29 Ekim 1931 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 9

29 Ekim 1931 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 9

No.1837—152 İstasyonda halkın tezahüratı caddeden dâhi karışmıyorlurdı, yalnız bir yandan bir yana yol veriyorlardı. Muhtelif solkak- lara girdim çiktin, limana, vapura giden caddeyi takip ettim; vakit gece idi, kimse benim gezmeme karışmadı ve hiçbir suale maruz olmadan yanına kadar geldim. Sâkit ve dikkatli bir tarassut altında olduğuma emindim. İşte morasim günlerinin tortibi | Yutan Polisini İngiliz mütehassısları tanzim etmiştir. Vüpura daha gündüzden eşyamı getirmiş ve kama- rama yerleştirmiş uldağum için pek rahattım ve Paşa mızın avdetini, halkın ülkışlarını keyille seyrettim. Tam, saat sekizde vapur rıhtimdan ayrıldı ve biz artık, göçceceklere vapırun en güzel bir galıta yüreklerimizi kazanmış olan Pire ve Atinalılar arasın- dan aheste aheste ayrılıyorduk. İki Başvekilin atinn hastanesini ziyaretleri Pireden Triyesteye kadar Adiryatikte yaptığımız seyahati, Triyestedeki kabul merasimini, Triyesteden Venediğe gidip oruda Sanmarko meydanı karşısında durarak dört gün rahat rahat Venedik istirahatini nasıl yaptığımızı, Atina seyahatine tahsis ettiğim bü nüshada yazacak değilim, Venedikten gevs vapırun hafifçe sallanmasına firtina diyenlere hâlâ şaşıyorum. Vapurun icadı bir asırlik iştir; bn caki dünyüda bir asır evveline gelinceye kadar gemi ler yelkenle yürürlerdi ve yürümek için o geve Adirya tkte vördüğümüz güzel rüzgârı candan, gönülden ararlardı! İstanbuldan Pireye, Pireden Tiryesteye, Tiryeste- den Venediğe kadar bizi çarşaf gibi deniz üstünde SERVETİFÜNUN gelirren bir 341 gezdiren Eğe vapuru Adriyatikte 24 saat kadar, tam denizci olduğunu ispat ettikten sonra, Patras açıkların da gene sâkin denize kavuşmuştu ve o sükin denizde hiç kımıldamadan ve fak salıntıları fırtına sanan gazete tekrar (o örkütmeden Mars müraya girmiştik. Marmüarada, Eğenin yemek masa sında aksam İsmet Pasadan isittiğim sözleri muhterem hükümet adammızın fevkalide büyüklü günlü göstermek ifibarile kayideyliyorum. Beyriseflninin müktedir ve çok müdürü Sadullah Beyefendiniti muhabirlerin! sün çalışkan üimünü ve gazeteci Beylerin teşekkürlerine nezaketle cevap veren İsmet Pp, Hz» leri şu sözleri ilâve eyledi: — Şimdi birkaç söz daha söyliyeceğim, bununla vicdani bir vazife görmüş olacağım. Fakat söyliye- ceklerime Tevfik Rüştü Bey tarafından cevap vermek memnudnr. Arkadaşlar; Yunan dostluğu, siyaseti, Macar dostluğu siyaseti bu seyahatte anladığınız üzere çok güzel neticeler verdi ve bizleri memnun eyledi. Bu siyasette Hariciye vekilimiz Tevfik Rüştü Bİ, dinin çok büyük hizmeti ve faaliyeti olmuştur; bu siyaseti dirayetiyle Tevfik Rüştü Bey kurmuş ve idare etmiştir; onun için kendisine yürekten teşek- kürler ederim. Tevfik Rüştü Beyle yedi senedir ar- kadaşlık ediyorum. Harici siyasetimizi idaride gös- terdiği muvaffakiyetten başka arkadaşımın bir hus- İetini daha yadeyliyeceğim. Yedi senedenberi be- raber çalıştığım Tevfik Rüştü Bey bana bir kere olsun kimse aleyhinde bir tek söz söylememiştir. Muhterem Başvekilimizin bu kadirşinaslığını cüt- dân ve gönülden hep alkışladık. Ben çok derin minpet ve muhabbetle İsmet Pşnm pak siması bakarken önün sözindan çıkan sözlerdeki büyüklüğü ve son fıkradaki nhlâk ve fazilet dersini sasi alkış- liyacağımı bilemiyordum. Atina seyahatine hasreyle- diğim wakalemin satırlarını bitirmeden ve eliniden külemimi bırakmada Muhterem Başvekilin gün mubarek ellerinden öpmeği keidime börç biliyorum ve müsandelerile o çok temiz ve pak elden öpü yorum. Ordu Mebusu Ahmet İhsan 2 ei Atina şehrine bol su veren Maraton yeni bentlerini ziyaret