30 Mayıs 1929 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 11

30 Mayıs 1929 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 11

No. 1711—26 Amerikada, UYANIŞ 409 Filorida Yarımadasında Amerikada Palm-Biç şehrinde etrafı ağaçlık su başında münzeviyane bir safa. Artist Mis Lola güneş banyosu yaparken O enğin Amerikalılar kış mevsimine doğru A bahri muhiti geçmek zahmetine katlanırlar, bilhassa kışın birkaç ayını Mısırda geçirmek için tehalük gösterirler. Bahri muhitte işleyen, mükellef ve seyyar saraylara benzeyen vakıa seferin zahmet ve meşakka- birer vaporlarda, tından bahsetmek abestir. Bu vaporların vasi dans salonları, örkestıraları, tiyatoraları, telsis telğiraf cihazları, eski ve yeni dunyadan sefer vaktı, tisizle alınan haberleri neşreden ve günde iki defa çıkan gazeteleri var; en büyük kârbansaraylarla rekabet edebilecek tertibata maliktirler... Kiş mevsimi iklimi mutedil, mevsimleri her zeman bahar ve yaz olan Mısırda, Nil üzerinde, Südanda geçirmek için gelen amerikalılar me- mleketlerinde bu iklimi bulamadıkları için seyahata katlanıyorlar, oralara gidiyorlar diye düşünmek te doğru değildir. Çünkü memaliki mutedilenin en cenubunda, Meksika körfezine doğru uzamış olan Florida şibih ceziresinin de iklimi mutedil ve her zaman bahar ve yazdır. Amerika zenginleri için burada beldeler ve mesireler ve sahilde yeni yeni vücude getirilmiştir. Florida şibih ceziresinin erazisi kismen bata- lıktı. Fakat bunları kısmen kurutmuş, bilhassa sahilde her Amerikalıların azm ve himmeti türlü eğlence yerlini tesis ettikleri beldelerin etrafı muhteşem parklarla tezyin olunmuş, hava- nın tazeliğini ihlâl edebilecek her türlü esbap izale edilmiştir. Filoridada kadın ve erkek Amerika zenğin- lerinin. en ziyade rağbet gösterdikleri «Palm Biç» sahil şehri vakıa bir kasirga tahribatına oğramış ise de Amerikalılar onu sür'atle tamir ettiler. Şehrin civarında vücüde getirilen ağaçlıklar, pınar başları uzlet ve inzivayı sevenler için müs- ait yerlerdir. Sahil caddeleri iki sıra hurma ağaçlarıyla tezyin olunmuştur. Buraları zevk ve bütün güzelliklerin sefa için tabii ve medeni bir enmuzeci haline getirilmiştir. Muhteşem parkların güneş banyosu için yeryer havuzları vardır. Daha uzun tafsilâta girişmeden ise bu şe- hirlerden ve cıvarından bir kaç manzarayi ka- rilermize arz etmeği münasip gördük... Amerikanın Florida yarım adasında, eklimi her vakıt yaz ve bahar olan (25 derece arzişimali) Palım-Biç sahil şehrinde gezinti yeri