24 Ekim 1929 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 13

24 Ekim 1929 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 13

No. 1739 —47 UYANIŞ Edison'un kendisinden başka kimsenin giremediği tecrübe odası islâh ve tadile dildi meliyeti kazandı! Bugün cihanşümul bir ve ancak bu suretle bu mükem- şöhret kazanan Sinema makinelerinin esasıda Edison'un Sinetoskop ismini taşıyan icadından alınm için lâzım olan ekümlâtor- ların icadında da bu bür- yük muhteri alâkadardır. Bundan çok evvel, da- sayıl ha Edison'un genç dığı zamanlarda muhteri- nin (mesai dairelerini ziyaret eden bir ödison'la Fransız muhbarriri tığı bir mülâkatını yap- şöyle anlatıyor; «Edison'un darülistih- zarı fabrika gibidir. Ye- şil çayırların (o ortasında kocaman ağaçlarla mu. hat bir yerde bir takım binalar görülür ki bunlar Edisonun oaâmeliyathane- leridir. Çok geçmeden bu ameliyathanelerin küçük bir şehir halini alacağı ıştır. Radyoların işlemesi yapılan imtihan şüphesizdir.» 24 Se- ne evvel bu, halde anlaşılan o bu çalışma daire- oldugu lâbo- ratuvarlarçok büyük bir yer leri ve işgal oetmek- tedir, Ehemmiyet ve kıymetini anlatmağa ça- üreyen lıştığımız. bu büyük insan son bir hayrülhalef günlerde o kendine seçmiştir. Bu husus için bir mü- sabaka aç mış ve buna girebilmek hakkını yal- nz Ameri- kalı gencele- re vermiştir. Bu müsas bakaya gire- bilmek icin amerikalı olmak ve A- merikada i- kamet - et- mek şarttır. Bu suretle neticesinde . bir Edison'un sekseninci yaşını tesbit eden fotoğrafı, genç intihap edik miştir. Bu delikanlı Edison'un 18 yaşından beri yü- rüdüğü ilim ve irfan yolundaki mesaisini durdurma yacaktır. mühimdir. hareket fen noktai nazarından çok Kymetli muhteriin bir tecrübe esnasında beş gün beş gece masa başından ayrılmadığı vakidir.