17 Eylül 1931 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 16

17 Eylül 1931 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 16
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

252 SERVETİFÜNUN No. 1831—146 Edebi tetkik : A, We ÜL f& e Lâle Bağçelerinde | Son günlerde gözümüze hep yeni imzalr ve kulağımıza hep yeni sesler çarpıyor.. Söhri Lemin etmiş ve meri bir tarafa bırakalım, henüz isim halinde olunların bile topl yas almız olanlari #ılarını neşretmedikleri gu arada, oldukça uzakları gidebilen bir san'at mazisine malik bir ima Mn intikar sahasına, velevki pek küçük te olsun, bir kitap atması çok memnuniyeti mucip bir göy- dir. Yahya Söim ismini edebiyata merakı olanlar çok iyi bilirler. « Döylânın ölümü » ni senelerce «evvel okuyanlar onun san'ati hakkında muayyen fikirlere ma- lik sayılırlar, Bü sayfanın içine sığan ve şairin bir resmini de fagıyan «Gül ve büle Bağçelerinde »yi okuduktan sonra hakkındaki fikirlerimi yazmak istediğin za man itiraf ederimki, hayli müşkülüt çektim. Çünkü risa- lenin yedi sayfasını işmal eden « San'at, san'atkira ve &an'at eserine dair» birkaç söz var ki, ihtiva itibarile, şiirlerden ayrı tetkike değer, Kitap, şairin san'ate ajl düşüncelerini teksil ettiği yedi suylalık bir kısımla başlıyor ki ben evvelâ bu kısma temas eceğim, « Yeni ve güzel» etrafında Yaliya saim Beyin mülâhazâlarını ben iştirak edemiyeceğim, Nedeli mi diyeceksiniz !, Çünkü ben Yalıya Saim Beyin deli zarif nükteler yaptığına kail oluyorum. Hiçbir vakit «Güzele i yalnız «Yeni» de ve yalmz «Syniliğse ve Com position» di aramıyanlardanım |. «Güzels, bence, ölmiyen ve sönmiyen, ölmiyecek ve sönmiyecek heyecanın ifadesidir... Bizi, beni, o da ie rami heye bu da değil kütleleri arkasında ürükliyecek heyecanın kelime, satir halinde yok ri Ben, biz, hepimiz, «Güzelsin arkasından sürikleniriz |. Yahya Saim B. w ettiği fikirler Yahya Saim B.in şiirleri İşte, aGüzels |. Süvat eserinin sürümüne dair yazdım satırları, Yahya Saim Beyin kendine mahsus bir siperi telâkki ettim. Çünkü bir #in'nt eserinin rağbet görmesi onun kiymetsizliğine delület et- mez.. Bir san'at eseri için çok kişi tarafından okunmak, anlasıl- mâk ve sevilmek ehemmiyeti haiz addedilmez bir gaye telâkki edilmezmiş!.. Bu ne garip düşünüş, ne kadar aristokraten bir İstiğ- nadır. Burünün san'at gayesi Populaire olmaktır. Halbuki Yalya Saim Bey hâlâ her san'at eseri için çok sürümü ve çok kişi tarafından bir küsür addediyor.. okunmayı Züannet- meni ki edebiyatın oObagünkü gidişine adım uyduranlardan bir kimse bu fikre iştirak ede- bilsin 1, Şürlere gelince; ben bu nok- tadan fikirlerimi toplamağa çalı- ştım.. Kalemimin neuna takılan kelime «Hayret!» oldu. Hece vezninin değil hattâ herhangi mukaffia tarzın eskimiş ve yıpranmış sayıldığı bu senelerde «Arnz»la şiir yazmak ve onları neşretmek bilmem nasıl telâkki edilebilir!. Yalya Saim Beyin bu şiirleri bundan otuz sene evvel neşredilseydi, kuy- vetli bir arozlu yazıldığı için hayli raibet görürdü, fakat © zaman dü korkarım ki Nedim zamanında ne içini gelmedi diye haytlanırladır... Yalıyn Saim Beyin şiirlerini üç cepheden dilşüne- bilirim. Bu şiirlerin vezni otuz sene evvele, lisanı kırk seneye ve nihayet mevzun «Dâle devrisne aittir.. Vakat ne yazık ki 1931 de intişar etti! Banu diyebilirler ki, aruz ile yazımş bulunmak bir kusur teşkil edebilir mi” Her devrin muüyyen bazı hususiyetleri vardir. Bunları bilmek ve onların hududunu aşmamak lâzım gelir ki muayyeti bir kari zümresi tarafindan okunü-

Bu sayıdan diğer sayfalar: