28 Mayıs 1931 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 12

28 Mayıs 1931 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 12

a 408 SERVETİFÜNUN Reebling' in Eseri Dünyanın Hâkimi : Çelik Tel - Bu makaleye ait köprü resmi 126 Bir seneye kadar New-York'lu New: Yersey'i hir beştiren köprünün inşası bitecek. 60.000.000 doları malolan ve 1000 metrelik bir boşluk içinde sallanan bü asia köprü, çelik kablolar üzerinde duruyor. Köprünün her tarafında büyük harflerle « Rerblin çelik telleri » yazılı, Mer tarafin Rochling ismi göze çarpıyor. Çünkü ağını köprüleri ancak Köebline çölik telleri vasıtasile imal etmek kabil olüyür. 0 numaralı nüshamızda intişar etmiştir - tetkik ederken ayağı ezildi ve Yalan Roeblinr 18 gün içinde tetimostan velnf, elli. Eğer eserini yaşatmaığı ve yürüdüğü yolu deyam «üirmeğe Jüyik bir evlât bırakmamış olsaydı, hiç şüphesiz bütüm tasavvurlüm da kendisile beraber ma- ziye karışınlı. Washington A. Kocbline, dahili harpte miralaydı ve ordu içinde mütuaddii asma köprüler inşa eltiri- mişti. Bütün gayretini babasının emellerini taliakkuk etlirmeğe basretti. OAylaron hummalı bir faaliyetle va ği? 1 i Amerikada yöni vücüde getirilen "fen şaheserininğceddi Yohn Augustus Reebling, meşhur Hegehin tale- besi idi. 1831 de Pensilvanya'ya vi zaman arkadaşları onu fazla olgun buldular. Çünkü o, : #amanda heri mimar, hem rnlihendiğ, be mneiki. şinaş,, hem filozoftu. Fakat derhal işe atıldı ve ki malları yaptı. Bir nehri bir kanala bağlarken büyük bir cesaretle çelik telli bir asm köprü inşa etti, “Trenton'dü bir çelik tel fnbrikam açtı, Kimsenin ümit etmediği bir zamanda Monogahelü ve Niagara üzerine asma köprüler attı, Ve pilayet celik ağlarını New-York'la Brooklyn arasına atmak için teşebbüste bulundu. Fikrini kabul ettirmek için çok uğrağlı. — Nihayet kontratı irazaladıktan sonra köprünün plân- larını çizdi, Fakat talih yar olmadı, 1809 da sahayı çalıştı. Okadar ki 1872 de kötürüm oldu. Dili hütsilda, Ve anenk tahriri olarak hararetle devam öden inşant için emirlerini verebilir, penceresinden dürbünle yavaş yavaş vücüde gelen köprüyü seyrederdi. Nihayeli 1883 te zafer marşları çalan muzikayı dinlemek ve Amerikan reiâicümhürünu babası ile kendisinin es€- rinin resmiküsadımı vaparken üzaktan seyretmek saadetine mail oldu. O Simdi Rosbling nilesinin böyle işlerle uğraşmama- ana rağmen bu iki büyük adamın kurduğu mücsse- © Np. 1815 - İ30