27 Haziran 1929 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 15

27 Haziran 1929 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 15

4175 UYANIŞ No. 1715—30 B Nemi gölünde tahrrriyat . İmperator Kaligula nin Gemileri koma civarında küçük Nemi gölünde vak- tiyle, iki bin seneye yakın bir zaman evvel, Roma İmperatorlarından Kaligulanın iki süslü gemi içinde zevk ve sefa sürmüş olduğu, hırs ve şehvetin her türlü rezaletlerini yapdığı eskiden beri rivayet edegelmişti. Bir gece kendisi ve etbaı sabahlara kadar bu gemilerde sarhoş.envai fulhşu icradan sonra kaligula kendisi çıkmış iki gemiyi, içindekilerle gemilerin bütün zikiymet eşyasıyla batırtmış, o gecenin insanlarla beraber hatıratını gölün dikine suları içine gömmüş. Kaliguladan böyle vahşiyane bir tehevvür veya keyf memüldür, çünkü katilden, insanların hayatını ifnadan pek hoşlanır bir gaddardır. «Ne olurdu, Roma halkının bir tek kafası olsaydı da bir kılıç vüruşta u- çursaydım!»der- miş. Roma civarı- nın tabii güzel- likleri meşhur- dur. Romanın yakınında, ce- nup (cihetinde 940 metre sathı bahirden mürtefi, Cava dagından, buraya çıkılsada etrafa bakılsa, manzara pek la- tiftir. Garp tarafta Küçürek Nemi gölü ile bundan daha büyükçe Albana gölü görülür; şirin kasabalar, köyler, şatolar nazara çarpar. Ufkun nihayetinde “İyrrheniene denizinin mavi suları farkolunur. Kaligulanin meşhur iki galeri (küçük gemi) Nemi gölünde gömülü kalmıştır. Bu günlerde medeni âlem nazarlarını buraya çevirmiştir. On beşinci asrın yarısına kadar bu gemiler İdüşü- nülmemiş, unudulmuştu, Kardinal Pröspero Colonna, Nemi şatosuna sahip olunca bu gemi- lerin masalını çokca dinledi, ' bünların su altından çıkarılmasını mimar Battista Alberti ye havale etti. Albertinin her türlü gayretine rağmen teşebbüs akım kaldi. Bir asır sonra 1539 da bolonyalı mimar francesco, ozaman yeni icadedilmiş bir aletle . (dalgıçlcihazının ilk taslağı ) göl- ün dibine indi, gemileri muaye- ne etti, değerli malümat verdi, kalın halatlarla bunları sahile çekdirmeğe te- şebbüs ettisede ancak bir gemi- den bir. parça koparabildi.Ha- lat koptu çıkrık kırıldı. Üç yuz sene sonra, 1827 de romalı Amedes Dibinde, takriben iki bin seneden beri gömülü kalyonla uyuklayan gölün manzarası. a ii z | Dipte, tepede, yüksek şatosu ile Nemi kasabası. 1| Fusconi isminde