18 Nisan 1929 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 7

18 Nisan 1929 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 7

No. 1705—20 san, Mustafa Asım ve Mustafa Nuri efendilerin bulunan Âlem Matbaasında edevat ve huruf olup merbut lirayi ziri temellükünde makineler, âlât, mukavelenameye mevcut iki matbaa eşyasına müfredat defteri mucibince(.... osmani kıymet takdir kılınmıştır. Madde : 3 — Şirket kanunu ticaretin 14 üncü maddesi ahkâmına mutabık olarak Komandit şeklindedir. Esas teessüsü dahi matbaacılık, ga- zetecilik, ve tabilik ile matbuata mütferri her türlü hidematı deruhde etmektir. Madde : 4 — 'Tarafeynin şimdiye kadar bas- miş oldukları kitaplar yine tarafeyne aittir. Şirket tabilik dahi yapacaktır. Madde : 5 — İştirak, üçüncü derecede olarak gazeteciliği dahi şamildir. Ahmet Mitat Efendi « Terçümanı Hakikat » gazetesinin tahrir ve tabı ve neşir ve füruhtu hakkını tamamen şir- Bu hususta gazatenin sahibi imtiyazı olan Mehmet Cevdet Ffendi hiçbir müdahalede bulunamıyacaktır. Elde imtiyazı mevcut olan ( Osmanlı ) gazetesine gelince: bu gazetenin neşri dahi canibi şirketten deruhte olunur. Ancak mezkur gazetenin şömendöfer ve bankalardan muhassas olan ilânat ücuratından ibaret bulunan varıdatı mesarifi tahririye ve tab'iyesine kifayet etmediği surette açığı Ah- met Mıtat E. kılnacaktır. Madde: 6 — 'Tarafeyn ayrıca idare etmekte oldukları matbaaların dokuzar aylık birer he- sabını verecek ve bu hesabın yekün varidatına göre ilk sene için bir bütçe tanzım kılınacak ve her sene sali cari mucibince yeni bütçeler vücuda getirilecektir. O bütçede gündelikçi ve aylıkçı amele ve memurinden maada asıl müş- terek olan zevatın sermayeleri nispetinde değil şirkete kalem ve san'atlarile görecekleri hizmet nispetinde fakat imkânın son derecesinde az maasları olacaktır. Çünki bunlar asıl semerei meşaileri olan temettüü şirketin her sene icra olunacak muhasebei umumisnde alacaktır. Madde: 7 — Şirketin müddeti olan beş sene zarfında muhalefeti efkârın önünü almak için her işe göre herkesin vezaifi talimat ve konturata suretlerini cami birer varakai taahhüdiye rabtolu- nacaktır. Madde: 9 — Şürekâ her üç ayda bir kere alacakları temettüü safinin daima lâakal yüzde yirmi beşi bittefrik emin bir bankada hıfza mecburdur. Lüzumu görülürse bu miktardan daha ziyade tefrik olunacak ve hatta lüzumuna göre temettüü safi tamamen tefrik kılınacak ve karar mucibince sarfedilecek ve böylece matbaanın kete terketmistir. UYANIŞ tarafından şirket sandığına tediye 307 sermaye yekünü artacaktır. Madde: 11 — Şürekâdan vaki olurda verese şirketin yine devamını eylerse kabul olunup yalnız müteveffanın gördüğü hizmete mukabil alduğu maaş munkat olacak ve O hizmeti görecek adam için verilecek maaş cedit bütçede tahsih kılınacaktır. Verese şirketin devamını kabul etmez de ayrılmak lâzım gelirse rızayı vereseye muvafık geldiği takdirde serma- yei mevcude takdir ettirilerek müteveffanın hissesi veresesine teslim ve bunada rıza gösterilmediği halde şer'an ve müracaat birine emri hak arzu muhamminlere olunacak kanunen ana edilecektir. İşbu mukavelename üç nusha olarak Dersaa- dette bittanzinı beyneşşürk taati kılınmıştır. *ylâl 1890 muktezayı hal ne ise Dersaadet 17 * * * Bu mukaveeleyi ben 20 yaşında iken ve bun- dan tam kırk sene evvel yazmıştık; benim genç imzamın yanına Ahmet mitat EB. merhum imza atarak Kırk Ambar matbaası ile Tercümanı Ha- kikata uzun bir ömür vermek istemişti. Tercü- manı Hakikatte ve Kırk Ambar matbaasında hiç sermayesi olmadığı halde oradan istifade eden sahibi imtiyazı Mehmet Cevdet efendi ya- nınadaki birçok hasis düşünceliler toplaştı ve Ahmet mitat Efendiyi şaşırtıp müsveddesi imza olmuş mukaveleyi faaliyete geçmekten mene- ylediler !! Şimdi merhum Ahmet Mitat Elendi mües- sesesinin yerinde yeller esiyor. ( Tercümanı Hakikat gazatesi başka ellere geçtikten sonra kaybolup gitti. Benim üç arkadaşla kurduğum Âlem matba- asında şerikim Mustafa Nuri Efendinin vefatile hissesini ben satın aldım. Mustafa Asım Bey adliye mesleğine girdi, matbaacılıkla iştiğal hevesini kaybetti; 1323 te oda hissesini bana sattı. Ve ben yalnız kalmıştım. Bundan sonra «Âlem» namı kalktı. Ahmet İhsan Matbaası 1911 de başka şeriklerin girmesile tekrar Ahme İhsan ve şürekâsı olmuştu. Onlarda umumi harpte dağıldılar, ve şimdi «Limitet» tekrar teşekkül eyledi, Bundan maksadım Ahmet İhsan matbaasının ve Serveti Finunun benden sonra Kırk Ambar ve Tercümanı Hakikat gibi ortadan kalkmamasını temine çalışmaktan ibaret- tir. Kırk sene emek verdiğim Ahmet İhsan matbaa ve gazetesi belki Limted şirketlere ma- hsus olmak sayesinde ve ben bu dünyadan gittikten sonra merhum Ahmet Mitatın korkuları gibi fena akibete uğramaz. halinde Ahmet İhsan