21 Kasım 1929 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 14

21 Kasım 1929 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 14

832 UYANIŞ Anne olacaklara: e ae Çocuk üşütülmeyecek — Temiz tutulacak Temizlik çocuğun sıhhatidir. —Saf hava hayatıdır . Çocuk ilk dört ay içinde haykırır, ağlar kol ve bacaklarını oynatup durur, daha büsbütün giydi- rilmemiş ise, yarım kundak içinde bulunuyorsa serbest olan kollarını her tarafa uzatir, gönderir; her ne kadar hala sarılı isede bacaklarını bir derece harekete getirir. Bir aylık olan çocuğun kundağı çözüldüğü zaman tekrar kundaklanmadam evvel günde bir kaç defa bir müddet serbest bırakılması çok faidelidir. Bu zaman yavru sevinir, haykırır, kol ve bacak- larını oynatup durur. Beşinci yahut altıncı ayda artık kundakdan çıkarılan çocuğa külot ve espap giydirilir. Artık küçük mahpus kurtulmuş, hürüyetini tamamen almıştır. Lâkin bu istiklaline, hüriye- tine ragmen çocuğu velev bir kaç dakika olsun ayakta tutmamalıdır. Daha sonra, dokuzuncu yahut onuncu ayda çocuk yere, temiz: bir çarşaf gerilmiş bir halı üzerine brakılır; yavru burada iptida yuvarla- nir, sürünür, bir müddet sonra «dört ayak» yürümeğe ve daha sonra ayağa kalkmağa çabalar. Bu zamanda çocuğu koltuğundan geçirilmiş kayışlarla, iplerle yürütmelimi? Delikli arabalarla ve sair vasıtalarla yürümeğe alıştırmalımı? Hiç zannetmiyorum ve muvafık bulımıyorum; bunlar küçük çocuklari yorduğu gibi bacaklarının eğrilmesine sebep olabilir. Çocuk kendi kendine yürümeğe çabalar; işte bu zaman annesi koltukları altından yakalaya- rak yolunda adım atmasına yardım eder. Kendinde bir kuvvet duymağa, <kendine gü- venmeğe» başlıyan çocuğu her türlü muhataradan korumak çok mühimdir; lâkin bu koruma husu- siyle orta ve fakir âilelerde çok güçtür. Bir zaman sonra çocuk hiç bir yerde durmamağa başlar, sürünür, emekler, nihayet yürür; bu hareket- lerile bazen kendisini büyük bir tehlikeye koyabilir. İşte çocukları bu gibi muhataralardan koru- mak üzere kullanılan Park 50 santimetro yük- sekliğinde ve bir metro veya bir metro yirmi santimetro uzunluğunda ahşap dört parmaklık- dan, dıvardan ibaret dört köşe bir meydancikdır: Bu divar lar yekdiğerine menteşe ile tutturulur ve kullanılmadığı halde katlanır. No. 1736—51 Çocuk oturacak bir hale geldiğinde temiz bez serili bir halı üzerine konulan park içine oyuncaklariyle birlikte bırakılır. İşte bu suretle çocuk muhatarasız serbestce her harekette bulunur ve hatta ayağa kalkarak gezinmeğe başlar. Hulâsa Çocuk çabuk üşür, soğuk alır. — Çocuk gayet temiz tutulmalı- dir. — Göbek yarasına ziyade dikkat edilecek, tımarına çok ehem- miyet verilecektir. — İntanın göbek yoluyla yayılmasından ölen çocuklar yok değildir. — Çocuk havaya, açık ve saf havaya, gü- od yatağında yan yatacak- r, — Her gün açık havaya çıkarılıp sersem — Çocuğu yürütmekte acele etmemelidir; emeklemek, yürümek kendi haline bırakılmalıdır * MÜ Eksik, anadan zaif doğan çocuk Doğumdan evvel muayene—Fakir ve kimsesiz Annelere sikecek yerler (Melceler). Strauss kanunu Koruma (tahaffuz) dispanserleri Çok küçük çocukların aileler nezdine yerleştirilmesi Çocuk her zaman zayiftir, bakılmağa muhtaçtır. 1000-2200 gram ağırlığında doğan çöcuk- lar zayiftirler; çok defa eksiktirler, analarından vakitsiz doğmuşturlar. Yukarda bildirildiği veçhile ilk sene içinde ölen 1000 çocuktan (170)- ini <sanadan doğma zayiflar» teşkil ediyor. 1911 senesinde Fransada 0:1 yaşına kadar vefat eden (118 205)çocuklar arasında(24 245)i anadan doğ- ma zayif olanlardır. Bundan anlaşılıyor ki gayet cılız, hasta, veraset cihetile malül olan bu çocuklar« yaşama itişmesinde » dayanamamakta ve esasen, hemen her zaman hasta oldukları halde kendilerine baktırmak için vaktinde hekime müracaat etmeyen ana ve babaların kur- bani olmaktadırlar. İdrarında albümin olduğu- nu tahlil ile bilmiyen ihmalci bir validenin çocuğu çok defa ölü dünyaya gelir, bazande valide bu ihmal ve hatasını hayatiyle öder. Çok defa zahiren sağlam ve fekat hakikatte(15 “/o)i vefat edecek derecede sıhhatsiz olan bir çocuğu taşımakla yorgun düşen, ateşler içinde yanan «biçare müteverrim bir valide» vaz'ı hamlini müteakip kara toprağa serilir; görünüşü sağlam olan çoçuğa ne yapılırsa yapılsın daha birinci ayda sönüp gider. Kadınların ev haricinde çalışmağa mecbur