25 Temmuz 1929 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 10

25 Temmuz 1929 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 10

536 UYANIŞ Anne olacaklara No. 1719—34 Sıhhi ve içtimai Doğmadan evel, doğarken çocuk Anneyi korumak, çocuğu kurtarmakdır. 2 Senâyide zehirle uğraşan kadın ve erkek amelenin çocukları ölü doğmadıkları halde, kusurlu, zayıf, mâlul ve sakat, budala ve sar'alı, olabilirler. Üstübeç yapanların, mürettiplerin, ça- nak çömlek sirlayanların, kurşuncuların kurşunu ile zehirlenmemeleri, çocuklarının zayıf, budala, sar'alı olmamaları için hıfzısıhhate riayet etme- leri lâzımdır. Aşcı kadınlar, ütücüler «Oksit de karbon»la zehirlenebilirler. Tütün amelesinin çocukları da kusurlu olabilir. İspirto kullanılanı senayiin de bu bapta tesiri vahimdir. İşret eden adamların çocukları çok defa bu zehirlenmenin eserlerini taşırlar. Müzmin alkolizm in tesirin- den sarfı nazar muvakkat bir zehirlenme anında, sarhoşlukta olan çocuklar kusurlu doğabilirler. Bir âilede iki üç çocuk sağlam ve kusursuz doğduğu halde dördüncünün sakat ve ondan sora yine bir ikisinin sağlam 'dünya- ya gelmesi ancak sarhoşlukla izah olunnur. Mâlul bir çocuğun sakatlığı, kusuru, çok defa ana ve babasının pek iyi bir akşam ye- meğini müteakip sarhoşken olmasına atfedile- bilir. «Had» bir hastalığın nekahetinde gebe kalmak da hem valide hem de çocuk için fenadır. Her ne kadar buğün, idrarda albümin: peyda olması, çocuğun doğum zamanında yolumda gelmemesi neticesi gibi bazı sebeplerin. tesirile çocukların ölü: olarak doğmaları pek ziyade azalmışsada irsi hastalıklardan, senai zehirlen- melerden, ispirtodan, ziyade yorğunluklardan ileri gelen fenaliklara tesadüf olunmaktadır. İşte bundan dolayıdır ki çocuk ölümünde, za- fında bu gibi esbabı arayıp bulmak ve vaktin- de tedabir almak lâzımdır. Gebeliğin başlan- gıcında, hatta hasta değilken bile tıbbi muaye- nenin ehemmiyeti anlaşılmalı; hastalıkların izi kan dâ dahil olmak üzere vücudun tekmil mu- ayenesile ancak bulunabilir. Bazı kadınlar derin bir tevekkül ve feragatla gebeliğe: dokuz ay süren bir Çocuk ana ve babasından, âilesinden evel ırkının, cemiyetindir. nazarile baktıkları, bir takımı da hastalık gebelik hayatında 'hiç bir şeyin hıç bir itiyadın değiştirilmemesine kani oldıkları cihetle hiç bir tekayütte, tedbirde bulunmaz ve evelki gibi çalışmağa, hatta dansa devam edip dururlar. Böylelerine, gerek kendileri ve gerek çocuk- ları için gebelikte riayet olunması lâzımgelen sıhhı tedbirler anlatılmalı ve hamil münasebe- tile zuhur edebilecek fenalıkların, zahmetlerin önü alınabileceğine ve tabii bir gebeliğin ka- dının güzelliğini asla bozmayacağına dair tel- kinatta bulunulmalı. > Gebelikte ittihaz olunacak sıhhi tedbirler vücutteki azanın tabii vazifelerine göre tânzim olunmuştur. Çocuğun neşvü nüması esnasında höcrelerinde büyük bir faaliyet ve çogalma neticesi bir çok zehirler meydana gelir. Anne bu zehirleri ken- diletininkiler ile birlikte vücudundan, çıkartma- ga, defetmeğe mecburdur; bu vazifeyle mukel- lef azâ: kara ciğer, böbrek, deri ve bağırsak ziyade bir faaliyet neticesi yorğun düşebilir ve çocuğun gittikce neşvü nüması cihetile çoğu iztirap içinde, tazyık altında kalabilirler. Gebe- likte < hıfzı sıhhat » vücudu zehirlenmelerden, albümin hastalığından vikaye ile cocuğun neşvü nümasına hizmet ve validenin sıhhat ve kuvvetini muhafaza eyler. Gebelikte yorgunluktan, yiyecekden ileri ge- len zehirleri azaltmalı; böbrek. deri, ciğer ve bağırsakların vazifelerine ziyade dikkat etmeli. Yorgunluktan ileri gelen zehirleri azaltmak için ziyade bir faaliyetten, geceleri uyanık kal- maktan, fena ve sıhhata karşı yerlerde bulun- makdan, ayakta kalmakdan ve gebeliğin son altı haftasında çalısmaktan çekinmelidir.