur oldum ve iümat edemediğim kimseleri müesseseye vanaş- tırmazdım. ederek «-Son usülünüzün tatbiki esnasında mı? dedim,O halde çok işittim, mülavemetle tedavi Sözlerini tekrar ne demek ol- duğunu ve elyevm tatbik elilüp. edilmediğini anlayabilir miyim? sisteminin — Şimdi anlatırım, dedi, birkaç haftadan- beri artık bu usulden. vaz geçtik. — Sahi mi? Beni çok hayrette bırakıyorsunuz! İçini çekerek: - eski usule, dedi, dönmeği tamımen lüzumlı bulduk eiendim. bu mülayemet tehlikesi usulünün her zaman için müthiştir; sonra faideleri i'zamı edilmiştir.. Şuna kaniim ki bü usul hastahaneye iyi bir ders verdi. 3iz, biz beşerin başarabileceği her makul şeyi yapmak.. Çok müte'sifim ki *evelce bizi ziyaret edip de &endiniz bir hüküm veremediniz.. Fakat, ben “sizi “«mülayimetle tedavi» usulüne bütün. tefer- ruatı ile vakıf addeidiyorum.. — Hepsine değil.. yalnız, dört beş kişiden işittiğim kadar... — O halde bazı gülünç hastaları ihtiva et- mesi itibarile bu usulü size sureti umuniyede izah edebilirim: Biz, deli dımağlara giren hiçbir kuruntuya muariz olmayız, bilakisonlara cesaret bile veri- riz.. ve dayimi tedavilerimizin çoğu böyledir. Bize birçök kişiler geldi ki meselâ bunlar ken- dilerini tavuk zannediyorlardı. “Tedavi idi: bir hakikat gibi bu fikir üzerinde israr etmek. Bunun bir hakikat olduğunu kâfi dete- cede müdrik bulunduğu için hastayı aptallıkla şöyle ittiham etmek, sonra onu bir hafta kadar perhiz de tutarak yemesine müsaade etmemek. bu usulde pek az müşkülatla tavuğa ait yemeklerdan şayanı hayret neticeler elde ettik.. — Fakat hep tedavi bukadar mi? — Hayır, asla.. biz meselâ müzik, dans, jimnastik talimleri, umumiyetle kâğıd oyonları, her nevi kitaplar ve saire gibi basit ve eğlenceli şeylere de çok kiymet verdik. yakalanmış kelimesi hiç kullanılmazdı. Sonra imühim her deli diğerlerinin harekâtını ihtiyatla karşılamağa terkedilmişti. Deli bir kimsenin kendi fikir ve Herkesi alelâde bir hastalığa gibi tedavi ederdik ve “cinnet bir nokta : mutalâasına itimat edilmek için onu kendi vücü- du ve ruhunu kazanmağa birakmalıdır. — Hiç ceza tatbik etmediniz mi? — Hayir — Ve hastalarınızı hiç hapseimediniz? — Pek nadiren.. Zaman zaman bazı münferit hastalıklar buhrana doğru yükselir veya nagi- ve hiddete tahavvül eder. hani bir tehevvür Ozaman biz hastayi alır, gizli bir höcrede istirahatının selbi tehdidile kendisine telkinat yapar ve onu arkadaşlarının yanına çıkarıncava kadar orada bırakırdık... Zira bir deli tehevü- rüne. karşı başka bir şey yapamazdık. Bövleleri her zaman olduğu gibi umumi hastahanelete gönderilirler.. — Bütün bu usulleri değiştirmediniz ve iyi olduğuna kanaat eitiniz mi? mazarratları ve hatta tehlikeleri oldu, fakat çok şükür ki şimdi — Katiyen!.. Bu sistemin Fıransadaki bütün darüşşifalardan bu usul kalkmıştır. — Söylediklerinize pek ziyade «hayrelte kaldim.. Şu dakıkada eminim ki “cinnet» (eda- visine ait başka hiçbir metot memleketin hiç- bir parçasında tatbik edilmiyor ! Evsahibi: — Henüz gençsiniz, dostum dedi; lâkin dünyada olan biten şeylere dair başkala- rının Jakırdisına itimat etmiyerek kendi kendi- nize hüküm vermek zamanı gelecektir. İşittiğiniz herşeye inanmayınız.. Gördüğünüzün yalnız yarısına İtimat edin. Belli ki bir bilgisizlik su'i tefehhüme Mahaza.. yemekten sonra yorgunlus sizi bizim hastahane hakkında uğrattı. Sunuz geçtiği vakit size evi gezdirmek ve tatbikatına şahadet eden herkesi hayretlere garkeden bu usulümü size göstermekle memnun , olacağım.