3 Ekim 1929 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 13

3 Ekim 1929 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 13

No. 1729—44 nikte sahte bir meharet, bir balâpervzlıkdır.. İşte bu unsurların cem ve mezcinden çıkan agrcabilitö sevimlilik bazı defa hakiki bir eseri san'at hissini verir, ve umumiyetle kütlenen anlayış, ve dolayısile rTağbetine mazhar olur. Bu unsurların ilkleri, halk oynarlar, ve mutavvassıt edebiyat ve resminde en mühim rollârı saat eserlerinin en bariz ka- rakteristikleridirler. Leanocvallo, verdi, Of- fenbach'ın besteleri, Boug- J.P- -Târens'm tabloları, Ale nerau, Meissonier, gandre Dumas, Zevaeo nun kitapları bu meyan- dadırlar. tahlil fikri bir arıyişin, Derin edilmiş ve yü- hut bir (fantasme) yani bir hayalin mahsulü ol sun. Hakiki eseri san'at daima orijinal deruni bir görüşü iade'eyler. Ese tin kıymeti, tabiatin muh- telif tecellilerinin az ve ya çok mehâretle tespit edilişinde değil, o eserin yaratılmasını intaç eyle- miş olan muhtelif heye- can unsurlarının cins ve mahiyetindedir. Tasvir edilen şey, eşya olsun, insan olsun, bizi barile alâkadar edemez- şekli haricileri iti- ler. Çünkü bir insan ve- ya bir ağaç her gün gör- dügümüz ve kudreti di- mağiyemiz dahilinde tahlil edebildiğimiz şey- lerdir. Bı şeylerin mu- teknik ıfik hakkındaki anlayış ve görüşlerimize yeni bir $dfha ilâve edemez. ayyen bir dahi- linde fotö8ri tasvirleri," bizim” onlar Onun içindirki bir eseri san'atta evvelâ arayacağımız şey, hergün görüp belkide lâkaydane seyrettiğimiz ecsamı hakkında, san'askârın kendi his ve görüşleridir. Concept ismi verilen bu his ve görüşte, — mütebeddil ve mütemevviçtir. biat değişmez, ve maddi manası mahduttur. Eseri san'atin manasi gâyri mâhduttür, çünkü o, he UYANIŞ (Le Grew) Sen Martin 719 sanatkâr ile değişen bir anlayış , bir görüşüşn , bir fikrin mahsulüdür. Gelecek makalede, misallar ile, bir eserin haddi- zatindeki kıymeti izaha çalışacağım. Ressam Nurullah Cemal Son Amerikan edebiyatı : Lucehi Uyuyan Dağ Güvercin rengi gökte, sevimli seher yıldızıyla dağın, üstünde yükselen ay var... Hareketsiz ve bem beyaz &is, ruh haline gelmiş su gibi,. Küçük bir yaprak bulutu fısılta- larla geçiyor.. Ey bü tükenmiş lerin alınlarını süsliyen tatl, esrarlı ve semavi güzellik! Kuğretin kana- dından wi - gün mahrum sözleri- miz topraklar kadar-al- çaktır, seni takdir eden coşkunluğumuz (oyalnız bir sükündüur. Ağaçtan taştan yapıl mış, zavallı bir mahpeste fani sevgilimizi sever, acılarımızı besler -büyü- türüz. Kendi kendimize yalancı, kararsız ışıklarla Halkın yarın bozabiles ceği — mızmız: bir örüm- cek £ gı dokuruz. Birde bu dağ gibi tatlı bir uykuya dalacağız. Nihayet hazanla altınlaş- mış bir ığacın dibinde yorgun bir koyun sürüsü gibi toplanarak artık müs terih olacağız. Muslih Ferit İngilizceden : : DERE Ruhuma dolan şırıltısını duyuyorum. Guruba kar şı morlaşan dağların sarp eteklerinden" gecenin koy- nuna akan dereyi seviyorum ve takdir ediyorum: Hangi insan düşünmeden. istikbal gayesi uğrund önündeki uçurumlara atılabilir. Bu harekette ı belki tehlike - vardır: . Fakat: birz «Şeref, bir Ümit olsun yokmu ? SN